Autoilua mahdollisimman edullisesti

Neljä korjauskehotusta tietää hylättyä katsastuspäätöstä, mutta joissakin tapauksissa pienempikin määrä voi aiheuttaa ajoneuvon hylkäämisen.
Menee tosiaan läpi, kun korjaa 1/4 korjauskehotuksen. Loput kolme voi korjata siten katsastuksen jälkeen myöhemmin.

Pahemmat viat sitten on hykyvikoja.
 
Eikai nuo kaikki ole hylkäysperusteita vaan korjauskehoituksia ?
Kyllä ne melkein kaikki olivat.
IMG-20190503-WA0016.jpg


Ainoat kehoitukset oli tuo vetonivelen suojakumi -> vaihtui vetonivelen yhteydessä ja hammastangon suojakumi oli nyt ns. pieni homma noiden muiden ohessa...
 
Jos haluaa ajaa premiumilla, niin 50-60te uutena maksava vuoden vanha Saksasta n.40te tuotuna suomeen. Ajelee kolme-neljä vuotta ja alle 100tkm ajettuna vaihtoon. Saa vielä 30te ja sen arvonlaskeman kun jakaa 3 tai nelosella niin halvat "kulut" vuosittain. Kuulostaa hyvältä ollakseen totta, mutta näin se on.

Pari tuttua myyntimiestä harrastavat tätä, vuoden vanha hyvin varusteltu mersun, bemmin tai audin "Jahreswagen" alle saksalaisesta merkkiliikkeestä ja sitten ajavat sillä 1-2 vuotta ja noin 50-100 tkm, jonka jälkeen auto menee tutulle jobbarille myyntitiliin ja kun auto on myyty lähtevät hakemaan uuden.
Kuulemma hommasta jää joitain hiluja taskuunkin, kun ottaa huomioon työajoista saatavat kilometrikorvaukset, jotka kattavat auton kulut ja vähän ylikin.
 
Pökön pikkupakulla on ajaminen ollut suht edullista korjauskulujen ja huoltojen suhteen.. Lähinnä kuluvia osia pitänyt uusia.. Edelliseen katsastukseen ei mitään. Tälle talvea meni murros, alatukivarsi ja taka akselin puslat.

Auto on 15v vanha ja vasta nyt alkaa takaluukussa ym olla ensimmäisiä ruosteen merkkejä. Pohja ja pyöränkotelot ei ole mähineet ollenkaan.

Eihän tuo niin pienellä kulje kun henkilö auto muttei mikään hirmusyöppö. Mut todella kätevä harrasteauto koirien kuljetteluun ja metsälle.
 
Arvon io-techiläiset!

Kauppalehdessä oli vertailu autojen kuukausikuluista. Tuo artikkeli on alla.
Ajatko autollasi tyypilliset 15 000 kilometriä vuodessa? Kuukausikulusi voivat olla 522 euroa tai 292 euroa – tästä se riippuu
13.2.2020 05:30
00340894-5e9b-53f1-8cfd-1191f0813162

Alakanttiin. Moni autoilija arvioi kuukausikulunsa pienemmiksi kuin ne todellisuudessa ovat.
Suomalaisten autoilijoiden kuukausikulut vaihtelevat paljon. Samoin vaihtelevat autoilijoiden omat arviot kuluistaan.
Lukuaika noin 3 min

Suomalaisten arviot autoilunsa kuukausittaista kustannuksista vaihtelevat paljon LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn tulosten perusteella. Keskimäärin vastaajat arvioivat autonsa käyttökustannuksiksi 318 euroa kuukaudessa.

Asiantuntijan tekemien esimerkkilaskelmien mukaan arvio ei välttämättä ole kovin kaukana todellisuudesta, mutta autosta riippuen kustannukset vaihtelevat rajustikin, kertoo LähiTapiola verkkosivullaan.

LähiTapiola teetti asiantuntijavertailun siitä, kuinka suuret ovat 15 000 kilometriä vuodessa autoilevan kuukausikulut. Ratkaisevat erot syntyivät auton iän ja hinnan vaikutuksesta.


Laskelman mukaan vuonna 2017 käyttöön otetun hybridi-bensiiniauton kuukausittaiset kulut ovat yhteensä 522 euroa. Lähtöoletus on, että auto on maksanut 20 000 euroa ja se kuluttaa 3,8 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä.

Kuukausikuluista polttoaine tuo 67 euroa, vakuutus 50 euroa, ylläpito ja huolto 38 euroa, verot 13 euroa, arvonalenema 300 euroa ja pääomakulut 55 euroa.

Vuonna 2009 käyttöön otetun bensiiniauton kuukausikuluiksi LähiTapiola laskee 292 euroa, kun autolla ajetaan 15 000 kilometriä vuodessa. Auton hankintahinnaksi on arvioitu 4 500 euroa ja kulutukseksi 6,7 litraa sadalla kilometrillä.


Tällaisen auton kuukausikuluista polttoaine aiheuttaa 117 euroa, vakuutus 50 euroa, ylläpito ja huolto 42 euroa, verot 20 euroa, arvonalenema 50 euroa ja pääomakulut 13 euroa.

Oma arvio alakanttiin
Kun tutkimuksessa kysyttiin suomalaisten omaa arviota auton käyttökustannuksista kuukaudessa, vastaajista 14 prosenttia arvioi auton käyttökustannusten olevan alle 100 euroa kuukaudessa. Vajaa neljännes (23 prosenttia) arvioi niiden asettuvan 101 ja 200 euron väliin ja käytännössä yhtä moni (22 prosenttia) 201– 500 euron haarukkaan.

Vastaajista 5 prosenttia arvioi autoilunsa kustannukset yli 500 euroksi kuukaudessa. Kuukausikustannusten arvioinnin vaikeuksista kertoi, että 37 prosenttia autoilijoista ei osannut vastata kysymykseen. Kysymykseen vastasivat henkilöt, jotka omistavat auton.

"Tyypillisesti kyselyissä ihmiset arvioivat autoilun kustannuksia jonkin verran alakanttiin. Toisaalta kun otetaan huomioon suomalaisen autokannan korkea keski-ikä ja suositut automallit, eivät vastaajien arviot ole välttämättä niin kaukana todellisuudesta", toteaa LähiTapiola Rahoituksen varatoimitusjohtaja Hannu Heliö.

Suomen autokanta on vanhaa osittain korkeista kustannuksista johtuen. Suomalaiset ajavat autoillaan keskimäärin 12 vuotta. Auton keskimääräinen arvo on arvioiden mukaan 3 600 euroa. Vuodessa suomalainen ajaa autolla keskimäärin 14 000 kilometriä.

"Autoilun todelliset kuukausikulut vaihtelevat paljon riippuen siitä, minkälainen auto vastaajalla on. Käytännössä vanhemmilla autoilla ajetaan vähemmän ja uudemmille autoilla enemmän. Vanhempien autojen keskikulutus sadalla kilometrillä on noin seitsemän litraa ja uudemmilla viisi litraa. Varsinkin vanhemmilla autoilla, joilla ajetaan noin 10 000 kilometriä vuodessa, voi päästä noin 200 euron kuukausikustannuksiin. Uudehkolla autolla, jolla ajetaan enemmän kustannukset nousevat kuukaudessa helposti lähemmäs 500 euroa", toteaa Heliö.

Vastaajilta kysyttiin myös, mitä asioita he huomioivat kustannusarviossaan. Kustannuksia arvioitaessa ajatellaan usein juoksevia kuluja, kuten polttoainekuluja (92 prosenttia) sekä auton huoltoon ja ylläpitoon menevää rahaa (71 prosenttia). Toisaalta moni muistaa laskea mukaan myös vakuutuksen (78 prosenttia) ja autosta maksettavan veron (61 prosenttia).

Arvonalenema tai autonhankintaan liittyvät kulut ovat vain harvoilla mukana käyttökustannuksiin liittyvissä laskelmissa (alle 20 prosenttia vastaajista). Noin joka neljäs ottaa huomioon pysäköintiin kuluvat summat. Lisäksi vastaajista 4 prosenttia arvioi jonkin muun kulun mukaan laskelmaansa.

Heliön mukaan on ymmärrettävää, että erityisesti vanhemmilla autoilla ajavat jättävät arvonaleneman pois laskuista. Uudemmilla autoilla auton arvonalenema on kuitenkin merkittävä kustannus, jota voi olla vaikea arvioida tarkkaan.

Mielestäni on helpompi käsitellä auton kustannuksia €/km vertailulla. Itse olen pääsääntöisesti laskenut autoni kulut kilometrikustannuksella.
Tein kuitenkin vertailun autoni kuukausikuluista 7 vuoden käyttöajasta laskettuna 17000km/vuosi.
Auto on Megane vm1999 hankintahinta 1450€. Kilometrihinta autollani on noin 0,20€/km.

Keskimääräiset kuukausikulut
-pääomakulut eli hankintahinta 17,3€
-katsastus 8€
-vakuutus 25,7€
-bensa 148€
-verot 22,5€
-korjaukset, huollot,renkaat,pissapoika 75€

laskin että jälleenmyyntiarvoa ei autollani juuri ole enää.
Saattaa olla että pikaisesti tehtynä laskelmissani on jotain virheitä.

Ainahan niitä kuluja tulee muodossa tai toisessa. Mutkat suoraksi, 1450€ 7 vuotta sitten, jos on leimaa voimassa puolisen vuotta, niin eiköhän tuosta jotain 500€ saa, noin suunnilleen. Melko halpaa autoilua:thumbsup:
 
Eikös tuohon Merivaan pitäisi laskea myös pääomakulut, vai onko ne tuossa rahoituslyhennyksen joukossa, ei taida olla? Jos auton hinta tippuu vuodessa vaikkapa 800e, niin se olisi jo kuukausihintaan lisää n. 65e. Ainakin mitä olen itse laskellut, niin jos vähän ajaa niin bensakulut eivät ole mitenkään merkitsevä seikka, pääomakulut voi olla jopa isommatkin vuosittain. Sen takia tuollainen joku Megane yms on niin hyvä, kun sen pääomakulut on niin lähellä nollaa kuin voi olla.
 
Mä lähinnä mietin et miten rengaskulut ja huoltokulut silleen pystyy laskee vuositasolle, ku kuiteski ne on randomilla kuluvia osia, joista ei voi oikein mitään tarkkaa määritelmää pistää. Huoltokuluissa toki ehkä ne pakolliset, jos laskee vaan ne tyyliin 6-vuoden jaksolle vaikkapa.


Ite ajelen '11 Merivalla, joka on vähän semmoi karvalakki/pappa-auto Ooppelilta. Kriteerit hankkia uus auto oli pitäytyä samassa merkissä, mutta löytää semmoi kohtuuhintainen, 2010-luvulta ja maltillisilla kilsoilla oleva yksilö, joka olisi helppo ja edullinen pitää. Varustelu suht niukka nykytasolla mietittynä, mutta ne tärkeimmät, vakkari ja ilmastointi löytyy. Tällähetkellä ajelen noi 7-10tkm vuodessa, joten hyvin kohtuullisia kilometrejä tulee mentyä. 1.4 Turbo bensa, joka ei ole ihan hirveän pihi moottori, mutta on perusluotettava ja varmatoiminen. Jakopää ketjulla, tämä oli myös tärkeä kriteeri, koska se tiputtaa automaattisesti huoltokustannuksia myös (ne kun yleisesti ottaen kestää auton eliniän säntillisellä öljynvaihdolla). Auto on myös rahoituksella itselläni, joten se toki eniten kurittaa kukkaroa joka kuukaus vielä vajaa neljä vuotta.

Menot ovat suunnilleen tätäluokkaa kuukausitasolla:

- Rahoituslyhennys, 145 €/kk
- Bensat, 100€/kk (pakollisien ajojen polttoaineet + vähän ekstraa)
- Katsastus ja huollot, noin 10 €/kk (mikäli lasketaan vaan vuosittainen öljynvaihto + suodatin, sekä pissapojan nesteet)
- Verot, 16.6 €/kk

Yht. 271.6 €/kk

Jos lasket mukaan bensat niin kannattaisi laskea mukana myös kumit.

Lisäksi tuosta puuttuu kokonaan vakuutukset.



Mutta oikea tapa laskea auton kustannutket on laskea erikseeen omistamisen ja ajamisen kustannukset.

Ajamisen kustannuksiin bensat, huollot, renkaat, ja arvonalenemasta kilometrikohtainen osuus

Omistamisen kustannuksiin menee vakuutus, ajoneuvovero, katsastus, sekä mahdolliset pääomakulut, aja rvonalenemasta vuosikohtainen osuus.



Sitä, paljonko arvo laskee on toki vaikea laskea etukäteen ja sitä, miten se jakautuu iän ja kilometrin mukaan ehkä vielä vaikeampi, mutta jollain tavalla voi sen arpoa niiden välille.
 
On se vaan halpaa ajaa vanhalla dieselillä. Kohta mennään alle 1.2e litrahinnan. Ei pääomakuluja
 
Dieselin hinnanpudotuksista saa kiittää
1)koronavirusta (lentoliikenteen väheneminen tuntuu dieselin muttei juuri bensan hinnassa, koska bensaa syntyy sivutuotteena kerosiinia tuotettaessa, kun taas dieselin tuotanto käsittääkseni kilpailee kerosiinin kanssa)

2) Saudien juhlistamaa öljyn hintasotaa. Tämä sattuu Venäjään.
 
Onkohan tää autoilu nyt koronakriisin aikaan sitten mahdollisimman edullista vai ihanan kallista. Talouden pirsseihin kertyy normaalisti luokkaa 60-70k vuodessa, ja nyt on kertynyt noin 0-20km viikossa. Mihinkäs sitä ajelet, kun on etätyöt ja kaikki paikat kiinni. Toinen kärry on laitettu seisontaan, eli juoksevat kulut nollassa, mutta toki se arvo tippuu tuossa pihassa seistessäkin. Toisessa , varsinaisessa "käyttöautossa" sitten ei taida sitten 10€/kilometri riittää kuluiksi, mutta kokonaiskulut on toki mukavasti laskeneet.

Ehkä sitä pitäisi lähteä hupiajelulle nyt viikonloppuna. Voi huijata itseään että siinä säästää, kun kilometrikulu puolittuu :vihellys: .
 
Onkohan tää autoilu nyt koronakriisin aikaan sitten mahdollisimman edullista vai ihanan kallista. Talouden pirsseihin kertyy normaalisti luokkaa 60-70k vuodessa, ja nyt on kertynyt noin 0-20km viikossa. Mihinkäs sitä ajelet, kun on etätyöt ja kaikki paikat kiinni. Toinen kärry on laitettu seisontaan, eli juoksevat kulut nollassa, mutta toki se arvo tippuu tuossa pihassa seistessäkin. Toisessa , varsinaisessa "käyttöautossa" sitten ei taida sitten 10€/kilometri riittää kuluiksi, mutta kokonaiskulut on toki mukavasti laskeneet.

Ehkä sitä pitäisi lähteä hupiajelulle nyt viikonloppuna. Voi huijata itseään että siinä säästää, kun kilometrikulu puolittuu :vihellys: .

Polttoaineet on halventuneet myös, kovaa ajoa:cool:
 
Taidan vaihtaa nykyisen bensarakkineen 1,9Tdi Golffiin. Laskin että 10tkm vuosittaisella ajamisella säästöä tulee noin. 1000€.
 
Aivan juu. Onko muuten vain jätetty konttorilla käymättä vai onko ilmennyt joku fataalivika. Koeajolla ja OBD-lukijalla voisi selvitä jotain. Saahan noita käydä huutoaikana katselemassa ja kokeilemassa.
Veikkaisin moottorivikaa, niitä noissa tuon ikäisissä Fordeissa on tainnut olla aika paljon ja korjaaminen ei kannata ellei ole tee-se-itse mies.
 
Veikkaisin moottorivikaa, niitä noissa tuon ikäisissä Fordeissa on tainnut olla aika paljon ja korjaaminen ei kannata ellei ole tee-se-itse mies.

Nuo vanhat zetecit on pomminvarmaa tekniikkaa jotka ei kyllä ihan helposti porsi.
 
Juu, mutta tuossa ei ole Zetec vaan Duratec HE.

Duratecin pahin ongelma on väärä öljy tai liian pitkä öljynvaihdon aiheuttama öljyrenkaiden jumitus ja siitä aiheutuva öljynsyönti, muuten pommin varma ketju kone.

Omassa duratecissa oli 300tkm mittarissa kun myin pois ja se ei syönnyt juuri yhtään öljyä, jakoketju oli alkuperäinen ja koskaan ollut mitään vikaa 6v ja 120tkm aikana.
 
Duratecin pahin ongelma on väärä öljy tai liian pitkä öljynvaihdon aiheuttama öljyrenkaiden jumitus ja siitä aiheutuva öljynsyönti, muuten pommin varma ketju kone.

Omassa duratecissa oli 300tkm mittarissa kun myin pois ja se ei syönnyt juuri yhtään öljyä, jakoketju oli alkuperäinen ja koskaan ollut mitään vikaa 6v ja 120tkm aikana.
Vuoden 2005 aikana noihin tuli imusarjan päivitys, mutta on vähän 50/50 onko sitä tuossa ilmoituksen Fordissa koska vuosimalli on just 2005. Jos ei ole niin aika varma että moottoririkko on edessä ellei sitä vaihda. Ongelmana oli että EGR:n metallinen akseli kulkee muovisen imusarjan läpi ja ajan hankaa muovia pois -> akseli alkaa ravistaa minkä seurauksena akseliin kiinnitettyjen muovisten läppien (4kpl )kiinnitys alkaa irtoamaan -> läppä irtoaa ja imeytyy sylinteriin.
 
Vanha Ford on kyllä aliarvostettu käyttis. Ovat erittäin halpoja, enkä ole liiemmin kuullut konerikoista.
 
Nyt on ollut vuoden Fiat Punto 1.2, 2005, 153tkm. vähällä käytöllä ja lähinnä kaupunkiajoa, mutta vakuutukset ja verot on pienet. Korjausta oli syksyllä, vasemmalle eteen vaihdoin jarrupalat ja takavalon polttimon. Auto maksoi 550€. Rengaskulujakaan ei tule hetkeen, kun renkaat oli melko uudet. Nyt saisi taas vuoden ajella, kun meni katsastuksesta ekalla läpi. Kilometrejä on tullut vain noin 4000 km.

Edellinen omistaja oli vaihtanut ainakin virtalukon ja takaiskarit. Öljynvaihto olisi seuraava työ. Ruostekorjausta ei vielä tarvinnut, vaikka autolla on ikää 15 vuotta jo (sekä Fiat).
 
Onks sulla helmapelti kunnossa siitä kohdasta mihin kivet lentää renkaista? Mä maalasin ja massasin viime kesänä koko helman molemmilta puolilta.
Fiatissakin saisi molemmat helmapellit maalata, että kestäisi käyttöä pitempään. Kivet ei ole tainneet lennellä, vaikka roiskeläppiä ei ole. Mutta parissa kohtaa helmapeltejä on vähän ruostealkua. Ainakin oikealla puolella. Pohjaa en kovin tarkasti katsellut, mutta aika hyvä pitäisi vielä olla. Helmoihin voisin laittaa jotain suoja-ainetta.
 
Hyvä juttu edullisesta autoilusta. Kaverilla varmaan olisi helposti "varaa" 100ke autoon, mutta ajelee 2000 euron autoilla, jotka pistää paalattavaksi kun suurempaa vikaa tulee:
Tarvitsen vetokoukullisen farmariauton, johon mahtuu tavaraa. Ostan parin tonnin autoja, jotka on hiljattain katsastettu. Käytännössä tämän hintaluokan autot ovat vähintään 15 vuotta vanhoja. Teetän siihen pieniä huoltoja, mutta jos tulee jotain isompaa, vien auton romuttamolle ja hankin tilalle toisen.
 
Tuohan se ois fiksua puuhaa , itsellä perheessä 2 autoa , toisessa oli ostohetkellä 50tkm mittarissa ja nyt 210tkm , toinen taas ostettu 170tkm mittarissa ja nyt 250tkm .
Vaihtohaluja ois uudempaan , mutta varmaan ois järkevämpää ajaa nuo niin loppuun kun vaan pienellä laitolla pystyy ajamaan , sen jälkeen ajelis tuollasilla ~2k autoilla sen minkä niillä pystyy ajamaan, uskaltais vaikka kokeilla jotain ranskalaistakin :cigar2:

Kikkeli on ollut jo sen verran kovalla käytöllä että parempi vaan kun ei yritä jatkaa sitä millään "hienommalla" autolla:cigarbeye:
 
Vähän tuossa epäilyttää se että teettää huollot. Tuollaisella saman tyyppisellä Volvolla tuli ajeltua 400-500tkm väli ja jos joutuu Volvolta ostamaan osia tai siellä teetättämään huoltoja niin edullisuus on kaukana. Tai tietysti jos vertailuna on uusi V90 niin kyllähän sen vuotuisella arvonalenemalla entisöi tuota V70 moneen kertaan.
 
Vähän tuossa epäilyttää se että teettää huollot. Tuollaisella saman tyyppisellä Volvolla tuli ajeltua 400-500tkm väli ja jos joutuu Volvolta ostamaan osia tai siellä teetättämään huoltoja niin edullisuus on kaukana.
Ei kai pihistelijä missään merkkiliikkeessä käy. Halvimmalla pajalla vaan ja tietysti vain sellaiset korjaukset mitkä on pakko tehdä eikä maksa paljon. Eikä huolto-ohjelmaa ole mitään syytä noudattaa jos tarkoitus on ajaa auto paaliin saakka.
 
Vähän tuossa epäilyttää se että teettää huollot. Tuollaisella saman tyyppisellä Volvolla tuli ajeltua 400-500tkm väli ja jos joutuu Volvolta ostamaan osia tai siellä teetättämään huoltoja niin edullisuus on kaukana. Tai tietysti jos vertailuna on uusi V90 niin kyllähän sen vuotuisella arvonalenemalla entisöi tuota V70 moneen kertaan.
Kannattaa valita sellainen auto missä on esim jakohihna vaihdettu ja ainakin vuoden saa ajaa. 150€/kk on 1800€. Eli melkein voi ostaa vuosittain uuden 2000€ auton. Vanhan romun voi olla fiksua myydä pois ja jotakin siitä vielä saa, jos auto vielä liikkuu. Huolloksihan varmaan riittää moottoriöljyn vaihto, koska se lisää auton käyttöarvoa, kun moottori ei heti hajoa.

Vara-autolla Peugeot 406 HDi:llä ajoin välin 448->noin 525tkm. Pitäisi olla vielä katsastuskunnossa. Auto maksoi 950€ (2013). Jotain pieniä korjauksia piti tehdä. Auto oli jo valmiiksi pakuksi rekisteröity, eli ajelu on halpaa.
 
Juttelin erään autoharrastajan kanssa ja hän heitti että tavallisella kuluttajalla menee 10.000-15.000 tonnia vuodessa kaikkiin kuluihin, jos otetaan huomioon keskiverto polttoainekulut sekä auton arvon laskeminen. Voiko olla näin?
 
Itellä mennyt 2005 vuosimallin Fordiin 10,5kk/14,5tkm aikajaksolla 6519e sisältäen auton hankintahinnan, 2600e. Mukana on ihan kaikki kulut kerrostalon autopaikkamaksuja myöten. Auton arvon laskemista en ole laskenut tuohon mukaan, varmaan pysynyt samana tai noussut kun yli tonnilla huoltanut.
 
Juttelin erään autoharrastajan kanssa ja hän heitti että tavallisella kuluttajalla menee 10.000-15.000 tonnia vuodessa kaikkiin kuluihin, jos otetaan huomioon keskiverto polttoainekulut sekä auton arvon laskeminen. Voiko olla näin?
Tuskin tavallisella kuluttajalla (15 tkm/a ja 30 k€ uutena maksanut auto), mutta kalliimmalla autolla ja/tai suurella ajomäärällä kyllä.

Liitteenä omat kulut, uutena ostettu Auris Hybrid (farkku) '16, 49 kk/51 tkm.

Sisältää:
-bensat
-huollot merkkihuollossa Espoossa
-vakuutukset 41 v Espoossa, liikenne ja kasko sekä lisäksi lasivakuutus ja parkkiturva
-vuotuiset verot
-arvonalennusta 9000 €
-pientä hemmottelua autolle
-katsastuskulut
-varaosat (pyyhkijänsulat, paristot...)

Ei sisällä:
-pysäköintejä, 60 €/a (Stadissa puoleen hintaan, koska alle 100 g CO2)
-vaihtoehtoiskustannusta (ostettu käteisellä)
-pesuja 150 €/a
-rengaskuluja (alkuperäisillä ajellaan edelleen, tähän voisi arvioida kesä- ja talvirenkaille yht. 160 €/a, jos ostaisi kerran viidessä vuodessa 800 eurolla renkaita, 205/55R16 molemmat)

Näköjään hieman yli 4 k€ mennyt vuosittain. Jos ajaisin nykyisen 12,5 tkm/a sijaan keskimääräisen autoilijan 15 tkm/a, niin polttoainekulut olisivat 180 € suuremmat vuodessa. Sanoisin että tavallisen kuluttajan autoilukulut ovat lähempänä 5 k€ kuin 10 k€ saati 15 k€.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200501-161133.png
    Screenshot_20200501-161133.png
    142,4 KB · Luettu: 134
ajelee 2000 euron autoilla, jotka pistää paalattavaksi kun suurempaa vikaa tulee:

Tämän taktiikan olen kuullut ennenkin, mutta ikinä en ole sisäistänyt sitä, että mikä on se "suurempi" vika mitä ei enää korjata ja auto romutetaan?

Ymmärrän ettei välttämättä korjata sellaisia varusteita, mitkä ei vaikuta ajamiseen, jos auton määränpää on pian romuttamo, mutta auton pitäisi kuitenkin liikkua ja olla laillisesti tieliikennekelpoinen.

Jos ajatellaan tuollainen parintonnin premium romu mitä ajettu >300tkm, siinä voi hajota ihan mikä vaan, ja omienkin kokemusten perusteella todennäköisesti hajoaakin. En jaksa uskoa, että tuollaista Volvoa ajetaan vain polttimojen ja jarrupalojen vaihdolla.

Sanotaan vaikka että auto jättää tielle ja se hinataan pajalle. Asentaja epäilee polttoainepumppua. Se on pieni vika, toki laitetaan uusi polttoainepumppu kun pumppu maksaa vain parisataa ja työt muutaman satkun.
Sitten se jättää tielle uudestaan, sitten laitetaan uusi sytytyskasetti, edelleen vain muutama huntti.
Oho, jarrunesteet tulee läpi, pitääpä uusia jarruputki, uusi putki ei maksa paljoa ja paja tekee työt muutamalla sataa.
Moottorin vikavalo **tana, luen koodit kännykän OBD laitteella ilmatteksi joka sanoo että kampiakselin asentoanturi -> ei maksa paljoa, tehdään tämäkin.
Uudet renkaat on useita satasia sarja, ompa muuten epätasaisesti kuluneet, pistetään pyöränkulmat säätöön samalla.
Aika katsastaa auto. Tuollainen Volvo syö tukivarsia kuin leipää, katsari sanoo että vaihdetaan nuo, nuo, tuo ja nuo. Nyt ei selviäkään enää parilla sataa, vaan tuollainen kattava tukivarsiremppa maksaakin tonnin.
Onko yli 1000€ remppa se kynnys, että nyt auto menee romuttamolle? Tuskin, jos toinen vaihtoehto on pistää vanha romuksi ja ostaa kahdella tonnilla vastaava paska, jossa tulee heti samat rempat eteen.
Kukaan ei osta rikkinäistä autoa, mutta toisaalta jos pistätkin tuon tonnin taas korjauksiin niin sitten ehjän auton voi myydän sillä parillatonnilla eteenpäin, sen sijaan että Kuusakoski antaa romumetallista kympin.

Onko kynnyskysymys kunnon moottoririkko tai automaattilaatikko? Niiden vaihtaminen pajalla maksaa paljon enemmän kuin auton arvo.

Siinäkin voi miettiä, että ostaako parillatonnilla uuden paskan, vai vaihdattaa jossain virossa 2-3 tonnilla automaattiaskin kolariautosta. Toki tulee myös mieleen kiusaus, että nyt kun auto on kalliilla korjattu, niin ajat taas eteenpäin kun auto kerran toimii, kunnes tulee seuraava kallis remontti.

Nimimerkillä olen itsekin näitä >300tkm poljettuja pommeja kokeillut, kokoajan oli pientä korjattavaa. Lopulta pienistä rempoista tuli todella iso lasku ja excelin loppurivillä komeili summa jolla olisi ostanut paljon uudemman vähänajetun vaihdokin.

Mihinkään moottorinvaihtoihin en ikinä ryhtynyt, vaan rempat oli kaikki alta tonnin kipale.

Kuten olen ennekin sanonut, niin jos itse korjaa niin pääsee halvalla, mutta itsellä ei ole kerrostalon pihassa tilaa missä rassata, eikä oikein perheenisänä ole aikaakaan.

Tietty nämä autoni oli premiumeita, eli kyydit paljon paremmat kuin sillä vähän ajetulla kauppakassilla. Itsekin aina asennoiduin siten, että sen sijaan että ostaisin kalliin uudemman Bemarin, jossa suuri arvonalenema, niin korjaan sitä vanhaa bemua halvemmalla ja arvonalenema on vain muutamia tonneja. Lopulta kun katsoi kymppitonninen arvosta korjaushistoriaa, niin ei se halpaa autoilua ollut sekään. Mutta mitäpä sitä ei tekisi ettei tarvitse Toyotalla ajaa ;)
 
Tämän taktiikan olen kuullut ennenkin, mutta ikinä en ole sisäistänyt sitä, että mikä on se "suurempi" vika mitä ei enää korjata ja auto romutetaan?

Ymmärrän ettei välttämättä korjata sellaisia varusteita, mitkä ei vaikuta ajamiseen, jos auton määränpää on pian romuttamo, mutta auton pitäisi kuitenkin liikkua ja olla laillisesti tieliikennekelpoinen.

Jos ajatellaan tuollainen parintonnin premium romu mitä ajettu >300tkm, siinä voi hajota ihan mikä vaan, ja omienkin kokemusten perusteella todennäköisesti hajoaakin. En jaksa uskoa, että tuollaista Volvoa ajetaan vain polttimojen ja jarrupalojen vaihdolla.

Sanotaan vaikka että auto jättää tielle ja se hinataan pajalle. Asentaja epäilee polttoainepumppua. Se on pieni vika, toki laitetaan uusi polttoainepumppu kun pumppu maksaa vain parisataa ja työt muutaman satkun.
Sitten se jättää tielle uudestaan, sitten laitetaan uusi sytytyskasetti, edelleen vain muutama huntti.
Oho, jarrunesteet tulee läpi, pitääpä uusia jarruputki, uusi putki ei maksa paljoa ja paja tekee työt muutamalla sataa.
Moottorin vikavalo **tana, luen koodit kännykän OBD laitteella ilmatteksi joka sanoo että kampiakselin asentoanturi -> ei maksa paljoa, tehdään tämäkin.
Uudet renkaat on useita satasia sarja, ompa muuten epätasaisesti kuluneet, pistetään pyöränkulmat säätöön samalla.
Aika katsastaa auto. Tuollainen Volvo syö tukivarsia kuin leipää, katsari sanoo että vaihdetaan nuo, nuo, tuo ja nuo. Nyt ei selviäkään enää parilla sataa, vaan tuollainen kattava tukivarsiremppa maksaakin tonnin.
Onko yli 1000€ remppa se kynnys, että nyt auto menee romuttamolle? Tuskin, jos toinen vaihtoehto on pistää vanha romuksi ja ostaa kahdella tonnilla vastaava paska, jossa tulee heti samat rempat eteen.
Kukaan ei osta rikkinäistä autoa, mutta toisaalta jos pistätkin tuon tonnin taas korjauksiin niin sitten ehjän auton voi myydän sillä parillatonnilla eteenpäin, sen sijaan että Kuusakoski antaa romumetallista kympin.

Onko kynnyskysymys kunnon moottoririkko tai automaattilaatikko? Niiden vaihtaminen pajalla maksaa paljon enemmän kuin auton arvo.

Siinäkin voi miettiä, että ostaako parillatonnilla uuden paskan, vai vaihdattaa jossain virossa 2-3 tonnilla automaattiaskin kolariautosta. Toki tulee myös mieleen kiusaus, että nyt kun auto on kalliilla korjattu, niin ajat taas eteenpäin kun auto kerran toimii, kunnes tulee seuraava kallis remontti.

Nimimerkillä olen itsekin näitä >300tkm poljettuja pommeja kokeillut, kokoajan oli pientä korjattavaa. Lopulta pienistä rempoista tuli todella iso lasku ja excelin loppurivillä komeili summa jolla olisi ostanut paljon uudemman vähänajetun vaihdokin.

Mihinkään moottorinvaihtoihin en ikinä ryhtynyt, vaan rempat oli kaikki alta tonnin kipale.

Kuten olen ennekin sanonut, niin jos itse korjaa niin pääsee halvalla, mutta itsellä ei ole kerrostalon pihassa tilaa missä rassata, eikä oikein perheenisänä ole aikaakaan.

Tietty nämä autoni oli premiumeita, eli kyydit paljon paremmat kuin sillä vähän ajetulla kauppakassilla. Itsekin aina asennoiduin siten, että sen sijaan että ostaisin kalliin uudemman Bemarin, jossa suuri arvonalenema, niin korjaan sitä vanhaa bemua halvemmalla ja arvonalenema on vain muutamia tonneja. Lopulta kun katsoi kymppitonninen arvosta korjaushistoriaa, niin ei se halpaa autoilua ollut sekään. Mutta mitäpä sitä ei tekisi ettei tarvitse Toyotalla ajaa ;)
Ostaa sen 2000 € Toyotan, niin sillä ajaa pitkään. Huollotkin puoli-ilmaisia. T: omistan alle 2000 € Toyotan, jonka huollan itse
 
Ostaa sen 2000 € Toyotan, niin sillä ajaa pitkään. Huollotkin puoli-ilmaisia. T: omistan alle 2000 € Toyotan, jonka huollan itse
Komppaan tätä. Itse ostin 320k ajetun Avensiksen vm -99 noin 900 eurolla. Nyt ajettu noin 380k ja ensimmäinen huolto maksoi nyrkkipajalla 450e sisältäen jakohihnan vaihdon, uuden syylärin ja vetonivelien vaihtoa. Muuten mennyt vain polttimoita ja itse vaihtanut tulpat ja ilmansuodattimen. Vielä kun olisi tehnyt nuo isotkin rempat itse, niin ei halvempaa autoilua oikein voi saada. Toki autoilu on kaukana preemiumista, mutta kyllä tuolla ajaa.
 
Kyllä autoilua mahdollisimman kalliisti kohtaan sopii nuo vanhat premiumit, varsinkin enemmän ajettuna (Kokemusta on). Se on aina tonni helposti se lasku, jos vaikka jakohihnan vaihtaa. Mutta jokin erikoisauto voi olla yllättävänkin halpa pitää, joku Corvette esim jos ajaa sen 5tkm vuodessa eli kesässä niin ei se välttämättä kovin kallis ole pitää. Mulla on nyt avomersu ja sen huoltoihin on mennyt nyt 5tkm ajalta ehkä 450e (tuulilasi, kulmat) ja se on erittäin siisti 20v vanha auto, oikeastaan melkein moitteeton. Jos sen pitää kesäajossa niin seuraavat 2-3v menee todennäköisesti pelkillä öljynvaihdoilla, verot on kokonaispainon mukaan ja vakuutukset edulliset, niistäkin saa vielä palautusta, kun ei aja talvella.

Esim Mersun kulut:
12l / 100km bensa= 900e, vakuutukset ja verot (7kk) 470e, huollot 450e. 5000km ajoa, 0,36e / km.

Näissä autoissa se on isoin kysymysmerkki, että mikä on auton myyntihinta esim 3v päästä. Sen takia mainitsin Corveten, että melkein tuntuu, että siitä saa omansa pois 3v päästä jos nyt ostaa esim 9-10k. Ja se taas laskee mukavasti km hintaa, kun pääomakulut ovat lähellä nollaa.

Toinen juttu on sitten se, että kun ajaa vähän niin jokainen rahanmeno nostaa paljon tuota km hintaa, esim renkaiden hankinta. Sen takia jos haluaisi erikoisemmallakin autolla minimoida kuluja, niin kannattaa ostaa se oikeasti hyväkuntoinen yksilö, jossa on hyvät renkaat, varsinkin jos ajoa tulee vähän.
 
Tämän taktiikan olen kuullut ennenkin, mutta ikinä en ole sisäistänyt sitä, että mikä on se "suurempi" vika mitä ei enää korjata ja auto romutetaan?

Ymmärrän ettei välttämättä korjata sellaisia varusteita, mitkä ei vaikuta ajamiseen, jos auton määränpää on pian romuttamo, mutta auton pitäisi kuitenkin liikkua ja olla laillisesti tieliikennekelpoinen.

Jos ajatellaan tuollainen parintonnin premium romu mitä ajettu >300tkm, siinä voi hajota ihan mikä vaan, ja omienkin kokemusten perusteella todennäköisesti hajoaakin. En jaksa uskoa, että tuollaista Volvoa ajetaan vain polttimojen ja jarrupalojen vaihdolla.

Sanotaan vaikka että auto jättää tielle ja se hinataan pajalle. Asentaja epäilee polttoainepumppua. Se on pieni vika, toki laitetaan uusi polttoainepumppu kun pumppu maksaa vain parisataa ja työt muutaman satkun.
Sitten se jättää tielle uudestaan, sitten laitetaan uusi sytytyskasetti, edelleen vain muutama huntti.
Oho, jarrunesteet tulee läpi, pitääpä uusia jarruputki, uusi putki ei maksa paljoa ja paja tekee työt muutamalla sataa.
Moottorin vikavalo **tana, luen koodit kännykän OBD laitteella ilmatteksi joka sanoo että kampiakselin asentoanturi -> ei maksa paljoa, tehdään tämäkin.
Uudet renkaat on useita satasia sarja, ompa muuten epätasaisesti kuluneet, pistetään pyöränkulmat säätöön samalla.
Aika katsastaa auto. Tuollainen Volvo syö tukivarsia kuin leipää, katsari sanoo että vaihdetaan nuo, nuo, tuo ja nuo. Nyt ei selviäkään enää parilla sataa, vaan tuollainen kattava tukivarsiremppa maksaakin tonnin.
Onko yli 1000€ remppa se kynnys, että nyt auto menee romuttamolle? Tuskin, jos toinen vaihtoehto on pistää vanha romuksi ja ostaa kahdella tonnilla vastaava paska, jossa tulee heti samat rempat eteen.
Kukaan ei osta rikkinäistä autoa, mutta toisaalta jos pistätkin tuon tonnin taas korjauksiin niin sitten ehjän auton voi myydän sillä parillatonnilla eteenpäin, sen sijaan että Kuusakoski antaa romumetallista kympin.

Onko kynnyskysymys kunnon moottoririkko tai automaattilaatikko? Niiden vaihtaminen pajalla maksaa paljon enemmän kuin auton arvo.

Siinäkin voi miettiä, että ostaako parillatonnilla uuden paskan, vai vaihdattaa jossain virossa 2-3 tonnilla automaattiaskin kolariautosta. Toki tulee myös mieleen kiusaus, että nyt kun auto on kalliilla korjattu, niin ajat taas eteenpäin kun auto kerran toimii, kunnes tulee seuraava kallis remontti.

Nimimerkillä olen itsekin näitä >300tkm poljettuja pommeja kokeillut, kokoajan oli pientä korjattavaa. Lopulta pienistä rempoista tuli todella iso lasku ja excelin loppurivillä komeili summa jolla olisi ostanut paljon uudemman vähänajetun vaihdokin.

Mihinkään moottorinvaihtoihin en ikinä ryhtynyt, vaan rempat oli kaikki alta tonnin kipale.

Kuten olen ennekin sanonut, niin jos itse korjaa niin pääsee halvalla, mutta itsellä ei ole kerrostalon pihassa tilaa missä rassata, eikä oikein perheenisänä ole aikaakaan.

Tietty nämä autoni oli premiumeita, eli kyydit paljon paremmat kuin sillä vähän ajetulla kauppakassilla. Itsekin aina asennoiduin siten, että sen sijaan että ostaisin kalliin uudemman Bemarin, jossa suuri arvonalenema, niin korjaan sitä vanhaa bemua halvemmalla ja arvonalenema on vain muutamia tonneja. Lopulta kun katsoi kymppitonninen arvosta korjaushistoriaa, niin ei se halpaa autoilua ollut sekään. Mutta mitäpä sitä ei tekisi ettei tarvitse Toyotalla ajaa ;)

Tossa heti viestin alussa jo pyyhkäisit koko loppuviestin merkityksen, koska et ole alkuunkaan edes ymmärtänyt koko taktiikkaa. Ihan jo auton valinnasta lähtien.

Esimerkkinä opel astra G, jossa nyt yli 300tkm.

Se on ostettu 6 -7 vuotta sitten 1500 eurolla. Kilsoja tullut liki 200 000

- Vaihdettu koiranluut, jarrulevyt paloineen, termari, raidetangon päät, hommattu edulliset rengassetit jne. Perus ylläpitoremppaa ollut.
- Suurimmat hinnaltaan oelvat ovat olleet jakohihnan vaihdot ja laakerien vaihdot.

1500 e ja karkeasti 2500e-2700e huoltokuluja 6-7 vuodelle tekee yhteensä 4000 - 4200 euroa.
Per vuosi 570 - 600e. Bensat on tässä nyt irrelevantti asia.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän on päivän selvä, että ei noissa vanhoissa premiumeissa mitään järkeä ole, jos korjaamon palveluita joutuu käyttämään. Jos taas itse korjaa niin ei ne mitään kalliita pitää ole.

Itse olen nyt vähän jumittunut noihin 3BG Passatteihin ja viides vuosi jo sellaisen kanssa menossa. Normaalit kulutusosat ei maksa yhtään mitään ja muutenkin noita on maailma täynnä halvalla niin isommatkaan hommat ei käytännössä maksa yhtään mitään. Nykyisestäkin AVF + ZF5HP19 kombosta on laatikosta tyypilliseen tapaan pakki kohtapuoliin pettämässä niin tässä on nyt varaosa-auton metsästys käynnissä. Melko todennäköisesti sellaisenkin löytää max. 500e hintaan niin ei montaa osaa tarvitse siitäkään myydä, että itse laatikko on jo ilmainen. Oma auto kun on koriltaan poikkeuksellisen hyvä niin kannattaa vähän vaivaakin sen eteen nähdä.

Tiedostan silti varsin hyvin sen, että tälläinen harrastaminen ei yksinkertaisesti joko kiinnosta tai tule tilojen puolesta kyseeseen suurimmalle osalle ihmisistä.
 
Tossa heti viestin alussa jo pyyhkäisit koko loppuviestin merkityksen, koska et ole alkuunkaan edes ymmärtänyt koko taktiikkaa. Ihan jo auton valinnasta lähtien.

Esimerkkinä opel astra G, jossa nyt yli 300tkm.

Se on ostettu 6 -7 vuotta sitten 1500 eurolla. Kilsoja tullut liki 200 000

- Vaihdettu koiranluut, jarrulevyt paloineen, termari, raidetangon päät, hommattu edulliset rengassetit jne. Perus ylläpitoremppaa ollut.
- Suurimmat hinnaltaan oelvat ovat olleet jakohihnan vaihdot ja laakerien vaihdot.

1500 e ja karkeasti 2500e-2700e huoltokuluja 6-7 vuodelle tekee yhteensä 4000 - 4200 euroa.
Per vuosi 570 - 600e. Bensat on tässä nyt irrelevantti asia.

En ymmärtänyt tätä taktiikkaa, siksi siitä kysyinkin.
Lainasin tuota uutista, jossa kaveri ilmoittaa ajavansa parintonnin Volvoilla ja romuttaa ne kun tulee vikoja.

Siitä olen samaa mieltä, että Astra-G on todella pomminvarma auto ja paras vaihtoehto jos haluaa minimoida kulut. Itselläkin on kakkosautona kauppakassina tuollainen Astra ja en ole mitään remppaa siihen tehnyt viimeiseen kolmeen vuoteen.

Halvalla olet omasi löytänyt, jos aikanaan maksoit vain 1500€ noin 100tkm ajetusta vähän yli kymmenvuotiaasta mallista.
 
En ymmärtänyt tätä taktiikkaa, siksi siitä kysyinkin.
Lainasin tuota uutista, jossa kaveri ilmoittaa ajavansa parintonnin Volvoilla ja romuttaa ne kun tulee vikoja.

Siitä olen samaa mieltä, että Astra-G on todella pomminvarma auto ja paras vaihtoehto jos haluaa minimoida kulut. Itselläkin on kakkosautona kauppakassina tuollainen Astra ja en ole mitään remppaa siihen tehnyt viimeiseen kolmeen vuoteen.

Halvalla olet omasi löytänyt, jos aikanaan maksoit vain 1500€ noin 100tkm ajetusta vähän yli kymmenvuotiaasta mallista.

Emäntä sen löysi. Sitä myi joku nainen joka vaihtoi isompaan ja halusi äkkiä eroon siitä.
Itse suhtauduin aika skeptisesti opel astra geehen mutta mitä vielä, niitähän liikkuu tuolla tien päällä vaikka kuinka paljon vieläkin.
 
Sehän on päivän selvä, että ei noissa vanhoissa premiumeissa mitään järkeä ole, jos korjaamon palveluita joutuu käyttämään. Jos taas itse korjaa niin ei ne mitään kalliita pitää ole.

Itse olen nyt vähän jumittunut noihin 3BG Passatteihin ja viides vuosi jo sellaisen kanssa menossa. Normaalit kulutusosat ei maksa yhtään mitään ja muutenkin noita on maailma täynnä halvalla niin isommatkaan hommat ei käytännössä maksa yhtään mitään. Nykyisestäkin AVF + ZF5HP19 kombosta on laatikosta tyypilliseen tapaan pakki kohtapuoliin pettämässä niin tässä on nyt varaosa-auton metsästys käynnissä. Melko todennäköisesti sellaisenkin löytää max. 500e hintaan niin ei montaa osaa tarvitse siitäkään myydä, että itse laatikko on jo ilmainen. Oma auto kun on koriltaan poikkeuksellisen hyvä niin kannattaa vähän vaivaakin sen eteen nähdä.

Tiedostan silti varsin hyvin sen, että tälläinen harrastaminen ei yksinkertaisesti joko kiinnosta tai tule tilojen puolesta kyseeseen suurimmalle osalle ihmisistä.
Kaikilla ei ole tiloja, tarvittavia työkaluja, osaamista tai motivaatiota isompien remonttien tekemiseen. Ja esim. mersun vikakoodien lukemiseen pitää olla kallis Star tai käyttää luetuttamassa koodit korjaamolla, ennen kuin saa edes vian selvitettyä.
 
Kaikilla ei ole tiloja, tarvittavia työkaluja, osaamista tai motivaatiota isompien remonttien tekemiseen. Ja esim. mersun vikakoodien lukemiseen pitää olla kallis Star tai käyttää luetuttamassa koodit korjaamolla, ennen kuin saa edes vian selvitettyä.
Niin no, jos haluaa harrastaa niin ostaa sen starin eBaystä parilla kolmella sadalla. Tai sitten käy lukemassa ne vikakoodit korjaamolla parilla kolmella kympillä.
Omassa väyrysessä piti vikakoodit lukea tasan kerran. Siihen hommasin eVillen Carsoftin, taisi maksaa noin 70 euroa.
Harvoin vikakoodeja kuitenkaan tarvitsee lukea niin ei siitä isoja kustannuksia tule. Toki jos hinauttaa pitää korjaamolle niin tuleehan sille sitten hintaa.
 
Niin no, jos haluaa harrastaa niin ostaa sen starin eBaystä parilla kolmella sadalla. Tai sitten käy lukemassa ne vikakoodit korjaamolla parilla kolmella kympillä.
Omassa väyrysessä piti vikakoodit lukea tasan kerran. Siihen hommasin eVillen Carsoftin, taisi maksaa noin 70 euroa.
Harvoin vikakoodeja kuitenkaan tarvitsee lukea niin ei siitä isoja kustannuksia tule. Toki jos hinauttaa pitää korjaamolle niin tuleehan sille sitten hintaa.
Olen ymmärtänyt, että halpisvehkeet voivat näyttää melkein mitä tahansa eikä niillä joka kohtaan pääse käsiksi.
 
Tämän taktiikan olen kuullut ennenkin, mutta ikinä en ole sisäistänyt sitä, että mikä on se "suurempi" vika mitä ei enää korjata ja auto romutetaan?

Ymmärrän ettei välttämättä korjata sellaisia varusteita, mitkä ei vaikuta ajamiseen, jos auton määränpää on pian romuttamo, mutta auton pitäisi kuitenkin liikkua ja olla laillisesti tieliikennekelpoinen.

Jos ajatellaan tuollainen parintonnin premium romu mitä ajettu >300tkm, siinä voi hajota ihan mikä vaan, ja omienkin kokemusten perusteella todennäköisesti hajoaakin. En jaksa uskoa, että tuollaista Volvoa ajetaan vain polttimojen ja jarrupalojen vaihdolla.

Sanotaan vaikka että auto jättää tielle ja se hinataan pajalle. Asentaja epäilee polttoainepumppua. Se on pieni vika, toki laitetaan uusi polttoainepumppu kun pumppu maksaa vain parisataa ja työt muutaman satkun.
Sitten se jättää tielle uudestaan, sitten laitetaan uusi sytytyskasetti, edelleen vain muutama huntti.
Oho, jarrunesteet tulee läpi, pitääpä uusia jarruputki, uusi putki ei maksa paljoa ja paja tekee työt muutamalla sataa.
Moottorin vikavalo **tana, luen koodit kännykän OBD laitteella ilmatteksi joka sanoo että kampiakselin asentoanturi -> ei maksa paljoa, tehdään tämäkin.
Uudet renkaat on useita satasia sarja, ompa muuten epätasaisesti kuluneet, pistetään pyöränkulmat säätöön samalla.
Aika katsastaa auto. Tuollainen Volvo syö tukivarsia kuin leipää, katsari sanoo että vaihdetaan nuo, nuo, tuo ja nuo. Nyt ei selviäkään enää parilla sataa, vaan tuollainen kattava tukivarsiremppa maksaakin tonnin.
Onko yli 1000€ remppa se kynnys, että nyt auto menee romuttamolle? Tuskin, jos toinen vaihtoehto on pistää vanha romuksi ja ostaa kahdella tonnilla vastaava paska, jossa tulee heti samat rempat eteen.
Kukaan ei osta rikkinäistä autoa, mutta toisaalta jos pistätkin tuon tonnin taas korjauksiin niin sitten ehjän auton voi myydän sillä parillatonnilla eteenpäin, sen sijaan että Kuusakoski antaa romumetallista kympin.

Onko kynnyskysymys kunnon moottoririkko tai automaattilaatikko? Niiden vaihtaminen pajalla maksaa paljon enemmän kuin auton arvo.

Siinäkin voi miettiä, että ostaako parillatonnilla uuden paskan, vai vaihdattaa jossain virossa 2-3 tonnilla automaattiaskin kolariautosta. Toki tulee myös mieleen kiusaus, että nyt kun auto on kalliilla korjattu, niin ajat taas eteenpäin kun auto kerran toimii, kunnes tulee seuraava kallis remontti.

Nimimerkillä olen itsekin näitä >300tkm poljettuja pommeja kokeillut, kokoajan oli pientä korjattavaa. Lopulta pienistä rempoista tuli todella iso lasku ja excelin loppurivillä komeili summa jolla olisi ostanut paljon uudemman vähänajetun vaihdokin.

Mihinkään moottorinvaihtoihin en ikinä ryhtynyt, vaan rempat oli kaikki alta tonnin kipale.

Kuten olen ennekin sanonut, niin jos itse korjaa niin pääsee halvalla, mutta itsellä ei ole kerrostalon pihassa tilaa missä rassata, eikä oikein perheenisänä ole aikaakaan.

Tietty nämä autoni oli premiumeita, eli kyydit paljon paremmat kuin sillä vähän ajetulla kauppakassilla. Itsekin aina asennoiduin siten, että sen sijaan että ostaisin kalliin uudemman Bemarin, jossa suuri arvonalenema, niin korjaan sitä vanhaa bemua halvemmalla ja arvonalenema on vain muutamia tonneja. Lopulta kun katsoi kymppitonninen arvosta korjaushistoriaa, niin ei se halpaa autoilua ollut sekään. Mutta mitäpä sitä ei tekisi ettei tarvitse Toyotalla ajaa ;)

Aivan varmasti se vanhalla autolla ajettu km tulee halvemmaksi , kuin uudenkarhealla autolla. Itseasiassa tuo yllä olevan uutisen 2ke volvokin on liian kallis esimerkki . Vanhoja dieseleitä saa kyllä reilusti halvemmallakin . Mitä halvempi auto , sitä halvemmat osat.
 
Mitä halvempi auto , sitä halvemmat osat.
Periaatteessa varmaan noin mutta käytännössä vaihtelee. Edullisia tarvikeosia löytyy yleensä hyvin jos auto on myynyt paljon tai samoista osista on tehty useita eri mallisia ja merkkisiä autoja. Esimerkkinä vaikka joku vetoakseli Volvoon eteen tarvikkeena 300 € ja Mersuun 150 € vaikka Mersu on uutena maksanut tuplat. Vastaavasti johonkin tusina VAGiin sama osa 80 €. Osien laadusta ja niiden kulutuksessa voi tietty olla eroja mutta näin äkkiseltään googlattuna.
 
Periaatteessa varmaan noin mutta käytännössä vaihtelee. Edullisia tarvikeosia löytyy yleensä hyvin jos auto on myynyt paljon tai samoista osista on tehty useita eri mallisia ja merkkisiä autoja. Esimerkkinä vaikka joku vetoakseli Volvoon eteen tarvikkeena 300 € ja Mersuun 150 € vaikka Mersu on uutena maksanut tuplat. Vastaavasti johonkin tusina VAGiin sama osa 80 €. Osien laadusta ja niiden kulutuksessa voi tietty olla eroja mutta näin äkkiseltään googlattuna.

Eipä ne osat minun vanhaan Bemariinkaan enää maksaneet paljoa mitään, mutta se vaihtotyö päälle ja pienenkin rempan loppusumma aina 600-1000€. Pitäisi olla itsellä tilat laittaa, tai ainakin tuntea joku korjaaja joka kaljakoria vastaan tekisi pieniä juttuja ilman kuittia.
 
Eipä ne osat minun vanhaan Bemariinkaan enää maksaneet paljoa mitään, mutta se vaihtotyö päälle ja pienenkin rempan loppusumma aina 600-1000€. Pitäisi olla itsellä tilat laittaa, tai ainakin tuntea joku korjaaja joka kaljakoria vastaan tekisi pieniä juttuja ilman kuittia.
Tuo on aina haaste vanhempien autojen kanssa. Joku fiksu varmaan pystyisi arvioimaan kuinka vanhaa autoa sellaisen henkilön kannattaa pitää joka joutuu korjaamoa käyttämään.
 
Jännää se elämä vanhojen pommien kanssa. Aina kun jätti auton pajalle jonkin pikkuvian takia, niin tiesi valmistautua että päivän aikana soi puhelin ja sieltä ilmoitetaan jostain uudesta rahareiästä, että "se vika on syvemmällä", "aivan liikaa ruostatta korjaamiseen", "ei näitä saa irti enää ehjänä", "se paska katkesi sinne sisälle", "ruuvinkannat pyöreet" jne...

Eli ketjun aiheeseen, jos et itse korjaa, niin mahdollisimman edullinen autoilu on mielestäni se kompromissi vähänajetun ja halvan välillä. Liian halpa tulee lopulta kalliiksi. Uudet ovat kalliita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 358
Viestejä
4 505 446
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom