Autoilua mahdollisimman edullisesti

Eli ketjun aiheeseen, jos et itse korjaa, niin mahdollisimman edullinen autoilu on mielestäni se kompromissi vähänajetun ja halvan välillä. Liian halpa tulee lopulta kalliiksi. Uudet ovat kalliita.

Sit on vielä se paska tuuri niinku meikäläisellä. Teit niin tai näin... tällä kertaa ainakin tuplasin alkuperäisen budjetin kun löyty paperien mukaan hyvin huollettu auto ja nyt ihmetellään riittääkö yläkerran remppa vai kammetaanko paikalleen vaihtokone. Elämä on. Onneksi on kesäauto jolla pääsee töihin.
 
Eipä ne osat minun vanhaan Bemariinkaan enää maksaneet paljoa mitään, mutta se vaihtotyö päälle ja pienenkin rempan loppusumma aina 600-1000€. Pitäisi olla itsellä tilat laittaa, tai ainakin tuntea joku korjaaja joka kaljakoria vastaan tekisi pieniä juttuja ilman kuittia.
Korjaan oman 02 Corollani ihan vaan pihalla. Pyrin tietenkin tekemään huollot kesällä, mutta välillä joutuu vesisateessa tai pakkasella tekemään kun esim, pakoputki menee poikki, bensatankki vuotaa, käsijarrukaapeli poikki jne. Ihan mukavaa puuhaa, pukeutuu kelin mukaan vaan. Tosin lenkilläkin käyn mielelläni ihan vuoden ympäri. Enkä ole mikään autokorjaaja, youtubestä löytyy nykyään ohjeet lähes kaikkeen tai sitten huoltokirjasta.
 
Merkin mallin ja etenkin voimalinjan valinnalla on valtava vaikutus autoileeko halvalla vai ei. BMW tai 2000 luvun mersut ei kuulu ylläpidoltaan edulliseen kategoriaan.
 
Juttelin erään autoharrastajan kanssa ja hän heitti että tavallisella kuluttajalla menee 10.000-15.000 tonnia vuodessa kaikkiin kuluihin, jos otetaan huomioon keskiverto polttoainekulut sekä auton arvon laskeminen. Voiko olla näin?

Kyllä tuo on helposti mahdollista, jos ajaa uutena tai lähes uutena ostetulla 30-50 k€ autolla 20-40 000 km vuoteen ja tietysti teettää kaikki huollot, korjaukset ja renkaanvaihdot yms. merkkiliikkeessä.

Yksi myyntimiehenä toimiva kaverini "joutui" kerran ostamaan uuden perusmallin Hyundain, kun edellinen auto meni myyntireissulla lunariin ja sopivaa kriteerit täyttävää uudehkoa premiumia ei löytynyt sillä hetkellä.
Kaveri ajoi tällä muistaakseni 32 k€ maksaneella diesel Hyundailla vuoden verran ja noin 40 000 kilometriä, vaihtoi sen sitten liikkeessä vuotta vanhempaan suunnilleen saman verran ajettuun Mersuun, jolla oli hintaa reilut 40 k€.
Liike hyvitti Hyundaista jotain 24 k€, joten arvon alenema oli 8 k€ luokkaa ja tähän kun lisätään dieseliä noin 2400 litraa ( keskikulutus noin 6 litraa / 100 km ) a' 1,3 € / litra eli 3120 €, pari huoltoa ( 15 000 km huoltoväli ) a' 300 € sekä talvirenkaat ja vanteet noin 1000 € + joitain pesuja ja autotarvikkeita, niin koko vuoden kustannukset ovat luokkaa 13 000 €.

Tietysti renkaita ja vanteita ei tarvitse ostaa joka vuosi, jolloin kulut vähän pienenevät samoin vuotuinen arvon alenema muuttuu prosenttuaalisesti hieman pienemmäksi 5 vuoden ikäisillä autoilla ja auton arvon laskiessa myös euromääräinen kustannus pienenee, tosin auton ikääntyessä myös huollot kallistuvat ja enemmän ajettuun autoon joutuu jo tekemään korjauksia.
 
Merkin mallin ja etenkin voimalinjan valinnalla on valtava vaikutus autoileeko halvalla vai ei. BMW tai 2000 luvun mersut ei kuulu ylläpidoltaan edulliseen kategoriaan.

Tämä on kyllä totta, halpaa autoilua tarjoava auto on omien kokemusteni mukaan yksinkertainen ilman turhia herkkuja oleva vapaasti hengittävällä bensiinimoottrilla varustettu etuvetoinen manuaali.
Tällaista perusautoa on yleensä helppo korjata, eivätkä osat maksa mahdottomia.
Lisäksi kun kyseessä on suosittu perusmalli ja auto ei ole kauhean kokoinen, pysyvät myös verot, vakuutukset ja polttoaineen kulutus kohtuullisina.

Entinen työkaverini on henkeen ja vereen BMW mies, sekä varsin kätevä käsistään.
Yhdessä vaiheessa hän ajoi useamman vuoden ajan vanhoilla 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun Baijerilaisilla varsin pienillä kuluilla.

Kaveri etsi halpoja yleensä pikku vikaisia bemareita, lunasti ne todella halvalla, laittoi ajokuntoon ja ajoi tämän jälkeen 3-12 kuukautta.
Kun autosta loppui leima, tuli isompaa vikaa tai tylsistyminen iski, pisti hän autot lihoiksi ja kauppasi osat pois BTCF:ällä.

Yhdestäkin 325i E36:sesta kaveri maksoi "moottorivikaisena" 100 €, osti uuden kampiakselin asentotunnistimen a' 70 €, käytti leimalla ja ajoi melkein vuoden.
Tämän jälkeen auto meni purkuun ja tuotti osina melkein 3500 €.

Tuollainen toiminta vaatii tietysti tilat säilyttää romuja ja kohtuutonta viitseliäisyyttä purkaa autoja sekä tehdä jatkuvasti osakauppaa.
Lisäksi autojen luotettavuus ja ulkonäkö voivat olla vähän niin ja näin.
 
Kyllä tuo on helposti mahdollista, jos ajaa uutena tai lähes uutena ostetulla 30-50 k€ autolla 20-40 000 km vuoteen ja tietysti teettää kaikki huollot, korjaukset ja renkaanvaihdot yms. merkkiliikkeessä.

Yksi myyntimiehenä toimiva kaverini "joutui" kerran ostamaan uuden perusmallin Hyundain, kun edellinen auto meni myyntireissulla lunariin ja sopivaa kriteerit täyttävää uudehkoa premiumia ei löytynyt sillä hetkellä.
Kaveri ajoi tällä muistaakseni 32 k€ maksaneella diesel Hyundailla vuoden verran ja noin 40 000 kilometriä, vaihtoi sen sitten liikkeessä vuotta vanhempaan suunnilleen saman verran ajettuun Mersuun, jolla oli hintaa reilut 40 k€.
Liike hyvitti Hyundaista jotain 24 k€, joten arvon alenema oli 8 k€ luokkaa ja tähän kun lisätään dieseliä noin 2400 litraa ( keskikulutus noin 6 litraa / 100 km ) a' 1,3 € / litra eli 3120 €, pari huoltoa ( 15 000 km huoltoväli ) a' 300 € sekä talvirenkaat ja vanteet noin 1000 € + joitain pesuja ja autotarvikkeita, niin koko vuoden kustannukset ovat luokkaa 13 000 €.

Tietysti renkaita ja vanteita ei tarvitse ostaa joka vuosi, jolloin kulut vähän pienenevät samoin vuotuinen arvon alenema muuttuu prosenttuaalisesti hieman pienemmäksi 5 vuoden ikäisillä autoilla ja auton arvon laskiessa myös euromääräinen kustannus pienenee, tosin auton ikääntyessä myös huollot kallistuvat ja enemmän ajettuun autoon joutuu jo tekemään korjauksia.

No tuohan on vaikea sanoa. Mikä on sitten Mersun oikea markkinahinta. Monihan tuota hyvitystä tuulettelee, mutta maksaa markkina-arvoa enemmän.

Huollot tuossa ovat näköjään kalliimmat, kuin Mersssulla. Renkaisiin ei tarvitse tonneja laittaa.

Joku tommonen pomminvarma F10 bemmi menee vähintään yhtä edullisesti ellei edullisemminkin.
 
No tuohan on vaikea sanoa. Mikä on sitten Mersun oikea markkinahinta. Monihan tuota hyvitystä tuulettelee, mutta maksaa markkina-arvoa enemmän.

Huollot tuossa ovat näköjään kalliimmat, kuin Mersssulla. Renkaisiin ei tarvitse tonneja laittaa.

Joku tommonen pomminvarma F10 bemmi menee vähintään yhtä edullisesti ellei edullisemminkin.

Mersun hinta oli varusteisiin, kuntoon ja kilometreihin nähden jopa edullinen, saksasta itse vastaavan hakemalla ei olisi välttämättä säästänyt kuin tonnin ja tämä oli suomiauto webastolla varustettuna.

Hyundain huoltoväli oli 15 tkm, jos halusi pitää 7 vuoden takuun voimassa ja nuo alkupään perushuollot 1,7D:hen maksoivat Keskusautohallilla 300 € luokkaa.

Tuo talvirengaspaketti oli siis vanteineen torista käyttämättömänä hankittu, joku oli tilannut uuden Kian ja siihen oli ostettu mukaan kitkat 16" vanteilla, mutta sitten omistaja olikin halunnut talveksi 17" vanteet nastoilla ja myi auton mukana tulleen kitkarengaspaketin pois vajaalla tonnilla.
Pelkkien vastaavien kitkojen hintahan on jotain 500 € luokkaa asennettuna.

Jollain sopivasti ajettuna ( 100 tkm pintaan ) hankitulla F11 520d:llä olisi varmaan ajanut vuoden tai kaksi paljon Hyundaita pienemmillä kuluilla.

Kaveriahan nuo autoilun kulut eivät niin vaivanneet, kun noista vuoden aikana ajetuista 40 000 kilometristä noin 35 000 km oli kilometrikorvauksen alaisia, jolloin hänelle jäi jopa vähän rahaa ajamisesta.
 
Oma panokseni mahdollisimman edulliseen autoiluun ja ympäristön säästämiseen on käytetty uhkaostos, saas katsoa jääkö musta pekka käteen. Eli hommasin -07 mallisen V70 kaasufarmarin. Mittarissa on 406tkm ja kunto oli siihen nähden erinomainen. Ruotsista tuotu 5v sitten, nahkapenkit, vakkarit ja muut perusherkut. Auto on valitettavasti manuaali, mutta köyhän ei ole varaa olla nirso. Autossa oli vikana se että kaasulla se ei toiminut... Auto oli ollut myynnissä tovin jo, kukapa ostaisi kaasutonta kaasuautoa? Tingin sinnikkäästi ja lopulta kyllästynyt myyjä sopi hinnaksi 2800€ ja vakuutuksen siitä että ymmärrän ostavani risaa autoa. Kotimatkalla alkoi vikavalo vilkkua ja alkoi oma näppäryys jo vähän pelottaa. Kuskasin biilin terragasille joka löysi viaksi huonosti aukeavan pääventtiilin ja samalla selvisi että laturi on ihan loppu ja se sytyttää vikavaloa. Molemmat korjattiin ja lasku oli 1200€. Hain auton ja hyvin on toiminut n. 2000km. Käyttömaksu taisi olla jotain 405€ vuosi, vakuutukset kohtuulliset. Biokaasua on kulunut 4,64kg satasella tähän mennessä, biokaasun hinta on ollut 1.47€ kg. Katsotaan nyt miten homma etenee, kytkinremontti tulee eteen varmaan joidenkin kymmenien tuhansien sisällä ja maksanee ns. hirveitä. Jos kestäisi ensi vuoteen, silloin olen varmasti vauras ja se ei tunnu missään.
 
Viimeksi muokattu:
Olen aiemmin laskenut että mun autolla ajaminen maksaa keskimäärin 0,20€/km. Vuodessa on keskimäärin tullut ajoa 20000km. Juuri äsken laskin että autollani ajaminen on tullut maksamaan vuodessa suurin piirtein 4000€. Tämä siis 7 vuoden keskiarvo. Auto on romutusikäinen Megane ja arvo muutama satanen.

Ihan samaan tulokseen (0,20 €/km) pääsin myös äskettäin laskiessani. Vuodessa keskimäärin 29 tkm ajoa (viimeisen 30 kk ajalta ajoa 73 tkm).

2011 Golf, 1.6 diesel farkku, 250 tkm mittarissa.
Polttoaine 146 €/kk (pääosin työmatkaa, maantieajoa 4,4 l/100 km keskikulutuksella)
Vakuutukset 53 €/kk (sis. kasko)
Käyttövoimavero 41 €/kk
Huollot ja katsastukset 37 €/kk (huollot tehty huolto-ohjelman mukaan ei-merkkiliikkeessä)
Renkaat (2 talvirengasta) 12 €/kk
Pysäköinti 7 €/kk
Arvonalenema noin 200 €/kk (tämä tietenkin tästä eteenpäin huomattavasti alhaisempi)

Kokonaiskulut viimeiseltä 30 kuukaudelta 14880 € per 73 tkm eli 0,20 €/km

Jos arvonalenemaa ei ota huomioon, vaikka kuuluukin mielestäni autoilun kuluihin, niin loppusumma on vaatimattomat 0,12 €/km.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla et oma halpa vehje ei mee seuraavasta katsastuksesta. Noh, ainakin kesän ajelee.
8hKOeAI.jpg
 
Tuohan on ruuveilla kiinni? Helppo ottaa irti, paukuttaa suoraksi ja vetää uudet kitit/maalit/suojat?
 
Kuuluu taas kohtaan tyhmät ihmiset, roiskeläpät on keksitty niin ei lähde maali helmoista.
Ei tuo kolhukaan tuossa varmaan ole auttanut... :D


Mitä tähän kulukeskusteluun tulee, niin sellainen jolla on pakko olla uusi alla kolmen vuoden välein toki maksaa vuodessa ja paljon. Esimerkkinä vaikka oma "vanha premium";
ensimmäiselle omistajalle 6 vuoden arvonalenema n. 55-60teur. Minulle seuraavat 6 vuotta n. 13-14teur...

Puhtaita korjauksia varmaan 100-200 eur / vuosi, huoltoja sitten 200-300 eur (sis. öljyt, vaihteistoöljyt, jarrut, ym), ~800 eur vakuutukseen ja toinen mokoma veroihin ja 12-14tkm dieseliä n 9L keskikulutuksella päälle, rengaskuluja tähän mennessä n. 100 eur vuodessa. Eli stetson menetelmällä laskettuna 3500 ja 4000 eur välissä ja vuosittain "aleneva" arvonalenema päälle -> 5.5-6.5 tonnia yhteensä tällä hetkellä?

Samanlainen uusi quattro alle niin helposti ollaan 15-20 tonnissa per vuosi pelkän arvonaleneman takia vaikka esim. kulutus pienempi.
 
Quattro tuossa viittaisi johonkin ökyaudiin, paremmat sellaiset maksanevat sen saatanallisen nipun rahaa.


Pari vuotta vanhanakin yli 100ke, puhumattakaan tuosta reilun 400ke versiosta. Ei ole tämän langan autoja nuo.
 
Epäilisin @Docweird :in auton olevan 3.0 TDiQ Audi A6 tai Q7.
Lähtöhinta ollut molemmilla jossain 65-80 k€ kieppeillä ja siihen päälle pakolliset "perusvarusteet" lisävarustelistalta, noin 15-20 k€, niin ollaan siellä 100 k€ ja yli.
 
Q7 3.0tdi (mihin vaihdoin kk sitten) maksoi uutena 2016 n. 98t€ + varusteet, oma n. 120t€. Maksoin 4v ja reilu 100tkm ajetusta n. 55t€. Jos pidän 3v niin saanen vaihdossa n. 35 eli 6-7k voisi olettaa että tippuu arvo vuodessa

edellinen A7 3.0tdi halpeni 2,5v aikana 45t-->32t
 
Haluaisitko kertoa mikä auto on kyseessä? Tuonhan pitäis maksaa uutena lähemmäs 100 tonnia että arvonalenema on tota luokkaa.
Epäilisin @Docweird :in auton olevan 3.0 TDiQ Audi A6 tai Q7.
Lähtöhinta ollut molemmilla jossain 65-80 k€ kieppeillä ja siihen päälle pakolliset "perusvarusteet" lisävarustelistalta, noin 15-20 k€, niin ollaan siellä 100 k€ ja yli.
Autovanhus on 2006 mallin A6:nen 3.0TDI:llä. Joskus, juuri ostettuani, laskeskelin mitä herra Kuningas oli autosta maksanut, ja tosiaan business-mallin listahinta 65 tonnia ja vaikka auto tuntuu aika perusvarusteiselta, niin ruksittujen lisävarusteiden (sähkönahkapenkit, kääntyvä vetokoukku, sähkölapsilukot, ym, jne) kanssa hinta jonkin verran siellä yli 80 tonnia (klassinen "suomiauto", siis). Kuusivuotiaana ostin pois liikkeestä ~25 tonnilla.

Koomisinta autossa on että se on ollut varmaan 3 kertaa halvempi huoltaa ja korjata kuin ex-Passat V6:nen (2.8 bensa)... :D
 
En kyllä ymmärrä sitä mikä saa ihmisen maksamaan kymmeniä tuhansia "lisävarusteista" . Koukku , vakkari ja ilmastointi löytyy alle tonnin autosta. Muiden lisävarusteiden tarpeellisuus on vähän niin ja näin. Halpiksissa kääntyy yleensä vakiona takapenkitkin joka täytyy joihinkin ostaa lisävarusteena.
Sitten kun tuodaan ulkomailta se "tuontiauto" joka loppujen lopuksi tulikin vähä kalliimmaksi kuin suomesta käteisellä ostettu, , hyviä kauppoja perustellaan "lisävarusteilla.".
 
En kyllä ymmärrä sitä mikä saa ihmisen maksamaan kymmeniä tuhansia "lisävarusteista" . Koukku , vakkari ja ilmastointi löytyy alle tonnin autosta. Muiden lisävarusteiden tarpeellisuus on vähän niin ja näin. Halpiksissa kääntyy yleensä vakiona takapenkitkin joka täytyy joihinkin ostaa lisävarusteena.
Sitten kun tuodaan ulkomailta se "tuontiauto" joka loppujen lopuksi tulikin vähä kalliimmaksi kuin suomesta käteisellä ostettu, , hyviä kauppoja perustellaan "lisävarusteilla.".
Et varmaan ymmärrä mikä saa ihmisen maksamaan autosta muutenkaan 50, 100 tai 500 tuhatta? (Ei, en minäkään, siksi pitäydyn näissä halpiksissa.)

Tosin näin vuosien tuttavuuden jälkeen nuo 100% sähkösäätöiset jakkarat ovat sellaiset joista ei ihan helpolla tule luopumaan - ja ne nyt vaan maksaa aika usein aika paljon näissä autoissa joissa on moottori vakiovarusteena. Tonnin pommit on ihan hauskoja jos hermot kestää, itsellä pidemmän päälle ei.
 
Toisille riittää se, että auto kulkee eteen ja taakse, ei kuluta liikaa ja että siitä löytyvät nuo mainitsemasi koukku, vakkari ja ilmastointi.
Nämä ihmiset päätyvät sitten yleensä ostamaan jonkun perusvärisen pikkukoneisen KIA:n, Toyotan, Nissanin yms.

Toisille taas autoilu on ainakin jollain tasolla nautinto tai harrastus tai he joutuvat ajamaan paljon ja tällöin hommaan haluaa panostaa.
Tällöin lisä- ja mukavuusvarusteista haluaa maksaa ja autokin on harvemmin "hinnat, mallit alkaen"-osastoa.

Sellainen ihminen, jolla on varaa ostaa lähtöhinnaltaan 60-80 k€ auto sijoittaa helposti vielä 10-20 k€ lisävarusteisiin.

Noin 95% tapauksista tuontiauto on vastaavaa "suomiautoa" halvempi vaikka laskisi noutokulut yläkanttiin ja monesti suomesta ei löydy sopivaa autoa ainakaan järkihintaan, kiitos lisävarusteiden hintoja nostavan autoveron.
Tuontiautossa taas lisävarusteista ei makseta enää autoveroa, jolloin todella hyvin varustellun vähän ajetun uudehkon auton tuominen on hyvinkin järkevää.

Turha verrata "hinnat, mallit alkaen" suomiautoa isommalla koneella olevaan varusteltuun tuontiautoon ja todeta, että taas tuli vähän kalliimmaksi, kuin kotimaasta käteisellä ostaminen.
 
Noin 95% tapauksista tuontiauto on vastaavaa "suomiautoa" halvempi vaikka laskisi noutokulut yläkanttiin ja monesti suomesta ei löydy sopivaa autoa ainakaan järkihintaan, kiitos lisävarusteiden hintoja nostavan autoveron.
Tuontiautossa taas lisävarusteista ei makseta enää autoveroa, jolloin todella hyvin varustellun vähän ajetun uudehkon auton tuominen on hyvinkin järkevää.

Turha verrata "hinnat, mallit alkaen" suomiautoa isommalla koneella olevaan varusteltuun tuontiautoon ja todeta, että taas tuli vähän kalliimmaksi, kuin kotimaasta käteisellä ostaminen.
En sanoisi enää että 95%, sen verran tuntuu tuontiautot ja mitkä lie muut syyt laskeneen suomessakin hintoja.

Jo aikanaan kun tuota omaa hommasin, niin kävi sen verran tuuri että 120tkm ajetun suomiauton sai samaan hintaan tai jopa tonnin-pari halvemmalla mitä muualla pyydettin 80-100tkm enemmän ajetuista tuontiautoista joissa erona oli korkeintaan navi (hankalasti päivitettävä ja johon ei saa tolppavaroituksia -> hyödytön). Lisäksi useasta tuontivehkeestä puuttui klassisesti esim. ne toiset renkaat mikä lisää kuluja välittömästi yli tonnilla (225 ja 17" kesät talvet jo quattron takia).

Toki "kaikki vaikuttaa kaikkeen", tämäkin oli vaihdettu käsittääkseni uuteen Land Roveriin, joten jollain 80-100teur välirahalla lienee oli merkkiliikkeelle tärkeintä päästä vain nopeasti eroon - eikä se vanhentunut siellä ilmoituksen julkaisun jälkeen kuin pari päivää... :D
 
Olet oikeassa, viimeisten 10 vuoden aikana puhe "suomiautoista" ja "tuontiautoista" on rauhoittunut ja samalla hinnat näiden välillä ovat tasoittuneet.
Samoin autoliikkeiden runsas tuonti on laskenut yleisesti hintoja ja päästöjen pieneneminen on laskenut uusista autoista maksettuja autoveroja, jolloin hintaero tuontiautojen kanssa on tasoittunut.

Joskus kaupoilla käy tuuri ja saa hyvän yksilön halvalla ja toisinaan mieleisen auton saadakseen voi joutua vielä hankinnan jälkeen sijoittamaan jonkun tonnin rahaa ( esimerkiksi huoltoihin, renkaisiin, maalauksiin yms. ).
 
Kuuluu taas kohtaan tyhmät ihmiset, roiskeläpät on keksitty niin ei lähde maali helmoista.
Tää nyt oli tietosen väliaikainen ratkaisu, en ole isossa rahareiässä. Ei meinaan pelkät läpät pelasta odottavista katastrofeista.
 
Mikä olisi edullisin vaihtoehto lyhytaikaiseen autoiluun? Viime vuonna oli kesäloman reissuille varattu kuukaudeksi Whimin kautta auto 499 eurolla kuussa, saako jostain edullisemmalla jos käyttöä olisi vaikka vain kuudeksi viikoksi?

Ainahan vaihtoehto olisi hankkia se parin tonnin pommi, ajaa kesä ja myydä pois samalla hinnalla mutta jos korotetaan välttää tätä.
 
Mikä olisi edullisin vaihtoehto lyhytaikaiseen autoiluun? Viime vuonna oli kesäloman reissuille varattu kuukaudeksi Whimin kautta auto 499 eurolla kuussa, saako jostain edullisemmalla jos käyttöä olisi vaikka vain kuudeksi viikoksi?

Kaikkein halvin valinta on vetää riskillä ja ostaa joku parin sadan pommi, jossa on leimaa jäljellä pari kuukautta ja ajaa se oman käytön päätyttyä romuttamoon.
Ei kyllä luotettavin tai mukavin vaihtoehto, varsinkaan jos on tarkoitus tehdä pidempää kesäloma reissua.

Tuota Whimiä halvemmalla voisi päästä, jos on tuttavapiirissä autoharrastajia, joilta voisi saada jonkun vara-auton tai vastaavan vuokralle muutamalla satkulla.
Torissa on toisinaan +10 vuotiaita pommeja vuokrattavana tyyliin 50-100 € / viikko, samoin kuin Bloxcarissa.
 
Mikä olisi edullisin vaihtoehto lyhytaikaiseen autoiluun? Viime vuonna oli kesäloman reissuille varattu kuukaudeksi Whimin kautta auto 499 eurolla kuussa, saako jostain edullisemmalla jos käyttöä olisi vaikka vain kuudeksi viikoksi?
Mites tämä: https://www.24rent.fi/yksityisleasing/ ? Riippuen km-määrästä ja ajokista saattaa hieman halvemmalla päästä. Koronan vuoksi vuokra-autojen kysyntä taitaa olla nyt suurempaa ja nostanut kaikkialla hieman hintoja kautta linjan. K-Caara Go:sta saanee myös jonkun kulimalli-Polon alta viiden sadan per kk.
 
Kyllä tuo on helposti mahdollista, jos ajaa uutena tai lähes uutena ostetulla 30-50 k€ autolla 20-40 000 km vuoteen ja tietysti teettää kaikki huollot, korjaukset ja renkaanvaihdot yms. merkkiliikkeessä.

Yksi myyntimiehenä toimiva kaverini "joutui" kerran ostamaan uuden perusmallin Hyundain, kun edellinen auto meni myyntireissulla lunariin ja sopivaa kriteerit täyttävää uudehkoa premiumia ei löytynyt sillä hetkellä.
Kaveri ajoi tällä muistaakseni 32 k€ maksaneella diesel Hyundailla vuoden verran ja noin 40 000 kilometriä, vaihtoi sen sitten liikkeessä vuotta vanhempaan suunnilleen saman verran ajettuun Mersuun, jolla oli hintaa reilut 40 k€.
Liike hyvitti Hyundaista jotain 24 k€, joten arvon alenema oli 8 k€ luokkaa ja tähän kun lisätään dieseliä noin 2400 litraa ( keskikulutus noin 6 litraa / 100 km ) a' 1,3 € / litra eli 3120 €, pari huoltoa ( 15 000 km huoltoväli ) a' 300 € sekä talvirenkaat ja vanteet noin 1000 € + joitain pesuja ja autotarvikkeita, niin koko vuoden kustannukset ovat luokkaa 13 000 €.

Tietysti renkaita ja vanteita ei tarvitse ostaa joka vuosi, jolloin kulut vähän pienenevät samoin vuotuinen arvon alenema muuttuu prosenttuaalisesti hieman pienemmäksi 5 vuoden ikäisillä autoilla ja auton arvon laskiessa myös euromääräinen kustannus pienenee, tosin auton ikääntyessä myös huollot kallistuvat ja enemmän ajettuun autoon joutuu jo tekemään korjauksia.

Minä ostin 8/2017 -14 vuosimallin Auris TS hybridin. Aivan kaikki kulut, mitkä mitenkään on autoon littyneet olen kirjannu Fuelio appiin(ja onhan tuossa varmaan ainakin 1500€ "ylimääräistä" ei pakollista kulua). Lainan lyhennykset 300€/kk olen kirjannut myös "kuluiksi", kun eiköhän tuon arvo ole tippunut sitä reilun 3k/v vauhtia. Nyt vastaavat autot on sen 10k€ halvempia, niin lähelle on menty.
No jokatapauksessa, Fuelio apin mukaan kustannukset kaikkiaan 18856€. Kolmisen kuukautta on tullut ajeltua kilometrikustannuksia tuohon 1300€, niin ne on tuota alkaneet keventämään. Tämä kuukausi nyt esim näyttää menevän plussan puolelle(jee!), mutta ei nyt pahasti vielä tuossa kokonaiskustannuksissa näy nuo kilometrikustannukset. Eli siis 2v ja 8kk = 18,8k€. Ei tuo autoilu halpaa ole. 53280km ajettu mun toimesta.

Edit:kokonaiskustannuksen korjaus kirjanpidon tarkastuksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ostin 8/2017 -14 vuosimallin Auris TS hybridin. Aivan kaikki kulut, mitkä mitenkään on autoon littyneet olen kirjannu Fuelio appiin(ja onhan tuossa varmaan ainakin 1500€ "ylimääräistä" ei pakollista kulua). Lainan lyhennykset 300€/kk olen kirjannut myös "kuluiksi", kun eiköhän tuon arvo ole tippunut sitä reilun 3k/v vauhtia. Nyt vastaavat autot on sen 10k€ halvempia, niin lähelle on menty.
No jokatapauksessa, Fuelio apin mukaan kustannukset kaikkiaan 21662,57€. Kolmisen kuukautta on tullut ajeltua kilometrikustannuksia tuohon 1300€, niin ne on tuota alkaneet keventämään. Tämä kuukausi nyt esim näyttää menevän plussan puolelle(jee!), mutta ei nyt pahasti vielä tuossa kokonaiskustannuksissa näy nuo kilometrikustannukset. Eli siis 2v ja 8kk = 21k€. Ei tuo autoilu halpaa ole. 53280km ajettu mun toimesta.
Hieman ihmettelen arvonalennuksen suuruutta. Meinaan 90-100 tkm ajetut '14 farkkuhybridit ovat pyynneiltään halvimmillaan 16,9 k€, eli toteutuneet noin 16 k€. Jos olet itse maksanut kolmevuotiaasta 10 k€ enemmän, niin sehän tarkoittaisi 26 k€:a. Ainakin Activet (tai mikä silloin olikaan yleisin varustetaso) ovat uutena olleet talvirenkaineen lohkareineen noin 29-30 k€, jolloin ensimmäiset kolme vuotta arvonalennus olisi ollut vain 1 k€/a, mikä ei voi pitää paikkaansa.

Onko syynä kenties tavallista korkeampi varustetaso, vai oliko kilsoja ostaessa enemmän kuin 50 tkm? Jos kilsoja oli noin 100 tkm, niin nykyään noin 150 tkm ajetuista tehtäneen kauppoja@13 k€. Tuollainen ehkä onkin 3-vuotiaana maksanut melkein 10 k€ enemmän, eli 23 k€. Tai no, hassua sekin olisi, jos ekat 3 v (takuukin voimassa) laskisi 2 k€/a ja seuraavat 2 v 8 kk laskisi peräti 3,75 k€/a. Jos taas kilsoja oli ostettaessa yli 150 tkm, niin nykyään niistä yli 200 tkm ajetuista tehtäneen kauppoja@10 k€. Silloin olisit maksanut 20 k€, jolloin ekat 3 v olisi laskenut 3 k€ ja seuraavat 2 v 8 kk 3,75 k€/a. Oudolta kuulostaisi sekin - etenkin kun se ensimmäinen omistaja ajoi triplasti kilometrejä mittariin. Pystytkö avaamaan yksityiskohtia?
 
Viimeksi muokattu:
@TommiZeliard autoossa oli karvan vajaa 11tkm mittarissa kolmivuotiaana. Comfort varustetaso.
Sen 25,9k€ taisin siitä maksaa. Hyvät katteet siinä välissä oli, kun tosiaan ero uuteen ei paljoa ollut.
 
@TommiZeliard autoossa oli karvan vajaa 11tkm mittarissa kolmivuotiaana. Comfort varustetaso.
Sen 25,9k€ taisin siitä maksaa. Hyvät katteet siinä välissä oli, kun tosiaan ero uuteen ei paljoa ollut.
Olipa vähän ajettu! Auto oli varmaankin sen takia hinnoiteltu niin lähelle uutta. Myyjä ainakin teki hyvät kaupat.

Jonkun 50 tkm ajetun olisi saattanut saada 21-22 k€:lla. Kuusivuotiaana ei näy olevan väliä onko mittarissa 60 vai 100 tkm, niin silti autosta voisi saada samat 16 k€. Silloin a.alennus/a olisi ollut noin 2,3-2,6 k€ 3,7 k€:n sijaan.

Auris hybridillä kilometrejä ei kannata pelätä, mutta vuodet ovat pois takuusta, akusta, jälleenmyyntiarvosta, ruosteettomuudesta, kumi- ja muoviosista jne.
Tässä vähän enemmän ajettu entinen stadi-taksi:

Hintapyynnin (9 k€) perusteella autosta olisi enintään kolmasosa jäljellä, eli kilometreinä ajatellen maks. 200 tkm jäljellä. Käytännössä arvoa on jäljellä noinkin paljon, koska käyttövuosia on niin paljon jäljellä. Tuollainen tuore, mutta paljon ajettu taksi sopisi parhaiten jollekin 5-15 tkm/a ajavalle, joka pitää autoa 10-15 vuotta. Silloin a.alennus olisi noin 0,5 - 0,8 k€/a, eli hyvin maltillinen. Näin toimimalla autosta saisi kaiken irti. Se tulisi ajettua riittävästi loppuun sekä kilometrien että vuosien osalta. Ensimmäinen omistaja saisi ajaa pienellä a.alennuksella/km, ja toinen omistaja pienellä a.alentumisella/a. Molemmat olisivat tyytyväisiä.

Siksi bongasin tuon sinun oudon suuren pudotuksen, koska itse olen ajanut uudesta asti '16 Activella 4v 2 kk ja 51 tkm. Samasta km-määrästä, 28 kk pidemmmästä pitoajasta ja uuden takuusta huolimatta a.alennus näyttäisi olevan samaa luokkaa. Olen Spritiin merkannut 9 k€, mutta alkaa se olla jo lähempänä 10 k€:a. Kulut tuon 9 k€:n kanssa ovat 16,9 k€/50 kk ilman pysäköintejä, pesuja ja kemikaaleja. Renkaat alkavat tosin olla ensi vuonna vaihtokunnossa.

Harkitsin kyllä silloin 2016 2-4 -vuotiaita, mutta en nähnyt niiden hintapyyntejä kohtuullisina. Aion ajaa auton loppuun iän puolesta. Massat ja kotelosuojat tuli laitettua, kun mittarissa oli 100 km ja autolla ikää 1,5 h. Kaipa tällä vielä 15 v pärjää. Tuskin valtiokaan tätä pystyy kiusaamaan veroilla. Nyt vuotuinen vero oli 106,58 € (83 g CO2). Jos tämän vero nousisi kohtuuttomaksi tai bensan hinta vähintään triplaantuisi (4,94 l/100 km, <13 tkm/a...), niin paljon sitä ennen muut autoilijat olisivat jo nousseet kapinaan.
 
Viimeksi muokattu:
@TommiZeliard Tuosta 400tkm taxista ostajan olisi syytä uusia egr järjestelmä. Priuschatissa on paljon raportoitu rapakon takaa, että siellä 200t+ mailia alkaa Gen3 tekniikoissa menemääm egr jäähdytin tukkoon, joka sitten tykkää kansipahvin polttaa lämpöjen nousun seurauksena. Ilmenee sitten iloisina nakutuksina yön jälkeen startatessa.
Ei näissä muuta kummallista ole paljon ajettuina ollut, kilsoja vaan!

Itse laitan ton oman myyntiin syksyllä työsuhdeauton alta näillä näkymin. Veikkaampa vaan, että jos tuota liikkeeseen tarjoaa niin siitä saa takkiin ottaa reippaasti kun ei mitään vaihdossa ota.
Taidan hinnoitella sen nettiautoon reippaasti halvempana, niin eiköhän siitä saada tyytyväinen ostaja ja myyjä. Vielä kun luovutuksen saisi sopivasti niin, ettei minulla ole kahta autoa päällekkäin tai ei autoa ollenkaan. Autovex tms voisi myös kokeilla...
 
Kyllä se uudenkarhea auto korjaamolla kauemmin viipyy ja kalliimmin mitä vanha, jos sattuu vikaantumaan.
 
Viipyy ehkä, tai sitten ei viivy, mutta ei aiheuta turhaa vaivaa sen enempää. Joko ajan sen huoltoon ja otan ilmaisen vuokra-auton alle tai sitten auto haetaan pihasta ja tuodaan ilmainen vuokra-auto tilalle. Ihan kätevää mielestäni. Viimeksikin kun puhkesi rengas, niin auto haettiin ilmaiseksi pihasta, ajoin ilmaisella vuokra-autolla viisi päivää ja sitten hain auton huollosta missä oli vaihdettu rengas ja pesty auto. Omaa aikaa ei paljoakaan tähän tarvinnut polttaa.

Tämä siis uudella autolla.
Juu ei puhettakaan että ilmatteeksi ois mitään saanut. Ilmoitettiin vain että n. 3vk menee että saavat samanlaisen kesärenkaan tilattua että sellainen merkkiliike. Ei toki ylimääräisiä kaskoja yms ole.
 
Ainakin autoliiton plus jäsenelle tuodaan vuokra auto pariksi päivää tilalle jos auto hajoaa riippumatta miten vanha se on. Vaivalloista se tuntuu paremman auton omistaminen olevan, kun olen seurannut esim audimiesten tempauksia ja somekampanjoita öljynkulutus ongelmien ratkomiseksi.
 
Se nyt on aivan paskapuhetta, osta sitten vaikka kaksi autoa jos ei voi kerran tai kaksi kertaa vuodessa olla pajalla

Kahden pommin omistamisessa ja pajalla käyttämisessä nyt ei ole taloudellisesti mitään mieltä, harrastaminen sitten erikseen.

Kyllä se uudenkarhea auto korjaamolla kauemmin viipyy ja kalliimmin mitä vanha, jos sattuu vikaantumaan.

Riippuu hyvin paljon autosta ja siitä missä sitä korjaa, ammattitaitoinen (merkki)huolto saa auton kuntoon nopeasti ja pienellä vaivalla, kun joku monimerkkikorjaamo tai penan paja vaihtaa siihen osia arvailujen perusteella.

Juu varmaan, mut ei sitä uudenkarheata tarvii korjaa "merkkikorjaamolla".

Merkkikorjaamo tai asiansa osaava pikku paja on usein parempi kuin joku "halpa" monimerkkikorjaamo tai datsunien korjaukseen aikoinaan perehtynyt "penan paja"

Varmasti tuodaan, mutta millä aikataululla? Tämä mun auto ei ole tielle jättänyt kertaakaan, ja aika harvoin uusi jättääkään. Kaikkea muuta vikaa kyllä valitettavasti on osunut kohdalle, mutta aika vaivattomasti hoitunut kun yleensä on vuokra-auto pihassa puoli tuntia soitosta.

Eihän tässä ole kyse mistään muusta kun että ostaa just niin pommin auton kun oma eläminen kestää: jos ei haittaa vähän väliä jäädä tien päälle tai olla ilman autoa, niin mikäs siinä. Tai jos haluaa väkisin pitää kahta autoa pihassa, joka nyt on vähän niin ja näin ellei niitä kumpaakin ajeta (eli vaikka puolisolla oma).

Nämä jutut kuulostaa siltä että löytyy omakotitalo metsän keskeltä ja pihassa ja tallissa voi ropata autoa mielin määrin ja osaamistakin löytyy. Sellaiselle tuo on just oikea harrastus eikä siinä ole mitään vikaa.

Uudella tai uudehkolla autolla ajamisessa on puolensa vaivattomuuden ja luotettavuuden puolesta, mikä tietenkin näkyy auton omistamisen hinnassa, tietysti se on sitten arpapelia tuleeko jonkun 10 vuotta vanhan premiumin omistaminen loppupeleissä yhtä kalliiksi, kuin uuden vähän halvemman auton hankkiminen.

Kyllähän vanhastakin autosta saa todella luotettavan, kun käyttää siihen riittävän määrän euroja ja huoltaa sitä etupainotteisesti, mutta harva tällaiseen ryhtyy muun kuin jonkin harrasteauton kohdalla.

Joku tonnin pommi sopii sellaiselle ihimiselle, joka pääsee töihin myös julkisilla / polkupyörällä ja se ei ole niin justiinsa että auto ei ole aina lähtövalmiina.
Loput jotka ajavat tonnin pommilla, ovat yleensä pakotettuja siihen taloudellisista syistä tai sitten auton tarve on väliaikainen.

Itselläni nyt on 4 vuotta vanha vähän päälle 120 tkm ajettu pakettiauto firman hommia varten ( pitäisi hakea taas vuoden vanha takuulla oleva auto ruotsista / saksasta ) ja sen lisäksi läjä erinäköisiä ehkä jopa harrasteautoiksi luokiteltavia halpoja ropposia vuosilta 1993-2005.
Lisäksi löytyy hyvä iso halli ja riittävät työkalut näiden ropaamiseen.
 
Kahden pommin omistamisessa ja pajalla käyttämisessä nyt ei ole taloudellisesti mitään mieltä, harrastaminen sitten erikseen.

kerran vuodessa uusi autoko sitten on kannattavaa, mitä tuolla ylempänä herra ei voinut ajaa 2-3 vuotta vanhoilla autoilla jotka jättää tielle :rolleyes:
jos alkaen neljä vuotta vanha auto on pommi ja turvallisuusriski niin minä poistun takavasemmalle :confused2:

Ja ei tarviste lainailla minun viestejäni, tämä asia on käsitelty
 
Viimeksi muokattu:
" niin voisin mielelläni harkita jotain 2-3v vanhaa autoa kyllä, ei ole ihan niin justiinsa. Mutta millään pommilla en silti rupea ajamaan "

Mitä muuta muka tuo tarkoittaa kuin että neljä vuotiaat on pommeja, juuri sitä, ihan miten vaan, itsellelleni, ja varmasti sadoille tuhansille muillle suomalaisille kelpaa 10 vuotta vanha pommi johon saa osia vaihdella, vaikka kaksi pommia, 1-3 vuotta vanhan auton hinnalla

Tämä ketju on autoilua mahdollisimman halvasti, eikä pätemistä että kaikki ei voi ajaa vanhoilla neljän vuoden pommeilla :lol:
 
Se mikä on jollekin suhteellisesti autoilua minimibudjetilla ei tarkoita absoluuttisen halpaa autoilua. Alunperin tässä ketjussa oli kyse autoilusta minimikustannuksilla, absoluuttisesti.

Halpaa autoilua ei vaan yksinkertaisesti voi harrastaa useamman tonnin kipolla, koska arvonalenema. Piste.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Omat käyttöautot on 25v ja 31v vanhoja jenkkejä. Eipä ajeluita paljo halvemmaksi taida saada, no toki bensaanhan menee mikä menee mut muuten todella halpoja ylläpitää. Itse tilaan jenkeistä varaosani ja teen 100% kaikki rempat. Tämä siksi, etten luota korjaamoiden tekemisiin pätkääkään..
20v:n aikana on matkan varrelle taidettu 2 kertaa jäädä jonkin vian takia. Tai no hinurilla päästiin toki perille mut kuitenni..

Uusiin autoihin en ole koskaan halunnut, enkä halua koskea pitkällä tikullakaan. Ne vähäiset kerrat kun oon uusilla/uudehkoilla autoilla joutunu ajelee tai edes kyytiin, niin ne on ollu aina yhtä ahdistavia kokemuksia enkä ole niistä digannu pätkääkään..

Ja tämä vanhoilla autoilla ajeleminen ei aina ole rahasta kiinni, vaan meille se on periaate ja elämäntapa.
 
kerran vuodessa uusi autoko sitten on kannattavaa, mitä tuolla ylempänä herra ei voinut ajaa 2-3 vuotta vanhoilla autoilla jotka jättää tielle :rolleyes:
jos alkaen neljä vuotta vanha auto on pommi ja turvallisuusriski niin minä poistun takavasemmalle :confused2:

Ja ei tarviste lainailla minun viestejäni, tämä asia on käsitelty

Lainaan kuitenkin, tässä ketjussa on keskusteltu absoluuttisen halvasta autoilusta ja kahden pommin taktiikka sekä niiden pajalla käyttäminen kerran pari vuoteen eivät sovi tähän kuvioon.
Oikea nuuka juutalainen ajaa yhdellä pienikulutuksisella spartalaisella kipolla ja vaihtaa siihen itse osia vasta silloin kun jotain on rikki.

Tuolla keskustelulla uudemmista autoista ei ollut mitään tekemistä tämä kahden pommin pitämisen kanssa.

Kursioteettinä voin tietysti mainita, että tuohon 4 vuotiaaseen käyttöpakuuni uppoaa vuodessa paljon vähemmän huolto- ja korjausrahaa, kuin esimerkiksi 22 vuotta vanhaan avoautooni tai 24 vuotta vanhaan rata pösööni, vaikka kummankin näiden vanhusten vuotuinen ajosuorite on alle 10% pakun vastaavasta.
 
Täällä alkaa jo varsin hyvin olemaan tuo arvon alenema mukana kokonaiskustannusten laskelmissa. Sen sijaan pääoman tuotto-odotus loistaa vielä poissaolollaan.

Eli esimerkkinä, että vaikka 50.000€ auton hankinnan sijaan sijoitetaan tuo sama summa pörssiin, jossa keskimääräinen tuotto-odotus vaihtelee vähän lähteestä riippuen noin kuuden ja kahdeksan prosentin välillä, sanotaan vaikka seitsemän prosenttia. Tuo 7%/vuosi, 5 vuoden auton pitoaikana aikaansaisi korkoa korolle ilmiö sekä myynnin verotus huomioiden pyörein luvuin 15.000€ tuoton (laskurin mukaan kokonaissumma 63.510,78€), joka nyt auton hankinnan vuoksi jää saamatta.

Tämä tuoton menetys täytyy mielestäni ottaa auton arvon aleneman lailla auton kokonaiskustannuksiin mukaan. Eli 50.000€ auton vuoksi jää viiden vuoden jaksolla saamatta 15.000€ eli menetys on 250€/kk!
 
Täällä alkaa jo varsin hyvin olemaan tuo arvon alenema mukana kokonaiskustannusten laskelmissa. Sen sijaan pääoman tuotto-odotus loistaa vielä poissaolollaan.

Eli esimerkkinä, että vaikka 50.000€ auton hankinnan sijaan sijoitetaan tuo sama summa pörssiin, jossa keskimääräinen tuotto-odotus vaihtelee vähän lähteestä riippuen noin kuuden ja kahdeksan prosentin välillä, sanotaan vaikka seitsemän prosenttia. Tuo 7%/vuosi, 5 vuoden auton pitoaikana aikaansaisi korkoa korolle ilmiö sekä myynnin verotus huomioiden pyörein luvuin 15.000€ tuoton (laskurin mukaan kokonaissumma 63.510,78€), joka nyt auton hankinnan vuoksi jää saamatta.

Tämä tuoton menetys täytyy mielestäni ottaa auton arvon aleneman lailla auton kokonaiskustannuksiin mukaan. Eli 50.000€ auton vuoksi jää viiden vuoden jaksolla saamatta 15.000€ eli menetys on 250€/kk!
Tämä pätee vain sillä oletuksella, että on ostanut sen uuden auton ilman lainaa. Veikkaisin että tuossa hintaluokassa autot ovat enimmäkseen mallia leasing tai sitten osamaksulla ostettuja.
 
Tämä pätee vain sillä oletuksella, että on ostanut sen uuden auton ilman lainaa. Veikkaisin että tuossa hintaluokassa autot ovat enimmäkseen mallia leasing tai sitten osamaksulla ostettuja.
Hyvä pointti. Eli tuossa tapauksessa menetetty tuotto-odotus lasketaan vain sen oman pääoman osuudesta kunhan muistaa laskea ne lainanhoitokulut mukaan. Ja leasingissä sitä ei ole tietenkään lainkaan kun omaa pääomaa ei ole kiinni.

Toki on erilaisia sijoituslainojakin ja sen 50k€ sijoituksenkin voi osittain myös lainoittaa, mutta menee kieltämättä jo vähän spekulatiiviseksi ja ohi tästä ketjusta... Ei kannattane jatkaa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ja tämä vanhoilla autoilla ajeleminen ei aina ole rahasta kiinni, vaan meille se on periaate ja elämäntapa.

Tuollaisen jenkin bensakuluilla kattaa jo aika hyvin uudemman auton arvonalenemaa, mutta tietysti jos elää oman elämänsä James Deanina amerikkalaista unelmaa ( tämä on sitten huumoria ), niin pakkohan se on patarauta jenkki tai pari pitää pihassa.

Täällä alkaa jo varsin hyvin olemaan tuo arvon alenema mukana kokonaiskustannusten laskelmissa. Sen sijaan pääoman tuotto-odotus loistaa vielä poissaolollaan.

Eli esimerkkinä, että vaikka 50.000€ auton hankinnan sijaan sijoitetaan tuo sama summa pörssiin, jossa keskimääräinen tuotto-odotus vaihtelee vähän lähteestä riippuen noin kuuden ja kahdeksan prosentin välillä, sanotaan vaikka seitsemän prosenttia. Tuo 7%/vuosi, 5 vuoden auton pitoaikana aikaansaisi korkoa korolle ilmiö sekä myynnin verotus huomioiden pyörein luvuin 15.000€ tuoton (laskurin mukaan kokonaissumma 63.510,78€), joka nyt auton hankinnan vuoksi jää saamatta.

Tämä tuoton menetys täytyy mielestäni ottaa auton arvon aleneman lailla auton kokonaiskustannuksiin mukaan. Eli 50.000€ auton vuoksi jää viiden vuoden jaksolla saamatta 15.000€ eli menetys on 250€/kk!

Tuo on hyvä huomio, mutta jos ei ole sitä 50 kiloeuroa taskunpohjalla jäävät pörssin tuotot saamatta, tietty jos ajaa sillä tonnin pommilla ja laittaa kuukausittain saman rahan millä maksaisi sen 50 k€ auton lyhenyksiä pörssiin, niin tuleehan sieltä X määrä tuottoa.

Mutta nämä ovat fiilis hommia, toinen nauttii sillä uudella autolla ajamisesta ja toinen matkustaa bussilla tiiraillen samalla sijoitustensa tuottoja.

Tämä pätee vain sillä oletuksella, että on ostanut sen uuden auton ilman lainaa. Veikkaisin että tuossa hintaluokassa autot ovat enimmäkseen mallia leasing tai sitten osamaksulla ostettuja.

Yllättävän paljon 50+ ikäiset ihmiset ostavat uusia ja kalliitakin autoja ihan kylmällä käteisellä, kuitenkin kun vaihtosykli pysyy siinä 2-4 vuoden välillä, niin uuteen joutuu antamaan välirahaa 10-20 k€, jonka säästäminen tulokehityksensä huipulla olevalla asuntonsa ja kesämökkinsä jo maksaneella ja lapset maailmalle saattaneella ihmisellä onnistuu aika helposti.

Tietty paljon on niitä, jotka ostavat auton osarilla ja sijoittavat "säästyneet" rahat, vaikka olisikin likviditeettiä maksaa auto heti käteisellä.
 
Tuollaisen jenkin bensakuluilla kattaa jo aika hyvin uudemman auton arvonalenemaa, mutta tietysti jos elää oman elämänsä James Deanina amerikkalaista unelmaa ( tämä on sitten huumoria ), niin pakkohan se on patarauta jenkki tai pari pitää pihassa.
Jep, ehkäpä. Tuo Paroni ei nykyautolle paljo kulutuksissa häviä, mutta Jeeppi toki hörppää jo vähä enempi. Me satutaan waimon kans vaan diggaamaan jenkkiautoista, ei siinä sen kummempaa. Tai no, ei se nyt pelkkiin jenkkeihin rajoitu, mut sanotaanko näin että erikoisiin vanhempiin autoihin on enempi kiinnostusta kuin nykykippoihin..
Ja sen verran korjaan aiempaa viestiä että käyttöharrasteitahan nuo meillä on, eli ne tulee pidettyä hyvässä kunnossa.. Eikä vaan korjata pakollisia paikkoja. Enemminki tulee paikkoja fixailtua ennaltaehkäsevästi ennenkuin ne hajoaa tien päälle..

Kilometrejä tulee nykyään vähemmän, oisko kaikilla autoilla yhteensä 10-15tkm.. En oo niin tarkkaan laskenu.

Ja tosiaan kun uudet autot ei tarjoa mitään hyödyllistä meille. Meillä on ilmastoinnit kaikissa autoissa, vakionopeussäätimet jne.. Jopa tuossa avatarin -66 wanhuksessa. Siinäpäne mukavuudet mitä sitä tarvitaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 772
Viestejä
4 557 172
Jäsenet
75 053
Uusin jäsen
Gadgetti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom