@TommiZeliard autoossa oli karvan vajaa 11tkm mittarissa kolmivuotiaana. Comfort varustetaso.
Sen 25,9k€ taisin siitä maksaa. Hyvät katteet siinä välissä oli, kun tosiaan ero uuteen ei paljoa ollut.
Olipa vähän ajettu! Auto oli varmaankin sen takia hinnoiteltu niin lähelle uutta. Myyjä ainakin teki hyvät kaupat.
Jonkun 50 tkm ajetun olisi saattanut saada 21-22 k€:lla. Kuusivuotiaana ei näy olevan väliä onko mittarissa 60 vai 100 tkm, niin silti autosta voisi saada samat 16 k€. Silloin a.alennus/a olisi ollut noin 2,3-2,6 k€ 3,7 k€:n sijaan.
Auris hybridillä kilometrejä ei kannata pelätä, mutta vuodet ovat pois takuusta, akusta, jälleenmyyntiarvosta, ruosteettomuudesta, kumi- ja muoviosista jne.
Tässä vähän enemmän ajettu entinen stadi-taksi:
Nyt myynnissä Toyota Auris Touring Sports 1,8 Hybrid Active Edition , 409 000 km, 2015 - Joensuu. Klikkaa tästä kuvat ja lisätiedot vaihtoautosta.
m.nettiauto.com
Hintapyynnin (9 k€) perusteella autosta olisi enintään kolmasosa jäljellä, eli kilometreinä ajatellen maks. 200 tkm jäljellä. Käytännössä arvoa on jäljellä noinkin paljon, koska käyttövuosia on niin paljon jäljellä. Tuollainen tuore, mutta paljon ajettu taksi sopisi parhaiten jollekin 5-15 tkm/a ajavalle, joka pitää autoa 10-15 vuotta. Silloin a.alennus olisi noin 0,5 - 0,8 k€/a, eli hyvin maltillinen. Näin toimimalla autosta saisi kaiken irti. Se tulisi ajettua riittävästi loppuun sekä kilometrien että vuosien osalta. Ensimmäinen omistaja saisi ajaa pienellä a.alennuksella/km, ja toinen omistaja pienellä a.alentumisella/a. Molemmat olisivat tyytyväisiä.
Siksi bongasin tuon sinun oudon suuren pudotuksen, koska itse olen ajanut uudesta asti '16 Activella 4v 2 kk ja 51 tkm. Samasta km-määrästä, 28 kk pidemmmästä pitoajasta ja uuden takuusta huolimatta a.alennus näyttäisi olevan samaa luokkaa. Olen Spritiin merkannut 9 k€, mutta alkaa se olla jo lähempänä 10 k€:a. Kulut tuon 9 k€:n kanssa ovat 16,9 k€/50 kk ilman pysäköintejä, pesuja ja kemikaaleja. Renkaat alkavat tosin olla ensi vuonna vaihtokunnossa.
Harkitsin kyllä silloin 2016 2-4 -vuotiaita, mutta en nähnyt niiden hintapyyntejä kohtuullisina. Aion ajaa auton loppuun iän puolesta. Massat ja kotelosuojat tuli laitettua, kun mittarissa oli 100 km ja autolla ikää 1,5 h. Kaipa tällä vielä 15 v pärjää. Tuskin valtiokaan tätä pystyy kiusaamaan veroilla. Nyt vuotuinen vero oli 106,58 € (83 g CO2). Jos tämän vero nousisi kohtuuttomaksi tai bensan hinta vähintään triplaantuisi (4,94 l/100 km, <13 tkm/a...), niin paljon sitä ennen muut autoilijat olisivat jo nousseet kapinaan.