Tuossa on nykyinen kulurakenne menetetty? Yksinkertainen kysymys ja vastaus on tuollainen? Eli takautuvasti autoilu kallistuu paljon, jos haluaa ajaa nykyisellä 12 vuotta vanhalla autolla vielä seuraavat 13 vuotta? Toki auto on eco mallin diesel (1.6 hdi 110 fap). Mutta koska auto on niin vanha ja iso auto painaa paljon (paku, verotus painon mukaan), niin maksut tulee olemaan Bernerin sanoman mukaan isot?
Miksi vuonna 2017 pitää ajatella jo 20 tai 30 vuotta eteenpäin? Eikö muutosta voisi vähän lykätä ja miettiä rauhassa?
Berner on mielestäni aivan väärässä. Vielä liikenteessä ei ole yhtään mitään muutosta. Ja kun sähköautot enemmän yleistyy, niin silloinkaan ei ole vielä juurikaan muutosta. Miksi nyt sähköauto verukkeella rankaistaan kaikkia vanhalla autolla ajavia?
Miksi vuonna 2017 pitää ajatella jo 20 tai 30 vuotta eteenpäin? Eikö muutosta voisi vähän lykätä ja miettiä rauhassa?
Berner on mielestäni aivan väärässä. Vielä liikenteessä ei ole yhtään mitään muutosta. Ja kun sähköautot enemmän yleistyy, niin silloinkaan ei ole vielä juurikaan muutosta. Miksi nyt sähköauto verukkeella rankaistaan kaikkia vanhalla autolla ajavia?
Tämä on aivan liioiteltua. Joku Bernerin tai Bernerin kavereiden outo päähänpisto? Miksi käytäntö halutaan ottaa käyttöön suomessa, kun ei sitä ole vielä missään muuallakaan? Jos Berner viittaa tähän "lakiin". Liikenne ei ole missään muutoksessa juuri nyt.Liikenteessä on käynnissä suurin muutos sitten auton keksimisen.
Jos autovero korvautuu käyttömaksuilla, halvalla autolla pitkiä työmatkoja ajavat häviävät, mutta kalliita ökyautoja ostavat voittavat. Onko tämä oikein?
”Tässä ajatellaan 20-30 vuotta eteenpäin. Liikenteessä on käynnissä suurin muutos sitten auton keksimisen. Joudumme joka tapauksessa miettimään liikenteen verotukseen radikaaleja muutoksia, kun liikenne sähköistyy.”
”Meillä on Euroopan toiseksi vanhin autokanta. Tarvitsemme ratkaisuja, jotka kannustavat autokannan uudistumiseen. On vaan katsottava, miten parhaiten hallitaan siirtymävaihe. Vuosi 2030 on vain 13 vuoden päästä ja siihen mennessä meidän täytyy puolittaa liikenteen päästöt. Sitä ei tehdä pienillä säädöillä vaan se vaatii rakenteellisia muutoksia.”