Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

R0kMies

BANNATTU
BANNED
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
124
Täysin älytön idea ja loppupeleissä autoilu tulee vain kallistumaan. Yhtiöittäminen on se pahin, omaan jalkaan ampuminen tässä(kin) hommassa.

Sitä en tiedä petaako tuo Bernerin idiootti jotain virkapaikkaa EU:n suunalla kun, vastaavaa ideaa on heitetty EU:n suunnalta.

Iltasanomien artikkelista:
Kesästä 2015 asti Suomen liikenneministerinä toimineella Anne Bernerillä on mahdollisuus ajaa mahdollisesti paljonkin vastalauseita herättävää liikenneverkkouudistusta voimalla ja tulevista vaaleista välittämättä, sillä hän on HS:n mukaan ”ilmoittanut jättävänsä politiikan tämän yhden kauden jälkeen”.
 
On tämä malli ollut jo jonkin aikaa keskusteluissa. Yksi ongelma toki on että kuka kustantaa laitteet ja miten ne retrofitataan vanhoihin autoihin. Tätä suurempi ongelma kuitenkin tulee olemaan laitteiden luotettavuus, eli mitäs tapahtuu kun laite on rikki.
 
Kukahan sen "laitteen" maksaa sitten? Minä en ainakaan.


On tämä malli ollut jo jonkin aikaa keskusteluissa. Yksi ongelma toki on että kuka kustantaa laitteet ja miten ne retrofitataan vanhoihin autoihin. Tätä suurempi ongelma kuitenkin tulee olemaan laitteiden luotettavuus, eli mitäs tapahtuu kun laite on rikki.

Sit ajetaan ilmatteeks :p
 
On tämä malli ollut jo jonkin aikaa keskusteluissa. Yksi ongelma toki on että kuka kustantaa laitteet ja miten ne retrofitataan vanhoihin autoihin. Tätä suurempi ongelma kuitenkin tulee olemaan laitteiden luotettavuus, eli mitäs tapahtuu kun laite on rikki.

Varmaan rinnastettavissa siihen, kun on verot maksamatta. Ylinopeutta ja suojatien eteen pysähtymättömyyttä paljon vakavampi rikos. Rikkinäisellä laitteella ei saa ajaa ja uuden saa hakea katsastuskonttorilta tms. joka on auki arkisin 8-16.
 
Laitteet tulee luultavaksi maksamaan hunajaa, koska ne tulee olla hyväksyttyjä laitteita. Laite tulee tietenkin asentaa valtuutetussa liikkeessä. Auton omistaja tietenkin maksaa koko lystin. Laite kun hajoaa, niin autolla ei tietenkään saa ajaa edes huoltoon asti, vaan auto pitää viedä hinurilla valtuutettuun huoltoon. Välistä vetäjien määrä taas kasvaa, joten autoilusta tulee entistä kalliimpaa. Lopulta tuo yhtiö myydään taas sijoittajille kuten tehtiin sähköverkon kanssa, joten parin vuoden päästä sitten korotellaan taas kivasti hintoja. Lisäksi saadaan taas yksi tapa seurata kansalaisia lisää. Stasi ei voinut edes unelmoida näin hienoista seurantajärjestelmistä.

Paljonkohan maksaisi yksisuuntainen lippu marssiin? Voisi osallistua kolehtiin, että päästäisiin berneristä eroon.
 
Aivoissa tärähti äsken ja tuli mielikuva siitä et tollasella systeemillähän voidaan sakottaa reaaliajassa :eek:o_O Autoja voidaan seurata + kaikkee muuta jännää. Joo ei jatkoon! :rage:
 
Itsellä oli Kanadassa käytössä OBD2 porttiin kytkettävä kikkula, joka raportoi ajokäyttäytymistä vakuutusyhtiölle. Sen ei pitänyt vaikuttaa auton käyttäytymiseen, mutta pikkuhiljaa irrotessaan se alkoi sekoittamaan auton järjestelmiä ja oli pakko repiä se irti. En suosittele, ei jatkoon... :)
 
Aivoissa tärähti äsken ja tuli mielikuva siitä et tollasella systeemillähän voidaan sakottaa reaaliajassa :eek:o_O Autoja voidaan seurata + kaikkee muuta jännää. Joo ei jatkoon! :rage:

Niinhän tuosta samasta järjestelmästä oli tänä vuonna aiemminkin juttua, että se keräisi vakuutusyhtiöille dataa ajotyylistä (kiihdyttelyt, jarruttelut, mutkittelut) ja sen mukaan määräytyisi vakuutusmaksut.
 
Hieno ajatus että voi seurata jokaista autoilijaa reaaliajassa. Tähän vielä äpsi jokaisen puhelimeen. ;)
 
Voi pojat kun vähän dynaamista hinnoittelua ruuhkan mukaisesti, niin ei enää köyhät tuki (ministerin) tietä. Premium-autossa voi sitten tulla mukana vähän enemmän tienkäyttöoikeutta ja korkeampi nopeusrajoitus. Mahdollisuudet ovat loputtomat.

Rehellisesti, eihän tässä ole mitään muuta muutosta edelliseen (polttoaineen verotukseen perustuvaan) systeemiin, paitsi että hinta voidaan määrätä myös sen perusteella missä ajaa ja milloin ajaa. Ja tämä ei kuulosta eettiseltä, sillä se tarkoittaa sitä, että rikas ajaa ja köyhä ei.
 
Motarit maksulliseksi. Vähenisi ruuhkat ja liikenne olisi sujuvampaa kun mummot eivät suhaa 60kmh säästääkseen 30senttiä tietullia.
 
Epäilyttää hieman näiden seurantahimmeleiden yhteiskunnalliset hyödyt kustannuksiin verrattuna. Tietullit itsessään ovat ihan kannatettava asia ruuhkaisille paikoille ruuhka-aikaan, mutta seurantalaitteen asentaminen jokaiseen autoon kuulostaa aivan järkyttävän kalliilta, virhealttiilta ja todennäköisesti budjetin ylittävältä projektilta.
 
Itsellä oli Kanadassa käytössä OBD2 porttiin kytkettävä kikkula, joka raportoi ajokäyttäytymistä vakuutusyhtiölle. Sen ei pitänyt vaikuttaa auton käyttäytymiseen, mutta pikkuhiljaa irrotessaan se alkoi sekoittamaan auton järjestelmiä ja oli pakko repiä se irti. En suosittele, ei jatkoon... :)

Miten se homma noin suurinpiirtein toimi siellä? Oliko pakollinen, kuinka yleinen, hintainen jne?

Ja sitten ihan yleisesti vaikka euroopassa, onko edes ehdoteltu vastaavaa kapistusta missään maassa? Ja muutenkin tuo menee jo stalkkaamisen puolelle, mitähän lakikin tähän sanoo.

Kyllähän sitä nähtävässi jossain määrin käytetään, Berliinissä erään puolalaisen rekan liikkeitä oli seurattu gepsillä jokunen päivä takaperin.
 
Kyllähän ne realiaikaisen seurannan tuonne haluaa, eli käytännössä joku integroitu 3/4G reititin GPS toiminnolla, joka sitten lähettää dataa Trafille. Tuskin tulee mitään ODBII tms kytkentää autoon, koska se monimutkaistaa asioita liikaa. Tuollainen erillinen laite / palikka on mahdollista sijoittaa jokaiseen autoon ilman mitään sen kummempaa säätöä, jos autossa ei vastaavaa toiminnallisuutta ole itsessään.

Tätä samaa jo aikaisemin ehdoteltiin, mutta ei mennyt lävitse. Nyt sama tekninen ratkaisu on naamioitu hieman eri muotoon, eli yhtiöittämiseen ja palveluihin.

Ajatus ei sinänsä ole huono, mutta melko vaikea saada menemään läpi kun pelot seurannasta, yhtiöittämisestä ja maksujen nousemisesta ovat melko suuret. Lisäksi on vähän vaikea nähdä että muista veroista luovuttaisiin kokonaisuudessaan, koska esim. polttoaineverolla kustannetaan tällä hetkellä paljon muutakin kuin vain liikenteen kustannuksia.
 
Uskooko joku oikeasti tuohon Bernerin väitteeseen, että autoilijan kulut eivät kasva?
 
Kulut varmasti alussa osataan asettaa niin että ne eivät heti nouse, eli siis alussa mukaan tulevien operaattoreiden ja rahtiyrittäjien tms kanssa katsotaan mainitut bulkkikulut siten että homma näyttää hyvältä. Operaattoreiden kanssa varmasti saadaan kilpailua aikaiseksi, joka ehkä voi jopa kustannuksia laskeakin kuten mainittu, mutta tämä ei varmastikaan ole kestävä ilmiö.

Bulkkihintaa tullaan ihan varmasti jossain välissä nostamaan kuten polttoaineveroakin "for no obvious reason" kun vain budjetissa on sille mentävä aukko. Samassa yhteydessä tietysti rahtialan yrittäjät siirtävät korotukset suoraan heidän kuljetus tms hintoihin yrityksille ja kuluttajille, kuten polttoaineveronkin kanssa (jos muistatte laput Matkahuollon ja muiden vastaavien firmojen tiskillä, joissa kerrottiin hintojen noususta polttoaineveron takia). Operaattorit eivät varmaan yhtä nopeasti reagoi, eli katsotaan hieman mitä kilpailijat tekee. Joku nostaa kuitenkin hintoja ja muut hetken mainostaa että heillä on edullisempaa, mutta korotus kuitenkin tulee perästä jonkun muun taikka seuraavan bulkkihinnan korotuksen yhteydessä.

Loppujen lopuksi siis kustannukset nousevat "normaalisti" kuten polttoaineverojenkin kanssa. Erona on se, että valtio on enemmän taka-alalla ja varmaan toivoo että kuluttajat eivät ole heitä vaan operaattoreita syyttelemässä kasvaneista kustannuksista.
 
"Ministerin mukaan halukkaita laskuttajia eli palveluntarjoajia löytyisi helposti."

No takuulla löytyy ja laskuttamiseen on kyllä laitteet olemassa. Mäkin voisin lähetellä vähän laskuja tarjoamistani "palveluista"


Käytännössä yksityiset palveluntarjoajat laskuttaisivat autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla, minkä lisäksi laskutettaville kansalaisille voitaisiin tarjota myös pakettihinnoittelua.

"Joo sori en voi tulla kehä III sisäpuolelle kun maksaa 1€/metri soneralla."
 
Viimeksi muokattu:
Miten se homma noin suurinpiirtein toimi siellä? Oliko pakollinen, kuinka yleinen, hintainen jne?

Ja sitten ihan yleisesti vaikka euroopassa, onko edes ehdoteltu vastaavaa kapistusta missään maassa? Ja muutenkin tuo menee jo stalkkaamisen puolelle, mitähän lakikin tähän sanoo.

Kyllähän sitä nähtävässi jossain määrin käytetään, Berliinissä erään puolalaisen rekan liikkeitä oli seurattu gepsillä jokunen päivä takaperin.

Nämä on firmojen omassa käytössä sitä varten, että nähdään missä se auto on (jos auto varastetaan ym.). Hieman eri asia kun seurataan töissä missä se firman auto menee vs. missä ajelet omalla autollasi omalla ajalla.
 
Eihän ne kulut varmasti alussa kasva ja saattaa osalla jopa laskea ja jos tuollainen verotustapa tulee niin itse siirryn kyllä käyttämään pyörää työmatkoihin ihan 100%, seiskööt auto sitten parkkipaikalla. Se mitä tulevaisuus tuo on myöskin varma ja tästähän on jo olemassa esimerkki, miten kävi sähkölaskujen kun verkko myytiin yksityiselle ja Caruna meinas nostaa hintoja 27%!?:vihellys::think:

Eli pari kolme vuotta mennään maltillisesti ja sitten tulee 20-30% korotus vedoten mitä ihmeellisempiin syihin.
 
Miten se homma noin suurinpiirtein toimi siellä? Oliko pakollinen, kuinka yleinen, hintainen jne?

Ja sitten ihan yleisesti vaikka euroopassa, onko edes ehdoteltu vastaavaa kapistusta missään maassa? Ja muutenkin tuo menee jo stalkkaamisen puolelle, mitähän lakikin tähän sanoo.

Kyllähän sitä nähtävässi jossain määrin käytetään, Berliinissä erään puolalaisen rekan liikkeitä oli seurattu gepsillä jokunen päivä takaperin.

Ei ollut pakollinen. Otin sen ihan vaan säästääkseni vakuutusmaksuissa.
http://www.belairdirect.com/en/save-on-insurance/automerit.html?region=QCEN
 
Pitää varmaan hankkia sen verran nopea auto ettei jää kiinni ja ruuvata kilvet pois jos haluaa autoilla edullisesti vielä vuonna 2020.
 
Vaikka onkin hieman OT, niin Caruna on kyllä viime vuosina pyrkinyt maksimoinaan tulonsa myös muista lähteistä kuin kuluttajista. Hyvä asia on, että ovat alkaneet hyödyntää verkkoa myös tiedonsiirrossa. Mikä on taas huonoa, niin lieveilmiönä ovat alkaneet lähestymään yrityksiä laitteista jotka häiritsevät heidän tiedonsiirtoverkkonsa toimintaa. Nämä lähestymiset ovat hieman kiristyskirjeisiin verrattavissa, eli tyyliin "maksa meille XXX niin voimme lisätä suotimet joilla ongelma saadaan poistettua, mutta jos ette niin ilmoitamme asiasta eteenpäin taholle XXX".

Ja miksi tämän mainitsen, niin varmaa on että tämän keskustellun liikenneväylämallin operaattorit tulevat myös pyrkimään maksimoimaan tuottonsa sen tiedon avulla mitä heillä on käytettävissä, eli aikaleima GPS data ajoneuvon liikkeistä. Kuinka kaunaa mahtaa olla että käy näin: "Timo tässä Soneralta hei! Huomasin että ajoneuvonne oli parkkeerattuna sakkopaikalla, voitte maksaa meidän kautta pysäköintivirhemaksun todella helposti normaalin laskun yhteydessä. Jos tämä ei sovi teille, niin voimme toki ilmoittaa asiasta suoraan kunnan pysäköinninvalvontaan."
 
Sikäli tässä ei ole mitään ongelmaa, jos kokonaiskustannukset eivät nouse. Ongelmaksi tosin nousee se, että miten on yksityisyyden laita jos ei ikinä pääse autolla kulkemaan ilman valtion tietoa? Samaan syssyyn voisi asentaa jokaiselle pannan, josta voidaan verottaa kevytväylämaksua.
 
Pitää nyt lueskella keskustelu ja juttu. Mutta nyt äkkipäätelmänä voisin lopettaa koko (laillisen) autoilemisen. Se varmaan ei ole kumminkaan verottajan kannalta optimaalinen tilanne :D

Ensin maksetaan ajoneuvovero, dieselvero, vakuutus, katsastus, pakolliset huollot. Nyt sitten vielä verotetaan tien käytöstä. Ei näin :D

"Mukana hinnoittelussa voisi olla myös kevyt liikenne kuten esimerkiksi Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä."

No voi hele, eikö sitä saa enää kävellä ja pyöräillä ilmaiseksi :D Toisaalta en pysty muutenkaan, niin aivan sama :)

Anne Bernerillä on mahdollisuus ajaa liikenneverkkouudistusta voimalla ja tulevista vaaleista välittämättä, sillä hän on HS:n mukaan ”ilmoittanut jättävänsä politiikan tämän yhden kauden jälkeen”.

Kieltämättä Keskusta puolueelle ei ääniä toivottavasti tule :)
 
Viimeksi muokattu:
Halpa OBD-liittimeen asennettava palikka ja katsastuksessa katotaan että kilsat täsmää. Ei ole kallista.

Eri asia sitten mitä tehdään vanhoille autoille mihin tuo ei sovi. :smoke:

Kieltämättä tarpeeksi uusille autoille tuo toimisi varmaan kohtuullisesti eikä olisi edes pahoja yksityisyydensuojaongelmia. Vanhoille autoille vaan sitten suhteellisen kallis rangaistusvero tilalle. Ongelmana sitten varmaan se että joku tarpeeksi paljon ajava ajaisi sitten vanhalla autolla, mutta toisaalta eikös nuo OBD-liittimet jo jostain 90-luvun loppupuolelta yleistyneet niin tuskinpa tuostakaan iso ongelma tulisi. Eiköhän jollain '91 Opel Kadettilla todella pitkiä matkoja vuodessa ajavat ole aika marginaalia ja olisi vaikka sillä säästäisi rahaa.

Ongelmana on vaan nämä puheet sim-korteista ja aiemmat puheet gps-seurannasta. Poliitikot selvästi tahtovat enemmän ja tokihan se sijaintitieto siinä mielessä kiva olisi että voisi oikeasti ottaa ruuhkamaksut tietyille alueille erikseen.
 
Omassa päässä tämä on aiheuttanut ainoastaan mietinnän tämän kiertämisestä. Täällä periferiassa purkista taitaa hävitä sähköt tarvittaessa...

Joku vois avata minulle, mitä helvettiä tällä yksityisyyden poistamisella tavoitellaan? Tai no hommaan sotkeutuneiden rahapussin paisuttamisen lisäksi.
 
No voi hele, eikö sitä saa enää kävellä ja pyöräillä ilmaiseksi :D Toisaalta en pysty muutenkaan, niin aivan sama :)

Tässä varmaankin haetaan sitä että liikkuja voi ostaa "500km autolla ja 200km polkupyörällä" paketin kuukausimaksulla. Olettaen siis että kaupunkipyörä maksaa jotain muutenkin.
 
Muistetaan sitten kilpailuttaa seurantalaitteiden hankinta ettei niitä vahingossakaan hankita suomesta ja näin aiheuteta ylimääräisiä työpaikkoja tai verotuloja tänne.
 
Tässä varmaankin haetaan sitä että liikkuja voi ostaa "500km autolla ja 200km polkupyörällä" paketin kuukausimaksulla. Olettaen siis että kaupunkipyörä maksaa jotain muutenkin.
Toivottavasti ei mennä tuohon kytkykauppaan.

Vähän kuin saunalahden 2 vuoden liittymävankeus mainos :D

Itse haen valtiolta taksin käyttöön rahaa, jos ei muu auta :) Tai sitten vaan tyydyn kohtaloon. On ne sakot vaan niin isot, että ei eläkeläisellä ole niihin varaa (on oikeesti).

Joka tapauksessa fiksu idea jos on toteutettu vain oikein. Palveluntarjoaja vain ottaa omansa, eli autoilu siis vain kallistuu lisää.

edit:
Jostain syystä mun bmw 740 ei toiminut mitkään gps laitteet. Ei ole toisaalta enää tuota autoakaan. Ilmeisesti auton oma gps aiheutti niin paljon häiriötä. Tupla lasit oli myös, mutta luulisi että gps nyt siitä läpi menisi ihan normisti.
 
Viimeksi muokattu:
Aivoissa tärähti äsken ja tuli mielikuva siitä et tollasella systeemillähän voidaan sakottaa reaaliajassa :eek:o_O Autoja voidaan seurata + kaikkee muuta jännää. Joo ei jatkoon! :rage:
Autoja tosiaan seurataan. Joltain tieltä tulee kovempi maksu ym.
Poliisi myös pääsee "valvomaan" autoja. Ja siis sakottamaankin jos vaan laitettaan vielä kameroita sopiviin paikkoihin kuvaamaan.

Miksi tätä ei ole ennemmin keksitty? :D

Kevyempi konsti olisi, jos pakollinen laite tulisi vain aivan uusiin autoihin?

Auto ja pärrä on 17 vuotta vanhoja ja "uudempi" auto 12 vuotta vanha (00 ja 05). Saa maksaa itsensä kipeäksi kolmesta boksista. Jos ei suoraan, niin käyttökulujen kautta.
 
Itsellä oli Kanadassa käytössä OBD2 porttiin kytkettävä kikkula, joka raportoi ajokäyttäytymistä vakuutusyhtiölle. Sen ei pitänyt vaikuttaa auton käyttäytymiseen, mutta pikkuhiljaa irrotessaan se alkoi sekoittamaan auton järjestelmiä ja oli pakko repiä se irti. En suosittele, ei jatkoon... :)
OBD2 portti on tarkoitettu vain vikadiagnostiikkaa varten. Siihen ei kuulu mitään laitteita kytkeä ajon aikana. Eli täytyy olla joku muu ratkaisu.
 
Sikäli tässä ei ole mitään ongelmaa, jos kokonaiskustannukset eivät nouse. Ongelmaksi tosin nousee se, että miten on yksityisyyden laita jos ei ikinä pääse autolla kulkemaan ilman valtion tietoa? Samaan syssyyn voisi asentaa jokaiselle pannan, josta voidaan verottaa kevytväylämaksua.
Olisin todella iloinen jos tämän myötä ihmiset oikeasti kiinnostuisivat yksityisyydensuojasta. Nykyään kaikki luovuttavat valokuvansa, viestintänsä, ostoshistoriansa ja reaaliaikaisen sijaintinsa suoraan Yhdysvaltain hallitukselle (Microsoft, Google, Apple, Facebook, Visa, Mastercard). Kyynisesti ajattelen, että jos ei haluta Suomen valtion seurata autojen liikkeitä, voihan siihen väliin ottaa amerikkalaisen palveluntarjoajan paikannusdataa keräämään.

Kustannuksista en ole huolissani. Autovero, ajoneuvovero ja polttoainevero ovat olemassa valtion budjetin tulopuolen keräämiseksi, sakkotulojen tapaan. Kyllä ne samat miljardit kerätään autoilijoilta joka tapauksessa. Jos kerätään kilometriperusteisesti, niin yksikköhinta nousee sitä mukaa mitä vähemmän kilometrejä kansalaiset ajavat.
 
Eli ensin valtio perustaa vitullisen virkakoneiston, joka hallinnoi väyliä ja myy niitä eteenpäin.[miksi vitussa??!!1]
E18-väylä myydään kuvitteellisella satasen hinnalla vuodeksi Riisto Oylle. Valtio sai satasen. Siitä 50€ menee uusien virkauunojen palkkoihin, 25€ muuhun väyläyhtiön juokseviin kuluihin ja 25€ jää sitten tien paikkailuun. Riisto Oy päättää, että se haluaa voittoa vähintään 400 euroa, joten hinnat sitten sen mukaan. Lisäksi tietysti tarvitaan valvontalaitteistolle oma virkakoneisto valvomaan valvontalaitteiden asennusta ja käyttöä. Lisäksi puhelin operaattorit tarvitsevat oman siivunsa tästä kaikesta. Nämä tulevat myös siis lopulta autoilijan maksettaviksi.
Hyödymme tästä järjestelmästä varmasti aivan suunnattomasta ja sen tienkorjausrahan eteen maksamme erilaisille välistävetäjille moninkertaisesti. Joku tienaa tällä ihan helvetisti ja kansa maksaa.
 
Kilometriperusteinen hinnoittelu kelpaisi kyllä.

T: ~2000 Km/v
 
Tässä käytännössä rakennetaan alustaa tulevaisuuden verotukselle kun polttoainevero ei enää tuota niin paljoa (sähköautot jne) sekä yrityksien palveluntuotannolle, jolla toivotaan saavan paljon puhutun älyliikenteen yrityksille paikallisia toimintamahdollisuuksia.

Hyvä puoli tässä toki on se, että jos älyliikenteessä oikeasti saadaan tehtyä harppauksia Suomessa, niin se voi sitten myös näkyä vientinä muihin maihin.
 
Autoilijan kulut pysyy samana, väliin tulee yksityisiä välistävetäjiä, mutta valtion liikenneväylien kunnossapitoon voisi saada kaksin- tai kolminkertaiset varat. Tarttis mun varmaan jotain syventäviä matematiikan opintoja harkita, kun en ymmärrä.
 
Tuota maksuahan on ihan helppo nostaa siitä syystä että teitä pitää rakentaa kokonaan uudelleen tai korjata. Tässäkin tuo lähitie on ollut ainakin 10 vuotta niin että pelkästään kuoppia on paikkailtu. Eli se kun myllättäisiin ja tehtäisiin uudet pohjat ja uusi asfaltti päälle, niin saisi taas nostaa sitä tienkäyttömaksua suuremmaksi. 7 km pätkä on asfaltoitu kokonaan uudelleen oman elin ajan aikana. Se on vielä ok koska samalla tehtiin paremmat pohjat tiehen. Muutamia kuippia vaan sillä tiellä.

Isommat tiet sitten vaativat säännöllistä uudelleen päällystämistä kulumisen takia, eli maksuja voi aina korottaa, kun tietä "parannetaan". Mutta ei toki lasketa jos tie on perunapelto. Tai toisaalta vaativat suolausta jota ei täällä pikkuteiden kohdalla toki tehdä ollenkaan. Ainoastaan yksi sukulainen on ajanut nokkakolarin ja kuollut, eli jotain olisi toki saanut tehdä. Vastapuoli vammautui pahasti, eli kalliiksi tuli huono tien kunnossapito.
 
Kustannuksista en ole huolissani. Autovero, ajoneuvovero ja polttoainevero ovat olemassa valtion budjetin tulopuolen keräämiseksi, sakkotulojen tapaan. Kyllä ne samat miljardit kerätään autoilijoilta joka tapauksessa. Jos kerätään kilometriperusteisesti, niin yksikköhinta nousee sitä mukaa mitä vähemmän kilometrejä kansalaiset ajavat.
Niin ja vielä enemmän kun siinä on yksityinen "palveluntarjoaja" välissä, jonka pitää tuottaa omistajilleen isot voitot.

Sairasta kaikenkaikkiaan tämä Bernerin homma.
 
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005011266.html

Sorry HS linkistä, ei sisällä mitään uutta asiaan liittyen. Vaan oikeuskansleri kumppaneineen on useammassakin mediassa ihmetellyt nykyisten päättäjien matalaa ymmärrystä lakien laatimisessa. Säädetään ja sählätään, sitten ollaan päästy tilanteeseen missä vajakit ovat tehneet ennätyksellisen määrän uusia juttuja, jotka joudutaan perumaan tai vetämään takaisin, kun eivät ole edes laillisia.

Nähtäväksi jää miten tämä etenee, jos etenee. Onhan se vähän erikoista jos kansalaisten liikkumista rahastaa joku Oy. Ja sakkojen nostaminen, koska rahan keruu, onhan näitä...
 
No, ainakin hallitus edes yrittää saada hommat korjattua. Kaksi edellistä hallitusta ei tehnyt edes sitä.
 
Kyllähän näitä linjauksia tässä kovasti koetetaan vedellä. Tärkeää nyt varmaan olisi ensin tehdä selvitykset miten homma ihan oikeasti toimisi ja esittää sitten ihan konkreettinen malli järjestelmästä. Tarkoitan siis ihan laitteineen, kustannuksineen, hankintoineen, yhteistyökumppaneineen, hintoineen ja kaikkine muine tietoinen jotka ovat oleellisia kokonaisuudessa. Tuntuu että nykyään vain halutaan edetä periaatepäätösten kanssa siten, että joku taho valtuutetaan valmistelemaan / hoitamaan homma, mutta tätä valtuutusta antaessa ei ole varmaan kenelläkään oikein hajua mikä on lopputulos, mutta silti koetaan että valtuutuksen antaminen aiemmassa vaiheessa riittää siihen että on tarvittavat luvat muutoksen käyttöönottoon.

Varmaan joku asiantunteva ryhmä on hyvä tätä laittaa valmistelemaan ja selvittelemään kohtuullisin kustannuksin, mutta se ei saa olla samalla oikeutus järjestelmän käytäntöönpanoon. Muutenhan tässä myydää sikaa säkissä.
 
Hölmölän Älyliikenne Oy Ab
VeeeÄmPeee

Kyllönen ja Berner, voi vettu mitä tätejä. Olisi aika saada liikenneministeriksi joku mies. Mieluummin heti. Nyt kannattaa jättää Suomi kuka vaan pystyy. Tulossa autokorviketta ja liikennekuponkeja kunnon pula-ajan tapaan.
 
Tässä vaiheessa kovapokkainen tyyppi perustaisi oman firman, hommaisi Berneriltä sen tierahastusoikeuden ja varmistaisi, että itselle jää niistä kilometreistä kohtuullinen 500-600% voittoa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 584
Viestejä
4 540 914
Jäsenet
74 827
Uusin jäsen
RomuRauta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom