Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

Olenko ainut jonka mielestä tuo paketti on näiden tietojen mukaan hyvä ja jopa halpa. Lähtisi varmaan myös auto vaihtoon jos autovero loppuu.


Tietysti tämä nyt tuskin menee näin läpi ja miten hinta nousee vuoden päästä yms.
 
Jos nyt jotain niin vaimon autokuumetta olen toppuutellut koko alkuvuoden, melkeen oli nimi jo sopparissa. Olisi tullut aika kallis kallis auto, jos näillä mennään.

Itse ostin uuden/käytetyn käyttiksen viime vkl. Ei ollut kallis ja kohtuu pienet co2 arvot. Vielä pitäis yks halpis hukata mikä meni nyt asteen vaikeammaksi, onneks on litrasella koneella eikä paina paljoa. Saapas nähdä mitä huominen tuo tullessaan.
No autoliikkeet ainakin kyykyssä kunnes jotain lopullista päätöstä tulee julki.

Itselle kun ei vuodessa paljoa kilsoja kerry, niin olisihan se jotenkin kohtuullista jos kilometrien mukaan mentäisiin. Mutta huomenna ehkä vähän viisaampana.
 
No johan on ehdotus.. Ei kyllä paljoa naurata ku miettii paljonko menisi tuolla mallilla vakuutuksiin ja veroihin ennen ku metriäkään ajettu.. Autossa mulla on päästöt jotain 260g. Tiedä sitten miten tuo vuosimaksu lasketaan, mutta kaippa sieltä ainakin joku 800e:n lasku tulee.
 
Voihan sen seurannan tehdä yksinkertaisella laskurilla mikä laskee ohiajavat autot,helppoa ja aika halpaa.
Tätähän kyllä tehdään jo Suomessa. ;)

Hirvittää kyllä jos keskiarvo päästöille tuo 160, ja oma auto tupruttelee juuri sen verran... eli jatkossa yli 500€ veroa. Siihen päälle polttoainevero (lue: ei se kuitenkaan paljoa laske) niin pienillä kilometreillä kannattaa vain romuttaa auto ja ajella taksilla. Noh autoissa tuon saa sentään poikki silloin kun ei ajele, toisin kuin suunnitellussa moottoripyöräverossa. Miksei autoista joudu maksamaan täyttä veroa, vaikka ajaisi vain yhtenä päivänä vuodessa? Näinhän se hallitus on tekemässä moottoripyörien kohdalla.

Uudet autot halpenee -> myynti kasvaa.
Uudehkot autot halpenee lähes veron verran -> myydään tappiolla pois oikeasti uusien autojen tieltä.
Vanhahkot autot menettää arvonsa kokonaan. Näistä tulee uusi "halpis" kategoria.
Vanhat autot katoaa liikenteestä, vaikka niillä ajaisi vielä ties kuinka paljon. Onhan se nyt paljon parempi paalata vanha jotta tehtaat saa puskea entistä enemmän uusia autoja. Päästöt vain kasvaa kun autoistakin tulee kertakäyttötavaraa.
 
Olenko ainut jonka mielestä tuo paketti on näiden tietojen mukaan hyvä ja jopa halpa. Lähtisi varmaan myös auto vaihtoon jos autovero loppuu.


Tietysti tämä nyt tuskin menee näin läpi ja miten hinta nousee vuoden päästä yms.
Olet. Saman homman voisi mahdollistaa myös autoveron asteittaisella laskulla, ja vastaavan summan siirtämisellä polttoaineveroon tai ajoneuvoveroon. Mitään liikenneverkkoyhtiötä tähän ei tarvita.
 
Jotkut laskelmat osoittaneet, että vuodessa myytäisiin noin 50t kpl uutta autoa enemmän, jos ei autoveroa olisi.
Tuosta tulisi jo ihan komea veropaukku ALV:nkin muodossa + kaikki muu mikä seuraisi huollon yms. kasvun muodossa ja varmaanniin jonkinmoinen vaikutus työllisyyteenkin olisi.
Eli ei voi vain laskea pelkkänä autoveron menetyksenä verovaikutusta.
Mihinkähän tuo arvio oikein perustuu,täyden verohyödyn saa vaan jos aina ostaa uuden ilman vaihdokkia,koska normaalissa tapauksessa väliraha ei muutu.En kyllä usko että noin paljon uusia myytäisiin.
 
Samassa uutisessa
”Samoin ajoneuvoveroa on vuodesta 2013 nostettu 420 miljoonalla, mikä kannattaa pitää mielessä, jos sitä nyt luvattaisiin laskea 547 miljoonalla.”

Tämä homma jos menee läpi, niin kyseessä lienee Suomen historian suurimpia puhalluksia.

Tästä tulee suurin puhallus kun nuo väylät vielä yksityistetään ni pääsevät rahastaa autoilijoita kunnolla.
 
Miksi tuohon edes noita yksityisiä tarvitaan väliin. Miksi väyläyhtiö ei voi vain itse lähettää laskuja suoraan autoilijoille?
 
Jotkut laskelmat osoittaneet, että vuodessa myytäisiin noin 50t kpl uutta autoa enemmän, jos ei autoveroa olisi.
Tuosta tulisi jo ihan komea veropaukku ALV:nkin muodossa + kaikki muu mikä seuraisi huollon yms. kasvun muodossa ja varmaanniin jonkinmoinen vaikutus työllisyyteenkin olisi.
Eli ei voi vain laskea pelkkänä autoveron menetyksenä verovaikutusta.
Ja nämä tulot ohjataan sinne teiden ylläpitoon?
 
Eikös tässä ole sellainen taka-ajatus, että nuo ajoneuvoveron ja bensaveron lasku kompensoi rahallista menetystä vanhojen autojen ostajille. Veikkaan että se on se syy, miksi ko. veroja lasketaan.

Eihän se toki mitenkään asiaa kompensoi mutta voidaan väittää niin.
 
Vaikka niihinkin.
Näissä ennustuksissa on se ongelma, että ennustajilla ei ole mitään vastuuta kannettavanaan, jos homma meneekin toisella tavalla. Muiden rahoilla on helppo spekuloida, mutta laittaisivatko oman omaisuutensa pantiksi?
 
Varmaan se pari vuotta nostetaan tuota vuosimaksua niin että se on pienimmillään 1000€/vuosi ja sen jälkeen tulee tämä GPS seuranta vapaaehtoiseksi ja jos ajat alle 30000Km vuodessa tai et pääteillä niin GPS seurannalla säästät.
 
Tällä hetkellä keskimääräinen co2-lukema on ~160 g/km, josta ajoneuvovero on 240,90 euroa (http://www.trafi.fi/filebank/a/1451.../19402-Ajoneuvoveron_perusvero_co2_mukaan.pdf). Jos tämä on se "keskimääräinen", jota myös vuosimaksussa kaavaillaan, hinta on 2,24-kertainen verrattuna nykyiseen :tup:
Jos tuo 539 € tulisi olemaan keskimääräinen hinta, niin täällä maksaisi painavempi auto 780€/vuosi + dieselvero(paku) 72€ =852€ ja vähän kevyempi vanhempi auto 741€/vuosi + dieselvero(paku) 69€ =810€

Eli uudempi maksaisi 780€ enemmän ja perusverossa kait tulisi ihan vähän alennusta hintaan. Menin jo sekaisin että miten se pitikään laskea :) Jos dieselvero myöhemmin poistuu ja dieselin hinta nousee, niin tuon 2005 auton saa muutoskatsastettua henkilöautoksi ja maksu menisi päästöjen mukaan. Joka tapauksessa pirun kallista ja täytyisi kai vaihtaa pienempään autoon. Vaikka nuokaan autot ei ole kauhean isoja edes. 2005 on vielä kaikkein pienimmällä moottorilla mitä saa. Autot on maksaneet 1500€ ja 950€ eli eipä noista kauheaa menetystä onneksi tule.

Peugeot 407 1.6 hdi paku 2005 (maksu henkilöautona olisi perusvero/käyttövoimavero 664€, päästöt CO2=148)
kokonaismassa 2127 kg
perusvero 348€ x2,24 = 780 €

Peugeot 406 2.0 hdi paku 2000
kokonaismassa 2075 kg
perusvero 331€ x2,24 = 741 €
 
Hirvittää kyllä jos keskiarvo päästöille tuo 160, ja oma auto tupruttelee juuri sen verran... eli jatkossa yli 500€ veroa

Mistä tuo 160 on peräisin? Joo, en ole ihan kaikkia uutisia lukenut. Vilkaisin että oma auto työntää 192 co2:sta. Tosin edelleen kilsoja tulee vähän vuodessa mutta mutta...
 
Olet. Saman homman voisi mahdollistaa myös autoveron asteittaisella laskulla, ja vastaavan summan siirtämisellä polttoaineveroon tai ajoneuvoveroon. Mitään liikenneverkkoyhtiötä tähän ei tarvita.

Kerralla pois niin saadaan talous alvin kautta kasvuun. Pitkittäminen tuottaa vain toimettomuutta kun ihmiset odottavat.

Autojen arvo laskee mutta ihmiset saavat pienemmällä rahalla parempaa tilalle.

Liikenneverkkoyhtiö on kieltämättä harmillinen osa tätä yhtälöä. Mutta kannatan ehdottomasti autoveron poistoa ja ajamisen verotusta.
 
Kerralla pois ja henkilö joka on ostanut auton rahoituksella lähiaikoina tulee kärsimään melkoisen tappion. Lisäksi rahoituslaitos ei taatusti katso vierestä, kun vasta ostetun auton hinta tippuu vaan muuttaa sopimusta uusiksi.
 
Jep, ostovoima on aika heikkoa. Tai tästä varmaan löytyisi kyllä graafejakin joista asiaa voisi tarkastella, mutta jos panee sen perspektiiviin niin, että normiduunarin täytyy tehdä käytännössä 4-6 tuntia töitä, jotta voi ostaa toisen duunarin työtunnin.
No siis kai firmankin täytyy voittoa tehdä?
 
Enemmän kiinnostaa tietää mikä on vaikutus pakettiautoihin maksujen ja verojen puolesta ja toisaalta km-korvauksiin. Kokonaismassa ja päästöt kun tuppaa olemaan korkeat. Työajoa tulee autolla enimmäkseen ajeltua. Jos tulee lisälasku eikä km-kompensaatio nouse niin sittenhän on parempi lopettaa työajot ja luopua nykyisestä autosta. Voisin ostaa vähäisiin henk. kohtaisiin ajoihin jonkun säälittävän mahdollisimman edullisen ritsan.
 
Taas tehdään kaikenmaailman hallintohimmeleitä prkl...

Kaikki autoiluun liittyvät verot pois ja siirretään ne polttoaineitten verotukseen. Se kuka ajaa, se maksaa. Ohjaisi samalla pienempikulutksisiin ajoneuvoihin ja tästä olisi se etu samalla että pienempi polttoaineen kulutus -> pienempi ympäristövaikutus.

Yksinkertaisin byrokratia ja yritykset, jotka harjoittavat liikennöintiä voisivat saada komepnsaatiota verovähennyksinä.
 
Edelleenkin, polttoaineen verotus ei vaan toimi edes nyt saati sitten kohta, sähköautot, kuljetusala, ulkomaiset autot ja mitä näitä nyt on. Jonkinlainen käyttömaksu on siis paikallaan.
 
Edelleenkin, polttoaineen verotus ei vaan toimi edes nyt saati sitten kohta, sähköautot, kuljetusala, ulkomaiset autot ja mitä näitä nyt on. Jonkinlainen käyttömaksu on siis paikallaan.
Mutta tuo ehdotus tappaisi asutuksen syrjäseuduilla siitä huolimatta, että koko suomen pitäminen asuttuna on virallisesti tavoite. Jos kustannus on kilometripohjainen, niin maaseutu kärsii ja sitä myöten koko suomi kun asutus pakkautuu kaupunkeihin (asuntojen saatavuusongelmat yms.)
 
Siihen, kun verrataan mitä muualla maailmassa autoja myydään.
Esimerkiksi Ruotsissa rekisteröidään ~35t autoa / miljoona ihmistä, Saksassa ~39t ja Ranskassa ~28t.
Suomessa luku on ~20t autoa / miljoona ihmistä.

Siksi se arvio onkin 50t kpl lisää, joka siltikin vielä tuota Ranskankin arvoa pienempi.

Siis sä meinaat että ilman autoveroa suomessa myytäs noin 70 tuhatta autoa per miljoona ihmistä?

Edelleenkin, polttoaineen verotus ei vaan toimi edes nyt saati sitten kohta, sähköautot, kuljetusala, ulkomaiset autot ja mitä näitä nyt on. Jonkinlainen käyttömaksu on siis paikallaan.

Miten se ei toimi? Mittarilla maksat siitä miten paljon ja millasella ajotyylillä oot ajanu. Sähköähän verotetaan jo valmiiks ihan mukavasti. Kuljetusalaan varmaan vois tehä jotain poikkeusta niin ei postit ja muut kuole. Ulkomaiset autot liittyy tähän miten? Polttoaineen hinnassahan ne ulkomaisetkin autot maksas sitä veroa.
 
Mutta tuo ehdotus tappaisi asutuksen syrjäseuduilla siitä huolimatta, että koko suomen pitäminen asuttuna on virallisesti tavoite. Jos kustannus on kilometripohjainen, niin maaseutu kärsii ja sitä myöten koko suomi kun asutus pakkautuu kaupunkeihin (asuntojen saatavuusongelmat yms.)

Kilometripohjainen kustannus toivottavasti ottaisi myös huomioon paikan jossa kilometri suoritetaan, koska sellainen vaatii seurantaa joka tapauksessa.

Yksi mahdollinen skenaario jossain tulevaisuudessa on se, että joko maksat maksimisumman tai sitten laitat seurantahimmelin päälle ja maksat todellisten kilometrien mukaan vähemmän.
 
Sitä en ymmärrä miksi valtio ei voisi olla ensisijainen operaattori tässäkin. Ne ketkä haluaa voivat ostaa niitä yksityisoperaattorien kk-maksullisia palveluita tai "rajattomasti dösää, vähän taksia ja tuosta auto"-settejä.

Normaalit työssäkäyvät ihmiset voi sitten ostaa valtiolta suoraan ilman välikäsiä sen bulkkihintaisen vuosimaksun.

Tätä samaa mä olen ihmetelly.
Jos kuitenkin tehdään LiikenneVerkko Oy, joka myy hinnalla X käyttöoikeutta tiestöön, niin miksi sitä ei voi myydä suoraan tienkäyttäjälle, vaan väliin pitää ottaa firma Y tekemään voittoa kuluttajan ostovoiman kustannuksella. Eikö kokonaiskustannusvaikutus autoilijoille olisi huomattavasti edullisempi, jos tuo ylimääräinen katteenkeruuporras poistettaisiin välistä ja autoilijat asioisivat suoraan LiVe Oy:n kanssa?

Tietysti se virallinen perustehan on "luoda uusia innovaatioita liikenteeseen" ja edistää "Mobility as a Service" kehitystä perinteisen ja vanhanaikaisen autonomistamisen sijaan, mutta tuskimpa moni meistä on vaihtamassa kuitenkaan omaa autoa bussikorttiin, kolmeen taksikyytiin ja kahteen neljän tunnin autonvuokraukseen kuukaudessa...
 
Miten se ei toimi? Mittarilla maksat siitä miten paljon ja millasella ajotyylillä oot ajanu. Sähköähän verotetaan jo valmiiks ihan mukavasti. Kuljetusalaan varmaan vois tehä jotain poikkeusta niin ei postit ja muut kuole. Ulkomaiset autot liittyy tähän miten? Polttoaineen hinnassahan ne ulkomaisetkin autot maksas sitä veroa.

Sähköä ei veroteta todellakaan lähellekään tarpeeksi, jos ajatellaan että sähköautosta pitäisi saada aikanaan samat tulot kuin nyt polttiksesta. Valtion rahantarve ei lopu tai vähene, vaikka kaikki autot muuttuvat sähköisiksi. Puhumattakaan siitä, että joku ajaa omalla aurinkosähköllä ja valtio ei pääse väliin.

Jos on tavoite nopeasti rynnätä kohti pienempiä päästöjä (niin kuin se on), niin polttoaineen hintaa ei voi korottaa mielettömästi ennen kuin se näkyy ammattiajon ja kuljetuksen hinnassa. Tällöin on yksinkertaisempaa suunnata korotus johonkin muuhun maksuun, joka huomioi ammattiliikenteen tarkemmin.

Ulkomaisten autojen osalta ihanne on se, että rajalla ostetaan tienkäyttölupa.
 
Tuskin tulee ulkomaisia autoilijoita koskemaan nämä tienkäyttömaksut. Hyvällä säkällä ulkomainen kuljetusliikenne saadaan maksun perään mutta veikkaan, että se on kierettävissä jollain yrityskikkailulla.

Sähköautoja voisi sähköverottaa kilometriperusteisesti, seurantalaitteella, kun taasen polttomoottoriset maksaisivat veronsa käytetyn polttoaineen kautta.
 
Verotus kevenee, me tienataan tällä... Hölmölä "digitaalisuuden" edelläkävijänä.

Tietysti se virallinen perustehan on "luoda uusia innovaatioita liikenteeseen" ja edistää "Mobility as a Service" kehitystä perinteisen ja vanhanaikaisen autonomistamisen sijaan, mutta tuskinpa moni meistä on vaihtamassa kuitenkaan omaa autoa bussikorttiin, kolmeen taksikyytiin ja kahteen neljän tunnin autonvuokraukseen kuukaudessa...

TV-shopista kaikki tämä nyt tarjoushintaan vain 99,00 ensimmäiset 6 kuukautta! Eikä tässä vielä kaikki, kaupan päälle nopeimmat tilaajat saavat ilmaiset matkat mummolaan viikonlopuksi!!

Tätä innovaatioiden vulvaa, Berneriltä!
 
Sähköä ei veroteta todellakaan lähellekään tarpeeksi, jos ajatellaan että sähköautosta pitäisi saada aikanaan samat tulot kuin nyt polttiksesta. Valtion rahantarve ei lopu tai vähene, vaikka kaikki autot muuttuvat sähköisiksi. Puhumattakaan siitä, että joku ajaa omalla aurinkosähköllä ja valtio ei pääse väliin.

Jos on tavoite nopeasti rynnätä kohti pienempiä päästöjä (niin kuin se on), niin polttoaineen hintaa ei voi korottaa mielettömästi ennen kuin se näkyy ammattiajon ja kuljetuksen hinnassa. Tällöin on yksinkertaisempaa suunnata korotus johonkin muuhun maksuun, joka huomioi ammattiliikenteen tarkemmin.

Ulkomaisten autojen osalta ihanne on se, että rajalla ostetaan tienkäyttölupa.

Korotellaanhan sitä polttoaineveroakin joka vuosi niin eikun vaan sähköön lisää veroa kun alkaa sähköautot yleistymään. Muutoinkin on aika älytöntä repiä rahaa autoilijoilta ja sitten vielä kehdata valitella kun niitä ei suunnata tiestön ylläpitoon vaan ne menee kaikkeen muuhun, pitäskö ne rahat sit hommata jostain muualta ja autoilusta saadut verot ynnä muut suunnataisiin niihin tieverkkoihin. Aurinkosähköllä jos joku täällä suomessa alkaa ajelemaan niin siinä varmaan saa valtio jo aurinkopaneelien alveista aika paljon rahaa. :D

Mutta ulkomaisten autojen verokohtelusta ei tainnut olla mitään mainintaa noissa uutisissa mitä nyt oli? Mites se sitten aikanaan sen paikannuksen kanssa toteutetaan? Ei päästetä autoja maahan jos ei oo boksia mihin tyrkätä jotain korttia?
 
Tuskin tulee ulkomaisia autoilijoita koskemaan nämä tienkäyttömaksut. Hyvällä säkällä ulkomainen kuljetusliikenne saadaan maksun perään mutta veikkaan, että se on kierettävissä jollain yrityskikkailulla.

Pahoin pelkään myös että ei tule koskemaan, mutta saa toivoa. Mun mielestä olisi siis erittäin hyvä että koskisi.

Sähköautoja voisi sähköverottaa kilometriperusteisesti, seurantalaitteella, kun taasen polttomoottoriset maksaisivat veronsa käytetyn polttoaineen kautta.

Jep, tämä olisi kieltämättä myös mahdollista. Ongelma on lähinnä se että sähköautot eivät sitten enää ole halpoja, jonka seurauksena polttiksia pitää verottaa roimasti enemmän, josta sitten nämä käytännön asiat kaiken muun suhteen.
 
Jos niistä sähköautoista ollaan niin huolissaan niin miksei lätkästä niille erillistä käyttövoimaveroa (kuten dieselissä). Painon mukaan tietenki. Sitten autoveron voi siirtää polttoaineeseen kokonaan.
 
Jos niistä sähköautoista ollaan niin huolissaan niin miksei lätkästä niille erillistä käyttövoimaveroa (kuten dieselissä). Painon mukaan tietenki. Sitten autoveron voi siirtää polttoaineeseen kokonaan.
Onhan niillä jo käyttövoimavero, tosin on vaan pienempi kuin dieseleillä.
 
Onhan niillä jo käyttövoimavero, tosin on vaan pienempi kuin dieseleillä.

No en kuitenkaan näkisi sitä ongelmana että sähköautot eivät joudu maksamaan bensaveroa kun niitä on niin vähän. Sitten kun niitä on oikeasti merkittävä määrä niin korotetaan käyttövoimaveroa/kehitetään joku toinen tapa rahastaa niitä.
 
Maaseudulla on edullisemmat asumiskustannusket kuin ruuhkasuomessa, joka kompensoi polttoaineen verotusta.

Jos tavoitteena on se, että tienkäyttäjä maksaa tieverkoston ylläpidon, niin miksi ajamattomasta autosta pitää silloin maksaa mitään veroa/maksua?

Sähköautot ovat poikkeus, toistaiseksi, mutta se olisi varmaankin hyvä kehityssuunta, että pääkaupunkiseudulle tulisi enemmän sähköautoja. Ja olkaamme huoleti... kyllä verottaja lonkeronsa niihinkin sitten ulottaa, kun niiden määrä ja energian kulutus nousee merkittäväksi.

Pikainen laskutoimitus osoittaa, että jos autovero ja ajoneuvovero siirrettäisiin polttonesteisiin, niin polttoaineveron osuuden tulisi nousta noin 65%. Eli bensalitra maksaisi sen 2.4€/l :| Kallista olisi... Tosin minun matematiikantaidot on 1/5

(polttonesteverokertymä oli vuonna 2015 noin 2 785,1 miljardia ja autovero + ajoneuvovero noin 1 814,1 miljardia. Oletetaan bensiinissä ja diiselissä vero ~80%
lähde: Valtion verotulot tieliikenteestä - Autoalan Tiedotuskeskus en tiedä pitääkö paikkaansa)
 
Olisiko tuo yli 500 euroa / vuosi maksettava siis jokaisesta autosta?! :eek:
Tottakai, koska on mahdollista että ajat molempia autoja yhtäaikaa :)

Liikenneverkkoyhtiö on kieltämättä harmillinen osa tätä yhtälöä. Mutta kannatan ehdottomasti autoveron poistoa ja ajamisen verotusta.
Harmi vaan, että nyt verotetaan omistamista ja ajamisen verotusta lasketaan (polttoainevero)

Ymmärtääkseni tietyssä pisteessä (ei vaadi ihan järkkyä tuotantoa) joutuu maksamaan sähköveron tuottamastaan ja käyttämästään sähköstä vaikka ei kuluttaisi verkkosähköä ollenkaan.
Mitenhän tätä valvotaan?

Eihän tuossa ole järkeä.. ostat paneelit ja lämmittelet vaikka pelkkää uima-allasta sillä niin siitäkö pitäisi maksaa veroa? Jos ei olisi paneeleita niin allas jäisi lämmittämättä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Sähköä ei veroteta todellakaan lähellekään tarpeeksi, jos ajatellaan että sähköautosta pitäisi saada aikanaan samat tulot kuin nyt polttiksesta. Valtion rahantarve ei lopu tai vähene, vaikka kaikki autot muuttuvat sähköisiksi. Puhumattakaan siitä, että joku ajaa omalla aurinkosähköllä ja valtio ei pääse väliin.
Ei mitä tahansa palavaa nestettäkään veroteta nyt niin rankasti kuin bensaa tai dieseliä, vain liikennepolttoaineita. Joten yhtälailla voitaisiin periä liikennesähköstä eri veroa kuin normisähköstä. Ei kulutetun sähkön mittaaminen luotettavasti ja peukaloimatta ole ainkaan yhtään vaikeampaa kuin kilometri ja sijaintipohjainen verotus.

Toisekseen voisi tietysti kysyä, että jos nyt autoilun kovaa verotusta perustellaan näennäisesti päästöillä, nini miksi verotus pitäsi säilyttää yhtä kovana jos päästöjä ei enää ole (toki jo nyt voidaan kysyä, että miksi se auton CO2 on niin paljon pahempi kuin vaikka lämmitysöljyn CO2, ja miten kumpikin näistä on samaan aikaan maailmanlopun ongelma, mutta samaan aikaan pienempi ongelma kuin NOx:it tai hiukkaspäästöt, jotka ovat kosolti matalampia kuin menneinä vuosikymmeninä).
 
En ole ehtinyt kunnolla tutustumaan tähän uuteen malliin. Kuulostaa nopeasti kyllä paremmalta kuin alkuperäinen seurantamalli.

Näin omaa persettä ajatellen, miten uskotte, nouseeko vai laskeeko omat kustannukset seuraavanlaisella autolla:
Massa: 1270kg
Kuutiotilavuus: 1000cm3
Päästöt: 109co2/km
Kulutus (pääosassa taajama-ajoa): 5,5l/100km (95okt)
Ajoa vuodessa 17 000km

Auto on vuodelta 2015, joten jälleenmyyntiarvon uskon ainakin laskevan, mutta muut kulut varmaan vähän laskevat?
 
Auto on vuodelta 2015, joten jälleenmyyntiarvon uskon ainakin laskevan, mutta muut kulut varmaan vähän laskevat?
Jälleenmyyntiarvo vähän laskee. Muut kulut totta kai nousee. Koska kuluilla paikataan se 2018 puuttuva autovero.

Bensan hinta toki ihan vähän laskee. Juuri nostettiin polttoaineiden hintaa 100 milj ja 2018 lasketaan 200 milj. Eli oikeastaan laskua tulee 100 milj (31.12.2016), eli saman verran mitä se bensa juuri äsken kallistui.

edit:
Täällä 148 co2 päästöt. Vm 2005 1.6 diesel auto. Kokonaismassa 2127 kg
Harmi että uudemmat autot samalla moottorilla on pienipäästöisempiä :D Tuli ne EU päästötestit jossa kaikki merkit yrittää pihistellä päästöjä ja todelliset päästöt saattaa olla isommat. 148 co2 päästöt vastaa jotain 4-5 litraa dieseliä.
 
Viimeksi muokattu:
Voisikos muuten näitä autovero ja tätä ketjua jotenkin yhdistää, tuntuu että kummassakin pääsääntöisesti samat keskustelut varsinkin kun tuosta mustasta laatikosta todennäköisemmin ollaan luopumassa, ehkä joku geneerinen "Uusi verotusmalli" otsikoksi tms
 
Jälleenmyyntiarvo vähän laskee. Muut kulut totta kai nousee. Koska kuluilla paikataan se 2018 puuttuva autovero.

Bensan hinta toki ihan vähän laskee. Juuri nostettiin polttoaineiden hintaa 100 milj ja 2018 lasketaan 200 milj. Eli oikeastaan laskua tulee 100 milj (31.12.2016), eli saman verran mitä se bensa juuri äsken kallistui.

edit:
Täällä 148 co2 päästöt. Vm 2005 1.6 diesel auto. Kokonaismassa 2127 kg
Harmi että uudemmat autot samalla moottorilla on pienipäästöisempiä :D Tuli ne EU päästötestit jossa kaikki merkit yrittää pihistellä päästöjä ja todelliset päästöt saattaa olla isommat. 148 co2 päästöt vastaa jotain 4-5 litraa dieseliä.
Jooh, eli selvästi nousee, jopa tuon 500e/v. Tuo bensanhinta taitaa olla vain pieni niché jolla varmaan kumotaan tuo vuodenvaihteessa tullut korotus. Saadaan paukutettua suurempia summia kun on jotain "vähennettävääkin" ja muistakaa "autoilu ei kallistu". Hyväähän tuossa on tuo uusien autojen hintojen lasku, toivottavasti se siis tapahtuu oikeasti eikä vain nimellisesti hintojen pysyen aikalailla samoissa. Tällöin voikin jatkossa pitkäänkin perustella että vastahan sitä laskettiin..

Jos autoa saa vuoden päästä samalla hinnalla kuin mistä tahansa muusta maasta, voin hyväksyä nykyisen auton arvonaleneman tietäen että tulevaisuudessa saan ostettua paremman auton edullisemmin.
 
Jotenkin kun yrittää miettiä, niin kaikki lopputulokset kääntyy siihen että kallista olisi. Jos on kiinteä vuosimaksu, niin summa on iso. Täytyisi tulla se gps/sim-boxi samalla, että maksun suuruus määräytyisi ajettujen kilometrien mukaan. Siinä taas operaattori ottaa oman katteensa ja palvelun tuottamisen kulut. Lisäksi maksun lisäksi tulee maksaa ALV.

Nykyisinkin pienipäästöisimmissä autoissa on ollut suht pieni autovero. Uusi järjestelmä olisi siis vanhaa kalliimpi.

edit:
Tuossa esimerkkinä pari toyotaa. Noin 2000€ autoveroa ei ole oikeastaan juuri mitään.

Toyota yaris 1.0. vero 1970€. Hinta 15 150€
Toyota auris hybrid. vero 2310€. Hinta 23 410€.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkin, polttoaineen verotus ei vaan toimi edes nyt saati sitten kohta, sähköautot, kuljetusala, ulkomaiset autot ja mitä näitä nyt on. Jonkinlainen käyttömaksu on siis paikallaan.
- Sähköautoille ja lataushybrideille autoon mittari, josta laskutetaan autoon ladattuja kilowatteja väylämaksuina. Ladatkoon vaikka aurinkopaneelilla, mutta väylämaksu menee.

- Kuljetusalalla seurataan jo nyt varsin tarkasti kulutettua polttoainetta. Kuukausittain/neljännesvuosittain/vuosittain ostetusta polttoaineesta hyvitetään verotuksessa sopivaksi katsottu summa, että ala pysyy kannattavana.

- Ulkomaiset autot joutuvat vähänkään pidempään viipyessään tankkaamaan täällä, joten polttoainevero koskee myös heitä. Lyhyemmillä reissuilla +-0 suomalaisten autoilijoiden ulkomaanreissujen kanssa.

Keksittyjä ongelmia.
 
Jumalauta kun vituttaa kuunnella ton Bernerin paskapuhetta.

Tämä, liekkö ymmärtää ollenkaan mitä selittää. Se just kehu miten trafin sivuilla on laskuri millä jokainen voi laskee miten maksut muuttus ton mallin mukaan, paha vaan ku sivut kaatu samantien. :D
 
Voi juku, kannatan bernerin juttuja ihan puhtaasti sen takia, että homma mulla halpenee ja jatkossa kaupasta tarttuu vielä isompi auto tilalle. Kiitos Berner!

Näyttäisi siltä, että joko maksat kiinteän maksun tai sitten laitat seurantahimmelin ja maksat vähemmän oikeiden kilometrien perusteella, jos ajat vähemmän kuin kiinteän maksun oletuskilometrit. Ratkaisuna reilu ja tasapuolinen.
 
Hyvä tossa bernerin laskemassa kun nykyisiin kuluihin on laskettu joku autoveron laskennallinen jäämä. No se autovero on kyllä joskus vanhasta autosta maksettu mutta ei sitä summaa joka vuosi makseta :facepalm:
 
Voi juku, kannatan bernerin juttuja ihan puhtaasti sen takia, että homma mulla halpenee ja jatkossa kaupasta tarttuu vielä isompi auto tilalle. Kiitos Berner!

Näyttäisi siltä, että joko maksat kiinteän maksun tai sitten laitat seurantahimmelin ja maksat vähemmän oikeiden kilometrien perusteella, jos ajat vähemmän kuin kiinteän maksun oletuskilometrit. Ratkaisuna reilu ja tasapuolinen.

Paitsi, että sitä kikkaretta ei saa 20€, kuten normaalia gps seurantalaitetta, vaan siitä maksetaan se tonni-pari per auto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 153
Viestejä
4 450 802
Jäsenet
73 668
Uusin jäsen
jippajappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom