Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tätähän kyllä tehdään jo Suomessa.Voihan sen seurannan tehdä yksinkertaisella laskurilla mikä laskee ohiajavat autot,helppoa ja aika halpaa.
Olet. Saman homman voisi mahdollistaa myös autoveron asteittaisella laskulla, ja vastaavan summan siirtämisellä polttoaineveroon tai ajoneuvoveroon. Mitään liikenneverkkoyhtiötä tähän ei tarvita.Olenko ainut jonka mielestä tuo paketti on näiden tietojen mukaan hyvä ja jopa halpa. Lähtisi varmaan myös auto vaihtoon jos autovero loppuu.
Tietysti tämä nyt tuskin menee näin läpi ja miten hinta nousee vuoden päästä yms.
Mihinkähän tuo arvio oikein perustuu,täyden verohyödyn saa vaan jos aina ostaa uuden ilman vaihdokkia,koska normaalissa tapauksessa väliraha ei muutu.En kyllä usko että noin paljon uusia myytäisiin.Jotkut laskelmat osoittaneet, että vuodessa myytäisiin noin 50t kpl uutta autoa enemmän, jos ei autoveroa olisi.
Tuosta tulisi jo ihan komea veropaukku ALV:nkin muodossa + kaikki muu mikä seuraisi huollon yms. kasvun muodossa ja varmaanniin jonkinmoinen vaikutus työllisyyteenkin olisi.
Eli ei voi vain laskea pelkkänä autoveron menetyksenä verovaikutusta.
Samassa uutisessa
”Samoin ajoneuvoveroa on vuodesta 2013 nostettu 420 miljoonalla, mikä kannattaa pitää mielessä, jos sitä nyt luvattaisiin laskea 547 miljoonalla.”
Tämä homma jos menee läpi, niin kyseessä lienee Suomen historian suurimpia puhalluksia.
Ja nämä tulot ohjataan sinne teiden ylläpitoon?Jotkut laskelmat osoittaneet, että vuodessa myytäisiin noin 50t kpl uutta autoa enemmän, jos ei autoveroa olisi.
Tuosta tulisi jo ihan komea veropaukku ALV:nkin muodossa + kaikki muu mikä seuraisi huollon yms. kasvun muodossa ja varmaanniin jonkinmoinen vaikutus työllisyyteenkin olisi.
Eli ei voi vain laskea pelkkänä autoveron menetyksenä verovaikutusta.
Näissä ennustuksissa on se ongelma, että ennustajilla ei ole mitään vastuuta kannettavanaan, jos homma meneekin toisella tavalla. Muiden rahoilla on helppo spekuloida, mutta laittaisivatko oman omaisuutensa pantiksi?Vaikka niihinkin.
Jos tuo 539 € tulisi olemaan keskimääräinen hinta, niin täällä maksaisi painavempi auto 780€/vuosi + dieselvero(paku) 72€ =852€ ja vähän kevyempi vanhempi auto 741€/vuosi + dieselvero(paku) 69€ =810€Tällä hetkellä keskimääräinen co2-lukema on ~160 g/km, josta ajoneuvovero on 240,90 euroa (http://www.trafi.fi/filebank/a/1451.../19402-Ajoneuvoveron_perusvero_co2_mukaan.pdf). Jos tämä on se "keskimääräinen", jota myös vuosimaksussa kaavaillaan, hinta on 2,24-kertainen verrattuna nykyiseen
Väittäisin yhtä tarkaksi ennusteeksi kuin tuota esittämääsi ruusuista kuvaa myyntien valtavan kasvun aiheuttamasta tulotulvasta.Eli kerrotaan kaikki verot kahdella, niin rahaa tulee ovista ja ikkunoista?
Hirvittää kyllä jos keskiarvo päästöille tuo 160, ja oma auto tupruttelee juuri sen verran... eli jatkossa yli 500€ veroa
Olet. Saman homman voisi mahdollistaa myös autoveron asteittaisella laskulla, ja vastaavan summan siirtämisellä polttoaineveroon tai ajoneuvoveroon. Mitään liikenneverkkoyhtiötä tähän ei tarvita.
No siis kai firmankin täytyy voittoa tehdä?Jep, ostovoima on aika heikkoa. Tai tästä varmaan löytyisi kyllä graafejakin joista asiaa voisi tarkastella, mutta jos panee sen perspektiiviin niin, että normiduunarin täytyy tehdä käytännössä 4-6 tuntia töitä, jotta voi ostaa toisen duunarin työtunnin.
Mutta tuo ehdotus tappaisi asutuksen syrjäseuduilla siitä huolimatta, että koko suomen pitäminen asuttuna on virallisesti tavoite. Jos kustannus on kilometripohjainen, niin maaseutu kärsii ja sitä myöten koko suomi kun asutus pakkautuu kaupunkeihin (asuntojen saatavuusongelmat yms.)Edelleenkin, polttoaineen verotus ei vaan toimi edes nyt saati sitten kohta, sähköautot, kuljetusala, ulkomaiset autot ja mitä näitä nyt on. Jonkinlainen käyttömaksu on siis paikallaan.
Siihen, kun verrataan mitä muualla maailmassa autoja myydään.
Esimerkiksi Ruotsissa rekisteröidään ~35t autoa / miljoona ihmistä, Saksassa ~39t ja Ranskassa ~28t.
Suomessa luku on ~20t autoa / miljoona ihmistä.
Siksi se arvio onkin 50t kpl lisää, joka siltikin vielä tuota Ranskankin arvoa pienempi.
Edelleenkin, polttoaineen verotus ei vaan toimi edes nyt saati sitten kohta, sähköautot, kuljetusala, ulkomaiset autot ja mitä näitä nyt on. Jonkinlainen käyttömaksu on siis paikallaan.
Mutta tuo ehdotus tappaisi asutuksen syrjäseuduilla siitä huolimatta, että koko suomen pitäminen asuttuna on virallisesti tavoite. Jos kustannus on kilometripohjainen, niin maaseutu kärsii ja sitä myöten koko suomi kun asutus pakkautuu kaupunkeihin (asuntojen saatavuusongelmat yms.)
Sitä en ymmärrä miksi valtio ei voisi olla ensisijainen operaattori tässäkin. Ne ketkä haluaa voivat ostaa niitä yksityisoperaattorien kk-maksullisia palveluita tai "rajattomasti dösää, vähän taksia ja tuosta auto"-settejä.
Normaalit työssäkäyvät ihmiset voi sitten ostaa valtiolta suoraan ilman välikäsiä sen bulkkihintaisen vuosimaksun.
Miten se ei toimi? Mittarilla maksat siitä miten paljon ja millasella ajotyylillä oot ajanu. Sähköähän verotetaan jo valmiiks ihan mukavasti. Kuljetusalaan varmaan vois tehä jotain poikkeusta niin ei postit ja muut kuole. Ulkomaiset autot liittyy tähän miten? Polttoaineen hinnassahan ne ulkomaisetkin autot maksas sitä veroa.
Tietysti se virallinen perustehan on "luoda uusia innovaatioita liikenteeseen" ja edistää "Mobility as a Service" kehitystä perinteisen ja vanhanaikaisen autonomistamisen sijaan, mutta tuskinpa moni meistä on vaihtamassa kuitenkaan omaa autoa bussikorttiin, kolmeen taksikyytiin ja kahteen neljän tunnin autonvuokraukseen kuukaudessa...
Sähköä ei veroteta todellakaan lähellekään tarpeeksi, jos ajatellaan että sähköautosta pitäisi saada aikanaan samat tulot kuin nyt polttiksesta. Valtion rahantarve ei lopu tai vähene, vaikka kaikki autot muuttuvat sähköisiksi. Puhumattakaan siitä, että joku ajaa omalla aurinkosähköllä ja valtio ei pääse väliin.
Jos on tavoite nopeasti rynnätä kohti pienempiä päästöjä (niin kuin se on), niin polttoaineen hintaa ei voi korottaa mielettömästi ennen kuin se näkyy ammattiajon ja kuljetuksen hinnassa. Tällöin on yksinkertaisempaa suunnata korotus johonkin muuhun maksuun, joka huomioi ammattiliikenteen tarkemmin.
Ulkomaisten autojen osalta ihanne on se, että rajalla ostetaan tienkäyttölupa.
Aamen. Paitsi että se olisi aivan liian helppoa.Sähköautoja voisi sähköverottaa kilometriperusteisesti, seurantalaitteella, kun taasen polttomoottoriset maksaisivat veronsa käytetyn polttoaineen kautta.
Tuskin tulee ulkomaisia autoilijoita koskemaan nämä tienkäyttömaksut. Hyvällä säkällä ulkomainen kuljetusliikenne saadaan maksun perään mutta veikkaan, että se on kierettävissä jollain yrityskikkailulla.
Sähköautoja voisi sähköverottaa kilometriperusteisesti, seurantalaitteella, kun taasen polttomoottoriset maksaisivat veronsa käytetyn polttoaineen kautta.
Onhan niillä jo käyttövoimavero, tosin on vaan pienempi kuin dieseleillä.Jos niistä sähköautoista ollaan niin huolissaan niin miksei lätkästä niille erillistä käyttövoimaveroa (kuten dieselissä). Painon mukaan tietenki. Sitten autoveron voi siirtää polttoaineeseen kokonaan.
Onhan niillä jo käyttövoimavero, tosin on vaan pienempi kuin dieseleillä.
Tottakai, koska on mahdollista että ajat molempia autoja yhtäaikaaOlisiko tuo yli 500 euroa / vuosi maksettava siis jokaisesta autosta?!
Harmi vaan, että nyt verotetaan omistamista ja ajamisen verotusta lasketaan (polttoainevero)Liikenneverkkoyhtiö on kieltämättä harmillinen osa tätä yhtälöä. Mutta kannatan ehdottomasti autoveron poistoa ja ajamisen verotusta.
Mitenhän tätä valvotaan?Ymmärtääkseni tietyssä pisteessä (ei vaadi ihan järkkyä tuotantoa) joutuu maksamaan sähköveron tuottamastaan ja käyttämästään sähköstä vaikka ei kuluttaisi verkkosähköä ollenkaan.
Ei mitä tahansa palavaa nestettäkään veroteta nyt niin rankasti kuin bensaa tai dieseliä, vain liikennepolttoaineita. Joten yhtälailla voitaisiin periä liikennesähköstä eri veroa kuin normisähköstä. Ei kulutetun sähkön mittaaminen luotettavasti ja peukaloimatta ole ainkaan yhtään vaikeampaa kuin kilometri ja sijaintipohjainen verotus.Sähköä ei veroteta todellakaan lähellekään tarpeeksi, jos ajatellaan että sähköautosta pitäisi saada aikanaan samat tulot kuin nyt polttiksesta. Valtion rahantarve ei lopu tai vähene, vaikka kaikki autot muuttuvat sähköisiksi. Puhumattakaan siitä, että joku ajaa omalla aurinkosähköllä ja valtio ei pääse väliin.
Jälleenmyyntiarvo vähän laskee. Muut kulut totta kai nousee. Koska kuluilla paikataan se 2018 puuttuva autovero.Auto on vuodelta 2015, joten jälleenmyyntiarvon uskon ainakin laskevan, mutta muut kulut varmaan vähän laskevat?
Jooh, eli selvästi nousee, jopa tuon 500e/v. Tuo bensanhinta taitaa olla vain pieni niché jolla varmaan kumotaan tuo vuodenvaihteessa tullut korotus. Saadaan paukutettua suurempia summia kun on jotain "vähennettävääkin" ja muistakaa "autoilu ei kallistu". Hyväähän tuossa on tuo uusien autojen hintojen lasku, toivottavasti se siis tapahtuu oikeasti eikä vain nimellisesti hintojen pysyen aikalailla samoissa. Tällöin voikin jatkossa pitkäänkin perustella että vastahan sitä laskettiin..Jälleenmyyntiarvo vähän laskee. Muut kulut totta kai nousee. Koska kuluilla paikataan se 2018 puuttuva autovero.
Bensan hinta toki ihan vähän laskee. Juuri nostettiin polttoaineiden hintaa 100 milj ja 2018 lasketaan 200 milj. Eli oikeastaan laskua tulee 100 milj (31.12.2016), eli saman verran mitä se bensa juuri äsken kallistui.
edit:
Täällä 148 co2 päästöt. Vm 2005 1.6 diesel auto. Kokonaismassa 2127 kg
Harmi että uudemmat autot samalla moottorilla on pienipäästöisempiä Tuli ne EU päästötestit jossa kaikki merkit yrittää pihistellä päästöjä ja todelliset päästöt saattaa olla isommat. 148 co2 päästöt vastaa jotain 4-5 litraa dieseliä.
- Sähköautoille ja lataushybrideille autoon mittari, josta laskutetaan autoon ladattuja kilowatteja väylämaksuina. Ladatkoon vaikka aurinkopaneelilla, mutta väylämaksu menee.Edelleenkin, polttoaineen verotus ei vaan toimi edes nyt saati sitten kohta, sähköautot, kuljetusala, ulkomaiset autot ja mitä näitä nyt on. Jonkinlainen käyttömaksu on siis paikallaan.
Jumalauta kun vituttaa kuunnella ton Bernerin paskapuhetta.
Voi juku, kannatan bernerin juttuja ihan puhtaasti sen takia, että homma mulla halpenee ja jatkossa kaupasta tarttuu vielä isompi auto tilalle. Kiitos Berner!
Näyttäisi siltä, että joko maksat kiinteän maksun tai sitten laitat seurantahimmelin ja maksat vähemmän oikeiden kilometrien perusteella, jos ajat vähemmän kuin kiinteän maksun oletuskilometrit. Ratkaisuna reilu ja tasapuolinen.