Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

Onneksi auto kulkee ilman seurantapurkkiakin. Ei siitä voi ketään sakottaa tai yliverottaa jos purkki on huomaamatta anastettu. Monen auton lukittu ovi aukeaa jäätelötikulla/ruuvimeisselillä/toisen auton avaimella eikä jälkiä jää.

Onkohan odotettavissa vanhojen autojen arvonnousua? Meikäläiselläkin vielä yksi kaasutinmoottorillinen. Taidanpa ottaa ajoon kesällä.
 
Mulla on tuossa vanhemmassa pösö 406 -00:ssa obd portin näköinen härpäke. Jos 17 vuotta vanhaankin sen purkin saa laitettua (vaikka ei haluaisi), niin tuskinpa autojen hinnat muuttuu? Tai sitten vanhempiin autoihin täytyisi kehitellä sellainen versio jota ei kytketä auton moottorinohjaukseen kiinni? Muussa tapauksessa ne liian vanhat autot menisi romuttamolle, koska eihän niillä saisi enää ajaa ilman seuranta-purkkia?

Suokas muistuttaa, että monet Vasemmistoliiton jäsenet tukivat aikoinaan "reaalisosialismia, sairaaseen kansalaisten kyttäämiseen perustuvaa järjestelmää".
http://www.talouselama.fi/uutiset/rakennusliiton-suokas-sairasta-autoilun-kyttaysta-6612372
 
En tarkoittanut vanhalla autolla mitään 2000-luvun teknoautoja vaan niitä joissa sähköllä toimii lamput, startti ja tupakinsytytin. Mua näin elektroniikka-alan jonkinlaisena ammattilaisena puistattaa ja ällöttää nykyiset tietokoneautot.
 
Mitähän helvettiä? Salliiko Suomen laki jalkapantojen asennuksen ihmisiin ja jalankulkuteidenkin yksityistämisen vai missä kulkee raja seurannassa?

Saako tiekunta hinnoitella oman yksityistiensä käyttömaksun?
 
tätä ei saa missään tapauksessa päästää läpi muistakaa nämä caruna digia yms
yhtiö myydään kuitenkin ulkomaisille sijoitajille ja siitä tulee armoton rahasampo ja maksujen korotus automaatti!!!!!!!!!!
 
Ei siitä voi ketään sakottaa tai yliverottaa jos purkki on huomaamatta anastettu. Monen auton lukittu ovi aukeaa jäätelötikulla/ruuvimeisselillä/toisen auton avaimella eikä jälkiä jää.
Missäköhän utopiassa sinäkin olet elänyt? :D

Meinaatko ettei tässä maassa tähän mennessä rikoksen uhri ole joutunut korvausmieheksi? Jos esim. varastetuksi ilmoitettu auto kerää viikkotolkulla pysäköntivirhemaksuja joita ei suostuta korjaamaan, saatika ilmoittamaan missä auto sijaitsee tai jos rikoksen uhri joutuu muuten makselemaan sakkoja tai korvauksia niin mitä luulet että tuossa "varastettu musta laatikko" -tilanteessa käy?

No ihan samoin kuin jos nyt seisontaan merkityllä autollasi lähtisi ajelemaan joku luvatta ja jää kiinni; sinä maksat korotetut verot, ym...
 
No ihan samoin kuin jos nyt seisontaan merkityllä autollasi lähtisi ajelemaan joku luvatta ja jää kiinni; sinä maksat korotetut verot, ym...

Menisikö oikeasti ihan näin? Onko ihan oikean elämän esimerkkiä tai kokemusta? Onhan se toki mahdollista että kasvoton byrokratia ei tuollaista huomaa että auto on otettu luvatta käyttöön...
 
Nykyisinhän pitää pystyä osoittamaan, että juuri tietty henkilö ajoi autolla, jotta sakon voisi antaa. Pitääköhän autoihin asentaa joku henkilökortin lukija ennenkuin sakottaminen olisi edes mahdollista.

Ennen oli näin, mutta ei enää. Nykyään enintään 20 km/h ylinopeuksissa tulee lappu suoraan auton rekisteriin merkatulle omistajalle/haltijalle, jonka pitää sitten vastustaa sakko jos ei meinaa sitä maksaa ja omalle kontolleen ottaa.

Lähde: poliisi.fi
 
No ihan samoin kuin jos nyt seisontaan merkityllä autollasi lähtisi ajelemaan joku luvatta ja jää kiinni; sinä maksat korotetut verot, ym...

Samalla logiikalla varastetun aseen omistaja joutuisi murhasta linnaan jos häneltä varastetulla aseella tehtäisiin henkirikos... En kyllä ihan puramatta niele, onko kertoa ennakkotapausta?
 
Ennen oli näin, mutta ei enää. Nykyään enintään 20 km/h ylinopeuksissa tulee lappu suoraan auton rekisteriin merkatulle omistajalle/haltijalle, jonka pitää sitten vastustaa sakko jos ei meinaa sitä maksaa ja omalle kontolleen ottaa.

Lähde: poliisi.fi
Kyllä edelleen pitää pystyä todistamaan että juuri ko. henkilö ajoi autoa. Lappu tulee toki omistajalle, mutta riittää kun omistaja ilmoittaa "en ajanut autoa, enkä tiedä kuka ajoi". Silloin todistusvastuu siirtyy taas poliisien puolelle.
Tuon jälkeen yrittävät kutsua omistajan asemalle tunnistamaan henkilön... noh mutta asemat ovat auki vain toimistoaikaan ja töissä käyvänä ei koskaan ehdi. Vuosi kuluu ja koko juttu vanheni käsiin. Kukaan ei maksa eikä kukaan saa merkintää ajetusta ylinopeudesta.

Kovastihan nyt yritetään "sakoista" päästä eroon ja tilalle vain joku ihmeen "hallinnollinen huomautus" maksu. Silloin katoaisi myös tuo poliisin todistustaakka ja sakko voitaisiin määrätä maksettavaksi ilman henkilön tunnistusta. Sehän toki sopisi tähän mustaan mystiseen laatikkoon joka ilmoittelee automaattisesti ylinopeusrahastelijoille kenen autolla on ylinopeutta ajettu ja missäkin. Saadaan taas valtion budjetti kuntoon.
https://bbs.io-tech.fi/threads/ylinopeus-kameravalvonta.1231/
 
Niin ja tuossa systeemissä se voitaisiin veloittaa samantien tililtä.
 
Samalla logiikalla varastetun aseen omistaja joutuisi murhasta linnaan jos häneltä varastetulla aseella tehtäisiin henkirikos... En kyllä ihan puramatta niele, onko kertoa ennakkotapausta?
Ei sen tarvitse olla "varastettu" jos esim. joku sukulainen lähtee sen kanssa ajamaan tietämättä että se on poistettu käytöstä. Sanktiota tulee varmasti.

Samoin tulee jos joku varastaa aseen ja tekee sillä jotain - omistaja saa vähintään sakot siitä ettei ase ollut kunnolla varastoituna mikäli kyseessä ei ole esim. ammattirikollisten tekemä asutomurto josta tehty rikosilmoitus ja ase ollut kateissa pidempään. Jos esim. käy niin kuin suomessa usein käy, eli joku lapsi / sukulainen vie sinulta aseen kun tietää missä ne ovat ja parhaimmillaan missä avaimet ovat, niin ihme on jos eivät muut luvat lähde vähintään väliaikaisesti...
 
Ei sen tarvitse olla "varastettu" jos esim. joku sukulainen lähtee sen kanssa ajamaan tietämättä että se on poistettu käytöstä. Sanktiota tulee varmasti.

Samoin tulee jos joku varastaa aseen ja tekee sillä jotain - omistaja saa vähintään sakot siitä ettei ase ollut kunnolla varastoituna mikäli kyseessä ei ole esim. ammattirikollisten tekemä asutomurto josta tehty rikosilmoitus ja ase ollut kateissa pidempään. Jos esim. käy niin kuin suomessa usein käy, eli joku lapsi / sukulainen vie sinulta aseen kun tietää missä ne ovat ja parhaimmillaan missä avaimet ovat, niin ihme on jos eivät muut luvat lähde vähintään väliaikaisesti...

No ei siinä asekeississä omistajaa murhasta tuomittaisi vaan korkeintaan aseiden huolimattomasta säilytyksestä ja luvat siitä toki lähtis. Ja tosiaan kyseessä oli että jos joku varastaa auton eli ottaa sen luvattomasti käyttöön eikä että sukulainen lainaa sitä.
 
Kyllä edelleen pitää pystyä todistamaan että juuri ko. henkilö ajoi autoa. Lappu tulee toki omistajalle, mutta riittää kun omistaja ilmoittaa "en ajanut autoa, enkä tiedä kuka ajoi". Silloin todistusvastuu siirtyy taas poliisien puolelle.

Kommentoin viestissäni lausettasi "Nykyisinhän pitää pystyä osoittamaan, että juuri tietty henkilö ajoi autolla, jotta sakon voisi antaa.", joka ei pidä paikkaansa. Kuten itsekin sanoit, sakko voidaan antaa nykyään tunnistamatta kuskia suoraan ajoneuvon omistajalle/haltijalle, mutta tokikaan syyttömän sitä ei tarvitse maksaa vaan sakon vastustamisen jälkeen aloitetaan tutkinta kuskin tunnistamiseksi mikäli se on tarpeellista.

Aikaisemminhan tutkinta aloitettiin aina ja automaattisesti jokaisesta valvontakameran kuvasta, ja sakko lähti vasta kun kuski oli tunnistettu. Nykyinen toimintamalli jossa pienistä ylityksista tulevat sakot lähetetään kuskia tunnistamatta automaattisesti omistajalle/haltijalle otettiin käyttöön kun poliisilla ei ollut enää resursseja tutkia kaikkia automaattivalvonnan tuottamia kuvia.
 
No ei siinä asekeississä omistajaa murhasta tuomittaisi vaan korkeintaan aseiden huolimattomasta säilytyksestä ja luvat siitä toki lähtis. Ja tosiaan kyseessä oli että jos joku varastaa auton eli ottaa sen luvattomasti käyttöön eikä että sukulainen lainaa sitä.
Jos siitä ei saisi sanktiota että ajaa kaverin autolla josta ei ole maksuja maksettu, niin eihän mannet muuta tekisi kuin ajelisi toistensa autoilla... :D

Tai eihän ne muutenkaan mitää sakkoja enää maksele kun ei maksamatta jättämisestä vankilaankaan enää joudu, mutta...


/rasismi. :D


Edit: aiheeseen löyhästi liittyen ("mitä tapahtui kun rautatiet yksityistettiin"):


:D
 
Viimeksi muokattu:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005033143.html

ja siitä vakoiluboxista, en edes viitsi copsata koko artikkelia turhana, muuta kun loput

Valtiollisessa järjestelmässä toimivilla operaattoreilla olisi ainakin yhteiset tietoturvavaatimukset. Tiemaksujärjestelmien kehittämisen tulevasta suunnasta voi etsiä suuntaa EU:sta.

Direktiivi sähköisten tiemaksujärjestelmien yhteensopivuudesta yhteisössä linjaa muun muassa, että käytössä voisi olla yksi laite, jota voisi käyttää missä tahansa EU:n jäsenvaltiossa tiemaksujen keräämiseen.

Vaikka laitteita olisi enemmän, niin Suomessa asennetun mustan laatikon pitäisi todennäköisesti toimia muissakin EU-maissa.
 
Ja kun tuo laatikko tulee pakolliseksi (miten asennetaan esim. vm93 autoon??) niin ainakin omasta kalustosta lähtee kilvet ja veronmaksun ym voi lopettaa samalla ja laatikonkin voi dumpata jos se pakkoasennetaan.

Mitäs herrasväki arvioi, kuinka helpoksi tuon boksin huijaus tulee?
 
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005033143.html

ja siitä vakoiluboxista, en edes viitsi copsata koko artikkelia turhana, muuta kun loput

Esimerkkimateriaalissa kartalla erottuu yksi punainen pallo. Se merkitsee äkkijarrutusta ja laskee ohjelmiston reitiltä antamia yhteispisteitä.

Eli talvella kokeilet jarruja / renkaitten pitoa turvallisesti jossain, vetämällä jarrupolkimen pohjaan, seuraavana tuleekin vakuutusyhtiöltä vähän korkeempi maksu, kun on pisteitä kertynyt...

Puhumattakaan siitä, esim. talvella käy jääradalla tms. harjoittelemassa talviajoa. Saattaa olla punasta ja pistekertymää vähän liiakseen. Vakuutusyhtiö kiittää...
 
Suomi varmaan ensimmäinen joka ottaa käyttöön.
http://www.telegraph.co.uk/news/ukn...cking-devices-to-cut-road-deaths-says-EU.html

http://www.dw.com/en/eu-seeks-to-end-road-toll-problems-with-new-electronic-system/a-4767892



Tuntuu hassulta että puhutaan vapaasta liikkuvuudesta, mutta euroopan kansalaisia seurataan taukoamatta, mutta arabimaista ja afrikasta tulevat saavat liikkua vapaasti ja ilman seurantaa euroopassa.

Itse sain käsityksen että laitteet tulee vain uusiin autoihin ja 10 päästä autolla ei saa ajaa jos ei ole laitetta. Eli vanhat autot romutetaan.
"Drivers without black box could be forced off road within 10 years"

Tosin varmaan tulee kahdenlaisia laitteita, autoissa valmiina olevia ja erillisiä vuokrapurkkeja huonommilla ominaisuuksilla.

 
Viimeksi muokattu:
Miksi vitussa äkkijarrutus huonontaa pisteitä muutenkin?

"Ei saatana hirvi, no ei viitti jarruttaa kun pisteet laskee"
Jep. Liikenteessähän ei ole odottamattomia, kuskista riippumattomia, tapahtumia jotka vaativat jarruttamista - ja jossain tapauksessa jopa kiihdyttämistä (esim. rekan alta pois, risteyksen pikainen ylittäminen, tms).

Kumpihan loppupeleissä on halvempaa; jarruttaminen vai esim. pihalta kadulle juosseen muksun yli ajaminen...

Just tätä ajatusmallia kannattaa autoilijoille opettaa; "jarruttaminen on pahasta ja maksaa!". :facepalm: :rolleyes:
 
Itse hidastan yleensä moottorijarrulla... jopa niin paljon että katsastusmies suositteli joskus että "jarruja pitäisi käyttää enemmän". :D
Silti väittäisin että tuollainen kiihtyvyyksiä mittaava softa väittäisi minun ajoa huonoksi. Aikanaan edes kakkosvaiheen "ekologisen ajon" ohjattu veto ei laskenut kulutusta, vaan kasvatti sitä vs. oma tyylini. Keskikulutuslukeman minimointi on ihan hauska harrastus ja opettaa varmasti jopa paremmin kuin tuollainen musta laatikko. Kiihdyttäessä moottorien hyötysuhteet ei ole yleensä parhaita sillä 20% kaasulla. ;)
 
Vaikuttaisihan tuo jarrutusten mittaileminen myös meihin automaattikuskeihin joilla on tapana antaa auton rullata lähes ilman moottorijarrutusta ja jarruttaa vasta tarvittaessa esim. valoihin tultaessa ("punaiset palaa" -> jarrua, "vihreät" -> kaasua).

Ajotyyli pitäisi muuttaa "jalka jarrulle heti kun valot lähestyy" -tyyliseksi tai sitten keppiä pitäisi alkaa sotkemaan manuaalisesti moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi, jne...
 
Jos tää Orwellilainen isoveli valvoo -sydeemi tulee tänne, niin auto lähtee saman tien Rautasoinille paaliin. Tollaseen natsipaskaan en kyllä alistu, ellei ole pakko. Tsägällä toi homma ei toimi ees 20+ vuotta vanhoissa autoissa, vaan sillon jatketaan esim. ajoneuvoveron maksamista tuttuun malliin. Siinä tapauksessa autoa voi vielä pitää käytössä.
 
Kiitos niille jotka äänesti Suomen EU:hun :kahvi:
Jospa tää hajoais omaan mahdottomuuteen.

En tiedä onko jo mainittu, mutta tuo OBD2 järjestelmä on (Suomessa ja varmaan muualla EU:ssa) ollut pakollinen vuodesta 2001 alkaen eli siitä ehkä pääsee vaklaamaan. Jos oikeasti halutaan kilometriperustein verottaa, niin vaikka katsastuksessa kilsat ylös ja konttori ilmoittaa voudille. Mittarin ruuvvaamisesta sitten linnaa.

Parempi tapa olisi tietullit motareille ja japanista mallia miten sen järjestelmän saa pelittämään. Siellä tullit pystyi maksamaan manuaalisesti portilla tai sitten pysty hommamaan omaan autoon kortinlukijan joka keskusteli tietulli pömpeleille. Lukijaan laitettiin oma kortti jonka tulliportit sitten tunnistaa. Lasku tuli sitten kotia parin kuukauden välein. Tuohan tietysti on liian helppoa ja yksinkertaista.

Mulla ainakin alkaa vituttamaan suunnattomasti kaikenlainen yleinen seuranta ja vapauksien rajoitukset. En minä halua että sisäministeriön ja supon jantterit pystyy katsomaan meikäläisen hillapaikat ja pilluralli ringint.
 
Saisivat urpot unohtaa koko homman ja jatkaa nykyisellä.
Ei noi tietullitkaan kovin järkevältä vaikuta, jos jokaisen pitää leimata manuaalisesti jotain. Nytkin jo aivan uskomattomat ruuhkat ainakin kehä 3 ja 4-tiellä kello 16.00 kieppeillä. Vieläkun jokaisen pitäisi pysähtyä ja leimata niin 20minsan matka venähtää tunniksi.
 
Mulla ainakin alkaa vituttamaan suunnattomasti kaikenlainen yleinen seuranta ja vapauksien rajoitukset. En minä halua että sisäministeriön ja supon jantterit pystyy katsomaan meikäläisen hillapaikat ja pilluralli ringint.

Eikö kännyköitä pysty jo nykyisellään seurata ainakin tukiasematarkkuudella (näistäkin syntyy kolmioverkkoja paikantamiseen)? Nykyisillä 3g-/4g-verkoilla tämä ei liene kovin tarkkaa ainakaan harvemman tukiasemaverkon alueella. 5g on ilmeisesti tuomassa tähän muutosta, muistelen lukeneeni, että 5g-verkossa paikannus olisi mahdollista hyvinkin tarkasti? Vai oliko 5g-verkko vain edellytys riittävän tarkalle paikannukselle muilla perinteisillä keinoilla...

Prepaid-liittymillä saa kyllä jonkinlaisen suojan tuota vastaan.

Osa meistä tarjoaa varmasti paikkatietonsa tietämättään tai tietoisesti jo nyt eri tahoille (esim. Apple, Google, Microsoft). En näe, että viranomaiset eroavat tästä joukosta merkittävästi. Kuvittelisin myös, että yhtiöiden keräämä tieto on tietoa, joka on oikeuden päätöksellä luovutettava viranomaisille. Yhdysvalloissa tämä lienee triviaalia, Suomesta en tiedä.

Joka tapauksessa moderni informaatioyhteiskunta hyötyy varmasti liikenteestä kerätystä tarkasta datasta. Tämä auttaa varmasti mm. navigaatiossa, kuljetusten suunnittelussa (reitti, aikataulu), häiriötilanteiden aikana toimimisessa, paikallisten keliolosuhteiden tiedon keräämisessä ja jakamisessa, ruuhkien ja tietyömaiden välttämisestä sekä todennäköisesti myös tienpidon suunnittelussa (ongelmakohtien tunnistus, toimenpidesuunnittelu, hoidon kohdistus).

Olisin jo nyt valmis ottamaan autooni palikan, joka kerää liikkumisestani tietoja ja tarjoaa sitä yleisesti ja yhteisesti hyödynnettäväksi. Nyt tietoni menevät Googlelle, enkä tiedä mihin kaikkeen tietoa käytetään. Itse käytän tietoa mm. matkalaskujen laatimisessa (kaikki kulkemiset aikaleimoineen jää muistiin ja on mm. kartalla tarkasteltavissa). Viranomaisten keräämien tietojen osalta positiivista on, että tietojen kerääminen ja käyttötarkoitukset on varmasti tarkasti rajattu ja avoimesti kaikkien saatavilla.
 
Kiitos niille jotka äänesti Suomen EU:hun :kahvi:
Jospa tää hajoais omaan mahdottomuuteen.

En tiedä onko jo mainittu, mutta tuo OBD2 järjestelmä on (Suomessa ja varmaan muualla EU:ssa) ollut pakollinen vuodesta 2001 alkaen eli siitä ehkä pääsee vaklaamaan. Jos oikeasti halutaan kilometriperustein verottaa, niin vaikka katsastuksessa kilsat ylös ja konttori ilmoittaa voudille. Mittarin ruuvvaamisesta sitten linnaa.

Parempi tapa olisi tietullit motareille ja japanista mallia miten sen järjestelmän saa pelittämään. Siellä tullit pystyi maksamaan manuaalisesti portilla tai sitten pysty hommamaan omaan autoon kortinlukijan joka keskusteli tietulli pömpeleille. Lukijaan laitettiin oma kortti jonka tulliportit sitten tunnistaa. Lasku tuli sitten kotia parin kuukauden välein. Tuohan tietysti on liian helppoa ja yksinkertaista.

Mulla ainakin alkaa vituttamaan suunnattomasti kaikenlainen yleinen seuranta ja vapauksien rajoitukset. En minä halua että sisäministeriön ja supon jantterit pystyy katsomaan meikäläisen hillapaikat ja pilluralli ringint.
Mutta millä ne näkee konttorilla jos on ruuvvaillut esim. tommosta manuaalista tkm mittaria? Meisseli käteen ja hommiin. :)

Uudemmissa digitaalisissa mittareissa varmaan ei ole niin simppeliä...
 
Tuossa tosiaan hyviä pointteja:
Hanke hakee vertaistaan muiden järjettömien poliittisten hankkeiden joukosta.

Berner sanoo haluavansa luoda järjestelmän, joka vähentää päästöjä ja jossa autoilija maksaa ajettujen kilometrien mukaa. Mutta sellainenhan meillä jo on. Autoveroihin vaikuttavat auton päästöarvot. Polttoaineen hinnasta taas on yli puolet veroja. Autoilija maksaa sitä enemmän veroja, mitä enemmän ajaa.

Nykyinen järjestelmä on yksinkertainen, halpa ja tehokas. Se ei vaadi yhtään lisäinvestointia – ja siinä sen suurin vika taitaa ollakin. Berner haluaa avata uusia markkinoita. Hän yhtiöittäisi ensin liikenneväylät valtion liikenneväyläyritykseksi ja laskisi sitten seurantalaitteiden valmistajat ja asentajat sekä väylänkäyttöoikeuksia myyvät vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat rahastusmarkkinoille.
...
Kilpailu on hänen mukaansa kaiken juju. Mikä kilpailu? Liikenneverkkoyhtiöhän olisi monopoli.

Yksityinen sektori kilpailisi vain siitä, kuka onnistuu parhaiten rahastamaan kuluttajia suljetuilla markkinoilla, joilla heidän vaihtoehtonsa olisivat: osta tai itke osta. Järjestelmä olisi palveluiden tuottajille todellinen rahantekokone. Tulot olisivat taattuja eikä riskiä ei olisi lainkaan.
...

Berner sanoo toivovansa, että hänet muistettaisiin 20 vuoden kuluttua siitä, että hän on ”tehnyt kauaskantoisia rohkeita ratkaisuja, jotka hyödyntävät Suomea laajasti” (HS 24.12.). Ilmeisesti hänen tarkoituksensa oli sanoa hyödyttävät Suomea laajasti.

Kielellinen lipsaus kertonee kuitenkin ministerin todellisista ajatuksista. Hyödyntäminenhän tarkoittaa hyödyksi tai hyväksi käyttämistä. Juuri siitähän on kyse hänen väylähankkeessaan: yritykset ottaisivat Suomesta irti kaiken hyödyn – ja ministeri Berneristä. Suomea tämä ei hyödyttäisi vähän vähää – päinvastoin.
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005035295.html

Tuossa Bernerin systeemissähän tieverkon ylläpitoon jne. käytettävissä olevan fyrkan määrä ei varmaankaan yhtään lisääntyisi vaan nuo yksityisyritykset vetäisivät välistä fyrkat. Tulee mieleen Kummeli-sketsi jossa artisti maksaa kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän foliohattuilen, mutta löytyisiköhän mitään firmaa missä bernerillä ja sipilällä olisi sormensa pelissä tuon yhtiöittämisen kanssa, sekä laitetoimittajan. Bernerihän jättää politiikan, sipilä on sanonut luovuttavansa - tulos tai ulos - jos homma ei toimi neljässä vuodessa.
Olisihan siinä kivat tulot eläkepäiville jos nostaisi rahaa koko suomen liikenneväylistä monopolina.

Hyvinhän se pitäisi suunnitella ettei ainakaan ihan heti jäisi kiinni.

Mestaripoliisi Aarniollakin oli niitä Trevoc kytkentöjä, ja muita sivuhommia. Ei kyllä mennyt ihan suunnitelman mukaan.

Oon kai saman kirjoittanut ennenkin, en jaksa tarkistaa...
 
Ai että kun saisi Berberin ja Sipilän kiinni rahaan liittyvästä petoksesta jos tuo menee läpi niin pääsisivät pitkälle kakulle. Se kun on pahin rikos Suomessa huijata rahaa
 
Vähän foliohattuilen, mutta löytyisiköhän mitään firmaa missä bernerillä ja sipilällä olisi sormensa pelissä tuon yhtiöittämisen kanssa, sekä laitetoimittajan....
Ei taida vielä olla tullut esille tuon kummempia vihjailuja:
Toki sekin on mahdollista, että Bernerin ajamasta järjestelmästä luodaan suljettu, eli autoihin hyväksytään vain tietynlaiset mustat laatikot. Vaikkapa sellaiset, joita juuri Aplicom valmistaa.

Miksi sitten meidän pitäisi olla kiinnostuneita juuri yhdestä seurantalaitealan kotimaisesta yhtiöstä?

Siksi, koska Suomi on pieni maa.

Seurantalaitteita autoihin ehdottavan Bernerin (kesk) valitsi omin käsin liikenneministeriksi - toteuttamaan muun muassa juuri liikenneuudistusta - keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä.

Berner ei ole ainoa, jonka Sipilä on saanut napattua liike-elämästä politiikkaan ja keskustan toimintaan.

Keskustan pää-äänenkannattaja Suomenmaa kertoi tammikuussa 2015, miten Sipilä oli henkilökohtaisesti houkutellut keskustan eduskuntavaaliehdokkaaksi kauniaislaisen yrittäjä-toimitusjohtajan.

Artikkelin kuvassa Sipilä ja tuore eduskuntavaaliehdokas paiskasivat leveästi hymyillen kättä eduskuntatalon portailla.

Ehdokas oli Aplicomin perustaja ja toimitusjohtaja Vesa Helkkula (kesk).

Suomi on pieni maa, jossa on pienet kuviot ja pienet piirit.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701052200050111_uu.shtml
 
Vähän foliohattuilen, mutta löytyisiköhän mitään firmaa missä bernerillä ja sipilällä olisi sormensa pelissä tuon yhtiöittämisen kanssa, sekä laitetoimittajan.

Nämä sidonnaisuudet ovat julkista tietoa, tosin henkilöiden itsensä julkaisemia joten on saattanut "unohtua" jotakin.

http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/1433371/Sidonnaisuudet110615.pdf

VALTIONEUVOSTON JÄSENEN ILMOITUS (PL 63 §)

Ministeri: Anne Berner

SIDONNAISUUDET KOTIMAASSA JA ULKOMAILLA:

Osakeomistukset ja muut omistukset yrityksissä:

Oy Vallila Interior Ab 60,52%:n osuus perheyhtiössä
Kiinteistö Oy Nilsiänkatu 15 50 %
Lumo Störsvik Oy 8 kpl osakkeita
Soprano 36585 kpl osakkeita
Stockman B 174 kpl osakkeita
Lapland Food Holding Oy 102 kpl osakkeita
SingOn Oy 5000 kpl osakkeita

Elinkeinon ja ammatin harjoittaminen - yrityksen nimi ja toimiala:

Oy Vallila Interior Ab ( perheyritys ), jonka toimiala on tekstiilitukkukauppa
Hallituksen puheenjohtaja, omistusosuus 60,52%

Muu merkittävä varallisuus kuten kiinteä omaisuus:

Sijoitusasunto Helsingissä
Sijoitusasunto Espoossa
Sijoitusasunto Vantaalla
Liikehuoneisto (sijoitus) Helsingissä
Loma-asunto Espanjassa
Ristiniementie 19, 2/8 osaa tontista Espoossa

Muut merkittävät tulolähteet:

Osingot Vallila Interior Oy:ltä sekä vuokratuloja sijoitusasunnoista ja liikekiinteistöstä

Velkojen ja muiden taloudellisten vastuiden suuruusluokka ja peruste - myös
kolmannen tahon puolesta annetut sitoumukset:

Sijoitusasuntolaina saldo n. 420.000€
Sijoitusasuntolaina saldo n. 98.000€
Loma-asuntolaina n. 275.000€.

Luottamus- ja hallintotehtävät yrityksissä ja yhteisöissä:
Oy Vallila Interior Ab, Vallila konsernin ja konserniyhtiöiden, hallituksen
puheenjohtaja ja jäsen
Uuden Lastensairaalan tukisäätiö, hallituksen puheenjohtaja
Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry, hallituksen puheenjohtaja
Kiinteistö Oy Uusi Lastensairaala, hallituksen puheenjohtaja
Women Corporate Directors Finland ry, hallituksen puheenjohtaja
Stiftelsen Kvarteret Viktoria, hallituksen jäsen
Sydäntutkimussäätiö, hallituksen jäsen

Kuntien ja muiden julkisyhteisöjen luottamustehtävät:


Muut merkittävät sidonnaisuudet:


Pidättäydyn ministeriaikanani hoitamasta seuraavia tehtäviä:


Edellä ilmoittamiini tietoihin tulevat muutokset ministeriaikanani sitoudun

moittamaan valtioneuvoston kanslialle.

Helsingissä 9 päivänä kesäkuuta 2015
Anne Berner




Ministeri: Sipilä Juha Petri

SIDONNAISUUDET KOTIMAASSA JA ULKOMAILLA:


Osakeomistukset ja muut omistukset yrityksissä:


Elinkeinon ja ammatin harjoittaminen - yrityksen nimi ja toimiala:


Muu merkittävä varallisuus kuten kiinteä omaisuus:

Yhteisomistuksessa vaimon kanssa seuraava varallisuus:Metsätilat Oulussa ja Muhok
sella, yhteensä n. 180 ha. Omassa käytössämme olevia kiinteistöjä, joista merkittävim
pinä omakotitalot Kempeleessä ja Sipoossa. Lisäksi merkittävä rahoitusomaisuus tal
letettuna seuraaviin Nordea pankki Suomi Oyj:n sekä Helsingin OP Pankki Oyj:n yk
sityishenkilöille tarjoamiin sijoitusinstrumentteihin; Nordea Eläkesijoitus,Nordea sääs
töhenkivakuutus 2 kpl, Nordea Capital Private (tuottokori) sekä OP Kasvutuottotili.

Muut merkittävät tulolähteet:

Pääomatuloja rahoitusomaisuudesta ja metsätilasta. Vuoden 2014 veroilmoituksen
mukaan verotettavaa pääomatuloa edellä mainituista varallisuudesta on yhteensä
74.950 euroa.

Velkojen ja muiden taloudellisten vastuiden suuruusluokka ja peruste - myös

kolmannen tahon puolesta annetut sitoumukset:

Luottamus- ja hallintotehtävät yrityksissä ja yhteisöissä:


Kuntien ja muiden julkisyhteisöjen luottamustehtävät:

Kempeleen kunnanvaltuuston jäsen.

Muut merkittävät sidonnaisuudet:


Pidättäydyn ministeriaikanani hoitamasta seuraavia tehtäviä:


Edellä ilmoittamiini tietoihin tulevat muutokset ministeriaikanani sitoudun il

moittamaan valtioneuvoston kanslialle.

Helsingissä 5. päivänä kesäkuuta 2015
Juha Sipilä
 
En ole lakimies mutta eiköhän perustuslaista löydy jotain joka estää tällaisen 24/7 valvonnan asentamisen kansalaisten autoihin. Onkohan jalankulkijoille, polkupyöriin, mopoihin jne tulossa jatkossa vastaava laitteisto... ei hyvää päivää sentään!
Muualla Euroopassa tällaista ideaa ei voisi edes esitellä (Saksa mm), kansa olisi barrikadeilla.

Skenaario:
Valtio kerää yksityisen operaattorin kautta dataa kaikista autoista: matkat, paikat, stopit jne..
Seuraavaksi valtio yksityistää tiet, jolloin omistaja voi olla hetken päästä vaikka venäläinen valtion yritys muutaman firman kautta. Kaikki Suomessa tapahtuva liike on jonkun(?) peukalon alla ja tieto on myytävissä, siirrettävissä jne kelle tahansa. Tämä kaikki että valtio saisi km-perusteisen verotuksen autoihin!

Hallitus voisi tehdä teollisuuden viennin eteen hieman enemmän töitä ja jättää Orwell-henkiset scifi-ideat vaikka P-Korean toteutettaviksi.
 
Jostain syystä olen jo lähes varma että tuo paska ajetaan läpi riippumatta kuinka paljon sitä vastustetaan. Jos musta mokkula autoon tulee niin 100% varmasti teen siihen ohituksen. Tekisi oikeastaan mieli vain repiä se irti ja lähettää postilla ministerin postilootaan.
 
Kaikki ihmisen tekemät laitteet pystytään jollain konstilla ohittamaan/huijaamaan. Kuinka paljon rahaa sitten palaa näiden huijareiden valvomiseen. Tämä kaikki tietenkin tulee autoilijoiden maksettavaksi sekin. Joo, eihän tämä autoilijoiden kuluja tule nostamaan :facepalm:
 
Semel oy, no hyvä että saadaan joku luotettava firma hommaan vetämään monopolia:

Semel Oy:n epäilty määräävän markkina-aseman väärinkäyttö taksamittarijärjestelmien markkinoilla
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2001/muut-ratkaisut/8706199/

Firma on käsittääkseni taksimiesten keskuudessa tunnettu riistohintaisista taksalaitteistaan, joten lupaa hyvää jos saadaan jokin pakollinen "ylläpitomaksu" noille mustille laatikoille... :p

Semeliltä löytyy netistä täysin avoimelta näyttävä seurantapalvelu (purkin sarjanumeron perusteella)
 
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/berner_autoilu_kustannukset-59941
Liikenneministeri Anne Berner KL:lle autoilun kustannuksista: Pääsääntöisesti kulut laskevat
Joitakin poikkeuksia voivat olla ne, jotka ajavat erityisen isoilla ja isopäästöisillä ajoneuvoilla, ministeri sanoo.

  • eec31afa77bfb84c88361c08d5eb4688b5b8c1ebcc6ef52aa5565cdca5dffc73

    Anne Berner.
Kansanedustaja Sanna Lauslahti (kok) arvioi aiemmin tällä viikolla, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) valmistelemaan uuteen liikenneverkkoyhtiöjärjestelyyn liittyy vaara kustannusten kasvusta.

Ministeri Berner vakuuttaa Kauppalehdelle, että autoilun kustannukset kevenevät ensi vuonna, kun osa veroeuroista vaihtuu väylien käyttömaksuiksi. Samaan aikaan uudet tahot alkavat hänen mukaansa tuottaa autoilijoille ja raskaalle liikenteelle palveluita väylien ylläpitoon, kunnostukseen ja rakentamiseen.

Lisäksi uusien infrahankkeiden yhteisrahoitus esimerkiksi EU:n Pohjoismaisen Investointipankin ja Euroopan Investointipankin kanssa tulee mahdolliseksi. Myös ulkomainen raskas liikenne tulee maksajaksi.

Toistaiseksi autoilijat kustantavat vielä itse polttoaineverot sekä ajoneuvo-, auto- ja käyttövoimaverot.

– Laskelmat ovat hyvin pitkällä ja kerromme yksityiskohdat tammikuun puolivälin jälkeen. Pääsääntöisesti autoilun kulut laskevat. Joitakin poikkeuksia voivat olla ne, jotka ajavat erityisen isoilla ja isopäästöisillä ajoneuvoilla, Berner kertoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää parhaillaan, miten valtion omistamat tieverkko, raiteet sekä meriväylät kootaan uuteen liikenneverkkoyhtiöön. Liikenneverkkoyhtiö aloittaa suunnitelmien mukaan toimintansa ensi vuoden alussa ja myy sen jälkeen väylien käyttöoikeuksia eri toimijoille. Toimijat puolestaan räätälöivät esimerkiksi autoilijoiden kanssa käyttömaksupaketin eri palveluineen.

Käyttömaksuja voivat myydä jatkossa esimerkiksi automaahantuojat, vakuutusyhtiöt tai rengasyhtiöt.

Eli kulut laskevat... vuodeksi pariksi. Sitten onkin jo hyvä aika nostaa niitä 10x nopeammin kuin nykyisellään.
 
Tää homma etenee niin surkuhupaisilla lausunnoilla, että ennustan, jotta tämä nuijitaan läpi ja kaikki osapuolet häviää tai ainakin rahat katoavat.

Odotan innolla niitä laskelmia, mutta kohta täytyy alkaa jo itsekin kirjoitella julkisia vastineita tähän sotkuun.
 
– Laskelmat ovat hyvin pitkällä ja kerromme yksityiskohdat tammikuun puolivälin jälkeen. Pääsääntöisesti autoilun kulut laskevat. Joitakin poikkeuksia voivat olla ne, jotka ajavat erityisen isoilla ja isopäästöisillä ajoneuvoilla, Berner kertoo.

Autokauppiaat taputtavat varmaan tällä hetkellä käsiään. Se on koko vuoden myynti siinä, jos nyt julkistetaan että tämmöset laskelmat on tehty ja tulee voimaan 1.1.2018.
 
Joitakin poikkeuksia voivat olla ne, jotka ajavat erityisen isoilla ja isopäästöisillä ajoneuvoilla, ministeri sanoo.

Mulla on painon mukaan verotettu diesel paku, eli painaa paljon ja veroa pitää maksaa paljon. Todelliset päästöt on silti pienet koska diesel kuluttaa vähän. Vm 2000 ja 2005. Vasta vuosimallista 2008 eteenpäin verotus menee CO2 päästöjen mukaan.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara

Käyttömaksuja voivat myydä jatkossa esimerkiksi automaahantuojat, vakuutusyhtiöt tai rengasyhtiöt.

Ei tule käytettyä mitään noista. Nyt on niin helppoa maksaa dieselistä tankatessa ja tilalle on tulossa joku aivan älytön juttu.
 
Taitaa olla niin että Mondeo lähtee myyntiin ja tilalle tulee joku pikkuturbolla oleva kinneri...
 
Hihih mietin vaihtavani auton tänä vuonna - enää en mieti :D
Sama oli kovasti mielessä, viimeksi tänään aamusta tsekkasin nettiautosta lähellä olevat yksilöt van nyt joutaa odotella vuoden yli. Tiedä vaikka alkaisi hulluttelemaan ja möisi kaikki autot pois. Täällä kun ei barrikadeille mennä niin äänestetään lompakolla. ;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 199
Viestejä
4 452 312
Jäsenet
73 672
Uusin jäsen
CommonMark

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom