Autohifi

Onkos täällä ketään joka on asentanut kolmoskoppaiseen Traficiin hifiä?
Sama autohan se on kun Primastar ja / tai Vivaro.
2018 ikäinen vehje ja olen siihen asentamassa 2din Pioneerin soitinta.
Saan toimimaan ja kaikki rokkaa hyvin, mutta ongelmana on että virtalukolta tuleva heräte on hukassa.
Eli joko soitin on koko ajan "virroissa" eikä sammu auton sammuttaessa, tai sitten ei lähde lainkaan päälle.

Normaalisti aina aiemmin tästä on selvitty kääntämällä keltainen ja punainen piuha ISO-johtosarjasta, kun ovat ristikkäin joissain autoissa, mutta tässä se ei auta sillä toiseen näistä johdoista ei auton alkuperäisestä johtosarjasta tule yhtään mitään.

Ennen kuin alan mittailla yleismittarilla, ajattelin kysyä jos täällä on kohtalotovereita.
90-luvulla käännettiin ISO-johdot ristiin, nykyään CAN-väylä hoitaa kaiken.

EDIT:hidas
 
^Toimi vielä 2004 Seat Leonissa, se kyllä olikin 90-luvun teknologiaa. Viimeinen auto mihin on tullut hifijä laajemmalti asenneltua.
 
Tähän liittyen, asennussarjassa oli tuo CAN adapteri, mutta ei sammuttanut virtoja.

PAITSI kun odotin noin 5min niin virta katkeaa. En hoksannut tuota ensin, kun kuvittelin että sammuisi nopeammin.
Aika pitkään menee, ilmeisesti sammuttaa soittimen vasta kun väylä menee nukkumaan.
Onko tuo jotenkin säädettävissä? Ideaalitilanne olisi että viimeistään ovet lukitessa sammuisi vehkeet. Nyt jää joka kerta sellainen fiilis että "mahtaakohan vehkeet sammua". Nimittäin kun soittimessa on virta, on myös vahvarit päällä.

En vain osannut odottaa noin kauaa, kun kuvittelin että kun auton sammuttaa ja oven avaa (autokin tavallaan sammuttaa virrat siinä kohtaa), sammuisi myös soitin.

Ja musiikkihan tosiaan pauhaa tuohon asti, ellei manuaalisesti sammuta soitinta ennen tuota noin 10min aikarajaa.

Toimii kuitenkin periaatteessa oikein, sillä kun väylä menee nukkumaan, ei soitinta saa päälle ellei jotenkin herätä (esim ovia avaamalla) väylää, jolloin soitinkin taas käynnistyy.
 
Tähän liittyen, asennussarjassa oli tuo CAN adapteri, mutta ei sammuttanut virtoja.

PAITSI kun odotin noin 5min niin virta katkeaa. En hoksannut tuota ensin, kun kuvittelin että sammuisi nopeammin.
Aika pitkään menee, ilmeisesti sammuttaa soittimen vasta kun väylä menee nukkumaan.
Onko tuo jotenkin säädettävissä? Ideaalitilanne olisi että viimeistään ovet lukitessa sammuisi vehkeet. Nyt jää joka kerta sellainen fiilis että "mahtaakohan vehkeet sammua". Nimittäin kun soittimessa on virta, on myös vahvarit päällä.

En vain osannut odottaa noin kauaa, kun kuvittelin että kun auton sammuttaa ja oven avaa (autokin tavallaan sammuttaa virrat siinä kohtaa), sammuisi myös soitin.

Ja musiikkihan tosiaan pauhaa tuohon asti, ellei manuaalisesti sammuta soitinta ennen tuota noin 10min aikarajaa.

Toimii kuitenkin periaatteessa oikein, sillä kun väylä menee nukkumaan, ei soitinta saa päälle ellei jotenkin herätä (esim ovia avaamalla) väylää, jolloin soitinkin taas käynnistyy.
Oma Renault sammuttaa (alkuperäisen) radion heti kun olen sammuttanut moottorin ja AVAAN kuljettajan oven, muuten se pysyy sen 5min käynnissä.
 
Mulla ei vaikuta soittimeen. Muut virrat kyllä sammuu. Soitin tosiaan vasta pidemmän ajan päästä.
 
Kyssäri subwooferin vahvistimesta, aloin säätää yli- ja alipäästösuodattimia. Kotelon viritys on 30Hz, mutta ylipäästön säätöalue on 40-3000Hz, eikös tuo tarkoita että ylipäästösuodatinta ei pysty asettamaan?
 
Kyssäri subwooferin vahvistimesta, aloin säätää yli- ja alipäästösuodattimia. Kotelon viritys on 30Hz, mutta ylipäästön säätöalue on 40-3000Hz, eikös tuo tarkoita että ylipäästösuodatinta ei pysty asettamaan?
Ei onnistu tuolla 40hz säädöllä. Hyvähän se olisi olla käytössä, eikö soittimestakaan pysty asettamaan? Yleensä subsonic /hpf säätimet on 15-20hz alkaen.
 
Ei onnistu tuolla 40hz säädöllä. Hyvähän se olisi olla käytössä, eikö soittimestakaan pysty asettamaan? Yleensä subsonic /hpf säätimet on 15-20hz alkaen.
Ei onnaa soittimesta, ylipäästön alue tosiaan tuo 40-300, alipäästöllä 30-250Hz. Pitääpä tuumata jos vaihtaisi vahvistimen sitten, en juuri bassohumppaa tai teknorenkutusta kuuntele, enemmän metallipainotteista. Niissä tuskin ihan noita alimpia taajuuksia soitellaan. Vahvistin on 4-kanavainen, mutta sillattuna nyt, taitaa olla enemmän keskiäänikäyttöön.
 
Onko muuten hyvää ohjetta gainin säätöön kenelläkään tallessa? Netistä löytyy monta, mutta kaikissa vähän ristiin tiedot.
 
No mä vedän itse ainakin vaan soittimelta volat kaakkoon kun jakarit säädetty ja equtettu (jos tarvetta) suunnilleen kohdilleen.
Sen jälkeen gainia sen verran kun vehkeet kestää. Subin tason säädän sitten sen mukaan mitä etupää kestää.
 
Tarkoitus ollut juniorin E91 hifistää ja päästy vaiheeseen jossa vahvistin ja subbari asennettu, ohjaus orggismankalla mutta siitä loppuu säädöt heti alkuun ja tuli hankittua ihan kunnon 1din soitin korvaamaan.
Siinä sitten alkaakin ongelmat, auto saksantuonti ja uutena vedetty lisävarustelista läpi yhdellä viivalla eli löytyy dvd, navi, tv jne. Tämähän nyt sitten tekee sen ongelman ettei keskikonsoliin mahdu soitinta ilman että poistaa auton olennaisia toimintoja käytöstä.

Hakusessa olisi ideoita miten voisi toteuttaa äänijärjestelmän auton oman rinnalle, yksinkertaisinta olisi vetää vain johdot hanskalokeroon ja sinne soitin, mutta jotenkin tuntuisi tyhmältä tuo.

Keskikonsoli.PNG


Tuo soitin ja alemmat napit yhtä osaa, takana 2din kokoinen soitinyhdistelmä.
 
Tarkoitus ollut juniorin E91 hifistää ja päästy vaiheeseen jossa vahvistin ja subbari asennettu, ohjaus orggismankalla mutta siitä loppuu säädöt heti alkuun ja tuli hankittua ihan kunnon 1din soitin korvaamaan.
Siinä sitten alkaakin ongelmat, auto saksantuonti ja uutena vedetty lisävarustelista läpi yhdellä viivalla eli löytyy dvd, navi, tv jne. Tämähän nyt sitten tekee sen ongelman ettei keskikonsoliin mahdu soitinta ilman että poistaa auton olennaisia toimintoja käytöstä.

Hakusessa olisi ideoita miten voisi toteuttaa äänijärjestelmän auton oman rinnalle, yksinkertaisinta olisi vetää vain johdot hanskalokeroon ja sinne soitin, mutta jotenkin tuntuisi tyhmältä tuo.

Keskikonsoli.PNG


Tuo soitin ja alemmat napit yhtä osaa, takana 2din kokoinen soitinyhdistelmä.
Lähtisin tutkiin näitä sivustoja
 
Lähtisin tutkiin näitä sivustoja
Mitä noita katselin niin suurinosa painottuu kaiutin/vahvistin parannuksiin, ne tässä jo tehty ja niiden ohjaus tässä hakusessa.
 
Noi on aika kuolleita paikkoja kun katselee viestien päivämääriä :)

Hankala sanoa ihan suoralta kädeltä, kun ei tiedä tarkalleen että millä koodilla sun oem hifipaketti on, mutta lähtisin selvittämään varmaan, että saisko sinne Matchin DSP vahvaria P&P piuhojen väliin (esim. Match UP 8BMW). Ei halvin ratkaisu. Ite laitoin Skeidaan (Ocu 3) Matchin PP62DSP:n ja ilman subiakin rokkaa aika kovaa ja saa myös tarvittaessa lisää säätöjä aikas paljon, tosin joutuu laittamaan piuhaa boksiin kiinni, jos ei valmistajan oma valmissetti kelpaa. Tai siis sen valmiin setinkin joutuu eka piuhan kautta sinne uppaamaan. Tosin eipä niitä viiveitä ja boosteja tarvi kuin kerran säätää, sen jälkeen pitäs riittää sen oman soittimen säätimet.

Ja edittinä vielä: E91:ssä, jos sattuu olemaan oikea ja sopiva hifipaketti, niin matchin vahvari menee suoraan oem-vahvarin paikalle takapaksiin. Kaikkea en muista eri paketeista, kun BMW:tä harrastanut viimeksi 8 v sitten ja sekin oli silloin E46 vankkuri. Toki tuo ei ratkaise sitä 1-DIN soitin ongelmaa, mutta säätöjen puolesta pitäisi olla riittävä ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
277 777
Viestejä
4 780 986
Jäsenet
77 664
Uusin jäsen
Markus-rojukauppias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom