Autohifi

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Mitä tällaisesta graafista pitäisi ymmärtää subin koteloa nikkaroitaessa?
1724241396933.png


Mitä L tarkoittaa kun mun käsitys on että se olisi Litran yksikkö. Oikealla on taulukossa Vas, ja siellä on 37L. Mitä tämä tarkoittaa?
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
940
Mitä tällaisesta graafista pitäisi ymmärtää subin koteloa nikkaroitaessa?


Mitä L tarkoittaa kun mun käsitys on että se olisi Litran yksikkö. Oikealla on taulukossa Vas, ja siellä on 37L. Mitä tämä tarkoittaa?
Nuo on parametrejä joiden avulla lasketaan/mallinnetaan sopivaa koteloa. Googlella löytyy paljon valmiita laskimia joihin arvot syöttämällä näyttää teoreettista taajusvastetta ja speksit kotelolle. En linkkaa tähän mitään, koska itselläni ei ole tietoa mikä niistä on hyvä. Jos valmistajalla on ehdotuksia kotelotilavuuksiin niin lähtisin niillä liikenteeseen.

Mikä subwoofer kyseessä ?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Nuo on parametrejä joiden avulla lasketaan/mallinnetaan sopivaa koteloa. Googlella löytyy paljon valmiita laskimia joihin arvot syöttämällä näyttää teoreettista taajusvastetta ja speksit kotelolle. En linkkaa tähän mitään, koska itselläni ei ole tietoa mikä niistä on hyvä. Jos valmistajalla on ehdotuksia kotelotilavuuksiin niin lähtisin niillä liikenteeseen.

Mikä subwoofer kyseessä ?
Tää on se focal 10" slim.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
471
Joo litroja ne on molemmissa. Tuossa graafissa ne meinaa suoraan kotelon tilavuutta. Eli isommalla kotelolla saat hivenen alemmas ulottuvan toiston. Lykkäsin arvot joutessani WinISD:hen ja ihan samantyyliset käppyrät antaa, tässä jopa näkee paremmin nuo taajuudet (kun ei oo viittiny valmistaja nähny tarpeelliseksi niitä kaikkia merkata). Ja tosiaan syytä mainita että autossa vaste ei yleensä noin jyrkästi lähde laskemaan, kun sisätilat korostaa lopputuloksessa matalia taajuuksia.
focalslim10.JPG
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 768
Joo litroja ne on molemmissa. Tuossa graafissa ne meinaa suoraan kotelon tilavuutta. Eli isommalla kotelolla saat hivenen alemmas ulottuvan toiston. Lykkäsin arvot joutessani WinISD:hen ja ihan samantyyliset käppyrät antaa, tässä jopa näkee paremmin nuo taajuudet (kun ei oo viittiny valmistaja nähny tarpeelliseksi niitä kaikkia merkata). Ja tosiaan syytä mainita että autossa vaste ei yleensä noin jyrkästi lähde laskemaan, kun sisätilat korostaa lopputuloksessa matalia taajuuksia.
Tosin tässä yhteydessä kun koppimönkkäri ei ole se tiivein laite, tulee pudotus olemaan takuulla erilainen kuin autossa. Voi olla että vaatii jopa hiukan EQ:ta ja taajuusjaoilla yms rajumpaa säätöä jotta saa soimaan nätisti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Löysin vielä tällaisen jos se nyt yhtään sen paremmin mistään kertoo. Kyseessä siis tuo sub 10 slim.
1724256008919.png


Eli tämän taulukon mukaan kun litrakoko kasvaa (max 25L?), niin taajuus (F-3) on 30. Ja mitä matalampi, niin sitä parempi. Hieman yllätyksenä tuli, että tuollainen 10L kotelokin voisi siis riittää, mutta lähdetään nyt tavoittelemaan tilaan mahtuvaa koteloa joka on kyllä isompi kuin 10L.
Tuosta @Nenolanjones taulukosta mä en edes ymmärrä x ja y muuttujia. Oliko siis sininen käyrä 10L arvolla ja keltainen 15L arvolla?

Lisäks jos joku vielä kehtais kertoa, että kun subin ohjeissa lukee "jätä ilmatilaa elementin eteen", niin mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Jos subi tulee penkin alle ja elementti on ylöspäin suunnattu kohti penkkiä, niin kuinka paljon ilmatilaa pitää olla vai onko kyse vain siitä, että elementti ei vahingossa osu liikkuessaan kohteeseen?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 768
Löysin vielä tällaisen jos se nyt yhtään sen paremmin mistään kertoo. Kyseessä siis tuo sub 10 slim.


Eli tämän taulukon mukaan kun litrakoko kasvaa (max 25L?), niin taajuus (F-3) on 30. Ja mitä matalampi, niin sitä parempi. Hieman yllätyksenä tuli, että tuollainen 10L kotelokin voisi siis riittää, mutta lähdetään nyt tavoittelemaan tilaan mahtuvaa koteloa joka on kyllä isompi kuin 10L.
Tuosta @Nenolanjones taulukosta mä en edes ymmärrä x ja y muuttujia. Oliko siis sininen käyrä 10L arvolla ja keltainen 15L arvolla?

Lisäks jos joku vielä kehtais kertoa, että kun subin ohjeissa lukee "jätä ilmatilaa elementin eteen", niin mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Jos subi tulee penkin alle ja elementti on ylöspäin suunnattu kohti penkkiä, niin kuinka paljon ilmatilaa pitää olla vai onko kyse vain siitä, että elementti ei vahingossa osu liikkuessaan kohteeseen?
Että ilmalla on tilaa väristä/liikkua tuottaakseen ääntä. Muuten tuo pumppaa elementtiä ja esim penkki vain imee äänen itseensä ja muuttuu vibraattoriksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Että ilmalla on tilaa väristä/liikkua tuottaakseen ääntä. Muuten tuo pumppaa elementtiä ja esim penkki vain imee äänen itseensä ja muuttuu vibraattoriksi.
Onko mitään ajatusta mitä tämä määrällisesti tarkoittaa. Eli kuinka lähelle kohdetta tollasen elementin voi laittaa. Muuten pitää keksiä toinen installatiopaikka.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 768
Onko mitään ajatusta mitä tämä määrällisesti tarkoittaa. Eli kuinka lähelle kohdetta tollasen elementin voi laittaa. Muuten pitää keksiä toinen installatiopaikka.
No siis sanoisin että jos pistää penkin alle, varautuu että Suni joutuu tekemään pirusti enemmän töitä jos soi vaahtoa vasten. Itse olen pitänyt sääntönä että elementin halkaisijan verran tilaa elementin edessä. Mutta tämä nyt on vain ollut oma sääntö. Ja tosiaan muista että jos tilaa on, se kotelo voi periaatteessa olla minkä muotoinen vain. Toki, jätä myös elementin taakse hiukan tilaa. Ei tarvitse älyttömiä, muttei nyt elementti sentin päässä kotelon seinästä. Eli jos slim mallin elementti, tee mukavan laakea kotelo jolla saat myös elementin ja penkin väliin tilaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
No siis sanoisin että jos pistää penkin alle, varautuu että Suni joutuu tekemään pirusti enemmän töitä jos soi vaahtoa vasten. Itse olen pitänyt sääntönä että elementin halkaisijan verran tilaa elementin edessä. Mutta tämä nyt on vain ollut oma sääntö. Ja tosiaan muista että jos tilaa on, se kotelo voi periaatteessa olla minkä muotoinen vain. Toki, jätä myös elementin taakse hiukan tilaa. Ei tarvitse älyttömiä, muttei nyt elementti sentin päässä kotelon seinästä. Eli jos slim mallin elementti, tee mukavan laakea kotelo jolla saat myös elementin ja penkin väliin tilaa.
Kiitti tipseistä. Täytyy muotoilla kotelo siten, että ilmatilaa jää sopivasti. Eli lasken sitä vähintään 10cm penkin tasosta alaspäin ja periaatteessa voisin jopa viistää elementin sivun siten, että ilmatilaa jää vielä enemmän. Sit on yksi vaihtoehto tehdä tuo kotelo sisälle. Jos se nyt on vaikkapa 25L kooltaan niin nopeesti ajateltuna kotelon koko olisi esim, 30x30x30 ja vähän sivujen mittoja tuunaamalla slimmimpääkin koteloa olis sitten tehtävissä.

Löysin webistä jonkun kohtalotoverin kuvan. Ei ole siis minun kuva. Toi keskiosa on se tila mihin subbari vois tulla. Kuvan ottajalla subbari lepää "en tiedä minkä päällä" kun jäähdytysputket ja kaasuvaijeri kulkee just tossa pohjalla, mutta elementti on eteenpäin. Tossa on välissä muovilevy ennen hytin jalkatilaa. Väliin jää näinkin kyllä ilmaa, mutta kuten näkyy niin väliin jää myös ulkoilmaa (=vesi, lumi, pöly yms). Siksi oma ajatus oli kääntää sub osoittamaan taivaalle. Pitää pohtia.
1724264382384.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2021
Viestejä
29
Ja mikäs olisi nykyään passeli mikrofoni suon dsp:n säätöön, ei nyt kuitenkaan mitään törkyisen kallista kun mitään muuta käyttöä ei ole, vai suosiolla ammattilaisen säädettäväksi jos sellaisia pirkanmaalla on?
Hinta-laatusuhteelta varmasti paras mikki on minidsp umik-1. Satasen pintaan saa monestakin paikasta. Tai sitten tuplahintainen umik-2 mutta ei taida saada enää yhtä hyvää vastinetta lisäsijoitukselle.

Kiinnostava projekti, päivittele ihmeessä miten etenee.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
310
Hinta-laatusuhteelta varmasti paras mikki on minidsp umik-1. Satasen pintaan saa monestakin paikasta. Tai sitten tuplahintainen umik-2 mutta ei taida saada enää yhtä hyvää vastinetta lisäsijoitukselle.

Kiinnostava projekti, päivittele ihmeessä miten etenee.
Täytyykin katsella tuollaista kun pääsee joskus tuon projektin kanssa vauhtiin. Voisihan tuosta projektista ottaa ihan kunnon kuvatkin mutta vielä täytyy pari asiaa tuumia ennenkuin lähtee asentamaan että on kaikki valmiiksi mietittynä :)
Tavarat on kuitenkin kasassa ja näyttää tuolla vielä pyörivän ylimääräisenä audison prima apbx as2 aktiivisubikin mutta nyt tarkoitus kokeilla riittäisikö ihan noista ovibassoista riittävä soundi tähän projektiin. Nuo sedanit vähän sellaisia että ei koskaan saa noita subwoofereita kuulostamaan huippuhyvältä, varsinkaan tässä teslassa tuskin onnistuu kun pellit rämisee riittävästi jo ihan ilmankin... Eli nyt ihan katsoa kuinka hyvää soundia saa tehtyä 1000e budjetilla vakiopaikoille täysaktiivina ja niin että on vielä helposti palautettavissa orkkikseksi.

Tuli tuossa tosiaan varmistettua että tuo audio fischerin johtosarja menisi suoraan plug in periaatteella up7dsp, vaikkakin on up10:lle merkattu, tuossa on kyllä vain ilkeästi metrinen johto eli rajaisi vahvistimen paikan kojelaudan sisälle.
Sen verran varmistelin muualta että takapenkin alta se penthouse liitäntä suoraan 12V DC-DC konvertterista on oikea paikka ottaa virrat vahvistimelle, se lataa jokatapauksessa akkuakin.

Eli joko plug-and-play sarjalla vahvari kojelaudan sisälle tai sitten kiinan-kaapelista liittimet hyödyntämällä takakontin verhoiluiden sisään vielä mietinnässä.

Jos joku muu miettii model 3:sen audion päivittelyä niin tässä muutama hyvä linkki, 3D-tulostettavat adapterit, hyvä yleisblogi, varsinkin high-input ja yleistietoa, Virtapaikat
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
471
Tuosta @Nenolanjones taulukosta mä en edes ymmärrä x ja y muuttujia. Oliko siis sininen käyrä 10L arvolla ja keltainen 15L arvolla?
X-akselilla hertsit ja y-akselilla desibelit. Toki desibelit ilmoitetaan siten, että tuosta ei vielä maksimiäänenpainetta voi päätellä, koska tehoa ei huomioida, vaan kuvaaja kertoo tietyn taajuusalueen korostuksen/vaimentuman. Sininen on 15L ja keltainen 10L.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Täällä projekti etenee ja kaikki tarvikkeet ja tavarat tilattu. Eli sitten pääsee asentelemaan ja "odottelemaan" talvea. Vielä finaalikysymys. Subikotelo pitää kiinnittää istuimen metalliseen penkkitasoon kiinni. Käytännössä tulee siis roikkumaan penkistä alaspäin. Elementti ei tulekaan persettä vasten vaan eteenpäin, jolloin aiemmin puhuttu ilmatilakin on riittävä. Ihan sopivan paksu metallinen levy kyseessä ja siihen saa reiät porattua kiinnitystä varten. Mites se subbarin puoli, että saisi sen penkin metallilevyyn kiinnitettyä. Koteloon ilmeisesti uskaltaa ruuvata osaa kiinni kunhan ei läpiporaa sisälle asti eikö vain?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 768
Täällä projekti etenee ja kaikki tarvikkeet ja tavarat tilattu. Eli sitten pääsee asentelemaan ja "odottelemaan" talvea. Vielä finaalikysymys. Subikotelo pitää kiinnittää istuimen metalliseen penkkitasoon kiinni. Käytännössä tulee siis roikkumaan penkistä alaspäin. Elementti ei tulekaan persettä vasten vaan eteenpäin, jolloin aiemmin puhuttu ilmatilakin on riittävä. Ihan sopivan paksu metallinen levy kyseessä ja siihen saa reiät porattua kiinnitystä varten. Mites se subbarin puoli, että saisi sen penkin metallilevyyn kiinnitettyä. Koteloon ilmeisesti uskaltaa ruuvata osaa kiinni kunhan ei läpiporaa sisälle asti eikö vain?
Voi sen läpiporata, jos haluat oikein varman, vedät reiät ja pultit läpi jättäen mutterit sisäpuolelle ja tiivistys silikonilla tms. Saa kiristettyä kotelon kiinni ja sen jälkeen ruuvailee elementin kiinni. Jos haluaa oikein fiini olla niin asentelee vastakappaleet niitä puuhun uppoavia pultinkantoja. Otitko muuten mitä kotelomateriaalia? MDF vai jotain muuta?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Voi sen läpiporata, jos haluat oikein varman, vedät reiät ja pultit läpi jättäen mutterit sisäpuolelle ja tiivistys silikonilla tms. Saa kiristettyä kotelon kiinni ja sen jälkeen ruuvailee elementin kiinni. Jos haluaa oikein fiini olla niin asentelee vastakappaleet niitä puuhun uppoavia pultinkantoja. Otitko muuten mitä kotelomateriaalia? MDF vai jotain muuta?
Mä olen siis päätymässä valmiiseen ratkaisuun sen sijaan, että tekisin itse.
Materiaali MDF etulevy paksumpaa ja se mihin kiinnitys tulisi on sitten 19mm.
Niin eli läpireiätkin ok kunhan tiivistää.


 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 768
Mä olen siis päätymässä valmiiseen ratkaisuun sen sijaan, että tekisin itse.
Materiaali MDF etulevy paksumpaa ja se mihin kiinnitys tulisi on sitten 19mm.
Niin eli läpireiätkin ok kunhan tiivistää.


Tiivistää kunnolla ja varmistaa että kotelo ei kovemmassakaan menossa pääse löystymään. Mikään ei ole hirveämpää kuin karsea räminä ja resonointi ja lopulta sinun tapauksessa kotelon hajoaminen.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
940
Täällä projekti etenee ja kaikki tarvikkeet ja tavarat tilattu. Eli sitten pääsee asentelemaan ja "odottelemaan" talvea. Vielä finaalikysymys. Subikotelo pitää kiinnittää istuimen metalliseen penkkitasoon kiinni. Käytännössä tulee siis roikkumaan penkistä alaspäin. Elementti ei tulekaan persettä vasten vaan eteenpäin, jolloin aiemmin puhuttu ilmatilakin on riittävä. Ihan sopivan paksu metallinen levy kyseessä ja siihen saa reiät porattua kiinnitystä varten. Mites se subbarin puoli, että saisi sen penkin metallilevyyn kiinnitettyä. Koteloon ilmeisesti uskaltaa ruuvata osaa kiinni kunhan ei läpiporaa sisälle asti eikö vain?
Mites kulmaraudat ? Ne saisi koteloon puuruuveilla kiinni.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
940
Kulmaraudat kävi mielessä, mutta samalla tuli mieleen että ne todennäköisesti pettää jostakin nurkasta kun koppi riittävästi heiluu. Siinä mielessä läpireiät koteloon olisi kaikista varmin ja turvallisin.
Kyllä noi läpipultit on varmaan parempi ratkaisu. Tietty nw kulmaraudatkin voisi läpipulteilla laittaa, mutta turhaa kun tulisi vain yksi vaihe lisää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
No tänään paljastuikin ettei tilaamaani koteloa ole enää mahdollista saada. Samalla paljastui, että joku hlö oli juuri tovi sitten asentanut samanlaisen kotelon penkin alle mihin itsekin suunnittelin. Oli kestänyt penkin alla muutaman kuukauden ja sitten hajonnut kun kosteus olis purrut. Eli itse se kotelo täytyy tehdä ja vesivanerista. Olin jo tarttumassa mittaan kunnes erehdyin lukemaan kommentteja laatikon seinien paksuudesta. Ja kuulemma.. 11mm paksuus ei riitä. Tätä 11mm vesivaneria ajattelin käyttää. Kai se on haettava sitten 20mm ja tehtävä siitä. 11mm saattaa antaa periksi jos oikein käsitin... Huoh..
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 768
No tänään paljastuikin ettei tilaamaani koteloa ole enää mahdollista saada. Samalla paljastui, että joku hlö oli juuri tovi sitten asentanut samanlaisen kotelon penkin alle mihin itsekin suunnittelin. Oli kestänyt penkin alla muutaman kuukauden ja sitten hajonnut kun kosteus olis purrut. Eli itse se kotelo täytyy tehdä ja vesivanerista. Olin jo tarttumassa mittaan kunnes erehdyin lukemaan kommentteja laatikon seinien paksuudesta. Ja kuulemma.. 11mm paksuus ei riitä. Tätä 11mm vesivaneria ajattelin käyttää. Kai se on haettava sitten 20mm ja tehtävä siitä. 11mm saattaa antaa periksi jos oikein käsitin... Huoh..
Paksu=jäykkä=hyvä. Plus muut etuudet. Jännä että MDF oli noin mennyt. Kai siinä mönkkärissä on sitten niin paljon märempää. Itsellä kesti vuosia joku 30mm MDF:stä itse tekemä kotelo 90-luvun Escortin kontissa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 768
Paksu=jäykkä=hyvä. Plus muut etuudet. Jännä että MDF oli noin mennyt. Kai siinä mönkkärissä on sitten niin paljon märempää. Itsellä kesti vuosia joku 30mm MDF:stä itse tekemä kotelo 90-luvun Escortin kontissa.
Oh, lisähuomiona. Oma kotelo oli suljettu varsin rajulla vahvistimella varustettu iso suljettu kotelo 12" elementillä. Aka tuo vaatii jo varsin paljon jäykkyyttä. Itsellä tuo oli kiinnitelty suoraan auton pohjalevyyn. Kevyemmät valmiiseen koteloon rakennetut ovat olleet paikoin jopa velcro kiinnitteisiä (puhutaan 8" subista kontissa).

MX-5:ssä on metallikoteloinen JBL:n "subbari", juuri tuota litteää markettishittiä, ei sillä mitään sub taajuuksia saa, mutta saa edes midbassot kuulumaan semi ok koaksaalien kanssa. Itse olen päivittänyt mankan ja kajarit. Jos itse rakentaisin setupin alusta lähtien, löisin penkkien alle jopa tupla subbarit, oviin 6.5" midit ja diskantit A-pilareihin ja olisi yksi nelikanavainen vahvari ajamassa settiä. Jos olisi normi auto, löisin vaimenukset oviin, mutta kevyt avo... kunhan musa kuuluu katto alhaalla. Isona ongelmana museoleima. Lähinnä siltä kannalta kommentoin että tuo 1990 avo voi olla varsin lähellä mönkkäriä noin melun yms. puolesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Taas tyhmä välikysymys. Subbarielementissä kaiutinkaapelin kiinnitys selkeä. Sen lisäksi mulla on tällainen terminal connectori.
FOUR Connect 4-600818 SpeakOn terminals » Four-Connect

Millä olette kiinnittäneet kaiutinkaapelin terminaaliin. Juottohommiako vai pysyykö sopivan kokoinen lattaliitin varmasti boksin sisällä kiinni?

EDIT: lattaliittimillä näyttää pysyvän kun pihdeillä etukäteen puristi liitintä hieman kasaan. Laitoin päälle vielä kuumaliimaa niin ei lähde kävelemään.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 768
Taas tyhmä välikysymys. Subbarielementissä kaiutinkaapelin kiinnitys selkeä. Sen lisäksi mulla on tällainen terminal connectori.
FOUR Connect 4-600818 SpeakOn terminals » Four-Connect

Millä olette kiinnittäneet kaiutinkaapelin terminaaliin. Juottohommiako vai pysyykö sopivan kokoinen lattaliitin varmasti boksin sisällä kiinni?

EDIT: lattaliittimillä näyttää pysyvän kun pihdeillä etukäteen puristi liitintä hieman kasaan. Laitoin päälle vielä kuumaliimaa niin ei lähde kävelemään.
Siis ihan normi signaalikaapeli? Kotelon kylkeen reikä jossa normi liittimet. On erilaisia, on banaaniliitintä, on jousella toimivaa puristusliitintä (en suosittele), ruuvattavaa puristusliitintä jne jne. Itse suosin ruuvattavia puristimia. Ainoa "poikkeava" asia mitä tein oli että sulatin johdon pään täyteen tinaa. Sama kuin vahvarin virtaliittimissä yms. Helpompi käsitellä kun ei ole karvat missä sattuu.

Vai meinaatko liitintä elementiltä tuohon ulos meneviin liittimiin? Noissa on samaa settiä. Laattaliitin joka on laadukas pysyy kyllä, mutta itse kolvailisin ihan vain jo kontaktin pinta-alan maksimoimiseksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Siis ihan normi signaalikaapeli? Kotelon kylkeen reikä jossa normi liittimet. On erilaisia, on banaaniliitintä, on jousella toimivaa puristusliitintä (en suosittele), ruuvattavaa puristusliitintä jne jne. Itse suosin ruuvattavia puristimia. Ainoa "poikkeava" asia mitä tein oli että sulatin johdon pään täyteen tinaa. Sama kuin vahvarin virtaliittimissä yms. Helpompi käsitellä kun ei ole karvat missä sattuu.

Vai meinaatko liitintä elementiltä tuohon ulos meneviin liittimiin? Noissa on samaa settiä. Laattaliitin joka on laadukas pysyy kyllä, mutta itse kolvailisin ihan vain jo kontaktin pinta-alan maksimoimiseksi.
Mä en osaa termejä ja en osaa näemmä kirjoittaakaan. Mä olen/olin liittämässä subbarielementtiä kiinni tuollaiseen terminaaliin joka tulee siihen kotelon kylkeen kiinni. Toi keltainen osa on siis pääosin siellä boksin sisällä.
1724777520967.png

Tohon meni lattaliittimet kiinni, mistä sitten kaapelin toinen pää menee subbarielementtiin luontaisesti. Mietin juottamista, mutta päädyin puristamaan lattaliittimet päihin ja sitten vielä täytin liittimen kuumaliimalla ettei lähde liittimet kävelemään. Ehkä se tollakin menee.
Boksi on nyt sikaflexillä tiivistetty ja huomenna voi ruuvata elementin kiinni. Oliko nyt niin, ettei elementin alle ole tarvetta laittaa tiivistettä vai kuuluisko sinne työntää jotain (mitä?)?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
851
Speakon liittimissä saa paremmin menemään virtaa läpi ja sopii bassokaappien kanssa hyvin. Eli tuo edellä oleva. Eli tinaamalla varmistaa, ettei tule sinne johtoliitoksiinkaan suurempaa virtaa kestämätöntä kontaktia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 160
Viestejä
4 374 926
Jäsenet
72 733
Uusin jäsen
Jankko12

Hinta.fi

Ylös Bottom