Autohifi

Ajat muuttuu ja elektroniikka autoissa lisääntyy, pahimmillaan uudehkoissa autoissa toi high level käyttö saa aikaiseksi vikakoodeja.
 
Autossa ei ole aux-inputille tason säätöä, ja kännykällä (Nokia 7.1) kun koittaa musiikkia kuunnella niin saa ruuvata nupit kaakkoon että kuuluu.
Ja kun radiolle vaihtaa, niin lopputulema on aika perseestä tuossa tapauksessa. Äänentasot aivan tapissa.

Eli olisiko kenelläkään ehdottaa jotain esivahvistinta(Vai onko se nyt edes esivahvistin?) tuohon Auxin ja luurin väliin jotta saisi Auxin tason nostettua korkeammaksi?
 
Eli olisiko kenelläkään ehdottaa jotain esivahvistinta(Vai onko se nyt edes esivahvistin?) tuohon Auxin ja luurin väliin jotta saisi Auxin tason nostettua korkeammaksi?
Tuon tapaisella kuulokevahvistimella luulisi pärjäävän:
FiiO A1 Portable Amplifier
21690-96402-thickbox.jpg
 
Ite ratkaisin tuon bluetooth vastaanottimella, joka kiinni soittimen auxissa. Se on muutenkin kätevämpi kun ei tarvitse pitää puhelinta johdon päässä
 
Ajat muuttuu ja elektroniikka autoissa lisääntyy, pahimmillaan uudehkoissa autoissa toi high level käyttö saa aikaiseksi vikakoodeja.

Ainakin dsp-vahvareissa joissa high-level-input on tämäkin jo valmiiksi huomioitu, eli auto näkee vahvarin normaalina kajarikuormana. Enkä kyllä vakiosoittimen perään nykypäivänä edes harkitsisi mitään "tyhmää" vahvistinta ilman säätöjä kun noita dsp:n sisältäviä lankkuja on pilvin pimein tarjolla.
 
Aiemmin ostettu sovitesarja ei sovikaan, oli edelliselle korimallille. Käydään palauttamassa ja etuoviin erillissarjaksi taitaa nyt tulla tämä:

BLAM 200 RS 8" 2-tie erillissarja | AutoStudio - Hifi.fi

Menee ilmeisesti suoraan kohdilleen. Onkohan kamalaa eroa JL audion C3 650:seen... edistystä alkuperäiseen kuitenkin.

Edit: tuo tuli ja pikku virite sovitesarjaan niin istuu, transporterin sovite kelpaa passattiin. On muuten eriluokkaa built quality kun noissa alkup muoviroskissa
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin ostettu sovitesarja ei sovikaan, oli edelliselle korimallille. Käydään palauttamassa ja etuoviin erillissarjaksi taitaa nyt tulla tämä:

BLAM 200 RS 8" 2-tie erillissarja | AutoStudio - Hifi.fi

Menee ilmeisesti suoraan kohdilleen. Onkohan kamalaa eroa JL audion C3 650:seen... edistystä alkuperäiseen kuitenkin.

Edit: tuo tuli ja pikku virite sovitesarjaan niin istuu, transporterin sovite kelpaa passattiin. On muuten eriluokkaa built quality kun noissa alkup muoviroskissa
Pitäisi olla ihan laatukamppeita, merkin takana on focalilla pitkän uran tehnyt kaveri.
 
Pitäisi olla ihan laatukamppeita, merkin takana on focalilla pitkän uran tehnyt kaveri.

Joo näin ymmärsin vaikka tuntematon merkki itselle. Nuo on vielä todella herkät, ja ovien eristys dynamatilla sekä tuon kotelon tiivistys.

Varmaan soi auton omalla vahvarillakin, pitää fiilistellä että haluttaako enää laittaa takaoviin erillissettiä ja näille kaikille 4 kanavainen oma vahvari. Sillä sais kyllä eritavalla nuo midbass potkimaan.
 
Takakajarit vaan sotkee toiston joten ei niille ole tarvetta ellei takapenkillä matkusta jatkuvasti hifistejä.

Tuokin kävi mielessä, mutta myös sellainen asia että edellisessä BMW 535 oli 16kpl kaiuttimia muistaakseni HiFi paketissa että kaipa siihenkin joku idea oli. Kuullostaako äänimaailma avarammalta jos autossa useammat kajarit?

Pitää testailla kun saa valmiiks että siirtääkö äänen kokonaan eteen ja unohtaa takasetin laiton ylipäätään.
 
Tuokin kävi mielessä, mutta myös sellainen asia että edellisessä BMW 535 oli 16kpl kaiuttimia muistaakseni HiFi paketissa että kaipa siihenkin joku idea oli. Kuullostaako äänimaailma avarammalta jos autossa useammat kajarit?

Pitää testailla kun saa valmiiks että siirtääkö äänen kokonaan eteen ja unohtaa takasetin laiton ylipäätään.
Kannattaa tosiaan testata ensin pelkällä etupäällä, sointi on huomattavasti miellyttävämpi kun ääni tulee vain yhdestä suunnasta.
 
Nyt sai poppikoneet soimaan, ja hyvin pelittää :tup: Mukavaa dynaamista saundia piisaa, hyvinsulaa yhteen erillissarja ja sub.

Tuon lisäksi paketin mukana tuli eksoottisia virheilmoituksia jotka sulki muutamat varusteet pois, tutkat eteen ja taakse, (vakkarin tutka ja park asistant), rengaspaine anturi, start / stop toiminto.

Akun kenkä oli jonku aikaa irti. Tuosta lisää VAG autojen monet ongelmat ketjussa :bored:
 
Laitoin Skodaan Focal Universal ISU165 erillissarjan eteen ja nyt kaiuttimen aukosta sai äänieristettyä oven ulkopellinkin. 7 tuntia meni aikaa, kun montaa asiaa joutui ihmettelemään. Midibassolle oli suoraan sopiva sovitin, mutta diskantille piti leikata tilaa ja liimata kiinni, jotta sai alkuperäiselle paikalle nätisti. Soitin ja vahvistin vielä alkuperäinen.

Jumalauta, kun ääni parantui alkuperäisiin pahvitötteröihin verrattuna. Diskantti on uskomattoman kirkas ja miellyttävä, vaikka huudattaisi musiikkia todella kovaa ja muutenkin todella tasapainoinen ja miellyttävä sointi. Ainut vaan, että oikein kovaa luukuttaessa 20W per kanava ei riitä ja alkaa leikkaamaan bassoja. Pitää varmaan jossain vaiheessa hankkia vahvistin noille, mutta nyt pärjää kyllä ilmankin.
 
Nyt sai poppikoneet soimaan, ja hyvin pelittää :tup: Mukavaa dynaamista saundia piisaa, hyvinsulaa yhteen erillissarja ja sub.

Tuon lisäksi paketin mukana tuli eksoottisia virheilmoituksia jotka sulki muutamat varusteet pois, tutkat eteen ja taakse, (vakkarin tutka ja park asistant), rengaspaine anturi, start / stop toiminto.

Akun kenkä oli jonku aikaa irti. Tuosta lisää VAG autojen monet ongelmat ketjussa :bored:

Nämä hälyt muuten poistui kun auto oli vetässyt hyvät yöunet. Ei riittänyt että sammuttaa virrat, mutta kun oli ollut aikansa sammuksissa niin kaikki virheilmoitukset hävinneet. Ilmeisesti stand by tilasta horrokseen joka boottasi systeemit.
 
En malttanut ajaa Focaleita vakiosoittimella kauaa, niin tilasin ESX Audio Horizon SXE110.2 -vahvistimen. Luulisi jytisevän sen jälkeen autossa.

Varmaan helpointa olisi ottaa tuolle virta jostain tyhjästä sulakepaikasta, kun niitä näyttää olevan sulakerasiassa paljon. Ainakin biltema myy niihin sopivia johtojakin valmiiksi. Kaiutinkaapeleiden metsätys tuolle onkin sitten oma homma. Tuossa onneksi kaiutintasoinen sisääntulo automaattisella herätteellä, niin ei vaadi enempää kikkailua.

Vähän lähtee lapasesta, kun aiemmin ajattelin 200€ budjettia poppivehkeisiin ja äänieristykseen ja nyt mennyt 400€. Toivottavasti ei ala subbari himottamaan myöhemmin :think:
 
Ennuste on huono :D
Niin on :D

Toisaalta nyt harmitti, kun osti kalliit ja hyvät kajarit, joista ei saa onnettoman vahvistimen takia läheskään kaikkea irti. Lisäksi luulisi 2 x 70W vahvistimella saavan laadukkaista kajareista jo aika hyvin bassoa auton sisälle etenkin, kun ovet on tungettu aivan täyteen äänieristysmateriaalia.
 
Niin on :D

Toisaalta nyt harmitti, kun osti kalliit ja hyvät kajarit, joista ei saa onnettoman vahvistimen takia läheskään kaikkea irti. Lisäksi luulisi 2 x 70W vahvistimella saavan laadukkaista kajareista jo aika hyvin bassoa auton sisälle etenkin, kun ovet on tungettu aivan täyteen äänieristysmateriaalia.
Kyllä sieltä pitäisi irrota muhevat midbassot.

loput sitten subbarilla :D
 
Niin on :D

Toisaalta nyt harmitti, kun osti kalliit ja hyvät kajarit, joista ei saa onnettoman vahvistimen takia läheskään kaikkea irti. Lisäksi luulisi 2 x 70W vahvistimella saavan laadukkaista kajareista jo aika hyvin bassoa auton sisälle etenkin, kun ovet on tungettu aivan täyteen äänieristysmateriaalia.
Kyllähän se on harrastus joka vie mennessään, onneksi nykyään löytyy kohtuu rahalla laitteita.
 
Mitähän helvettiä.

Vahvistin asennettu ja moneen kertaan katsottu, että napaisuus on oikein ja säädöt käyty läpi laidasta laitaan. Äänenlaatu meni selvästi huonommaksi, eli diskantti pistää korvaan ja muutenkin kuulostaa, että musiikki tulisi jostain purkista. Bassoja tuli ehkä nimellisesti lisää ja takana 5,25" elementit puskevat selvästi paremmin matalia ääniä autoon.

Eihän sen noin pitäisi mennä :confused:
 
Mitähän helvettiä.

Vahvistin asennettu ja moneen kertaan katsottu, että napaisuus on oikein ja säädöt käyty läpi laidasta laitaan. Äänenlaatu meni selvästi huonommaksi, eli diskantti pistää korvaan ja muutenkin kuulostaa, että musiikki tulisi jostain purkista. Bassoja tuli ehkä nimellisesti lisää ja takana 5,25" elementit puskevat selvästi paremmin matalia ääniä autoon.

Eihän sen noin pitäisi mennä :confused:

Kokeile kääntää toisen kanavan kajarijohdot toisinpäin jos on kuitenkin jostain syystä eri vaiheessa kanavat?

Suotimet on varmasti tsekattu ettei ole ylipäästösuodin päällä ja leikkaa bassot liian korkealta pois?
 
Kokeile kääntää toisen kanavan kajarijohdot toisinpäin jos on kuitenkin jostain syystä eri vaiheessa kanavat?

Suotimet on varmasti tsekattu ettei ole ylipäästösuodin päällä ja leikkaa bassot liian korkealta pois?
Täytyy kokeilla. Aika tarkka kuitenkin mielestäni olin noiden kanssa.

Suotimista kokeiltu molempia sekä subbarille ja kajareille tarkoitettua asetusta. Alipäästösuodatin päästää niin alhaiset taajuudet kuin saa. Pahin ongelma tuossa on nyt korvia rasittava ja pistävä diskantti.
 
Testailin vähän.

Jos leikkaan alipäästösuodattimella bassoja, niin yläpään toisto paranee selvästi, mutta bassoissa tulee takkiin. Eihän tuon säädön pitäisi vaikuttaa yläpäähän?

Nyt valittava joko kirkkaan äänen tai hyvän basson väliltä. Onneksi alipäästösuodattimen napille ylttää helposti.
 
Mitähän helvettiä.

Vahvistin asennettu ja moneen kertaan katsottu, että napaisuus on oikein ja säädöt käyty läpi laidasta laitaan. Äänenlaatu meni selvästi huonommaksi, eli diskantti pistää korvaan ja muutenkin kuulostaa, että musiikki tulisi jostain purkista. Bassoja tuli ehkä nimellisesti lisää ja takana 5,25" elementit puskevat selvästi paremmin matalia ääniä autoon.

Eihän sen noin pitäisi mennä :confused:


Siinä vahvistimessa on se X-Over muistaakseni kolme eri vaihtoehtoa yksi oli toi että korostaa diskanttia, bassoa ja viimeinen oli kaiketi se että kaikkia. Ainakin muinoin oli mds lankuissa sama ja pähkäilin pitkään että miksi ei tullut ääntä kunnolla.
 
Siinä vahvistimessa on se X-Over muistaakseni kolme eri vaihtoehtoa yksi oli toi että korostaa diskanttia, bassoa ja viimeinen oli kaiketi se että kaikkia. Ainakin muinoin oli mds lankuissa sama ja pähkäilin pitkään että miksi ei tullut ääntä kunnolla.
Yksi asento on tarkoitettu midikajareille, yksi isoille kajareille ja ilmeisesti yksi subbarille, kun ei kuulu mitään. Suodattimia pyöritelty laidasta laitaan, mutta mitään sweet spottia ei löydy.

Löin vielä kokeeksi 2-kanavaisen stereovahvistimen noille ja soi ihan helvetisti paremmin. Tuo erillisvahvistin siis tuhosi äänenlaadun :confused:
 
Testailin vähän.

Jos leikkaan alipäästösuodattimella bassoja, niin yläpään toisto paranee selvästi, mutta bassoissa tulee takkiin. Eihän tuon säädön pitäisi vaikuttaa yläpäähän?

Nyt valittava joko kirkkaan äänen tai hyvän basson väliltä. Onneksi alipäästösuodattimen napille ylttää helposti.

Alipäästösuodinhan leikkaa nimenomaan ne yläpään äänet ja päästää vain matalat läpi. Ylipäästö sitten taas toisinpäin. Googlen perusteella tuossa vahvistimessa pitäisi olla kolme asentoa suotimille, ylipäästö, full ja alipäästö. Kaiken järjen mukaan suotimien ei pitäisi tehdä äänelle yhtään mitään ja päästää kaiken läpi kun valitsee tuon keskimmäisen "full" asennon. Tai sitten ylipäästö ja leikkaustaajuus niin alas mitä saa.
 
Perkele kävin ostamassa passiivisubbarin.

Vahvistimen kanssa etukajareiden ääni on kuraa ja ilman vahvistinta kristallinkirkas, mutta bassot uupuu. Nykyinen erillisvahvistin pois kajareilta ja ajamaan subbaria eli ainakin teoriassa pitäisi yhdistyä kirkas ääni ja bassot :think:
 
Perkele kävin ostamassa passiivisubbarin.

Vahvistimen kanssa etukajareiden ääni on kuraa ja ilman vahvistinta kristallinkirkas, mutta bassot uupuu. Nykyinen erillisvahvistin pois kajareilta ja ajamaan subbaria eli ainakin teoriassa pitäisi yhdistyä kirkas ääni ja bassot :think:

Noinhan se menee, hyvä jos toimii. Eli vahvari ole rikki? Sillattuna subille?
 
Noinhan se menee, hyvä jos toimii. Eli vahvari ole rikki? Sillattuna subille?
Tosiaan kytkin kajareiden johdot takaisin pelkästään radion taakse ja äänenlaatu palautui kirkkaaksi ja miellyttäväksi. Vahvistin paskoi äänenlaadun. Ryöstin johdoilta signaalin vahvistimelle ja kytkin subbarin siihen sillattuna. Subbaria ainakin soittaa hyvin, kun tuollaisesta 8" subistakin lähtee näköjään ihan helvetisti bassoa auton sisään. Pitää vielä huomenna hakea erillinen virtanappi subbarille kojelautaan.
 
Helatorstaina tuli tehtyä omalta osalta ensimmäiset päivitykset auton audiovehkeisiin. Kohteena oli F20 bemari, missä on tehtaan lisävarusteinen Hi-fi audiopaketti.

Eniten parannettavaa tuossa on keskiääniä ja diskantteja toistavissa kaiuttimissa. Vakiona on erillinen 200 W vahvistin, mikä ainakin omaan kuunteluun työntää aivan riittävästi tehoja pihalle. Nyt ainakin tässä vaiheessa päivityksen kohteena oli vain kolme etukaiutinta, koska hattuhyllyn kaiuttimet eivät kuulu eteen oikeastaan ollenkaan ja 8" penkinalusbassot ovat ihan siedettävän kuuloiset.

Näihin uudempiin bemareihin löytyy mukavasti todella laaja valikoima eri valmistajien täysin suoraan yhteensopivia kaiuttimia. Nyt päädyin oviin Audisonin koaksiaaleihin ja keskelle erillissarjaan. Diskanttilistat oviin olisi maksaneet turhan paljon suhteessa muuhun investointiin.

Asennus meni suhkot mutkitta verhoilunirroitustyökalun avulla, vaikkakin joidenkin liittimien irroittelu vaati hieman pään raapimista ja ohjevideoiden katsomista. Samalla oviin tuli kevyttä vaimennusta ja ovipahveihin kasaan painuvaa vaahtomuovia estämään hälyääniä.

Ääni muuttui selvästi päivityksen yhteydessä. Diskanttia tuli reilusti lisää ja ainakin omaan makuun sitä saa nyt vaimentaa jonkin verran. Vakiokaiuttimet kuullostivat hieman tunkkaisilta ja iskevyyttä puuttui. Paikallaan kuunnellessa nykyinen paketti kuullostaa suhkot tasapainoiselta ja melko erottelevalta, poislukien matalimmat äänet. Valitettavasti ajomelu vie liikkeellä ollessa aina parhaan kuuntelunautinnon pois. Pitää vielä pohtia saisiko penkkien alla olevien bassojen päivityksellä riittävän suurta hyppyä äänenlaatuun, että rahallinen panostus kannattaisi.

Alla vielä kuvia lopputuloksesta, jota ei ulospäin näe ollenkaan.

20190530_103349.jpg
20190530_184440.jpg
20190530_191441.jpg
 
Helatorstaina tuli tehtyä omalta osalta ensimmäiset päivitykset auton audiovehkeisiin. Kohteena oli F20 bemari, missä on tehtaan lisävarusteinen Hi-fi audiopaketti.

Eniten parannettavaa tuossa on keskiääniä ja diskantteja toistavissa kaiuttimissa. Vakiona on erillinen 200 W vahvistin, mikä ainakin omaan kuunteluun työntää aivan riittävästi tehoja pihalle. Nyt ainakin tässä vaiheessa päivityksen kohteena oli vain kolme etukaiutinta, koska hattuhyllyn kaiuttimet eivät kuulu eteen oikeastaan ollenkaan ja 8" penkinalusbassot ovat ihan siedettävän kuuloiset.

Näihin uudempiin bemareihin löytyy mukavasti todella laaja valikoima eri valmistajien täysin suoraan yhteensopivia kaiuttimia. Nyt päädyin oviin Audisonin koaksiaaleihin ja keskelle erillissarjaan. Diskanttilistat oviin olisi maksaneet turhan paljon suhteessa muuhun investointiin.

Asennus meni suhkot mutkitta verhoilunirroitustyökalun avulla, vaikkakin joidenkin liittimien irroittelu vaati hieman pään raapimista ja ohjevideoiden katsomista. Samalla oviin tuli kevyttä vaimennusta ja ovipahveihin kasaan painuvaa vaahtomuovia estämään hälyääniä.

Ääni muuttui selvästi päivityksen yhteydessä. Diskanttia tuli reilusti lisää ja ainakin omaan makuun sitä saa nyt vaimentaa jonkin verran. Vakiokaiuttimet kuullostivat hieman tunkkaisilta ja iskevyyttä puuttui. Paikallaan kuunnellessa nykyinen paketti kuullostaa suhkot tasapainoiselta ja melko erottelevalta, poislukien matalimmat äänet. Valitettavasti ajomelu vie liikkeellä ollessa aina parhaan kuuntelunautinnon pois. Pitää vielä pohtia saisiko penkkien alla olevien bassojen päivityksellä riittävän suurta hyppyä äänenlaatuun, että rahallinen panostus kannattaisi.

Alla vielä kuvia lopputuloksesta, jota ei ulospäin näe ollenkaan.

20190530_103349.jpg
20190530_184440.jpg
20190530_191441.jpg
Bemari harrastaa näitä omia ratkaisujaan "hifi"paketeissaan. Eikö olisikin mukavaa, jos ne saisi valmiiksi kunnollisena ja vaikkapa ihan standardiratkaisuina? Se, että hifivalmistajat myyvät bemareihin sopivia päivitysosia (bemarihintaan) vähän tasoittaa tilannetta, mutta ei poista perushölmöyttä.

Asiaan, sen perusteella mitä olen lukenut bemarifoorumeilta, penkinalussubbareiden päivitys on yleensä parantanut bassoja reilusti. Tosin juuri F20:stä en ole lukenut juttuja..

Parhaat päivitykset ovat olleet sellaisia, joissa bassoelementille on saatu myös vähän lisätilaa. Kannattaa katsella, mihin muut ovat päätyneet sinun automallisi suhteen.
 
Bemari harrastaa näitä omia ratkaisujaan "hifi"paketeissaan. Eikö olisikin mukavaa, jos ne saisi valmiiksi kunnollisena ja vaikkapa ihan standardiratkaisuina? Se, että hifivalmistajat myyvät bemareihin sopivia päivitysosia (bemarihintaan) vähän tasoittaa tilannetta, mutta ei poista perushölmöyttä.

Asiaan, sen perusteella mitä olen lukenut bemarifoorumeilta, penkinalussubbareiden päivitys on yleensä parantanut bassoja reilusti. Tosin juuri F20:stä en ole lukenut juttuja..

Parhaat päivitykset ovat olleet sellaisia, joissa bassoelementille on saatu myös vähän lisätilaa. Kannattaa katsella, mihin muut ovat päätyneet sinun automallisi suhteen.

Sinällään ainakaan itseäni ei yhtään haittaa nuo bemarin tekemät ratkaisut ja erikoiskaiuttimien vaatimus kun noita on kuitenkin kattavasti saatavilla. Toki varmasti pientä extrahintaa noista joutuu maksamaan, mutta ompa ainakin helppo asentaa, eikä tarvitse alkaa liittimiä vaihtamaan ym. Esimerkiksi penkin alle sijoitettuja subbareita pidän todella fiksuna ratkaisuna takakonttiin sijoitetun subbarin sijaan. Eivät vie tilaa mistään ja basso ei tunnu tulevan omasta erillisestä äänilähteestään. Toki toivoisi näiden "hi-fi" pakettien olevan jo tehtaalta tullessaan laadukkaampia, mutta toisaalta olihan tämäkin vakiona selvästi parempi kuin esimerkiksi Golfin tai Octavian vakioaudiot, mitkä kuullostavat todella rasittaville.

Eniten bassoihin kaipaisi tarkkuutta ja iskevyyttä. Niistä lähtee nytkin ihan ok verran jytinää, mutta kontrolli tuntuisi uupuvan. Tuntui nuo toistavan 35 hz asti ilman huomattavaa vaimenemista, vaikka toki ajaessa tuommoset taajuudet vaatii aika paljon painetta kuuluakseen. 100 hz paikkeille saisi tulla suhteessa vähemmänkin bassoa ja tuota kai joissakin elementeissä on yritetty saada aikaseiksi (AL-Sonic ja Four Audio).
 
Jos täältä kyselis elikkä mulla on auto mihin on edellinen omistaja päivittänyt äänentoistoa jossain alan liikkeessä. Autoon on siis vaihdettu mankka, lisätty vahvistin ja subbari ja päivitetty etuovien kajarit paremmiksi. Kaikki muuten hyvin, mutta jos voluumi nousee tietyn pisteen yli niin hantin oven kaijuttimesta alkaa kuulumaan räminää. Ja räminä tulee nimeenomaan kaijuttimesta eikä esim jostain ovesta yms. Tossa kun esim faderillä liikuttelee edes takas etukaijuttimien välillä niin se saattaa kovemmallakin voluumilla loppua, mutta tulee kyllä yleensä takaisin. Pilaa kuuntelukokemuksen täysin.

Lähinnä mietin, että mistä vian etsiminen kannattaisi alottaa ja onko esim kaijutin rikki vai johtuuko tuo jostain häiriöstä yms?
 
Paljonkohan tulee subbarin soundissa takkiin, jos isken sen varapyöräkoteloon? Huomasin, että oma Ground Zero mahtuu sinne juuri ja juuri, jos varapyörän heivaa pois. Nyt varapyöräkotelossa on bitumi- ja butyylimattoa äänieristyksenä. Kannattaako lisätä vielä jotain pehmeää vaahtomuovimaista eristettä sinne akustiikan kannalta?

EDIT: Ja kannattaako tyhjää tilaa jättää enemmän subbarin elementin ja refleksiputken eteen vai koko subbarin taakse? Eteen tuntuisi ainakin loogiselta jättää tyhjää. Nyt subbari on suunnattu takakontissa elementti ylös ja tavaratilan suojaverho pomppii basson mukana.

EDIT2: Täytyy varmaan huomenna pidentää johtoja ja kokeilla itse, niin tietää parhaiten :think:
 
Viimeksi muokattu:
Mitä teen väärin, kun subbarit eivät kestä?

Ensimmäinen Ground Zero piti jo uutena kovaa pärinää ja aivan kuin jotain olisi rikki. Seuraava toimi aluksi hyvin, mutta nyt on kehittänyt ärsyttävän sivuäänen ja basso potkii selvästi heikommin kuin ennen.

ESX:n laadukas vahvistin löytyy ja siinä ei ole tullut rajat vastaan, kun sulake poksahtaisi ensin. Tuota ensimmäistä subbaria koitin vielä sisäänajaa aluksi varovasti. Muutenkaan en ole aivan äärirajoilla uskaltanut luukuttaa.
 
ESX:n laadukas vahvistin löytyy ja siinä ei ole tullut rajat vastaan, kun sulake poksahtaisi ensin.
Kyllä kai vahvistimella kuin vahvistimella voi saada kaiuttimen rikki, ajamalla niin lujalla että vahvistin alkaa leikkaamaan? Ei se sulake sitä pysty estämään, se poksahtaa yleensä vasta sitten jos vahvistin on rikki.

Vai onko asiat muuttuneet aivan päälaelleen niistä kaukaisista ajoista kun itse jaksoin noiden kanssa pelailla? :confused:
 
Ihan ensimmäinen kysymys. Onko sulla supparille jakosuodin/vahvistimessa suodatettuna korkeat äänet veke? Jos ei niin sillä kyllä saa paskottua elementin ku elementin.
 
Ihan ensimmäinen kysymys. Onko sulla supparille jakosuodin/vahvistimessa suodatettuna korkeat äänet veke? Jos ei niin sillä kyllä saa paskottua elementin ku elementin.
Tuo suodin on säädetty niin matalalle, kun voi, ettei subbari kumise. Muutenkaan en ole mitenkään älyttömän kovaa luukuttanut tuolla.

Subbarin kalvo liikkuu kyllä kovaa, mutta basso on todella heikko ja refleksiputkesta kuulostaa, että ilma tulee täysin hallitsemattomasti sieltä. Jos elementin käyttää irti kotelosta, niin kuuluu pieni "pärisevä" sivuääni. Tosiaan eilen huomasin, että jotain on vialla ja aika äkkiä sivuääni alkoi kasvamaan ja bassot katosivat.
 
Mitä teen väärin, kun subbarit eivät kestä?

Ensimmäinen Ground Zero piti jo uutena kovaa pärinää ja aivan kuin jotain olisi rikki. Seuraava toimi aluksi hyvin, mutta nyt on kehittänyt ärsyttävän sivuäänen ja basso potkii selvästi heikommin kuin ennen.

ESX:n laadukas vahvistin löytyy ja siinä ei ole tullut rajat vastaan, kun sulake poksahtaisi ensin. Tuota ensimmäistä subbaria koitin vielä sisäänajaa aluksi varovasti. Muutenkaan en ole aivan äärirajoilla uskaltanut luukuttaa.
Väärin on käyttää refleksikoteloa. Sellaisessa tulee yleensä epätasainen paine elementin kalvolle-Kalvo menee vinoon ja ajan kuluessa alkaa elementti rohisemaan kunnes hajoaa kokonaan

Edit, tietenkin refleksikotelossa on etuja, mutta haitatkin kannattaa tiedostaa
 
Väärin on käyttää refleksikoteloa. Sellaisessa tulee yleensä epätasainen paine elementin kalvolle-Kalvo menee vinoon ja ajan kuluessa alkaa elementti rohisemaan kunnes hajoaa kokonaan

Edit, tietenkin refleksikotelossa on etuja, mutta haitatkin kannattaa tiedostaa
Tuo on ihan valmiskotelo, niin sille ei voi mitään. Kuulosti, ettei ilma pääse tarpeeksi hyvin kapeasta refleksiaukosta ulos. Olisikohan tuo rikkonut elementin?
 
Onko kotelo subbarin specsien mukainen? Voisit myös varovasti painaa kartiosta keskeltä suoraan sisäänpäin, tuntuuko liike karhealta tai kuuluuko rahinaa? Kinnaako mikään siinä liikeradassa? Vaiheenkäännöllä kannattaa testata jos saisi bassot kuulumaan paremmin kuskin paikalle
 
Kyllä kuulostaa sen sortin sähläämiseltä että suosittelisin Larea opettelemaan nyt ne omien vehkeidensä säädöt, termistön ja muutenkin tutkimaan asioita vähän ennen kuin suorittaa.
Kuulostaa kyllä aivan siltä että kaikki suotimet yms. päin vittua ja ihmetellään kun ei vehkeet toimi. Ei mikään vahvistin "pasko äänenlaatua", vaan kyllä sille on joku oikea syy. Sama homma jos subi pärähtää saman tien - itsestä etsimään ongelmaa. Hiukan kärsivällisyyttä ja tutkimista niin säästää euron poikineen kun ei vaan tee ja laita jäniksen kokoinen vaahtopallo munissa.
 
Mitä teen väärin, kun subbarit eivät kestä?

Ensimmäinen Ground Zero piti jo uutena kovaa pärinää ja aivan kuin jotain olisi rikki. Seuraava toimi aluksi hyvin, mutta nyt on kehittänyt ärsyttävän sivuäänen ja basso potkii selvästi heikommin kuin ennen.

ESX:n laadukas vahvistin löytyy ja siinä ei ole tullut rajat vastaan, kun sulake poksahtaisi ensin. Tuota ensimmäistä subbaria koitin vielä sisäänajaa aluksi varovasti. Muutenkaan en ole aivan äärirajoilla uskaltanut luukuttaa.
Vahvarin kytkennät(tarpeeksi paksut virta&maa kaapelit) hyvä maa piste vahvarille. Vahvarin säädöt, gain ei täysillä, bass boostit pois, alipäästö n.60hz
Nuo lähtisin ensiksi tarkistamaan.
 
Onko kotelo subbarin specsien mukainen? Voisit myös varovasti painaa kartiosta keskeltä suoraan sisäänpäin, tuntuuko liike karhealta tai kuuluuko rahinaa? Kinnaako mikään siinä liikeradassa? Vaiheenkäännöllä kannattaa testata jos saisi bassot kuulumaan paremmin kuskin paikalle
Tuo oli siis valmiskotelo, jossa ihan elementti mukana.

Suotimilla subbarin toistoalue on säädetty 30-70Hz. Loudness ja bass boost pois ja gain säädetty sopivaksi, ettei basso jyrää täysin. Kaapeleiden paksuutta en muista, mutta eivät todellakaan ole mitään narua ja maadoitus on isossa pultissa kojelaudan alla. En ainakaan itse keksinyt mitään, mikä vahvistimessa olisi pielessä. Kävin vielä kaikki johdot läpi, ettei mikään ole irronnut. Kokeilin toista subbaria kiinni ja soi todella nätisti ilman mitään sivuääniä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo oli siis valmiskotelo, jossa ihan elementti mukana.

Suotimilla subbarin toistoalue on säädetty 30-70Hz. Loudness ja bass boost pois ja gain säädetty sopivaksi, ettei basso jyrää täysin. Kaapeleiden paksuutta en muista, mutta eivät todellakaan ole mitään narua ja maadoitus on isossa pultissa kojelaudan alla. En ainakaan itse keksinyt mitään, mikä vahvistimessa olisi pielessä. Kävin vielä kaikki johdot läpi, ettei mikään ole irronnut. Kokeilin toista subbaria kiinni ja soi todella nätisti ilman mitään sivuääniä.
Kannattaa olla yhteydessä subin myyneeseen firmaan, jos se tosiaan on alusta asti pitänyt outoa ääntä.
 
Kannattaa olla yhteydessä subin myyneeseen firmaan, jos se tosiaan on alusta asti pitänyt outoa ääntä.
Meni takuuseen. Myyjä ihmetteli myös, kun ei ollut ennen kuullut tuollaista ääntä.

Eka Ground Zero tosiaan toimi muuten hyvin, mutta kovemmilla potkuilla pärähteli ihan uudesta saakka. Ihan kuin joku ottaisi kiinni ja pahasti. Seuraavassa oli jo uutena ihan pieni sivuääni hiljaisellakin volumella, mutta ajattelin rauhallisen sisäänajon auttavan. Noh, sivuääni vaan kasvoi ja kasvoi ja samalla bassot heikkeni ja jossain vaiheessa auton kajareistakin lähti kovemmat bassot. Elementtiä käsissä tutkiessa mitään vikaa ei näkynyt.

Nyt on 8" Alpine takakontissa ja soi mukavasti, mutta nyt kyllä sisäänajan pitkään ja varovasti. Vahvistimen asetukset ja kytkennät kuitenkin omasta mielestä kaikki kunnossa, niin en keksi muuta kuin kaksi maanantaikappaletta peräkkäin aiemmin. Kuitenkin ihan laadukas valmistaja pitäisi olla ESX eikä ollut mikään halvin vahvari muutenkaan :confused:
 
Onhan se gain säädetty ihan oikein eikä mutulla? Ja soittimestahan et tietenkään väännä volumea täysille? Kaikki soittimet menevät särölle reilusti ennen kuin on maksimissa volume (yleensä rupeaa leikkaamaan siinä 50-70% kohdalla).
Soittimesta loudness pois ja bassot säädetty sen verran pienelle, ettei ovikajarit ala särkemään kovaakaan huudattamalla. 4x20W teho rajoittaa. Vahvistimen gain on säädetty korvakuulolla niin, että normaalissa kuuntelussa basso ei jyrää liikaa ja kovaa huudattamalla potkii ihan napakasti, mutta ei kyllä vielä olla tuon subbarin maksimin lähelläkään.

Nopeasti kokeilin soittaa bassobiisiä ja ruuvata vähän lisää gainia rajoja kokeillen ja tuolla Alpinella ainoa "ylimääräinen" ääni oli ilmavirtaus matalasta refleksiaukosta ja silloin oli jo semmoiset bassojyrinät autossa, ettei kyllä mihinkään edes tarvitse semmoista. Onko tuo ääni merkki, että ollaan jo äärirajoilla? Pari kotisubbaria piti kyllä vielä selvästi pahempaa chuffing-ääntä ja kestivät silti vuosia rankaisua ongelmitta. Tuossa Alpinessa äänen kuuli vain läheltä. Refleksiaukko on todella matala, mutta vaikea sitä on tuon kokoisessa subissa isontaa, kun pituutta ei voi kasvattaa ja viritys kusee.

Nyt vahvistimelle on 15A-sulake, eli teoriassa sulakkeen pitäisi mennä poikki ennen kuin vahvistimen rajat tulevat vastaan tai subbarin tehonkesto ylittyy. En nyt tiedä onko tuo ihan hyvä idea, mutta toisaalta tuota sulaketta ei muutenkaan varmaan saa omilla välineillä ja soitolla rikki :think:
 
Viimeksi muokattu:
Millä soittimen tasolla */* mielestäsi alkaa särö. Sellaista soitinta ei ole millä voisi täysiä soitella. Mitä tarkoittaa bassot sen verran pienellä? Pitäisi eq olla ihan flat ja mahdollinen subwoofer level täysillä.

Pienen sulakkeen laittaminen subbarin tehonkeston mukaan on väärä temppu.

Gainin säätöön löytyy ohjeita netistä ja voi jopa säätää yleismittarilla subbarin johdoista. Se ei ole volume säätö joka laitetaan niin että potkii
 
Millä soittimen tasolla */* mielestäsi alkaa särö. Sellaista soitinta ei ole millä voisi täysiä soitella. Mitä tarkoittaa bassot sen verran pienellä? Pitäisi eq olla ihan flat ja mahdollinen subwoofer level täysillä.

Pienen sulakkeen laittaminen subbarin tehonkeston mukaan on väärä temppu.

Gainin säätöön löytyy ohjeita netistä ja voi jopa säätää yleismittarilla subbarin johdoista. Se ei ole volume säätö joka laitetaan niin että potkii
Tuossa soittimessa on semmoinen erikoinen juttu, että ainakaan Focalin erillissarjaa ei pelkällä volumella saa särölle. Kännykästä äänet täysillä, aux input level 2/3 ja soittimen volumet 30/30 ja vaikka musiikki oli ihan helvetin kovalla, niin jostain syystä ei särkenyt sitten yhtään. Kaverin kanssa ihmeteltiin tuota. Jos bassoja ruuvasi liikaa, niin sitten soittimen teho loppui ja alkoi leikkaamaan ja särkemään. Tasaisella EQ:lla tuota ei tapahtunut. Subwooferia ei soittimesta voi erikseen säätää, kun RCA-ulostulo uupuu.

Täytyy vielä tuo gainin säätö tutkia ja hakea yleismittari. Kuitenkaan, jos ei täysilläkään luukuttaessa olla lähellä subbarin rajoja, niin tuskin tuolla rikki saa mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom