Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuon tapaisella kuulokevahvistimella luulisi pärjäävän:Eli olisiko kenelläkään ehdottaa jotain esivahvistinta(Vai onko se nyt edes esivahvistin?) tuohon Auxin ja luurin väliin jotta saisi Auxin tason nostettua korkeammaksi?
Ajat muuttuu ja elektroniikka autoissa lisääntyy, pahimmillaan uudehkoissa autoissa toi high level käyttö saa aikaiseksi vikakoodeja.
Pitäisi olla ihan laatukamppeita, merkin takana on focalilla pitkän uran tehnyt kaveri.Aiemmin ostettu sovitesarja ei sovikaan, oli edelliselle korimallille. Käydään palauttamassa ja etuoviin erillissarjaksi taitaa nyt tulla tämä:
BLAM 200 RS 8" 2-tie erillissarja | AutoStudio - Hifi.fi
Menee ilmeisesti suoraan kohdilleen. Onkohan kamalaa eroa JL audion C3 650:seen... edistystä alkuperäiseen kuitenkin.
Edit: tuo tuli ja pikku virite sovitesarjaan niin istuu, transporterin sovite kelpaa passattiin. On muuten eriluokkaa built quality kun noissa alkup muoviroskissa
Pitäisi olla ihan laatukamppeita, merkin takana on focalilla pitkän uran tehnyt kaveri.
Takakajarit vaan sotkee toiston joten ei niille ole tarvetta ellei takapenkillä matkusta jatkuvasti hifistejä.
Kannattaa tosiaan testata ensin pelkällä etupäällä, sointi on huomattavasti miellyttävämpi kun ääni tulee vain yhdestä suunnasta.Tuokin kävi mielessä, mutta myös sellainen asia että edellisessä BMW 535 oli 16kpl kaiuttimia muistaakseni HiFi paketissa että kaipa siihenkin joku idea oli. Kuullostaako äänimaailma avarammalta jos autossa useammat kajarit?
Pitää testailla kun saa valmiiks että siirtääkö äänen kokonaan eteen ja unohtaa takasetin laiton ylipäätään.
Nyt sai poppikoneet soimaan, ja hyvin pelittää Mukavaa dynaamista saundia piisaa, hyvinsulaa yhteen erillissarja ja sub.
Tuon lisäksi paketin mukana tuli eksoottisia virheilmoituksia jotka sulki muutamat varusteet pois, tutkat eteen ja taakse, (vakkarin tutka ja park asistant), rengaspaine anturi, start / stop toiminto.
Akun kenkä oli jonku aikaa irti. Tuosta lisää VAG autojen monet ongelmat ketjussa
Toivottavasti ei ala subbari himottamaan myöhemmin
En malttanut ajaa Focaleita vakiosoittimella kauaa
Niin onEnnuste on huono
Kyllä sieltä pitäisi irrota muhevat midbassot.Niin on
Toisaalta nyt harmitti, kun osti kalliit ja hyvät kajarit, joista ei saa onnettoman vahvistimen takia läheskään kaikkea irti. Lisäksi luulisi 2 x 70W vahvistimella saavan laadukkaista kajareista jo aika hyvin bassoa auton sisälle etenkin, kun ovet on tungettu aivan täyteen äänieristysmateriaalia.
Kyllähän se on harrastus joka vie mennessään, onneksi nykyään löytyy kohtuu rahalla laitteita.Niin on
Toisaalta nyt harmitti, kun osti kalliit ja hyvät kajarit, joista ei saa onnettoman vahvistimen takia läheskään kaikkea irti. Lisäksi luulisi 2 x 70W vahvistimella saavan laadukkaista kajareista jo aika hyvin bassoa auton sisälle etenkin, kun ovet on tungettu aivan täyteen äänieristysmateriaalia.
Mitähän helvettiä.
Vahvistin asennettu ja moneen kertaan katsottu, että napaisuus on oikein ja säädöt käyty läpi laidasta laitaan. Äänenlaatu meni selvästi huonommaksi, eli diskantti pistää korvaan ja muutenkin kuulostaa, että musiikki tulisi jostain purkista. Bassoja tuli ehkä nimellisesti lisää ja takana 5,25" elementit puskevat selvästi paremmin matalia ääniä autoon.
Eihän sen noin pitäisi mennä
Täytyy kokeilla. Aika tarkka kuitenkin mielestäni olin noiden kanssa.Kokeile kääntää toisen kanavan kajarijohdot toisinpäin jos on kuitenkin jostain syystä eri vaiheessa kanavat?
Suotimet on varmasti tsekattu ettei ole ylipäästösuodin päällä ja leikkaa bassot liian korkealta pois?
Mitähän helvettiä.
Vahvistin asennettu ja moneen kertaan katsottu, että napaisuus on oikein ja säädöt käyty läpi laidasta laitaan. Äänenlaatu meni selvästi huonommaksi, eli diskantti pistää korvaan ja muutenkin kuulostaa, että musiikki tulisi jostain purkista. Bassoja tuli ehkä nimellisesti lisää ja takana 5,25" elementit puskevat selvästi paremmin matalia ääniä autoon.
Eihän sen noin pitäisi mennä
Yksi asento on tarkoitettu midikajareille, yksi isoille kajareille ja ilmeisesti yksi subbarille, kun ei kuulu mitään. Suodattimia pyöritelty laidasta laitaan, mutta mitään sweet spottia ei löydy.Siinä vahvistimessa on se X-Over muistaakseni kolme eri vaihtoehtoa yksi oli toi että korostaa diskanttia, bassoa ja viimeinen oli kaiketi se että kaikkia. Ainakin muinoin oli mds lankuissa sama ja pähkäilin pitkään että miksi ei tullut ääntä kunnolla.
Testailin vähän.
Jos leikkaan alipäästösuodattimella bassoja, niin yläpään toisto paranee selvästi, mutta bassoissa tulee takkiin. Eihän tuon säädön pitäisi vaikuttaa yläpäähän?
Nyt valittava joko kirkkaan äänen tai hyvän basson väliltä. Onneksi alipäästösuodattimen napille ylttää helposti.
Perkele kävin ostamassa passiivisubbarin.
Vahvistimen kanssa etukajareiden ääni on kuraa ja ilman vahvistinta kristallinkirkas, mutta bassot uupuu. Nykyinen erillisvahvistin pois kajareilta ja ajamaan subbaria eli ainakin teoriassa pitäisi yhdistyä kirkas ääni ja bassot
Tosiaan kytkin kajareiden johdot takaisin pelkästään radion taakse ja äänenlaatu palautui kirkkaaksi ja miellyttäväksi. Vahvistin paskoi äänenlaadun. Ryöstin johdoilta signaalin vahvistimelle ja kytkin subbarin siihen sillattuna. Subbaria ainakin soittaa hyvin, kun tuollaisesta 8" subistakin lähtee näköjään ihan helvetisti bassoa auton sisään. Pitää vielä huomenna hakea erillinen virtanappi subbarille kojelautaan.Noinhan se menee, hyvä jos toimii. Eli vahvari ole rikki? Sillattuna subille?
Bemari harrastaa näitä omia ratkaisujaan "hifi"paketeissaan. Eikö olisikin mukavaa, jos ne saisi valmiiksi kunnollisena ja vaikkapa ihan standardiratkaisuina? Se, että hifivalmistajat myyvät bemareihin sopivia päivitysosia (bemarihintaan) vähän tasoittaa tilannetta, mutta ei poista perushölmöyttä.Helatorstaina tuli tehtyä omalta osalta ensimmäiset päivitykset auton audiovehkeisiin. Kohteena oli F20 bemari, missä on tehtaan lisävarusteinen Hi-fi audiopaketti.
Eniten parannettavaa tuossa on keskiääniä ja diskantteja toistavissa kaiuttimissa. Vakiona on erillinen 200 W vahvistin, mikä ainakin omaan kuunteluun työntää aivan riittävästi tehoja pihalle. Nyt ainakin tässä vaiheessa päivityksen kohteena oli vain kolme etukaiutinta, koska hattuhyllyn kaiuttimet eivät kuulu eteen oikeastaan ollenkaan ja 8" penkinalusbassot ovat ihan siedettävän kuuloiset.
Näihin uudempiin bemareihin löytyy mukavasti todella laaja valikoima eri valmistajien täysin suoraan yhteensopivia kaiuttimia. Nyt päädyin oviin Audisonin koaksiaaleihin ja keskelle erillissarjaan. Diskanttilistat oviin olisi maksaneet turhan paljon suhteessa muuhun investointiin.
Asennus meni suhkot mutkitta verhoilunirroitustyökalun avulla, vaikkakin joidenkin liittimien irroittelu vaati hieman pään raapimista ja ohjevideoiden katsomista. Samalla oviin tuli kevyttä vaimennusta ja ovipahveihin kasaan painuvaa vaahtomuovia estämään hälyääniä.
Ääni muuttui selvästi päivityksen yhteydessä. Diskanttia tuli reilusti lisää ja ainakin omaan makuun sitä saa nyt vaimentaa jonkin verran. Vakiokaiuttimet kuullostivat hieman tunkkaisilta ja iskevyyttä puuttui. Paikallaan kuunnellessa nykyinen paketti kuullostaa suhkot tasapainoiselta ja melko erottelevalta, poislukien matalimmat äänet. Valitettavasti ajomelu vie liikkeellä ollessa aina parhaan kuuntelunautinnon pois. Pitää vielä pohtia saisiko penkkien alla olevien bassojen päivityksellä riittävän suurta hyppyä äänenlaatuun, että rahallinen panostus kannattaisi.
Alla vielä kuvia lopputuloksesta, jota ei ulospäin näe ollenkaan.
Bemari harrastaa näitä omia ratkaisujaan "hifi"paketeissaan. Eikö olisikin mukavaa, jos ne saisi valmiiksi kunnollisena ja vaikkapa ihan standardiratkaisuina? Se, että hifivalmistajat myyvät bemareihin sopivia päivitysosia (bemarihintaan) vähän tasoittaa tilannetta, mutta ei poista perushölmöyttä.
Asiaan, sen perusteella mitä olen lukenut bemarifoorumeilta, penkinalussubbareiden päivitys on yleensä parantanut bassoja reilusti. Tosin juuri F20:stä en ole lukenut juttuja..
Parhaat päivitykset ovat olleet sellaisia, joissa bassoelementille on saatu myös vähän lisätilaa. Kannattaa katsella, mihin muut ovat päätyneet sinun automallisi suhteen.
Kyllä kai vahvistimella kuin vahvistimella voi saada kaiuttimen rikki, ajamalla niin lujalla että vahvistin alkaa leikkaamaan? Ei se sulake sitä pysty estämään, se poksahtaa yleensä vasta sitten jos vahvistin on rikki.ESX:n laadukas vahvistin löytyy ja siinä ei ole tullut rajat vastaan, kun sulake poksahtaisi ensin.
Tuo suodin on säädetty niin matalalle, kun voi, ettei subbari kumise. Muutenkaan en ole mitenkään älyttömän kovaa luukuttanut tuolla.Ihan ensimmäinen kysymys. Onko sulla supparille jakosuodin/vahvistimessa suodatettuna korkeat äänet veke? Jos ei niin sillä kyllä saa paskottua elementin ku elementin.
Väärin on käyttää refleksikoteloa. Sellaisessa tulee yleensä epätasainen paine elementin kalvolle-Kalvo menee vinoon ja ajan kuluessa alkaa elementti rohisemaan kunnes hajoaa kokonaanMitä teen väärin, kun subbarit eivät kestä?
Ensimmäinen Ground Zero piti jo uutena kovaa pärinää ja aivan kuin jotain olisi rikki. Seuraava toimi aluksi hyvin, mutta nyt on kehittänyt ärsyttävän sivuäänen ja basso potkii selvästi heikommin kuin ennen.
ESX:n laadukas vahvistin löytyy ja siinä ei ole tullut rajat vastaan, kun sulake poksahtaisi ensin. Tuota ensimmäistä subbaria koitin vielä sisäänajaa aluksi varovasti. Muutenkaan en ole aivan äärirajoilla uskaltanut luukuttaa.
Tuo on ihan valmiskotelo, niin sille ei voi mitään. Kuulosti, ettei ilma pääse tarpeeksi hyvin kapeasta refleksiaukosta ulos. Olisikohan tuo rikkonut elementin?Väärin on käyttää refleksikoteloa. Sellaisessa tulee yleensä epätasainen paine elementin kalvolle-Kalvo menee vinoon ja ajan kuluessa alkaa elementti rohisemaan kunnes hajoaa kokonaan
Edit, tietenkin refleksikotelossa on etuja, mutta haitatkin kannattaa tiedostaa
Vahvarin kytkennät(tarpeeksi paksut virta&maa kaapelit) hyvä maa piste vahvarille. Vahvarin säädöt, gain ei täysillä, bass boostit pois, alipäästö n.60hzMitä teen väärin, kun subbarit eivät kestä?
Ensimmäinen Ground Zero piti jo uutena kovaa pärinää ja aivan kuin jotain olisi rikki. Seuraava toimi aluksi hyvin, mutta nyt on kehittänyt ärsyttävän sivuäänen ja basso potkii selvästi heikommin kuin ennen.
ESX:n laadukas vahvistin löytyy ja siinä ei ole tullut rajat vastaan, kun sulake poksahtaisi ensin. Tuota ensimmäistä subbaria koitin vielä sisäänajaa aluksi varovasti. Muutenkaan en ole aivan äärirajoilla uskaltanut luukuttaa.
Tuo oli siis valmiskotelo, jossa ihan elementti mukana.Onko kotelo subbarin specsien mukainen? Voisit myös varovasti painaa kartiosta keskeltä suoraan sisäänpäin, tuntuuko liike karhealta tai kuuluuko rahinaa? Kinnaako mikään siinä liikeradassa? Vaiheenkäännöllä kannattaa testata jos saisi bassot kuulumaan paremmin kuskin paikalle
Kannattaa olla yhteydessä subin myyneeseen firmaan, jos se tosiaan on alusta asti pitänyt outoa ääntä.Tuo oli siis valmiskotelo, jossa ihan elementti mukana.
Suotimilla subbarin toistoalue on säädetty 30-70Hz. Loudness ja bass boost pois ja gain säädetty sopivaksi, ettei basso jyrää täysin. Kaapeleiden paksuutta en muista, mutta eivät todellakaan ole mitään narua ja maadoitus on isossa pultissa kojelaudan alla. En ainakaan itse keksinyt mitään, mikä vahvistimessa olisi pielessä. Kävin vielä kaikki johdot läpi, ettei mikään ole irronnut. Kokeilin toista subbaria kiinni ja soi todella nätisti ilman mitään sivuääniä.
Meni takuuseen. Myyjä ihmetteli myös, kun ei ollut ennen kuullut tuollaista ääntä.Kannattaa olla yhteydessä subin myyneeseen firmaan, jos se tosiaan on alusta asti pitänyt outoa ääntä.
Soittimesta loudness pois ja bassot säädetty sen verran pienelle, ettei ovikajarit ala särkemään kovaakaan huudattamalla. 4x20W teho rajoittaa. Vahvistimen gain on säädetty korvakuulolla niin, että normaalissa kuuntelussa basso ei jyrää liikaa ja kovaa huudattamalla potkii ihan napakasti, mutta ei kyllä vielä olla tuon subbarin maksimin lähelläkään.Onhan se gain säädetty ihan oikein eikä mutulla? Ja soittimestahan et tietenkään väännä volumea täysille? Kaikki soittimet menevät särölle reilusti ennen kuin on maksimissa volume (yleensä rupeaa leikkaamaan siinä 50-70% kohdalla).
Tuossa soittimessa on semmoinen erikoinen juttu, että ainakaan Focalin erillissarjaa ei pelkällä volumella saa särölle. Kännykästä äänet täysillä, aux input level 2/3 ja soittimen volumet 30/30 ja vaikka musiikki oli ihan helvetin kovalla, niin jostain syystä ei särkenyt sitten yhtään. Kaverin kanssa ihmeteltiin tuota. Jos bassoja ruuvasi liikaa, niin sitten soittimen teho loppui ja alkoi leikkaamaan ja särkemään. Tasaisella EQ:lla tuota ei tapahtunut. Subwooferia ei soittimesta voi erikseen säätää, kun RCA-ulostulo uupuu.Millä soittimen tasolla */* mielestäsi alkaa särö. Sellaista soitinta ei ole millä voisi täysiä soitella. Mitä tarkoittaa bassot sen verran pienellä? Pitäisi eq olla ihan flat ja mahdollinen subwoofer level täysillä.
Pienen sulakkeen laittaminen subbarin tehonkeston mukaan on väärä temppu.
Gainin säätöön löytyy ohjeita netistä ja voi jopa säätää yleismittarilla subbarin johdoista. Se ei ole volume säätö joka laitetaan niin että potkii