Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos joku keksinyt järkevän hintaisia akustoja mökille? Noi ~200Ah AGM-akut ei tavattoman pitkään tunnu kestävän syklistä käyttöä - pitäisikö kapasiteettia nostaa niin rajulla kädellä, että akusto olisi käytännössä aina täynnä, vai siirtyäkö suoraan LiFePo-ratkaisuun? Hinta noissakin nousee jyrkähkösti.

Minkälaista tuo syklinen käyttö sitten on? Puratko akut niin tyhjiksi että napajännite kippaa säännöllisesti alle 11 voltin? Entä onhan latausjännite noin 15 volttia?
 
AGM:ää tai perus lyijyä ei tulisi purkaa alle 50%. Omassa mökkijärjestelmässä 4x 220 agm ja kestäneet nyt 4 vai 5 vuotta. Koitettu pitää varaus riittävänä niin ei edes pakkaset haittaa. 23.7v jännite juuri nyt (/24v)
 
Minkälaista tuo syklinen käyttö sitten on? Puratko akut niin tyhjiksi että napajännite kippaa säännöllisesti alle 11 voltin? Entä onhan latausjännite noin 15 volttia?
Meillä kaksi mökkiä. Toisessa 2x160Ah akusto rinnan. Akut vm 2012 ja viettäneet pari ensimmäistä elinvuottaan tukiasemalla. Nyt siis viitisen vuotta tässä käytössä ja viime vuonna alkoi jo tippumaan päivän päätteeksi alle 12 voltin jännite. Toki tuon perässä oli jääkaappi pari vuotta, joskin vain kun mökillä käytiin. Alkaa olla roskiskamaa.

Toinen akku 220Ah ja yksin kiinni lataussäätimen perässä. Tuo akku ei ihmeitä ole nähnyt, joskin seisoi kolmisen vuotta käyttämättömänä. Tietysti sitä ladattiin säännöllisesti, mutta en tiedä tykkääkö nuo olla täynnä vai mieluummin vajaana kun säilytellään.

Latausjännitteen olen pitänyt akun kyljessä olevan ohjeen mukaisena, joskin noiden lataussäätimen Agm-asetus oli melko lähellä tuota arvoa muutenkin. Toinen on 30A Epever ja toinen Western WRM-15

AGM:ää tai perus lyijyä ei tulisi purkaa alle 50%. Omassa mökkijärjestelmässä 4x 220 agm ja kestäneet nyt 4 vai 5 vuotta. Koitettu pitää varaus riittävänä niin ei edes pakkaset haittaa. 23.7v jännite juuri nyt (/24v)

Tämä lienee ongelma, akuston kokoa pitäisi kasvattaa. Mökissä tila vaan alkaa käymään vähiin. Pitänee siirtää akusto ulkopuolelle.
 
Q01 joka erottaa DC-puolen invertteristä ja Q02 joka erottaa verkon invertteristä. Toimii myös katkasijana sekä kytkimenä. Ei toki ole suurjännitepuolelta tuttu erotin jota käytetään vain virrattomana.

Sähkövoima puolta tässä jonkin aikaa opiskelleena ihmettelin, että miten turvakytkimestä saa "erottimen". Hyvä että selvensit mitä tarkoitat.
 
Sähkövoima puolta tässä jonkin aikaa opiskelleena ihmettelin, että miten turvakytkimestä saa "erottimen". Hyvä että selvensit mitä tarkoitat.
Pahoittelut vääristä termeistä. Nopeasti kun kirjoittelee niin tulee virheitä, eikä kyllä virallista koulutusta asiaan ole muutenkaan. :)

Tämä lienee ongelma, akuston kokoa pitäisi kasvattaa. Mökissä tila vaan alkaa käymään vähiin. Pitänee siirtää akusto ulkopuolelle.
Lyijyakkujen kanssa tuo syväpurkaus on todella tappava. Jos tuplaa kapasiteetin ja siten purkaa vain puolilleen niin käyttöikä kasvaa yli kaksinkertaiseksi. Jos nelinkertaistaa kapasiteetin ja purut jää 70% yläpuolelle niin kestävyys kasvaa vielä enemmän. Samalla mahdollisuus kuitenkin purkaa todella suuri määrä energiaa aina silloin tällöin ilman suurempaa ikävähennystä. Tuo oma 4x 220Ah ei tosiaan purkaudu juuri koskaan alle 70%.
 
Lyijyakkujen kanssa tuo syväpurkaus on todella tappava. Jos tuplaa kapasiteetin ja siten purkaa vain puolilleen niin käyttöikä kasvaa yli kaksinkertaiseksi.
Tosin ei niitä pitäisi puolityhjänäkään jättää seisomaan.
Tosiaan siinä missä Li-ioneilla vajaa varaus on paras säilytykseen, lyijyakku pitäisi varastoida korkeassa varauksessa.
 
Vaatii inverterin muuntamaan verkkovirraksi. Lisäksi erottimen että olisi laillinen ja sen kanssa hinta nouseekin jo. Kysyppä sähköyhtiöltäsi. Todennäköisesti ei kannattavaa. ;)




Pientuulivoimaloiden tehoilla voi 99% ajasta heittää vesilintua. Tuolla budjetilla ja vaatimuksilla ainoa vaihtoehto on DIY.
Jos budjetilla ei ole rajaa niin osaatko suositella sitten jotain?
 
Lyijyakkujen kanssa tuo syväpurkaus on todella tappava. Jos tuplaa kapasiteetin ja siten purkaa vain puolilleen niin käyttöikä kasvaa yli kaksinkertaiseksi. Jos nelinkertaistaa kapasiteetin ja purut jää 70% yläpuolelle niin kestävyys kasvaa vielä enemmän.
Jos ostan yhden akun, käytän sen loppuun syväpurkamalla säännöllisesti 10% lataustasoon asti ja ostan toisen akun ja teen saman, niin saan kahden akun eliniän verran 90% syklejä ulos.

Jos pistän kaksi akkua rinnakkain ja ajan molempi 100%-55% välillä, niin mitä tuo ”yli kaksinkertaiseksi” nyt sitten tarkoittaa? Ajallisesti kaksinkertaiseksi, jolloin hyötyä ei ole ollenkaan vai sitä, että 100% syklejä saa ulos yli tuplamäärän ja koska 100-55% purkaus on vain n. puoli sykliä, niin oikeasti energiaa saa akuista sen eliniän aikana nelinkertaisesti?

Paljonko akuista otetun kokonaisenergia on nelinkertaisesti ylimitoitetulla akustolla, jota ajetaan vain 75-100% välillä?

Jotta ylimitoituksessa olisi järkeä, niin nimenomaan kokonaisenergian määrän pitäisi kasvaa selkeästi.

Koskahan lunariin kolhittuja sähköauton akkuja alkaa liikkua sen verran, että jonkun Nissan Leaffin 15kWh kapasiteettiin kosahtaneen alunperin 24kWh nimelliskapasiteetin akun saisi järkevään hintaan...
 
Koskahan lunariin kolhittuja sähköauton akkuja alkaa liikkua sen verran, että jonkun Nissan Leaffin 15kWh kapasiteettiin kosahtaneen alunperin 24kWh nimelliskapasiteetin akun saisi järkevään hintaan...

Norjassa kuulemma on jo kohtuulliset markkinat noilla.
 
Jos ostan yhden akun, käytän sen loppuun syväpurkamalla säännöllisesti 10% lataustasoon asti ja ostan toisen akun ja teen saman, niin saan kahden akun eliniän verran 90% syklejä ulos.

Jos pistän kaksi akkua rinnakkain ja ajan molempi 100%-55% välillä, niin mitä tuo ”yli kaksinkertaiseksi” nyt sitten tarkoittaa? Ajallisesti kaksinkertaiseksi, jolloin hyötyä ei ole ollenkaan vai sitä, että 100% syklejä saa ulos yli tuplamäärän ja koska 100-55% purkaus on vain n. puoli sykliä, niin oikeasti energiaa saa akuista sen eliniän aikana nelinkertaisesti?

Paljonko akuista otetun kokonaisenergia on nelinkertaisesti ylimitoitetulla akustolla, jota ajetaan vain 75-100% välillä?

Jotta ylimitoituksessa olisi järkeä, niin nimenomaan kokonaisenergian määrän pitäisi kasvaa selkeästi.
Kyse on yksittäisen akun purkauksenkestosta. Monet akut kestää reilusti yli kaksi kertaa enemmän purkauksia jos ne ovat puolet verrokista. Eli akusta saatava kokonaisenergia tosiaan nousee. Akkuja tappaa syväpurkauksen lisäksi kovat virrat. Tuplaamalla akuston pienenee akkukohtainen virta puoleen. Tietenkin akut vanhenee myös iän osalta, eli ei mitään 100 akun paketti kannata tietenkään hankkia. Pitää vain keksiä sopiva kompromissi. Kannattaa hieman katsoa harkinnassa olevien akkujen datalehtisiä. "Vapaa-ajan akku" ei vielä tarkoita että se olisi yhtään parempi kuin perus starttiakku. Mieluummin valitsee akun josta ei saa paljoa (satoja ampeereja) virtaa, mutta jotka kestää purkausta paremmin.
 
Törmäsin internetin ihmeellisessä maailmassa lyijyhiiliakkuun, mutta onko tuo jokin laboratorioon jäänyt ajatus, vai onko noita oikeasti myynnissä, ja onko niistä myös etua?
 
Näköjään Victron valmistaa ainakin lyijyhiiliakkua, mutta ei noita suomessa kovin aktiivisesti näytä olevan kaupan. Hintaa näyttäisi olven rahtusen enemmän kuin AGM akuilla.

Jostain pitäisi saada jotain neutraalia vertailudataa noista...
 
Näköjään Victron valmistaa ainakin lyijyhiiliakkua, mutta ei noita suomessa kovin aktiivisesti näytä olevan kaupan. Hintaa näyttäisi olven rahtusen enemmän kuin AGM akuilla.

Jostain pitäisi saada jotain neutraalia vertailudataa noista...
Laitetaas nyt linkkiä Lead Carbon Battery - Victron Energy

Victron energy on todella luotettava valmistaja, joten uskoisin heidän testien olevan ihan totta. Suomessa mm. poliisi ja puolustusvoimat käyttää heidän tuotteitaan. :)

Mutta itse akkuun... ihan hyvältähän tuo vaikuttaa:
"Tests have shown that our lead carbon batteries do withstand at least five hundred 100% DoD cycles."
"(Several manufacturers of lead carbon batteries claim a cycle life of up to two thousand 90% DoD cycles. We have not yet been able to confirm these claims)"

Cycle life
≥ 500 cycles @ 100% DoD (discharge to 10,8V with I = 0,2C₂₀, followed by approximately two hours rest in discharged condition, and then a
recharge with I = 0,2C₂₀)
≥ 1000 cycles @ 60% DoD (discharge during three hours with I = 0,2C₂₀, immediately followed by recharge at I = 0,2C₂₀)
≥ 1400 cycles @ 40% DoD (discharge during two hours with I = 0,2C₂₀, immediately followed by recharge at I = 0,2C₂₀)

Kuulostaa huomattavasti paremmilta arvoilta kuin perus AGM.
 
Kiinnostaisi rakennella aikani kuluksi pienen setin jossa olisi <100w paneeli, säädin ja akustona purettuja li-ion kennoja läppäreistä, virtapankeista jne. Miten liittäisitte säätimeen kasan sekalaisia 3.7v / 7.4v akkuja? Akut voisi tietysti yrittää kytkeä rinnakkain kiinalaisella halpis BMS:llä mutta niissä taitaa olla lataukselle ja kuormalle erilliset liitännät, jolloin pitäisi hankkia invertteri erikseen. Olisi kiva jos voisi käyttää säätimen sisäänrakennettua invertteriä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisi rakennella aikani kuluksi pienen setin jossa olisi <100w paneeli, säädin ja akustona purettuja li-ion kennoja läppäreistä, virtapankeista jne. Miten liittäisitte säätimeen kasan sekalaisia 3.7v / 7.4v akkuja? Akut voisi tietysti yrittää kytkeä rinnakkain kiinalaisella halpis BMS:llä mutta niissä taitaa olla lataukselle ja kuormalle erilliset liitännät, jolloin pitäisi hankkia invertteri erikseen. Olisi kiva jos voisi käyttää säätimen sisäänrakennettua invertteriä.


7.4v akku on todennäköisesti vain kaksi 3.7v kennoa sarjassa.

Itse en isoa akustoa varmaan noista tekisi. Ennemmin hakee vaikka muutaman ampeerin mopoakun, ja leikkii sitten auringon kanssa. Yksittäin noita voisi latailla aurinkoenergialla, ja yksittäisiä akkuja käyttää powerbankkeina. Neljällä akulla saa jo sarjassa tarpeeksi jännitettä invertteriä varten, mutta se menee jo vitun vaaralliseksi.
 
7 kennon sarja taitaa olla se paras li-ion kennojen kanssa kun jännitteet osuu aika täydellisesti 24V lyijyakun kanssa samoihin. Sille jännitteelle löytyy hyvin säädintä ja invertteriä. Eka pitää testata paljonko kapasiteettia kennossa on ja sen perusteella sitten lajitella ja kasata tasapainoiset kennostot.
 
Kiinnostaisi rakennella aikani kuluksi pienen setin jossa olisi <100w paneeli, säädin ja akustona purettuja li-ion kennoja läppäreistä, virtapankeista jne. Miten liittäisitte säätimeen kasan sekalaisia 3.7v / 7.4v akkuja? Akut voisi tietysti yrittää kytkeä rinnakkain kiinalaisella halpis BMS:llä mutta niissä taitaa olla lataukselle ja kuormalle erilliset liitännät, jolloin pitäisi hankkia invertteri erikseen. Olisi kiva jos voisi käyttää säätimen sisäänrakennettua invertteriä.

Isossa nipussa olevat kennot pitäisi olla samanlaisia, voi olla haaste uusiokäytössä...
 
Osaako palstalaiset suositella paneeli+akkusettiä kesäkäytössä olevaan mökkiin johon ei sähköjä tule, tarve on lähinnä puhelimien+pädien lataukseen sekä nykyisen kaasujääkaapin korvaamiseen? Ilmeisesti 12V jääkaappi on järkevä ratkaisu? Akkusetin tulisi olla mahdollisimman huoltovapaa/turvallinen, sijoitus jonnekkin mökin terassin alle jonkinlaiseen suojakaappiin tms.

Mites tollasten akkujen säilytys talvella (tuodaan pois mökiltä), riittääkö että ne lataa tappiin syksyllä ja jättää johonkin kuivaan paikkaan? Millaisia vaatimuksia säilytyksessä on lämpötilalle, pakkanen ei varmaan tee gutaa akuille?
 
Isossa nipussa olevat kennot pitäisi olla samanlaisia, voi olla haaste uusiokäytössä...

Joo, koko idea lähti siitä että saisi kierrätykseen menevät akut käyttöön. Mopon akulla ei kiinnosta testailla kun tässä proof of concepti olisi akkujen uusiokäyttö.

Ehkä jos jokaisen akun kytkisi rinnakkain oman suojauspiirin taakse joka hoitaa yli-alivoltitussuojauksen ja estää yli 20A virran. Virta otettaisiin ulos akuilta myös rinnankytkentänä step-up muuntajan kautta. Kun akut tyhjenevät, suojaus katkoo akut yksitellen kunnes purkuvirta on liian suuri jäljellä oleville akuille ja loputkin sammuvat.
 
Lithium kennoja voisi kytkeä suoraan rinnan suuren määrän 10-100 kpl pankiksi ,jolloin saisi virtakapasiteettia. Eikä näiden tarvitsisi olla välttämättä samanlaisia kapasiteetiltaan, koska ei pankin koko kapasiteettia edes kannattaisi yrittää käyttää. Tämä tarkoittaa, että kennopankin lataus/purkaus jänniterajoja supistetaan esim 4 V yläraja ja 3,4 V alaraja.
Sitten näitä pankkeja kytketään sarjaan 7 kpl 24V akulle. Sarjaan kytkettyjen pankkien latauksessa tarvitaan balansointia, jotta pankin käyttökapasiteetti olisi siedettävä. Ilmeisesti kierrätyskennoillakin oli käyttöikää, jos vain osaa kapasiteetista yritetään käyttää niinkuin sähkö/hybridi autoissa.

Jos step-up hakkurilla yritetään nostaa jännite 3.7V -> 12V , niin ongelmaksi tulee akusta otettava suuri virta ja hakkurin häviöt ja suuri tyhjäkäyntikulutus. Jos pitäisi saada esim. 12V /100 A 1000W inverterille.
 
Osaako palstalaiset suositella paneeli+akkusettiä kesäkäytössä olevaan mökkiin johon ei sähköjä tule, tarve on lähinnä puhelimien+pädien lataukseen sekä nykyisen kaasujääkaapin korvaamiseen? Ilmeisesti 12V jääkaappi on järkevä ratkaisu? Akkusetin tulisi olla mahdollisimman huoltovapaa/turvallinen, sijoitus jonnekkin mökin terassin alle jonkinlaiseen suojakaappiin tms.

Mites tollasten akkujen säilytys talvella (tuodaan pois mökiltä), riittääkö että ne lataa tappiin syksyllä ja jättää johonkin kuivaan paikkaan? Millaisia vaatimuksia säilytyksessä on lämpötilalle, pakkanen ei varmaan tee gutaa akuille?
Yksinkertaisin ratkaisu 12V lyijyakku (esim. 100 Ah) ja siihen aurinkokenno (100W ...) ja lataussäädin. Lyijyakku kestää pakkaset hyvin , kun aurinkokenno pitää talvellakin akun varauksessa, jos akkua ei päästetä syksyllä tyhjäksi. Itsellä kesti edellinen akku 15 vuotta.
Jääkaappina olen käyttänyt pientä säiliöpakastinta 12V/1000W inverterillä, joka on energiataloudeltaan huomattavasti (3x) 12V jääkaappia parempi.
12 V jääkaapille tarvitaan 2..4X akkukapasiteettia.
Blogista voi käydä katsomassa 3 vuotta käytössä olleesta mökkijääkaapista lisäinfoa:
Pakastin alhaisen energian mökkijääkaappina
 
Itsellä mietinnässä "maakellarin" rakentaminen, kooltaanhan tämän ei tarvitse olla kovin suuri, kunhan kosteus pysyy kurissa.
Eli akku noin metrin syvyyteen, jossa aina viileätä mutta ei kuiteskaan pakkasta.
 
7 kennon sarja taitaa olla se paras li-ion kennojen kanssa kun jännitteet osuu aika täydellisesti 24V lyijyakun kanssa samoihin. Sille jännitteelle löytyy hyvin säädintä ja invertteriä. Eka pitää testata paljonko kapasiteettia kennossa on ja sen perusteella sitten lajitella ja kasata tasapainoiset kennostot.

nojaa.. 7 li-ion kennoa 100% latingissa on jo 30V jännite.. Li-ion akun jännitevaihdelu on paljon laajempi kuin lyijyakulla, mutta tietysti jos pyrkii käyttämään sitä jollain 25-75% varausalueella tuo toimii, mutta ne kennot tarvitsevat kyllä se balansoinnin aina.
 
Yksinkertaisin ratkaisu 12V lyijyakku (esim. 100 Ah) ja siihen aurinkokenno (100W ...) ja lataussäädin. Lyijyakku kestää pakkaset hyvin , kun aurinkokenno pitää talvellakin akun varauksessa, jos akkua ei päästetä syksyllä tyhjäksi. Itsellä kesti edellinen akku 15 vuotta.
Jääkaappina olen käyttänyt pientä säiliöpakastinta 12V/1000W inverterillä, joka on energiataloudeltaan huomattavasti (3x) 12V jääkaappia parempi.
12 V jääkaapille tarvitaan 2..4X akkukapasiteettia.
Blogista voi käydä katsomassa 3 vuotta käytössä olleesta mökkijääkaapista lisäinfoa:
Pakastin alhaisen energian mökkijääkaappina
Nerokas ratkaisu, täytynee varastaa. Tosiaan tuo 12V jääkaappi jurnuttaa tuota kompuraa aika armottoman kauan lämpimällä kelillä.
 
Viimeksi muokattu:
Nerokas ratkaisu, täytynee varastaa. Tosiaan tuo 12V jääkaappi jurnuttaa tuota kompuraa aika armottoman kauan lämpimällä kelillä.
Jääkaappi ilman pakastinta on myös hyvä vaihtoehto. Pakastin vie reilusti energiaa.
 
Yksinkertaisin ratkaisu 12V lyijyakku (esim. 100 Ah) ja siihen aurinkokenno (100W ...) ja lataussäädin. Lyijyakku kestää pakkaset hyvin , kun aurinkokenno pitää talvellakin akun varauksessa, jos akkua ei päästetä syksyllä tyhjäksi. Itsellä kesti edellinen akku 15 vuotta.
Jääkaappina olen käyttänyt pientä säiliöpakastinta 12V/1000W inverterillä, joka on energiataloudeltaan huomattavasti (3x) 12V jääkaappia parempi.
12 V jääkaapille tarvitaan 2..4X akkukapasiteettia.
Blogista voi käydä katsomassa 3 vuotta käytössä olleesta mökkijääkaapista lisäinfoa:
Pakastin alhaisen energian mökkijääkaappina

Mielenkiintoista! Mitä noiden osien hinnaksi tulee karkeasti kaupasta ostettuna ja saako tuota DIY-säädintä jostain valmiina ostaa? Miten tuohon saisi vielä USB-lataukset lisäksi, invertteriin kiinni joku normi 2-4kpl latauspaikan USB-mötikkä?
 
Nerokas ratkaisu, täytynee varastaa. Tosiaan tuo 12V jääkaappi jurnuttaa tuota kompuraa aika armottoman kauan lämpimällä kelillä.
Idea pakastimen käyttämisestä jääkaappina on jo yli 15 vuotta vanha, mutta nykyaikaisemman säätimen olen siihen itse suunnitellut.
Ei siinä kompressori ehdi paljon lämpenemään minuutin käyntijaksolla. Ja päälle kytkettäessäkin menee vain 5...15 minuuttia jääkaappilämpötilan saavuttamiseen. Pakastelokeron tekeminen pohjalle alumiinilaatikosta on vielä kokeilematta ja minne silloin sijoittaa lämpöanturi.
 
Mielenkiintoista! Mitä noiden osien hinnaksi tulee karkeasti kaupasta ostettuna ja saako tuota DIY-säädintä jostain valmiina ostaa? Miten tuohon saisi vielä USB-lataukset lisäksi, invertteriin kiinni joku normi 2-4kpl latauspaikan USB-mötikkä?
Omat hankinnat oli akku 99 euroa , invertteri 109 euroa, pakastin 89 Euroa.
Aurinkokennot ja lataussäätimet oli hankittu jo aikaisemmin.
DIY jääkaappisäädintä tai sen tapaista en ole mistään löytänyt,mutta niitä on muutama ylimääräinen itsellä kasattuna ja voin niitä tarpeettomana omakustannushintaan toimittaa.
Yksi vaihtoehto on käyttää kiinalaista 12V termostaattia ,mutta toimivuutta en ole itse kokeillut.
Best value 12v Thermostat – Great deals on 12v Thermostat from global 12v Thermostat sellers on AliExpress
Tämä termostaatti kytkettäisiin invertterin virtakytkimen rinnalle.

12 V akulla voi helposti käyttää auton tup. syt. USB latureita, mutta myös lataussäätimissä voi olla USB latausliitännät.
 
Kiinnostaisi rakennella aikani kuluksi pienen setin jossa olisi <100w paneeli, säädin ja akustona purettuja li-ion kennoja läppäreistä, virtapankeista jne. Miten liittäisitte säätimeen kasan sekalaisia 3.7v / 7.4v akkuja? Akut voisi tietysti yrittää kytkeä rinnakkain kiinalaisella halpis BMS:llä mutta niissä taitaa olla lataukselle ja kuormalle erilliset liitännät, jolloin pitäisi hankkia invertteri erikseen. Olisi kiva jos voisi käyttää säätimen sisäänrakennettua invertteriä.

Kannattaa sitten muistaa, että useimmat li-ion kennot eivät siedä pakkasella lataamista, mikä tekee niistä vähän huonon valinnan meidän olosuhteisiimme.
 
Vaikka menee ohi ketjun aiheen niin pistetääs pikakysymys tänne;

Meillä tommonen normaali ~70ah snaiderin vapaa-ajan akku josta veti silmä valkoiseksi jo aikaa sitten. Päätin koettaa huvikseen pientä elvytystä pallosalamalla (se vanhan liiton mötikkä millä voi ladata vaikka perunaa), lähtöjännite oli 8.5v, muutaman minsan jälkeen napajännite oli laturin päässä ollessa 15.9v, näytön mukaan 0a menee sisään. Kuinka kauan tota koittaa uskaltaa valvonnan alaisena alkaako ottaa virtaa ja miten todennäköistä on että ylipäänsä alkaisi ottaa virtaa? Eli mihin toi nouseva jännite viittaa. Toista, ok kuntoista akkua latas samainen laturi normaalisti, ladatessa napajännite oli 14v pintaan.
 
Vaikka menee ohi ketjun aiheen niin pistetääs pikakysymys tänne;

Meillä tommonen normaali ~70ah snaiderin vapaa-ajan akku josta veti silmä valkoiseksi jo aikaa sitten. Päätin koettaa huvikseen pientä elvytystä pallosalamalla (se vanhan liiton mötikkä millä voi ladata vaikka perunaa), lähtöjännite oli 8.5v, muutaman minsan jälkeen napajännite oli laturin päässä ollessa 15.9v, näytön mukaan 0a menee sisään. Kuinka kauan tota koittaa uskaltaa valvonnan alaisena alkaako ottaa virtaa ja miten todennäköistä on että ylipäänsä alkaisi ottaa virtaa? Eli mihin toi nouseva jännite viittaa. Toista, ok kuntoista akkua latas samainen laturi normaalisti, ladatessa napajännite oli 14v pintaan.

Taitaa olla aika tyypillinen ilmiö huonoksi menneissä lyijyakuissa. Voineehan sitä latauksessa pitää vaikka kuinka pitkään ainakin hyvin tuuletetussa ja paloturvallisessa tilassa, mutta tuskin siitä hyväksi tulee. Kokeilin hiljattain halpaa kiinalaista desulfatointilaturia. Näistä ollaan montaa mieltä ja moni pitää käärmeöljynä, mutta kyllä se ainakin testaamaani vähän heikoksi mennyttä akkua paransi (virranantokyky ainakin nousi selkeästi ihan mitattuna). Tuskin tuokaan ihan huonoa akkua korjaa enkä tiedä ovatko vaikutukset pitkäkestoisia.
 
Omat hankinnat oli akku 99 euroa , invertteri 109 euroa, pakastin 89 Euroa.
Aurinkokennot ja lataussäätimet oli hankittu jo aikaisemmin.
DIY jääkaappisäädintä tai sen tapaista en ole mistään löytänyt,mutta niitä on muutama ylimääräinen itsellä kasattuna ja voin niitä tarpeettomana omakustannushintaan toimittaa.
Yksi vaihtoehto on käyttää kiinalaista 12V termostaattia ,mutta toimivuutta en ole itse kokeillut.
Best value 12v Thermostat – Great deals on 12v Thermostat from global 12v Thermostat sellers on AliExpress
Tämä termostaatti kytkettäisiin invertterin virtakytkimen rinnalle.

12 V akulla voi helposti käyttää auton tup. syt. USB latureita, mutta myös lataussäätimissä voi olla USB latausliitännät.
Mä modasin tavallisen mekaanisella termarilla olevan jääkaapin niin että se termari ja sisävalo toimivat 24VDC. Termari ohjaa relettä jolla käynnistettään vertti ja kompura.
 
Jos invertterissä on 2 dc tuloa niin voinko kytkeä paneelit toiseen tuloon ja tuulivoimalan toiseen tuloon? Tyyliin tällänen: Fronius Symo 5.0 kW 3M, 3-vaiheinen invertteri – Sun Solar Oy Manuskassa sanotaan:
Multi MPP Tracker -invertterissä on käytet-
tävissä kaksi toisistaan riippumatonta DC-
tuloa (MPP Tracker). Niihin voi kytkeä eri
määrän paneeleja.

Tuulivoimalalla ei tavoitella muuta kuin e(k/g)oilua naapureiden suhteen. Joku tällänen hiljanen ruuvi: 600W Tuuliruuvi 12 / 24V IHX - 639,95 € e: Noista taitaa tulla 3-vaihesähköä pihalle, jotta tartee jonkun omanlaisen invertterin... Pitänee googlailla asiaa lisää. e2: Tälläen väliin: Tuulivoimala lataussäädin 100-600W - 49,95 € ac -> dc ja sitten siihen isompaan invertteriin kiinni mikä sähköverkossa kiinni.

Yleensähän nuo on tarkoitettu jos paneeleita on kahdella eri lappeella, mutta estääkö joku tuon tuulivoimalan kytkemisen?
 
Viimeksi muokattu:
Periaatteessa kyllä kai?. Tosin tuossa Froniuksessa on min. 163VDC. Isäukolla mitä seurannut invertterin toimintaa, niin ei näytä reagoivan hirveän nopeasti tuotannonmuutoksiin, varsinkaan ylöspäin.

Voipi olla että puuskaisella tuulella tuo invertteri ei suostu tuottamaan mitään tuulivoimasta, kuitenkin tehty aurinkopaneelikäyttöön. Lisäksi kannattaa huomioida (muistaakseni) että max ~6mm2 kaapelin saa tuonne vain kytkettyä.

Muistutuksena että itsehän et tuota mihinkään verkkoon saa kytkeä. Vaatii luvat omaavan sähkärin, joka tekee kytkennät ja toimittaa verkkoyhtiölle "Yleistietolomakkeen". Sitten kun tulee "lupa" niin voi kääntää erotuskytkimen ON-asentoon.
 
Kannattaa sitten muistaa, että useimmat li-ion kennot eivät siedä pakkasella lataamista, mikä tekee niistä vähän huonon valinnan meidän olosuhteisiimme.

Onhan niitä sähköautoissakin. Latautuvat vain hitaammin. Ei kylmä ole paha, mutta lämpö on akun kestolle. Nyt jos muistan oikein niin Tesla lataa akut täysillä, kun saavuttavat 10 asteen lämmön. Kylmistä akuista saa myös vähemmän irti, että kyllä Tesla pyrkii ne lämmittämään, vaikka ajossa tai latauspaikassa.
 
Onhan niitä sähköautoissakin. Latautuvat vain hitaammin. Ei kylmä ole paha, mutta lämpö on akun kestolle. Nyt jos muistan oikein niin Tesla lataa akut täysillä, kun saavuttavat 10 asteen lämmön. Kylmistä akuista saa myös vähemmän irti, että kyllä Tesla pyrkii ne lämmittämään, vaikka ajossa tai latauspaikassa.
Väärin. Valtaosa litiumkennoista ei kestä pakkasella lataamista. Voit ihan rauhassa tarkistaa tämän datasheeteistä. Tämän vuoksi sähköautoissa on akustolle lämmitysjärjestelmä. Voihan sen toki väkertää myös mökkiakustoon, mutta taitaa jäädä useimmilta tekemättä.
 
Akunlämmitin maksaa noin satkun per akku, siksi voi jäädä monelta hankkimatta. Myös syö sitä sähköä jonkun verran, näyttelee jotain osaa myös energiabudjetissa
 
Periaatteessa kyllä kai?. Tosin tuossa Froniuksessa on min. 163VDC. Isäukolla mitä seurannut invertterin toimintaa, niin ei näytä reagoivan hirveän nopeasti tuotannonmuutoksiin, varsinkaan ylöspäin.

Voipi olla että puuskaisella tuulella tuo invertteri ei suostu tuottamaan mitään tuulivoimasta, kuitenkin tehty aurinkopaneelikäyttöön. Lisäksi kannattaa huomioida (muistaakseni) että max ~6mm2 kaapelin saa tuonne vain kytkettyä.

Muistutuksena että itsehän et tuota mihinkään verkkoon saa kytkeä. Vaatii luvat omaavan sähkärin, joka tekee kytkennät ja toimittaa verkkoyhtiölle "Yleistietolomakkeen". Sitten kun tulee "lupa" niin voi kääntää erotuskytkimen ON-asentoon.

Onkohan kaikki nuo isot invertterit tollasia missä iso minimi VDC. Tosiaan en ole hakemassa kovin kummoisia säästöjä, mutta ei sitä nyt viitsisi vain koristeeksi hommata pyörimään. Lisäksi tullivoimala voi kaatua jo lupa-asioihin kun talo kaava-alueella. En ole kyllä vielä mitään rakennelmaa varten hakenut lupia vaikka pitäisi joten voisi tollasenkin laittaa 2m korkeuteen talonharjasta ja jos joku valittaa niin sitten hakea lupaa.

Jos lähtee akkujen kanssa leikkimään niin silloin saisi eri järjestelmistä ladattua sitä ja sielä purettua käyttöön, mutta en mieluusti sotkisi akkuja mukaan.

Joo on tiedossa... saa joku sormille pahimmillaan, kun tulee väärästä suunnasta. En sitä mieluusti kytkisikään verkkoon. Onko olemassa jotain vahtosähkö diodia tai vastaavaa kikkaretta mikä estäisi sähkön kulun verkkoon? Nää on nyt ihan heittoja... en ole tähän asiaan yhtään perehtynyt.
 
Mistäköhän saisi ostettua mökille valmiin paketin mahdollisimman halvalla?

Vaatimukset/käyttö: Lähinnä viikonloppuisin + satunnaisesti talvella. Tällä hetkellä sähköt aggregaatin varassa. Ledvalot + vähän telkkaria ~max 50-60W

- ~200-300W paneeleita (saadaan suunnattua suoraan etelään)
- Säädin
- Invertteri (~500W jos vaikka sen teholäppärin laittaa käyntiin)
- Akustoa ~400Ah (Suomessa sataa aina vettä viikonloppuisin)

Erikseen varmaan pitää ostaa
- Vaihtokytkin (jos laittaa aggregaatin käyntiin)
- Akkulaturi (kun gaatti on käynnissä, talvella)
Noiden säädin/laturi/invertterien hinnat on niiiiiiiiin kalliita että mieluummin kaikki erikseen.,
 
Vaikea löytää valmiita paketteja halvalla, mutta erillisinä ostettuna voi säästää todella paljon.
Esim. 270-300 W paneeleita saa tosi halvalla, mutta niihin tarvii hankkia hieman kalliimpi 25-30 A:n MPPT lataussäädin.
Invertteriksi kannattaa ottaa 1000-1500W:nen, jotta saa 230 V jääkaapin tai pakastimen jääkaappina käynnistymään.
Jos on agregaatti , niin ehkä voi optimoida kallista akkupankkia hieman pienemmäksi laskemalla energian kulutusarvion tarkemmin. Kyllähän nykyisistä aurinkopaneeleista energiaa saa myös pilvisellä säällä arviolta 10-30 Ah / 280W paneeli.
Jos agregaattia käyttää pelkästään akun lataukseen , niin 230 -> 12 V laturin tulisi olla tehokas 30 - 50 A, jotta ei sitä tarvi pitkään käyttää.
 
Saa heitellä suosituksia mistä ostaa. Mökin käyttäjät on "vanhuksia", eli pitää olla on/off ratkaisu.

Jääkaappi on uusittu pari vuotta sitten (kaasulla) eli se ei ole menossa vaihtoon. Se on kyllä totta että paneelit/säädin/akusto kannattanee mitoittaa heti valmiiksi niin, että on sekin mahdollisuus tulevaisuudessa.

Mökki on yhteisomistuksessa/käytössä, niin budjetti on ~1000-1500€. Silloinkin asennukset teen ite + veli tekee paneeleille telineet.

Edit: Talvella siellä mökkeilee "nuorisoa", eli osaavat/ymmärtävät että pakko käyttää genua. Ideana onkin että voisi mennä perjantaina ja saa valot akuston kautta, sitten lauantaina repiä se genu käyntiin ja olla sen sähköjen varassa + lataa sitten akkua sen mitä lataa.

Edit2: Aurinkosähkövoimala 320W Tämä mulla nyt esim. tuli ekana mieleen. Tuohon toinen akku + invertteri + laturi + vahtokytkin genulle, jaaaaa joku 100m kaapelia niin jää varmaan vielä alle 1500€
 
Mistäköhän saisi ostettua mökille valmiin paketin mahdollisimman halvalla?

Vaatimukset/käyttö: Lähinnä viikonloppuisin + satunnaisesti talvella. Tällä hetkellä sähköt aggregaatin varassa. Ledvalot + vähän telkkaria ~max 50-60W

- ~200-300W paneeleita (saadaan suunnattua suoraan etelään)
- Säädin
- Invertteri (~500W jos vaikka sen teholäppärin laittaa käyntiin)
- Akustoa ~400Ah (Suomessa sataa aina vettä viikonloppuisin)

Erikseen varmaan pitää ostaa
- Vaihtokytkin (jos laittaa aggregaatin käyntiin)
- Akkulaturi (kun gaatti on käynnissä, talvella)
Noiden säädin/laturi/invertterien hinnat on niiiiiiiiin kalliita että mieluummin kaikki erikseen.,

Paneelit ovat nykyään halpoja, joten laittaisin niitä vähän enemmän ja karsisin vaikka hieman akkujen määrää, jos budjetti meinaa ylittyä. 320W paneeleja saa tarjouksesta jo satkun pintaan, eli vaikka pari sellaista parantaisi tuottoa vähän huonommallakin kelillä. Akuthan näissä yleensä on se kallein komponentti. Ainakin jos ostaa kunnollisia AGM-akkuja. Toki jos sähkön käyttö on lähes aina vain tuollaista viikonloppuun kohdistuvaa, niin iso akusto voi olla järkevä.
 
Paneelit ovat nykyään halpoja, joten laittaisin niitä vähän enemmän ja karsisin vaikka hieman akkujen määrää, jos budjetti meinaa ylittyä. 320W paneeleja saa tarjouksesta jo satkun pintaan, eli vaikka pari sellaista parantaisi tuottoa vähän huonommallakin kelillä. Akuthan näissä yleensä on se kallein komponentti. Ainakin jos ostaa kunnollisia AGM-akkuja. Toki jos sähkön käyttö on lähes aina vain tuollaista viikonloppuun kohdistuvaa, niin iso akusto voi olla järkevä.

Olisi joo pitänyt kertoa heti alkuun, että käyttö tosiaan kohdistuu lähes pelkästään viikonloppuihin. Siksi akustoa olen suunnitellut ~400Ah.
 
Olisi joo pitänyt kertoa heti alkuun, että käyttö tosiaan kohdistuu lähes pelkästään viikonloppuihin. Siksi akustoa olen suunnitellut ~400Ah.
Toisaalta jos perjantaina kuluttaa ison osan akkukapasiteetista, niin riittävillä paneeleilla akku latautuu lauantaina täyteen vähän huonommassakin kelissä, mikä vähentää ison akkukapasiteetin tarvetta ja pitää akuston paremmassa kunnossa. Talvella toki paneelien tuotto on keskimäärin aika olematonta.

Sekin kannattaa pitää mielessä, että nuo lyijyakut ovat sekä kalliita, että aika lyhytikäisiä. Lähivuosina LiFePo4 akut varmaan tulevat kuluttajahintaisiksi ja ne ovat kaikin puolin aivan ylivertaisia. Yksi 200Ah LiFePo4 akku vastaa käytännössä 400Ah lyijyakkua ja kestää syklejä melkein isältä pojalle.

Tuollainen led-valot+telkkari -setti ei loppujen lopuksi vie ihan hirveästi sähköä.
 
Jos arvioitu käyttö on 200 Ah x 12V = 2400 Wh ilman latausta .
Led valot ja pienkulutuksinen TV tuskin niin paljoa vie.
Parilla mökillä kyllästyttiin kaasujääkaappiin ja siirryttiin paremmin toimivaan kompressori pakastin jääkaappiin.

Jos akkukapasiteettia tulee paljon ,niin kannattanee miettiä esim. tälläista 24V hybridi invertteriä:
US $164.74 30% OFF|3kva Solar Inverter 24V 220V Hybrid Inverter Pure Sine Wave Built in 50A PWM Solar Charge Controller Battery Charger inversor|Solar Inverters| | - AliExpress
12 V laitteille step down hakkuri.
Näissä agregaatille valmiina liitäntä.
Näistä en tiedä kuinka suuri stanby kulutus eli pitääkö akut hengissä talven yli.
 
Näistä en tiedä kuinka suuri stanby kulutus eli pitääkö akut hengissä talven yli.
Mikä vain standby kulutus tappaa akut talvella. Kaikki offille niin akut kestää ihan ok.


Jos arvioitu käyttö on 200 Ah x 12V = 2400 Wh ilman latausta .
Muistakaa että akkujen kapasiteettiä ei tule käyttää edes 50% koska akut kuoleentuu nopeasti. Isolla akustolla varmistaa ettei akkuja tarvitse syväpurkaa liikaa.
 
Mikä vain standby kulutus tappaa akut talvella. Kaikki offille niin akut kestää ihan ok.

Jos systeemissä on vaikka 400W paneelia, niin kyllä siitä taitaa sen verran tulla virtaa pimeimpinäkin kuukausina, että akut pysyvät täynnä, ellei standby-kulutus ole oikeasti aika merkittävää. Toki, jos paneelit hautautuvat lumeen, niin tuotto on aika lailla nolla.
 
Jos systeemissä on vaikka 400W paneelia, niin kyllä siitä taitaa sen verran tulla virtaa pimeimpinäkin kuukausina, että akut pysyvät täynnä, ellei standby-kulutus ole oikeasti aika merkittävää. Toki, jos paneelit hautautuvat lumeen, niin tuotto on aika lailla nolla.
Porukoitten mökillä 1000W paneelia ja raspi (alle 2W) tyhjää akut moneen kertaan ellei ladattaisi aggrella. Marras-helmikuu on yhtä pimeyttä täällä Suomessa.
 
Jos ne paneelit on sarjakytkentäisiä kuten usein on tilanne, niin talven aikana lumen aiheuttama osittaisvarjostus rajoittaa aika rajusti järjestelmän tuottamaa energiaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 762
Viestejä
4 498 202
Jäsenet
74 279
Uusin jäsen
Muskotti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom