Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo onkin mielenkiintoinen tilanne kun kahvinkeittimen käynnistämiseksi saa odotella, että koska jääkaapin kompura pärähtää päälle ja sen pysähtymisen jälkeen keittää kahvit.
Siksi kannattaa olla riittävän tehokas vehje ettei tuo tuota ongelmia. Meillä siis voi hyvin keitellä kahvia vaikka jääkaappi käynnistyy samalla. Kahvia ja teetä ei taas voi samaan aikaan laittaa kun tuo ei anna tarvittavaa 2kW kuin oliko 10sec. :)

Mutta joo. Mikro on ihan kiva lisä, kunhan muistaa että 700W nimellistehoinen mikro vie lähemmäs 1.2kW verkosta. Hyötysuhde siis aivan surkea. Siihen päälle se jääkaapin kompura reilulla 1kW piikkiteholla (1sec käynnistysvirta) niin halvemmat laitteet on kontillaan ja halvimmat päästää toimintasavut. :)
 
Tuttavalla toimi 2 kesää 600W Intelligent modifioitu siniaaltoinvertteri (1200W käynnistys) Midean säiliöpakastimen(65W kompressori) kanssa, mutta jouduin nyt sen ylikuormasuojausta vähän virittämään.
Sain ainakin sen käynnistämään 200 W jääkaappipakastimen kompressorin.

Ehdittiin jo hankkimaan Motonetistä tilalle 1000 W MSW invertteri (käynnistys 2400W)merkkiä Intelligent, mutta siinä oli vikana ylikuormitussuojan laukeaminen yli 13.3 V akkujännitteellä pakastimen käynnistyessä. Nyt on tilanne päällä Motonetin kanssa siitä.

Tuntuu olevan invertterien ylikuormitussuojan kanssa epämääräistä toimintaa .
Tietysti täytyy myös huomioida kaapelit akusta invertterille ja että akkujännite ei romahda 50 -100A virtapiikillä,
jolloin invertteri heittää pyyhkeen kehään alijännitteen vuoksi.
 
Itsellä on useampia inverttereitä (myös Intelligent modifioitu), jotka tekee tuota että jos jännite syystä tai toisesta romahtaa niin pistää Over load-tilaan vaikka kyse on hetkellisestä jännitealenemasta.

Jos järjestelmä on aikaisemmin toiminut samalla kokoonpanolla niin epäilisin akkuja. itellä 5kW Intelligent, eikä ole ikinä mennyt ylikuormatilaan kun on tarpeeksi akkuja/generaattori pyörii.

Kohteesta riippuen olen joskus käyttänyt aikarelettä ja käynnistysvastusta. Kun termostaatilta tulee jännite, kompressorille, kulkee virta vastuksen kautta, sekuntia myöhemmin aikarele ohittaa vastuksen.
 
Tuttavalla toimi 2 kesää 600W Intelligent modifioitu siniaaltoinvertteri (1200W käynnistys) Midean säiliöpakastimen(65W kompressori) kanssa, mutta jouduin nyt sen ylikuormasuojausta vähän virittämään.
Sain ainakin sen käynnistämään 200 W jääkaappipakastimen kompressorin.

Ehdittiin jo hankkimaan Motonetistä tilalle 1000 W MSW invertteri (käynnistys 2400W)merkkiä Intelligent, mutta siinä oli vikana ylikuormitussuojan laukeaminen yli 13.3 V akkujännitteellä pakastimen käynnistyessä. Nyt on tilanne päällä Motonetin kanssa siitä.

Tuntuu olevan invertterien ylikuormitussuojan kanssa epämääräistä toimintaa .
Tietysti täytyy myös huomioida kaapelit akusta invertterille ja että akkujännite ei romahda 50 -100A virtapiikillä,
jolloin invertteri heittää pyyhkeen kehään alijännitteen vuoksi.
Miten tuollainen järjestelmä suhtautuu jos akun rinnalle pistää jonkun ison amis-subbari audiokonkan?
 
Miten tuollainen järjestelmä suhtautuu jos akun rinnalle pistää jonkun ison amis-subbari audiokonkan?
Jos vain löytää riittävän ison niin mikä ettei. 1000+W teholla 1sec vaatii kuitenkin jo aika ison konkan. Audiopuolella piikki on enemmänkin millisekunteja. :)
 
Jos vain löytää riittävän ison niin mikä ettei. 1000+W teholla 1sec vaatii kuitenkin jo aika ison konkan. Audiopuolella piikki on enemmänkin millisekunteja. :)
Tosiaankin. Jos jännite saisi laskea 1V ja haluttaisiin sekunnin ajan ottaa 80A, niin pitäisi olla 80 Faradin kondensaattori. Toki tässä tapauksessa pieni osa virrasta varmasti tulisi akustakin, mutta varman päälle mitoittaen..

Nuo popittelukonkat tuntuu olevan luokkaa 1F, joten niitä sitten 80 kpl ;)
 
Tosiaankin. Jos jännite saisi laskea 1V ja haluttaisiin sekunnin ajan ottaa 80A, niin pitäisi olla 80 Faradin kondensaattori. Toki tässä tapauksessa pieni osa virrasta varmasti tulisi akustakin, mutta varman päälle mitoittaen..

Nuo popittelukonkat tuntuu olevan luokkaa 1F, joten niitä sitten 80 kpl ;)
Tiedä sitten olisiko jostain autokäyttöön tarkoitetusta konkkia käyttävästä "start boosterista" jotain hyötyä... mutta tuossa kohtaa suosittelisin kyllä hankkimaan suoraan paremman akuston ja vähintään varmistamaan että johdot akuilta inverterille on varmasti kunnossa ja riittävän paksuja. Huonot johdot tappaa kyllä jännitteet väkisin.
 
Jos tuo 1sec laskennallinen arvo tuli minun aikaisemmasta viestistä, niin en kyllä tiedä tarvitseeko oikeasti jääkaapille olla 1sec vai riittääkö 0.1sec. Teollisuudessa on käynnistysvastuksia ja tähti-kolmiokäynnistimiä, ajat riippuu pitkälti sähköjärjestelmän mitoituksesta sekä massasta joka pitää kiihdyttää tiettyyn vauhtiin.
 
Joo siitähän se tuli, mutta vaikka olisi 0,1s niin 8F tarvitsisi silti. Tai jos sallii 2V putoamisen, niin 4F. Pointti nyt ei ollut oikeastaan niinkään käytäntö vaan lähinnä todeta ettei mitään järkeä.

Tiedä sitten olisiko jostain autokäyttöön tarkoitetusta konkkia käyttävästä "start boosterista" jotain hyötyä...

Tuollainen buusteri olisi ehkä järkevämpi kuin suorat konkat. Periaatteessa jos tuo buusteri on järkevästi rakennettu, niin siinä konkat ladataan korkeampaan jännitteeseen, ja siitä sitten hakkuroidaan sopivaa alempaa jännitettä boostausta varten. Näin ei ole ongelma vaikka kondensaattorien jännite laskee merkittävästi enemmän kuin sen edellisen laskelmani 1 V. Eli voivat laskea vaikkapa 60 Voltista 15Voltin tienoille, jolloin 80A 12V jännitettä pysyttäisiin tuottamaan 1s ajan jo noin 0,75F kondensaattorilla (joka toki tarvitsisi olla vähintään 60V kestoinen)

Mutta tosiaan itse lähtisin kahdella jo mainitulla rintamalla taklaamaan ongelmaa:
a) pehmokäynnistin tai muu käynnistysvirtapiikin rajoitin
b) kaapelointi kuntoon
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo 1sec laskennallinen arvo tuli minun aikaisemmasta viestistä, niin en kyllä tiedä tarvitseeko oikeasti jääkaapille olla 1sec vai riittääkö 0.1sec.
Itse sanoisin perus jääkaapin olevan lähempänä 0.1 sekuntia. Tuossa meidän järjestelmässä raspin pollausväli on 10sec ja jääkaapin starttipiikit näkee ehkä kerran viikossa, jos sitäkään. Eli hyvin lyhyestä piikistä kyse.

Isompi ongelma tuossa on melkein se että inverterin pitää hypätä 0W -> 1000+W niin nopeasti. 1000W tasaisena olisi paljon helpompi. Laittaa 500W kuorman ja inverterin on kevyempi hypätä 500W -> 1500W, ainakin oman kokemuksen mukaan. Ledivaloista näkee kun verkkovirran jännite kyykkää. Kyykkäys silti todella lyhyt.
 
Jos johtojen resistanssi on ongelmana, niin voihan siihen invertterin viereen askarrella superkonkkapaketin "starttibuusteriksi". 12V järjestelmään riittäisi varmaan 6 kpl esim. 100 - 300F 2,7V konkkia sarjaan ja 24V järjestelmään sitten tuplamäärä. Kiinasta saa konkkien päälle sopivat lataussuojapiirit taskurahoilla.
 
Jos johtojen resistanssi on ongelmana, niin voihan siihen invertterin viereen askarrella superkonkkapaketin "starttibuusteriksi". 12V järjestelmään riittäisi varmaan 6 kpl esim. 100 - 300F 2,7V konkkia sarjaan ja 24V järjestelmään sitten tuplamäärä. Kiinasta saa konkkien päälle sopivat lataussuojapiirit taskurahoilla.

Mutta joo, johdot kannattaa silti ensimmäiseksi tarkistaa.
 
1591345411075.png

Victronin suositukset heidän omille invertereille. Jännite/VA
 
Ei 1000W invertterin johtimet luokkaa 2x50cm ole mikään ongelma:
Esimerkkilaskelma: 10mm2 1m kuparijohtoon jää 100A (2400W) jää vain 1.8 mohm / 178 mV / 17.8W häviöt.
Suurempi ongelma on akun sisäinen resistanssi, joka voi olla moninkertainen.

Olen mittaillutkin vanhalla täyteen ladatulla akulla ja invertterillä jääkaapin käynnistysvirtapiikkejä.
Invertterillä piikkivirrat jääkaapille olivat 5-7A luokkaa. Vanhan auton akun jännite virtapiikin aikana putosi yli voltin.
Jääkaapin ottama huipputeho kestää 200 -250 ms pudoten sekunnissa noin 1/10 osaan.

Tutkiskelin myös virittelemäni 600W invertterin rakennetta ja siitä sai trimmeriä pyörittämällä säädettyä ylikuormitussuojaa isommalle teholle, tosin samalla muuttui ala- ,yläjänniterajat hieman.
 
Itse sanoisin perus jääkaapin olevan lähempänä 0.1 sekuntia. Tuossa meidän järjestelmässä raspin pollausväli on 10sec ja jääkaapin starttipiikit näkee ehkä kerran viikossa, jos sitäkään. Eli hyvin lyhyestä piikistä kyse.

Isompi ongelma tuossa on melkein se että inverterin pitää hypätä 0W -> 1000+W niin nopeasti. 1000W tasaisena olisi paljon helpompi. Laittaa 500W kuorman ja inverterin on kevyempi hypätä 500W -> 1500W, ainakin oman kokemuksen mukaan. Ledivaloista näkee kun verkkovirran jännite kyykkää. Kyykkäys silti todella lyhyt.
Invertterin ylikuormitussuoja reagoi hyvin nopeasti 5 -10 ms . Tuskin 500W lisätehosta on hyötyä todellisuudessa?
Invertterin käyttöohjeessa on usein ohje , että invertteri pitäisi kytkeä ensin päälle ja sen jälkeen vasta kuorma.
Mutta ainakin MSW invertterin AC fetti ulostuloilla ei pitäisi olla paljon vaikutusta käytännössä.
 
@LaturiLewis puuhastelema invertterinohjaus-termostaatti on pyöritellyt nyt muutaman viikonlopun jääkaappia (90-100l kaappipakastinta). Vuorokausikulutus on jäänyt melko maltilliseksi 10-15Ah/vrk verrattuna vanhaan 75l vetävään 12v kompurakaappiin joka vei 25-30Ah/vrk.

Nyt viimeksi jätimme kaapin päälle poistuessamme mökiltä viikonloppuna. Tänään sitten nähdään onko kaappi syönyt akun tyhjäksi. Akkuna on 180Ah AGM, jonka kaverina ollut identtinen akku piti keväällä roudata pois mökiltä kun yksi kenno oli oikosessa. Todennäköisesti tuokin akku on ottanut kipeää, mutta katsotaan nyt miten toimii. Viikonloput on ainakin toiminut todella hyvin.
 
Invertterin ylikuormitussuoja reagoi hyvin nopeasti 5 -10 ms . Tuskin 500W lisätehosta on hyötyä todellisuudessa?
Invertterin käyttöohjeessa on usein ohje , että invertteri pitäisi kytkeä ensin päälle ja sen jälkeen vasta kuorma.
Mutta ainakin MSW invertterin AC fetti ulostuloilla ei pitäisi olla paljon vaikutusta käytännössä.
En puhunut ylikuormitustilanteesta.

Puhuin siitä että miten inverteri pysyy muuttuvan tehotarpeen perässä. Eli nollasta ponnistus on paljon haastavampi kuin kuormasta isompaan kuormaan hyppääminen. Jääkaappi on siitä paha kuorma että kompuran käynnistys lähtee juuri 0W ja heti perään "oikosulkuvirta" tyylisesti maksimit. Se alun piikki on se mikä heikommat vehkeet tappaa.


Olen mittaillutkin vanhalla täyteen ladatulla akulla ja invertterillä jääkaapin käynnistysvirtapiikkejä.
Invertterillä piikkivirrat jääkaapille olivat 5-7A luokkaa.
Samansuuntaista teholuokkaa itsekin nähnyt. Eli noin 1.5kW tehoja.
 
@LaturiLewis puuhastelema invertterinohjaus-termostaatti on pyöritellyt nyt muutaman viikonlopun jääkaappia (90-100l kaappipakastinta). Vuorokausikulutus on jäänyt melko maltilliseksi 10-15Ah/vrk verrattuna vanhaan 75l vetävään 12v kompurakaappiin joka vei 25-30Ah/vrk.

Nyt viimeksi jätimme kaapin päälle poistuessamme mökiltä viikonloppuna. Tänään sitten nähdään onko kaappi syönyt akun tyhjäksi. Akkuna on 180Ah AGM, jonka kaverina ollut identtinen akku piti keväällä roudata pois mökiltä kun yksi kenno oli oikosessa. Todennäköisesti tuokin akku on ottanut kipeää, mutta katsotaan nyt miten toimii. Viikonloput on ainakin toiminut todella hyvin.
Hyvä, että menee noinkin pienellä kulutuksella. Kulutus on varmaan vieläkin pienempi , kun ei ovea avata ja ei lisätä lämmintä sisään.

Ainakin oman säiliöpakastimen kulutus yöllä tosi pientä. Voi mennä jopa yli tunti ennenkuin kompressori käynnistyy minuutiksi uudelleen.

Arvelisin ,että lähes 5 Ah/vrk kulutus yöllä on mahdollista.
 
Kuvittelisi kuitenkin että paremman vertin hommaaminen on edullisempi vaihtoehto kuin joidenkin valtavien konkkapatenttien rakentaminen.

Ilmeisesti myös se modifoitu siniaalto ottaa enemmän virtaa kuin puhdasta siniaaltoa tuottava kun jääkaapin potkaisee tulille.

Toisaalta myös jos se jääkaappi on ainoa syy jonka takia se iso vertti pitäisi hommata, niin onhan niitä jäpistimiäkin suoraan DC malleja.
 
En puhunut ylikuormitustilanteesta.

Puhuin siitä että miten inverteri pysyy muuttuvan tehotarpeen perässä. Eli nollasta ponnistus on paljon haastavampi kuin kuormasta isompaan kuormaan hyppääminen. Jääkaappi on siitä paha kuorma että kompuran käynnistys lähtee juuri 0W ja heti perään "oikosulkuvirta" tyylisesti maksimit. Se alun piikki on se mikä heikommat vehkeet tappaa

Eli noin 1.5kW tehoja.

Riippuu varmaankin invertterin tyypistä (siniaalto vai modifioitu sini /sakara-aalto) ja ko. laitteen jännitteen säätöpiirin toteutuksesta.

Modifioidulla siniaaltoinvertterillä 5A piikkivirta vastaa käytännössä alle ( 300V x 4 A x 0.75 ) 900W RMS tehoa,
kun invertterin puolijakso on 7,5 ms akt / 2.5ms 0V ulostulo. Invertterin jännite myös notkahtaa ja näin ollen myös jääkaapin ottama teho pienenee. Tuossa 600 W Intelligent invertterissä oli 9 ohm / max 3A jatkuvalle virralle NTC vastus ulostulossa sarjassa suojana, joka pudottaa ulostulojännitettä jo 5A:lla 45 V kunnes kuumenee.
Siniaalto invertterillä tehoa menee hieman enemmän .
 
Kuvittelisi kuitenkin että paremman vertin hommaaminen on edullisempi vaihtoehto kuin joidenkin valtavien konkkapatenttien rakentaminen.

Ilmeisesti myös se modifoitu siniaalto ottaa enemmän virtaa kuin puhdasta siniaaltoa tuottava kun jääkaapin potkaisee tulille.

Toisaalta myös jos se jääkaappi on ainoa syy jonka takia se iso vertti pitäisi hommata, niin onhan niitä jäpistimiäkin suoraan DC malleja.
Konkka patenteista ei ole mitään apua, kun akku ja johtimet on kunnossa. Se on invertterin feteistä , muuntajista ja suojapiireistä kiinni.

Riippuen modifioidusta siniaaltoinvertteristä kuitenkin omat mittaustulokset osoittivat jääkaapin ottavan vähemmän tehoa MSW invertteristä kuin 240V kiinteästä verkosta niin käynnistyksessä kuin pienellä teholla(virta akusta mitattuna).
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta myös jos se jääkaappi on ainoa syy jonka takia se iso vertti pitäisi hommata, niin onhan niitä jäpistimiäkin suoraan DC malleja.
Harvoin se on ainoa syy. DC 12/24v kaapit maksaa sen mitä perus inverterit ja verkkovirtaan jääkaappeja saa melkein ilmaiseksi. Jos siis verkkovirralle muuta tarvetta (yleensä on) niin inverteri on ihan järkevä suunta. Toki jos pelkkä kaappi ja yhden mökin valot niin se menee ilmankin.
 
Harvoin se on ainoa syy. DC 12/24v kaapit maksaa sen mitä perus inverterit ja verkkovirtaan jääkaappeja saa melkein ilmaiseksi. Jos siis verkkovirralle muuta tarvetta (yleensä on) niin inverteri on ihan järkevä suunta. Toki jos pelkkä kaappi ja yhden mökin valot niin se menee ilmankin.
Ongelmana 12/24V kompressori jääkaapissa on tarvittava vähintään 2 kertainen akkukapasiteetti pakastimesta tehtyyn jääkaappiin verrattuna. Samaan kulutukseen voi päästä 240V jääkaapilla ja invertterillä.
 
@LaturiLewis puuhastelema invertterinohjaus-termostaatti on pyöritellyt nyt muutaman viikonlopun jääkaappia (90-100l kaappipakastinta). Vuorokausikulutus on jäänyt melko maltilliseksi 10-15Ah/vrk verrattuna vanhaan 75l vetävään 12v kompurakaappiin joka vei 25-30Ah/vrk.
Ongelmana 12/24V kompressori jääkaapissa on tarvittava vähintään 2 kertainen akkukapasiteetti pakastimesta tehtyyn jääkaappiin verrattuna. Samaan kulutukseen voi päästä 240V jääkaapilla ja invertterillä.
Meillä 230V jenkkikaappi ja vuorokaudessa menee lähemmäs 500Wh tuolle vehkeelle. Seuraavaksi pitäisi heittää ruuvitagi kaappiin ja seurata tarviiko sen olla niin paljoa käynnissä jatkuvasti. Tuskin tarvii. :)
 
Hyvä, että menee noinkin pienellä kulutuksella. Kulutus on varmaan vieläkin pienempi , kun ei ovea avata ja ei lisätä lämmintä sisään.

Ainakin oman säiliöpakastimen kulutus yöllä tosi pientä. Voi mennä jopa yli tunti ennenkuin kompressori käynnistyy minuutiksi uudelleen.

Arvelisin ,että lähes 5 Ah/vrk kulutus yöllä on mahdollista.
5 (poissaolo) vuorokauden osalta kulutus oli noin 8,2Ah/vrk. Tässä ei tietenkään ole huomioitu mahdollisia invertterin häviöitä ym., mutta kuitenkin.

Hyvin näytti tavarat säilyneen viikon, eli näin aurinkoisella kelillä ei ole ongelmaa.
 
Harvoin se on ainoa syy. DC 12/24v kaapit maksaa sen mitä perus inverterit ja verkkovirtaan jääkaappeja saa melkein ilmaiseksi. Jos siis verkkovirralle muuta tarvetta (yleensä on) niin inverteri on ihan järkevä suunta. Toki jos pelkkä kaappi ja yhden mökin valot niin se menee ilmankin.

Ajattelin tilannetta jossa on jo olemassa vertti, mutta se ei hanskaa jääkaappia.. Se hyvä vertti kun maksaa sen mitä nuo DC jääkaapitkin.

Ongelmana 12/24V kompressori jääkaapissa on tarvittava vähintään 2 kertainen akkukapasiteetti pakastimesta tehtyyn jääkaappiin verrattuna. Samaan kulutukseen voi päästä 240V jääkaapilla ja invertterillä.

Jos meinaat arkkupakastimesta tehtyä jääkaappia, niin onhan nimenomaan noita DC jääkaappeja arkkumallisenakin. Pystymallisesta pakastimesta jos tekee jääkaapin, tulee tuskin kovinkaan kummoista energiansäästöä, mutta vettä varmasti lirisee jatkuvasti lattialle.
 
Ajattelin tilannetta jossa on jo olemassa vertti, mutta se ei hanskaa jääkaappia.. Se hyvä vertti kun maksaa sen mitä nuo DC jääkaapitkin.
Vaihtaa vertin parempaan ja ostaa halvan ac kaapin. Hinta lähes sama, mutta saa paremmat osat. :)
Toki ymmärrän myös jos helppouden nimissä vain hankkii sen dc kaapin.
 
Vaihtaa vertin parempaan ja ostaa halvan ac kaapin. Hinta lähes sama, mutta saa paremmat osat. :)
Toki ymmärrän myös jos helppouden nimissä vain hankkii sen dc kaapin.
No onko ne osat sitten paremmat?

Yksi perustava ongelma tuossa on se nykyään aivan halvimpia peruskaappeja lukuunottamatta jääkaapeissa on elektroninen ohjaus joka vaatii jatkuvan virran, joka lisää sähkönkulutusta ihan tautisesti kun vertti tekee sähköä 24/7 jollekkin alle 1W kulutukselle. Halpiskaappi mekaanisella termarilla toiminee standby-invertterillä, tai sitten modaamalla termari DC ohjatuksi, mutta halpiskaapit yleensä itsessään kuluttavat enemmän sähköä.

Mä itse päädyin halpiskaappiin jonka termarin modasin, samalla sain sisävalon toimimaan suoraan 24VDC lampulla, mutta 3kW vertti on jokatapauksessa, niin ei tuo DC kaappi ollut mitenkään kovin vahva edokas, vaikka niitä nyt noin periaatteen vuoksi vilkuilinkin. Pienen hyötysuhteenparannusyrityksen tein laittamalla kaapin taakse kaksi 120mm PC tuuletinta liikuttamaan ilmaa lauhdutinkennon läpi.
 
Pystymallisesta pakastimesta jos tekee jääkaapin, tulee tuskin kovinkaan kummoista energiansäästöä, mutta vettä varmasti lirisee jatkuvasti lattialle.
Täällä nimenomaan pystymallinen pakastin, eipä ole vettä näkynyt sisällä, eikä lattialla. Kosteampia kelejä varmaan odotellessa. Ja tosiaan säästöt melko selkeät tässä vaiheessa.
 
Yksi perustava ongelma tuossa on se nykyään aivan halvimpia peruskaappeja lukuunottamatta jääkaapeissa on elektroninen ohjaus joka vaatii jatkuvan virran, joka lisää sähkönkulutusta ihan tautisesti kun vertti tekee sähköä 24/7 jollekkin alle 1W kulutukselle.
Mitä sellaisella jääkaapilla muka tekee, jos ei toimi sähkökatkoksen jälkeen. Jos siinä on käynnistyksen viive , niin ei se hommaa kaada ja sekin on todennäköisesti asetettavissa tai termostaatti ohitettavissa.
 
Toisissa invertteissä on valittava ominaisuus että jos ei sähköä kulu, niin invertteri menee itse lepotilaan eikä vie juuri yhtään sähköä.

Nyt jos on sellainen kaappi joka kokoajan tarvii jollekin lcd-näytölle virtaa niin invertteri ei osaa itse mennä koskaan nukkumaan.

Olisikohan 12V invertterin ottama tyhjäkäyntivirta akusta 1A luokkaa.. siitä pääsee eroon jos antaa invertterin mennä nukkumaan.
 
Toisissa invertteissä on valittava ominaisuus että jos ei sähköä kulu, niin invertteri menee itse lepotilaan eikä vie juuri yhtään sähköä.

Nyt jos on sellainen kaappi joka kokoajan tarvii jollekin lcd-näytölle virtaa niin invertteri ei osaa itse mennä koskaan nukkumaan.
Niissä on myös "vähimmäisvirta heräämiseen", eli yksi ledi ei vielä lepotilaa häiritse.

Olisikohan 12V invertterin ottama tyhjäkäyntivirta akusta 1A luokkaa.. siitä pääsee eroon jos antaa invertterin mennä nukkumaan.
12W on aika kova tyhjäkäyntikulutus, mutta halvemmissa laitteissa varmasti ihan todellinen. Se pitää tosiaan ottaa huomioon jos meinaa inverteriä ajaa 24/7. (24h*12W = 288Wh/vrk, eli melkein saman kuin itse kaappi)

Oma victronin 1600VA 24V vehje vie alle 10W. Modatulla siniaallolla (valittavissa) vie alle 8W ja "search" modessa (valittavissa) viekin alle 2W. Search moden herätysvirran saa myös itse ohjelmoida, mutta se minimi taisi silti alkaa jostain parista kymmenestä watista. Niin ja itsehän ohjaan ja seuraan tuota vehjettä muutenkin verkon yli RaspberryPillä. :)
 
Vaikka ledit ei häiritse lepovirtaa niin elektronisesti ohjelmoitu jääkaappi voi toimia vaikkapa niin, että kun 230V jännite kytkeytyy, niin ensin elektroniikka ajetaan ylös, ja sitten vasta annetaan käsky kompressorille, jos kaikki oli kunnossa. Näin toteutettu jääkaappi ei ehkä osaa itse herättää invertteriä päälle kun alussa tarvitaan vain pari wattia ennen todellista kuormitusta.

Em. jääkaapista voisi rakentaa esim. siten, että laittaa oman piimetallitermostaatin jääkaapin sisään, joka ohjaa invertterin käyttökytkintä. Sitten säätää omat jääkaapin tehot täysille.

Jääkaappien omat tehdas-termostaatit on usein toteutettu niin että ne mittaavat lämpötilaa kaikkein kylmimmästä mahdollisesta kohdasta. Tämä on ilmeisesti turvallisuustekniikka siihen, että jos jääkaappiin tulee tehoa heikentävä vika (esim. kylmäaine vähissä), niin lähtökohtaisesti jääkaappi vain kylmentää hullunlailla viimeiseen asti, eikä käyttäjä voi saada huomaamatta ruokamyrkytystä liian lämpimästä kaapista. Olen myös nähnyt ainakin yhden pakastimen joka ei sähkökatkon jälkeen lähde itse päälle, sekin lienee samaa turvallisuustekniikkaa, jossa vastuu siirtyy käyttäjälle.. Jokainen sitten päättää itse välittääkö noista tuon taivaallista kun modifioi oman kaappinsa.

Victron energy on inverttereistä ainakin legendaarisin ja varmaan myös paras monessa mielessä, itseltäkin löytyy yksi sellainen. Auton penkin alla on tämä, ja siinä näyttää olevan lepovirta lähellä 1A. 2kW versiona jopa 1.6A
 
Victron energy on inverttereistä ainakin legendaarisin ja varmaan myös paras monessa mielessä, itseltäkin löytyy yksi sellainen.
Kertoo laadusta kun nostivat (takautuvasti) ihan kaikkien tuotteidensa minimitakuun 7v ja pv/virkavalta käyttää myös ko laitteita. :D
 
Olen myös nähnyt ainakin yhden pakastimen joka ei sähkökatkon jälkeen lähde itse päälle
Näin nopeasti ajateltuna ehkä maailman tyhmin keksintö, en huolisi itselleni kotiin. Jos vaikka olet itse lähtenyt perjantaina töiden jälkeen mökille ja muutaman minuutin sähkökatko tulee vähän lähdön jälkeen niin sunnuntai-iltana kun tulet takaisin kotiin niin kaikki pakasteet ovat sulaneet pilalle.
 
Siinä voi olla sellainen raja että vasta kun pakastin on kerinnyt lämpenemään vaarallisen paljon asteita, niin sitten se ei enää lähde uudestaan päälle jättäen käyttäjän tiedottomaksi.

Toinen vaihtoehto on että pakastin pakastaa uudelleen mutta ledit vilkkuu ja summeri huutaa taukoamatta, kunnes käyttäja sen manuaaliaesti kuittaa.

Ei tarvitse jekeissäkään valmistajien maksella vahingonkorvauksia ruokamyrkytyksistä..
 
Siinä voi olla sellainen raja että vasta kun pakastin on kerinnyt lämpenemään vaarallisen paljon asteita, niin sitten se ei enää lähde uudestaan päälle jättäen käyttäjän tiedottomaksi.

Toinen vaihtoehto on että pakastin pakastaa uudelleen mutta ledit vilkkuu ja summeri huutaa taukoamatta, kunnes käyttäja sen manuaaliaesti kuittaa.

Ei tarvitse jekeissäkään valmistajien maksella vahingonkorvauksia ruokamyrkytyksistä..
Itse olen monesti miettinyt kuinka kätevää olisi jos jääkaapissa tai pakastimessa olisi sellainen sähköjen poikkikäymisestä ilmoittava merkkivalo.
 
Siis monessa jääkaapissa on sellainen kolmio jonka keskellä huutomerkki, se valo aktivoituu jos on ollut sähkökatko, mutta vain jos sähkökatko on ollut riittävän pitkä vaarantamaan jääkaapin lämpötilan.

Meillä duunissa on uusi pakastin krympattavavia holkkeja varten, ja jos joku on potkaissut johdon seinästä riittävän pitkäksi aikaa, niin se vaan huutaa ja vilkuttelee punaista kolmiota kun virrat kytkee. Pitää napista kuitata ennen kun saa uudelleen pakastamaan.

Jos hauaa sähkökatkotunnisimen rakennella lyhyellekin sähkökatkolle niin paristolla, ledillä ja pitopiirillä onnistuu..
 
Toisissa invertteissä on valittava ominaisuus että jos ei sähköä kulu, niin invertteri menee itse lepotilaan eikä vie juuri yhtään sähköä.

Nyt jos on sellainen kaappi joka kokoajan tarvii jollekin lcd-näytölle virtaa niin invertteri ei osaa itse mennä koskaan nukkumaan.

Olisikohan 12V invertterin ottama tyhjäkäyntivirta akusta 1A luokkaa.. siitä pääsee eroon jos antaa invertterin mennä nukkumaan.
Miten on toteutettu tuo ominaisuus ? Jos normaali AC jännite on koko ajan ulostulossa, vaikea on säästää esim. 1000 W MSW invertterin 0.4 A /12V kulutuksesta (mitattu arvo). Paitsi jos jännite kytketään hetkeksi pois päältä ja käydään esim . 1 sekunnin kuluttua uudelleen haistemassa kuormaa. Silloinhan myös AC laitteelta häviää sähköt vaikuttaen toimintaan.
 
Siinä voi olla sellainen raja että vasta kun pakastin on kerinnyt lämpenemään vaarallisen paljon asteita, niin sitten se ei enää lähde uudestaan päälle jättäen käyttäjän tiedottomaksi.

Toinen vaihtoehto on että pakastin pakastaa uudelleen mutta ledit vilkkuu ja summeri huutaa taukoamatta, kunnes käyttäja sen manuaaliaesti kuittaa.
Jos laitteessa on älyä, niin kai se myös osaa mitata lämpötilan ja tunnistaa onko lämmennyt liikaa.
Jos tuollaisia laitteita on, tulee siitä nopeasti negatiivista asiakaspalautetta. Eihän sähkökatkot harvinaisia ole.
 
Tuo ominaisuus ei sovellu kaikkeen käyttöön. Sen ideana on että kun mikään invertteriin kytketty laite ei vie sähköä, invertteri sammuu antaen kuitenkin aina välillä koeluontoisia jännitepulsseja.

Jos jännitepullssia seuraa myös virran nousu, invertteri alkaa kokeilemaan tihenevään tahtiin pulsseja, ja lopulta käynnistyy kokonaan.

Joskus itsellä meni vahingossa tuo tila päälle ja katolla sitten laikkakoneen kanssa, niin pari sec sai odottaa kun laittaa laikkakoneen päälle, sitten kone nytkähtelee pari kertaa ennen kun käynnistyy kokonaan.
 
Täällä nimenomaan pystymallinen pakastin, eipä ole vettä näkynyt sisällä, eikä lattialla. Kosteampia kelejä varmaan odotellessa. Ja tosiaan säästöt melko selkeät tässä vaiheessa.

Mihin tuo säästö perustuu?

Meillä ainakin normaali jääkaappi alkaa kerätä vettä pohjalle jokseenkin heti jos sinne vedenpoistoaukkoon menee jotain likaa. Pakastimessahan ei vastaavaa vedenpoistoa ole ollenkaan, kun ei sille ole mitään tarvetta, joten kuvittelin että jäätymispisteen yläpuolella oleva pakastin keräisi automaattisesti kaiken veden sinne pohjalle.

Miten on toteutettu tuo ominaisuus ? Jos normaali AC jännite on koko ajan ulostulossa, vaikea on säästää esim. 1000 W MSW invertterin 0.4 A /12V kulutuksesta (mitattu arvo). Paitsi jos jännite kytketään hetkeksi pois päältä ja käydään esim . 1 sekunnin kuluttua uudelleen haistemassa kuormaa. Silloinhan myös AC laitteelta häviää sähköt vaikuttaen toimintaan.

Yksinkertaisin toteutus lienee pieni tasajännite linjassa, jota tarkkaillaan, mutta tosiaan moni laite ei silloin käynnistä invertteriä.

Mun nähdäkseni jääkaapin käyttäminen tuolla stand-by systeemillä ei ole järkevää, vaan fiksuinta on ohjata tarvittaessa vertti jotenkin päälle sen jääkaapin sisälämpötilan perusteella.
 
Mihin tuo säästö perustuu?

Meillä ainakin normaali jääkaappi alkaa kerätä vettä pohjalle jokseenkin heti jos sinne vedenpoistoaukkoon menee jotain likaa. Pakastimessahan ei vastaavaa vedenpoistoa ole ollenkaan, kun ei sille ole mitään tarvetta, joten kuvittelin että jäätymispisteen yläpuolella oleva pakastin keräisi automaattisesti kaiken veden sinne pohjalle.

Pakastimessa ainakin kylmäainetta enemmän ja jäähdytysteho suurempi. Käyntiajat jääkaappikäytössä jäävät todella lyhyiksi.

Ei ole säiliöpakastimillakaan mitään ongelmia veden tai kosteuden tuoton kanssa. Aika vähäistä on.
Kevyt pyyhkäisy viikon käytön jälkeen riittää.
 
Mihin tuo säästö perustuu?

Meillä ainakin normaali jääkaappi alkaa kerätä vettä pohjalle jokseenkin heti jos sinne vedenpoistoaukkoon menee jotain likaa. Pakastimessahan ei vastaavaa vedenpoistoa ole ollenkaan, kun ei sille ole mitään tarvetta, joten kuvittelin että jäätymispisteen yläpuolella oleva pakastin keräisi automaattisesti kaiken veden sinne pohjalle.
Säästö perustuu siihen, että aiemmin meillä oli käytössä tämän tyyppinen 12v kompressorikaappi:
Kaikki nuo taitaa olla huonolaatuisia kiinakaappeja, mitä on tullut vastaan. Spekseissä oli ainakin mainittu tuo sama 25-35Ah vuorokausikulutus. Ja mitä sen kompuran päälläoloaikaa muutaman vuoden ajan seurasin, niin ei tuo varmaan kaukana siitä ollut - ehkä jopa tuolla yläpäässä.

Kyse ei tietenkään ole siitä, etteikö 12V kaapilla voisi yhtä hyvään / parempaan kulutukseen päästä, mutta oman kokemukseni mukaan markkinoilla ei sellaista kustannustehokasta ratkaisua ole, joka samaan kulutukseen kykenisi kuin 230v kaappi + invertteri. Tämä viritys kuluttaa energiaa siis noin kolmanneksen siitä, mitä tuo aiempi kulutti. 12V laitteilla ylipäänsä ovat aika kapea markkinat, joten ymmärrettävästi noissa ei välttämättä laatu kohtaa. Tuli joskus hommattua 12V kahvinkeitinkin, joka 20 minuutissa sai haalean pannullisen aikaiseksi.

Eiköhän tämä pakastin jossakin vaiheessa vettä ala tehdä, kun ilmankosteus nousee. Vielä muutaman viikon kokemuksella tuollaista ei ole vastaan tullut.
Tässä pakastin-mallissa elementit on sijoitettu hyllyihin, kun jääkaapissa ne ovat yleensä takaseinällä. Hyllyt tässä mallissa ovat taas käytännössä laatikoita, että jos sitä vettä alkaa muodostua, se jää noihin laatikoihin, eikä lattialle. Täytyy seurata miten käy, ja tehdä korjaavia toimenpiteitä mikäli vettä tulee liikaa. Yksi vaihtoehto on johtaa vedet alimpaan laatikkoon, kun siellä yleensä on kaikki juomat. Kuitenkaan poissa ollessa tuota ongelmaa ei ole kun kaappia ei availla.
 
Kyllä mä äänestäisin paremman eristeen puolesta. Vai onko tehokas automaattisesti hyötysuhteeltaan parempi?
 
Jos pakastimella saa paremman hyötysuhteen niin miksihän valmistajat ei käytä kun kilpailevat kaiken aikaa energialuokista muutenkin?
 
No syynä on hinta ja koko. Sais sitä vieläki paremman kun pistäis esim 40cm eristeet mutta kuka niin ison ostais? :D
 
Esim Power-myymälällä oli eräällä merkillä (jota en muista) ulospäin ihan identtisiä laitteita; jääkaappi pakastelokerolla, pelkkä jääkaappi ja pelkkä pakastin. Niissä varmaan oli hyvin samat osat ja eristeet, enintään hyllyt vähän erosi pakastelokeron takia.

Merkkien ja mallien välillä voi olla suurempia eroja onko sitten jääkaappi vai pakastin..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 781
Viestejä
4 498 960
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom