Mitä ihmettä selität
@TMK ?
Jos kytket paneelit halpis inverterillä verkkoon niin vehje sanoo poks. Vain laadukkaammat ja kalliimmat siniaallot kelpaa.
Ja kyllä, tarvitaan erotin. Jos katsos julkinen verkko kippaa vaikka johdon katkeamiseen ja alatkin aurinkopaneelilla syöttää "kuolleeseen" verkkoon sänköä niin aiheutat erittäin suuren vaaratilanteen korjaamaan tuleville työmiehille. Johto joka pitäisi olla jännitteetön onkin yhtäkkiä jännitteellinen. Todennäköisesti vielä vaihtelevasti, eli osan aikaa ilman ja kohta taas sähköissä. Tällaisessa tilanteessa saat suoraan haasteen oikeuteen.
Eli "erotin", tai miksi haluaakin kutsua, tarvitaan tilanteissa joissa sähköverkko on nurin. Silloin EI SAA SYÖTTÄÄ sähköä takaisinpäin verkkoon. Jos näin teet niin olet oikeasti kusessa.
Niin ja miksi ihmeessä oletat minulla olevan jotain "motiiveja"? Motiivini on olla tappamatta ketään ja siksi neuvon mitä pitää huomioida. Itse en ole moisia virityksiä tehnyt, mutta erään mökin olen kW paneeleilla ja reilulla 10kWh akustolla sähköistänyt ja rakentanut monipuolset etähallinnat ml. ylijäämäsähkön käyttämisen lämmitykseen. Ilmeisesti en siis tiedä yhtään mistään mitään. On vain "motiiveja" johtaa harhaan.