Osaako nuo Froniuksen 3-vaihe säätimet kuormittaa sitä vaihetta mikä kuluttaa eniten kuormaa vai jakaantuuko tasaisesti kolmelle vaiheelle?
e:
"
Kysymys: Jakaako 3-vaiheinvertteri aurinkosähköjärjestelmän tuottaman sähkön aina tasaisesti joka vaiheelle?
Vastaus: Vastaus: Vastasit itse kysymykseesi jo kysymykselläsi. 3-vaiheinvertteri tuottaa 3-vaihesähköä, ja kolmivaihesähkön määritelmä on, että siinä samansuuruinen jännite ja virta toistuvat tietyin väliaijoin. Vastaus on, että 3-vaiheinvertteri jakaa tuotetun sähkön aina tasaisesti joka vaiheelle, koska tuottaa 3-vaihesähköä.
Jatkokysymys: Eli jos kiinteistössä yhden vaiheen kuorma on enemmän kuin kolmannes järjestelmän senhetkisestä tuotosta niin joudutaanko sähköä ostamaan lisää – vaikka muilla vaiheilla ei olisikaan kuormaa juuri lainkaan? Vaikuttaako ”vaihenetotus” mittarointi/laskutus tähän (meillä Caruna)?
Vastaus: Carunan, Caruna Espoon, Vantaan Energian ja pääosan Loisteen verkossa et joudu. Muiden verkkoyhtiöiden alueella joudut. Tämä tulee muuttumaan 2021-2023 kun jakeluverkkoyhtiöt siirtyvät tulevaisuudessa pakkolliseen tuntinetotukseen 2 vuoden siirtymäajan aikana.
"
Kysymyksiä aurinkosähköstä Tällä palstalla olen käsitellyt aurinkosähköstä minulle esitettyjä kysymyksiä seuraavien otsikoiden alla. Jos oma kysymyksesi ei ole vielä listalla voit ottaa minuun yhteyttä. Yhteystietoni löydät täältä. Rakennetaan aurinkosähköä yhdessä 2024! Vesa-Matti Puro...
www.aurinkovirta.fi
Eli ei taida osata invertterit tuota. Tää on sitä tuntinetotusta mistä uutisoitu. Oma verkkoyhtiö ei harrasta vielä tuota. Pitäs siis hommata 1-vaihe järjestelmä mikä ei taas tulevaisuuden kannalta ole järkevää kun luohinta loppuu joskus kuitenkin. 3v invertterillä mulla taas pitäisi olla jokaiselta vaiheelta oma pistorasia ryhmä ja niissä rigit kiinni. En oikein näe järkeä vedellä johtoja tuota varten kun selviäisin muuten yhdellä 16A ryhmällä. Varsinkin jos rigien paikka siirtyy niin aina varmistaa, että on kaikki vaiheet saatavilla.
Ei tästä nyt taida tulla vieläkään jaskaa tai paskaa. Aattelin jos kuoppais tulevaisuuden akkulaajennosvaraus idean nyt kun on oikeasti paljon kuormaa kokoajan. Mutta ei sitten väkisin vieläkään :/. Odotellaan tuntinetotusta niin sitten saisi hyvitystä verkkoyhtiöltä ja voisi pitää sen tasaisen rigikuorman yhdellä vaiheella.