Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa myös harkita omaa johtoa (ja sulaketta) akulta kompuralle, niin ei muiden laitteiden jännite notkahda samalla kun kompura käynnistyy.
 
Omalla mökillä kaikki kaapelivedot tehty MMJ:llä. 12V järjestelmä ja jääkaappi oli noin 6m vedon päässä 5x2,5mm² joista sitten syötöksi otin 4x2,5mm². Kyllä se siinä muutaman vuoden pelitti, jääkaappina juuri saman tyyppinen kuin tuo. Muutoin ei suuria kuormia ole, 6 led-lamppua ja sitten puhelimen laturia. (edit: no onhan siellä vielä pikkuruinen tv, mutta sille oma syöttö)

Seinäpistokkeiksi laitoin tällaiset kiinteät savukkeensytytin-liittimellä:
1617466869974.png

Suomesta noita en ole tainnut löytää. Motonetissä on samanoloisia mustia, mutta niissä vain usb-paikat. USB pistorasia 2 osainen 12 V musta | Motonet Oy
 
Tuollaisen 12V jääkaapin ja jopa 10m matkan kanssa kannattaa harkita myös isoa kondensaattoria sinne kaapin taakse. Kompurakaappi höräsee käynnistyksessä oikeasti aikamoisen piikin. Se piikki ei ole pitkä, mutta sitäkin terävämpi. Iso (1 faradin) konkka antaisi kaapille paremman potkun eikä se 10m kaapeli tarvitse olla sitä ranteen paksuista että pelittää.

Kuparin ominaisvastus on 0,01678 Ohm mm2/m , josta voit laskea kaapelin jännitehäviön esim. 12V jääkaapille.
Jos 10m 2x 2.5 mm2 kaapeli jääkaapille (5A), niin jännitehäviö on
0,01678 ohm mm2/m * 20m / 2,5 mm2 * 5 A = 671,2 mV
Eli 12,6 V akkujännitteestä tulee jääkaapille vain alle 12 V , mikä on aivan liian vähän ottaen huomioon ,että 12V jääkaapin käynnistyvirta voi olla merkittävästi suurempi.
Kaapeli 12V jääkaapille olisi hyvä olla vähintään 2 x 6 tai 2x 10 mm2 .

PS. Jos kaappi ottaa vain 42W / 12V = 3,5A silti suosittelen kaapeliksi 2x6 mm2 vähintään.
42W kompurakaappi on aika kevyt. Verkkovirtakaapit vie ainakin 100-200W käydessään, joten olettaisin tuollaisen 100+ olevan oikeampi kokoluokka. 2x6 mm2 on siihenkin erittäin niukasti mitoitettu, kun jännite vain 12V.

Omalla mökillä kaikki kaapelivedot tehty MMJ:llä. 12V järjestelmä ja jääkaappi oli noin 6m vedon päässä 5x2,5mm² joista sitten syötöksi otin 4x2,5mm². Kyllä se siinä muutaman vuoden pelitti, jääkaappina juuri saman tyyppinen kuin tuo.
Mittasitko koskaan paljonko söi ampeereja? Kaapilta vs. akulta?

100W kuorma reilun 10m päähän niin heikolla piuhalla se on 200W akuilta. :D
 
Eiköhän tommonen 12V invertterikompura lähde aika kevyesti käyntiin. Vähä eri meno kuin perinteisen 230V kompuran kanssa.
 
42W kompurakaappi on aika kevyt. Verkkovirtakaapit vie ainakin 100-200W käydessään, joten olettaisin tuollaisen 100+ olevan oikeampi kokoluokka. 2x6 mm2 on siihenkin erittäin niukasti mitoitettu, kun jännite vain 12V.

12V kompurat on aika pienitehoisia ja ilmeisesti vastapaine käynnistyksessä selvästi pienempi kuin verkkovirtalla toimivissa laitteissa.

Verkkovirtalla toimivat jääkaapit ja pakastimetkin 100l luokassa selvästi alle 100W esim. 65W kompressorilla, vaikka käynnistyksessä tehopiikki onkin kompressorin vastapaineen vuoksi 10-kertainen.
 
Kuparin ominaisvastus on 0,01678 Ohm mm2/m , josta voit laskea kaapelin jännitehäviön esim. 12V jääkaapille.
Jos 10m 2x 2.5 mm2 kaapeli jääkaapille (5A), niin jännitehäviö on
0,01678 ohm mm2/m * 20m / 2,5 mm2 * 5 A = 671,2 mV
Eli 12,6 V akkujännitteestä tulee jääkaapille vain alle 12 V , mikä on aivan liian vähän ottaen huomioon ,että 12V jääkaapin käynnistyvirta voi olla merkittävästi suurempi.
Kaapeli 12V jääkaapille olisi hyvä olla vähintään 2 x 6 tai 2x 10 mm2 .

PS. Jos kaappi ottaa vain 42W / 12V = 3,5A silti suosittelen kaapeliksi 2x6 mm2 vähintään.

Palaan tähän vielä, miksi tuossa laskelmassa on 20m kun puhutaan 10m vedosta? Koska 2x2,5mm2? Miten jännitehäviöön vaikuttaa se jos vetää vaikkapa 4x2,5mm2 kaapelilla tuon 2x2 5mm2 sijaansiten että yhdistää kaksi johdinta kumpaankin napaan?
 
Palaan tähän vielä, miksi tuossa laskelmassa on 20m kun puhutaan 10m vedosta? Koska 2x2,5mm2? Miten jännitehäviöön vaikuttaa se jos vetää vaikkapa 4x2,5mm2 kaapelilla tuon 2x2 5mm2 sijaansiten että yhdistää kaksi johdinta kumpaankin napaan?
Kun virta kulkee myös takaisin akkuun - johtimessa tulee 10 m kaapelilla 20m johdinta.
Eli 4x 2,5mm2 kaapelilla saat kytkettyä 2x 5mm2. Jos on 5 x2,5mm2 kaapeli voi sen kytkeä 5mm2 + 7,5 mm2 kaapeliksi.
 
Kun virta kulkee myös takaisin akkuun - johtimessa tulee 10 m kaapelilla 20m johdinta.
Eli 4x 2,5mm2 kaapelilla saat kytkettyä 2x 5mm2. Jos on 5 x2,5mm2 kaapeli voi sen kytkeä 5mm2 + 7,5 mm2 kaapeliksi.

Kiitos, jos vedetään tuollain epäsymmetrisesti 5mm+7.5mm niin miten kytkentä tapahtuu, onko väliä kumpaan napaan tulee paksumpi?
 
Kiitos, editoin juuri viestiäni eli osaatko vastata toimiiko tuo Bilteman halpisjohto?

Edit rasiat on 12v rasioita

Toimiihan se piuha mutta häviöt tommosissa 2 x 0,75 neliön piuhoissa kasvaa suureksi. Etsi vain suosiolla tukevampaa piuhaa, jotain 2 x 6 neliötä tms. Jos jääkaapista on kyse niin täytyy huomioida, että kompura ottaa käynnistyshetkellä paljon nimellistehoaan suuremman virtapiikin (erään lähteen mukaan jopa 10 kertaisen) jolloin jännitehäviö kaapelissa voi olla niin suuri ettei kompura käynnisty.

Tässä laskuri jolla voit hahmotella kuinka suuret häviöt johdotuksessa syntyy. Muista laittaa kaapelin pituus kaksinkertaisena jotta tulee laskettua häviö kummankin johtimen osalta. Esimerkki sulla on 12V 60W kulutuskoje kymmenen metrin 2 x 0,75 neliön piuhan päässä.
Capture.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Tähän voisi pistää jatkokysymyksen että miksi joissain kaapeleissa on 3 ja toisissa 4 kuparia sisällä, mikä se 4. on jos kolme ekaa on +- ja nolla?

Edit ja löytyy näköjään 5 kuparin kaapeleitakin
Itse olen käyttänyt muutamissa kohdissa perus MMJ-kaapelia monisäikeisen sijasta, koska en ole löytänyt monisäikeisiä riittävän paksuja kaapeleita, joissa olisi enemmän kuin kaksi johdinta samassa kaapelissa. Käyttämällä noita useamman kuin kahden johtimen kaapeleita saa yhdellä kaapelivedolla ohjattua vaikkapa kahta eri valaisinta kaksikytkimisellä katkaisijalla, mikä on sillain paljon mukavampaa eikä huoneesta tule johtoviidakkoa.

Semmoinen toki pitää huomioida, että jos tekee "epästandardeja" virityksiä, niin kukaan ulkopuolinen ei osaa kytkentöjä välttämättä tulkita, mutta 12V-järjestelmissä se on sinänsä sallittua ja sopivat sulakkeet toki pitää olla kaikissa lähdöissä, jos ei halua rikkoa laitteita/johtimia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli aikoinaan laitettua normi johdonsuoja-automaatit, joita kai ei ole DC:lle speksattu mitenkään, eli en sen tarkemmin tiedä onko niistä mitään iloa. Onko nykyään siis DIN-kiskoon meneviä DC-puolen johdonsuoja-automaatteja olemassa?
 
Tuli aikoinaan laitettua normi johdonsuoja-automaatit, joita kai ei ole DC:lle speksattu mitenkään, eli en sen tarkemmin tiedä onko niistä mitään iloa. Onko nykyään siis DIN-kiskoon meneviä DC-puolen johdonsuoja-automaatteja olemassa?

Ainakin Hagertit toimii valmistajan lupausten perusteella ihan hyvin DC:llä kunhan jännite pysyy riittävän alhaalla. Maksimi tasajännite taisi olla noin 60 voltin luokkaa.

e: Datalehti kohta nimelliskäyttöjännite, AC: maks. 230/400V min. 12V DC: maks. 60V, 125V kaksinapaisesti sarjaankytkettynä

https://www.utu.eu/sites/default/fi...suojakatkaisijat-tekniset-tiedot-11fi0211.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Tuli aikoinaan laitettua normi johdonsuoja-automaatit, joita kai ei ole DC:lle speksattu mitenkään, eli en sen tarkemmin tiedä onko niistä mitään iloa. Onko nykyään siis DIN-kiskoon meneviä DC-puolen johdonsuoja-automaatteja olemassa?
Onhan noissa joissain tasavirtasopivuus, pitää vaan kaivella data sheettejä. Sinänsä kannattaa aina kokeilla, että toimiiko automaatti ylipäätään, sehän on helppo kokeilla (jos uskaltaa). Itse olen vahingossa kokeillut toimivuuden parikin kertaa, eli kyllä ainakin omani laukeaa oikosulussa about salamana. Sitä en sitten tiedä, että mitä jos hissukseen nostaa kuormitusta, niin laukeaako tuollainen automaattisulake "tarpeeksi" nopeasti rajan ylittyessä, jos ja kun se on pääasiassa kai vaihtovirralle speksattu. Omani on muuten just ton yllä mainitun Hagertin tekele.

Itsellä tosin vain akun kytkennässä tuollainen automaattisulake, muuten olen käyttänyt tavallisia autonsulakkeita ja tällaista rasiaa: Sulakerasia Marine 12 sulakkeelle | Motonet Oy

Toi on siinä mielessä ihan kuin mikä hyvänsä autokäyttöön tarkoitettu sulakerasia, mutta siitä löytyy valmiina miinuskisko, mitä ei ihan kaikissa noissa halvimmissa sulakerasioissa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä kaikki johdonsuojat toimivat jollaintasolla myös tasasähköllä, mutta datalehdestä varmistamalla näkee pysyykö virrat aisoissa. Kaupasta kyllä saa silti edelleen johdonsuojia jotka on speksattu vain AC virralle.

Tuli mieleen tuossa aiemmin kun kysyin siitä yksisäikeisen "toimimattomuudesta" DC käytössä, niin tuossa voi olla taustalla se että autojen/asuntovaunujen/veneiden yms liikkuvien laitosten johdotuksiahan ei saa tehdä yksisäikeisellä, noissahan on yleensä tasasähköpiirit, mutta syy siihen yksisäikeisen kieltoon on se että ne yksisäikeiset johdot murtuvat tärinästä, eli ne ovat vain kirjaimellisesti kiinteään asennukseen.
 
Käytännössä kaikki johdonsuojat toimivat jollaintasolla myös tasasähköllä, mutta datalehdestä varmistamalla näkee pysyykö virrat aisoissa. Kaupasta kyllä saa silti edelleen johdonsuojia jotka on speksattu vain AC virralle.

Tuli mieleen tuossa aiemmin kun kysyin siitä yksisäikeisen "toimimattomuudesta" DC käytössä, niin tuossa voi olla taustalla se että autojen/asuntovaunujen/veneiden yms liikkuvien laitosten johdotuksiahan ei saa tehdä yksisäikeisellä, noissahan on yleensä tasasähköpiirit, mutta syy siihen yksisäikeisen kieltoon on se että ne yksisäikeiset johdot murtuvat tärinästä, eli ne ovat vain kirjaimellisesti kiinteään asennukseen.
Itsellä ei ole mitään sähköalan tietämystä, mutta satuin joskus lukemaan, että tasavirralle parempi olisi juuri monisäikeinen. Ongelma tosiaan on, ettei noita monisäikeisiä ole saatavilla niin, että kaapelissa olisi enemmän kuin kaksi johdinta, mikä aiheuttaa sen, että piuhojen määrä alkaa asennuksissa karata lapasesta... Tai jos on, niin saa toki vinkata. Mutta siis itse olen kyllä järkeillyt ihan käytännön kokemuksen kautta, että ainakin jossain pienitehoisissa LED-valaisimissa se on yksi ja sama mitä piuhaa siellä menee, kulutus on kuitenkin jotain 3-5W per polttimo.
 
Ongelma tosiaan on, ettei noita monisäikeisiä ole saatavilla niin, että kaapelissa olisi enemmän kuin kaksi johdinta, mikä aiheuttaa sen, että piuhojen määrä alkaa asennuksissa karata lapasesta... Tai jos on, niin saa toki vinkata.
Onhan noita vaikka kuinka, MSK, LiYY/LiYCY, PFK/PFSK, öLFLEX, DRAKAFLEX ja GAMAFLEX ainakin näin parin sekunnin miettimisellä. Suurimmasta osasta taitaa löytyä versioita useammallakin kuin kolmella johtimella ja useampaa poikkipinta-alaa.
 
Itsellä ei ole mitään sähköalan tietämystä, mutta satuin joskus lukemaan, että tasavirralle parempi olisi juuri monisäikeinen.
Joo, kaikkihan tuon on joskus lukeneet tai kuulleet, mutta mä en kyllä ainakaan omalla sähköfysikaalisella tietotasollani ymmärrä tuolle mitään perustetta.
Ongelma tosiaan on, ettei noita monisäikeisiä ole saatavilla niin, että kaapelissa olisi enemmän kuin kaksi johdinta, mikä aiheuttaa sen, että piuhojen määrä alkaa asennuksissa karata lapasesta... Tai jos on, niin saa toki vinkata. Mutta siis itse olen kyllä järkeillyt ihan käytännön kokemuksen kautta, että ainakin jossain pienitehoisissa LED-valaisimissa se on yksi ja sama mitä piuhaa siellä menee, kulutus on kuitenkin jotain 3-5W per polttimo.

Johtuu nyt vähän mitä haluat asentaa, mutta jos sulla on jokin suurikulutuksinen laite, niin eihän siihen tarvitse kuin sen kaksi johdinta, ja jos haluat niemnomaan monisäikäisetä, niin käytännössä 6mm² koosta alkaen kaapelit ovat yleensä niitä muutamasäikeisiä, vaikka yksilankaisiin joskus törmääkin.

Jos olet jotain kesämökin sähköjä tekemässä, ja haluat että ne näyttäisi kuten perinteiset MMJ asennukset, niin MKMJ kaapelit ovat muutamasäikäisellä johtimella tehtyjä "MMJ" kaapeleita. Tosin ei ne sen notkeampia ole kuin MMJ kaapelitkaan.
 
Joo, kaikkihan tuon on joskus lukeneet tai kuulleet, mutta mä en kyllä ainakaan omalla sähköfysikaalisella tietotasollani ymmärrä tuolle mitään perustetta.
Tämä taitaa olla niitä samoja tornihuhuja kuin HiHisteillä on kaapeleista, esim kauniiseen kengännauhan päälliseen pujotettu audiokaapeli kuulostaa paremmalta kuin sama kaapeli ilman koreaa kuorrutusta. Itsekin kiusasin aikanaan yhtä HiHistikaveria antamalla sille testiin kaksi XLR-XLR -kaapelia, toisessa oli paljas halpis-foil-audiokaapeli ja toisessa sama kaapeli joka oli päällystetty punaisella kengännauhalla josta oli postettu sisus. Kengännauhakaapeli oli kuulemma paljon parempi äänenlaadultaan.

Alle megahertsiluokan taajuuksilla on aikalailla sama onko kaapeli yksisäikeistä vai litz-lankapunosta tai jotain siltä väliltä, samalla tavalla se signaali tai sähkö siinä kulkee oli taajuutta 0Hz tai 20kHz, kunhan poikkipinta-ala on sama.
 
Itsekin olen siinä käsityksessä että korkeilla taajuuksilla sähkö kulkee pinnassa. Sikäli tuntuisi että nimenomaan tasasähköllä (matalin mahdollinen taajuus) ei olisi väliä säikeiden määrällä.

Olisiko joku sitten virheellisesti ajatellut että tasasähkö olisi äärettömän korkeataajuista?
 
Ainoa mikä tasasähkölle merkitsee on johtimen poikkipinta-ala. Korkeilla taajuuksilla vaihtosähköllä asia on pintaefktin vuoksi erilainen, mutta silloin toisaan puhutaan korkeista taajuuksista, ei mistään 50 Hz töpselisähköstä. Se on johtimen näkökulmasta sama kuin tasavirta.
 
Eilen saatu asennukset valmiiksi. Vielä vähän papereiden pyörittelyä verkkoyhtiön kanssa ennen kuin saa luvan kytkeytyä verkkoon.
 

Liitteet

  • 85127FDB-6069-4B70-BA0B-AA0E77B4BC1D.jpeg
    85127FDB-6069-4B70-BA0B-AA0E77B4BC1D.jpeg
    3 MB · Luettu: 128
Myös 50Hz:llä esiintyy virran ahtautumista mutta merkitystä vasta pitkissä siirtolinjoissa ?
Olennaisesti merkitystä on kaapelin paksuudella. Mitä korkeampi taajuus, sitä ohuempaan kerrokseen kaapelin pintaan virta pakkautuu. Eli 50Hz:llä kaapelin täytyy olla aika paksu (tyyliin ainakin yli 10mm) ennen kuin virran ahtautumisella on sanottavaa merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Olennaisesti merkitystä on kaapelin paksuudella. Mitä korkeampi taajuus, sitä ohuempaan kerrokseen kaapelin pintaan virta pakkautuu. Eli 50Hz:llä kaapelin täytyy olla aika paksu (tyyliin ainakin yli 10mm) ennen kuin virran ahtautumisella on sanottavaa merkitystä.
En löytänyt kunnon referenssiä mutta meillä lähellä uusittiin voimalinja jossa yhden (avo) kaapelin sijaan käytettiin tuplakaapelia.

tuolla on jotain viitteitä esim, "At 60 Hz in copper, the skin depth is about 8.5 mm"

No täällä on focus (DC) aurinkosähkössä jota keskustelua on kiva seurata vaikka ei laittaisi paneelia.
 
Niin, "skin depth" on 50Hz:lla 9,2mm. Tuo lukema määritellään niin, että sillä etäisyydellä pinnasta virrantiheys on enää 1/e (eli n. 37%) pinnan virrantiheydestä. Vastaavasti tuplasti sisemmällä 18,4mm virrantiheys on 1/e^2 (n. 14%).

Eli toki jo 50Hz:lla paksujen kaapeleiden kanssa on hyötyä tehdä niistä "putkia".
 
Viimeksi muokattu:
Tuon paksuiset kaapelit on jo ihan käsiteltävyydenkin takia tehtävä vähintään muutamasäikeisenä.
 
Nooh ongelma tulee vastaan vasta kun haluaa siirtää sen katolla olevan 100MW DC sähkön 100km päässä olevalle mökille 50Hz taajuudella o_O
 
Tarkoitus olis saada saarimökkiin vähän aurinkosähköä, tarve ois valot (3h + tupa + mahdollisesti saunamökki), kännykän & läppärin lataaminen, sähköjääkaappi ja muiden piensähkölaitteiden kuten kahvinkeittimen satunnainen käyttö. Bongasin oheisen tarjouksen, osaisko joku sanoa että lyökö tässä kätensä paskaan vai onko ihan järkevä setti? Jonkin verran sais tietty säästettyä rahaa jos koettais ettiä akut halvemmalla muualta, mutta voin muutaman kympin maksaa extraa siitä että ei tarvitse tilailla kaikkia tilpehöörejä ebaysta.

Solar 330 HC Aurinkosähköjärjestelmä 80L Jääkaapilla

Asentamisen luulis sujuvan ihan normijärjellä kunhan osaa kiinnittää piuhat oikeille paikoille eikä vedä akkuja oikosulkuun?

edit: menin nyt kuitenkin kattomaan akkuja ja löyty tämmöset joilla säästäis aika pitkän penin ton paketin akkuihin verrattuna: Energie vapaa-ajan akku 220Ah gel CML
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus olis saada saarimökkiin vähän aurinkosähköä, tarve ois valot (3h + tupa + mahdollisesti saunamökki), kännykän & läppärin lataaminen, sähköjääkaappi ja muiden piensähkölaitteiden kuten kahvinkeittimen satunnainen käyttö. Bongasin oheisen tarjouksen, osaisko joku sanoa että lyökö tässä kätensä paskaan vai onko ihan järkevä setti? Jonkin verran sais tietty säästettyä rahaa jos koettais ettiä akut halvemmalla muualta, mutta voin muutaman kympin maksaa extraa siitä että ei tarvitse tilailla kaikkia tilpehöörejä ebaysta.

Solar 330 HC Aurinkosähköjärjestelmä 80L Jääkaapilla

Asentamisen luulis sujuvan ihan normijärjellä kunhan osaa kiinnittää piuhat oikeille paikoille eikä vedä akkuja oikosulkuun?

edit: menin nyt kuitenkin kattomaan akkuja ja löyty tämmöset joilla säästäis aika pitkän penin ton paketin akkuihin verrattuna: Energie vapaa-ajan akku 220Ah gel CML
Tuossa setissähän ei ole inverteriä mukana. Kahvinkeittimelle tarvitsee yli 1000W vehkeen, joten kannattaa se miettiä. Sitten kysymys onkin että haluaako valot vetää 12/24V piuhoilla vai verkkovirralla. Jälkimmäinen toki vaatii ammattimiehen asentamaan. Jääkaappi voi olla 12/24V jos sen saa lähelle akustoa. Silloin kaapin voi jättää myös päälle silloin kun ei mökillä ole (ja voi sammuttaa inverterin).

Itse palasina ostamalla voi säästää jonkin verran ja saa sellaista kuin itse haluaa. Jos siis tarkoitus itse viritellä niin melkein suosittelen 12V settiä jonka hankkii palasina sieltä täältä. Inverteri sitten läppäreitä ja kahvinkeitintä varten. Inverteri ja jääkaappi vaatii paksut kaapelit. Varsinkin se inverteri jos kahvia keitellään yli 1000W tehoilla. Inverterit kuluttaa jatkuvasti sähköä, vaikka niissä ei olisi kiinni mitään. Osassa halvoista myös pyörii tuuletin 100% ajasta 100% nopeudella. Sellaista ei kovin mielellään mihinkään oleilutilaan kannata laittaa.
 
Eikös tuo 1*330W ole aivan alakanttiin noilla akuilla, varsinkin jos yhtään pilvistä. Itselle tulossa myös mökille sähköt (230v) tässä keväällä ja laitan 4*345W eli lähelle Easysolarin maksimia. Akut myös 2*250ah
 
Eikös tuo 1*330W ole aivan alakanttiin noilla akuilla, varsinkin jos yhtään pilvistä. Itselle tulossa myös mökille sähköt (230v) tässä keväällä ja laitan 4*345W eli lähelle Easysolarin maksimia. Akut myös 2*250ah
Meillä easysolarissa 4x250W ja 4x220Ah AGM. Paneelit "huonossa" sijainnissa, joten saa olla reilusti akustoakin. Kaikki vedetty verkkovirralla. Viime kesä tuli tehtyä aurinkosähkösavustettua lohta. :hungry:
 
Kannattaako harkita: Solarwatt 2,85kWp aurinkosähköpaketti | Karkkainen.com verkkokauppa

Vai suosiolla vaan etsiä ja metsästää itse kaikki kilkkeineen pävineen?

e: Alan kallistua siihen, että kannatanee tilata itse vaan. Yritän puhua vielä jonkun mukaan ja tilata kimpassa isomman läjän paneeleja.

Oisko heittää jotain kauppasuosituksia? Tähän asti törmännyt, että paneelit täältä: Aurinkopaneelit

Forniuksen invertteri kannattanee tilata jostain eu:n alueelta: Fronius Symo 5.0-3-M Photovoltaik-Wechselrichter WLAN | eBay

Kiinnikkeet ja kaapelit varmaan suomesta.

e2: Nopeesti laskettuna

16kpl 330W á119€ eli 1904€ ja 5,28kW
Invertteri tuolta itävallasta 1200€
kiinnikke paketti thermosunilta 650€
Kaapelit ja liittimet 100€

3850€ 5,28kW järjestelmä. Vastaava setti thermosunilla 4589€

Vähän sais vielä tingittyä jos 290W paneeleilla:

16kpl 290W á89€ eli 1424€ ja 4,64kW
Invertteri tuolta itävallasta 1200€
kiinnikke paketti thermosunilta 650€
Kaapelit ja liittimet 100€

3370€ 4,64kW järjestelmä. Vastaava setti thermosunilla 3990€

Onkohan hyötyä maksaa 500€ enempi noista 330W paneeleista? Teho lisäys on aika mitätön, mutta jos paneelit ovat huomattavasti parempia niin voisi harkita.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako harkita: Solarwatt 2,85kWp aurinkosähköpaketti | Karkkainen.com verkkokauppa

Vai suosiolla vaan etsiä ja metsästää itse kaikki kilkkeineen pävineen?

e: Alan kallistua siihen, että kannatanee tilata itse vaan. Yritän puhua vielä jonkun mukaan ja tilata kimpassa isomman läjän paneeleja.

Oisko heittää jotain kauppasuosituksia? Tähän asti törmännyt, että paneelit täältä: Aurinkopaneelit

Forniuksen invertteri kannattanee tilata jostain eu:n alueelta: Fronius Symo 5.0-3-M Photovoltaik-Wechselrichter WLAN | eBay

Aihe vähän kiinnostaa, mutta toistaiseksi sähkönkulutus vuodessa luokkaa 9000kwh, miettisin tuota kuoletusta et meneeköhän 20vuotta kun tommoisen 3,6kwh järjestelmän laittaisi?


Tässä olisi Froniuksen 3,3kwh asennettuna 3535€ kun kotitalousvähennys otettu pois? Ainakaan tuohon Solarwattin ei jää eroa paljoakaan, jos miettii, että asennus mukana?
Fronius 3.3 kWp AURINKOSÄHKÖPAKETTI “AVAIMET KÄTEEN ASENNETTUNA” – Solarpower
 
Kannattaako harkita: Solarwatt 2,85kWp aurinkosähköpaketti | Karkkainen.com verkkokauppa

Vai suosiolla vaan etsiä ja metsästää itse kaikki kilkkeineen pävineen?

e: Alan kallistua siihen, että kannatanee tilata itse vaan. Yritän puhua vielä jonkun mukaan ja tilata kimpassa isomman läjän paneeleja.

Oisko heittää jotain kauppasuosituksia? Tähän asti törmännyt, että paneelit täältä: Aurinkopaneelit

Forniuksen invertteri kannattanee tilata jostain eu:n alueelta: Fronius Symo 5.0-3-M Photovoltaik-Wechselrichter WLAN | eBay

Kiinnikkeet ja kaapelit varmaan suomesta.

e2: Nopeesti laskettuna

16kpl 330W á119€ eli 1904€ ja 5,28kW
Invertteri tuolta itävallasta 1200€
kiinnikke paketti thermosunilta 650€
Kaapelit ja liittimet 100€

3850€ 5,28kW järjestelmä. Vastaava setti thermosunilla 4589€

Vähän sais vielä tingittyä jos 290W paneeleilla:

16kpl 290W á89€ eli 1424€ ja 4,64kW
Invertteri tuolta itävallasta 1200€
kiinnikke paketti thermosunilta 650€
Kaapelit ja liittimet 100€

3370€ 4,64kW järjestelmä. Vastaava setti thermosunilla 3990€

Onkohan hyötyä maksaa 500€ enempi noista 330W paneeleista? Teho lisäys on aika mitätön, mutta jos paneelit ovat huomattavasti parempia niin voisi harkita.

Amerisolarin paneeleista kannattaa lukea vähän juttua. Itsellänikin oli aluksi harkinnassa amerisolarin paneelit hinta/teho suhde mielessä, mutta muutamat testit ja artikkelit luettua päätin skipata tuon valmistajan paneelit.

 
Okei hyvä tietää, että voi nuo kiertää. Mistä itse tilasit paneelit?

Aihe vähän kiinnostaa, mutta toistaiseksi sähkönkulutus vuodessa luokkaa 9000kwh, miettisin tuota kuoletusta et meneeköhän 20vuotta kun tommoisen 3,6kwh järjestelmän laittaisi?


Tässä olisi Froniuksen 3,3kwh asennettuna 3535€ kun kotitalousvähennys otettu pois? Ainakaan tuohon Solarwattin ei jää eroa paljoakaan, jos miettii, että asennus mukana?
Fronius 3.3 kWp AURINKOSÄHKÖPAKETTI “AVAIMET KÄTEEN ASENNETTUNA” – Solarpower

Jos tässä nyt louhii jotain niinkauan kuin on kannattava louhia jotain niin kaikki sähkö kyllä menisi käyttöön mitä paneeleista saan pihalle.
 
Viimeksi muokattu:
Okei hyvä tietää, että voi nuo kiertää. Mistä itse tilasit paneelit?

Itse päädyin tilaamaan Onniselta kaikki kamat loppupeleissä. Maaliskuussa onnisella oli froniuksen invertteritarjousta ja JA Solarin 275W paneelit alennuksessa niin tilasin loppupeleissä kaikki kamat tuolta firman alennuksia vielä hyödyntäen. Mukana kun oli MMJ:tä, jappi putkea, potentiaalintasauskaapelia ja muuta asennushilpettä niin kokonaishintaa tuolle 3,3kWp paketille tuli noin 3200€. Asennus itse ja tuttu S2 luvat omaava henkilö kävi tekemässä kytkennät. Ja tietysti kaapeleita ja muita jäi yli vielä toiseenkin asennukseen jos olisi tarvetta. Jos vertaa kaupalliseen settiin eli jättää pois MMJ:t ja muut asennustarvikkeet niin tuon paketin hinta oli noin 2800€ sisältäen siis paneelit, telineet, invertterin, turvakytkimet (AC ja DC), 50m DC kaapelia, 2 paria MC4 liittimiä ja varoitustarrat.
 
Itse päädyin tilaamaan Onniselta kaikki kamat loppupeleissä. Maaliskuussa onnisella oli froniuksen invertteritarjousta ja JA Solarin 275W paneelit alennuksessa niin tilasin loppupeleissä kaikki kamat tuolta firman alennuksia vielä hyödyntäen. Mukana kun oli MMJ:tä, jappi putkea, potentiaalintasauskaapelia ja muuta asennushilpettä niin kokonaishintaa tuolle 3,3kWp paketille tuli noin 3200€. Asennus itse ja tuttu S2 luvat omaava henkilö kävi tekemässä kytkennät. Ja tietysti kaapeleita ja muita jäi yli vielä toiseenkin asennukseen jos olisi tarvetta. Jos vertaa kaupalliseen settiin eli jättää pois MMJ:t ja muut asennustarvikkeet niin tuon paketin hinta oli noin 2800€ sisältäen siis paneelit, telineet, invertterin, turvakytkimet (AC ja DC), 50m DC kaapelia, 2 paria MC4 liittimiä ja varoitustarrat.

Eli tähä peilaten tuo linkkaama 3,3kWp ei ole ryöstöhintaine tuohon 3535€ hintaan.
 
Eli tähä peilaten tuo linkkaama 3,3kWp ei ole ryöstöhintaine tuohon 3535€ hintaan.

Ei tuo mitenkän ryöstöhintainen ole, mutta tuossa myös nuo amerisolarin paneelit. En osaa sanoa miten paneeliasennuksissa menee, mutta monesti esimerkiksi lämpöpumppuasennuksissa se perusasennus sisältää jonkinlaiset raamit kuten yksi puurakenteinen läpivienti ja max 10m syöttökaapelin. Epäilisin että sama homma on aurinkopaneelien asennuksissa eli kannattaa varmistaa mitä asennuspaketti pitää sisällään. Kovahan tuossa työn osuus on (reilu 2000€) jos kerran lupaavat 815€ kotitalousvähennystä puhtaana käteen (kotitalousvähennys 40% työn hinnasta). Siihen peilaten kamathan tuossa on edullisia kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi, että siinä oli noita Amerisolarin paneeleita myös.
Joskin kun ne suoriutuvat nyt jo noin 10 % huonommin heti alkumetreillä, niin kun niiden teho tippuu 10 %, niin takuuseen menisi uudet... tosin enemmän olen itse tässä pohtinut näitä takuita, että miten osoitat että niiden paneelien teho on laskenut? Pystyykö kotikonstein homman jotenkin tutkimaan fiksusti.
 
Joskin kun ne suoriutuvat nyt jo noin 10 % huonommin heti alkumetreillä, niin kun niiden teho tippuu 10 %, niin takuuseen menisi uudet... tosin enemmän olen itse tässä pohtinut näitä takuita, että miten osoitat että niiden paneelien teho on laskenut? Pystyykö kotikonstein homman jotenkin tutkimaan fiksusti.
Ei pysty. Lähinnä jos on suoraan logidataa aurinkoiselta kevätpäivältä ja maksimitehon pystyy päättelemään. 10% menee hyvin herkästi virhemarginaaliin. Nuo takuut on enemmänkin vain vakuutteluita että kennot kestää.
 
Onko noilla Amerisolarin paneeleilla oikein muuta ongelmaa, kuin että tehot oli jääneet mittauksissa luokkaa 10 prosenttia alle luvatun nimellistehon?

Sitten liittimien kanssa oli jotain pientä probleemaa ollut niissä toisena.

Mökille Amerisolarin "285 wattisia" 24V paneeleita tilasin kuukausi sitten puolisenkymmentä kun hinta oli kohdillaan (lue 89 euroa per paneeli).

Hinta oli sen verran halpa, että sillä nyt ei oikeastaan mitään väliä vaikka teho jää sen 10 prosenttia ilmoitetusta. Pistää sen verran useamman paneelin, että sen saa kompensoitua korkoineen sillä.
 
Osaako nuo Froniuksen 3-vaihe säätimet kuormittaa sitä vaihetta mikä kuluttaa eniten kuormaa vai jakaantuuko tasaisesti kolmelle vaiheelle?

e:
"
Kysymys: Jakaako 3-vaiheinvertteri aurinkosähköjärjestelmän tuottaman sähkön aina tasaisesti joka vaiheelle?
Vastaus: Vastaus: Vastasit itse kysymykseesi jo kysymykselläsi. 3-vaiheinvertteri tuottaa 3-vaihesähköä, ja kolmivaihesähkön määritelmä on, että siinä samansuuruinen jännite ja virta toistuvat tietyin väliaijoin. Vastaus on, että 3-vaiheinvertteri jakaa tuotetun sähkön aina tasaisesti joka vaiheelle, koska tuottaa 3-vaihesähköä.

Jatkokysymys: Eli jos kiinteistössä yhden vaiheen kuorma on enemmän kuin kolmannes järjestelmän senhetkisestä tuotosta niin joudutaanko sähköä ostamaan lisää – vaikka muilla vaiheilla ei olisikaan kuormaa juuri lainkaan? Vaikuttaako ”vaihenetotus” mittarointi/laskutus tähän (meillä Caruna)?

Vastaus: Carunan, Caruna Espoon, Vantaan Energian ja pääosan Loisteen verkossa et joudu. Muiden verkkoyhtiöiden alueella joudut. Tämä tulee muuttumaan 2021-2023 kun jakeluverkkoyhtiöt siirtyvät tulevaisuudessa pakkolliseen tuntinetotukseen 2 vuoden siirtymäajan aikana.

"


Eli ei taida osata invertterit tuota. Tää on sitä tuntinetotusta mistä uutisoitu. Oma verkkoyhtiö ei harrasta vielä tuota. Pitäs siis hommata 1-vaihe järjestelmä mikä ei taas tulevaisuuden kannalta ole järkevää kun luohinta loppuu joskus kuitenkin. 3v invertterillä mulla taas pitäisi olla jokaiselta vaiheelta oma pistorasia ryhmä ja niissä rigit kiinni. En oikein näe järkeä vedellä johtoja tuota varten kun selviäisin muuten yhdellä 16A ryhmällä. Varsinkin jos rigien paikka siirtyy niin aina varmistaa, että on kaikki vaiheet saatavilla.

Ei tästä nyt taida tulla vieläkään jaskaa tai paskaa. Aattelin jos kuoppais tulevaisuuden akkulaajennosvaraus idean nyt kun on oikeasti paljon kuormaa kokoajan. Mutta ei sitten väkisin vieläkään :/. Odotellaan tuntinetotusta niin sitten saisi hyvitystä verkkoyhtiöltä ja voisi pitää sen tasaisen rigikuorman yhdellä vaiheella.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 478
Viestejä
4 558 165
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom