Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 555
Ostin itse aliexpressistä 50e invertterin ja ainakin resistiivinen kuorma toimi mainiosti - pitäisi testailla vähän enemmän induktiivisia kuormia (jäähdytykseen käytettävää kompuraa jne).
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
173
Yleisesti jääkaappien kulutuslukemat on laskettu 20 asteen mukaan. 80 litran jääkaappi kuluttaa noin 25-35 Ah vuorokaudessa.
Vanhan EU-standardin mukaan kulutuslukemat 25 asteen ympäristölämpötilassa, uudessa standardissa 16c ja 32c keskiarvona, paitsi "pienimeluiset" laitteet 25c.

Tuollainen arkkupakastinmodi saattaa olla tai olla olematta vähemmän sähköä kuluttava kuin oikea jääkaappi, kylmäkoneistoa kun ei ole varsinaisesti suunniteltu tuohon toimintapisteeseen.
Joku vanhan standardin A+++ tai nykystandardin B-C-D energialuokan pakastin on kyllä sikäli hyvä lähtökohta että niissä on ihan älyttömät eristevahvuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 380
Tämän voi välttää laittamalla kennot pysrtyyn eteläpäätyyn katon lappeen alle...tulisi tehoja keskitalvellakin.
Katsoitko tuon uutisen kuvaa edes? :D
Miten olisit toteuttanut tuon tuossatapauksessa kun paneelit ainakin kuvassa näyttivät jollain pellolla makaavan...
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
899
Katsoitko tuon uutisen kuvaa edes? :D
Miten olisit toteuttanut tuon tuossatapauksessa kun paneelit ainakin kuvassa näyttivät jollain pellolla makaavan...

Näinhän meilläkin nuo on toteutettu. Tässä on ongelma että routa rikkoo nuo perustukset, rakeet rikkoo kennot ja ilmansaasteet kuluttaa pinnan rikki.

Ratkaisusta veloitan tuntilaskutuspohjalta.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 717
Näinhän meilläkin nuo on toteutettu. Tässä on ongelma että routa rikkoo nuo perustukset, rakeet rikkoo kennot ja ilmansaasteet kuluttaa pinnan rikki.

Ratkaisusta veloitan tuntilaskutuspohjalta.
Ei millään pahalla mutta anna olla jos et ehdota mitään edes etäisesti kelvollista ratkaisua. Kirjoittamassasi on valheellisia väitteitä ja asioita, joita et korjaa vaikka asentaisitkin räystään alle.
Eli koska tosiaan uutisen kuvaakaan ei tullut katsottua niin älä pilaa tätäkin ketjua! Paint-piirroksilla tämä asia ei muutu miksikään.

Mitä tuohon uutiseen tulee niin noinkin voi käydä. On aika turha varautua ilmiöön, jonka osuminen sen paneelifarmin kohdalle on varsin epätodennäköistä. Varautuminen kun perustuu todennäköisyyksiin ja niiden toteutumiseen.
Kattoasennus tulee myös olemaan se käytetyin pientalokohteissa. Tulisiko Suomessa varautua paneelit rikkoviin raekuuroihin? Mielestäni ei mutta vakuutuksen osalta voi tottakai tarkistaa, miten suhtautuvat.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
899
Ei millään pahalla mutta anna olla jos et ehdota mitään edes etäisesti kelvollista ratkaisua. Kirjoittamassasi on valheellisia väitteitä ja asioita, joita et korjaa vaikka asentaisitkin räystään alle.
Eli koska tosiaan uutisen kuvaakaan ei tullut katsottua niin älä pilaa tätäkin ketjua! Paint-piirroksilla tämä asia ei muutu miksikään.

Mitä tuohon uutiseen tulee niin noinkin voi käydä. On aika turha varautua ilmiöön, jonka osuminen sen paneelifarmin kohdalle on varsin epätodennäköistä. Varautuminen kun perustuu todennäköisyyksiin ja niiden toteutumiseen.
Kattoasennus tulee myös olemaan se käytetyin pientalokohteissa. Tulisiko Suomessa varautua paneelit rikkoviin raekuuroihin? Mielestäni ei mutta vakuutuksen osalta voi tottakai tarkistaa, miten suhtautuvat.

Olenpä tällaisia kuitenkin nähnyt nyt jo useammassa paikassa..alkaa mennä message läpi...muille paitsi sinulle.

Greipin kokoisilta rakeilta ei oikein selvitä jos kennot ovat katolla...paitsi jos on metri lunta niiden päällä...kuten Suomessa talvisin on.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 513
Arkkupakastimesta saa kyllä lähtökohtaisesti hyvän jääkaapin jo sen takia että oven avaaminen ei tuuleta samantein koko kaappia täyteen huoneilmaa, mutta tietysti kondenssiveden poisto on hieman työläämpää.

Mä olen huomannut että ihan tuollainen auton tupakansytkäriin liitettävä kylmälaukkukin kerää ruokalusikallisen vettä pohjalleen päivässä, kun laukkua käyttää aktiivisesti (eli hörppii siellä olevia nesteitä ja palauttaa pullon aina takaisin viileään).

Seinänsä ei kyllä ole mitään erityistä syytä miksi se normaalia korkeampi lämpötila tekisi pakastimen koneistosta epätaloudellisen. Monessa tapauksessahan se koneisto ei edes ole yhtään sen tehokkaampi kuin vastaavankokoisessa jääkaapissakaan, eikä sitä energiansäästöä muodostu millään tasolla siinä kylmäkoneistossa, vaan se on vaan seurausta paremmin eristetystä kaapista.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
394
Pakastimen jäähdytyskyky on suunniteltu yli 40 asteen lämpötilaerolle. Jääkaappina tuosta lämpötilaerosta on vain puolet.
Arkkupakastimen jäähdyttävän höyrystimen alumiininen pinta kattaa koko sisätilan, mikä jäähdyttääkseen voi olla korkeammassa lämpötilassa kuin jääkaapin (varsinkin pakastelokerollisen) pienempi höyrystin.
Ehkä tästä erosta johtuen ainakaan omasta arkkupakastimesta ei viikonkaan käytön jälkeen ole tarvinnut kuin pyyhkiä talouspaperilla kevyesti kosteudet pois, eikä pohjalla ole vettä.
Jos lämpötila sahaisi enemmän nollan molemmin puolin voisi veden tuotto lisääntyä?
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
173
Seinänsä ei kyllä ole mitään erityistä syytä miksi se normaalia korkeampi lämpötila tekisi pakastimen koneistosta epätaloudellisen. Monessa tapauksessahan se koneisto ei edes ole yhtään sen tehokkaampi kuin vastaavankokoisessa jääkaapissakaan, eikä sitä energiansäästöä muodostu millään tasolla siinä kylmäkoneistossa, vaan se on vaan seurausta paremmin eristetystä kaapista.
kompuran käntiaikasuhde jää pieneksi ja käyntijakso jää lyhyeksi, kumpikaan ei ole käsittäkseni paras tilannne energiatehokkuuden kannalta. (Laturilewis tuolla jossain mainitsikin kasvattaneensa kompuran minimikäyntiaikaa)
luulisin myös että kapillaarin ja kompuran imupaineiden mitoitus ei ole sama mutta tästä ei ole kyllä mitään numeerista faktaa suuruusluokasta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 513
kompuran käntiaikasuhde jää pieneksi ja käyntijakso jää lyhyeksi, kumpikaan ei ole käsittäkseni paras tilannne energiatehokkuuden kannalta. (Laturilewis tuolla jossain mainitsikin kasvattaneensa kompuran minimikäyntiaikaa)
luulisin myös että kapillaarin ja kompuran imupaineiden mitoitus ei ole sama mutta tästä ei ole kyllä mitään numeerista faktaa suuruusluokasta.
Se käyntiaika jäisi pieneksi jos se pakastin olisi reilusti tehokkaampi kuin jääkaappi... Mutta kun se ei ole. Ainakaan yleensä. Se pakastin kykenee jäähdyttämään suunnilleen yhtä monta astetta tunnissa kuin jääkaappikin, joten se käy suunnilleen yhtä kauan sen saman hystereesin sisällä. No tietysti hieman lyhyemmän ajan ja harvemmin, joka oli koko homman ajatus, mutta ei niin että se kävisi vain parin minuutin syklissä. Toki sen käyntijakson pidentäminen hieman parantaa hyötysuhdetta, kuten käy myös jääkaapilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 555
Eikö jääkaapeissa ole reikä + putki josta kondenssivesi valuu sinne kompuran päälle haihtumaan?

Pakastimiin moinen pitäisi varmaan sitten itse modata, mikä voi olla hankalaa jos ei ole kallistuksia pohjassa jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 919
Eikö jääkaapeissa ole reikä + putki josta kondenssivesi valuu sinne kompuran päälle haihtumaan?

Pakastimiin moinen pitäisi varmaan sitten itse modata, mikä voi olla hankalaa jos ei ole kallistuksia pohjassa jne.
Yleensä arkkupakastimissa on joku tyhjennysputki sulatusta varten olemassa että saa sulamisvedet valutettua hallitusti pakastimen pohjalta ulos. Jättää sen auki niin kondenssivedet valuu sieltä pois. Toki se ei valu kompuran päälle höyrystymään joten poistolle pitää keksiä joku muu tapa hävittää vesi. Esim vanhempien varastossa olevassa arkussa on alalaidassa paikka letkulle ja sulatuksessa siitä vedetään metrin letkunpätkä varaston lattiakaivoon.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
394
kompuran käntiaikasuhde jää pieneksi ja käyntijakso jää lyhyeksi, kumpikaan ei ole käsittäkseni paras tilannne energiatehokkuuden kannalta. (Laturilewis tuolla jossain mainitsikin kasvattaneensa kompuran minimikäyntiaikaa)
luulisin myös että kapillaarin ja kompuran imupaineiden mitoitus ei ole sama mutta tästä ei ole kyllä mitään numeerista faktaa suuruusluokasta.
Suurensin omassa toteutuksessa ajan 45 sekunnista 60 sekuntiin, mutta en kuitenkaan varmentanut sitä , mikä oli vaikutus energian kulutukseen. Pienentyneen kompressorin käynnistysten määrän oletin säästävän energiaa.
Jos oletetaan käynnistysteho 1000W mitatun 1 sekunnin ajan vastaa 0.28 Wh ei kuitenkaan ole merkittävä ,vaan vastaa 60W :lla noin 16 sekunnin käyntiajan energian kulutusta.
Todellisuudessa saattaa kuitenkin kompressorin käyntiajan pidennys ei välttämättä säästäkkään energiaa ?
Mutta energian säästö pakastin ratkaisussa perustuu nimenomaan lyhyeen käyntiaikaan ja harvoin. Kompressoriahan ei saa yrittää käynnistää alle 4- 5 minuutin kuluttua uudestaan.
Yö aikaan käynnistysten välinen aika ollut jopa 30 minuuttia.

Tämähän vastaa 1 : 30 käyntisuhdetta eli 60 Wh x 24 / 30 = 48 Wh/vrk minimissään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
394
Eikö jääkaapeissa ole reikä + putki josta kondenssivesi valuu sinne kompuran päälle haihtumaan?

Pakastimiin moinen pitäisi varmaan sitten itse modata, mikä voi olla hankalaa jos ei ole kallistuksia pohjassa jne.
Arkkupakastimien pohjassa on yleensä tulpallinen reikä , mutta sinne pitäisi laittaa vesilukko, ettei kylmä karkaa alaspäin.
Ainakaan omassa toteutuksessa ei vettä ole pohjalle juurkaan kertynyt.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
691
Noi 12v arkkumalliset (pakastin)jääkaapithan oli kova sana jo joskus aikoja sitten just sen takia, kun ne kulutti niin vähän perus jääkaappimalliin verrattuna. Mutta oli niillä hintaakin. Siihen aikaan tosin 100W paneelitkin oli jo isoja.
Joku tommonen alle 10Ah/vrk -kulutus oli todella vähän siihen aikaan niille järjestelmille ja vielä enemmän naurettava kulutus se on tänä päivänä nykypaneelien kanssa.
Nykypäivänä sentään paneelit on kohtuu edukkaita, niin voi (isompaa) kulutusta paikata niillä paljon edullisemmin, kuin alkaa satsaamaan vähemmän kuluttaviin laitteisiin. Peruskaapit 12/24v ei enää nykypäivänä ihan maltaita maksa, mutta kyllä ne kaikkein virtapiheimmät tahtoo maksaa vielä tänä päivänäkin noihin verrattuna hunajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 555
Kulutuksen minimointi ei tosiaan ole enää kovinkaan tärkeää ellei halua sitten sähköä riittävän talvellakin. Vaikea arvioida, että mitä joku pystyssä oleva etelään suunnattu paneeli tuottaa 60-63 asteella pohjoista leveyttä. Jos se on paikassa jossa näkyy etelään horisonttiin asti + lunta ei kinostuneteen, niin kai se sentäs jotain wattitunteja päivätasolla keskimäärin tuottaa joulukuussakin?

Mutta nykyisin saa varsin siedettävään rahaan useiden kwh:eiden akustoja ja jos sellaisia lataa jostain prutku-aggresta niin aika kauan jotkut led-valot ja kännykät pyörivät.

Talvella jääkaappiakaan ei tarvitse juuri pyörittää.


Itse en enää nykypäivänä rakentaisi mitään kiinteää asennusta 12V:nä, suoraan vaan 24V tai 48V akusto ja invertterit siitä.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
394
Jos se on paikassa jossa näkyy etelään horisonttiin asti + lunta ei kinostuneteen, niin kai se sentäs jotain wattitunteja päivätasolla keskimäärin tuottaa joulukuussakin?
Paneeliin vuodesta riippuen keskimäärin 2 kWh / m2 koko joulukuulta eli 66 Wh /vrk ?
Saattaa olla päiviä ,ettei tule mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 919
Oon miettinyt tehostaa makuuhuoneen ilmanvaihto jollain tämän kaltaisella:

Sunwind MiniVent Tuuletin erillisellä aurinkopaneelilla | Clas Ohlson

Onkohan jotain samankaltaisia laitteita, jotka voiso suoraan kytkeä 12v järjestelmään ja toimisi myös kun aurinko laskenut?
Itsellä tulee ainakin ensimmäisenä mieleen ihan 12V laitetuuletin ja sille mahdollisesti joku sääsuoja.

Itselläni oli aikanaan ennen pingviini-mallisen jäähdyttimen hankintaa noin kymmenkunta 12V tuuletinta kiilattuna makkarin tuuletusikkunan väliin ja kyllä ne aika paljon ilmaa liikutti kesähelteillä. Joku yksittäinen vähän parempi 12V laitetuuletin saattaisi siis toimia tuossa käytössä ihan hyvin.
 
Liittynyt
04.05.2021
Viestejä
34
Kysellääs täällä taas lisää, kun tuon saunan aurinkopaneelihommien kanssa haasteet jatkuvat. Vaikuttaa hieman että SolarXon 90w paneelikin on jotenkin mennyt rikki. Kovimmalla auringonpaisteella pudottaa jännitteet nolliin ja ne nousevat yli 10V kun laittaa pyyhkeen paneelin eteen. Samoin jännite nousee kun paneelia hieman taivuttelee tai kääntelee. Mikäköhän paneelissa voisi olla vialla? Noita lukemia olen mittaillut suoraan paneelin rasiasta lun piuhat irti...
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
897
Alunperin oli tarkoitus ostaa Ecoflow:n virta-asema matkailuperävaunuun, mutta mietin, että selviäisiköhän kuitenkin ihan pelkällä vapaa-ajan akulla?
Nykyiseltään löytyy jokin 62 amppeerinen 12v vapaa-ajan akku vaunusta joka siis antaa virtaa valaistukselle, radiolle jne. Mitään "oikeita" sähkölaitteita ei ole tarvis käyttää.
Tarve olisi tehdä töitä matkan päällä, eli Lenovon läppäri pitäisi saada ladattua ja tietenkin puhelimet.
Mitäs suosittelette akkuun liitettäväksi, että saisi ladattua läppärin ja puhelimet? Kannettavana Thinkpadin X1 Carbon, eli tarvisi USB-C PD 65W. Yksi vaihtoehto on tietenkin tupakansytyttimen kautta, mutta silloin pitäisi ostaa erillinen laturikin. Eli saanko miten fiksusti USB-C 65W ulos 12v akusta?

Myöhemmin olisi tarkoitus lisätä samaan järjestelmään aurinkokennolataus, että voisi olla irti verkosta pitempään ja vaihtaa akkukin isompaan 12v akkuun.
 
Liittynyt
30.05.2021
Viestejä
101
Alunperin oli tarkoitus ostaa Ecoflow:n virta-asema matkailuperävaunuun, mutta mietin, että selviäisiköhän kuitenkin ihan pelkällä vapaa-ajan akulla?
Nykyiseltään löytyy jokin 62 amppeerinen 12v vapaa-ajan akku vaunusta joka siis antaa virtaa valaistukselle, radiolle jne. Mitään "oikeita" sähkölaitteita ei ole tarvis käyttää.
Tarve olisi tehdä töitä matkan päällä, eli Lenovon läppäri pitäisi saada ladattua ja tietenkin puhelimet.
Mitäs suosittelette akkuun liitettäväksi, että saisi ladattua läppärin ja puhelimet? Kannettavana Thinkpadin X1 Carbon, eli tarvisi USB-C PD 65W. Yksi vaihtoehto on tietenkin tupakansytyttimen kautta, mutta silloin pitäisi ostaa erillinen laturikin. Eli saanko miten fiksusti USB-C 65W ulos 12v akusta?

Myöhemmin olisi tarkoitus lisätä samaan järjestelmään aurinkokennolataus, että voisi olla irti verkosta pitempään ja vaihtaa akkukin isompaan 12v akkuun.
Ecoflow hinta per kWh tosiaan melko kova. Vapaa-ajan akuksi LiFePo4 akku kun olet vaihtamassa. Jos hyvin haluaa tehdä niin DC-DC muunnin väliin mikä rajaa akun latausvirran ettei kärähdä auton laturi sekä ei tyhjennä auton akkua. Esim https://www.suomenakut.fi/lisavarus...rter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/

Läppärille esim tällä pärjäät sillä huonosti löytyy valmiita USB-C PD outletteja noilla isommillä jännitteillä mikä vaatii jännitteen noston. CoreParts USB-C -autolaturi, 100W, musta - 49.90€ Vähävirtaisille muuille laitteille edullisia USB-C outletteja suoraan akkuun kaapeloiden ellei vaunussa ole valmiina USB-lähtöjä. esim tämän tyylisiä https://www.amazon.com/Charger-Waterproof-Delivery-Voltmeter-Motorcycle/dp/B07NV9D61R
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
897
Ecoflow hinta per kWh tosiaan melko kova. Vapaa-ajan akuksi LiFePo4 akku kun olet vaihtamassa. Jos hyvin haluaa tehdä niin DC-DC muunnin väliin mikä rajaa akun latausvirran ettei kärähdä auton laturi sekä ei tyhjennä auton akkua. Esim https://www.suomenakut.fi/lisavarus...rter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/

Läppärille esim tällä pärjäät sillä huonosti löytyy valmiita USB-C PD outletteja noilla isommillä jännitteillä mikä vaatii jännitteen noston. CoreParts USB-C -autolaturi, 100W, musta - 49.90€ Vähävirtaisille muuille laitteille edullisia USB-C outletteja suoraan akkuun kaapeloiden ellei vaunussa ole valmiina USB-lähtöjä. esim tämän tyylisiä https://www.amazon.com/Charger-Waterproof-Delivery-Voltmeter-Motorcycle/dp/B07NV9D61R
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Itse arvelinkin näin olevan. Auto ei lataa vaunun akkua, kun pistokkeesta uupuu liitännät, eli vaunun akun lataus on nyt ainoastaan silloin kun olen verkkovirran äärellä, enkä välttämättä, ainakaan tähän hätään suunnittele tekeväni tuolle muutosta. Sitten voi ehkä tulla ajankohtaiseksi kun uusii auton. Muistaakseni Carboni taisi latautua myös 45W PD:llä, toki hitaammin, mutta eipä tuolla ole käytännön väliä jos vain sen saa ladattua reissun päällä :)
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
691
Ecoflow hinta per kWh tosiaan melko kova. Vapaa-ajan akuksi LiFePo4 akku kun olet vaihtamassa. Jos hyvin haluaa tehdä niin DC-DC muunnin väliin mikä rajaa akun latausvirran ettei kärähdä auton laturi sekä ei tyhjennä auton akkua. Esim https://www.suomenakut.fi/lisavarus...rter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/
Suosittelet LiFePoa ja sit jotain turhanpäiväistä dc-dc paikkaa väliin, kun se auton laturi hoitaa kaiken jo valmiiksi niinku pitää ja kunnon latausvirralla kaiken lisäksi. Akkurele vaan väliin erottamaan kaksi akkua (käynnistys/huvi), jotta ei vahingossa tyhjene starttiakku.
Toi dc-dc palikka on täysin turha laite noissa perus kytkennöissä.
 
Liittynyt
30.05.2021
Viestejä
101
Suosittelet LiFePoa ja sit jotain turhanpäiväistä dc-dc paikkaa väliin, kun se auton laturi hoitaa kaiken jo valmiiksi niinku pitää ja kunnon latausvirralla kaiken lisäksi. Akkurele vaan väliin erottamaan kaksi akkua (käynnistys/huvi), jotta ei vahingossa tyhjene starttiakku.
Toi dc-dc palikka on täysin turha laite noissa perus kytkennöissä.
Liian iso hupiakku ja varsinkin LFP akusto(alhainen sisäinen resistanssi) on keittänyt monia latureita eikä akkurele tältä pelasta. Akkurele ei ensinnäkään rajoita latausvirtaa, joten autonlaturista jo kohtuu pienellä LFP-akulla otetaan 100% irti jo tyhjäkäynnillä. Autonlaturit kestää rasitusta paremmin vasta korkeammalla kierrosalueella kun jäähdytys toimii. Muista käyttökohteista poiketessa vaunun kanssa ongelmaksi muodostuu myös johtosarja ja ylimääräiset hapettuneet liitokset. Kun akkurele lyö kiinni auton käynnistyttyä kykenee LFP ylikuormittamaan johtosarja helposti ellei virtaa rajoiteta. Useiden akkureleiden tilalle konverttereita asentanut juuri kyseisten syiden takia. Enkä edes tee työkseni näitä hommia. Ikäviä keissejä kun ostettu kunnon akut ja pultattu ne järjestelmään mikä suunniteltu lyijyakuille ja osa lomamatkasta menee hinauksessa.

Toisena ongelmana on LFP akun jännite-ero. Jotta LFP akun balansointi pystyy toimimaan tarvitaan oikea latausprofiili eikä autonlaturi osaa tätä ottaa huomioon. Voi toki jättää nämä kaikki tekemättä mutta akkulaturin ja kalliin uuden akun haaskaaminen on mielestäni rahan haaskausta. LFPn hinta on laskenut alle lyijyakkujen kokonaiselinkaarihinnan jo muutama vuosi sitten joten lyijyakkua ei muuhun kuin säilytyksessä olevaan vaunuun oikein kannata enää asentaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 019
Jep. Tuosta on esim victron itse tehnyt videon kun alkaa laturit sulaa äkkiä.

Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Itse arvelinkin näin olevan. Auto ei lataa vaunun akkua, kun pistokkeesta uupuu liitännät, eli vaunun akun lataus on nyt ainoastaan silloin kun olen verkkovirran äärellä, enkä välttämättä, ainakaan tähän hätään suunnittele tekeväni tuolle muutosta. Sitten voi ehkä tulla ajankohtaiseksi kun uusii auton. Muistaakseni Carboni taisi latautua myös 45W PD:llä, toki hitaammin, mutta eipä tuolla ole käytännön väliä jos vain sen saa ladattua reissun päällä :)
Itellä ollut tällainen läppäriä ja kännykkää varten:
Toiminut ainakin Dellin ja HP:n läppärin kanssa.
Prätkään asensin: https://amzn.eu/d/4qGHeus, mutta tuosta varoituksen sana, että vetää jonkin verran "sammuksissakin" virtaa. Jouduin asentamaan erillisen kytkimen, ettei imaise parin ampeeritunnin akkua tyhjäksi pienessäkin seisonnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 555
Alunperin oli tarkoitus ostaa Ecoflow:n virta-asema matkailuperävaunuun, mutta mietin, että selviäisiköhän kuitenkin ihan pelkällä vapaa-ajan akulla?
Nykyiseltään löytyy jokin 62 amppeerinen 12v vapaa-ajan akku vaunusta joka siis antaa virtaa valaistukselle, radiolle jne. Mitään "oikeita" sähkölaitteita ei ole tarvis käyttää.
Tarve olisi tehdä töitä matkan päällä, eli Lenovon läppäri pitäisi saada ladattua ja tietenkin puhelimet.
Mitäs suosittelette akkuun liitettäväksi, että saisi ladattua läppärin ja puhelimet? Kannettavana Thinkpadin X1 Carbon, eli tarvisi USB-C PD 65W. Yksi vaihtoehto on tietenkin tupakansytyttimen kautta, mutta silloin pitäisi ostaa erillinen laturikin. Eli saanko miten fiksusti USB-C 65W ulos 12v akusta?

Myöhemmin olisi tarkoitus lisätä samaan järjestelmään aurinkokennolataus, että voisi olla irti verkosta pitempään ja vaihtaa akkukin isompaan 12v akkuun.
Jos myöhemmin lisätään aurinkolatausta + vaihdetaan isompaan 12v akkuun ja halutaan mppt:tä jne. eikä ole täysin totaalisen pulaa rahasta, niin osta heti kärkeen sen iso powerstation? Noissa on kyljessä USB-C liitäntä suoraan, niin ei tarvitse ostella mitään lisäosia.

Itse olen katsellut noita bluetteja, että näyttävät aika hyviltä.

Hyvänä puolen noissa on se, että tulee mppt + invertteri jne. mukana, niin ei tarvitse miettiä mitään ja ostella erillisiä vehkeitä. Tuollainen liikuteltava powerbank on myös vapaa-ajan akkuun verrattuna helppoa siirtää autoon ajon ajaksi latautumaan tupakansytyttimen kautta - joskin latausteho on tietty vähän rajallinen.

Mutta vaikeahan näissä on mitään täydellistä neuvoa antaa. Itse rakentaisin vaunuun LFP:stä smart-bms:llä ja jollain 2-3kanavaisella mppt:llä jonkun 48v järjestelmän jossa on yksi paneeli vaunun katolla ja toinen siirrettävä piuhan päässä jne. Mutta tekisin sen ihan vaan rakentelun ilosta.
 
Liittynyt
01.11.2022
Viestejä
116
Väliin DIY-aurinkopuhallin kysymys: 12V/12W PV minkä perään viritän kytkimen ja 12V/5W 120mm palvelintuulettimen ilmanvaihtoon mökille, pitääkö laittaa jokin sulake väliin, esim hieman yli tuo 0,5A mitä tuuletin ottaa?

Oikosulussa PV:n jännite menee nolliin(?), joten sulake tarvitaan vain jos piirissä on pullonkaula (johdinvaurio?) mikä kuumiaa tuolla 0,5A virralla hehkumiseen asti?

Ylijännitesuojaa taas ei pitäisi tarvita paneelin ja tuulettimen speksien mukaan, paneeli ei ole kohtisuorassa paisteessa koskaan (kennolevyn takana pystysuorassa), ja tuuletin sietää ylijännitettä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
173
Väliin DIY-aurinkopuhallin kysymys: 12V/12W PV minkä perään viritän kytkimen ja 12V/5W 120mm palvelintuulettimen ilmanvaihtoon mökille, pitääkö laittaa jokin sulake väliin, esim hieman yli tuo 0,5A mitä tuuletin ottaa?

Oikosulussa PV:n jännite menee nolliin(?), joten sulake tarvitaan vain jos piirissä on pullonkaula (johdinvaurio?) mikä kuumiaa tuolla 0,5A virralla hehkumiseen asti?

Ylijännitesuojaa taas ei pitäisi tarvita paneelin ja tuulettimen speksien mukaan, paneeli ei ole kohtisuorassa paisteessa koskaan (kennolevyn takana pystysuorassa), ja tuuletin sietää ylijännitettä.
Jos tossa systeemissä ei ole akkua niin sulakkeelle ei ole mitään tarvetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 603
Viestejä
3 977 819
Jäsenet
67 912
Uusin jäsen
Pekyl

Hinta.fi

Ylös Bottom