Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Oon miettinyt tehostaa makuuhuoneen ilmanvaihto jollain tämän kaltaisella:

Sunwind MiniVent Tuuletin erillisellä aurinkopaneelilla | Clas Ohlson

Onkohan jotain samankaltaisia laitteita, jotka voiso suoraan kytkeä 12v järjestelmään ja toimisi myös kun aurinko laskenut?
Itsellä tulee ainakin ensimmäisenä mieleen ihan 12V laitetuuletin ja sille mahdollisesti joku sääsuoja.

Itselläni oli aikanaan ennen pingviini-mallisen jäähdyttimen hankintaa noin kymmenkunta 12V tuuletinta kiilattuna makkarin tuuletusikkunan väliin ja kyllä ne aika paljon ilmaa liikutti kesähelteillä. Joku yksittäinen vähän parempi 12V laitetuuletin saattaisi siis toimia tuossa käytössä ihan hyvin.
 
Kysellääs täällä taas lisää, kun tuon saunan aurinkopaneelihommien kanssa haasteet jatkuvat. Vaikuttaa hieman että SolarXon 90w paneelikin on jotenkin mennyt rikki. Kovimmalla auringonpaisteella pudottaa jännitteet nolliin ja ne nousevat yli 10V kun laittaa pyyhkeen paneelin eteen. Samoin jännite nousee kun paneelia hieman taivuttelee tai kääntelee. Mikäköhän paneelissa voisi olla vialla? Noita lukemia olen mittaillut suoraan paneelin rasiasta lun piuhat irti...
 
Alunperin oli tarkoitus ostaa Ecoflow:n virta-asema matkailuperävaunuun, mutta mietin, että selviäisiköhän kuitenkin ihan pelkällä vapaa-ajan akulla?
Nykyiseltään löytyy jokin 62 amppeerinen 12v vapaa-ajan akku vaunusta joka siis antaa virtaa valaistukselle, radiolle jne. Mitään "oikeita" sähkölaitteita ei ole tarvis käyttää.
Tarve olisi tehdä töitä matkan päällä, eli Lenovon läppäri pitäisi saada ladattua ja tietenkin puhelimet.
Mitäs suosittelette akkuun liitettäväksi, että saisi ladattua läppärin ja puhelimet? Kannettavana Thinkpadin X1 Carbon, eli tarvisi USB-C PD 65W. Yksi vaihtoehto on tietenkin tupakansytyttimen kautta, mutta silloin pitäisi ostaa erillinen laturikin. Eli saanko miten fiksusti USB-C 65W ulos 12v akusta?

Myöhemmin olisi tarkoitus lisätä samaan järjestelmään aurinkokennolataus, että voisi olla irti verkosta pitempään ja vaihtaa akkukin isompaan 12v akkuun.
 
Alunperin oli tarkoitus ostaa Ecoflow:n virta-asema matkailuperävaunuun, mutta mietin, että selviäisiköhän kuitenkin ihan pelkällä vapaa-ajan akulla?
Nykyiseltään löytyy jokin 62 amppeerinen 12v vapaa-ajan akku vaunusta joka siis antaa virtaa valaistukselle, radiolle jne. Mitään "oikeita" sähkölaitteita ei ole tarvis käyttää.
Tarve olisi tehdä töitä matkan päällä, eli Lenovon läppäri pitäisi saada ladattua ja tietenkin puhelimet.
Mitäs suosittelette akkuun liitettäväksi, että saisi ladattua läppärin ja puhelimet? Kannettavana Thinkpadin X1 Carbon, eli tarvisi USB-C PD 65W. Yksi vaihtoehto on tietenkin tupakansytyttimen kautta, mutta silloin pitäisi ostaa erillinen laturikin. Eli saanko miten fiksusti USB-C 65W ulos 12v akusta?

Myöhemmin olisi tarkoitus lisätä samaan järjestelmään aurinkokennolataus, että voisi olla irti verkosta pitempään ja vaihtaa akkukin isompaan 12v akkuun.
Ecoflow hinta per kWh tosiaan melko kova. Vapaa-ajan akuksi LiFePo4 akku kun olet vaihtamassa. Jos hyvin haluaa tehdä niin DC-DC muunnin väliin mikä rajaa akun latausvirran ettei kärähdä auton laturi sekä ei tyhjennä auton akkua. Esim https://www.suomenakut.fi/lisavarus...rter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/

Läppärille esim tällä pärjäät sillä huonosti löytyy valmiita USB-C PD outletteja noilla isommillä jännitteillä mikä vaatii jännitteen noston. CoreParts USB-C -autolaturi, 100W, musta - 49.90€ Vähävirtaisille muuille laitteille edullisia USB-C outletteja suoraan akkuun kaapeloiden ellei vaunussa ole valmiina USB-lähtöjä. esim tämän tyylisiä https://www.amazon.com/Charger-Waterproof-Delivery-Voltmeter-Motorcycle/dp/B07NV9D61R
 
Viimeksi muokattu:
Ecoflow hinta per kWh tosiaan melko kova. Vapaa-ajan akuksi LiFePo4 akku kun olet vaihtamassa. Jos hyvin haluaa tehdä niin DC-DC muunnin väliin mikä rajaa akun latausvirran ettei kärähdä auton laturi sekä ei tyhjennä auton akkua. Esim https://www.suomenakut.fi/lisavarus...rter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/

Läppärille esim tällä pärjäät sillä huonosti löytyy valmiita USB-C PD outletteja noilla isommillä jännitteillä mikä vaatii jännitteen noston. CoreParts USB-C -autolaturi, 100W, musta - 49.90€ Vähävirtaisille muuille laitteille edullisia USB-C outletteja suoraan akkuun kaapeloiden ellei vaunussa ole valmiina USB-lähtöjä. esim tämän tyylisiä https://www.amazon.com/Charger-Waterproof-Delivery-Voltmeter-Motorcycle/dp/B07NV9D61R
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Itse arvelinkin näin olevan. Auto ei lataa vaunun akkua, kun pistokkeesta uupuu liitännät, eli vaunun akun lataus on nyt ainoastaan silloin kun olen verkkovirran äärellä, enkä välttämättä, ainakaan tähän hätään suunnittele tekeväni tuolle muutosta. Sitten voi ehkä tulla ajankohtaiseksi kun uusii auton. Muistaakseni Carboni taisi latautua myös 45W PD:llä, toki hitaammin, mutta eipä tuolla ole käytännön väliä jos vain sen saa ladattua reissun päällä :)
 
Ecoflow hinta per kWh tosiaan melko kova. Vapaa-ajan akuksi LiFePo4 akku kun olet vaihtamassa. Jos hyvin haluaa tehdä niin DC-DC muunnin väliin mikä rajaa akun latausvirran ettei kärähdä auton laturi sekä ei tyhjennä auton akkua. Esim https://www.suomenakut.fi/lisavarus...rter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/
Suosittelet LiFePoa ja sit jotain turhanpäiväistä dc-dc paikkaa väliin, kun se auton laturi hoitaa kaiken jo valmiiksi niinku pitää ja kunnon latausvirralla kaiken lisäksi. Akkurele vaan väliin erottamaan kaksi akkua (käynnistys/huvi), jotta ei vahingossa tyhjene starttiakku.
Toi dc-dc palikka on täysin turha laite noissa perus kytkennöissä.
 
Suosittelet LiFePoa ja sit jotain turhanpäiväistä dc-dc paikkaa väliin, kun se auton laturi hoitaa kaiken jo valmiiksi niinku pitää ja kunnon latausvirralla kaiken lisäksi. Akkurele vaan väliin erottamaan kaksi akkua (käynnistys/huvi), jotta ei vahingossa tyhjene starttiakku.
Toi dc-dc palikka on täysin turha laite noissa perus kytkennöissä.
Liian iso hupiakku ja varsinkin LFP akusto(alhainen sisäinen resistanssi) on keittänyt monia latureita eikä akkurele tältä pelasta. Akkurele ei ensinnäkään rajoita latausvirtaa, joten autonlaturista jo kohtuu pienellä LFP-akulla otetaan 100% irti jo tyhjäkäynnillä. Autonlaturit kestää rasitusta paremmin vasta korkeammalla kierrosalueella kun jäähdytys toimii. Muista käyttökohteista poiketessa vaunun kanssa ongelmaksi muodostuu myös johtosarja ja ylimääräiset hapettuneet liitokset. Kun akkurele lyö kiinni auton käynnistyttyä kykenee LFP ylikuormittamaan johtosarja helposti ellei virtaa rajoiteta. Useiden akkureleiden tilalle konverttereita asentanut juuri kyseisten syiden takia. Enkä edes tee työkseni näitä hommia. Ikäviä keissejä kun ostettu kunnon akut ja pultattu ne järjestelmään mikä suunniteltu lyijyakuille ja osa lomamatkasta menee hinauksessa.

Toisena ongelmana on LFP akun jännite-ero. Jotta LFP akun balansointi pystyy toimimaan tarvitaan oikea latausprofiili eikä autonlaturi osaa tätä ottaa huomioon. Voi toki jättää nämä kaikki tekemättä mutta akkulaturin ja kalliin uuden akun haaskaaminen on mielestäni rahan haaskausta. LFPn hinta on laskenut alle lyijyakkujen kokonaiselinkaarihinnan jo muutama vuosi sitten joten lyijyakkua ei muuhun kuin säilytyksessä olevaan vaunuun oikein kannata enää asentaa.
 
Jep. Tuosta on esim victron itse tehnyt videon kun alkaa laturit sulaa äkkiä.

Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Itse arvelinkin näin olevan. Auto ei lataa vaunun akkua, kun pistokkeesta uupuu liitännät, eli vaunun akun lataus on nyt ainoastaan silloin kun olen verkkovirran äärellä, enkä välttämättä, ainakaan tähän hätään suunnittele tekeväni tuolle muutosta. Sitten voi ehkä tulla ajankohtaiseksi kun uusii auton. Muistaakseni Carboni taisi latautua myös 45W PD:llä, toki hitaammin, mutta eipä tuolla ole käytännön väliä jos vain sen saa ladattua reissun päällä :)

Itellä ollut tällainen läppäriä ja kännykkää varten:
Toiminut ainakin Dellin ja HP:n läppärin kanssa.
Prätkään asensin: https://amzn.eu/d/4qGHeus, mutta tuosta varoituksen sana, että vetää jonkin verran "sammuksissakin" virtaa. Jouduin asentamaan erillisen kytkimen, ettei imaise parin ampeeritunnin akkua tyhjäksi pienessäkin seisonnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Alunperin oli tarkoitus ostaa Ecoflow:n virta-asema matkailuperävaunuun, mutta mietin, että selviäisiköhän kuitenkin ihan pelkällä vapaa-ajan akulla?
Nykyiseltään löytyy jokin 62 amppeerinen 12v vapaa-ajan akku vaunusta joka siis antaa virtaa valaistukselle, radiolle jne. Mitään "oikeita" sähkölaitteita ei ole tarvis käyttää.
Tarve olisi tehdä töitä matkan päällä, eli Lenovon läppäri pitäisi saada ladattua ja tietenkin puhelimet.
Mitäs suosittelette akkuun liitettäväksi, että saisi ladattua läppärin ja puhelimet? Kannettavana Thinkpadin X1 Carbon, eli tarvisi USB-C PD 65W. Yksi vaihtoehto on tietenkin tupakansytyttimen kautta, mutta silloin pitäisi ostaa erillinen laturikin. Eli saanko miten fiksusti USB-C 65W ulos 12v akusta?

Myöhemmin olisi tarkoitus lisätä samaan järjestelmään aurinkokennolataus, että voisi olla irti verkosta pitempään ja vaihtaa akkukin isompaan 12v akkuun.
Jos myöhemmin lisätään aurinkolatausta + vaihdetaan isompaan 12v akkuun ja halutaan mppt:tä jne. eikä ole täysin totaalisen pulaa rahasta, niin osta heti kärkeen sen iso powerstation? Noissa on kyljessä USB-C liitäntä suoraan, niin ei tarvitse ostella mitään lisäosia.

Itse olen katsellut noita bluetteja, että näyttävät aika hyviltä.

Hyvänä puolen noissa on se, että tulee mppt + invertteri jne. mukana, niin ei tarvitse miettiä mitään ja ostella erillisiä vehkeitä. Tuollainen liikuteltava powerbank on myös vapaa-ajan akkuun verrattuna helppoa siirtää autoon ajon ajaksi latautumaan tupakansytyttimen kautta - joskin latausteho on tietty vähän rajallinen.

Mutta vaikeahan näissä on mitään täydellistä neuvoa antaa. Itse rakentaisin vaunuun LFP:stä smart-bms:llä ja jollain 2-3kanavaisella mppt:llä jonkun 48v järjestelmän jossa on yksi paneeli vaunun katolla ja toinen siirrettävä piuhan päässä jne. Mutta tekisin sen ihan vaan rakentelun ilosta.
 
Väliin DIY-aurinkopuhallin kysymys: 12V/12W PV minkä perään viritän kytkimen ja 12V/5W 120mm palvelintuulettimen ilmanvaihtoon mökille, pitääkö laittaa jokin sulake väliin, esim hieman yli tuo 0,5A mitä tuuletin ottaa?

Oikosulussa PV:n jännite menee nolliin(?), joten sulake tarvitaan vain jos piirissä on pullonkaula (johdinvaurio?) mikä kuumiaa tuolla 0,5A virralla hehkumiseen asti?

Ylijännitesuojaa taas ei pitäisi tarvita paneelin ja tuulettimen speksien mukaan, paneeli ei ole kohtisuorassa paisteessa koskaan (kennolevyn takana pystysuorassa), ja tuuletin sietää ylijännitettä.
 
Viimeksi muokattu:
Väliin DIY-aurinkopuhallin kysymys: 12V/12W PV minkä perään viritän kytkimen ja 12V/5W 120mm palvelintuulettimen ilmanvaihtoon mökille, pitääkö laittaa jokin sulake väliin, esim hieman yli tuo 0,5A mitä tuuletin ottaa?

Oikosulussa PV:n jännite menee nolliin(?), joten sulake tarvitaan vain jos piirissä on pullonkaula (johdinvaurio?) mikä kuumiaa tuolla 0,5A virralla hehkumiseen asti?

Ylijännitesuojaa taas ei pitäisi tarvita paneelin ja tuulettimen speksien mukaan, paneeli ei ole kohtisuorassa paisteessa koskaan (kennolevyn takana pystysuorassa), ja tuuletin sietää ylijännitettä.
Jos tossa systeemissä ei ole akkua niin sulakkeelle ei ole mitään tarvetta.
 
onko olemassa aggregaattia jonka voisi laittaa kiinni invertteriin paneelien syöttöön suoraan kiinni? Nyt olisi hyvä aika tehdä tiliä päivän pörssihinnoilla
 
Tän päivän hintoihin ei enää ehdi.
Yleensähän aggregaatit on AC sähköä ulos antavia. Eli 50vdc ulostulolla oleva on kyllä varmasti haastava löytää varsinkin sellaiseen rahaan että kerta 10v käytöllä se maksaisi itsensä takaisin.
 
Tän päivän hintoihin ei enää ehdi.
Yleensähän aggregaatit on AC sähköä ulos antavia. Eli 50vdc ulostulolla oleva on kyllä varmasti haastava löytää varsinkin sellaiseen rahaan että kerta 10v käytöllä se maksaisi itsensä takaisin.
Hyvinkin ehtii. Jos/kun laitteet on valmiina, ja/tai ne saa heti asennettua. Onhan tässä vielä päivää jäljellä ~9h.

Verkkoon syöttävän invertterin paneelien minimijännite on yleensä 150VDC. Kesämökki/akustokäytössä kaikkea 12-150VDC väliltä.
 
Hyvinkin ehtii. Jos/kun laitteet on valmiina, ja/tai ne saa heti asennettua. Onhan tässä vielä päivää jäljellä ~9h.

Verkkoon syöttävän invertterin paneelien minimijännite on yleensä 150VDC. Kesämökki/akustokäytössä kaikkea 12-150VDC väliltä.
Olisko linkkiä moiseen laitteeseen?
 
Olisko linkkiä moiseen laitteeseen?

Ei nyt suoraan ainakaan. Ei valmistajilla ole kiinnostusta/tarvetta suunnitella invertteriä, jossa olisi aggregaatti varmistus + extratehon syöttö verkkoon. Yleensä vain varaudutaan katkoon, ja paikallisen sähköverkon ylläpitoon.

Ekana nyt kuitenkin tulisi mieleen. Että/jos/kun tuollaista suunnittelisi. Niin tuulivoiman säätimet _kaiketi_ toimii 3x230V jännitteellä. Josko sen perään saisi järkevästi gaattia. Tietysti mahtaako löytyä Teslalta/Froniukselta tms. akustolla olevaa järjestelmää, jota saisi ladattua gaatilla. Joka sitten taas >100% jälkeen syöttäisi verkkoon ylimääräiset.
 
onko olemassa aggregaattia jonka voisi laittaa kiinni invertteriin paneelien syöttöön suoraan kiinni? Nyt olisi hyvä aika tehdä tiliä päivän pörssihinnoilla
Helpointa olisi varmaan olla aggregaatti + erillinen tasuuntain.

Moni aurinkoinvertteri tukee 100-400V tasajännitesyöttöä, joten senkun vaan aggren perään tasasuuntain, aurinkopaneelipiuhat invertteristä veke ja tilalle tasasuuntaimen ulostulo.

(Älkää oikeasti tehkö noin jos ette tiedä mitä juuri sen oman invertterin MPPT tekee tuollaisen syötön tapauksessa).
 
onko olemassa aggregaattia jonka voisi laittaa kiinni invertteriin paneelien syöttöön suoraan kiinni? Nyt olisi hyvä aika tehdä tiliä päivän pörssihinnoilla
Agrekaattisähkö on yllättävän kallista vaikka laskisi että itse aggrekaatti olisi ilmainen.
Pienet 2-5kW bensa-agrekaatit vievät abt 0.7L/kwh, tekee 1.7eur litrahinnalla 1,19eur/kwh. Tänäänkään ei montaa euroa olisi päässyt tienaamaan.

Tilinteon paikka onnistuisi helpommin sähköauton kanssa jos sellaisen sattuu entuudestaan omistamaan ja siinä on sähkön ulosotto, tosin siinäkin olisi eduksi että maksimitehoa olisi enemmän kuin esimerkiksi korealaisten 3,6kW
 
Agrekaattisähkö on yllättävän kallista vaikka laskisi että itse aggrekaatti olisi ilmainen.
Pienet 2-5kW bensa-agrekaatit vievät abt 0.7L/kwh, tekee 1.7eur litrahinnalla 1,19eur/kwh. Tänäänkään ei montaa euroa olisi päässyt tienaamaan.

Tilinteon paikka onnistuisi helpommin sähköauton kanssa jos sellaisen sattuu entuudestaan omistamaan ja siinä on sähkön ulosotto, tosin siinäkin olisi eduksi että maksimitehoa olisi enemmän kuin esimerkiksi korealaisten 3,6kW

Mahtaakohan tahdistua verkkoon jos laittaa v2l auton syötön kiinni pistorasiaan.

Invertteri kautta idea on juuri, että se hanskaa tuon homman.
 
onko olemassa aggregaattia jonka voisi laittaa kiinni invertteriin paneelien syöttöön suoraan kiinni? Nyt olisi hyvä aika tehdä tiliä päivän pörssihinnoilla

Näyttökuva 2024-1-6 kello 0.06.55.png

Tälläistä kaverin kanssa kokeiltiin joskus. VW 1.9td moottori joka pyörittää isohkoa 3v sähkömoottoria, jossa käyntikondensaattorit ja tasasuuntaus. 510v tasavirralla lämpesi hetkessä sähkövastus, mutta invertterin lähtöihin kytkiessä ei se ymmärtänyt tuosta mitään, liittyy varmaan siihen että tasasuuntauksen jälkeen jännite pomppii kuitenin huippujen mukaan, ja mppt säädin ei saa tuosta napattua kiinni...
 
Agrekaattisähkö on yllättävän kallista vaikka laskisi että itse aggrekaatti olisi ilmainen.
Pienet 2-5kW bensa-agrekaatit vievät abt 0.7L/kwh, tekee 1.7eur litrahinnalla 1,19eur/kwh. Tänäänkään ei montaa euroa olisi päässyt tienaamaan.

Tilinteon paikka onnistuisi helpommin sähköauton kanssa jos sellaisen sattuu entuudestaan omistamaan ja siinä on sähkön ulosotto, tosin siinäkin olisi eduksi että maksimitehoa olisi enemmän kuin esimerkiksi korealaisten 3,6kW
Jos/kun nyt puhutaan vähän isommista >10kVa genuista. Jolla olisi tarkoitus vähintään omakotitalon sähköt hoitaa. Niin kulutus on <2l/10kWh. Joka 2€/l hinnalla olisi 40c/kWh. Nyt kun polttoaine ei maksa edes nuonkaan paljoa. Ja genun hyötysuhteeksi laskin vain 50%. Niin hinnassa tullaan alas.

Joku? laski tuolla sähkönhinta-ketjussa, että gaattisähkön hinnaksi tulisi 25-35c/kWh. Riippuu tietysti koneesta ja polttoaineen hinnasta.
Luonnollisesti ei ole huomioitu koneiden hintaa. Mutta jos sellaiselle on muutenkin tarvetta, niin perjantain 100-200c/kWh hinnoilla olisi kannattavaa syöttää verkkoon.
 
Jos/kun nyt puhutaan vähän isommista >10kVa genuista. Jolla olisi tarkoitus vähintään omakotitalon sähköt hoitaa. Niin kulutus on <2l/10kWh. Joka 2€/l hinnalla olisi 40c/kWh. Nyt kun polttoaine ei maksa edes nuonkaan paljoa. Ja genun hyötysuhteeksi laskin vain 50%. Niin hinnassa tullaan alas.

Joku? laski tuolla sähkönhinta-ketjussa, että gaattisähkön hinnaksi tulisi 25-35c/kWh. Riippuu tietysti koneesta ja polttoaineen hinnasta.
Luonnollisesti ei ole huomioitu koneiden hintaa. Mutta jos sellaiselle on muutenkin tarvetta, niin perjantain 100-200c/kWh hinnoilla olisi kannattavaa syöttää verkkoon.
Höpsistä, tuollasiin kulutuslukemiin ei pääse edes turboahdetulla dieselaggrekaatilla, pienimmät tuollasiin hyötysuhteisiin pääsevät koneet ovat >5000hp wärtsilän keskinopeuksisia voimala/meridieseleitä
 
Höpsistä, tuollasiin kulutuslukemiin ei pääse edes turboahdetulla dieselaggrekaatilla, pienimmät tuollasiin hyötysuhteisiin pääsevät koneet ovat >5000hp wärtsilän keskinopeuksisia voimala/meridieseleitä

Harmittavan huonosti löytyy dataa netistä pienempien koneiden polttoaineen kulutuksesta. Pari mitä löytyi niin esim. Aggo AG60 (60kVA) 14l/h. Atlas Copco QES 30 (30kVA) 7,4l/h, 50% 4,7l/h.
Atlas Copco saattaa varmaan ~10kVA teholla louskottaa jollain 3,5l/h kulutuksella. PÖ maksaa <1,4€/l --> ~4,9€/h --> 49c/kWh.

Edit: Lasketaan nyt vielä 4l/h = 56c/kWh
 
Höpsistä, tuollasiin kulutuslukemiin ei pääse edes turboahdetulla dieselaggrekaatilla, pienimmät tuollasiin hyötysuhteisiin pääsevät koneet ovat >5000hp wärtsilän keskinopeuksisia voimala/meridieseleitä
Kotikäytössä kovilla pakkasilla hyötysuhteen saa liki 100%:iin kun kierrättää jäähdytysvedet sisälle ja pistää auton syylärin ja tuulettimen siirtämään lämmöt ilmaan. Joku 5kW sähköä myytääksi ja 10kW lämpöä torppaan lienee ihan mahdollinen tuollaisella pienehkölläkin diesel-vehkeellä.

Toki 2/3 tehosta tulee lämpönä ja tällöin kämppä lämpenee efektiivisesti poltto-öljyllä/dieselillä, mutta mikäs siinä on tuottaa sähköä samalla sivutuotteena ja syöttää sitä aurinkoinvertterin läpi kantaverkkoon pörssisopparilla huippuhintojen aikana.
 
Harmittavan huonosti löytyy dataa netistä pienempien koneiden polttoaineen kulutuksesta. Pari mitä löytyi niin esim. Aggo AG60 (60kVA) 14l/h. Atlas Copco QES 30 (30kVA) 7,4l/h, 50% 4,7l/h.
Atlas Copco saattaa varmaan ~10kVA teholla louskottaa jollain 3,5l/h kulutuksella. PÖ maksaa <1,4€/l --> ~4,9€/h --> 49c/kWh.

Edit: Lasketaan nyt vielä 4l/h = 56c/kWh
Tolle Aggo AG60 48kW PRP, kulutus 14l/h @ 100% PRP.
No nyt päästäänkin jo ihan suht uskottaviin lukemiin eli henkilöauto-kokoluokan dieseli täydellä kuormalla, 0,3L/kWh, generaattori mukaanluettuna BSFC 249g/kWh Brake-specific fuel consumption - Wikipedia.
Mutta tuo on jo 1300kg painava järkäle joka maksaa jotain 50-60keur luokkaa (en löytänyt hintoja mutta samankokoisten Atlas Copcojen perusteella)

Tuo 1/3 maksimikuormasta voi tulla jo turhan paljon penalttia ominaiskulutuksessa QES 30 mallilla, mutta pienemmän QES 9 agripaatin valinalla pääsee kyllä tuohon 49c/kWh polttoainekulujen osalta.
Mutta edes tuo QES 9 ei ole mikään tyypillinen kotitalous/maatalouskäyttöön ostettava, sekin vielä suht järeä. Ehkä jollain 5 keur hintaisella "halpispään" 1500rpm agrekaatilla vielä pääsisi samoihin lukemiin.

Pikkuagrekaatteihin löytyy kyllä kulutuslukemia kun jaksaa kahlata jenkkifoorumeita, siellä on paljon enemmän kaikenlaisia offgrid-elämäntapaintiaaneja ja bensa halpaa. Pienet bensa-agrekaatit voi laskea melkein 1l/kwh.
 
Tolle Aggo AG60 48kW PRP, kulutus 14l/h @ 100% PRP.
No nyt päästäänkin jo ihan suht uskottaviin lukemiin eli henkilöauto-kokoluokan dieseli täydellä kuormalla, 0,3L/kWh, generaattori mukaanluettuna BSFC 249g/kWh Brake-specific fuel consumption - Wikipedia.
Mutta tuo on jo 1300kg painava järkäle joka maksaa jotain 50-60keur luokkaa (en löytänyt hintoja mutta samankokoisten Atlas Copcojen perusteella)

Tuo 1/3 maksimikuormasta voi tulla jo turhan paljon penalttia ominaiskulutuksessa QES 30 mallilla, mutta pienemmän QES 9 agripaatin valinalla pääsee kyllä tuohon 49c/kWh polttoainekulujen osalta.
Mutta edes tuo QES 9 ei ole mikään tyypillinen kotitalous/maatalouskäyttöön ostettava, sekin vielä suht järeä. Ehkä jollain 5 keur hintaisella "halpispään" 1500rpm agrekaatilla vielä pääsisi samoihin lukemiin.

Pikkuagrekaatteihin löytyy kyllä kulutuslukemia kun jaksaa kahlata jenkkifoorumeita, siellä on paljon enemmän kaikenlaisia offgrid-elämäntapaintiaaneja ja bensa halpaa. Pienet bensa-agrekaatit voi laskea melkein 1l/kwh.

Keskustelu nyt vähän jo alkaa rönsyleimään. Mutta mulla oli enemmänkin ajatuksena korvata/laskea näille huippuhinnoille varavoimaa. Jos/kun koko kämppä lämpiää sähköllä, niin 10kVA käy äkkiä pieneksi. JA JOS siinä samalla voisi syöttää verkkoon päin ylimääräiset, niin alkaakin kannattamaan. Vaikka nyt tuo Agcon AG60 olisi "tuottanut", vähän tunnista riippuen, 1-1,9€/h pörssiin myytynä.
Joo. Eihän tommosissa ole mitään järkeä normaalisti. Ellei sitä varavoimaa tarvitse muutenkin. Ja silloinkin SPK:ssa on yleensä verkonvaihtokytkin, jolloin verkkoon päin ei mene mitään. Pitäisi olla ne akustot ym. lelut/vehkeet, että akuston/invertterin läpi voisi syöttää extrat verkkoon. Joka taas nostaa kustannuksia ~n+10k€.
 
Onko esim Helenillä aurinko paneeleissa jotain ihmeen yli tarjontaa kun hinta vaan tippuu?
3kk sitten tuli helen äijä antaa tarjouksen 11.7Kw voimalasta avaimet käteen periaalleel.. se oli noin 9200 alv 0. sit ei siihen reagoitu niin soitti kun se oli mennyt vanhaksi että hinta putos 1000€ .. sit ei siihen reagoitu niin nyt tuli taas uus tarjous 8000€ alv 0.
Mistä johtuu näillä tämä hintojen tarjoaminen? kannattaisko jo tarttua tarjoukseen?

edit: yhdys sanoja
 
Onko esim Helenillä aurinko paneeleissa jotain ihmeen yli tarjontaa kun hinta vaan tippuu?
3kk sitten tuli helen äijä antaa tarjouksen 11.7Kw voimalasta avaimet käteen periaalleel.. se oli noin 9200 alv 0. sit ei siihen reagoitu niin soitti kun se oli mennyt vanhaksi että hinta putos 1000€ .. sit ei siihen reagoitu niin nyt tuli taas uus tarjous 8000€ alv 0.
Mistä johtuu näillä tämä hintojen tarjoaminen? kannattaisko jo tarttua tarjoukseen?

edit: yhdys sanoja

Siitä, että niiden hinnat on laskeneet joka puolella. Todennäköisesti kohtalasieti ilmaa tuossakin tarjouksessa varsinkin kun alv0.


Tosta vastaavan kokoinen setti 4700€. Pyydät useammalta firmalta joka paneeleja asentanut tarjouksen mitä maksaa asennettuna. Sesonki meni jo ja niillä on kyllä aikaa asentaa asiakkaan hommaamiakin vehkeitä. Hatusta heitän, että 1000-2000€ riippuen onko kohde kuinka helppo. Eli joku 7000€ alv24% olisi avaimet käteen markkinahinta reilulle 11kWp setille.

e: Ai niin ja asennuksesta kotitalousvähennys pois. Ja jos harrastuneisuutta ja osaamista riittää niin asennat itse ja soitat sähkärin mittaamaan ja kytkemään 200-500€ pitäs riittää kevyesti kun laskee tohon laitteiston päälle.
 
Kyselin tarjouksia muutamalta toimijalta noin 5kWp järjestelmästä. Käytännössä 12kpl noin 420w N-tyypin paneelia ja 6.0 inverteri.

Lumme Energialla hintaa asennettuna 8200 €
Hehkulla vastaava setti 6200 €
Poweralla 8800 €

Poweran ja Lumpeen hinnat tuntuu aika kovilta jos vertaa siihen mitä tarvikkeet maksaa vaikka itse tilattuna. Mietin vaan uskaltaako tuolta Hehkulta paketin tilata? Firmalla on hiukan kyseenalainen maine/historia.
 
Kyselin tarjouksia muutamalta toimijalta noin 5kWp järjestelmästä. Käytännössä 12kpl noin 420w N-tyypin paneelia ja 6.0 inverteri.

Lumme Energialla hintaa asennettuna 8200 €
Hehkulla vastaava setti 6200 €
Poweralla 8800 €

Poweran ja Lumpeen hinnat tuntuu aika kovilta jos vertaa siihen mitä tarvikkeet maksaa vaikka itse tilattuna. Mietin vaan uskaltaako tuolta Hehkulta paketin tilata? Firmalla on hiukan kyseenalainen maine/historia.
Mikset kysy joltain paikalliselta sähköasennus firmalta? Onninen ainakin pukkaa tällä hetkellä paneleita aika edukkaasti markkinoille, paikallinen firma voi olla todella kilpailukykyinen.
 
Kyselin tarjouksia muutamalta toimijalta noin 5kWp järjestelmästä. Käytännössä 12kpl noin 420w N-tyypin paneelia ja 6.0 inverteri.

Lumme Energialla hintaa asennettuna 8200 €
Hehkulla vastaava setti 6200 €
Poweralla 8800 €

Poweran ja Lumpeen hinnat tuntuu aika kovilta jos vertaa siihen mitä tarvikkeet maksaa vaikka itse tilattuna. Mietin vaan uskaltaako tuolta Hehkulta paketin tilata? Firmalla on hiukan kyseenalainen maine/historia.
Kannattaa myös tsekata scanofficen verkosta. Tuolta klikkaat Tuoteryhmä: Aurinkosähköjärjestelmät. Tarjouspyyntö muutamalle paikalliselle ja odottelamaan.

Tällainenkin tuli jossain vastaan. En tosin itse ole tuota kokeillutkaan: Kilpailuta aurinkopaneelit helposti yhdellä tarjouspyynnöllä | Solle
 
Mikset kysy joltain paikalliselta sähköasennus firmalta? Onninen ainakin pukkaa tällä hetkellä paneleita aika edukkaasti markkinoille, paikallinen firma voi olla todella kilpailukykyinen.
Olen niitä jonkun verran lähetelly. Pari vastausta saanut ja niissä hinta tuolla 8000 huiteilla. Pelkästä asennuksesta en ole vielä tarjouksia kysynyt.
 
Kannattaa myös tsekata scanofficen verkosta. Tuolta klikkaat Tuoteryhmä: Aurinkosähköjärjestelmät. Tarjouspyyntö muutamalle paikalliselle ja odottelamaan.

Tällainenkin tuli jossain vastaan. En tosin itse ole tuota kokeillutkaan: Kilpailuta aurinkopaneelit helposti yhdellä tarjouspyynnöllä | Solle
Scanofficen kautta laitoin jokusen tarjouskyselyn menemään. Nyt tein tuon Sollen. Kiitos vinkistä.
 
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta Hyötyvoima nimisestä firmasta? Heidän sivuilta saa kasattua helposti haluamansa paketin ja hinta on asennettuna melko järkevä.

Yleisesti ottaen näiden aurinkosähköjärjestelmien hinnoittelu on melkoinen villi länsi.
 
Terve.
Nyt on tullut ajatuksiin paneelit katolle.
Onko antaa suosituksia firmoista, kohde löytyisi Länsirannikolta.
Millaisia paneeleita kannattaa laittaa tai millaisia ei kannata laittaa?
 
Kyselin tarjouksia muutamalta toimijalta noin 5kWp järjestelmästä. Käytännössä 12kpl noin 420w N-tyypin paneelia ja 6.0 inverteri.

Lumme Energialla hintaa asennettuna 8200 €
Hehkulla vastaava setti 6200 €
Poweralla 8800 €

Poweran ja Lumpeen hinnat tuntuu aika kovilta jos vertaa siihen mitä tarvikkeet maksaa vaikka itse tilattuna. Mietin vaan uskaltaako tuolta Hehkulta paketin tilata? Firmalla on hiukan kyseenalainen maine/historia.
Saman kokonen järjestelmä itsellä mielessä.
Itsellä vuosikulutus 11000-12000 kwh.
Kesäkuukausina menee n.600kwh -800kwh kk.
 
Oma aurinkovoimala 5,1 kWp
  • Aurinkopaneelit 12 kpl 425 W, kokonaisteho 5,1 kWp
  • Growatt 6 invertteri
  • Hinta 5610€ asennettuna – rahoituksella alkaen 68 €/kk

Paneelit 425 W (Trina Vertex S)
Tuotetakuu/materiaalitakuu 15 vuotta
Tehotakuu: 10 vuotta (90 % maksimaalisesta tehon tuotosta jäljellä)
Tehotakuu: 25 vuotta (84,8 % maksimaalisesta tehon tuotosta jäljellä)
Asennusmekaniikka Orima 30 vuotta

Mitä mieltä olette?
Itse en näistä kauheasti tiedä, niin sen takia kyselen.
Sähkölämmitys ja aurinkopaistaa kivasti klo. 11-20 välisen ajan katolle kesällä, sähköauto myös taloudessa.
Kai se täytys paneelit katolle laittaa.
 
Mikä olis parempi kombo?
Paneelien ylimitoitus invertterin kokoon nähden, jonkunlainen peukalosääntö on, että 20-25% on sopivasti. Kesällä lämpötila leikkaa paneelien tuotantoa aika merkittävästi, hyvinkin parikymmentä prosenttia ja kokonaistuotto menee harvoin invertterin rajoittimeen asti.

Ts. jos ei ole ajatusta laajentaa voimalaa, ottaisin itse ennemmin ~4 kW invertterin noille paneeleille niin saa vielä vähän edullisemman paketin. Tuotossa et käytännössä häviä mitään.
 
Samaa mieltä, paneelia 20-30% yli invertterin tehon. Invertterit yleensä kestää 20-30% enemmän hetkellistä tehoa kuin myynti-mitoitus, eli ylityksissä ei pitäisi olla ongelmaa.
Huhti/Toukokuussa voi joskus harvoin paneeleista irrota jopa tunnin täydellä teholla. Muuten huiput on about -20% kun on turhan lämmin.
Piikkejä voi mennä yli, esim viime kesänä kun tuli sadekuuro ja pilvet liikkui nopeasti. Eli aurinko tuli vauhdilla esiin niin 15min vedettiin täysillä ja sen jälkeen teho taas alkoi laskemaan.
 
Oman soliksen invertterin tiedoissa valmistaja lupaa 50% isomman max paneelikentän koon kuin invertterin teho
 
Paneelien ylimitoitus invertterin kokoon nähden, jonkunlainen peukalosääntö on, että 20-25% on sopivasti. Kesällä lämpötila leikkaa paneelien tuotantoa aika merkittävästi, hyvinkin parikymmentä prosenttia ja kokonaistuotto menee harvoin invertterin rajoittimeen asti.

Ts. jos ei ole ajatusta laajentaa voimalaa, ottaisin itse ennemmin ~4 kW invertterin noille paneeleille niin saa vielä vähän edullisemman paketin. Tuotossa et käytännössä häviä mitään.
Ookkei
 
Mahtaako toimia Suomen leveyksillä kun arska sen verran alhaalla? Lunta kyllä riittää normi paneelien päällä jotta kaikki tuotto talvella olisi kotiopäin.

Eli maatelineessä 2 puoliset paneelit pystyssä.

 
Mahtaako toimia Suomen leveyksillä kun arska sen verran alhaalla? Lunta kyllä riittää normi paneelien päällä jotta kaikki tuotto talvella olisi kotiopäin.

Eli maatelineessä 2 puoliset paneelit pystyssä.


Jos maassa on lunta niin siitä tulee aika hyvin lisää tehoa auringon paistaessa. Muistan nähneeni joltakin mittauksia kun maaliskuulla oli huikeat tuotot maan ollessa valkeana ja paneelit sopivaan suuntaan sopivassa kulmassa katolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 996
Viestejä
4 542 628
Jäsenet
74 913
Uusin jäsen
PatrikV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom