Keskiarvolla vielä jotain tekis mutta joulukuut on kyllä välillä niin pimeitä että parikin viikkoa voi mennä ihan nolliin.Paneeliin vuodesta riippuen keskimäärin 2 kWh / m2 koko joulukuulta eli 66 Wh /vrk ?
Saattaa olla päiviä ,ettei tule mitään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Keskiarvolla vielä jotain tekis mutta joulukuut on kyllä välillä niin pimeitä että parikin viikkoa voi mennä ihan nolliin.Paneeliin vuodesta riippuen keskimäärin 2 kWh / m2 koko joulukuulta eli 66 Wh /vrk ?
Saattaa olla päiviä ,ettei tule mitään.
Itsellä tulee ainakin ensimmäisenä mieleen ihan 12V laitetuuletin ja sille mahdollisesti joku sääsuoja.Oon miettinyt tehostaa makuuhuoneen ilmanvaihto jollain tämän kaltaisella:
Sunwind MiniVent Tuuletin erillisellä aurinkopaneelilla | Clas Ohlson
Onkohan jotain samankaltaisia laitteita, jotka voiso suoraan kytkeä 12v järjestelmään ja toimisi myös kun aurinko laskenut?
Ecoflow hinta per kWh tosiaan melko kova. Vapaa-ajan akuksi LiFePo4 akku kun olet vaihtamassa. Jos hyvin haluaa tehdä niin DC-DC muunnin väliin mikä rajaa akun latausvirran ettei kärähdä auton laturi sekä ei tyhjennä auton akkua. Esim https://www.suomenakut.fi/lisavarus...rter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/Alunperin oli tarkoitus ostaa Ecoflow:n virta-asema matkailuperävaunuun, mutta mietin, että selviäisiköhän kuitenkin ihan pelkällä vapaa-ajan akulla?
Nykyiseltään löytyy jokin 62 amppeerinen 12v vapaa-ajan akku vaunusta joka siis antaa virtaa valaistukselle, radiolle jne. Mitään "oikeita" sähkölaitteita ei ole tarvis käyttää.
Tarve olisi tehdä töitä matkan päällä, eli Lenovon läppäri pitäisi saada ladattua ja tietenkin puhelimet.
Mitäs suosittelette akkuun liitettäväksi, että saisi ladattua läppärin ja puhelimet? Kannettavana Thinkpadin X1 Carbon, eli tarvisi USB-C PD 65W. Yksi vaihtoehto on tietenkin tupakansytyttimen kautta, mutta silloin pitäisi ostaa erillinen laturikin. Eli saanko miten fiksusti USB-C 65W ulos 12v akusta?
Myöhemmin olisi tarkoitus lisätä samaan järjestelmään aurinkokennolataus, että voisi olla irti verkosta pitempään ja vaihtaa akkukin isompaan 12v akkuun.
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Itse arvelinkin näin olevan. Auto ei lataa vaunun akkua, kun pistokkeesta uupuu liitännät, eli vaunun akun lataus on nyt ainoastaan silloin kun olen verkkovirran äärellä, enkä välttämättä, ainakaan tähän hätään suunnittele tekeväni tuolle muutosta. Sitten voi ehkä tulla ajankohtaiseksi kun uusii auton. Muistaakseni Carboni taisi latautua myös 45W PD:llä, toki hitaammin, mutta eipä tuolla ole käytännön väliä jos vain sen saa ladattua reissun päälläEcoflow hinta per kWh tosiaan melko kova. Vapaa-ajan akuksi LiFePo4 akku kun olet vaihtamassa. Jos hyvin haluaa tehdä niin DC-DC muunnin väliin mikä rajaa akun latausvirran ettei kärähdä auton laturi sekä ei tyhjennä auton akkua. Esim https://www.suomenakut.fi/lisavarus...rter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/
Läppärille esim tällä pärjäät sillä huonosti löytyy valmiita USB-C PD outletteja noilla isommillä jännitteillä mikä vaatii jännitteen noston. CoreParts USB-C -autolaturi, 100W, musta - 49.90€ Vähävirtaisille muuille laitteille edullisia USB-C outletteja suoraan akkuun kaapeloiden ellei vaunussa ole valmiina USB-lähtöjä. esim tämän tyylisiä https://www.amazon.com/Charger-Waterproof-Delivery-Voltmeter-Motorcycle/dp/B07NV9D61R
Suosittelet LiFePoa ja sit jotain turhanpäiväistä dc-dc paikkaa väliin, kun se auton laturi hoitaa kaiken jo valmiiksi niinku pitää ja kunnon latausvirralla kaiken lisäksi. Akkurele vaan väliin erottamaan kaksi akkua (käynnistys/huvi), jotta ei vahingossa tyhjene starttiakku.Ecoflow hinta per kWh tosiaan melko kova. Vapaa-ajan akuksi LiFePo4 akku kun olet vaihtamassa. Jos hyvin haluaa tehdä niin DC-DC muunnin väliin mikä rajaa akun latausvirran ettei kärähdä auton laturi sekä ei tyhjennä auton akkua. Esim https://www.suomenakut.fi/lisavarus...rter-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076035237/
Liian iso hupiakku ja varsinkin LFP akusto(alhainen sisäinen resistanssi) on keittänyt monia latureita eikä akkurele tältä pelasta. Akkurele ei ensinnäkään rajoita latausvirtaa, joten autonlaturista jo kohtuu pienellä LFP-akulla otetaan 100% irti jo tyhjäkäynnillä. Autonlaturit kestää rasitusta paremmin vasta korkeammalla kierrosalueella kun jäähdytys toimii. Muista käyttökohteista poiketessa vaunun kanssa ongelmaksi muodostuu myös johtosarja ja ylimääräiset hapettuneet liitokset. Kun akkurele lyö kiinni auton käynnistyttyä kykenee LFP ylikuormittamaan johtosarja helposti ellei virtaa rajoiteta. Useiden akkureleiden tilalle konverttereita asentanut juuri kyseisten syiden takia. Enkä edes tee työkseni näitä hommia. Ikäviä keissejä kun ostettu kunnon akut ja pultattu ne järjestelmään mikä suunniteltu lyijyakuille ja osa lomamatkasta menee hinauksessa.Suosittelet LiFePoa ja sit jotain turhanpäiväistä dc-dc paikkaa väliin, kun se auton laturi hoitaa kaiken jo valmiiksi niinku pitää ja kunnon latausvirralla kaiken lisäksi. Akkurele vaan väliin erottamaan kaksi akkua (käynnistys/huvi), jotta ei vahingossa tyhjene starttiakku.
Toi dc-dc palikka on täysin turha laite noissa perus kytkennöissä.
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Itse arvelinkin näin olevan. Auto ei lataa vaunun akkua, kun pistokkeesta uupuu liitännät, eli vaunun akun lataus on nyt ainoastaan silloin kun olen verkkovirran äärellä, enkä välttämättä, ainakaan tähän hätään suunnittele tekeväni tuolle muutosta. Sitten voi ehkä tulla ajankohtaiseksi kun uusii auton. Muistaakseni Carboni taisi latautua myös 45W PD:llä, toki hitaammin, mutta eipä tuolla ole käytännön väliä jos vain sen saa ladattua reissun päällä![]()
Jos myöhemmin lisätään aurinkolatausta + vaihdetaan isompaan 12v akkuun ja halutaan mppt:tä jne. eikä ole täysin totaalisen pulaa rahasta, niin osta heti kärkeen sen iso powerstation? Noissa on kyljessä USB-C liitäntä suoraan, niin ei tarvitse ostella mitään lisäosia.Alunperin oli tarkoitus ostaa Ecoflow:n virta-asema matkailuperävaunuun, mutta mietin, että selviäisiköhän kuitenkin ihan pelkällä vapaa-ajan akulla?
Nykyiseltään löytyy jokin 62 amppeerinen 12v vapaa-ajan akku vaunusta joka siis antaa virtaa valaistukselle, radiolle jne. Mitään "oikeita" sähkölaitteita ei ole tarvis käyttää.
Tarve olisi tehdä töitä matkan päällä, eli Lenovon läppäri pitäisi saada ladattua ja tietenkin puhelimet.
Mitäs suosittelette akkuun liitettäväksi, että saisi ladattua läppärin ja puhelimet? Kannettavana Thinkpadin X1 Carbon, eli tarvisi USB-C PD 65W. Yksi vaihtoehto on tietenkin tupakansytyttimen kautta, mutta silloin pitäisi ostaa erillinen laturikin. Eli saanko miten fiksusti USB-C 65W ulos 12v akusta?
Myöhemmin olisi tarkoitus lisätä samaan järjestelmään aurinkokennolataus, että voisi olla irti verkosta pitempään ja vaihtaa akkukin isompaan 12v akkuun.
www.bluettipower.eu
www.bluettipower.eu
Jos tossa systeemissä ei ole akkua niin sulakkeelle ei ole mitään tarvetta.Väliin DIY-aurinkopuhallin kysymys: 12V/12W PV minkä perään viritän kytkimen ja 12V/5W 120mm palvelintuulettimen ilmanvaihtoon mökille, pitääkö laittaa jokin sulake väliin, esim hieman yli tuo 0,5A mitä tuuletin ottaa?
Oikosulussa PV:n jännite menee nolliin(?), joten sulake tarvitaan vain jos piirissä on pullonkaula (johdinvaurio?) mikä kuumiaa tuolla 0,5A virralla hehkumiseen asti?
Ylijännitesuojaa taas ei pitäisi tarvita paneelin ja tuulettimen speksien mukaan, paneeli ei ole kohtisuorassa paisteessa koskaan (kennolevyn takana pystysuorassa), ja tuuletin sietää ylijännitettä.
Hyvinkin ehtii. Jos/kun laitteet on valmiina, ja/tai ne saa heti asennettua. Onhan tässä vielä päivää jäljellä ~9h.Tän päivän hintoihin ei enää ehdi.
Yleensähän aggregaatit on AC sähköä ulos antavia. Eli 50vdc ulostulolla oleva on kyllä varmasti haastava löytää varsinkin sellaiseen rahaan että kerta 10v käytöllä se maksaisi itsensä takaisin.
Olisko linkkiä moiseen laitteeseen?Hyvinkin ehtii. Jos/kun laitteet on valmiina, ja/tai ne saa heti asennettua. Onhan tässä vielä päivää jäljellä ~9h.
Verkkoon syöttävän invertterin paneelien minimijännite on yleensä 150VDC. Kesämökki/akustokäytössä kaikkea 12-150VDC väliltä.
Olisko linkkiä moiseen laitteeseen?
Helpointa olisi varmaan olla aggregaatti + erillinen tasuuntain.onko olemassa aggregaattia jonka voisi laittaa kiinni invertteriin paneelien syöttöön suoraan kiinni? Nyt olisi hyvä aika tehdä tiliä päivän pörssihinnoilla
Agrekaattisähkö on yllättävän kallista vaikka laskisi että itse aggrekaatti olisi ilmainen.onko olemassa aggregaattia jonka voisi laittaa kiinni invertteriin paneelien syöttöön suoraan kiinni? Nyt olisi hyvä aika tehdä tiliä päivän pörssihinnoilla
Agrekaattisähkö on yllättävän kallista vaikka laskisi että itse aggrekaatti olisi ilmainen.
Pienet 2-5kW bensa-agrekaatit vievät abt 0.7L/kwh, tekee 1.7eur litrahinnalla 1,19eur/kwh. Tänäänkään ei montaa euroa olisi päässyt tienaamaan.
Tilinteon paikka onnistuisi helpommin sähköauton kanssa jos sellaisen sattuu entuudestaan omistamaan ja siinä on sähkön ulosotto, tosin siinäkin olisi eduksi että maksimitehoa olisi enemmän kuin esimerkiksi korealaisten 3,6kW
onko olemassa aggregaattia jonka voisi laittaa kiinni invertteriin paneelien syöttöön suoraan kiinni? Nyt olisi hyvä aika tehdä tiliä päivän pörssihinnoilla

Jos/kun nyt puhutaan vähän isommista >10kVa genuista. Jolla olisi tarkoitus vähintään omakotitalon sähköt hoitaa. Niin kulutus on <2l/10kWh. Joka 2€/l hinnalla olisi 40c/kWh. Nyt kun polttoaine ei maksa edes nuonkaan paljoa. Ja genun hyötysuhteeksi laskin vain 50%. Niin hinnassa tullaan alas.Agrekaattisähkö on yllättävän kallista vaikka laskisi että itse aggrekaatti olisi ilmainen.
Pienet 2-5kW bensa-agrekaatit vievät abt 0.7L/kwh, tekee 1.7eur litrahinnalla 1,19eur/kwh. Tänäänkään ei montaa euroa olisi päässyt tienaamaan.
Tilinteon paikka onnistuisi helpommin sähköauton kanssa jos sellaisen sattuu entuudestaan omistamaan ja siinä on sähkön ulosotto, tosin siinäkin olisi eduksi että maksimitehoa olisi enemmän kuin esimerkiksi korealaisten 3,6kW
Höpsistä, tuollasiin kulutuslukemiin ei pääse edes turboahdetulla dieselaggrekaatilla, pienimmät tuollasiin hyötysuhteisiin pääsevät koneet ovat >5000hp wärtsilän keskinopeuksisia voimala/meridieseleitäJos/kun nyt puhutaan vähän isommista >10kVa genuista. Jolla olisi tarkoitus vähintään omakotitalon sähköt hoitaa. Niin kulutus on <2l/10kWh. Joka 2€/l hinnalla olisi 40c/kWh. Nyt kun polttoaine ei maksa edes nuonkaan paljoa. Ja genun hyötysuhteeksi laskin vain 50%. Niin hinnassa tullaan alas.
Joku? laski tuolla sähkönhinta-ketjussa, että gaattisähkön hinnaksi tulisi 25-35c/kWh. Riippuu tietysti koneesta ja polttoaineen hinnasta.
Luonnollisesti ei ole huomioitu koneiden hintaa. Mutta jos sellaiselle on muutenkin tarvetta, niin perjantain 100-200c/kWh hinnoilla olisi kannattavaa syöttää verkkoon.
Höpsistä, tuollasiin kulutuslukemiin ei pääse edes turboahdetulla dieselaggrekaatilla, pienimmät tuollasiin hyötysuhteisiin pääsevät koneet ovat >5000hp wärtsilän keskinopeuksisia voimala/meridieseleitä
Kotikäytössä kovilla pakkasilla hyötysuhteen saa liki 100%:iin kun kierrättää jäähdytysvedet sisälle ja pistää auton syylärin ja tuulettimen siirtämään lämmöt ilmaan. Joku 5kW sähköä myytääksi ja 10kW lämpöä torppaan lienee ihan mahdollinen tuollaisella pienehkölläkin diesel-vehkeellä.Höpsistä, tuollasiin kulutuslukemiin ei pääse edes turboahdetulla dieselaggrekaatilla, pienimmät tuollasiin hyötysuhteisiin pääsevät koneet ovat >5000hp wärtsilän keskinopeuksisia voimala/meridieseleitä
Tolle Aggo AG60 48kW PRP, kulutus 14l/h @ 100% PRP.Harmittavan huonosti löytyy dataa netistä pienempien koneiden polttoaineen kulutuksesta. Pari mitä löytyi niin esim. Aggo AG60 (60kVA) 14l/h. Atlas Copco QES 30 (30kVA) 7,4l/h, 50% 4,7l/h.
Atlas Copco saattaa varmaan ~10kVA teholla louskottaa jollain 3,5l/h kulutuksella. PÖ maksaa <1,4€/l --> ~4,9€/h --> 49c/kWh.
Edit: Lasketaan nyt vielä 4l/h = 56c/kWh
Tolle Aggo AG60 48kW PRP, kulutus 14l/h @ 100% PRP.
No nyt päästäänkin jo ihan suht uskottaviin lukemiin eli henkilöauto-kokoluokan dieseli täydellä kuormalla, 0,3L/kWh, generaattori mukaanluettuna BSFC 249g/kWh Brake-specific fuel consumption - Wikipedia.
Mutta tuo on jo 1300kg painava järkäle joka maksaa jotain 50-60keur luokkaa (en löytänyt hintoja mutta samankokoisten Atlas Copcojen perusteella)
Tuo 1/3 maksimikuormasta voi tulla jo turhan paljon penalttia ominaiskulutuksessa QES 30 mallilla, mutta pienemmän QES 9 agripaatin valinalla pääsee kyllä tuohon 49c/kWh polttoainekulujen osalta.
Mutta edes tuo QES 9 ei ole mikään tyypillinen kotitalous/maatalouskäyttöön ostettava, sekin vielä suht järeä. Ehkä jollain 5 keur hintaisella "halpispään" 1500rpm agrekaatilla vielä pääsisi samoihin lukemiin.
Pikkuagrekaatteihin löytyy kyllä kulutuslukemia kun jaksaa kahlata jenkkifoorumeita, siellä on paljon enemmän kaikenlaisia offgrid-elämäntapaintiaaneja ja bensa halpaa. Pienet bensa-agrekaatit voi laskea melkein 1l/kwh.
Onko esim Helenillä aurinko paneeleissa jotain ihmeen yli tarjontaa kun hinta vaan tippuu?
3kk sitten tuli helen äijä antaa tarjouksen 11.7Kw voimalasta avaimet käteen periaalleel.. se oli noin 9200 alv 0. sit ei siihen reagoitu niin soitti kun se oli mennyt vanhaksi että hinta putos 1000€ .. sit ei siihen reagoitu niin nyt tuli taas uus tarjous 8000€ alv 0.
Mistä johtuu näillä tämä hintojen tarjoaminen? kannattaisko jo tarttua tarjoukseen?
edit: yhdys sanoja
Mikset kysy joltain paikalliselta sähköasennus firmalta? Onninen ainakin pukkaa tällä hetkellä paneleita aika edukkaasti markkinoille, paikallinen firma voi olla todella kilpailukykyinen.Kyselin tarjouksia muutamalta toimijalta noin 5kWp järjestelmästä. Käytännössä 12kpl noin 420w N-tyypin paneelia ja 6.0 inverteri.
Lumme Energialla hintaa asennettuna 8200 €
Hehkulla vastaava setti 6200 €
Poweralla 8800 €
Poweran ja Lumpeen hinnat tuntuu aika kovilta jos vertaa siihen mitä tarvikkeet maksaa vaikka itse tilattuna. Mietin vaan uskaltaako tuolta Hehkulta paketin tilata? Firmalla on hiukan kyseenalainen maine/historia.
Kannattaa myös tsekata scanofficen verkosta. Tuolta klikkaat Tuoteryhmä: Aurinkosähköjärjestelmät. Tarjouspyyntö muutamalle paikalliselle ja odottelamaan.Kyselin tarjouksia muutamalta toimijalta noin 5kWp järjestelmästä. Käytännössä 12kpl noin 420w N-tyypin paneelia ja 6.0 inverteri.
Lumme Energialla hintaa asennettuna 8200 €
Hehkulla vastaava setti 6200 €
Poweralla 8800 €
Poweran ja Lumpeen hinnat tuntuu aika kovilta jos vertaa siihen mitä tarvikkeet maksaa vaikka itse tilattuna. Mietin vaan uskaltaako tuolta Hehkulta paketin tilata? Firmalla on hiukan kyseenalainen maine/historia.
Olen niitä jonkun verran lähetelly. Pari vastausta saanut ja niissä hinta tuolla 8000 huiteilla. Pelkästä asennuksesta en ole vielä tarjouksia kysynyt.Mikset kysy joltain paikalliselta sähköasennus firmalta? Onninen ainakin pukkaa tällä hetkellä paneleita aika edukkaasti markkinoille, paikallinen firma voi olla todella kilpailukykyinen.
Scanofficen kautta laitoin jokusen tarjouskyselyn menemään. Nyt tein tuon Sollen. Kiitos vinkistä.Kannattaa myös tsekata scanofficen verkosta. Tuolta klikkaat Tuoteryhmä: Aurinkosähköjärjestelmät. Tarjouspyyntö muutamalle paikalliselle ja odottelamaan.
![]()
Jälleenmyyjämme ympäri Suomen | Scanoffice
Scanofficen valtuutetut jälleenmyyjät palvelevat sinua kaikkialla Suomessa. Käytä karttasovellustamme ja löydä sinua lähin jälleenmyyjämme.scanoffice.fi
Tällainenkin tuli jossain vastaan. En tosin itse ole tuota kokeillutkaan: Kilpailuta aurinkopaneelit helposti yhdellä tarjouspyynnöllä | Solle
Saman kokonen järjestelmä itsellä mielessä.Kyselin tarjouksia muutamalta toimijalta noin 5kWp järjestelmästä. Käytännössä 12kpl noin 420w N-tyypin paneelia ja 6.0 inverteri.
Lumme Energialla hintaa asennettuna 8200 €
Hehkulla vastaava setti 6200 €
Poweralla 8800 €
Poweran ja Lumpeen hinnat tuntuu aika kovilta jos vertaa siihen mitä tarvikkeet maksaa vaikka itse tilattuna. Mietin vaan uskaltaako tuolta Hehkulta paketin tilata? Firmalla on hiukan kyseenalainen maine/historia.
Mikä olis parempi kombo?Miksi noin vähän paneeleja suhteessa invertterin kokoon?
Paneelien ylimitoitus invertterin kokoon nähden, jonkunlainen peukalosääntö on, että 20-25% on sopivasti. Kesällä lämpötila leikkaa paneelien tuotantoa aika merkittävästi, hyvinkin parikymmentä prosenttia ja kokonaistuotto menee harvoin invertterin rajoittimeen asti.Mikä olis parempi kombo?
OokkeiPaneelien ylimitoitus invertterin kokoon nähden, jonkunlainen peukalosääntö on, että 20-25% on sopivasti. Kesällä lämpötila leikkaa paneelien tuotantoa aika merkittävästi, hyvinkin parikymmentä prosenttia ja kokonaistuotto menee harvoin invertterin rajoittimeen asti.
Ts. jos ei ole ajatusta laajentaa voimalaa, ottaisin itse ennemmin ~4 kW invertterin noille paneeleille niin saa vielä vähän edullisemman paketin. Tuotossa et käytännössä häviä mitään.
Mahtaako toimia Suomen leveyksillä kun arska sen verran alhaalla? Lunta kyllä riittää normi paneelien päällä jotta kaikki tuotto talvella olisi kotiopäin.
Eli maatelineessä 2 puoliset paneelit pystyssä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.