Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Miten ne paneelit muuten kantsii puhdistaa lumesta ja paljonko siihen menee aikaa? Ei taida koville tuntipalkoille päästä jos kuukauden puhdisteluilla saa 100 kWh lisää (eli tuurilla jotain 8 euroa)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Puhdistuksessa vaikuttaa paljon kohde.
Meillä paneelit pihamökin katolla minkä räystäs ei ole varmaan edes 3m korkeudessa. 5-6m varrella saa ihan alakautta tönästyä sen verran että lumet tulee alas. Yleensä kyllä kiivennyt tikkaille niin saa tönästyä niin että lumet ei tule päälle.

Pihamökki on vuodelta 1947 ja tiilikatto. Mökki on aivan kiero ja tämä aiheuttaa haasteen. Eli ylemmät paneelit on alempana kuin alemmat paneelit "korkeus suunnassa". Eli alemman ja ylemmän paneelin liitoskohdassa on lähes 2cm kynnys. Tämä tarkoittaa sitä että alemmat paneelit kyllä tulee helposti lumesta puhtaaksi, ylemmät ei ilman apuja.
Mietin jo että pitäisikö kannakkeisiin laittaa jotain fylliä. Pelottaa vaan että pysyykö himmeli kasassa jos sinne laittaa 20mm tavaraa väliin.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Miten ne paneelit muuten kantsii puhdistaa lumesta ja paljonko siihen menee aikaa? Ei taida koville tuntipalkoille päästä jos kuukauden puhdisteluilla saa 100 kWh lisää (eli tuurilla jotain 8 euroa)
Itse käytän Fiskarsin QuikFit-varren kanssa sopivaa pehmeää terassiharjaa, ei pitäisi naarmuttaa mitään kun on tarkoitettu herkälle pinnalle. Meniskö siihen 10-15 minuuttia kun pyyhkii lumet jos on satanut vain yhtenä päivänä, huomenna illalla sateiden väistyttyä jos viitsii mennä katolle niin vähän pidempään. Meillä ei tahdo lumet valua mihinkään paneelien päältä, joten on hyvä avustaa ainakin pyyhkimällä isoimmat määrät pinnalta. Sitten kun tuotanto starttailee niin sulaminen kyllä kiihtyy.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
990
Miten ne paneelit muuten kantsii puhdistaa lumesta ja paljonko siihen menee aikaa? Ei taida koville tuntipalkoille päästä jos kuukauden puhdisteluilla saa 100 kWh lisää (eli tuurilla jotain 8 euroa)
Suhteutappa se ”palkka” käytettyyn aikaan. Ja jätit muuten huomioitta siirtohinnan, ainakin Elenian verkossa se on pelkästään jo 10snt/kWh. 10min kun tänä aamuna vetelin lumet harjalla alas ja vaikka kaikki ei puhdistunu, kun oli jäätäkin niin silti niillä sähköillä on ilppi lämmittänyt päivän pirttiä vaikka lumituiskua ilma onkin. Muuten olisi ollu tuotanto täysin nollaa. Päivällä tuo pörssihintakin kalliimpaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Miten ne paneelit muuten kantsii puhdistaa lumesta ja paljonko siihen menee aikaa? Ei taida koville tuntipalkoille päästä jos kuukauden puhdisteluilla saa 100 kWh lisää (eli tuurilla jotain 8 euroa)
Joo pidän sitä kanssa itse vähän hölmöläisen hommana vaikka sieltä pari kertaa käynyt putsaamassa kun on arska loistanut niin mukavasti. Varsinkin tällee jos nyt vaikka perjantain lumet kävi putsaamassa ja sitten parin päivän päästä ennuste lupaa taas lisää :D

Tää on vähän sillee korkoa korolle. Jos ei nyt ekan 100 kerran aikana satu tippumaan niin kyllä sieltä todennäköisyys joskus osuu kohdalle ja voi hyvällä tuurilla päästä iltalehteen: Lassi, 39, pudotti lunta katoltaan: "Sitten lipesi jalka”
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Suhteutappa se ”palkka” käytettyyn aikaan. Ja jätit muuten huomioitta siirtohinnan, ainakin Elenian verkossa se on pelkästään jo 10snt/kWh. 10min kun tänä aamuna vetelin lumet harjalla alas ja vaikka kaikki ei puhdistunu, kun oli jäätäkin niin silti niillä sähköillä on ilppi lämmittänyt päivän pirttiä vaikka lumituiskua ilma onkin. Muuten olisi ollu tuotanto täysin nollaa. Päivällä tuo pörssihintakin kalliimpaa.
No sillähän mä tossa kyselinkin että paljonko siihen menee aikaa. Eli jos nyt sit kuukauden aikana vaikka 6 kertaa käy sen 10 minuuttia vetelemässä lumia että saa vaikka 20e siirtoineen kalleimpina aikoina säästöä, niin jäähän tossa sit 20 euroa tuntipalkaksi. Ehkä se suurempi motivaattori on sit kuitenkin hyvä mieli ja hyötyliikunta.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Hyötyliikuntana ainakin itse tuota lähinnä pidän, kyllä siinä reisilihakset saa kyytiä varsinkin jos katolla on enemmän lunta. Muutenkin tuolla tietysti on koko ajan enemmän varuillaan niin lihakset on jännittyneinä (lue=krampissa).
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
990
Jos ei nyt ekan 100 kerran aikana satu tippumaan niin kyllä sieltä todennäköisyys joskus osuu kohdalle ja voi hyvällä tuurilla päästä iltalehteen: L
Paitsi jos pystyy putsaamaan menemättä katolle. Mulla paneelit ulkorakennuksen katolla ja pitkän varren päässä olevalla harjalla saa vedeltyä. Sen verran matala rakennus.
Talon katolla vois käyttää turvavaljaita aina kun siellä jotain tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 088
Mites tälläinen paketti onko hinta todella hyvä vai ihan ok tai järjetön?


Saksassa näemmä aurinkopaneelit ja muut sähkönsäästöön menevät värkit kuluttajilöe ovat ALV0, joten pitäisikö sitä käyttää bulvaania. Ei mitään hajua paikallisista säännöistä, että pitääkö ostajan miten mitäkin todistella.

Edit: Paketin sisältö ei-klikkaajille ja hinta noin 10k€

1x Growatt SPH 10000TL3-BH-UP with smart meter
4x Growatt ARK 2.5H-A1 high-voltage battery (total 10.2 kwH)
1x Growatt Shinewifi-X WiFi stick
1x Growatt ARK-2.5H-A1 Base for high-voltage batteries
1x Growatt ARK XH high voltage battery cable
1x Growatt BDC 95045-A1 high-voltage battery management system BMS
25x Hantech Ulica Silver Frame 415 watts
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Growattista en osaa sanoa mitään, mutta vaikka paketista joutuisi maksamaan ALVit niin onhan toi kova diili. Suomessa kun yritetään päästä 1,2-1,3e/kwh ja toi on 1,0e/kwh tai alvin kanssa 1,24e/kwh ja sisältää vielä 10kwh akun. Suomessa 10kwh akku jo maksaisi lähes tuon hinnan(6-7keur?)...
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
Growattista en osaa sanoa mitään, mutta vaikka paketista joutuisi maksamaan ALVit niin onhan toi kova diili. Suomessa kun yritetään päästä 1,2-1,3e/kwh ja toi on 1,0e/kwh tai alvin kanssa 1,24e/kwh ja sisältää vielä 10kwh akun. Suomessa 10kwh akku jo maksaisi lähes tuon hinnan(6-7keur?)...
Saahan nyt Suomestakin 10kWp paneelit ja invertterin reilusti alle euron/Wp. Akuille laskee hintaa ken niitä jostain ihmeen syystä haluaa. Tarvitaan myös aika paljon harrastuneisuutta, jos kiinnikkeisiin ja asennukseen ei tarvitse uhrata senttiäkään.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Niin jos oikein ymmärsin niin ilman akkuakin (Invertteri, 25 x 400Wp paneeli ja kaapelit) sais tuolta 5334e. Plus mahdolliset alvit ja rahdit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Saahan nyt Suomestakin 10kWp paneelit ja invertterin reilusti alle euron/Wp. Akuille laskee hintaa ken niitä jostain ihmeen syystä haluaa. Tarvitaan myös aika paljon harrastuneisuutta, jos kiinnikkeisiin ja asennukseen ei tarvitse uhrata senttiäkään.
Just työkaveri sanoi ostaneensa k-rauta onninen yhdistelmältä 5-6kWp setin kaikkine hiluineen alle 1€/Wp.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Toi nyt ei vielä kerro hirveesti. eli tyyliin 50c/Wp olis aika lailla eri kuin 99c/Wp
Sano se hinnan, mutta en muista muutakuin jäi alle euron. Ei kai se nyt paljoa jäänyt mutta jäi joka tapauksessa. Oisko ollut 5kWp ja hinta 4700€ tjsp. Eipä sillä nyt tässä kontekstissa ollut kovin paljoa väliä kuin, että alle euron saa Somalistakin.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
Puolasta B2B photovoltaic wholesaler saisi setin alle neljään tonniin alv0. Paneeleita en ole tuolta tilannut, mutta inverttereille rahti on ollut 30eur luokkaa. Onnisella oli myös Onnimarkkinoilla Longin paneeleita kilpailukykyiseen hintaan, mutta ei sieltä muutoin kannata ostaa. Minimi määrä taisi olla tarjoukseen 30kpl. Tarkkaa hintaa en valitettavasti laittanut mieleen.

1680243296016.png
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 363
Mitähän tarjoittaa AM kun kerrotaan paneelin piikkitehon olosuhteista:
Irradiance 1000W/m2, Cell Temperature 25° C, AM=1.5
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
B2B = Liiketoiminta <~> Liiketoiminta suuntaista kauppaa, eli tämä on tukkuri joka kertoo myyvänsä firmoille. Epäilenpä että mahtaako myydä B2C mallilla lainkaan. Koska sitten tuolla se lukisi selvästi. Onhan tuolla kyllä mainittu myös kuluttajalle myynti. Silti, www-sivun titlessä b2b, en itse lähtisi kokeilemaan kuluttajana ostamista Suomesta käsin. Esimerkkisi hinnat ovat ALV0% hintoja.

Puolasta B2B photovoltaic wholesaler saisi setin alle neljään tonniin alv0. Paneeleita en ole tuolta tilannut, mutta inverttereille rahti on ollut 30eur luokkaa. Onnisella oli myös Onnimarkkinoilla Longin paneeleita kilpailukykyiseen hintaan, mutta ei sieltä muutoin kannata ostaa. Minimi määrä taisi olla tarjoukseen 30kpl. Tarkkaa hintaa en valitettavasti laittanut mieleen.

 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
B2B = Liiketoiminta <~> Liiketoiminta suuntaista kauppaa, eli tämä on tukkuri joka kertoo myyvänsä firmoille. Epäilenpä että mahtaako myydä B2C mallilla lainkaan. Koska sitten tuolla se lukisi selvästi. Onhan tuolla kyllä mainittu myös kuluttajalle myynti. Silti, www-sivun titlessä b2b, en itse lähtisi kokeilemaan kuluttajana ostamista Suomesta käsin. Esimerkkisi hinnat ovat ALV0% hintoja.
Ainahan se toiminimi kannattaa olla olemassa jo pelkästään näitä tukkureita varten. Eihän se maksakaan mitään eikä siinä ole mitään laitonta. Veroilmoituksen täyttö ei mahdottomia vaadi. Kunhan muistaa alvit maksaa. Muuten menee hyrskyn myrskyn.;)

Takuussahan toki sitten on suoraan valmistajan kanssa tekemisissä.

Edit: Ai niin, ainakin Sofarin inverttereissä piti pyytää valmistajan supportista 50549 standardin mukaiset suojausasetus-filet. Vakiona tuota ei invertterissä mukana tullut. Eli tekniikasta pitää jotain tietää, jos tukkurilta ostaa, kun tukeahan ei myyjältä silloin tarvitse odottaa. Perus-sähkäriltäkin hyvin äkkiä menee sormi suuhun noitten kamppeitten kanssa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 363
Vielä tyhmä kysymys aurinkosähkölaitteistosta. Erilaisia ohjeita kun selaillut niin MPPT-ohjaimeen ei saa syöttää paneelisähköä jos laitetta ei ole kytketty akkuun. Johtuuko tuo siitä että MPPT ei osaa "poistaa" vastaanottamaansa energiaa? Mitäs sitten kun akku on täysi, mitä eroa sillä on siihen että ei ole kytketty ollenkaan?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Sinänsä varmasti riippuu jossain määrin MPPT-ohjaimesta. Luultavasti kyseessä on enemmänkin se, että akku pitää jännitteen vakaana.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Vielä tyhmä kysymys aurinkosähkölaitteistosta. Erilaisia ohjeita kun selaillut niin MPPT-ohjaimeen ei saa syöttää paneelisähköä jos laitetta ei ole kytketty akkuun. Johtuuko tuo siitä että MPPT ei osaa "poistaa" vastaanottamaansa energiaa? Mitäs sitten kun akku on täysi, mitä eroa sillä on siihen että ei ole kytketty ollenkaan?
En ole itse törmännyt tällaiseen tietoon omien lataussäätimieni kanssa. Eli ainakaan ohjekirjoissa ei moisesta varoiteta tai sitten olen missannut tiedon. Joka tapauksessa omien lataussäätimieni kanssa on ollut niin, että järjestelmä on täysin pimeänä, jos akun ottaa irti, eli ilman akkua ei lataussäädin anna virtaa käyttölaitteille eikä myöskään itse saa virtaa, vaikka paneelit olisivat kytkettynä ja aurinko paistaisi, eli virtapiiri on ns. avoin.

Puhun siis offgrid-käyttöön soveltuvista järjestelmistä, joissa on akku, paneelit, lataussäädin ja käyttölaitteet.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 363
Sain tuosta tarkempaa tietoa ja MPPT kannattaa kytkeä ensin akkuun siksi että jos se haistelee akun tyyppiä automaattisesti se saattaa kytkeytyä hetkellisesti esim. 12V akkuun 24V:llä. Jos paneeleista tulee silloin virtaa voi käydä huonosti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
B2B = Liiketoiminta <~> Liiketoiminta suuntaista kauppaa, eli tämä on tukkuri joka kertoo myyvänsä firmoille. Epäilenpä että mahtaako myydä B2C mallilla lainkaan. Koska sitten tuolla se lukisi selvästi. Onhan tuolla kyllä mainittu myös kuluttajalle myynti. Silti, www-sivun titlessä b2b, en itse lähtisi kokeilemaan kuluttajana ostamista Suomesta käsin. Esimerkkisi hinnat ovat ALV0% hintoja.
Saksassa on tänä vuonna ALV0 aurinkosähkötuotteille.

Sinne vaan pakulla hakemaan kamat yksityiskäyttöön ja senkun tuo Suomeen.

edit: kannattaa kyllä soittaa ja varmistaa myyjältä, että ei tule ongelmia sen nollaveron kanssa kun ei meinaa tehdä mitään ilmoitusta Saksan millekään paneelivirastolle siitä asennuksesta...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Joo siis tuossa Saksan ALV-laissa lukee seuraavaa

(3) Vero alennetaan 0 prosenttiin seuraavien liiketoimien osalta:
1. Aurinkopaneelien toimittaminen aurinkosähköjärjestelmän ylläpitäjälle, mukaan lukien aurinkosähköjärjestelmän toiminnan kannalta olennaiset komponentit ja aurinkopaneeleilla tuotetun sähkön varastointilaitteet, jos aurinkosähköjärjestelmä asennetaan yksityisasuntoihin, asuntoihin sekä julkisiin ja muihin yleishyödylliseen toimintaan käytettäviin rakennuksiin tai niiden läheisyyteen. Virkkeen 1 vaatimukset katsotaan täytetyiksi, jos aurinkosähköjärjestelmän asennettu bruttokapasiteetti on enintään 30 kilowattia (huipputeho) tai tulee olemaan enintään 30 kilowattia (huipputeho) markkinoiden kantatietorekisterin mukaan;
Voisi siis teoriassa ajatella, että jos ostaja on vain bulvaani, niin hän ei ole aurinkosähköjärjestelmän ylläpitäjä, ja näin ollen veroalennusta ei saisi.

Mutta turhaapa sitä tosiaan on spekuloida _jos_ myyjä sanoo että onnistuu ihan vaan kun pakettiautolla käy noutamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Mitä mieltä esim tällaisesta diilistä? Tarkoitus asentaa paneelit maatelineeseen, koska katot väärään suuntaan ja varjossa. Telineet ja paneelit tarkoitus asentaa itse, ja sähkäri tekee vain sille kuuluvat.

 
Liittynyt
03.03.2023
Viestejä
18
Hei,

Mulla growatt 6kW invertti ja paneeleita 6,65kw autotallin katolla etelän suuntaan yhdessä piirissä. Nyt aikomusta lisätä toiseen piiriin 3-4 kW länteen talon katolle. Laitteessa Max 9 kW.
Eli nyt kymysys, jos laitan nuo paneelit talon katolle, niin leikkaako laite ylituotannon pois vai onko riskinä laitteen rikkoutuminen?
Kiitoksia vastauksista.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
Mitä mieltä esim tällaisesta diilistä? Tarkoitus asentaa paneelit maatelineeseen, koska katot väärään suuntaan ja varjossa. Telineet ja paneelit tarkoitus asentaa itse, ja sähkäri tekee vain sille kuuluvat.

Hintaa jos vertaa pelkkiin paneeleihin ja invertteriin, niin sanoisin, että on aika kalliit maatelineet :D Silti tuossa rakennekuvassa näyttävät just yhtä heppoisilta kuin joku kympin pressukatos. Ekan talven jälkeen siis viimeistään läjässä. En ostaisi ainakaan ennen näkemistä.

Rautakauppatavarasta saa todennäköisesti huomattavasti halvemmalla paljon paremmat, jos vähänkään askartelutaitoa löytyy.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 363
Hei,

Mulla growatt 6kW invertti ja paneeleita 6,65kw autotallin katolla etelän suuntaan yhdessä piirissä. Nyt aikomusta lisätä toiseen piiriin 3-4 kW länteen talon katolle. Laitteessa Max 9 kW.
Eli nyt kymysys, jos laitan nuo paneelit talon katolle, niin leikkaako laite ylituotannon pois vai onko riskinä laitteen rikkoutuminen?
Kiitoksia vastauksista.
Ainakin pienemmissä laitteissa MPPT:n hyväksymää volttimäärää paneeleilta ei saa ylittää. Ampeereita saa tulla ylikin (teho leikkautuu) kunnes jossain vaiheessa laitteen kuumeneminen tulee ongelmaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Hintaa jos vertaa pelkkiin paneeleihin ja invertteriin, niin sanoisin, että on aika kalliit maatelineet :D Silti tuossa rakennekuvassa näyttävät just yhtä heppoisilta kuin joku kympin pressukatos. Ekan talven jälkeen siis viimeistään läjässä. En ostaisi ainakaan ennen näkemistä.

Rautakauppatavarasta saa todennäköisesti huomattavasti halvemmalla paljon paremmat, jos vähänkään askartelutaitoa löytyy.
1560€ jäisi tuossa esimerkin tapauksessa maatelineen hinnaksi. Rakennelmalla kuitenkin kokoa 11mx4m, ja puutavarakin nykyään kallista :hmm:
Videon perusteella näyttäis ihan kelvolliselta.


Onko noista paneeleista pahaa sanottavaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
1100v näytti olevan Max. Kuinka paljon noista 415W * 16 paneeleista voi tulla Max voltteja?
Nehän kuitenkin tulisi eri tuloihin, eli ei ne voltit ylity silloin, jos ei nytkään. On kuitenkin aika järjetöntä lisätä noin paljon paneeleita toiseen, kun jo nyt on nimellisteho ylitetty. Hukkaan ne watit parhaimmillaan menee. Pahimmillaan (jopa todennäköisesti) invertteri kärvähtää tai ainakin vähentää sen kestoikää.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
990
Mitä mieltä esim tällaisesta diilistä? Tarkoitus asentaa paneelit maatelineeseen, koska katot väärään suuntaan ja varjossa. Telineet ja paneelit tarkoitus asentaa itse, ja sähkäri tekee vain sille kuuluvat.

Teräksestä telineet ja säädettävällä kaltevuudella. Käsiveivillä syksyllä pystympään. Maatelineessä olevat jäähtyy varmaan paremmin?
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 363
1100v näytti olevan Max. Kuinka paljon noista 415W * 16 paneeleista voi tulla Max voltteja?
Niistä pitäisi löytää Voc eli open circuit voltage. Astroenergyn 415W paneelissa esim. 37,6V jolloin 16 paneelilla on n. 600V joten ei heti ole siitä kiinni.

Jos laitat eri ilman suuntiin niin homma monimutkaistuu, eli sarjaan paneeleita ei voi kytkeä kun varjossa olevat jarruttavat koko paneeliryhmän saantia (joku viisaampi voinee vahvistaa). Mä en osaa tuohon sanoa onko helppoa konstia vai pitääkö olla omat MPPT:t kummallekin ryhmälle.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
990
Paras peruste mitä minä olen kuullut: "Ei sillä ole väliä tuleeko voittoa vai tappiota, tärkeintä on että tarvii maksaa Fortumille Carunalle vähemmän siirtomaksuja."
Lisään tuohon, että eikä rikastuttaa öljyntuottajia, kun tankkaa auton katolta.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Mitä mieltä esim tällaisesta diilistä? Tarkoitus asentaa paneelit maatelineeseen, koska katot väärään suuntaan ja varjossa. Telineet ja paneelit tarkoitus asentaa itse, ja sähkäri tekee vain sille kuuluvat.

Laittaisin sellaisen invertterin heti alkuun, jossa Wifi ja täyssaanti kaikelle datalle. Tuo light versio on vissiin just karsittuna kaikelta mukavalta helppoudelta
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Saksassa muuten sitten uuden lakimuutoksen 2023 jälkeen aurinkokenno ryjät alv 0%.
Ja tilatessa Suomeen ei onnistu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
53
Onko kenelläkään Growattin invertteriä? Saitteko dataloggerin toimimaan? Yritin asentaa mukana tulleen Shine Wifi-X:n, mutta eipä se suostu asentumaan. Prosentit kelaavat johonkin asti, mutta aina tulee joku herja.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
20
Hei,

Paneelit on asennettu, näyttää hyvältä. Odotan Elenian hyväksyntää, jotta voin kytkeä sen päälle.

Minulla on kysymys koskien "net metering" Suomeksi. En tiedä mitä termi on Suomeksi, anteeksi. Ehkä se on "nettomittaus"? esim. tuotan 40 kWh, käytän 10 kWh, tililläni on -30 kWh käytettäväksi tulevaisuudessa.
Minulla oli aiemmin sähkösopimus Ilmatarin kanssa, mutta he myivät kaikki vähittäisasiakkaansa Väreelle, joka aloittaa 1.5.23. Kysyin Väreeltä, tekeekö se nettomittausta, johon he vastasivat:

"Mahdollinen nettotuotanto tapahtuu siirtoyhtiön kautta.
Maksamme aurinkosähkön ylijäämästä TuntiSpot-hinnan ja marginaali on -0,2 snt/kWh (alv 0%). Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Maksamme ylijäämähyvityksen suoraan asiakkaan tilille kerran vuodessa kalenterivuosittain."

Tämä on minusta hämmentävää. Luulin, että sähkön tarjoaja tekee nettomittauksen, ei siirtoyhtiö? Sitten he mainitsevat, että he maksavat euroja tililleni kerran vuodessa, mikä viittaa siihen, että he eivät tee nettomittausta. Olin siinä käsityksessä, että nettomittaus on parempi vaihtoehto, koska jos ylijäämäenergia palautetaan minulle euroina, valtio verottaa sitä, mikä ei ole mahdollista nettomittauksen yhteydessä.

Olen lähettänyt Väreelle sähköpostia selvennystä varten, mutta kysyisin, onko kenelläkään suosituksia hyvistä sähköntoimittajista, jotka tekevät nettomittausta Suomessa. Olen Pirkanmaalla asian tiimoilta.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Netotus on tuntikohtainen. Eli jos samana tuntina imuroit verkosta 3kWh ja tuotat verkkoon 2kWh, niin siitä tulee silloin 1kWh netto-osto.

Jos kuitenkin tuotat jonain tuntina kaiken kaikkiaan enemmän kuin ostat sinä tuntina, niin silloin se menee myynniksi.

Sähkön mittauksesta huolehtii aina verkkoyhtiö. Muutenhan myyntiyhtiötä vaihtaessa pitäisi vaihtaa mittari.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
Hei,

Paneelit on asennettu, näyttää hyvältä. Odotan Elenian hyväksyntää, jotta voin kytkeä sen päälle.

Minulla on kysymys koskien "net metering" Suomeksi. En tiedä mitä termi on Suomeksi, anteeksi. Ehkä se on "nettomittaus"? esim. tuotan 40 kWh, käytän 10 kWh, tililläni on -30 kWh käytettäväksi tulevaisuudessa.
Minulla oli aiemmin sähkösopimus Ilmatarin kanssa, mutta he myivät kaikki vähittäisasiakkaansa Väreelle, joka aloittaa 1.5.23. Kysyin Väreeltä, tekeekö se nettomittausta, johon he vastasivat:

"Mahdollinen nettotuotanto tapahtuu siirtoyhtiön kautta.
Maksamme aurinkosähkön ylijäämästä TuntiSpot-hinnan ja marginaali on -0,2 snt/kWh (alv 0%). Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Maksamme ylijäämähyvityksen suoraan asiakkaan tilille kerran vuodessa kalenterivuosittain."

Tämä on minusta hämmentävää. Luulin, että sähkön tarjoaja tekee nettomittauksen, ei siirtoyhtiö? Sitten he mainitsevat, että he maksavat euroja tililleni kerran vuodessa, mikä viittaa siihen, että he eivät tee nettomittausta. Olin siinä käsityksessä, että nettomittaus on parempi vaihtoehto, koska jos ylijäämäenergia palautetaan minulle euroina, valtio verottaa sitä, mikä ei ole mahdollista nettomittauksen yhteydessä.

Olen lähettänyt Väreelle sähköpostia selvennystä varten, mutta kysyisin, onko kenelläkään suosituksia hyvistä sähköntoimittajista, jotka tekevät nettomittausta Suomessa. Olen Pirkanmaalla asian tiimoilta.
Netotus on tuntikohtainen kuten pörssihintakin ja sen laskelman perusteella saat väreeltä csv fileen ensi vuoden alussa jossa näkyy tuntikohtainen netotettu tuotanto ja pörssihinta ko tunnille jonka maksavat sun tillille. Mitä veroja olet maksamassa tilitetyistä euroista?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Niin siis netotushan on parempi, koska maksat vähemmän veroja (ALV ja sähkövero) ja siirtomaksuja ostetusta sähköstä, jonka määrää netotus pienentää.

helloabunailla on vaan ollut väärä käsitys siitä miten netotus toimii. Eli se tosiaan toimii tuntitasolla, ei esim. kuukausi- tai vuositasolla. Myynnistä ei kotitalouden normaalisti tarvitse maksaa veroa.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
20
Ai niin, ymmärsin järjestelmän väärin. Anteeksi, olen uusi aurinkopaneelien (ja suomen kielen) parissa!

Luulin, että se toimii siten, että rakennetaan negatiivinen puskuri, jota käytetään kuukausina, jolloin tuotanto on vähäistä, kunnes puskuri loppuu.

Minun virheeni, kiitos selvennyksestä
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
103
Luulin, että se toimii siten, että rakennetaan negatiivinen puskuri, jota käytetään kuukausina, jolloin tuotanto on vähäistä, kunnes puskuri loppuu.
Tuolla periaatteella toimivat energiayhtiöiden virtuaaliakut. Niiden tapauksessa tosin käyttökustannukset ja palvelumaksut taitavat syödä rahallisen hyödyn. Joku voi vielä tarkentaa jos moista palvelua on käyttänyt.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
Tuolla periaatteella toimivat energiayhtiöiden virtuaaliakut. Niiden tapauksessa tosin käyttökustannukset ja palvelumaksut taitavat syödä rahallisen hyödyn. Joku voi vielä tarkentaa jos moista palvelua on käyttänyt.
Suuri kusetus, se pelkkä vuosimaksu syö tehokkaasti kaiken järjen ko. mallista. "Talletettava" kwh määrä on useimmiten naurettavan pieni suhteessa vuosihintaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 878
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom