Tässä on monta hyvää pointtia, kiitos. Tosiaan näin alustavasti laskin näitä tuloja ja menoja kuukausittain, vaikka verottajalle varmaankin kaikki ilmoitetaan vuosittain ja verotkin maksetaan vuosittain (tai ennakkomaksuja voi vissiin pääomatuloistakin tehdä?). Onko netissä mitään laskuria millä voi laskea paljonko vuokra tuo tuloja ja paljonko eri vähennyksien jälkeen esimerkiksi veroa joutuu maksamaan?
Tämä on niin helppo laskutoimitus, ettet tarvitse laskuria: (vuokratuotto - vähennykset)*0,30 = veron määrä. Vähennyksiksi kaikki, mikä tosiallisesti liittyy siihen, että saat tuota vuokratuottoa mutta ei toisiaan lainanlyhennyksiä muuten kuin korkojen osalta. Itse olen vähennellyt:
- Asuntolainojen korot (huom, varmistettava veroilmoituksella, että laina on merkitty tulonhankkimisvelaksi, ei oman asunnon hankintaan ja muutettava tarvittaessa)
- Vastikkeet
- Vesimaksut (mutta huom. vuokralaisen maksama vesimaksu taas lasketaan tuloksi, eli +-0)
- Vakuutukset
- Isännöitsijän todistukset
- Luottotieojen tarkistukset
- Matkat asuntoa näyttämään / korjaamaan
- Remonttien tarvikkeet jne. mutta ei kuitenkaan työkaluja (remppaan itse siis)
Sitten meneekin monimutkaisemmaksi, jois koittaa ennakoida noita tulevaisuuden kuluja ja laskea tulevat remontit kuluihin jne. Itse en ole tätä tehnyt, puoliso taas tekee ja kaiketikin alan kirjallisuuteen aiheen tiimoilta on tutustunut.
Lompakko kestää ja ei kestä. Tällä hetkellä itsellä menee rahastoihin ja ETF:iin 550€/kk, säästötilille 100€/kk ja matkasäästötilille 200€/kk, eli palkasta jää yli joka kuukausi ihan hyvin, mutta riskin tasoa pitää silti miettiä. Lisäksi laskin eilen, että pidentämällä nykyistä lainaa 22v -> 25 vuoteen tippuisi lainan maksamiseen vaadittava summakin noin satasella. Jos ostan uuden omistusasunnon, on korkojen nouseminen tai asuntomarkkinoiden romahdus aika iso riski verrattuna yhteen asuntoon. Lisäksi en halua olla yhtään naivi vuokraamisen haasteiden suhteen: Vaikka talous voisikin kestää tuon 100-120€ nettomiinuksen vuokrauksesta niin kestääkö se sen, että asunto olisi kuukauden tai kaksi tyhjillään?
Nyt mennään jo spekuloinnin puolelle, mitä korot tulevat olemaan, mikä on asuntojen hintakehitys jne. En osaa sanoa, itse olen lähtenyt siitä, että jos talous romahtaa täydellisesti, niin ihan se ja sama, koko yhteiskunta on kaaoksessa. Korkojen osalta pyrin niin lyhyeen laina-aikaan, kun perse vaan kestää. Just in case. Mutta tässä ei ole kyllä mitään tiedettä takana.
Mutta tuost tyhjilläänolosta; senkin varmaan lasket vähän väärin, eli lasket "tappioksi" myös lainanlyhennykset? Kun todellisuudessa tyhjä kuukausi maksaa "vain" vastikkeen verran, eli toivottavasti ei kovinkaan mahdottoman paljoa.
Millaisia asuntoja sinulla muuten on vuokralla, yksiöitä vai kaksioita? Mietin myös, että voisimme ostaa puolisomme kanssa sijoitusasunnoksi yksiön jossain vaiheessa, mutta siinä on toki omat miinukset nykyisen asunnon vuokraamiseen verrattuna. Esimerkiksi varainsiirtovero, myyntivoiton verotus sekä tietenkin se, että varmasti hyvät yksiöt on jo myyty ja se, että puolisollani menisi aika kauan säästää tarvittava pääoma sijoitusyksiölle. Tosin pienempi hoitovastike ja yhdessä jaettavat kustannukset ovat positiivinen asia.
Puolison kanssa yhteisesti sekä yksiöitä, että kaksioita. Luonnollisestikin omat vanhat yksiöt vuokralla, sitten on hankittu ihan puhtaasti sijoitusmielessä sekä yksiöitä, että kaksioita. Varainsiirtoverolle ei kertakaikkisesti mahda mitään, mutta tarkoitus ei ole myydä noita sijoitusasuntoja, joten myyntivoiton verotus ei satuta. Hyviä yksiöitä rakennetaan kokoajan uusia ja vanhoja paskoja remontoidaan kelvolliseksi kokoajan.
Tämä maakunnissa, ei varmaan oma pinkka kestäisi Helsingissä samaa... Sijoitusasunnonhan ei kuitenkaan ole pakko olla omalla paikkakunnalla. Muista, että matkat saa vähentää verotuksessa.