Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Euriborit on kyllä ollu hurjassa nousussa lähiviikkoina. Saa nähä kauanko kestää että ollaan jo plussan puolella.
Ei tainnu mennä ihan nappiin ennustukset että euribori ei nousisi vielä vuosiin..
Jos tuo on hurja nousu (kuukaudessa -0,36 -> -0,12 ) , niin olisi vissiin sittenki pitäny tarttua niihin pankkien markkinoimiin korkosuojauksiin :p
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 991
Kilpailutin tällä viikolla asuntolainaa turun seudulla jäljellä olevalle 150k€:lle.

Kallein oli OP 0,95 ja edullisin Nordea 0,55. Molemmissa 12kk euribor.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
254
OP ei myöntänyt lyhennysvapaata koska lainan maksuaika on nyt 25v mikä on maksimi.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 177
Tänne ei myöskään tullut OP:lta lyhennysvapaata. Ei ollut ilmeisen selkeät perustelut, miten koronatilanne vaikuttaa perheemme talouteen.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Jos tuo on hurja nousu (kuukaudessa -0,36 -> -0,12 ) , niin olisi vissiin sittenki pitäny tarttua niihin pankkien markkinoimiin korkosuojauksiin :p
Eilinen lukema oli -0,09%. Pääsiäisen jälkeen mahdollisesti plussalla jos kolme pistettä nousee pankkipäivässä. Ei siis mitään hirmu pomppua ainakaan vielä ja uusissa lainoissa alkaa vaikuttaa vasta kun mennään plussan puolelle.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Itse kyllä luulen euriboreista, että jos tulee suurempi kriisi, niin korot voivat ampua vähäksi aikaa korkealle (esim. vuodeksi), mutta sitten hyydytään takaisin alas. Näinhän kävi finanssikriisin yhteydessä.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Eilinen lukema oli -0,09%. Pääsiäisen jälkeen mahdollisesti plussalla jos kolme pistettä nousee pankkipäivässä. Ei siis mitään hirmu pomppua ainakaan vielä ja uusissa lainoissa alkaa vaikuttaa vasta kun mennään plussan puolelle.
Uusissa lainoissa pääsääntöisesti 12kk Euribor, joten vaikuttaa vasta koron tarkistuspäivän jälkeen. Se sattuu itsellä loppuvuoteen.

Jännästi muuten Euriboreista nousussa kaikki muut paitsi 1 vko Euribor. Se pysynyt pientä pomppua lukuunottamatta samalla tasolla, n. -0,5%
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Uusissa lainoissa pääsääntöisesti 12kk Euribor, joten vaikuttaa vasta koron tarkistuspäivän jälkeen. Se sattuu itsellä loppuvuoteen.

Jännästi muuten Euriboreista nousussa kaikki muut paitsi 1 vko Euribor. Se pysynyt pientä pomppua lukuunottamatta samalla tasolla, n. -0,5%
Käytännössähän euriborit toimivat suunnilleen niin, että markkinat ennustavat, että 12 kuukauden päästä lyhyt korko olisi sillä tasolla kuin 12 kk euribor nyt. Pitemmässä korossa on lisäksi aina hiukan varmuusmarginaalia luotonantajan eduksi, koska tilanne voi muuttua. Viikon euriborissa ei ole ollenkaan spekulaatiota, eli se muuttuu vasta kun tilanne oikeasti muuttuu.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Kilpailutin tällä viikolla asuntolainaa turun seudulla jäljellä olevalle 150k€:lle.

Kallein oli OP 0,95 ja edullisin Nordea 0,55. Molemmissa 12kk euribor.
Tuntuu, että lainahanat ovat tiukentuneet. Viime kesänä kilpailutin jäljellä olevan 130k lainan muuttotappiokunnassa haja-asutusalueella sijaitsevaan omakotitaloon. Paras tarjous oli Danske 0,47 %, mutta valitsin Nordean 0,5 % koska en viitsinyt vaihtaa pankkia. Euribor 12 kk. Yhteiset nettotulot noin 4500 e/kk.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Itse kyllä luulen euriboreista, että jos tulee suurempi kriisi, niin korot voivat ampua vähäksi aikaa korkealle (esim. vuodeksi), mutta sitten hyydytään takaisin alas. Näinhän kävi finanssikriisin yhteydessä.
Itselläni 2kk päästä korontarkistuspäivä 12kk euribor lainalla. Saa nähdä pitääkö maksaa laina kerralla pois. Tämän siis teen jos korko nousee isommaksi kuin mitä rahoilla saa nyt korkoa. Harmi sinänsä jos näin pitää tehdä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
31
Nordeasta kysäisin omaan lainaani lyhennysvapaata vuodeksi ja vastasivat että pannaan tulemaan jos haluat ja ilman kuluja siis, aika nihkeältä vaikuttaa tuo Hypon politiikka. Eivät kyselleet sen kummemmin mitään perusteluita tai todistuksia, ja itse en siis ole lomautettuna tai lomautus uhan alla tällä hetkellä(vielä?)
Ihan sama homma minulla. Ei mitään oikeeta tarvetta lyhennysvapaalle, pistin hakemuksen ilman minkäänlaisia perusteluja menemään 24kk lyhennysvapaalle.
Neljässä päivässä tuli päätös että seuraavat 24 kk maksan vain korkoja.
Pankkina siis Nordea.:thumbsup:
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Ihan sama homma minulla. Ei mitään oikeeta tarvetta lyhennysvapaalle, pistin hakemuksen ilman minkäänlaisia perusteluja menemään 24kk lyhennysvapaalle.
Neljässä päivässä tuli päätös että seuraavat 24 kk maksan vain korkoja.
Pankkina siis Nordea.:thumbsup:
Nordea taitaa olla hövelein. OP:lla ja Hypolla tiukempaa.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Saako OP:lta vaan 12kk vapaan nyt "ilmaiseksi" vai onko joku onnistunut saamaan 24kk vrt. Nordea?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Ei tippunut ainakaan itselle lyhennysvapaata OP:lta ilmaiseksi. Olisi pitänyt olla lomautettu tai saada potkut ensin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
625
Ihan sama homma minulla. Ei mitään oikeeta tarvetta lyhennysvapaalle, pistin hakemuksen ilman minkäänlaisia perusteluja menemään 24kk lyhennysvapaalle.
Neljässä päivässä tuli päätös että seuraavat 24 kk maksan vain korkoja.
Pankkina siis Nordea.:thumbsup:
Saiko tuon silti vaikka olisi lyhennysjousto käytettävissä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Torstaina op:n pankintäti oli yrittänyt soittaa enkä ehtinyt vastamaan. Nyt vasta tuli luettua verkkopankista, että tippu 2x ilmaset lyhennysvapaat loppuihinkin lainoihin. 1x maksullinen oli jo otettu tammikuussa perusteluna sijoittaminen ja nyt pelkkä "Korona tilanne.". Pankille laitetusta datasta käy kyllä ilmi ettei ole millään muotoa taloudellisesti pakollinen. Ihan jees, nyt taas riittää rahaa short lappuihin joskos vielä lasketeltaisiin kursseissa XD. Ei maar poltin näppini jo noissa niin kyllä taidan laittaa vaan Nordnetin kuukaisisäästöihin isompaa summaa. Pitääkin laskeskella kunnolla, viime vuoteen nähden taidan saada kolminkertaistettua säästöt, ihan sopiva sauma nyt sekin niin saa halvemmalla ostettua, korvaa vähän tuota shortti seikkailua.

Riippunee siis aika paljon osuuspankista miten tuomitsevat, joten aina kannattaa yrittää. Ja alunperin ollut maksimi 25v laina-aika (15v jäljellä) sekä 2/3 asp.

e: Ja ainakin alkuvuodesta ilmoittivat, että vuosi kerrallaan. Eli jos haluaa sen 24kk pitää anoa uudestaan vuoden päästä ja tällöin maksaa taas ne palveluamksut... Siitä sitten tiedä onko korona kamppanja vielä vuoden päästä voimassa. Niiden softakaan taivu kuin 12kk eli ei voi pitempää aikaa laittaa ja itse tosiaan kyselin alkuvuodesta tuota 24kk...
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Ymmärrän pointtisi, mutta en todellakaan vähättele niiden hätää, jotka ovat jo menettäneet toimeentulonsa, perheitä jotka keikkuvat vararikon partaalla ja vaarassa tehdä henkilökohtaisen konkurssin. Sydän särkyy, kun katsoo vierestä pienyrittäjänä toimineita ystäviä, jotka yrittävät sinnitellä tilanteessa, jossa koronavirus vei hyvin nopealla aikataululla leivän lasten suusta. Oma veikkaukseni on, että tilanne tulee pahenemaan joka kuukausi mitä pidempään joudumme pitämään maata suljettuna.

Toisaalta koen, että oma 150 KEUR asuntovelkani on todella suuri yhden ihmisen harteille ja tuntuisi vastuuttomalta olla miettimättä seurauksia, jos päädyn työttömäksi. Toimin syklisellä ICT-alalla, jossa lomautus ja työttömyysaalto on hyvinkin todennäköinen, jos ja kun konkurssiaalto pääsee vauhtiin.


On kyllä todella kinkkinen tilanne, vain 48k€ sijoituksia ja päälle 7k€ karkkirahoja pankkitilillä. Voe veljet, mitenkähän noilla selviää. Kannattaa ensi alkuun vaikka kysellä vinkkiä niiltä tuhansilta ja tuhansilta kädestä suuhun eläviltä, mistä saa edullisimmat makaronit ja ketsupit.

Mutta tosissaan, lyhennysvapaatahan nyt pankit kuluitta tarjoaa ja se ainakin avaa tilaisuuden kasvattaa jonkunmoinen puskuri.

edit: saatoin ajaa miinaan :-(
Moikka,

Kehtaanko kysyä miten olette varautuneet koronaviruksen käynnistämään taantumaan? Miten suuria käteissummia tai muuta likvidiä puskuria olette pitäneet säästössä pahan päivän varalle?

Mietin miten selvitä tulevan laman yli, jos konkurssiaalto pyyhkii yli Suomen ja sattuu jäämään pitkäksi aikaa lomautetuksi, tai peräti työttömäksi.

Itselläni on asuntolainaa vielä 150 KEUR. Käteistä säästössä vain noin 4 KEUR ja noin 48 KEUR osakeahastoissa. Palkkani on keskitasoa ICT-sektorilla. Nyrkkisääntönä usein kerrotaan, että säästössä pitäisi olla käteissäästöjä, joilla pärjää jopa vuoden. Luonnollisesti olisi pitänyt säästää enemmän pahan päivän varalle, jos palkanmaksu katkeaa, mutta tässä nyt ollaan. Olisi aika karsea tilanne, jos jostain syystä ei saisi maksettua asuntolainaa pois ja joutuisi pakkorealisoimaan asunnon huomattavasti ostohintaa halvemmalla.

Kiitti ideoista ja tsemiä muillekin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
/ot

Viestin luettavuuden kannalta kannattaa aloittaa kirjoittaminen lainauksen jälkeen. Tällöin lukija tietää heti mihin vastaat. Nyt luin viestiäsi ensin hoomoilsena, että mitä. Kunnes tajusin, että vastasit lainaukseen joka on alempana viestissä.

Jos ei ole lainausta mukana niin yleensä oletetaan, että vastaa sille viimeiselle kirjoittajalle (jos siis viesti on jotenkin kommentoiva). Immeiset yleensä kuitenkin lukee ylhäältä alespäin näitä. Ja vallitseva käytäntö. Jossain foorumeilla voi menä eri tavalla ja jossain sähköpostisovelluksissakin nuo menee eri tavalla...
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Moikka,

Kehtaanko kysyä miten olette varautuneet koronaviruksen käynnistämään taantumaan? Miten suuria käteissummia tai muuta likvidiä puskuria olette pitäneet säästössä pahan päivän varalle?

Mietin miten selvitä tulevan laman yli, jos konkurssiaalto pyyhkii yli Suomen ja sattuu jäämään pitkäksi aikaa lomautetuksi, tai peräti työttömäksi.
Meillä lainaa n. 500k ja rahaa tilillä n. 15 kk nettotulojen verran. En normaalisti pitäisi lähellekkään moisia summia puskurissa, mutta tuli myytyä asunto ja romahduksessa n. puolet salkusta joten sitä kertyi. Iso osa tuosta menee lähivuosina tehtäviin remontteihin ja pitäähän ne osakkeetkin ostaa takaisin, mutta nyt on näin. Bulleromarkkinan aikana pidin 2-3 kk nettoa tilillä ja loput sijoituksessa.

Lainoista sen verran, että pidän Nordean lyhennysjoustoa erinomaisena etuna. Voit vapaasti päättää vaikka kuukausittain lyhennätkö lainaa vain et. Joustoa on käytössä 10% lainan määräästä ja (jos olet käyttänyt sitä), se palautuu käyttöön sitä mukaa kun maksat lainaa takaisin. Suhtautuvat myös lyhennysvapaisiin hövelisti.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Itselle OP myönsi 12kk lyhennysvapaan ilmaiseksi. Koronat, taloudellinen epävarmuus ym. Ei mitään konkreettista.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Toisaalta koen, että oma 150 KEUR asuntovelkani on todella suuri yhden ihmisen harteille ja tuntuisi vastuuttomalta olla miettimättä seurauksia, jos päädyn työttömäksi. Toimin syklisellä ICT-alalla, jossa lomautus ja työttömyysaalto on hyvinkin todennäköinen, jos ja kun konkurssiaalto pääsee vauhtiin.
Mikäli mietitään että pahin tapahtuisi ja joutuisit työttömäksi sinulla olisi 48k myytävää varallisuutta ja 7k irtainta. Saisit 2 vuotta liiton rahoja ja mikäli lyhentäisit esim. 50k lainaasi sinun kuukausieräsi olisi noin 400-500€? (riippuen paljonko vuosia jäljellä)

Koska olisit työtön esim. autoa ei tarvittaisi ja sanotaan alakanttiin että saisit käteen vaan jonkun 1400€ liitonrahoja jolloin sinulle jäisi vielä juokseviin kuluihin noin 1000€ minkä pitäisi helposti riittää vielä syömiseen, 100-200€ säästöön (eli 800-900 ruokaan ja muuhun) ja nykyisen karanteenin aikaiseen kotona oleskeluunkin sekä juoksevien kulujen kuten sähkö jne. kattamiseen.

Mieti paljonko sinulla meni kuluja esim. armeijassa ollessasi ja suhteuta tilanne siihen. Käteen jää huomattavasti enempi ja netistä löytyy hyvin ohjeita miten tehdä ruokaa (vs ravintola 3+ x päivässä), pestä itse vaatteet (vs pesula) ja jätät ns. turhat ylimääräiset mitkä muutenkin taitaa olla minimissä (kuntosalit, elokuvat, yökerhot, jääkiekko ja muut yleisötapahtumat, teatterit, oopperat ja muut vastaavat riennot, kesän ja talven festarit) joten huomaat että se raha riittääkin yllättävän hyvin.

Nythän myös tupakointi tarkoittaa että kuuluisi riskiryhmään joten jätät myös mahdollisen tupakoimisen (jos menee vaikka aski päivässä tai kartonki viikossa siitä tulee nopeasti aika paljon säästöä...)

Lisäksi sinulle jää se asunto ja varmaankin saat uutta työtä jos pahin tapahtuu ja hetkellisesti joutuisitkin työttömäksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Ite pistin 6kk hakemuksen heti kun OP ilmoitti että lyhennysvapaan saa ilman palkkiota. Perusteeksi koronan aiheuttama muutos tuloihin. Parin viikkoa taisi mennä ja pankintäti soitteli ja kysyi tarkemmin muutoksesta, että miten vaikuttaa ja onko lomautettu. Sanoin että ei ole lomautettu ja ei ole sitä uhkaa, mutta muuttaa sen verran työnkuvaa että tulotaso muuttuu. Se oli ok ja muutospaperit tuli seuraavana päivänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Hei! Enpä ole ennen kilpailuttanut asuntolainaani joten kysymys. Riittääkö että lähetän heille nettipankin välityksellä viestin tyyliin "Tarkistaisitteko asuntolainani tason, olen kilpailuttamassa lainani" vai tarviiko (toim. huom. kannattaako) sinne satuilla jotain muutakin perustetta jne? Tilanne on siis entisellään eli siihen ei voi vedota.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Hei! Enpä ole ennen kilpailuttanut asuntolainaani joten kysymys. Riittääkö että lähetän heille nettipankin välityksellä viestin tyyliin "Tarkistaisitteko asuntolainani tason, olen kilpailuttamassa lainani" vai tarviiko (toim. huom. kannattaako) sinne satuilla jotain muutakin perustetta jne? Tilanne on siis entisellään eli siihen ei voi vedota.
Omalle pankille riittää viesti että mielestäni marginaalini ei ole kilpailukykyinen ja aion kilpailuttaa sen nyt. Toisille pankeille sitten täytät täydet lainahakemukset ja käyt mahdollisesti lainaneuvottelut saadaksesi tarjouksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Hei! Enpä ole ennen kilpailuttanut asuntolainaani joten kysymys. Riittääkö että lähetän heille nettipankin välityksellä viestin tyyliin "Tarkistaisitteko asuntolainani tason, olen kilpailuttamassa lainani" vai tarviiko (toim. huom. kannattaako) sinne satuilla jotain muutakin perustetta jne? Tilanne on siis entisellään eli siihen ei voi vedota.
Laitat vaan että sain muualta paremman tarjouksen, paljonko tarjoatte että jään asiakkaaksi. Itse olen tehnyt näin enkä aina ole siis muualta mitään tarjouksia pyytänytkään. Helppoa rahaa kun menee minuutti kun viestin kirjoittaa ja vastaa tarjoukseen ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Laitat vaan että sain muualta paremman tarjouksen, paljonko tarjoatte että jään asiakkaaksi. Itse olen tehnyt näin enkä aina ole siis muualta mitään tarjouksia pyytänytkään. Helppoa rahaa kun menee minuutti kun viestin kirjoittaa ja vastaa tarjoukseen ok.
Joo paitti että pankki saattaa vaatia sen toisen tarjousta että voi tehdä itte paremman. Sitten alkaakin sen toisen pankin kanssa ähistely. Teet nettilomakkeen, toimitat liitteitä ja palkkatodistuksia ja sen jälkeen ne vaatii vielä puolen tunnin puhelinhaastattelun ennekuin ne suostuu antamaan mitään tarjousta. Siinä puhutaankin sitten jo useista tunneista kun alat tätä vääntämään vaikka kolmen pankin kesken. Ja saat marginaalia 0,05% alemmaks.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
86
Joo paitti että pankki saattaa vaatia sen toisen tarjousta että voi tehdä itte paremman. Sitten alkaakin sen toisen pankin kanssa ähistely. Teet nettilomakkeen, toimitat liitteitä ja palkkatodistuksia ja sen jälkeen ne vaatii vielä puolen tunnin puhelinhaastattelun ennekuin ne suostuu antamaan mitään tarjousta. Siinä puhutaankin sitten jo useista tunneista kun alat tätä vääntämään vaikka kolmen pankin kesken. Ja saat marginaalia 0,05% alemmaks.
Riippuu tietysti paljonko lainaa on, mutta itse olen saanut aina pelkällä verkkoviestillä marginaalia alas. Viimeisin pudotus vaati tarjouksen toisesta pankista.

Marginaalit:
2015 1,2% 2016 0,75% 2018 0,55% 2019 0,35%

Minusta ihan hyvä korvaus tullut käytännössä olemattomasta työstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Joo paitti että pankki saattaa vaatia sen toisen tarjousta että voi tehdä itte paremman. Sitten alkaakin sen toisen pankin kanssa ähistely. Teet nettilomakkeen, toimitat liitteitä ja palkkatodistuksia ja sen jälkeen ne vaatii vielä puolen tunnin puhelinhaastattelun ennekuin ne suostuu antamaan mitään tarjousta. Siinä puhutaankin sitten jo useista tunneista kun alat tätä vääntämään vaikka kolmen pankin kesken. Ja saat marginaalia 0,05% alemmaks.
Ei ole tällaista koskaan minulta vaadittu. Verkkoviesti on aina riittänyt. Ja tarjouksen olen muutaman kerran pyytänyt muilta pankeilta ja nekin on mennyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta niin että olen täyttänyt nettilomakkeen ja tarjous on tullut sähköpostiin. Pari kertaa sitten joku on pankista soittanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Ei ole tällaista koskaan minulta vaadittu. Verkkoviesti on aina riittänyt. Ja tarjouksen olen muutaman kerran pyytänyt muilta pankeilta ja nekin on mennyt muutamaa poikkeusta lukuunottamatta niin että olen täyttänyt nettilomakkeen ja tarjous on tullut sähköpostiin. Pari kertaa sitten joku on pankista soittanut.
Kaippa se on sitten asiakaskohtaista. Mulla vaadittiin sen seitsemät planketit ja nettikaavakkeet eivätkä suostuneet antamaan edes alustavaa arviota ilman puhelinsoittoa ja neuvottelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Kiitos vastauksistanne! Taidanpa vaan laittaa omaan pankkiin kyselyn koron tarkistuksesta, en viitsi vedättää että olisi jo nyt parempi tarjous plakkarissa sillä muilta tarjoukset voin ottaa myöhemmin ajan kanssa. Ja jos sieltä tulee parempaa tarjousta niin siinä vaiheessa laittaa ne omalle pankille ihmeteltäväksi. :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
414
Mikäli mietitään että pahin tapahtuisi ja joutuisit työttömäksi sinulla olisi 48k myytävää varallisuutta ja 7k irtainta. Saisit 2 vuotta liiton rahoja ja mikäli lyhentäisit esim. 50k lainaasi sinun kuukausieräsi olisi noin 400-500€? (riippuen paljonko vuosia jäljellä)
Menee vähän ohi aiheen, mutta jos yllä viitataan ansiosidonnaiseen, niin se on noin 95 prosenttisesti veronmaksajarahoitteinen ja loput rahoittaa työttömyyskassa. Mikään liitto ei kenellekkään mitään maksele.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
254
OP ei myöntänyt lyhennysvapaata koska lainan maksuaika on nyt 25v mikä on maksimi.
Puhelinneuvottelussa ei ollut enää mikään ongelma antaa ilmaista lyhennysvapaata siten että maksimilaina-aika ei kasvanut. Ihmetteli mitenkä lyhennysvapaata ei ollut annettu aluksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Puhelinneuvottelussa ei ollut enää mikään ongelma antaa ilmaista lyhennysvapaata siten että maksimilaina-aika ei kasvanut. Ihmetteli mitenkä lyhennysvapaata ei ollut annettu aluksi.
Miten toi sitten maksetaan takaisin jos laina-aika ei pitene? Maksetaan enemmän kun lyhennysvapaa loppuu?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Miten toi sitten maksetaan takaisin jos laina-aika ei pitene? Maksetaan enemmän kun lyhennysvapaa loppuu?
Tietysti. Jos sinulla on kuukausi erä esim. 300€ ja 2v maksuaikaa jäljellä. Otat 1v lyhennysvapaata siten että maksimilaina-aika ei kasva joten et maksa vuoteen mutta sitten maksat sen viimeisen vuoden 600€/kk.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Onkos kokemuksia siitä, miten pankki suhtautuu, jos on yhdessä otettu asuntolaina, ja tulee ero, ja toinen osapuoli häipyy ja itse pitää asunnon yksin? Mulla on neuvottelu pankin kanssa edessä ensi viikolla, mutta mietin nyt, että mitä tässä oikein voi odottaa...
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Onkos kokemuksia siitä, miten pankki suhtautuu, jos on yhdessä otettu asuntolaina, ja tulee ero, ja toinen osapuoli häipyy ja itse pitää asunnon yksin? Mulla on neuvottelu pankin kanssa edessä ensi viikolla, mutta mietin nyt, että mitä tässä oikein voi odottaa...
Ei omalla kohdalla mutta lähipiirissä. Käytännössä neuvottelet lainan pankin kanssa uusiksi saadaksesi lisärahoitusta ja ostat exän osuuden asunnosta häneltä. Kaikki riippuu siitä onko sulla tarpeeksi tuloja lainan kokoon nähden jotta ne myöntää sen sulle. Ja toki exän kanssa pitää päästä lunastushinnasta sopuun.

Edit: jos ei sopua löydy tai lainaa saa niin kämppä menee myyntiin ja muutat vuokralle.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Edit: jos ei sopua löydy tai lainaa saa niin kämppä menee myyntiin ja muutat vuokralle.
Tuossa kannattaa muistuttaa sitä toista osapuolta että jos sopua ei löydy ja velkaa on paljon se voi tarkoittaa myös usein sitä että kun kämppä myydään niin siitä ei saada toivottua hintaa = pahimmillaan molemmille jää vielä reippaasti velkaa eikä mitään muuta käteen tuosta kämpästä ja se velka täytyy myös maksaa eikä esim. uutta lainaa silloin mitenkään automaattisesti saa vaikkapa seuraavaa kämppää varten.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Tässä tilanne on siis se, että asuntoa on rempattu suurella summalla, ja myydessä tulisi todennäköisesti aika pahasti takkiin. Asuntoa ostettaessa omarahoitusosuus tuli kokonaan minulta. Tilanne on melko sopuisa, joten sopimukseen varmasti päästäisiin. Asunto on yhdelle turhan iso ja kallis, mutta asumiskustannukset sinänsä ovat maltilliset, joten siksi ensisijainen ajatus on pitää asunto jos suinkin mahdollista.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 177
Oletteko saaneet neuvoteltua asuntolainoissa toimitusmaksun kokonaan pois? Tässä yksi kierros tarjouksia takana ja järestään 600-900 euroa pyydetään toimitusmaksuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Oletteko saaneet neuvoteltua asuntolainoissa toimitusmaksun kokonaan pois? Tässä yksi kierros tarjouksia takana ja järestään 600-900 euroa pyydetään toimitusmaksuja.
Multa eivät ainakaan vuosi sitten ottaneet toimitusmaksua vaikken mikään pankin ykkösasiakkuus varmasti olekaan.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Oletteko saaneet neuvoteltua asuntolainoissa toimitusmaksun kokonaan pois? Tässä yksi kierros tarjouksia takana ja järestään 600-900 euroa pyydetään toimitusmaksuja.
Danske Bank tarjoaa Akavan jäsenille asuntolainaa ilman toimitusmaksua. Nordea lähti kyllä samaan kun kuuli tarjouksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Onkos kokemuksia siitä, miten pankki suhtautuu, jos on yhdessä otettu asuntolaina, ja tulee ero, ja toinen osapuoli häipyy ja itse pitää asunnon yksin? Mulla on neuvottelu pankin kanssa edessä ensi viikolla, mutta mietin nyt, että mitä tässä oikein voi odottaa...
Jos on kukkaro ja vakuudet kunnossa niin ei siinä mitään. Sitten otat vaan siihen tasinkoa vanhan lainan kylkee jos haluat vanhan säästää (esim. joku negatiivinen marginaali tai muu laina-ehto mitä ei uuteen enää saisi). Tai neuvottelet uuden yhden velan...

Tasingosta joudut maksamaan varainsiirtoveron. Jos välit on hyvät niin tuon voi kikkailla pois niin, että ennen ositusta otatte velkaa niin ettei tasinkoa varten tarvitse ottaa velkaa. Varainsiirotveroa tarvitsee maksaa vain jos tasinkoon käytetään pesän ulkoipuolista rahaa. Tällä säästää useamman tuhatta euroa varmaan joka tilanteessa. Itse hoidin nuo asiat sellasella vauhdilla pois, että kuvio selvisi vasta kun oli jo ositus tehty :/.

e: Rautalanka vielä tuosta. Jos tasinko olisi vaikka 30k niin pesä tarvitsee 60k lainaa josta tietenkin siipalle menee puolet osituksessa kun kaikki puoliksi ja sitten sun puolikas myös ja tällöin siippa maksaa sen oman velkansa pois ja sulle jää vanha 30k laina, mutta koska se on otettu ennen ositusta niin sun ei tartte maksaa siitä 30k:sta veroja. Tietenkin vakuudet tarttee olla kunnossa, että saa tarpeeksi lainaa ja kuluja aina menee lainasta X määrä riippuen mistä sen ottaa, mutta voitolle tuosta pitäisi jäädä joka tilanteessa.

e2: Ja jos vielä haluat säästää niin kiinteistön kohdalla lainhuudatus onnistuu netissä: Rekisteröi kiinteistön omistusoikeus (lainhuuto) | Maanmittauslaitos ei tartte maksaa pankille tuosta. Kauppakirjaa ei tarvitse tehdä erikseen vaan ositus on se kauppakirja. Osituksen voi myös helposti tehdä itse. Muotoseikat pitää varmistaa ettei ositusta voida mitätöidä jälkeen eli tärkeimpänä 2 puolueetonta todistajaa.

Nykyään kyllä netin ansiosta asioita saa selvitettyä ihan pirusti itsekkseen ettei tartte lakimiestä tai pankkiakaan käytännössä mihinkään...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Onkos kokemuksia siitä, miten pankki suhtautuu, jos on yhdessä otettu asuntolaina, ja tulee ero, ja toinen osapuoli häipyy ja itse pitää asunnon yksin? Mulla on neuvottelu pankin kanssa edessä ensi viikolla, mutta mietin nyt, että mitä tässä oikein voi odottaa...
On, exän kanssa kun oli päästy kauppahinnasta (siis koko asunnon arvo) sopuun, niin varattiin pankkitädille aika, selitettiin tilanne ja hommassa ei ollut mitään epäselvää, koska omat tuloni riittivät hyvin lainan hoitamiseen. Eli käytännössä otin lisälainaa itselleni sen verran, että sain tuon exän osuuden katettua ja hänestä tuli velaton. Tämä oli sinänsä helppo tilanne, koska pystyin näin tekemään, eikä tarvinnut alkaa myymään asuntoa. Pankkivirkailija hoiti paperit kerrottujen tietojen pohjalta, nimet alle ja homma selvä. Tässä samalla myös oma marginaalini laski.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Oletteko saaneet neuvoteltua asuntolainoissa toimitusmaksun kokonaan pois? Tässä yksi kierros tarjouksia takana ja järestään 600-900 euroa pyydetään toimitusmaksuja.
Otin 2018 asuntolainan Hypo pankista ja anelin toimitusmaksun pois. Koin hetkellistä mielihyvää, kun kuvittelin olevani hyväkin sopimusneuvottelija :)
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Toisaalta koen, että oma 150 KEUR asuntovelkani on todella suuri yhden ihmisen harteille ja tuntuisi vastuuttomalta olla miettimättä seurauksia, jos päädyn työttömäksi. Toimin syklisellä ICT-alalla, jossa lomautus ja työttömyysaalto on hyvinkin todennäköinen, jos ja kun konkurssiaalto pääsee vauhtiin.
Mikäli mietitään että pahin tapahtuisi ja joutuisit työttömäksi sinulla olisi 48k myytävää varallisuutta ja 7k irtainta. Saisit 2 vuotta liiton rahoja ja mikäli lyhentäisit esim. 50k lainaasi sinun kuukausieräsi olisi noin 400-500€? (riippuen paljonko vuosia jäljellä)

Koska olisit työtön esim. autoa ei tarvittaisi ja sanotaan alakanttiin että saisit käteen vaan jonkun 1400€ liitonrahoja jolloin sinulle jäisi vielä juokseviin kuluihin noin 1000€ minkä pitäisi helposti riittää vielä syömiseen, 100-200€ säästöön (eli 800-900 ruokaan ja muuhun) ja nykyisen karanteenin aikaiseen kotona oleskeluunkin sekä juoksevien kulujen kuten sähkö jne. kattamiseen.

Mieti paljonko sinulla meni kuluja esim. armeijassa ollessasi ja suhteuta tilanne siihen. Käteen jää huomattavasti enempi ja netistä löytyy hyvin ohjeita miten tehdä ruokaa (vs ravintola 3+ x päivässä), pestä itse vaatteet (vs pesula) ja jätät ns. turhat ylimääräiset mitkä muutenkin taitaa olla minimissä (kuntosalit, elokuvat, yökerhot, jääkiekko ja muut yleisötapahtumat, teatterit, oopperat ja muut vastaavat riennot, kesän ja talven festarit) joten huomaat että se raha riittääkin yllättävän hyvin.

Nythän myös tupakointi tarkoittaa että kuuluisi riskiryhmään joten jätät myös mahdollisen tupakoimisen (jos menee vaikka aski päivässä tai kartonki viikossa siitä tulee nopeasti aika paljon säästöä...)

Lisäksi sinulle jää se asunto ja varmaankin saat uutta työtä jos pahin tapahtuu ja hetkellisesti joutuisitkin työttömäksi...
Hyviä vinkkejä ja olet oikeassa, että vähemmälläkin kuluttamisella selviää. Mielestäni elän kohtuullisen säästeliäästi, mutta harrastukset, matkustelu ja hyvä ruoka ovat nostaneet liikaa vuotuisia elinkustannuksia. En omista tällä hetkellä autoa, joka auttaa tasapainottamaan huomattavasti taloutta. Asun Espoon Tapiolassa, josta on hyvät kulkuyhteydet, fillarilla pääsen kaikkialle ja auton saan tarvittaessa alle Bloxcarista. Otan vinkistä vaarin ja alan elämään säästeliämmin jo tänään, jotta saan pidettyä snorkkelin pinnan päällä, kun taantuma pyyhkii meitä työläisiä kortistoon. Käytän tarvittaessa ilomielin kaikki säästöni ja pyrin välttämään kodin pakkorealisoinnin, vaikka oma talous kiristyisi, asuntolainojen korot lähtisivät yllättän nousuun, tai jotain muuta yllättävää tapahtuisi markkinoilla.

150 KEUR asuntolainaani on jäljellä enää 23 vuotta. Pidän lainanhoitokulut nyt minimissä, eli 500€/kk ja yhtiövastike on 200€/kk. Tsemiä ja kärsivällisyyttä sinne muillekin :cool:
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Hyviä vinkkejä ja olet oikeassa, että vähemmälläkin kuluttamisella selviää. Mielestäni elän kohtuullisen säästeliäästi, mutta harrastukset, matkustelu ja hyvä ruoka ovat nostaneet liikaa vuotuisia elinkustannuksia. En omista tällä hetkellä autoa, joka auttaa tasapainottamaan huomattavasti taloutta. Asun Espoon Tapiolassa, josta on hyvät kulkuyhteydet, fillarilla pääsen kaikkialle ja auton saan tarvittaessa alle Bloxcarista. Otan vinkistä vaarin ja alan elämään säästeliämmin jo tänään, jotta saan pidettyä snorkkelin pinnan päällä, kun taantuma pyyhkii meitä työläisiä kortistoon. Käytän tarvittaessa ilomielin kaikki säästöni ja pyrin välttämään kodin pakkorealisoinnin, vaikka oma talous kiristyisi, asuntolainojen korot lähtisivät yllättän nousuun, tai jotain muuta yllättävää tapahtuisi markkinoilla.

150 KEUR asuntolainaani on jäljellä enää 23 vuotta. Pidän lainanhoitokulut nyt minimissä, eli 500€/kk ja yhtiövastike on 200€/kk. Tsemiä ja kärsivällisyyttä sinne muillekin :cool:
Tässä kannattaa myös muistaa se että mikä on vaihtoehto, vuokrakämppä josta maksat vuokraa maailmantappiin asti. Kannattaa verrata minkälaisen vuokrakämpän saisit samalta alueelta tuolla 700€/kk niin melko varmasti huomaat että omistusasunto on järkevämpi vaihtoehto lähes poikkeukset vs. Vuokrakämppä ellei ole muuttaja luonne eli parin kolmen vuoden välein vaihtuu osoite. Omistusasunto on maksettu viimeistään? 23v päästä ja sen jälkeen vastiketta/ylläpitoa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Ite ainakin lasken oman tulevan kämpän niin, että on vara ottaa 10 000e/vuosi takkiin hinnan laskussa.

Nyt maksan 756+sähkö ja vesi. = 9072e vuodessa. Vastaava okt mikä halutaan maksaisi ainakin 1200e/kk:ssa, varmasti enemmänkin (oikea arvaus olisi noin (1400-1550).
Ei se vuokrallakaan asuminen halpaa ole. Tässä nykyisessä ei ole edes saunaa, vaikka pinnat ok.

Monet taloustieteilijät väittelee niistä "vaihtoehtokustannuksista", mutta kuinka moni todellisuudessa laittaa tuon säästyneen asuntolainamäärän esim. tuottaviin osakkeisiin tai ostaa vaikka asuntosijoituskämpän (jos samalla haaveilee okt:stä). Ei varmaan kukaan, kun joutuvat pitämään riskit pieninä että on mahdollisuus se kämppä ostaa tai rakennuttaa sitten kun aika on.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 380
Viestejä
4 159 105
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom