Pääkaupunkiseudulla varmasti tosiaan onkin näin, itsellä ei ole mitään käsitystä PK-seudun hinnoista kun Etelä-Savon muuttotappioalueella asuu ja vuoden päivät täällä noita hintoja katsellut. Hyvin monella on täällä vähintäänkin epärealistinen käsitys oman talon arvosta, luultavasti vedetään liikaa tunnetta peliin ja uusissa taloissa toki peilataan siihen rakentamisen hintaan - tänne rakentamalla vaan ei ole mitään takuuta siitä, että myymällä edes käytännössä uutena saisi läheskään samaa kuin mitä rakentamiseen on edes käytetty.Tuo 10% lisähintaa alkaa vain karkoittamaan ostajia täällä pääkaupunkiseudulla, kun hinnat ovat muutenkin ihmisille ihan kipurajoilla. Muutenkin sanoisin, että on suhteellisen harvinaista täällä että hinnat noin paljon tippuisivat mikäli pyynti on hinnoiteltu kutakuinkin realistisesti.
Näissä kyse ei sinänsä ole tinkivaroista, vaan väärin hinnoittelusta. Jos myyjä jääräpäisesti pitää kiinni omasta hintamielikuvastaan vaikka tarjoukset on järestään 15-20% alle pyynnin ja myyntiaika lasketaan vuosissa, niin silloin se tarjousten hintahaarukka on kohteen oikea hinta eikä se mitä myyjä kuvittelee. Tinkivarallahan tarkoitetaan hintapyynnön ja kauppahinnan välistä erotusta, tai pyyntihinnan ja myyjän päässään laskeman hyväksymispisteen välistä eroa. Tinkivaran ja väärin hinnoittelun ero on siinä, että tinkivaran kanssa kämppä menee kaupaksi, mutta väärin hinnoittelemalla ei![]()
Näinhän se on. Myyjä selitteli korkeaa hintapyyntiään sillä, miten paljon on tehnyt työtunteja talon eteen (on itse rakentanut talonsa) ja miten paljon tontti, tontin muokkaus ja tarvikkeet ovat maksaneet. No, oikea hintahan ei ole se paljonko työtunneista ja tarvikkeista yhteenlaskettuna tulee eikä minua se ostajana varsinaisesti kiinnostakaan vaan se, millä hinnalla talo menee kaupaksi. Jos talo on vuoden myynnissä ja hintaa joudutaan tiputtelemaan katsojien houkuttelemiseksi voi jo suoraan todeta, että hinnoittelu ei ole osunut kohdalleen ja onko sitten vielä omarakentamassa tunneside sotkemassa hinnoittelua. Ostaja vaan ei maksa mistään tunnearvoista eikä edes myyjän työtunneista vaan siitä, minkä arvoiseksi talon alueella kokee. Jos taas on ollut tarkoituksena vain rakentaa talo myytäväksi on selkeästi yliammuttu omat arviot talon käypästä myyntihinnasta rakennusvaiheessa.
Voi toki olla, että omassa tapauksessa myyjä on saanut tarjouksen joka on myyntihinnan verran mutta ainakin kaikissa tarjouksissa mitkä minä tiedän myyjän saaneen on oman myynti ehtona. Tällaisessa tapauksessa itse myyjän kohdalla ottaisin mieluummin sen 5000e takkiin kuin alkaisin katselemaan milloin toinen saa omansa myytyä. Voihan toki olla että pienen mietiskelyajan jälkeen alkaa myyjälläkin mieli muuttua, mutta en pidättelisi henkeä kun alkuasenne on ollut jo tuota luokkaa tarjousten kanssa.
Viimeksi muokattu: