Haluaisin ajatuksia/neuvoja mun tilanteeseen.
Olen ostamassa asuntoa ja samalla muuttamassa omilleni porukoiden nurkista. Mulla on säästöjä ~70k€, ja asuntojen hinnat mitä oon katellut pyörii 100k€ molemmin puolin.
Nettotulot mulla on 2600-2800€/kk ja olen muuttamassa yksin. Oon aatellut että laittaisin 30-40k käsirahaa, ja loput 10-15v lainalla. Sitten laittaisin 15-20k säästötilille tms. tulevia remontteja varten, ja laittaisin myös sinne joka kuukausi vähän rahaa. Lopuilla säästöillä kaikki huonekalut yms mitä kotiin tarvitsee, ja kiva olla vähän puskuria kun talous vielä tasottuu. Ylijäämästä sitten joko lyhennän lainaa tai lyön johonki säästöön, tai rtx 5090
. Koska en oo asunut ennen omillani niin en tiedä tarkasti kuinka paljon pystyn maksaan lainaa ja elään samalla kivasti ja säästämäänkin, mutta uskon että 600-1000e väliin asettuu.
Sain Nordealta jossa mulla pankkipalvelut tämmösen tarjouksen yhteen n.100k€ (tarjouskauppa) asuntoon joka kiinnostaa:
70000e/15v
Annuiteetti
0.49% marginaali
12kk euribor, vaihtoehtoisesti 6kk +0.08% tai 3kk +0.12% marginaalilla
Järjestelypalkkio 300€
6% korolla tossa tulis kuukausimaksuksi vähän alle 600e, niin miten ton annuiteettilainan kanssa käy jos haluankin laittaa lainaan vaikka 800e/kk Nordean lyhennysjoustolla? En tajunnu kysyä siinä neuvottelussa. Onks joku muu lyhennystapa parempi tähän, että laskee alkuun semmosen summan minkä pystyy varmasti maksaan, mutta luultavasti tulee lyhentään lainaa aggressiivisemmin? Ainakin OP:lta on tulossa vielä lainatarjous kans.
Minkä euriborivaihtoehdoista ottaisitte itse nuilla ehdoilla?
Ja onko teidän mielestä tuo käsiraha, säästötilikompleksi järkevän kuulonen vai tekisittekö itse ihan toisin?
Mielelläni kuulen kaikenlaisia ajatuksia, kiva jos joku jaksaa auttaa pöljää!