Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Onpas iso remppalaina. Tuossahan luotonantajalla riski ettei raha mene asuntoon ja arvoa nostamaan. Varmaan omaa rahaakin tai sijoituksia tms on, ei kai tuollaista muuten saisi?

Kuinka moni muuten on ottanut remppalainaa?
Itse jotenkin karsastanut ajatusta. Tietty jos alle prosentin korolla ottaisi vaikka 10ke ja laittaisi keittiön kuntoon, niin toisaalta olisiko se niin paha. Asunnon arvoa ainakin nostaisi
Itse olen myös karttanut remonttilainoja vaikka ne kyllä varmaan olisi järkevämpiä kuin auto osarilla, riippuu toki korosta. Valittiin silti puolison kanssa sen verran uusi talo ettei tarvitse kuin korkeintaan pintaremonttia eikä mitään monien tuhansien kattoremontteja, kylppäri & keittiöremppaa.. toki remonteilla saa sitten talon juuri sen näköiseksi kuin itse haluaa
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Onpas iso remppalaina. Tuossahan luotonantajalla riski ettei raha mene asuntoon ja arvoa nostamaan. Varmaan omaa rahaakin tai sijoituksia tms on, ei kai tuollaista muuten saisi?

Kuinka moni muuten on ottanut remppalainaa?
Itse jotenkin karsastanut ajatusta. Tietty jos alle prosentin korolla ottaisi vaikka 10ke ja laittaisi keittiön kuntoon, niin toisaalta olisiko se niin paha. Asunnon arvoa ainakin nostaisi
Tuossa on kaksi isoa remonttia, jälkimmäisen alkaessa oli helpompi maksaa vanha laina pois uudella ja ottaa siihen päälle se mitä tarvi säästöjen jälkeen vielä lainata. Näin jälkikäteen olisi ollut järkevämpi pitää lainat erillään, koska vanhempi laina olisi ollut peruskorjaukseen ja siten rinnastetaan asuntolainaan ja on halvempaa rahaa. Jälkimmäisellä lainalla uusittiin isosti talon sisätiloja ja lattiat sekä osa keittiöstä niin se olikin sitten otettava tavallisena vakuudellisena lainana.

Noiden remppojen jälkeen tässä vuoden 1980 talossa ei sitten olekaan enää mitään saneerattavaa, vaan normaalit huoltotyöt riittää pitkäksi aikaa. Remppalaina on lopulta aika halpaa. Jälkimmäisen remontin olisin voinut tehdä melkein kokonaan itse, mutta jos työporukalta meni neljä viikkoa kaikkinensa, olisin itse tusannut työssä käyden varmasti puoli vuotta.

Nehän katsoo suoraan kiinteistön arvioidusta hinnasta sen vakuusarvon ja omalla kohdalla se riittää kattamaan molemmat lainat. Kiinteistövälittäjä teki nopeasti arvion kiinteistöstä ja kun se oli sähköpostissa kirjallisena niin pankki oli tyytyväinen. Sijoitusasunnot ovat sitten omien lainojensa vakuutena.
Totta kai palkkatulot sekä menojen jälkeen käteen jäävä raha vaikuttaa siihen, onko edes mahdollista saada lainaa ja millä marginaalilla. Itse olen ollut aina näissä kaukaa viisas ja tehnyt laskelmat valmiiksi, sen kyllä huomaa sitten pankin vastauksissakin.
 
Onpas iso remppalaina. Tuossahan luotonantajalla riski ettei raha mene asuntoon ja arvoa nostamaan. Varmaan omaa rahaakin tai sijoituksia tms on, ei kai tuollaista muuten saisi?

Kuinka moni muuten on ottanut remppalainaa?
Itse jotenkin karsastanut ajatusta. Tietty jos alle prosentin korolla ottaisi vaikka 10ke ja laittaisi keittiön kuntoon, niin toisaalta olisiko se niin paha. Asunnon arvoa ainakin nostaisi
Laina kuin laina. Kunhan se raha on riittävän halpaa niin sitten ennemmin lainalla kuin käteisellä.

Remppalainahan voi arvokkaaseen kohteeseen olla helposti vaikka 100ke. Esimerkiksi Helsingissä hyvällä alueella voi maksaa puoli miljoonaa sellainen remppakuntoinen omakotitalo, johon täytyy tehdä vaikka keittiö, putket, kylppärit, katto, energiaremontti ja pinnat kokonaisuudessaan. Laina olisi tuolloin 20% asunnon arvosta. Hinta riippuu kokemukseni mukaan ennen kaikkea vakuuksista. Jos asunnossa on vapaata vakuusarvoa niin hinta voi olla lähellä asuntolainan hintaa. Jos joutuu ottamaan osin vakuudettomana, on marginaali helposti useita prosentteja.
 
Onpas iso remppalaina. Tuossahan luotonantajalla riski ettei raha mene asuntoon ja arvoa nostamaan. Varmaan omaa rahaakin tai sijoituksia tms on, ei kai tuollaista muuten saisi?

Kuinka moni muuten on ottanut remppalainaa?
Itse jotenkin karsastanut ajatusta. Tietty jos alle prosentin korolla ottaisi vaikka 10ke ja laittaisi keittiön kuntoon, niin toisaalta olisiko se niin paha. Asunnon arvoa ainakin nostaisi

Mitä merkitystä mitä sillä rahalla tekee? Voit ottaa vakuudellisen "Remonttilainan" pankista ja lainan saatuasi nimeät mobiilipankissa tilin "Autolaina". Ei varmaan suurta merkitystä.
 
Itse olen myös karttanut remonttilainoja vaikka ne kyllä varmaan olisi järkevämpiä kuin auto osarilla, riippuu toki korosta. Valittiin silti puolison kanssa sen verran uusi talo ettei tarvitse kuin korkeintaan pintaremonttia eikä mitään monien tuhansien kattoremontteja, kylppäri & keittiöremppaa.. toki remonteilla saa sitten talon juuri sen näköiseksi kuin itse haluaa
Ostat kalliimmalla uudemman asunnon, jota ei ole pakko remontoida, mutta jonka joku muu on suunnitellut esim. keittiön osalta sinulle. Tai ostat vähän vanhemman asunnon halvemmalla ja remppaat keittiön juuri sellaiseksi kuin itse haluat värien, toiminnallisuuksien jne. osalta. Jälkimmäinen saattaa tulla jopa halvemmaksi ja sitten siinä on ihan uusi keittiö itsellä käytettäväksi.

Me ei otettu remppalainaa, mutta mitoitettiin asunnon hankinta niin, että remppaan jäi vielä rahaa, kun säästettiin sen verran itse asunnossa verrattuna uudemman hankintaan. Tähän mennessä uusittu lattiat (hionta + lakkaus), maalattu kaikki seinät, vaihdettu väliovet, uusittu keittiö ja KHH, uusittu kaikki hanat ja suihkut, uusittu kaapistot jne. ja silti ollaan varmasti +100k€ käytetty rahaa vähemmän kuin ostamalla uusi, johon ei olisi tarvinnut tehdä "yhtään mitään".
 
Ostat kalliimmalla uudemman asunnon, jota ei ole pakko remontoida, mutta jonka joku muu on suunnitellut esim. keittiön osalta sinulle. Tai ostat vähän vanhemman asunnon halvemmalla ja remppaat keittiön juuri sellaiseksi kuin itse haluat värien, toiminnallisuuksien jne. osalta. Jälkimmäinen saattaa tulla jopa halvemmaksi ja sitten siinä on ihan uusi keittiö itsellä käytettäväksi.

Me ei otettu remppalainaa, mutta mitoitettiin asunnon hankinta niin, että remppaan jäi vielä rahaa, kun säästettiin sen verran itse asunnossa verrattuna uudemman hankintaan. Tähän mennessä uusittu lattiat (hionta + lakkaus), maalattu kaikki seinät, vaihdettu väliovet, uusittu keittiö ja KHH, uusittu kaikki hanat ja suihkut, uusittu kaapistot jne. ja silti ollaan varmasti +100k€ käytetty rahaa vähemmän kuin ostamalla uusi, johon ei olisi tarvinnut tehdä "yhtään mitään".
Juu, ei meilläkään uusi ole vaan onhan tämä jo 16v talo. Silti esim keittiö on vielä ihan toimiva ja säilytystilaa yms riittävästi. Värimaailma sitten on jokaisen oma mielipide mutta kyllä tommonen beige menee hyvin vielä 2020 luvulla. Kylpyhuone/sauna tosin on tässä remontoitu n.5v sitten edellisen omistajan teettämänä ja ne laattavalinnat on sitä samaa mitä nykyäänkin moni tuntuu laittavan.

No ainoa "iso" remontti mikä teetettiin niin oli tuo tiilikaton pesu ja maalaus, nyt se on kuin uusi ja oli kyllä kannattava investointi.

Ja siis varmasti remonttia tässäkin tehdään että ei nyt sentään loppuelämää näin tätä ajateltu pitää mutta remontit ei ole nyt ajankohtaisia
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 889
Viestejä
4 433 981
Jäsenet
73 426
Uusin jäsen
jususteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom