Ei ole todellakaan korko noin suuri, se on tässä yksi ihmetyksen aihe. Alleviivataan nyt vähän.Onko sun kuukauden korot 2500€ vai mistä toi tuli?
Aattele, että sait ekaan kuukauteen ilmaisen lyhennysvapaan niin tuntuu paremmalta tai sitten maksat manuaalisesti sen verran lyhennystä lisää kun haluat ja ongelma ratkaistu?
Jos tässä jotain pitäisi arpoa niin korothan lähtee juoksemaan heti. Lyhennykset sitten varmaan pankin puolesta helpompi jotenkin tasakuukausilta tjsp. Lainanhan voi maksaa vaikka heti pois ja tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä jos normi anniuteetti.
Eli normaalisti sinulla on kuukausittainen maksuerä, jossa on lyhennys + korko. Jos otat lyhennysvaapata, maksat maksuerästä vain koron osuuden -> eli vähemmän kuin se maksuerä normaalisti olisi. Tuossa minun saamassani laskemassani ensimmäisen kuukauden maksuerä on paitsi normaalia maskuerää (lyhennys+korko) suurempi, niin se on myös puhtaasti 100% pelkkää korkoa. Eli eihän se silloin mikään lyhennysvapaa kk ole. Maksan tavallista kuukausi erää enemmän ja raha menee täysin pankin taskuun.
Lyhennysvapaassa se kuukausittainen maksu olisi reilusti pienempi - sehän sen pointtikin on että maksuerästä säästetään ja rahaa käytetään johonkin muuhun. Eli jos vaikka normaalisti maksuerä olisi 1000€, niin mikä logiikka olisi maksaa 1200€ pelkkää korkoa ilman lyhennystä? (luvat hatusta).
Minun amatööri silmään tuo laskelma näyttää nyt siltä, että kk alussa otetaan laina, kuun lopussa pimahtaa ensimmäinen korko ja minun olisi maksettava tuolloin 100% puhtaasti korkoa ilman lyhennystä (miksi?), yli normaalin kuukausittaisen maksuerän. Sitten toisen kuukauden lopusta alkaen "saan" alkaa lyhentämään lainaa normaalisti. Tämä ei nyt käy järkeen.
Mutta katsotaan, tässä on nyt kuitenkin useampi laina ja kaikenlaista muuta puljaamista, niin voi olla että tässä on taas joko lisätty joku ihme kustannus mitä en löydä tuolta luvuista tai laskelma on taas niin suuntaa-antava, että ensimmäisen kuukauden kustannus heittää häränpyllyä. Ensi viikolla selvinnee.