Tässä tuli nyt kaikkea kerralla, mutta ei välttämättä juuri sinulle.
- Autoilun kustannukset nousi (ei haittaa, jos ei ole autoa)
- Euribor nousi rajusti
- Asuntolainan korko nousi rajusti
- Taloyhtiölainan (esim. remonttilaina) korko nousi rajusti (tämäkään ei haittaa, jos ei ole tämmöistä)
- Ruoka nousi rajusti (on kuitenkin kääntymässä laskuun)
- Inflaatio on korkeampaa kuin saamamme palkankorotukset
- Sähkön hinta nousi rajusti
- Muutkin kustannukset, kuten kaukolämpö on nousseet
Niin joillekin tulee se todellisuus eteen vasta nyt. Meillä on ensi kuussa yhtiökokous ja siellä vastikkeet nousee paljon, ja rahoitusvastike nousee yli 50%. Tästä tulee satasia lisää kuukausikuluihin, vaikka en tekisi mitään. Ja minähän tein, maksan tuon taloyhtiölainan pois pankkilainalla, joka tulee laskujeni mukaan halvemmaksi. Mutta minulla se paska osuu tuulettimeen vasta ensi kuussa - tai osuisi, jos en nyt tekisi järjestelyjä.
Ja ruoan hintojen nousu on sitä, että kaikki ei ole noussut, mutta jotkut asiat on nousseet yli 50%, niin tuo 15% on joku keskiarvo, joka ei kohdallani toteudu. 33% on lähempänä totuutta minun taloudessani.
--
Eikä minusta ole kituuttamaan palkkatyössä, säästämään kaikkea ja istumaan kotona miettien "sitten jään aikaisemmin eläkkeelle ja kohta on asunto maksettu". Elämä on nyt. Jos käytän rahojani, se on minun asiani. Enkä ole vieläkään miettimässä muuta, kuin että en taida tänä vuonna mennä ulkomaille, vaikka taloudellisesti on tullut rajusti turpaan jo puoli vuotta ja ensi kuussa tilanne pahenee. Ja ostelen varmaan RTX 5080:n vielä tässä ensi vuonna
--
..mutta itse ketjuun: taloyhtiölainan ja oman asuntolainan yhdisteleminen oli todella helppoa. Sain kahdelta pankilta tarjouksen, jossa marginaalini laski, niin mietin vaan, miksi en tehnyt näin aiemmin? Varsinaiset järjestelyt on juuri käynnissä, ja taidan maksaa kohta saman verran, kuin Kesäkuun Korotus olisi ollut rahoitusvastikkeeseen kokonaislainakuluina, mutta maksaa lainani vuosia nopeammin pois.
Vieläkin elän ihan kivaa elämää, ja se on vaan niin, että koko ajan elintaso paranee, kun inflaatio syö lainaa pois. Tietenkin, jos palkat menisi samaan tahtiin, niin hyvä. Mutta juuri olin päässyt tilanteeseen, että kaikki lainakulut+vastikkeet olivat suunnilleen tämänkokoisen asunnon vuokra, niin nehän nousivat