Otin sekä kiinteäkorkoisen että euribor-lainan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Onko S-pankki? Tuollaista ne ehdotti, että ottaa kaksi lainaa mutta myös kahdet kulut.Otin sekä kiinteäkorkoisen että euribor-lainan.
Onko S-pankki? Tuollaista ne ehdotti, että ottaa kaksi lainaa mutta myös kahdet kulut.
Mikä on kansan mielipide?
12kk Euribor tulee aina mutta jos saisi vaikka 6kk tai 3kk niin lienee aina parempi? Koska tulevaisuudessa jos korot laskee niin pääsee nopeammin toki kiinni.
6kk Euriboria hakisin mutta sitten on vielä korkokatto. Olen ajatellut sen osalta että turha ottaa jos saa pienemmän Euriborin ja lisäksi luotto on että tilanne vakautuu tässä. Vai korkokatto the juttu 10v?
Käykö tässä siis niin että halpojen asuntojen hinnat tulevat nousemaan suhteellisen reippaasti (koska niistä aletaan tappelemaan isomman ostajakunnan kesken), mutta "kalliiden" asuntojen hinnat laskevat roimasti (koska niihin ei ihmisillä enää yksinkertaisesti ole varaa vaikka halua ostaa olisikin), onko tästä kenelläkään muistikuvia/tietoa kävikö juuri näin tuolloin 90-luvun lamavuosien aikana?
Itse ostin ensimmäisen uudisasunnon 2006, seuraavan 2013 ja sitä seuraavan 2018. Mihinkään en jättänyt yhtiölainaa, mutta muutos oli samalla alueella pk-seudulla tänä aikana huikea. Ehkä verovähennys muutos vaikutti tähän, mutta 2006 kuudessa osakkeessa oli yhtiölainaa (osakkeita 42) ja 2013 vain minä ja kolme muuta maksettiin yhtiölainaa pois (osakkeita 26), 2018 en ole ihan varma, mutta kukaan muu ei ilmeisesti maksanut yhtiölainaa kokonaan pois sisäänmuutossa (osakkeita 33). Eli tosta voi pohtia sitä, että miten velkaisia taloyhtiöt on nykyään. Kuullut monta tarinaa näistä, jotka elää 2-3 vuotta yhtiölainan lyhennysvapailla asunnossa, jonka jälkeen asunto myydään hyvällä voitolla eteenpäin ja itse vaihdetaan seuraavaan. Eli monella ei välttämättä ole varaa edes siihen ensimmäiseen lyhennykseen, jos sitä joutuisi maksamaan.Nykymarkkinoilla on merkittävin riski juuri noissa lähivuosina valmistuneissa tai kohtapuoliin valmistuvissa uudiskohteissa. En muista, oliko ennen (siis luokkaa 2000-luvun alku ja sitä ennen) yhtiölainoilla kikkailua, mutta nuo on sellaisia pommeja, joihin on hankalampi päästä ajatuksen kanssa kiinni kun puhutaan koko taloyhtiöstä eikä vain omasta osuudesta siinä.
Itse uskon, että asuntojen hintahaitari alkaa kasvukeskuksissa kaventumaan jonkin verran kun kalliimpia neliöitä on aiempaa harvemmalla vara ostaa. Muuttotappioalueella tilanne tuskin juuri muuttuu, ei ne talot ja asunnot ole tähänkään asti menneet kovin helpolla kaupaksi vaikka hinnat on hyvin alhaiset.
Itse ostin ensimmäisen uudisasunnon 2006, seuraavan 2013 ja sitä seuraavan 2018. Mihinkään en jättänyt yhtiölainaa, mutta muutos oli samalla alueella pk-seudulla tänä aikana huikea. Ehkä verovähennys muutos vaikutti tähän, mutta 2006 kuudessa osakkeessa oli yhtiölainaa (osakkeita 42) ja 2013 vain minä ja kolme muuta maksettiin yhtiölainaa pois (osakkeita 26), 2018 en ole ihan varma, mutta kukaan muu ei ilmeisesti maksanut yhtiölainaa kokonaan pois sisäänmuutossa (osakkeita 33). Eli tosta voi pohtia sitä, että miten velkaisia taloyhtiöt on nykyään. Kuullut monta tarinaa näistä, jotka elää 2-3 vuotta yhtiölainan lyhennysvapailla asunnossa, jonka jälkeen asunto myydään hyvällä voitolla eteenpäin ja itse vaihdetaan seuraavaan. Eli monella ei välttämättä ole varaa edes siihen ensimmäiseen lyhennykseen, jos sitä joutuisi maksamaan.
Tottakai, ainoa mitä mietin että olisiko tilanne muuttunut niin, että 2006 sijoittajia ei ollut ostamassa asuntoja kerrostaloyhtiössä ja 2013 sijoittajat ostivat kaikki rivarikämpät naapurista.Jos osakkeen itselleen ostaa niin senhän voi hoitaa kuten parhaaksi näkee. Asuntosijoittajat taitaa ainakin vielä hyötyä siitä yhtiölainasta niin se et miten niitä yhtiölainoja on jätetty ei oikeastaan kerro mitään.
Ei ollenkaan. Kyllä mä tiedän tuon kupletin juonen hyvin tyytyväisenä ex-asiakkaana. Joka väliin ja paikkaan tunkevat noi bonuksensa "eduksi" ja laskevat ne moneen kertaan. Ensin on aavistuksen kovempi marginaali, kun "meillä nää bonukset kompensoi". 5 minuutin päästä "joo, vakuutus voi olla vähän kalliimpi, mutta bonuksen kompensoi", 10 minuutin päästä, "joo meillä on kk-maksut, mut bonukset kompensoi". Kaiken muun päälle kohtelu riippuu hyvin vahvasti siitäkin, mihin OP:n ja mihin virkailijalle on sattunut osumaan. Arvatenkin mulle tuli kirjaimellisesti rosvosektori, johonkin ketjuun täälläkin olen varmasti avautunut, että kirjalliset todisteet sovitusta tuli kovaan tarpeeseen.Sulla on vähän suuruusluokka hakusessa.
Palvelumaksut on perustapauksessa viisikymppiä vuodessa, bonuksia maksetaan näin asuntolainalliselle saman verran kuukaudessa (ja ensi vuonna vähän enemmän). Toki riippuu asiakkuudesta, mutta maksaahan tuolla jo jonkin vakuutuksen.
Olen uusinut lainalupaukset ja pyysin nyt tarkan laskelman. Marginaalit oli vielä samat kuin kesällä.Oletko jo kysynyt pankista tarjoukset? Kummasti helpottaa "järkeilyä" kun on luvut pöydällä. Vanhoille lainoille se marginaali kun joudutaan laskemaan uudelleen niin sekin tekee omansa viitekoron lisäksi.
Joo noiden bonuksien takia menee kaikki hlv vaikeaksi. Vaikka ne kompensoi niin silti vakuutukset saa muualta halvemmalla.Ei ollenkaan. Kyllä mä tiedän tuon kupletin juonen hyvin tyytyväisenä ex-asiakkaana. Joka väliin ja paikkaan tunkevat noi bonuksensa "eduksi" ja laskevat ne moneen kertaan. Ensin on aavistuksen kovempi marginaali, kun "meillä nää bonukset kompensoi". 5 minuutin päästä "joo, vakuutus voi olla vähän kalliimpi, mutta bonuksen kompensoi", 10 minuutin päästä, "joo meillä on kk-maksut, mut bonukset kompensoi". Kaiken muun päälle kohtelu riippuu hyvin vahvasti siitäkin, mihin OP:n ja mihin virkailijalle on sattunut osumaan. Arvatenkin mulle tuli kirjaimellisesti rosvosektori, johonkin ketjuun täälläkin olen varmasti avautunut, että kirjalliset todisteet sovitusta tuli kovaan tarpeeseen.
Kaikki vaikeus on suhteellista. OP:lta aina saatu aivan sama marginaali kuin toisessa parhaassa tarjouksessa. Viimeksi kuukausi takaperin OP myös tarjosi 3kk euriboria. Vakuutuksissa ollaan esimerkiksi aina autovakuutuksissa saatu todella kilpailukykyinen hinta ja usein jopa halvin hinta. Käytännössä joka toinen vuosi on voinut maksaa autovakuutukset kokonaan bonuksilla. Eli kun lainatarjous on OP:lla vähintään yhtä hyvä kuin se toiseksi paras niin ne bonukset on kaikki pelkkää plussaa. Itse ainakin olen säästänyt tonneja vuosien aikana noiden bonusten ansiosta.Joo noiden bonuksien takia menee kaikki hlv vaikeaksi. Vaikka ne kompensoi niin silti vakuutukset saa muualta halvemmalla.
Hintahaitari ei pienene, mutta entistä pienempi osuus asunnoista nousee törkeän kalliiksi ja 2-tier asuntojen hintaero 1-tieriin kasvanee jos kuvailemasi skenaario toteutuu.Nykymarkkinoilla on merkittävin riski juuri noissa lähivuosina valmistuneissa tai kohtapuoliin valmistuvissa uudiskohteissa. En muista, oliko ennen (siis luokkaa 2000-luvun alku ja sitä ennen) yhtiölainoilla kikkailua, mutta nuo on sellaisia pommeja, joihin on hankalampi päästä ajatuksen kanssa kiinni kun puhutaan koko taloyhtiöstä eikä vain omasta osuudesta siinä.
Itse uskon, että asuntojen hintahaitari alkaa kasvukeskuksissa kaventumaan jonkin verran kun kalliimpia neliöitä on aiempaa harvemmalla vara ostaa. Muuttotappioalueella tilanne tuskin juuri muuttuu, ei ne talot ja asunnot ole tähänkään asti menneet kovin helpolla kaupaksi vaikka hinnat on hyvin alhaiset.
Miten tästä voi päätellä yhtään mitään siitä, että paljonko on varaa mihinkin?Kuullut monta tarinaa näistä, jotka elää 2-3 vuotta yhtiölainan lyhennysvapailla asunnossa, jonka jälkeen asunto myydään hyvällä voitolla eteenpäin ja itse vaihdetaan seuraavaan. Eli monella ei välttämättä ole varaa edes siihen ensimmäiseen lyhennykseen, jos sitä joutuisi maksamaan.
Tilanne voi olla eri nyt kun isompi laina kyseessä ja isommat bonukset.Kaikki vaikeus on suhteellista. OP:lta aina saatu aivan sama marginaali kuin toisessa parhaassa tarjouksessa. Viimeksi kuukausi takaperin OP myös tarjosi 3kk euriboria. Vakuutuksissa ollaan esimerkiksi aina autovakuutuksissa saatu todella kilpailukykyinen hinta ja usein jopa halvin hinta. Käytännössä joka toinen vuosi on voinut maksaa autovakuutukset kokonaan bonuksilla. Eli kun lainatarjous on OP:lla vähintään yhtä hyvä kuin se toiseksi paras niin ne bonukset on kaikki pelkkää plussaa. Itse ainakin olen säästänyt tonneja vuosien aikana noiden bonusten ansiosta.
Niin siis siitä voi päätellä jos joku asian kertoo, eli jos joku sanoo, että ei ole varaa maksaa yhtäkään lyhennystä, vaan on pakko myydä asunto ennen kuin lyhennykset alkavat pyöriä.Miten tästä voi päätellä yhtään mitään siitä, että paljonko on varaa mihinkin?
Jos joku hyvin tienaava flippaa kämppiä sivuhommana tienaten 25k ylimääräistä verottomina myyntivoittoina 2-3v välein, niin eiköhän se lähinnä kerro että säästöön kertyy ihan älyttömästi enemmän?
Niin siis siitä voi päätellä jos joku asian kertoo, eli jos joku sanoo, että ei ole varaa maksaa yhtäkään lyhennystä, vaan on pakko myydä asunto ennen kuin lyhennykset alkavat pyöriä.
Kuulostaa kyllä "elämänhallinta hukassa" -tapaukselta jos 2-3v lyhennysvapaiden aikana ei ole jäänyt mitään säästöön.
Juuri näin, elämänhallinta hukassa todellakin ja sitten kun näitä asuu, vaikka 10-20 naapureina, niin alkaa itsellä olemaan vähän tukalat paikat jos olet maksanut kämpän velattomaksi tällaisesta yhtiöstä.Kuulostaa kyllä "elämänhallinta hukassa" -tapaukselta jos 2-3v lyhennysvapaiden aikana ei ole jäänyt mitään säästöön.
Niin ja nämä laskelmat kannattaa huolella tarkastaa oikeilla koroilla, eli yleensä nämä summat on ilmoitettu koroilla jotka on katsottu sillä hetkellä, kun rakentaminen on aloitettu (tai muuten vaan rakennuttajalle hyvän näköisillä koroilla). Eli todellisuus voi olla vielä paljon karumpi, kun alkaa maksamaan korkoja ja vielä pahempi, kun lyhennykset alkavat. Kannattaa siis todellakin pohtia, että mistä nämä summat tulee ja tehdä se 6% stressitesti itse.Täällä missä itse asun pk-seudulla niin vaikka ens vuonna valmistuvan 80 neliöisen kerrostalokämpän kokonaisvastike lyhennysvapaiden jälkeen on 1500€/kk, tuohon vielä asuntolainan lyhennykset päälle niin ei jokanen normipulliainen kyllä tuota pysty maksamaan jos tahtoo elääkin. Et kerkee parissa vuodessa kovin monta vastiketta säästämään..
Edit: ja jos jollekin jäi epäselväksi niin olen istunut taloyhtiön kokouksessa, jossa eräs eläkeläinen sanoi, että on huolissaan tilanteestaan, kun rahat ei riitä niihin alkaviin lyhennyksiin, jonka jälkeen pari muuta sanoi, että sama homma. Tällöin elettiin vielä nollakorkojen aikaa. Itsellä tuli siinä sellainen olo, että pitääkin saada asunto myyntiin heti. Onneksi ei tarvitse istua samassa porukassa, kun taloyhtiönhallitus on ilmoittanut uudet "summat" koron nostojen jälkeen.
Monet osakkeenomistajat eivät edes hahmota koko asunto-osakeyhtiön ideaa, kts. esim. tuore Hesarin artikkeli. Oma edesmennyt mummoni asui kolmisen vuosikymmentä osakeasunnossaan, ja silti puhui vastikkeesta aina vuokrana.Kuinka nollat taulussa ihmiset ostaa elämänsä kalleimpia hankintoja?
Eipä tuo vastikkeesta vuokrana puhuminen tarkoita suoraan sitä ettei olisi ymmärtänyt. Vanhemmat sukupolvet käyttivät yleisesti sanaa vuokra vastikkeesta ja epäilenkin että koko vastike on jotain uudissanastoa mikä on tullut sittemmin. Sillä nyt ei ole juuri väliä puhuuko vuokrasta vai vastikkeesta. Käytännössä vuokralaiset maksavat vuokranantajan vastikkeet.Monet osakkeenomistajat eivät edes hahmota koko asunto-osakeyhtiön ideaa, kts. esim. tuore Hesarin artikkeli. Oma edesmennyt mummoni asui kolmisen vuosikymmentä osakeasunnossaan, ja silti puhui vastikkeesta aina vuokrana.
Eli vastauksena kysymykseesi: parasta kun et mieti asiaa, joskus tietämättömyys on voimaa ja mielenterveyttä.
Kuinka nollat taulussa ihmiset ostaa elämänsä kalleimpia hankintoja?
Eivätkä ole kiinnostuneita, kuinka omaisuudesta pidetään huolta. Eli eivät osallistu yhtiökokouksiin tai halua hallitukseen.Kuinka nollat taulussa ihmiset ostaa elämänsä kalleimpia hankintoja?
Kuvittele että velka on vuokra jota maksat itsellesi.Onko muilla tullu hirvee ahdistus kun oma ostotarjous hieman yllättäen meneekin läpi? Tarjosin mielestäni reilusti alakanttiin, ja sitten se hyväksyttiin. Koskaan aiemmin en ole ollut velkaa ja yhtäkkiä tuntuu kuin olisin vanki.
Onko muilla tullu hirvee ahdistus kun oma ostotarjous hieman yllättäen meneekin läpi? Tarjosin mielestäni reilusti alakanttiin, ja sitten se hyväksyttiin. Koskaan aiemmin en ole ollut velkaa ja yhtäkkiä tuntuu kuin olisin vanki.
Onko muilla tullu hirvee ahdistus kun oma ostotarjous hieman yllättäen meneekin läpi? Tarjosin mielestäni reilusti alakanttiin, ja sitten se hyväksyttiin. Koskaan aiemmin en ole ollut velkaa ja yhtäkkiä tuntuu kuin olisin vanki.
Äläs muuta sano. Muutama muukin tarina löytyy, missä uudisasunto on ostettu täysin ilman mitään järjellistä suunnitelmaa. Yhden työkaverin ex-vaimo sai vähän reilun myyntihinnan verran käteistä erossa jolla hän osti asunnon. Kysyin ihan mielenkiinnosta, että mites ex-vaimosi pystyy hoitamaan yhtiölainan niin ei ollut kuulemma muuta miettinyt, kun että pärjää just vuodet, kun on lyhennysvapaata. Kuulostaa kyllä aika holtittomalta, etenkin kun nyt jo pelkät korot on ihan uusissa lukemissa. Voi vaan kuvitella, että minkälainen joukko näitä ihmisiä kyykkää taloudellisesti, kun yhtiölainaa saattaa olla kuitenkin helposti 150-300k€ pk-seudulla pienemmissäkin asunnoissa. Pelkkä korkojen maksu alkaa tekemään niille tiukkaa prosenttien koroilla, jotka on laskenut rahansa marginaalien mukaan.Kuinka nollat taulussa ihmiset ostaa elämänsä kalleimpia hankintoja?
Nythän taitaa jopa pankkien omat viitekorot olla ihan houkuttelevia?
Itse vaihtaisin tuohon ja jos se joskus nousee, vaihtaisin takaisin markkinakorkoon. Onnistuu yleensä minimaalisin kuluin. Ja jos oma pankki nikottelee, vaihtaa pankkia. Tuolla säästää isossa lainassa helposti jopa tuhansia euroja vaikka Prime korko pysyisi matalana vain kuukausia.Samaa olen katsellut, esim. Nordean Prime 1.7%. Vaikea vain ennustaa nouseeko rajusti lisää lähitulevaisuudessa vai ei.. Vaihto sallittu ilman muutoksia marginaaliin, ainakin tuohon suuntaan tiedä sitten miten takaisinpäin.
Periaatteessa seuraavat markkinakorkoja, mutta asiakkaan riskinä on se, että pankki voi itsenäisesti päättää koron suuruuden "milloin hyvänsä". Pankkien talletuskorot on monesti sidottu samaiseen Primeen, joten överiksi eivät voi kuitenkaan korkoa nostaa.Samaa olen katsellut, esim. Nordean Prime 1.7%. Vaikea vain ennustaa nouseeko rajusti lisää lähitulevaisuudessa vai ei.. Vaihto sallittu ilman muutoksia marginaaliin, ainakin tuohon suuntaan tiedä sitten miten takaisinpäin.
Meillä on tontti plakkarissa, joten asunnon rakennuttaminen ja sitä kautta lainat ym. on edessä.
Pikkasen nykytilanne huomioon ottaen ahdistaa tällä hetkellä aloittaa rakentamista ja lainojen ottamista. Rakentaminenhan alkaisi aikaisintaan keväällä, jolloin suurimmat lainatkin ovat vasta nostettava, joten korkotilanne saattaa hieman siihen mennessä helpottaakin.
Periaatteessa lainasumma kahdelle suht keskituloiselle lapsettomalle (vielä) ihmiselle pitäisi olla ihan toteutettavissa. Varsinkin, kun kyseessä on ensiasunto ja ASP-tileillekin ollaan onnistuttu säästämään rahaa.
Jonkun verran on yrittänyt ajatella niin, että tämä nykyinen maailmantilanne on ohimenevää ja että toisaalta kyllä niitä talouskriisejä varmasti tulee muutenkin mahtumaan siihen +25 vuoden laina-aikaan.
Onko muita ollut samassa tilanteessa ja miten olette asiaa järkeillyt? Lisäksi onko vinkkejä miten lähteä asuntolainaneuvotteluihin? Kannattaisiko yrittää laina sitoa lyhyempään euriboriin, jos mahdollista tai pankin omaan Prime-korkoon, jos on mahdollista jälkikäteen edullisesti muuttaa korkoa?
3kk. Marginaaia neuvottelisin alemmas kun esim puolisen vuotta sujuvasti lyhennellyt jos ei heti kättelyssä onnistu.Vapaa-ajan asunnon laina pitäisi nostaa Nordeasta ensi viikolla. Vieläkin arvon tuota lainan viitekorkoa johon sitoa laina. Laina kohtuu suuri . Vaihtoehdot ovat seuraavat:
- Euribor 12 kk, marginaali 0,77 %
- Euribor 6 kk, marginaali 0,97 %
- Euribor 3kk, marginaali 1,07 %
Minkä edellä mainituista vaihtoehdoista, juuri sinä ottaisit?
3 ja 12 kk:n Euroborin ero on tänään n. 1 %-yksikkö. Marginaalien ero syö siitä 0.3 eli 12 kk:n korko on tänään vain 0.7 % kalliimpi kuin 3 kk korko. Ottaisin varmaan 12 kk Euroborin, koska on aika todennäköistä että 3-6 kk:n aikana korot nousevat vähintään sen 0.7 % ja sitten ei tarvitse stressata koko ajan.Vapaa-ajan asunnon laina pitäisi nostaa Nordeasta ensi viikolla. Vieläkin arvon tuota lainan viitekorkoa johon sitoa laina. Laina kohtuu suuri . Vaihtoehdot ovat seuraavat:
Vapaa-ajan asunnon laina pitäisi nostaa Nordeasta ensi viikolla. Vieläkin arvon tuota lainan viitekorkoa johon sitoa laina. Laina kohtuu suuri . Vaihtoehdot ovat seuraavat:
3 ja 12 kk:n Euroborin ero on tänään n. 1 %-yksikkö. Marginaalien ero syö siitä 0.3 eli 12 kk:n korko on tänään vain 0.7 % kalliimpi kuin 3 kk korko. Ottaisin varmaan 12 kk Euroborin, koska on aika todennäköistä että 3-6 kk:n aikana korot nousevat vähintään sen 0.7 % ja sitten ei tarvitse stressata koko ajan.
Ei se, että lyhyt korko olisi ollut yleensä pienempi kuin pidempi korko merkitse että lyhyt korko olisi parempi. Koska kyseessä on korko tietyllä ajanhetkellä.Umm, tuo on varmaan totta tässä lyhyellä tähtäimellä mutta jos miettii seuraavaa 25 vuoden aikajanaa (jonka pituinen laina luultavimmin on) niin itse miettisin että lähes aina pitkällä tähtäimellä mitä lyhyempi euribor kyseessä sen pienempi korko on ollut. Eli ottaisin sen 3kk.
Toki teoriassa korot voivat nousta jatkuvasti seuraavat 25 vuotta mutta jotenkin epäilen tätä raskaasti, koska se johtaisi niin suureen määrään henkilökohtaisia ja yritysten konkursseja että valtiot eivät selviäisi siitä. Joten uskoisin että tilanne tulee tasaantumaan, mistä seuraa taas se että mitä lyhyempi euribor on kyseessä sen edullisempi se on ottajalleen.
Ei se, että lyhyt korko olisi ollut yleensä pienempi kuin pidempi korko merkitse että lyhyt korko olisi parempi.
Lyhyt vastaus: Jos tehdään vertailu, jossa ovat mukana kahdentoista, kolmen ja yhden kuukauden Euribor-viitekorot, niin edullisin on lyhin eli yhden kuukauden Euribor.
Kyllähän se on aika perusasia, että historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta. Koskee niin osakkeita kuin korkojakin. Toinen tosiasia on se että pitkä korko vähentää koron nousun tuomaa riskiä ja helpottaa oman talouden ennakoitavuutta. Siitä voi ajatella myös maksavansa hieman.Harmillisesti netistä on hävinny hyvä sivu, jossa tää oli mieitty huolellisesti. Vielä se onneksi löytyy Wayback machinesta (tosin laskuri ei taida toimia):
Tuolla on toki myös pidempi vastaus siihen miksi yleensä pidempi viitekorko on kalliimpi. Laskurilla pystyi katsomaan noita ajanjaksoja joilla pidempi viitekorko oli voittanut ja ne oli pieni vähemmistö. Itse näen, että pidemmällä viitekorolla on pelaamista huonoilla korteilla. Tässä ne huonot kortit on siis lähtökohtaisesti korkeampi korko paitsi jos tuleekin yllättävä suora eli korontarkistuspäivät osuu kohdalleen.Yleensä siinä häviää.
Pidempiä viitekorkorkoja kannattaa suosia vain, jos ei siedä koron tiheää vaihtelua ja on valmis maksamaan siitä. Ellei toki muuten saa pankilta hyvää diiliä. Tuota vanhaa sivustoa voi kritisoida historiallisen datan vähyydestä, mutta tuskin tämän asian perusteet ovat muuttuneet. Mennyt ei tietenkään ole tae tulevasta, mutta on se parempi ohjenuora kuin omat spekulaatiot korkojen kehittymisestä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.