En nyt varsinaisesti epäile että myyjä myisi asuntoa vuokraamattomana vaikka se oikeasti olisikin vuokrattuna vaan sitä että poistuuko ne vuokralaiset asunnosta kuten on sovittu. Kyllähän tuosta vuokrasopimuksen purkamisesta varmaan jotain dokumenttia löytyy. Nämä on kaksi aika eri asiaa varmasti myös tuon häätämisen ja vastuiden kannalta. Jos se vuokrasopimus on purettu ja minä ostan asunnon vuokraamattomana niin eihän silloin ole mitään vuokrasopimusta olemassa enää kenenkään välillä, etenkään minä en olisi sellaisessa minään osapuolena. Tuolloinhan ne entiset vuokralaiset vaan valtaavat sitä taloa ja tuskin sellaisten poistamiseen mitään häätöä tarvitaan.
Purkaminen != irtisanominen. Tuo on merkittävä ero sopimusoikeudessa, jota olen päässyt niin siviilissä kuin töissä korjaamaan aika usein.
Varmista nyt todella, onko myyjä purkanut vuokrasopimuksen – todennäköisesti ei. Jos myyjä on tosiaankin sen purkanut, varmista, että hänellä on dokumentaatiota vastaanotetusta tiedonannosta. Voi hyvin olla, että (ex)vuokralainen ei muuta pois, jolloin tulee häätöprosessi. Se on kallista ja aikaavievää, ja tällöin pääset nauttimaan uudesta kodistasi ehkä lähempänä juhannusta kuin joulua.
Olen yhdessä purkuprosessissa ollut mukana vuokranantajan edustajana, tällöin asukas onneksi häippäsi pois koko maasta yhden toisen oikeustapauksen vuoksi. Olisi muuten ollut aikamoinen työ.
Kun tässä yritän hakea takaa, että se on aivan yksi ja sama mitä nykyinen omistaja ja vuokralaiset ovat keskenään sopineet, jos sitä ei ole sovittu ihan vuokranantajan ja vuokralaisten kesken. Jos nykyinen omistaja on irtisanonut vuokrasopimuksen niin, että viimeinen poismuuttopäivä on 01.12, olisi todella tyhmää myyjän kannalta ottaa vastuu siitä että vuokralaiset lähtevät.
Jos esimerkiksi tekisitte kaupat 01.12 ja vuokralaiset jäisivät asuntoon, ei entisellä omistajalla ole enää koko tapaukseen mitään sananvaltaa. Jos hän yrittäisi ottaa käräjäoikeuteen yhteyttä ja hakea häätöä, hänet naurettaisiin pihalle ja pyydettäisiin sinua olemaan yhteydessä. Toki voihan myyjä luvata sopimuksessa vaikka valkoisen joulun, ei se sinun ongelmasi ole jos tyhmiä lupaillaan.
Korostan vielä, että jos henkilöille on muodostunut koti asuntoon, ihan riippumatta siitä ovatko he siellä oikeutetusti vai ei, heitä ei saa sieltä ulos ilman häätöä. "Tuolloinhan ne entiset vuokralaiset vaan valtaavat sitä taloa ja tuskin sellaisten poistamiseen mitään häätöä tarvitaan." ei yksinkertaisesti pidä paikkansa.