Ei millään pahalla, mutta itselleni tulisi tuollaisesta ilmoituksesta heti se kuva, että piilotellaan tietoja ja siksi kiertäisin kaukaa. Mistä minä tiedän mitä muuta myyjä jättää kertomatta sillä perusteella, että se voi pelottaa ostajia pois?
Edit:
Parempi siihen ilmoitukseen on antaa tarkentavia tietoja kulutuksesta, kuin jättää tietoa pois.
Sitten tulee, se kuitenkin on ollut hyvin yleinen tapa jo ennen. Kuten selitin niin ihan järkeen käypä, koska kulutus voi kohteessa asuvasta henkilöstä/tai perheestä riippuen heilua todella paljon.
Koko ikänsä omakotitalossa asunut eläkeläispariskunta joka huuhtoo vessansakin perunankeitovedellä voi kirjoittaa ilmoitukseen, että sähköä menee 7MWh/v. Sitten koko ikänsä kerrostalossa (missä kiinteä vesivastike) asunut lapsiperhe kattoo, että nyt on menee vähän sähköä toi on hyvä talo ja ostohousut jalkaan. Jatketaan samaa elämää ja lennetään perseelleen kun oma kulutus olikin 25MWh. Joten mitä hyötyä tuosta lukemasta siis ilmoituksessa oli?
Jos tollaseen arvoon perustaa jotain päätöksiä niin aika heikolla hapella mennään. Ennemmin ilmotuksessa saisi lukea paljonko ja mitä eristettä on seinissä tai katossa. Perustamistapa, ikkunoiden U-arvot jne. jne. Nuo kertoo mulle huomattavasti enemmän.
Haen nyt siis sitä takaa, että siitä lukemasta ei ole mitään hyötyä ilmoituksessa ellei sitä ole avattu. Ja harvassa on ne ilmoitukset missä on avattu. Enkä näe kyllä tarpeellisenä edes alkaa selittämään jotain elämäntapojaan asunnon myynti ilmoituksessa. Joten järkevämpi on mielestäni olla ilmoittamatta mitään. Toki itse varmaan laittaisin, että 11MWh vaikka epäilen uuden omistajan siihen lukemaan pääsevän, mutta mulla on mittari dataa lyödä tarvittaessa pöytään, että sillä menty. Myyjänä se olisi vaan mun etu, että jotkut käyttää noita höpöhöpö arvoja päätöksenteon tukena siinä missä keittiön tapettien trendikästä väriä...