Vaikka sanotaan huonoksi rahankäytöksi maksaa lainoja pois matalien korkojen aikana niin nyt ei kyllä harmita kun on korona-aikana pystynyt maksamaan lainan pois, 800€ jäljellä asuntolainaa.
Aika erilainen maailma tuli siihen verrattuna mihin varauduttiin, lainaa ottaessa korot oli 4% tienoilla, kun korot romahti niin mietin laitanko rahaa säästöön vai lainaan. Varmaankin sijoittamalla olisi voinut päästä parempaan tulokseen mutta itse sen verran riskejä karttava että yöunet on nyt aika rauhallisia tän suhteen. Nyt on varaa sijoittaa kun jää tonni kuussa enemmän lapaan.
Mut joo, korot oli aika eri tasolla aiemmin, ihme aikaa nämä nollakorot...
Vaikka moni kateellinen toteaakin että "varmasti" sijoittaessa tulee ainakin se 5+% aivan sama miten surkeasti sijoittaa ja "jokainen" muuttaa niin useasti ettei sitä lainaa "ikinä" kukaan kuitenkaan loppuun asti maksa.
Täytyy sanoa että vaikka en olekaan kaikkea lainaa vielä pois maksanut niin ennen nollakorkoja (2013 joulukuusta taisi olla) otettu 6kk euriborilla oleva laina on nyt vihdoin noussut takaisin plussan puolelle (tai tulee nousemaan kunhan se tarkistus joskus tulee) joten olen ihan tyytyväinen että laitoin puskuria ja korkojen alkaessa nousta lyhensin sitten hieman enemmän kerralla. Hätäisesti kuten moni varmaan miettii.
Nyt noin 400€/kk lyhentäen nykyisillä koroilla on ihan kohtuu luottavainen olo että vaikka hieman huonomminkin alkaisi mennä kun tuon verran saa kohtuu helposti lyhennettyä vaikka korot nousisivat ja oma tilanne menisi huonompaan. Vielä on lyhennysvapaat ja muut käyttämättä myös.
Voi siis vihdoin ihan rehellisesti sanoa että asuminen vuokralla maksaisi oikeasti reippaasti enemmän per kuukausi kuin mitä se maksaa lainaa lyhentäen + kaikki muut asumiskulut siihen päälle. Vaikka laskisi ns. reippaasti alakanttiin ja saisi "vanhalta mummolta" 10€/m2 hintaan asuntoa vuokralle eikä tämä jostain mystisestä syystä ikinä sitä vuokraa edes tarkistaisi.
Eli samaa mieltä olen, järkevää se on lyhentää lainaa ja samalla huolehtia siitä salkustaan. Eikä väkisin tunkea kaikkea liikenevää osakkeisiin ja sitten ihmetellä kun korot nousevat.