Tämä nyt menee jo aikalailla OT:n puollele, joten olkoon viimeinen viestini aiheesta.
Sun käsitys inflaatiosta ei vastaa sitä mikä on inflaation määritelmä. Inflaation määrää rahan määrän muutoksen lisäksi rahan kiertonopeus. Ja rahan kiertonopeus on ollu trendinomaisessa laskussa 90-luvulta asti, joka on pitänyt inflaation kurissa korona-pandemian päätökseen asti.
Rahan tarjonnan lisäys johtaa perinteisen käsityksen mukaan kiihtyvään inflaatioon. Näin ei ole kuitenkaan käynyt.
www.salkunrakentaja.fi
--
Jos mulla on sijoituskämppään nyt laitettuna ~75000e omaa pääomaa ja se tuottaa n. ~4000e after-tax voittoa vuodessa + asunnon arvo on lisäksi noussut ~40 000e 10v aikana, niin itse pidän sitä kyllä riskikorjattuna tuottona ihan ok tuloksena ja omien kokemusten mukaan se biittaa inflaation kevyesti.
On mun osakesalkku paisunut varmaan enemmän, mutta siellä ei ole velkavipua ja riskit ovat myös isompia.
Sama pätee tietysti oman asunnon tuottoon. Siinä asuntosäästämisen tuotto on vuokrassa säästetty rahamäärä + mahdollinen arvonnousu. Jos on ostanut asunnon 75%:sesti vieraalla pääomalla oikealta paikalta, niin omalle pääomalle on paikoitellen saanut varsin hyvää tuottoa kun asuntojen / kiinteistöjen hinnat ovat nousseet niin paljon + vieras pääoma on ollut ~ilmaista.