Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tällä hetkellä kiinteä korko / korkokatto / korkoputki on mielestäni hinnoiteltu hyvin korkeaksi (mahdolliset negatiiviset uutiset ovat jo hinnassa mukana).Lainaneuvottelot on käynnissä parin pankin kanssa. OP:n kaveri käytännössä suositteli "ehdottomasti" korkotakuun ostamista eli mutta Pop-pankin kaveri taas ei sitä yrittänyt myydä vaikkakin suositteli jotenkin varautumista korkojen nousuun esim säästämällä. Onko palstalaisten mielestä mitöän järkeä tällä hetkellä ottaa kiinteää korkoa/korkokattoa?
Kannattaa tosiaan lainalaskurista katsoa paljonko kuukausierä nousisi jos se korko sinne 5-6% asti nousee. Itse säästämällä kuulostaa siltä että se on vähän niinku pakko tehdä tai olet kusessa jos korot nousee. Toki joka kuukausi pitäisi rahaa jäädä säästöön.
Korkokatto tai koko laina ei kuulosta hyvältä jos jo silloin tekee tiukkaa kun korkokatto tulee voimaan.
Ehdottomasti tämä.
Itse tein niin että siirsin lainanhoitotilille (mikä oli käytännössä pakko ottaa kun lainan otti, palkkoja tms. ei tarvinut siirtää Hypoon mutta tili kuitenkin tehtiin) 20% enemmän kuin mitä lainaa lyhennettiin per kk. Eli nyrkkisääntönä jos lyhennys olisi 500€ siirrä 600€. Jos lyhennys olisi 1000€ siirrä 1200€ jne.
Lainan otin 2013-2014 vuoden vaihteessa (eli kaupat sovittiin 2013 lopussa muistaakseni joulukuussa, sai asua joulun siellä ja muutettiin uuteen taloon 2014 jolloin aloin myös lyhentämään lainaa) ja vielä ei olisi ollut 100% pakko (koska 6kk euribor) mutta kun korot alkoivat nousta ja tuolla tilillä minkä Hypo tarjosi on vain 1% korko laitoin ylimääräiset säästöt lyhentämään lainaa.
Tämän johdosta kuukausittainen lyhennys on karvan päälle 400€ (siirrän tilille edelleen 500€/kk joten tarvittavaa puskuria syntyy) olen kohtuullisen tyytyväinen tilanteeseen ja uskon että vaikka korot nousisivat en joutuisi mitään pikavippejä ottamaan vaikka lainaa on vielä noin 16-17 vuotta jäljellä.
Kannattaa tosiaan lainalaskurista katsoa paljonko kuukausierä nousisi jos se korko sinne 5-6% asti nousee. Itse säästämällä kuulostaa siltä että se on vähän niinku pakko tehdä tai olet kusessa jos korot nousee. Toki joka kuukausi pitäisi rahaa jäädä säästöön.
Korkokatto tai koko laina ei kuulosta hyvältä jos jo silloin tekee tiukkaa kun korkokatto tulee voimaan.
Jos asia mielletään tässä ytheydessä asuntolainan suojaukseksi ja puhutaan yhtä pitkistä sijoitusajoista kuin lainakin niin sen sijaan, että maksat suojauksesta pankille mikä ei 95% kohdalla asiakkasita toteudu koskaan on ajan jakson päätteeksi helposti todella isoja summia ja suoraan omaan taskuun.
Tämä ei ole kovin järkevää jos muutenkin on tarkoitus noudattaa normaalia lyhennysaikataulua. Jos taas muutenkin lyhentelee extroja kun haluaa omista päänsisäisitä syistä olla velaton niin asia on ymmärrettävä vaikka taloudellisesti siinä ole kovin paljoa järkeä.
Toisaalta jos vaihtoehtona olisi ollut ottaa 10 vuoden korkokatto (mitä moni nyt miettii) olisi aikaa jäljellä noin 1½ ja saa nähdä miten paljon esim. maltillisen 2% katon päälle 6kk euribor ehtii nousta vuoteen 2024 mennessä.
Kuten todettu, niin aina voi viisastella jälkikäteen, että olisi kannattanut ottaa korkosuojaus silloin, kun se oli halpaa jne. Toki silloinkin se on laskettu aina pankille kannattavaksi toiminnaksi. Tästä syystä myös itse olen ne jättänyt aina väliin ja jatkanut sijoittamista rahastoihin (ja pienen puskurin käteiseksi), koska sille rahalle saa tuottoa, ja jos paska iskee tuulettimeen, niin sieltä voi sitten tarvittaessa ottaa sitä rahaa pois. Ilman muuta omat menot on myös laskettu niin, ettei heti ensimmäisestä korkojen noususta tarvitse rahastoja realisoida. Se tilanne olisi edessä vasta todella merkittävän koronnousun kohdalla.
Niin no siis ilman muuta kysehän on loppupeleissä siitä miten oman mielenrauhansa hinnoittelee. Itselleni mielenrauhan saa säästämällä x määrän kustannustehokkaasti indeksirahastoihin sen sijaan, että maksaisi pankille korkosuojauksista.
Mitä jos korot nousevat ja samalla pörssi romahtaa? Pahimmassa tapauksessa joutuu vielä työttömäksi ja joutuu myymään rahastoja tappiolla.
Toisaalta jos vaihtoehtona olisi ollut ottaa 10 vuoden korkokatto (mitä moni nyt miettii) olisi aikaa jäljellä noin 1½ ja saa nähdä miten paljon esim. maltillisen 2% katon päälle 6kk euribor ehtii nousta vuoteen 2024 mennessä.
Eli annoin vain esimerkin mitä itse käytin (ei varmaan paras mahdollinen) mitä voi tehdä sen korkokaton sijaan ja silti nukkua ihan rauhallisesti yönsä. Kummassakin tapauksessa lainan koron nousemiseen on varauduttu ja riippuen mitä tapahtuu toinen voi olla hyödyllisempi kuin toinen (eli pääseekö sitten sijoittamaan tai lyhentämään lainaa aiemmin jolloin säästää kymmeniä tuhansia tai pääseekö nauttimaan alemmista koroista kun muut maksavat korkeampia jopa lähelle 10 vuoden ajan).
Toki se on pankille aivan sama paljonko olet sinne velkaa tai paljonko se kuukausittainen lyhennyksesi on. Mutta ainakin itselleni on eroa siinä maksanko vielä nollakorolla noin 410€ vai päälle 600€ kk. Toki se on totta että suurella osalla (ei itsellänikään) joku 40 tai 60€ lisää kuukaudessa niin hirmuisesti painaisi vaikka korot nousisivat reippaastikin JOS muut olosuhteet pysyisivät samoina.
Teoriassa 17 vuoden aikana tuosta (lyhentääkö 600+€ vai 400+€) tulee kuitenkin nopeasti laskien hieman päälle 40 000€ erotus. Toki inflaatio syö osansa jne mutta teoreettisessa tilanteessa missä jäisi työttömäksi, se kestäisi päälle sen 2 vuotta tms. mitä liitosta saisi rahaa minkä jälkeen joutuisi turvautumaan säästöihin sekä miettimään osakesalkun tulevaisuutta uskoisin että alle 400€ lyhentäminen (jos sinne nyt laittaa noin 20% extraa kuukaudessa teoriassa voi pitää vaikka sapattivuoden tms. ja maksaa pelkästään noilla puskurirahoilla) tiukan paikan tullen vs päälle 600€ on helpompi järjestää.
Eli tietysti tuo on tehty omista päänsisäisistä syistä. Joillekin pahimmassa tapauksessa olisi helpompi vaan alkaa myymään sitä osakesalkkua vaikka kuukausittain samalla kun laittaa asunnon myyntiin tms.
Noita raivokkaita lainan takaisin maksajia enemmän ihmetyttää nämä, jotka nyt korkojen lähdettyä nousuun ovat välittömästi laittaneet säästönsä sileäksi lyhentämällä koko summalla lainaa. Niinkuin miksi? Korot on edelleen todella pienet, eikä tietääkseni maksuvaikeuksia olisi ollut tiedossa vielä vaikka nousisivat useamman prosenttiyksikön, mutta silti on jotenkin järkeilty tuon ennenaikaisen lyhentämisen olevan suojatekijä (mahdollisesti) raketoivia korkoja vastaan.Lainan raivokas takaisin maksu on koodattu aika syvälle suomalaiseen luonteeseen niin välillä hyvä pyssätä miettimään miten kannattaa tehdä. Jos en ihan väärin muista niin olen saatatut itsekkin tehdä jonkun extra lyhennyksen joskus alussa. Missä nyt ei ole mitään järkeä...
Noita raivokkaita lainan takaisin maksajia enemmän ihmetyttää nämä, jotka nyt korkojen lähdettyä nousuun ovat välittömästi laittaneet säästönsä sileäksi lyhentämällä koko summalla lainaa. Niinkuin miksi? Korot on edelleen todella pienet, eikä tietääkseni maksuvaikeuksia olisi ollut tiedossa vielä vaikka nousisivat useamman prosenttiyksikön, mutta silti on jotenkin järkeilty tuon ennenaikaisen lyhentämisen olevan suojatekijä (mahdollisesti) raketoivia korkoja vastaan.
Lainan raivokas takaisin maksu on koodattu aika syvälle suomalaiseen luonteeseen niin välillä hyvä pyssätä miettimään miten kannattaa tehdä. Jos en ihan väärin muista niin olen saatatut itsekkin tehdä jonkun extra lyhennyksen joskus alussa. Missä nyt ei ole mitään järkeä...
Suojaukset toki kannattaa olla kunnossa ja suhteutettuna lainaan, tuloihin ja omaan riskinsietoon. Jos velkaa on paljon ja juuri vaikka sijoituskämppiä salkullinen niin kyllä mä myös miettisin jotain suojauksia.
Toki nyt jälkeenpäin on helppo todeta, että 2v sitten olisi pitänyt ottaa mutta silloin maalattiin todella pitkällä jaksolla matalia korkoja.
- Olen halunnut säästää korkomenoissa. Tämä on ollut relevantti pointti lähinnä finanssikriisiä ennen euriborien pyöriessä viiden pinnan tasolla;
- Korkonäkymä on synkistynyt. Tässä olen tehnyt turhan pessimistisen arvion joskus eurokriisin aikaan;
- Olen halunnut karsia kuukausittaisia menoeriä. Tällä motiivilla olen maksanut jonkun vanhan lainan veks;
- Olen halunnut vapauttaa vakuuspääomaa. Ostelen uudet kämpät aina 100 %:n lainalla ja haluan pitää kokonaisvelka-asteen kohtuullisena sekä vakuusjärjestelyt simppeleinä,
Varsinkin jos sulla oli korkosuojattua lainaa ja positiivistakassavirtaa tulee kämpistä niin kyllähän sun kannattaa vähennystenkin takia pitää ihan hyvää velka-astetta päällä.
Pitäisin paljon järkevämpänä sekä oletan, että pankkikin suhtautuu suopeammin siihen, että uudesta on vähemmän velkaa suoraan kuin hoidettu vakuuksilla. Eli ennemmin vaikka se 20k€ uuteen kämppään käsirahaan kun maksaa vanha laina pois. Lainan korot on lyhennettävissä kuitenkin tuotoista joten rahallinenkin hyöty tulee.
En ota kantaa kädestä suuhun elämiseen mutta jotkut elävät nyt eivätkä 25 vuoden päästä. Ihan perusteltua minun mielestä nauttia elämästä reissailun taikka uuden auton muodossa jos haluaa. Toki jos vetää tilin tyhjäksi noihin niin se ei ole järkevää.Näiden ihmisten kannattaisi pitää extralyhennykset vaikka tilillä jos sijoittaa ei uskalla. Mutta toki parempi hukata ne lainaan kuin uuteen autoon/etelänmatkaan/kalajaan jos tilillä olevat rahat polttaa näpeissä.
Danskelta tarjottiin 7v korkopurki 1,38-1,99. 10v tais olla 1,46-2,26. Marginaali 0,4.
Taidan ton 7v ottaa. Kyllähän siinä maksan ekana vuonna pari tonnia ylimääräistä, mutta pidän hyvin mahdollisena että toinen vuosi menee jo putken sisään ja sitä seuraava voikin ihan hyvin mennä jo yli 2%. Ja kun korot lähtee nousuun, niin eipä se piikki jossain 4-6% välillä ihan mahdoton ole, kiva sitten kun korontarkistus osuu juuri piikkiin.
Mielenrauhaa ja ennustettavuutta tällä ostetaan. Ja kun alaraja on kuitenkin edelleen noinkin matala, niin matalien korjojen jatkuessa korkoputkesta koituva tappio on kuitenkin hyvin rajattu. Verrattuna siihen, että joutuu edes vuoden maksamaan jotain 6% korkoa.
Danskelta tarjottiin 7v korkopurki 1,38-1,99. 10v tais olla 1,46-2,26. Marginaali 0,4.
Taidan ton 7v ottaa. Kyllähän siinä maksan ekana vuonna pari tonnia ylimääräistä, mutta pidän hyvin mahdollisena että toinen vuosi menee jo putken sisään ja sitä seuraava voikin ihan hyvin mennä jo yli 2%. Ja kun korot lähtee nousuun, niin eipä se piikki jossain 4-6% välillä ihan mahdoton ole, kiva sitten kun korontarkistus osuu juuri piikkiin.
Mielenrauhaa ja ennustettavuutta tällä ostetaan. Ja kun alaraja on kuitenkin edelleen noinkin matala, niin matalien korjojen jatkuessa korkoputkesta koituva tappio on kuitenkin hyvin rajattu. Verrattuna siihen, että joutuu edes vuoden maksamaan jotain 6% korkoa.
Mitä mahdat nyt tarkoittaa? Millaiset kriteerit sulla sit esim takaisinmaksun kanssa on?Ei kyllä tarvitse enää kämppää ostaa jos lainalaskuriin on uskominen. Lainaa ei saisi edes 2v bruttotulojen vertaa. Laittaa kyllä miettimään onko mitään mieltä edes käydä töissä.
Tuohan kuulostaa jo suht kohtuulliselta ja samalla saa tuon oman diilin mitä OP tarjosi kuulostamaan todella kalliilta (10v putki 2.5-3.5%).
Eihän OP mitään korkoputkea edes tarjoa, vaan korkokattoa. OP varmaan on esittänyt tarjouksen muodossa, jossa on marginaali sisällä. Dansken korkoputken päälle lisätään asiakaskohtainen marginaali.
Kalliilta se toki silti kuulostaa.
Lainaa ei saisi edes 2v bruttotulojen määrää. Asuntoa ei pysty vaihtamaan kuin huomattavasti halvempaan, eikä sekään ole realistista.Mitä mahdat nyt tarkoittaa? Millaiset kriteerit sulla sit esim takaisinmaksun kanssa on?
Lainaa ei saisi edes 2v bruttotulojen määrää.
Yli 50%. Siis siinä hintaluokassa mistä asunto pitäisi saada.Paljonko omarahoitus osuus olisi esimerkissäsi?
Yli 50%. Siis siinä hintaluokassa mistä asunto pitäisi saada.
Oletko ostamassa jotain jälleenmyyntiarvotonta kohdetta ja ihmettelet kun vakuudetonta lainaa ei heru?Yli 50%. Siis siinä hintaluokassa mistä asunto pitäisi saada.
Näyttää tuonkin laskurin mukaan lainansaanti kiristyneen. Pitäisi varmaan uudestaan kysellä. Minkähän mukaan pankit laskevat esim. autoista tai lapsista kuluja?Ok, eli se puoli on kunnossa. Itse saan ainakin Dansken laskurilla ihan järkeviä ehdotuksia lainasummaan liittyen: Asuntolainalaskuri
Mutta nuohan ovat vain laskureita. Itse olen monta kertaa haastanut pankin esimerkkilaskelmat elämisen perusmenoista, eikä aiheesta ole tarvinnut liiemmin väitellä.
Lainalaskuri ei siihen ota kantaa...Oletko ostamassa jotain jälleenmyyntiarvotonta kohdetta ja ihmettelet kun vakuudetonta lainaa ei heru?
Omalla kokemuksella voisin sanoa, että pankki ei tule tässä ottamaan takkiin, vaan todennäköisesti sinä. Riippuu toki ehdoista, niinkuin @Taneli- kirjoittikin, mutta jos alat välittömästi maksamaan 2.2% korkoa, niin todennäköisesti teet tappiosi tässä kohdassa. Vaikka korot nousisivat reilustikin, niin ei ne nyt yleensä ihan suoraan hyppää nollasta kutoseen tai sitten alkaa olla jo muitakin ongelmia, kuin lainan maksut. Esimerkiksi työt saattaa loppua monelta. Kaikki on toki mahdollista, mutta kannattaa myös muistaa, että lainan korot saattavat laskea takaisin sinne nollaan 10v aikana, vaikka suunta olisi ylöspäin pari-kolme seuraavaa vuotta.On tullut tässä mietittyä kun ollaan ostamassa isompaa asuntoa perheellemme. Kyseessä 250t€ kohde johon lainaa olisi tulossa se 215t€. Danskesta ollaan laina ottamassa kun Akavan jäseniä ollaan niin edut ovat hyvät, sieltä myös kilpailutettuna paras marginaali jne. Nyt bongasin Dansken "kampanjan" jossa 10v kiinteä laina olisi jossain 2,2% hujakoilla näinä päivinä nostettaessa. Sitä kun miettii niin todennäköisesti EKP:kin on halukas korkoja nostamaan inflaation taltuttamiseksi niin kuin jenkeissä nyt tehdään, oletan että 10v aikana korot nousevat ja EKP:n johtajan vaihduttua ryminällä. Tuona 10v aikana 215t€ lainasta olisi lyhennetty ~55t€ ja jäljelle jäävä ~160t€ seuraavan 20v ajan olisi sitten muuttuvakorkoisena. Kyllähän sitä yhden ison riskin eliminoitua jokseenkin paremmin nukkuisi seuraavat 10 vuotta...
Annuiteettilainahan taitaa olla yleisin, tässä laina-aika ei muutu vaan maksuerän koko? Annuiteettilainassa lainan nostaessa tietää mikä on maksuerä ensimmäisen vuoden ajan jos on sidottu euribor12? Korkojen noustessa maksuerä voikin siis toisena lainavuonna ollakin isompi kuin mitä on laskelmissa tehnyt... Tässäkin mielessä kiinteää lainaa puoltaisi se jos että ottaisi 1/3 ajaksi kiinteän koron niin tietää ainakin 10v ajan kuukausittaisen maksuerän.
Jos tuo 2.2% korkokatto EI vaikuta yhtään siihen korkoon mitä nyt alat maksamaan tai mahdollisiin lyhennyksiin mitä haluat tehdä (tai vaikka maksaa koko lainan pois kerralla) ja sen ottaminen ei järkyttävästi maksa niin ihan järkevältähän se kuulostaa. Toki jos se maksaa vaikka 50€/kk siitä tulee 10v aikana 6000€ lisäkustannusta mikä toivottavasti lasketaan sen maksettavan lyhennyksen päälle eikä tehdä niin että se vaan lisätään korko jne. menoihin ja itse lainaa maksetaan sitten vastaavasti joka kuukausi 50€ vähemmän. Ilmeisesti olet ottamassa 30 vuoden lainaa.
Tuosta lainamuodostasi, hyviä puolia ovat:
- Suurin etu on, että annuiteettilainalla olet maksanut takaisin koko asuntolainasi kauden lopussa. Muita etuja ovat:
- Kuukausimaksusi pysyvät samana koko lainan ajan, mikä helpottaa budjetointia
- Sinulla on alhaiset nettokulut alhaisen pääoman takaisinmaksun takia
- Korkosi nousu on pienempi hetken päästä, koska lainasi on pienempi
Sitäkin kannattaa pohtia tarkkaan, että mihin säästää, rahastot on kuitenkin hyvinkin riippuvaisia muista markkinoista. Eli jos menee huonosti, niin rahastoillakin menee huonosti ja mitään talletussuojaa ei ole, jos rahastot sattuu menemään nurin. Toki muutenkin rahastoista voidaan olla montaa mieltä. Ei aina kaikkein läpinäkyvintä toimintaa, mihin arvo perustuu ja kuka kerää rahat.Kyseessä olisi siis kiinteä korko ja 30-vuotisena.
Vielä haluan tuosta annuiteetista sanoa, että eihän siinä kuukausimaksut taida pysyä samana koko lainan ajan? Esim. 12kk euriboriin kytkettynä jokaisella korontarkistusjaksolla vuoden välein on mahdollista että maksuerä nousee mikäli korot ovat nousseet. Mutta joo, kuten yllä mainittu niin oman korkosuojan saa rakennettua sillä että säästää itse puskurin rahastoihin... Onhan ne korkokustannukset kuitenkin melko korkeat heti alkuun tuolla kiinteällä korolla, mutta ilman suojausta ei tiedä kuin seuraavan vuoden ajalle mikä olisi maksuerän suuruus. Pohdittavaa riittää, kiitokset ajatuksista![]()
Mistä nää saat käteiselle rahalle / pankkitalletukselle sellaista korkotuottoa, joka voittaa inflaation? Puoliksi ihmetellen, puoliksi ihan senkin puolesta, miten omia pennejä on hajauttanut minnekin.Eli varmin tapa on tietysti käteinen, sillekin saa tuottoa, jos korot nousee.
Mistä nää saat käteiselle rahalle / pankkitalletukselle sellaista korkotuottoa, joka voittaa inflaation? Puoliksi ihmetellen, puoliksi ihan senkin puolesta, miten omia pennejä on hajauttanut minnekin.
Ei kai tässä siitä edes ollutkaan kyse. Itseä kiinnostaa enemmänkin se, että ne rahat on edes olemassa sinä päivänä, kun/jos niitä tarvitsee. Eli täysin riskillä rakennettu korkosuoja on jopa huonompi, kuin se pankin tarjoama, koska sijoituksissa olevat rahat voi olla lähellä nollaa, kun niitä eniten tarvitsee.Mistä nää saat käteiselle rahalle / pankkitalletukselle sellaista korkotuottoa, joka voittaa inflaation? Puoliksi ihmetellen, puoliksi ihan senkin puolesta, miten omia pennejä on hajauttanut minnekin.
Minkähänlaisista koroista puhutaan näissä määräaikaisissa säästötileissä? Vaikka nyt juuri tällä hetkellä, onko käsitystä? Heikosti näkyy olevan mitään isoimpien pankkien julkisia laskureita eri talletusajalle ja -summalle, mutta sen mitä löysin (joku vertailupalvelu), niin tuotto on luokkaa surkea (max 2,5%, 20k€ sijoitus, 24kk talletusaika).Perinteisesti korkean inflaation aikaan on pankkitalletuksillekin saanut korkeamman koron, varsinkin jos rahat laittaa määräaikaiselle säästötilille (=lainaa rahojaan pankille). Toinen perinteinen sijoituskohde epävakaampina taloudellisina aikoina on erilaiset korkotuotteet, eli korkorahastot (aktiiviset/passiiviset), joukkovelkakirjat ym. Itse ajattelin tässä siirtää omaa kuukausisäästämistä johonkin vähän korkopainotteisempaan rahastoon.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.