Lainan raivokas takaisin maksu on koodattu aika syvälle suomalaiseen luonteeseen niin välillä hyvä pyssätä miettimään miten kannattaa tehdä. Jos en ihan väärin muista niin olen saatatut itsekkin tehdä jonkun extra lyhennyksen joskus alussa. Missä nyt ei ole mitään järkeä...
Miksi tuossa ei voisi olla järkeä. Itse olen "syyllistynyt" lainan ennenaikaiseen takaisinmaksuun ainakin näistä syistä:
- Olen halunnut säästää korkomenoissa. Tämä on ollut relevantti pointti lähinnä finanssikriisiä ennen euriborien pyöriessä viiden pinnan tasolla;
- Korkonäkymä on synkistynyt. Tässä olen tehnyt turhan pessimistisen arvion joskus eurokriisin aikaan;
- Olen halunnut karsia kuukausittaisia menoeriä. Tällä motiivilla olen maksanut jonkun vanhan lainan veks;
- Olen halunnut vapauttaa vakuuspääomaa. Ostelen uudet kämpät aina 100 %:n lainalla ja haluan pitää kokonaisvelka-asteen kohtuullisena sekä vakuusjärjestelyt simppeleinä,
Suojaukset toki kannattaa olla kunnossa ja suhteutettuna lainaan, tuloihin ja omaan riskinsietoon. Jos velkaa on paljon ja juuri vaikka sijoituskämppiä salkullinen niin kyllä mä myös miettisin jotain suojauksia.
Juuri näin.
Toki nyt jälkeenpäin on helppo todeta, että 2v sitten olisi pitänyt ottaa mutta silloin maalattiin todella pitkällä jaksolla matalia korkoja.
Tästä kyllä kuultiin myös toisenlaisia perusteltuja näkemyksiä. Esimerkiksi koronan alkumetreillä kyllä joku pahempi pankkikriisi näytti akuuteimmalta uhalta. Se uhka ei toteutunut ainakaan vielä. Inflaation kiihtyminen on sekin mielestäni ollut ihan varteenotettava uhka viimeiset pari vuotta. Ajankohtien, jyrkkyysasteen ja inflaation rakenteen ennustaminen toki oli vaikeampi rasti.
Mihinkään "minä tiesin tämän" -röyhistelyyn ei silti ole aihetta. Itse pidin pari vuotta sitten ihan realistisena skenaariona sitäkin, että me siirrymme samalla tavalla miinuskorkojen aikaan kuin mitä Tanskassa on nähty. Eli pankki maksaa velalliselle rahan lainaamisesta. Siksi olen antanut arvoa sellaisille korkosuojaustuotteille, joista pääsee halutessaan kuluitta eroon.
Keskeisin ja olennaisin väittämäni kuitenkin on, että meillä on käynnissä pelottava ja vaarallinen keskuspankkien rahakokeilu, jonka lopputuloksesta ainakaan minä en osaa tehdä minkäänlaisia järkeviä ennusteita. En, vaikka olen aktiivisesti yrittänyt kuunnella erilaisia talousviisaiden esittämiä näkemyksiä ja ennusteita. Vaikka puhutaankin, että rahapolitiikkaa on alettu normalisoimaan, niin tosiasiassa meillä on reaalikorot tällä hetkellä ennätyksellisen alhaalla.