Perinteisesti tuossa on pihassa sauna sekä pesuhuone mihin vedet kannetaan ulkoa sekä ehkä myös ulkona WC.
Hyvin luultavasti siinä on nyt sisällä jo WC tilat ja pahimmillaan alkuperäinen kellaritila on eristetty "täysin" ja sinne tehty saunaa sekä pesutilaa mistä voi seurata helposti paljonkin ongemia.
Lähinnä siis itse katselisin ensimmäisenä noita uudistuksia ja onko se vaikuttanut miten paljon sitten tuuletukseen. Keskellä on ehkä tulisija mitä voi ympärillä olevissa huoneissa lämmittää. Jos on lämmitetty talo lienee hyvässä kunnossa (keittiössä tehty ruokaa ja uunissa leivottu sen avulla, olohuoneessa ja ruokailutilassa mikä taitaa perinteisesti olla oma huoneensa eikä osa keittiötä on myös uunit).
Tuo on myös asia mikä vaikuttaa helposti sähkönkulutukseen, eli jos perinteisesti on ostettu puuta ja itse hakattu ehkä lapsien / kavereiden kesken ja puuliiterikin löytyy se lämmitys ja muu sähkönkulutus voi olla isompi yllätys. Varsinkaan jos ilppiä tms. ei ole ja lämmitys on perinteisesti sähköllä sekä puulla tai öljyllä ja puulla. Myös alkuperäiset eristykset ovat vähän niin ja näin. Toki sahanpuru on hyvä eriste mutta pahimmillaan siellä on terveydelle haitallisia aineita joten mahdollisia korjauksia ei ehkä ainakaan itse kannata alkaa tekemään.
Tästä löytyy kohtuu hyvin infoa, ei rintamamiestalo huono ole mutta jos on tottunut asumaan esim. uudessa kerrostalossa niin kulttuurishokki voi olla aika suuri. Myös tietysti omakotitalossa on jatkuvasti jotain korjattavaa ja pihamaatakin täytyy huolehtia täysin eritavalla kuin vaikkapa rivitalossa:
Raksystems, Green Building Partners, EcoReal, KnowTek sekä Suomen radonhallinta ovat nyt Sustera Finland ja osa Sustera Groupia.
raksystems.fi