Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sain itse danskesta pari kk sitten 0.6 + 12kk euriborilla uuden sijoituslainan ja samassa rytäkässä oman lainan korko 0.69 -> 0.45, kun ilmoitin että nyt kunnon korot molempiin ettei tartte taas kilpailuttaa. lainat alle 300k ja tulot alle 80kJos puhutaan asuntolainoista siirsin kaikki sijoituslainani Aktiasta Danske Bankiin ja neuvottelin n eri pankin kanssa asiasta mutta Danske Bank voitti nyt keväällä 2018. Danske Bank sijoituskorkoni on 0.7+12kk eurobor mikä on todella hyvä koska sijoitusasuntolaina korko on aina korkeampi korko kuin omaan käyttöön asuntolaina.
Hmm bruttotulot alle 80 000 euroa vuodessa. Jos nyt teorettisesti se olisi 78 000 euroa niin se olisi kuukaudessa brutto 6500 euroa ennen veroja.Sain itse danskesta pari kk s niitten 0.6 + 12kk euriborilla uuden sijoituslainan ja samassa rytäkässä oman lainan korko 0.69 -> 0.45, kun ilmoitin että nyt kunnon korot molempiin ettei tartte taas kilpailuttaa. lainat alle 300k ja tulot alle 80k
Hmm bruttotulot alle 80 000 euroa vuodessa. Jos nyt teorettisesti se olisi 78 000 euroa niin se olisi kuukaudessa brutto 6500 euroa ennen veroja.
Minun tulot ei ole tuota luokkaa
Tulosi varmaan teki että sait noin extreme korot. Ero kuitenkin sinun ja minun sijoitus asuntolaina korolla on vain 0,1 minun on 0.7+12kk eurobor ja sinun on 0.6+12kk eurobor.
Puhuin sijoitusasuntolainoista. Laina omaan käyttöön on alempi korko. Hänen oma asuntolaina korko on 0.45+12kk eurobor ja sijoituasuntolaina korko on 0.6+12 kk eurobor.Tiivistin oleellisen.
glhf:llä kyllä aika asiallinen marginaali, vaikka on myös toinen laina kyljessä. Mitä itse kyselin näillä keskituloisen tuloillani, niin asuntolainaa saisin noin 0,5 marginaalilla (s-pankki).
Itselläkin oman asunnon osto alkaa olla ajankohtainen. Lainahakemukset tuli lähetettyä ja olen positiivisesti yllättynyt marginaaleista mitä sain.
Hypo tarjosi 0,45% (avausmaksu 400€), Nordea 0,45% (avausmaksu 300€) ja Danske Bank 0,36% (avausmaksu 0€). Danske Bankin tarjoukseen vaikutti insinööriliiton jäsenyys, muuten marginaali olisi ollut 0,5% ja avausmaksu 300-400€.
Palkkatulot itsellä jotain luokkaa keskiarvo, mutta sijoitussalkku lienee vaikuttanut tässä hyviin marginaaleihin.
Pääkaupunkiseudulta ja ympäryskunnista olen katsellut 3-4h rivarinpätkää tai paritalon puolikasta. Hain lainaa niin, että pankin osuus olisi noin 200k€ ja loput maksaisin itse. Tuo lainan osuus voi vielä hieman nousta tuosta, kun näyttää nuo omaa silmää miellyttävät ja hiemankaan uudemmat asunnot pyörivän tuolla 250k€-300k€ välissä. Pidän omat varat mieluummin osakkeissa tällä hetkellä ja nostan mieluummin tuota lainan osuutta.Missäpäin ja millainen asunto? ja lainan koko, nekin vaikuttavat marginaaliin. Keskiansio on jotain 3500€ tietämillä Suomessa, onko tämä se tuloluokka?
Lainan määrä 270k€, tulot meillä bruttona n. 5,5-6,5k€/kk riippuen projekteista.
Niin noi on per naama vai yhteensä? Ison kuuloinen laina jos on yhteensä max 6.5k€ tulot.
Niin noi on per naama vai yhteensä? Ison kuuloinen laina jos on yhteensä max 6.5k€ tulot.
Kun on nuori ja maksuvuosia kuitenkin jäljellä, niin ei tuo ole ongelma.
Yhteensä, ja tosiaan ihan minimi on toi 5,5k€, siinä on meidän molempien peruspalkat. Sen mukaan kun lainan mitoittaa niin on sitten pelivaraa.
Tosiaan aiemman talon laina meillä oli 220k€ joka saatiin reippaasti alle 5k€ bruttotuloilla. Se lyheni 4v aikana 10k€/vuosi. Tuohon suhteutettuna lainan määrä ei hirvitä. Jopa 300k€ olisivat antaneet mutta se olisi jo vähän alkanut luulostaa liian isolta.
Minulla on noin 160k kokonaislainamäärä kaikki sijoitusasunto lainaa. Ei ole samanlaiset tulot kun ei ole avovaimoa selvästi vähemmän mitä teillä on tuloja vaikka ei niin paljon vähemmän jos lasketaan netto tulot minulla on vuokratuloja.Jep, meillä oli 350k€ maksimi. Toki pitää olla järkeä touhuissa ja meilläkin on varallisuutta selvästi keskivertoa enemmän säästettynä (verrattuna ikäluokkaan). Ei paljoa jännitä kun on useamman vuoden lyhennysten verran säästöjä ja sijoituksia.
Ei pysy näin alhaalla. Viimeistään vuonna 2019 lähtee loivaan nousuun ja uskon vahvasti näin. Missä se korko on esim 5 vuoden kuluttua niin ei ole harmainta aavistusta ja ei minulla ole kristallipallo että sellaista voin ennustaa.Eipä siinä tosiaan mitään jos varallisuus on kunnossa ja muuten hahmottaa korot, sekä sen että on hyvin epätodennäköistä että ne seuraavat 20 vuotta pysyvät näin alhaalla.
Ei pysy näin alhaalla. Viimeistään vuonna 2019 lähtee loivaan nousuun ja uskon vahvasti näin. Missä se korko on esim 5 vuoden kuluttua niin ei ole harmainta aavistusta ja ei minulla ole kristallipallo että sellaista voin ennustaa.
Ei lähde välttämättä vielä nousuun vuonna 2019. Oma veikkaukseni (joka perustuu puhtaasti mutuun) on vuoden 2020 puolivälissä.
Jos jotain pitäisi arvata, niin arvaisin että seuraava taantuma on jo puskemassa päälle ennenkuin ekp on kunnolla alkanut nostaa korkoja, ja siinä vaiheessa korkojen nousu varmaan loppuu siihen...
Jaha en luule niin kuin sinä mutta toivon että lähtee 202*+ vuonna vasta.Ei lähde välttämättä vielä nousuun vuonna 2019. Oma veikkaukseni (joka perustuu puhtaasti mutuun) on vuoden 2020 puolivälissä.
Katsoi sitä kristallipalloa millä silmällä tahansa, niin onhan se suositeltavaa laskea oma (järkevä) maksukyky suhteuttaen siihen jos korot vaikka muutaman prosentin nousevatkin.
Onko moni (kukaan) ottanut asuntolainalleen pankin tarjoamaa korkokattoturvaa (esim 7v tai 10v)? Sitähän jokainen pankki tuntuu hanakasti tarjoavan, ja sillähän ne tienaakin, ainakin nykyisiin marginaaleihin verrattuna.
Itseä tulevana ensiasunnon ostajana mietityttänyt, jos esimerkiksi puolet lainasta edes turvaisi 250k lainasta. Mietteitä? Kun eipä noita korkojen kehityksiä näe kristallipallosta niin selkeästi.
Mä edelleen suosittelen sitä että ottaa pankista lyhennysvapaan vuoden ja pistää ne rahat talteen. Sillä makselee jo useamman vuoden mahdollisia nousseita korkoja.Onko moni (kukaan) ottanut asuntolainalleen pankin tarjoamaa korkokattoturvaa (esim 7v tai 10v)? Sitähän jokainen pankki tuntuu hanakasti tarjoavan, ja sillähän ne tienaakin, ainakin nykyisiin marginaaleihin verrattuna.
Itseä tulevana ensiasunnon ostajana mietityttänyt, jos esimerkiksi puolet lainasta edes turvaisi 250k lainasta. Mietteitä? Kun eipä noita korkojen kehityksiä näe kristallipallosta niin selkeästi.
No nyt on jo aika vahvaa suorittamistaMiten paljon tuommoinen korkokatto tuo lisää maksettavaa esim. 130.000€ lainaan? Vai miten nämä edes lasketaan tuli tuossa alkuvuodesta otettua lainaa ja kiireessä myöa tuommoinen korkokatto lainalle. Eikä mitään käryä mitä mikäkin maksaa.![]()
100k lainalle OP tarjosi näin 3kk sitten:Miten paljon tuommoinen korkokatto tuo lisää maksettavaa esim. 130.000€ lainaan? Vai miten nämä edes lasketaan tuli tuossa alkuvuodesta otettua lainaa ja kiireessä myöa tuommoinen korkokatto lainalle. Eikä mitään käryä mitä mikäkin maksaa.![]()
Miten paljon tuommoinen korkokatto tuo lisää maksettavaa esim. 130.000€ lainaan? Vai miten nämä edes lasketaan tuli tuossa alkuvuodesta otettua lainaa ja kiireessä myöa tuommoinen korkokatto lainalle. Eikä mitään käryä mitä mikäkin maksaa.![]()
Juuri näin. Vuosi taukoa lyhennyksistä (itsellä muutenkin korot niin pienet että talletustilillä saan enemmän korkoa kuin lainan korko eli ei kannata maksaa pois) ja 15k€ sijoituksiin niin pystyy tekemään itselle sopivan korkopuskurin.Mä edelleen suosittelen sitä että ottaa pankista lyhennysvapaan vuoden ja pistää ne rahat talteen. Sillä makselee jo useamman vuoden mahdollisia nousseita korkoja.
100k lainalle OP tarjosi näin 3kk sitten:
"Esimerkiksi tällä hetkellä (13.03.2018) 2,610 prosentin korkokatto 10 vuoden ajaksi
vaikuttaisi korkokattoaikana maksamaasi lainan marginaaliin 0,610 prosenttiyksikköä
(5 227 euroa)."
En olisi itse ottanut.
3. Ostaisit asunnon jossain muussa suhteessa kuten 100/0, 90/10, 80/20 tai jotain muuta? Miksi?
Meillä minä omistan asunnon ja puoliso maksaa vastikkeen. Minun lainanlyhennykseni on selvästi suurempi kuin vastike, mutta minusta järjestely on ihan reilu.
Kun teillä molemmilla on ASP-tilit ja olette ostamassa edullista asuntoa niin menisin vaihtoehdolla kaksi. Sitten kun muutatte kalliimpaan tai/ja isompaan asuntoon niin voitte käyttää toisen osapuolen ensiasunnon edun. Varainsiirtoveroa joudutte maksamaan jotain vähän päälle tonnin. Jos valitsette 50/50 -vaihtoehdon niin se saattaa myöhemmin harmittaa jos haluattekin muuttaa isompaan ja tarvitsette isomman lainan. Esimerkiksi 250 000 € omakotitalon kohdalla varainsiirtovero on 10 000 €. Samoin 100/0 on epäreilu toiselle osapuolelle joka käytännössä kerryttää toiselle omaisuutta.Uusi käyttäjä, antakaa anteeksi jos (eli kun) vastaava tapaus jo löytyisi täältä 63 sivun ajalta. Selasin noin 15 sivua ja ei osunut silmiin..
Eli case tiivistettynä seuraava:
1. Ensiasunto (Tampere) hankinnassa. Hinta n. 115 000€.
2. Avopari, molemmilla oma ASP-tili ja 10% helposti täynnä.
3. Asunto sen verran edullinen, että ASP-lainalla saisi sen kokonaan
Kysymys kuuluukin, valitsisitko minkä vaihtoehdon itse:
1. Käyttäisit molempien ensiasunnon ostaja-statukset ja ostaisit asunnon 50/50, jolloin koko laina olisi 100% ASP-lainaa eikä menisi varainsiirtoveroa ollenkaan.
2. Ostaisit suhteessa 51/49, jolloin varainsiirtovero maksettaisiin 49% osuudesta ja ilmeisesti se osuus ei myöskään voisi myöskään olla ASP-lainaa vaan se olisi hieman huonompien ehtojen mukaista "normaalia" asuntolainaa? Näin ollen toinen (49% omistaja) myös säilyttäisi ensiasunnon ostaja-statuksen mahdollista tulevaisuuden arvokkaamman asunnon hankintaa varten.
3. Ostaisit asunnon jossain muussa suhteessa kuten 100/0, 90/10, 80/20 tai jotain muuta? Miksi?
Kiitos etukäteen avusta, nämä ovat vähän monimutkaisia koukeroita aina ensimmäisellä kerralla ja internetin keskustelupalstat vaan vievät joskus syvemmälle tuskailuun kun asiaa ja näkemyksiä on niin paljon.
Mitäs epäreilua siinä on? Puoliso taas on saanut asustaa halvalla asunnossa ja laittaa säästöön rahaa koko ajan. Vastike (tai puolet siitä) + sähköt, vedet = todennäköisesti halvempi kuin vuokra + juoksevat kulut.Jos ero kävisi, niin puoliso olisi oleellisesti (epäsuorasti) maksanut sinun kämppääsi (koska nyt siis sinä maksat itsellesi asuntoa ja puoliso maksaa teidän asumisen juoksevat kulut vastikkeen myötä). Toki avioliiton tapauksessa, hieman riippuen siitä millainen avioehtosopimus on laadittu, ongelma on paljon pienempi.
Mutta kukin toki tavallaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.