Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Itse kanssa OP:lta kilpaulitin vanhan lainan marginaalin, ei tullut kuluja ja homma onnistui yhden verkkoviestin ja puhelun kautta. Helppo homma eikä tarvinnut lähteä muihin pankkeihin kilpailuttamaan.
Miten kaikki muut saa nämä aina näin helposti ja halvalla. Itse joutunut joka kerta maksamaan 100 € marginaalin muutoksesta OP:ssa ja mitään neuvotteluvaraa ei ole ollut, ei edes vaikka olen sanonut muuten vaihtavani pankkia. No ehkä pitää sitten oikeasti vaihtaa pankkia, tosin sekin tuntuu maksavan kaiken maailman avausmaksuja.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 672
Miten kaikki muut saa nämä aina näin helposti ja halvalla. Itse joutunut joka kerta maksamaan 100 € marginaalin muutoksesta OP:ssa ja mitään neuvotteluvaraa ei ole ollut, ei edes vaikka olen sanonut muuten vaihtavani pankkia.
Noissa on monia muuttujia. Esim. yksi kaverini sai rapiat 10v sitten asuntolainan 100%, ilman korkoa tai ns. järjestelykuluja. Tuohon tuskin moni muu pystyisi edes nykyaikaan. Jos asiaa hieman tarkemmin katsoisi niin:
- Kyseessä oli vielä pankinjohtajan henkilökohtaisesti myöntämä laina, ensimmäinen minkä uusi pankinjohtaja myönsi.
- Kyseinen kaveri ja pankinjohtaja olivat koulukavereita.
- Kyseinen kaveri oli myös saanut juuri uuden työn, eräästä kunnasta.
- Kyseisen kunnan kaikki uudet lainat otettiin tästä kyseisestä pankista em. päivästä eteenpäin
jne jne.

Lyhyesti siis: kuka lainaa käsittelee, missä pankissa, mikä on oma asemasi, keitä ovat sukulaisesi, mitä sinä voit tehdä heidän hyväkseen. Eli verkosto vaikuttaa hyvin paljon. Se että voimme lukea lehdestä miten lainaa saa esim. 0.4% korolla ei todellakaan tarkoita sitä että esim. tavallinen iisalmella asuva henkilö saisi edes asuntolainaa vaikka olisi säästänyt peräti 30% asunnon hinnasta etukäteen, saati 0.4% korolla.

Edit: esim. Kokoomuksen Stubbilla on lainaa yli 700 000 euroa, Guzenina-Richardsonilla on kaksi asuntolainaa, joiden velkapotti on yhteensä lähes 500 000 euroa eli lähes 100 000 euroa enemmän kuin ministerin yksinhuoltajatalouden viisinkertaiset vuoden nettotulot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
478
Miten kaikki muut saa nämä aina näin helposti ja halvalla. Itse joutunut joka kerta maksamaan 100 € marginaalin muutoksesta OP:ssa ja mitään neuvotteluvaraa ei ole ollut, ei edes vaikka olen sanonut muuten vaihtavani pankkia. No ehkä pitää sitten oikeasti vaihtaa pankkia, tosin sekin tuntuu maksavan kaiken maailman avausmaksuja.
Voi olla kiinni OP:sta, nuohan ovat hyvin eri pankkeja. Paikallisessa OP:ssa eivät veloittaneet marginaalin muutoksesta, mikäli suostuin että se tulee voimaan seuraavassa vuosittaisessa koron tarkistuksessa voimaan. Jos olisin halunnut heti, olisi joutunut maksamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Voi olla kiinni OP:sta, nuohan ovat hyvin eri pankkeja. Paikallisessa OP:ssa eivät veloittaneet marginaalin muutoksesta, mikäli suostuin että se tulee voimaan seuraavassa vuosittaisessa koron tarkistuksessa voimaan. Jos olisin halunnut heti, olisi joutunut maksamaan.
Mulla vaihtui kanssa seuraavassa korontarkastuksessa, eli viime perjantaina :) tuon takia lähdin pari viikkoa sitten asiasta kyselemään kun muilta kuullut että koron tarkistuspäivän yhteydessä ei taida tulla kuluja.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 273
Millaisiahan tuloja tai säästöjä johonkin 400 000e lainaan vaaditaan? Kaksi henkilöä, ei lapsia? Tai onko osviittaa voiko tuollaista lainaa saada mitenkään? Hyvät perustyöt, pienet kulut arjessa koska toiveissa isohko laina että saa mieleisen kodin.. Toki tarkoitus selvitä mahdollisimman vähällä, mut tällä hetkellä molemmat säästää 1000e kuukaudessa. Tarvittaessa säästämisen osuus mahdollista nostaa noin 1300 euroon kuukaudessa per henkilö (minimikuluilla, yksi auto, harrastuksista tingitään toistaiseksi asuntolainaan säästämisen vuoksi)..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Millaisiahan tuloja tai säästöjä johonkin 400 000e lainaan vaaditaan? Kaksi henkilöä, ei lapsia? Tai onko osviittaa voiko tuollaista lainaa saada mitenkään? Hyvät perustyöt, pienet kulut arjessa koska toiveissa isohko laina että saa mieleisen kodin.. Toki tarkoitus selvitä mahdollisimman vähällä, mut tällä hetkellä molemmat säästää 1000e kuukaudessa.
Eihän tähän ole mitään suoraa vastausta. Tai on, 10k€/nenä kuussa niin varmasti irtoaa. Yleensä mennään niin että katsotaan säästöt, tulot ja menot ja sitten katsotaan millaisen lainan näillä rajoilla saisi. Sitten katsotaan millaisia asuntoja sillä rahalla saa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Millaisiahan tuloja tai säästöjä johonkin 400 000e lainaan vaaditaan? Kaksi henkilöä, ei lapsia? Tai onko osviittaa voiko tuollaista lainaa saada mitenkään? Hyvät perustyöt, pienet kulut arjessa koska toiveissa isohko laina että saa mieleisen kodin.. Toki tarkoitus selvitä mahdollisimman vähällä, mut tällä hetkellä molemmat säästää 1000e kuukaudessa.
Ainakin itselle Danske sanoi, että tulot riittäisivät laskennallisesti noin 400 000 euron kohteeseen 10 % omasäästöllä. Tämä siis jos laina osittain ASP ja kohde Helsingissä. Korkeakoulutettu pariskunta, ei autoa, ei lapsia, nettotulot yhteensä 5000 e/kk. Tällöinhän lainaa olisi tullut siis 360 000.

Toki tuohon tarvitsee muun vakuuden ostetun kohteen lisäksi.

Meille riitti alle 300 000 euron kohde, niin ei tarvinnut vakavasti keskustella lähemmäs 400 000 euron asuntolainasta. :D
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
312
Millaisiahan tuloja tai säästöjä johonkin 400 000e lainaan vaaditaan? Kaksi henkilöä, ei lapsia? Tai onko osviittaa voiko tuollaista lainaa saada mitenkään? Hyvät perustyöt, pienet kulut arjessa koska toiveissa isohko laina että saa mieleisen kodin.. Toki tarkoitus selvitä mahdollisimman vähällä, mut tällä hetkellä molemmat säästää 1000e kuukaudessa. Tarvittaessa säästämisen osuus mahdollista nostaa noin 1300 euroon kuukaudessa per henkilö (minimikuluilla, yksi auto, harrastuksista tingitään toistaiseksi asuntolainaan säästämisen vuoksi)..
Rohkeasti vaan yhteyttä pankkiin. Kuten edellä mainittu, tuohon vaikuttaa niin moni asia, että vaikea kenenkään kovin tarkaan tuota sanoa.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Millaisiahan tuloja tai säästöjä johonkin 400 000e lainaan vaaditaan? Kaksi henkilöä, ei lapsia? Tai onko osviittaa voiko tuollaista lainaa saada mitenkään? Hyvät perustyöt, pienet kulut arjessa koska toiveissa isohko laina että saa mieleisen kodin.. Toki tarkoitus selvitä mahdollisimman vähällä, mut tällä hetkellä molemmat säästää 1000e kuukaudessa. Tarvittaessa säästämisen osuus mahdollista nostaa noin 1300 euroon kuukaudessa per henkilö (minimikuluilla, yksi auto, harrastuksista tingitään toistaiseksi asuntolainaan säästämisen vuoksi)..
Tämä lainan saaminen johtuu:

A. Pankista.
B. Konttorista.
C. Henkilöstä siis pankkivirkailija.
D. Sinun tulosi.
E. Vakuudet ja mahdollinen oma rahoitus siis mikä on vakuutena asunolle jota ostat siis sen lainalle.
F. Sinun menosi.
G. Yleinen vaikutelma mitä annat itsestäsi jos menet paikan päälle.
H. Asunnon sijainti esim. pääkaupunkiseutu tai joku kylä syrjäseudulla.
I. Asunto yleisesti se kohde onko asunto hyvässä kunnossa jne.

Ei ole mitään selvää vastausta tuohon. Jos pankkivirkalija on vasemmistoliittolainen niin ei halua antaa sijoitusasuntolainaa.

Toiseksi tulot vain ei ratkaise. Jos sanon että omistan n asuntoa ja on näin paljon vuokratuloja niin julmetun paljon auttaa jos sanoisin en omista mitään mutta on nämä tulot.

Minulla ei ole supertulot, mutta en omista yhtä asuntoa...


Jos et tiedä tilanteestasi niin senkun menet juttelemaan muutaman pankin kanssa.

Kun hain pankkilainaa uutta sellaista tapasin monta henkilöä useimmat ok (yhden todella negaativisen sanoi heti että ei halua antaa sijoitusasuntolainaa) mutta sitten tuli se yksi pankki tai sanotaan pankkivirkailija joka antoi tarjouksen josta en voi kieltäytyä. Siirsin kaikki sijotusasuntovelkani siihen pankkiin ja en ole katunut asiaa. Oma vanha pankkini Aktia sai mahdollisuuden, mutta nostivat kädet ylös ja sanoivat emme voi kilpailla tuon tarjouksen kanssa.

Käsittely/Toimeenpano kulut pankki siirto kulut (+ siihen lisättiin putkiremontti lainaa): 0 euroa (tämä on tavallisesti noin 300-700 euroa).
Sijoitusasuntolaina joka on aina selvästi korkeampi kun laina oman käyttötarkoitukseen: 0.7+12kk eurobor.


Jos olisi selvästi paremmat tulot kun minulla voi saada jopa 0.65+12kk eurobor sijoitusasuntolainaa ainakin joku foorumlainen sai, kun minun 0.7+12kk eurorbor, mutta en valita.

Aina täällä foorumissa kuulee minä sain tuon vuoden ennätys SUPER koron. Jos lohduttaa niin tiedä monia joilla on selvästi huonommat korot ovat saanet mitä keskiverto foorumlainen ainakin kehtaa tai jaksaa kertoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
716
Kusetettiinko mua taas 10-0, vai onko asuntovälittäjällä oikeasti jonkunlainen vastuu olemassa? Kuvittelin, että asuntolainaa hakiessa pankki kuitenkin syynää ne paperit, eli ihan hyvin voi asuntonsa myydä itse. Itse kun olen käynyt asuntonäytöissä ihan riittävästi, niin 1/10 on pätevä ja osaava. En ainakaan haluaisi samalla tavalla omaa kämppää myydä kuin miten se meille myytiin (hyvä toki meille kun halvalla sai, mutta...)
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Kusetettiinko mua taas 10-0, vai onko asuntovälittäjällä oikeasti jonkunlainen vastuu olemassa? Kuvittelin, että asuntolainaa hakiessa pankki kuitenkin syynää ne paperit, eli ihan hyvin voi asuntonsa myydä itse. Itse kun olen käynyt asuntonäytöissä ihan riittävästi, niin 1/10 on pätevä ja osaava. En ainakaan haluaisi samalla tavalla omaa kämppää myydä kuin miten se meille myytiin (hyvä toki meille kun halvalla sai, mutta...)
Asuntovälittäijä on monenlaisia varmaan taso vaihtelee mutta monella on nykyään esim LVI koulutus ja monen vuoden kokemus.

Kun olin katsomassa asuntoa minulla oli rennot vaatteet ei mitään hienoja vaatteita mutta en myöskään tullut siinne haalarit ja kumisaappaat jalassa vaan puhdas tpaita ilman kaulusta ja ok kengät.

Oli miten oli syystä tai toisesta (noh olin jo sanonut kallis asunto ääneen) asuntonäyttelijä suositteli minulle pankin ja henkilön ja sanoi sieltä saa helposti lainaa. Kilpailutin lainani n pankissa mutta juuri tämä pankki ja henkilö voitti ehdot näet tuosta edellisestä postauksessa.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Vantaalainen Mikko Vikman, 31, halusi kiihkeästi olla kiinteistömoguli mutta joutui lopulta myymään kaksi sijoitusasuntoansa 25 000 euron tappiolla
Mikko Vikman kiinnostui asuntosijoittamisesta mutta joutui lopulta luopumaan molemmista sijoitusasunnoistaan.
Tappioita tuli, laski entinen asuntosijoittaja Mikko Vikman.(KUVA: ANNI KOPONEN)
Taru Taipale
Julkaistu: 8.7. 7:42 , Päivitetty: 8.7. 8:44

MAALISKUUSSA 2016 vantaalainen sijoittaja Mikko Vikman kertoi bloginsa seuraajille, että hänen uransa asuntosijoittajana oli ohi. Vikman oli lyhyen ajan sisällä joutunut luopumaan molemmista sijoitusasunnostaan.

Eikä vain luopumaan vaan luopumaan tappiolla. Näin hän kirjoitti P.Ohatta-nimisessä blogissaan maaliskuussa 2016:

”Nyt lähti tappiolla myyntiin jäljellä ollut sijoitusasunto eli käytännössä tein saman virheen toistamiseen. Mutta miksi ihmeessä?”

VIELÄ pari vuotta aikaisemmin tunnelmat olivat olleet ihan toiset. Vikman oli ostanut ensimmäisen sijoitusasuntonsa Keravalta vuonna 2012 ja kirjoitti blogissaan marraskuussa 2013, että asuntosijoittaminen on ”todellinen sijoittajan paratiisi”.

Vikmanin mukaan asuntosijoittaminen on sitä, että ”ostetaan sijoitusasunto ja sitten vain nautiskellaan, kun vuokralainen maksaa kaikki aiheutuvat kulut ja huolehtii lainojen lyhennyksistä”.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

MAINOS PÄÄTTYY

Pian päivityksen jälkeen Vikman osti toisen yksiön Järvenpäästä ja seuraavana vuonna tyttöystävän kanssa ensimmäisen oman asunnon Vantaalta.

Vikman halusi olla kiinteistömoguli.

NYT, kesällä 2018 Suomessa kohistaan uudiskohteiden suurista yhtiölainaosuuksista ja odotellaan, milloin asuntolainojen korot lähtevät nousuun. Asuntosijoittamisen riskeistä puhutaan yhä enemmän.

Mutta Mikko Vikman, 31, on tyyni mies. Elämässä on paljon vähemmän huolta ja stressiä, kun ei ole kiinteistömoguli.

Hän oli tehnyt kotiläksynsä huolella. Hän oli perehtynyt asuntosijoittamiseen ja valinnut sijoituskohteet huolella yhdessä kiinteistönvälittäjän kanssa radan varrelta. Hän oli saanut vuokralaiseksi luotettavia ihmisiä, jotka maksoivat vuokrat ja pitivät asunnoista hyvää huolta.

Hän ei ollut laskenut mitään asuntojen arvonnousun varaan vaan keskittyi vuokratuottoihin, joista hänellä oli tarkat laskelmat ja realistiset odotukset.

Vikman oli jopa pohtinut sellaista tilannetta, että asuntosijoittamisesta tulisi hyvin suosittua. Niin suosittua, että vuokra-asuntoja tulisi markkinoille liikaa, mikä laskisi vuokria.

”Kannattavuuden vähentyessä osa sijoittajista päättäisi laittaa asunnot myyntiin, jolloin asuntojen hinnat laskisivat. Tässä tapauksessa nykyisen vuokra-asuntoni tuotot pienenisivät, mutta asuntojen hintojen laskiessa siirtyisin ostokannalle ja voisin tätä kautta tasoittaa tuottoja”, Vikman arveli vielä marraskuussa 2013.

Sijoitusasunnon kylpyhuoneen remontti oli tehty huonosti

ALUKSI kaikki menikin hyvin.

Vajaa vuosi sen jälkeen kun Vikman oli ostanut toiseksi sijoitusasunnokseen järvenpääläisen yksiön, asunnon vuokralainen soitti ja kertoi, että olohuoneen lattia kupruilee.

Kävi ilmi, että asuntoon juuri ennen sen myyntiä tehty kylpyhuoneremontti oli tehty puutteellisesti. Vaikka taloyhtiö oli valvonut remontin, kylpyhuoneessa oli käytetty vääränlaista lattiarakennetta, jolloin saumat ja vesieriste olivat pettäneet.

Kylpyhuoneen uusi remontti meni taloyhtiön piikkiin, ja Vikmanin tappioksi jäivät vastikkeet niiltä neljältä kuukaudelta, jonka asunto oli tyhjänä.

Mutta sitten tuli ero tyttöystävästä.

PANKKI ei antanut enempää rahaa. Vikman oli tilanteessa, jossa hänen olisi pakko myydä toinen sijoitusasunnoista voidakseen lunastaa tyttöystävänsä osuuden omasta kodistaan.

Näytti siltä, että asia ratkeaisi helpoiten myymällä Keravan yksiö.

Paitsi, ettei asunto ollut enää samanarvoinen kuin silloin, kun Vikman oli ostanut sen.

Taloyhtiössä aloitettu kattoremontti oli mennyt pieleen ja remontista tuli paljon kalliimpi kuin oli luultu, mikä puolestaan siirsi yhtiön suunnitelmia putkiremontista.

Ja kun talon remonttisuunnitelmat muuttuivat epäselviksi, asunnon myynti vaikeutui.

Vikman oli maksanut asunnosta 85 000 euroa, mutta sai siitä vain 78 500 euroa. Kun kaikki asunnon hankintaan ja siitä luopumiseen liittyvät kulut lasketaan yhteen, Vikman nettosi tappiota 11 165 euroa.

Sijoitusasunto Järvenpäässä maksoi 92000 euroa, mutta myydessä siitä sai vain 85000 euroa. (KUVA: ANNI KOPONEN)

Sijoitusasunnon putkiremontti tuli syliin

JÄRVENPÄÄSTÄKIN tuli huonoja uutisia. Talossa oli havaittu, että putket olivat heikommassa kunnossa kuin oli luultu. Putkiremontti, jonka ei pitänyt tulla ainakaan viiteen vuoteen, aikaistui.

Tässä vaiheessa Vikman oli jo alkanut epäillä, ettei asuntosijoittaminen ehkä sittenkään sovi hänelle.

Mutta putkiremonttikohteen myyminen ei ollutkaan ihan helppoa varsinkaan, kun ihan viereen valmistui täysin uusia asuntoja.

Vikman oli maksanut asunnosta 92 000 euroa, mutta joutui myymään sen 85 000 eurolla. Kaiken kaikkiaan Järvenpäästä tuli tappiota 13 492 euroa.

Yhteensä kahdesta sijoitusasunnosta tuli tappiota lähes 25 000 euroa.

”Huomasin inhoavani velkaa.”

VIKMAN ei ollut osannut ottaa laskuissaan huomioon asuntojen arvon muutosta. Ei hän ollut varautunut siihenkään, että hänen oma aikataulunsa muuttuu matkan varrella. Ikuiseksi ajatellut sijoitukset muuttuivatkin hyvin lyhytikäisiksi.

VIKMAN sanoo kuvitelleensa, että monen sijoitusasunnon omistaminen olisi hauskaa. Todellisuudessa se olikin stressaavaa. Hän oli luullut olevansa juuri sellainen ihminen, jolle asuntosijoittaminen sopii, ennen kuin oppi, ettei iso velkavipu ole hänen juttunsa. Velkavipu tarkoittaa sitä, että sijoittamiseen käytetään lainarahaa.

”Asuntosijoittaminen lähtee siitä, että on ihan älytön velkavipu, huono tuotto eikä mitään hajautusta. Huomasin inhoavani velkaa. Ja koko ajan ajattelin, että mitä jos vuokralainen tekeekin asunnolle jotain”, Vikman sanoo.

Mikko Vikman on nyt helpottunut, koska pääsi sijoitusasunnoista eroon. (KUVA: ANNI KOPONEN)

VIKMAN ei menettänyt yöuniaan sijoitusasuntojensa takia, mutta häntä vaivasi se, että hän ylipäänsä joutui miettimään asiaa koko ajan.

”Luovuin ensin sijoitusasunnoista ja sen jälkeen suorista osakesijoituksista. Nyt sijoitan vain yksinkertaisesti. En halua monimutkaista elämää, ja kiinteistösalkun pyörittäminen olisi ollut sellaista”, Vikman sanoo.

Blogin lukijat ovat kiitelleet Vikmania rehellisyydestä

NYT hän keskittyy lyhentämään oman asuntonsa lainaa ja sijoittamaan rahastojen kautta. Samalla hän toivoo, että asuntosijoittamisen riskeistä ja tappioista puhuttaisiin enemmän.

”On sääli, etteivät ihmiset puhu avoimemmin asuntosijoittamisesta. Nyt me kuulemme vain onnistujista.”

Vikmanin blogin lukijat ovatkin kiitelleet häntä siitä, että hän on rehellisesti kertonut tarinansa.

Hän ei silti kadu asuntosijoittamistaan. Hän uskoo, että sijoitusasunnoista tulleet tappiot ovat lopulta vain pieni osuus kaikesta siitä varallisuudesta, jonka hän ehtii elämänsä aikana sijoittamalla hankkia.

”Olen edelleen sitä mieltä, että hyvä, että yritin. Tosin olen laskenut, että olisi varmaan kannattanut sijoittaa rahat mieluummin bemariin kuin asuntoihin. En olisi edes pari vuotta vanhalla bemarilla tehnyt yhtä paljon tappiota.”
Tausta
Asuntosijoittaja, varaudu myös näihin riskeihin


Euroopan unioni. Euroopan keskuspankki EKP ilmoitti kesäkuussa aloittavansa velkakirjojen osto-ohjelman alasajon. Se tarkoittaa sitä, että koron nousu on lähellä. Samaan aikaan Italian epävakaa tilanne aiheuttaa ison poliittisen riskin koko Euroopalle.

Ruotsi. Jos Ruotsissa asuntojen hinnat laskevat vielä paljon, ruotsalaisten on pakko alkaa kuluttaa vähemmän, millä on suoria seurauksia Suomen taloudelle.

Tukijärjestelmä. Tällä hetkellä tukijärjestelmä ohjaa ihmisiä asumaan yksin yksiöihin. Jos järjestelmää muutetaan perheitä ja kimppakämppiä suosivaksi, se vähentää pienten asuntojen kysyntää.

Verotus. Päättäjät voivat kiristää pääoma tuloveroa. Lisäksi voi tulla muutoksia siihen, millä tavalla asuntosijoittajat voivat vähentää rahoitusvastikkeet verotuksessaan.

Taloyhtiölainat. Pankkien mukaan taloyhtiön riskiä kasvattaa se, jos siellä on paljon sijoittajia. Silloin yhtiölainan saanti vähintään kallistuu. Osa vanhoista taloyhtiöistä ei edes saa lainaa pankista, jos korjausvelkaa on paljon.

Vuokratilastot. Tilastojen perusteella vuokrataso nousee vuosi vuodelta. Todellisuudessa nyt tehtävissä uusissa vuokrasopimuksissa vuokraa on yhä useammin jouduttu laskemaan, mikä johtuu vuokra-asuntojen ylitarjonnasta. Kun vuokralainen vaihtuu, uudelta vuokralaiselta ei saakaan samaa vuokraa.

Asuntosijoitusrahastot. Monilla rahastoilla on niin isot kulut, että suurin osa vuokratuotoista menee niihin. Rahastojen tuotto on tehty pääasiassa asuntojen arvon nousulla. Jos sijoittajat alkavat lunastaa osuuksiaan, rahaston on pakko alkaa realisoida asuntoja, mikä voi johtaa siihen, että myyntiin tulee yhtä aikaa paljon pieniä asuntoja.
Vantaalainen Mikko Vikman, 31, halusi kiihkeästi olla kiinteistömoguli mutta joutui lopulta myymään kaksi sijoitusasuntoansa 25 000 euron tappiolla
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 267
Kusetettiinko mua taas 10-0, vai onko asuntovälittäjällä oikeasti jonkunlainen vastuu olemassa? Kuvittelin, että asuntolainaa hakiessa pankki kuitenkin syynää ne paperit, eli ihan hyvin voi asuntonsa myydä itse. Itse kun olen käynyt asuntonäytöissä ihan riittävästi, niin 1/10 on pätevä ja osaava. En ainakaan haluaisi samalla tavalla omaa kämppää myydä kuin miten se meille myytiin (hyvä toki meille kun halvalla sai, mutta...)
Asunto-osakkeen myyminen ei taida kauheasti erota auton myymisestä. Ainakin se välittäjä jolta ostimme nykyisen asunnon oli niin pihalla ASP-sopimuksista, sopimussakoista ja monista muista seikoista muka kymmenien vuosien kokemuksilla, että varmasti tulemme myymään tämän itse.

Raivostuttaa pelkästään ajatuskin kun joutuu muistelemaan tuota välittäjää ja sitä miten piti itse lähettää sille ties kuinka monta korjattua versiota kauppakirjasta kun joka kerta se onnistui töhöilemään sinne jotain. Kaveri räpsäisee kännykkäkameralla pari kuvaa, pistää kirjoitusvirheillä höystetyt ilmoitukset Oikotiehen ja Etuoveen, jakaa esitteitä näytössä, ottaa vastaan tarjoukset, hoitaa kauppakirjan ja veloittaa tästä 3-5 % kauppahinnasta.

Meidän tapauksessa välityspalkkio olisi varmaan jotain 9 000 - 15 000 euroa. Sillä rahalla tekee jo ihan kivan pienen pintarempan myyntiä varten, maksaa kosteusmittaukset, hankkii ammattilaisen kuvaamaan kämpän, laittaa vaikka copywriterin kirjoittamaan myynti-ilmoituksen ja hankkii kaikki tarvittavat paperit.

Löytyy niitä tosi hyviä sekä aktiivisia välittäjiä, joilla on valtava ostajaverkosto ja saavat myytyä hankalatkin kohteet suht nopeasti. Suurin osa taitaa kuitenkin olla niitä muovipukukavereita jotka tyytyvät seisoskelemaan näytöissä ja odottavat kämpän menevän kaupaksi.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Asunto-osakkeen myyminen ei taida kauheasti erota auton myymisestä. Ainakin se välittäjä jolta ostimme nykyisen asunnon oli niin pihalla ASP-sopimuksista, sopimussakoista ja monista muista seikoista muka kymmenien vuosien kokemuksilla, että varmasti tulemme myymään tämän itse.

Raivostuttaa pelkästään ajatuskin kun joutuu muistelemaan tuota välittäjää ja sitä miten piti itse lähettää sille ties kuinka monta korjattua versiota kauppakirjasta kun joka kerta se onnistui töhöilemään sinne jotain. Kaveri räpsäisee kännykkäkameralla pari kuvaa, pistää kirjoitusvirheillä höystetyt ilmoitukset Oikotiehen ja Etuoveen, jakaa esitteitä näytössä, ottaa vastaan tarjoukset, hoitaa kauppakirjan ja veloittaa tästä 3-5 % kauppahinnasta.

Meidän tapauksessa välityspalkkio olisi varmaan jotain 9 000 - 15 000 euroa. Sillä rahalla tekee jo ihan kivan pienen pintarempan myyntiä varten, maksaa kosteusmittaukset, hankkii ammattilaisen kuvaamaan kämpän, laittaa vaikka copywriterin kirjoittamaan myynti-ilmoituksen ja hankkii kaikki tarvittavat paperit.

Löytyy niitä tosi hyviä sekä aktiivisia välittäjiä, joilla on valtava ostajaverkosto ja saavat myytyä hankalatkin kohteet suht nopeasti. Suurin osa taitaa kuitenkin olla niitä muovipukukavereita jotka tyytyvät seisoskelemaan näytöissä ja odottavat kämpän menevän kaupaksi.
En pysty arvioimaan kuinka moni noista asuntonäyttelijöistä on noita muovipukukavereita mutta sanotaan näin nämä henkilöt mitä asuntonäyttelijät suosittelevat voivat tehdä sen mitä haluat.

Minulle suositeltiin pankkivirkailija ja pankki ja se voitti kaikki muut ehdotukset.

En ironisesti koskaan ostanut sitä asuntoa mitä se asuntonättelijä joka antoi suositukset möi, mutta tämä pankki teki virheitä esim kun piti olla tasalyhennys tuli annuiteetti ja sen muuttaminen viivästytti asiaa kuukaudella.

Lopputulos kuitenkin hyvin ja nyt olen sen pankin asiakas. Monet myy itse noh ei kai siinä mitään vikaa mutta se asuntonäyttäminen voi olla työlästä ja moni jolla on rahaa ärsyntyy jos sanoo kerran viikossa näytös juuri se tietty päivä ja kellonaika.

Jos myyjällä on asenne tulet juuri keskiviikkona kello 19.00 tai et ollenkaan katsomaan asuntoa niin usein vastaan että en osta sinun asuntoa.
 
Viimeksi muokattu:

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 267
En pysty arvioimaan kuinka moni noista asuntonäyttelijöistä on noita muovipukukavereita mutta sanotaan näin nämä henkilöt mitä asuntonäyttelijät suosittelevat voivat tehdä sen mitä haluat.

Minulle suositeltiin pankkivirkailija ja pankki ja se voitti kaikki muut ehdotukset.

En ironisesti koskaan ostanut sitä asuntoa mitä se asuntonättelijä joka antoi suositukset möi, mutta tämä pankki teki virheitä esim kun piti olla tasalyhennys tuli annuiteetti ja sen muuttaminen viivästytti asiaa kuukaudella.

Lopputulos kuitenkin hyvin ja nyt olen sen pankin asiakas. Monet myy itse noh ei kai siinä mitään vikaa mutta se asuntonäyttäminen voi olla työlästä ja moni jolla on rahaa ärsyntyy jos sanoo kerran viikossa näytös juuri se tietty päivä ja kellonaika.

Jos myyjällä on asenne tulet juuri keskiviikkona kello 19.00 tai et ollenkaan katsomaan asuntoa niin usein vastaan että en osta sinun asuntoa.
Onhan se työlästä mutta tehtyyn työhön nähden lasku on todella kova. Jos ei ole myymässä jotain niche-miljoonakotia tai muuttotappiokämppää niin yhtä hyvin voi yrittää myydä itse. Ei se kaikille sovi ja ehkä paras vertailukohde on jokin asunnon pikkuremppa. Joku on valmis näkemään vaivaa ja tekee kaiken tai osan itse, toinen ostaa kaiken valmiina ja maksaa kovemman hinnan.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
716
Meidän asuntovälittäjä hukkasi yhden viidestä avaimesta....

Mutta siis, kantaako vastuun kuitenkin 99% itse myyjä ja asuntovälittäjä vaan heiluu siinä turhaan välissä? Jos itse on suplikkimies myymään ja paperit kunnossa, niin tarviiko sitä välittäjää ollenkaan? Ilmeisesti ei..?
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Millaisiahan tuloja tai säästöjä johonkin 400 000e lainaan vaaditaan? Kaksi henkilöä, ei lapsia? Tai onko osviittaa voiko tuollaista lainaa saada mitenkään? Hyvät perustyöt, pienet kulut arjessa koska toiveissa isohko laina että saa mieleisen kodin.. Toki tarkoitus selvitä mahdollisimman vähällä, mut tällä hetkellä molemmat säästää 1000e kuukaudessa. Tarvittaessa säästämisen osuus mahdollista nostaa noin 1300 euroon kuukaudessa per henkilö (minimikuluilla, yksi auto, harrastuksista tingitään toistaiseksi asuntolainaan säästämisen vuoksi)..
Näillä spekseillä irtoaisi tuo tai vähän enemmän Helsingissä: Vakkariduunit, bruttotulot joku 9300€/kk, lapsi ja auto. Vähintään 10% käteistä/muuta vakuutta ostettavan kohteen hintaan nähden ja pikkasen säästöjä puskurina pahan päivän varalle. Jätät auton mainitsematta tai sanot, että luovutte siitä niin saa yleensä aika paljon enemmän asuntolainaa.

Hiha-arviona joku 4k bruttotulot, ei autoa ym. kalliita kiinteitä kuluja ja hyvät säästöt per nuppi voisi ehkä riittää.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 672
Meidän asuntovälittäjä hukkasi yhden viidestä avaimesta....

Mutta siis, kantaako vastuun kuitenkin 99% itse myyjä ja asuntovälittäjä vaan heiluu siinä turhaan välissä? Jos itse on suplikkimies myymään ja paperit kunnossa, niin tarviiko sitä välittäjää ollenkaan? Ilmeisesti ei..?
Välittäjää ei ole pakko ottaa.
Mutta tuo vaikuttaa hieman oudolta jo. Eli tiedän että jos välittäjä välittää ja käynnillä esim. random ihmiset varastavat kaiken mitä irti asunnosta saavat, välittäjälle siitä ei koidu mitään ongelmia varmaan vaan pahoittelee tilannetta jos sitäkään.

Mutta tuo tuntuu jo oudolta jos ei joudu edes vastuuseen avaimista mitä hukkaa?
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 267
Meidän asuntovälittäjä hukkasi yhden viidestä avaimesta....

Mutta siis, kantaako vastuun kuitenkin 99% itse myyjä ja asuntovälittäjä vaan heiluu siinä turhaan välissä? Jos itse on suplikkimies myymään ja paperit kunnossa, niin tarviiko sitä välittäjää ollenkaan? Ilmeisesti ei..?
Välittäjä ei ole vastuussa kaupan kohteesta, eikä kiinteistövälittäjä vastaa myöskään asunnosta ilmenneistä vioista. Tosin välittäjän pitää hankkia tietoja kohteesta sekä tarkistaa saamansa tiedot ja antaa niin myyjälle kuin ostajallekin kaikki ne tiedot, joilla on merkitystä kaupan syntymiseen. Käytännössä välittäjä vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta, mutta ei varsinaisista kohteen virheistä.

Tässä copy-paste kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta:

"Kiinteistönvälittäjä ei yleisesti vastaa asunnon virheistä, esimerkiksi kaupanteon jälkeen löydetyistä kosteusvaurioista tai muista piilevistä virheistä. Asunnon tai kiinteistön myyjä vastaa ostajalle virheistä – myös välittäjän ennen kaupantekoa antamista tiedoista ja niiden puutteista.

Välittäjä ei esimerkiksi vastaa isännöitsijätodistuksessa annetusta väärästä tiedosta, jollei hänellä ollut syytä epäillä tietoa vääräksi. Siitä vastaa myyjä.

Toisaalta välittäjä vastaa laajasti välitystehtävänsä lainmukaisuudesta ja laadusta.
  • Jos esimerkiksi tieto kosteusvauriosta on kirjattu välityssopimukseen, mutta välittäjä ei ole kertonut vauriosta ostajalle, välittäjä on tehnyt työssään virheen. Silloin välittäjä on vastuussa virheen vuoksi aiheutuneesta vahingosta.
  • Jos välittäjän työ ei ole vastannut sovittua, toimeksiantaja voi vaatia välityspalkkion alentamista."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Paljon parempi myydä itse, sellaisia uuvatteja kaikki välittäjät olleet mitä olen tavannut, että ei mitään järkeä maksaa senttiäkään tommosille. Ehkä hyviäkin on, mutta omalle kohdalle ei ole osunut. Ja osakkeen myynti on todella helppo homma noin papereiden ym. osalta. Itse myynti homma sitten toki riippuu sijainnista ym. todella paljon, että kuinka onnistuu tai ei onnistu.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 150
Paljon parempi myydä itse, sellaisia uuvatteja kaikki välittäjät olleet mitä olen tavannut, että ei mitään järkeä maksaa senttiäkään tommosille. Ehkä hyviäkin on, mutta omalle kohdalle ei ole osunut. Ja osakkeen myynti on todella helppo homma noin papereiden ym. osalta. Itse myynti homma sitten toki riippuu sijainnista ym. todella paljon, että kuinka onnistuu tai ei onnistu.
Osa ihmisistä karsastaa asuntoja, joita myydään ilman välittäjää. Riippuu tietysti alueesta, että onko menekkiä siitä huolimatta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Osa ihmisistä karsastaa asuntoja, joita myydään ilman välittäjää. Riippuu tietysti alueesta, että onko menekkiä siitä huolimatta.
Tämä on kyllä valitettavan totta, tosin uskoisin tämän muuttuvan kuitenkin koko ajan parempaan suuntaan kun netin kautta asuntoja on niin helppo myydä niin luulisi itsemyynnin yleistyvän koko ajan, kun vanhat ihmiset kuolee pois jotka ei osaa nettiä käyttää ja asuntomarkkinat täyttyvät niistä jotka ovat koko ikänsä nettiä käyttäneet.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
86
Kuinka isoja vipuja ihmisillä on käytössä? Itseäni houkuttaisi ostaa kolmas asunto, ja sitä kautta päivittää hieman omia neliöitä. Käytännössä tuo vain tarkoittaisi sitä, että minulla olisi yksin n. 600k lainaa joka alkaa jo tuntua kohtuullisen isolta määrältä, vaikkakin nykyiset asunnot olisivat n. +-0 kassavirraltaan verojen ja lainanlyhennysten sekä vastikkeiden jälkeen, laskettuna pienellä varomarginaalilla. Pankki tosin antoi jo lainalupauksen, 340.000 lisää nykylainojen jälkeen (eli uusi asunto 100% lainalla) kunhan vakuudet kunnossa. :cigar2: Riskinotto ei pelota. Järkevää, Y/N?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
63
Millaisiahan tuloja tai säästöjä johonkin 400 000e lainaan vaaditaan? Kaksi henkilöä, ei lapsia? Tai onko osviittaa voiko tuollaista lainaa saada mitenkään? Hyvät perustyöt, pienet kulut arjessa koska toiveissa isohko laina että saa mieleisen kodin.. Toki tarkoitus selvitä mahdollisimman vähällä, mut tällä hetkellä molemmat säästää 1000e kuukaudessa. Tarvittaessa säästämisen osuus mahdollista nostaa noin 1300 euroon kuukaudessa per henkilö (minimikuluilla, yksi auto, harrastuksista tingitään toistaiseksi asuntolainaan säästämisen vuoksi)..
Täällä otettiin juuri 400000 lainaa noin 7500 bruttotuloilla. Omaa rahaa oli noin 20% jos laskee varainsiirtoveron mukaan. Säästöön jäi vielä toiset reilu 15% mutta en tiedä huomioiko pankki tätä millään tavalla. Tämä summa taisi kuitenkin olla aika lailla maksimi. Autoetu ja yksi lapsi...
Olisin kyllä yllättynyt jos ei 400k irtoaisi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Minulle sanoivat Nooa-pankissa, että jokaista nettokiloa kohden lainataan 70k€. Eli DINK-taloudella 400k€ lainan saanti tarkoittaisi noin ~6000€ nettotuloja, aka 2x ~4300€ bruttotuloja. Ei siis mikään mahdoton juttu.

Itse tässä juuri tasapainoilen lainan kanssa, kun pitäisi lähettää viimeisen 3kk tiliotteet uudelle pankille silmäiltäväksi. Meni kevät vähän vauhdikkaasti ja tuli gamblattua aika paljon. Rahaa on liikkunut suuntaan ja toiseen, joka herättänee huomion ja tätä myöten voi olla este lainan saamiselle... :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Kuinka isoja vipuja ihmisillä on käytössä? Itseäni houkuttaisi ostaa kolmas asunto, ja sitä kautta päivittää hieman omia neliöitä. Käytännössä tuo vain tarkoittaisi sitä, että minulla olisi yksin n. 600k lainaa joka alkaa jo tuntua kohtuullisen isolta määrältä, vaikkakin nykyiset asunnot olisivat n. +-0 kassavirraltaan verojen ja lainanlyhennysten sekä vastikkeiden jälkeen, laskettuna pienellä varomarginaalilla. Pankki tosin antoi jo lainalupauksen, 340.000 lisää nykylainojen jälkeen (eli uusi asunto 100% lainalla) kunhan vakuudet kunnossa. :cigar2: Riskinotto ei pelota. Järkevää, Y/N?
Oliko viestin tarkoitus vaan näyttää muille, että ”minulla on pätäkkää (TM)”? ;-) Rupeaa tuo pelkkä vakuuskin olemaan ihan kohtalainen hillovuori.

Itseäni tuo hieman hirvittäisi, siis hieman toki tulotasosta ja muun kuin asuntovarallisuuden* määrästä riippuen. Oletan kuitenkin sinun ja pankin jo tehneen tuon ”mitä jos korko olisi 5+ %” -testin – onnistuneesti.

* Ts. onko myös muuta hilloa, ja mikä on noiden kahden sijoituskämpän velka-aste? Yli vai alle 70 % niiden nykyisestä käyvästä arvosta? Siis, kestääkö takapuoli sen ”pienen” arvonpudotuksen jälkeenkin myydä tappiolla ilman jäännösvelkaa vai ei, jos siis jokin yllättävä tilanne vaatii myymään. Pankin vihreä valo toki jotain kertoo, mutta itse kannattaa myös pohtia nämä läpi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 631
Kuinka isoja vipuja ihmisillä on käytössä? Itseäni houkuttaisi ostaa kolmas asunto, ja sitä kautta päivittää hieman omia neliöitä. Käytännössä tuo vain tarkoittaisi sitä, että minulla olisi yksin n. 600k lainaa joka alkaa jo tuntua kohtuullisen isolta määrältä, vaikkakin nykyiset asunnot olisivat n. +-0 kassavirraltaan verojen ja lainanlyhennysten sekä vastikkeiden jälkeen, laskettuna pienellä varomarginaalilla. Pankki tosin antoi jo lainalupauksen, 340.000 lisää nykylainojen jälkeen (eli uusi asunto 100% lainalla) kunhan vakuudet kunnossa. :cigar2: Riskinotto ei pelota. Järkevää, Y/N?
Puuttuu tieto onko muuta omaisuutta noiden parin hassun kämpän lisäksi? Jos asuntojen lisäksi on esim. osakkeita vähintään 50% asuntojen arvosta, niin ihan ok kai. Muussa tapauksessa aika kaikki munat yhdessä korissa meininki.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 150
Aikamoisia asuntolainoja ihmiset ottavat. Itselläni on reilut 100 tonnia asuntolainaa, ja se tuntuu aika suurelta summalta. Pankista saisi ilmeisesti melkein toisen mokoman lisää, mutta huhhuh...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 110
Aikamoisia asuntolainoja ihmiset ottavat. Itselläni on reilut 100 tonnia asuntolainaa, ja se tuntuu aika suurelta summalta. Pankista saisi ilmeisesti melkein toisen mokoman lisää, mutta huhhuh...
Sepä, ihan pelkillä keskivertotuloillakin meille (DINK-pariskunta) myönnetty lainalupaus 300k€ tuntui jo siltä, että vaikka tulotaso olisi tuplatkin niin tuo on jo absoluuttisena lainasummana niin suuri, ettei sitä ihan hirveästi isommaksi haluaisi kasvattaa. Ennemmin sitten jo säästää sen ~50k€ per vuosi omaa pääomaa ennen lainanottoa jos on kerta rahaa niin että ranteet paukkuu.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
439
Itse tässä juuri tasapainoilen lainan kanssa, kun pitäisi lähettää viimeisen 3kk tiliotteet uudelle pankille silmäiltäväksi. Meni kevät vähän vauhdikkaasti ja tuli gamblattua aika paljon. Rahaa on liikkunut suuntaan ja toiseen, joka herättänee huomion ja tätä myöten voi olla este lainan saamiselle... :(
Siis oikeesti? Kyseleekö jotku pankit jotain vanhoja tiliotteita [emoji23]
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 110
Siis oikeesti? Kyseleekö jotku pankit jotain vanhoja tiliotteita [emoji23]
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Meiltä ainakin kysyttiin reilu vuosi sitten OP:sta Nordeaan kilpailutuksen yhteydessä palkkakuitit sekä tiliotteet.

Pärstäkertoimellako niiden pitäisi taloustilanteesi selvittää?
 

Verity

Mitä häh?
Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
341
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Meiltä ainakin kysyttiin reilu vuosi sitten OP:sta Nordeaan kilpailutuksen yhteydessä palkkakuitit sekä tiliotteet.

Pärstäkertoimellako niiden pitäisi taloustilanteesi selvittää?
Palkkakuitti piti itsekin toimittaa työpaikan ja tulojen todisteeksi, mutta eivät kyllä Nordeassa mitään tiliotteita missään vaiheessa kysyneet, kun nyt keväällä siirryin. Oli vaan semmoinen Q&A sessio tyyliin paljonko käytät kuukaudessa ruokaan, paljonko liikkumiseen, paljonko on asunnon vastike jne. jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Siis oikeesti? Kyseleekö jotku pankit jotain vanhoja tiliotteita [emoji23]
Tietysti? Osa pankeista vaatii myös laskelmat kulutuksesta miten rahat riittää ja kuinka niitä käyttää. Ja muutenkin oon tollaiset dokumentit toimittanu automaagisesti. Millähän se pankki muuten mitään osais päättää..
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
136
Tietysti? Osa pankeista vaatii myös laskelmat kulutuksesta miten rahat riittää ja kuinka niitä käyttää. Ja muutenkin oon tollaiset dokumentit toimittanu automaagisesti. Millähän se pankki muuten mitään osais päättää..
Heh, mulle sanottiin dansken lainaneuvottelussa suoraan, ettei häntä kiinnosta mihin rahojani käytän. Eli se, että voi todistaa palkan tulevan säännöllisesti tilille riitti. Sen lisäksi olin tulostanut vain simppelin excelin, johon olin listannut kuukausittaiset palkkatulot - toistuvat menot, mutta ei noita menoja mitenkään todistaa tarvinnut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Heh, mulle sanottiin dansken lainaneuvottelussa suoraan, ettei häntä kiinnosta mihin rahojani käytän. Eli se, että voi todistaa palkan tulevan säännöllisesti tilille riitti. Sen lisäksi olin tulostanut vain simppelin excelin, johon olin listannut kuukausittaiset palkkatulot - toistuvat menot, mutta ei noita menoja mitenkään todistaa tarvinnut.
Nojuu, eiköhä noi ole aika suhteessa haettavaan lainaan ja tuloihin. Meillä pienituloisilla kaikki on vähän hankalampaa..
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
439
Nojuu, eiköhä noi ole aika suhteessa haettavaan lainaan ja tuloihin. Meillä pienituloisilla kaikki on vähän hankalampaa..
Eikös lainaa haettaessa ilmoiteta pankin sivuille tulot ja menot. Jos ei halua tehdä sitä, niin pankki heittää sinne jonkin hihavakion perustuen perheen kokoon.

Ideahan tuossa on se että kun allekirjoittat lainahakemuksen niin vakuutat samalla että olet ilmoittautunut tiedot oikein.

Ei pariin viime asuntolainaan ole tarvinnut mitään "todisteita" tuloista toimittaa. En ole kuullutkaan että jotain vanhoja tiliotteita pitäisi toimittaa. Jos näin on, niin ei varmaan ole ihan luotto kohdillaan ja marginaalikin pitäisi olla riskin mukainen.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
230
Kyllä mulla kanssa kaikki viisi pankkia mistä lainaa kyselin tahtoivat tiliotteen ainakin käyttötilistä. En pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä asiana. Muutaman minuutin hommahan se on tallentaa verkkopankista. Tein heti alkuun kansion missä oli tiliotteet, rahastot yms. perusjutut niin oli helppo pommittaa sama kansio kaikkialle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Eikös lainaa haettaessa ilmoiteta pankin sivuille tulot ja menot. Jos ei halua tehdä sitä, niin pankki heittää sinne jonkin hihavakion perustuen perheen kokoon.

Ideahan tuossa on se että kun allekirjoittat lainahakemuksen niin vakuutat samalla että olet ilmoittautunut tiedot oikein.

Ei pariin viime asuntolainaan ole tarvinnut mitään "todisteita" tuloista toimittaa. En ole kuullutkaan että jotain vanhoja tiliotteita pitäisi toimittaa. Jos näin on, niin ei varmaan ole ihan luotto kohdillaan ja marginaalikin pitäisi olla riskin mukainen.
Niikuin sanoin, meillä pienituloisilla kaikki on vaikeampaa..
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 672
Niikuin sanoin, meillä pienituloisilla kaikki on vaikeampaa..
Ei kait ne pienet tulot nyt niin paljoa vaikuta, jos kuitenkin löytyy se 20+% rahaa omalta tililtä ja voi kertoa että on jatkuvassa työsuhteessa. Ehkä tärkein kuitenkin se kuinka suurta lainaa hakee. Esim. täälläkin kysellyt 400-500K+€ olevat asuntolainat vaatinevat aika suuret tulot tai muuta varallisuutta mitä laittaa pantiksi.

Ehkä myös se miten asiansa esittää voi vaikuttaa. (Esim. itse totesin suoraan että on avopuoliso, hän ei liity asiaan mitenkään, lainan haluan ottaa 100% itse eikä mitään henkilötakauksia. Ehkä se vaikutti että mainitsin myös osakkeista mutta niitä ei tarvinut alkaa lyömään lihoiksi kun käteissäästöt riittivät omaan osuuteen. Tosin lainakin oli huomattavan maltillinen vs. nuo puolimiljoonaa tai päälle mistä voi lukea. Ei tietojeni mukaan työnantajaani tai pankkiini otettu yhteyttä ja homma oli sillä selvä.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Aikamoisia asuntolainoja ihmiset ottavat. Itselläni on reilut 100 tonnia asuntolainaa, ja se tuntuu aika suurelta summalta. Pankista saisi ilmeisesti melkein toisen mokoman lisää, mutta huhhuh...
Niin no riippuu ihan siitä paljonko on muuta omaisuutta ja tuloja. Kyllähän sitä helposti voi ottaa 500 000€ lainan jos omaisuutta vaan on riittävästi. Ja nyt kun laina on halpaa niin lainaa kannattaa ottaa vaikka olisi rahaa maksaa käteisellä kun tuotto rahalle on kuitenkin oletettavasti suurempaa kun mitä rahasta tarvitsee maksaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Minulle sanoivat Nooa-pankissa, että jokaista nettokiloa kohden lainataan 70k€. Eli DINK-taloudella 400k€ lainan saanti tarkoittaisi noin ~6000€ nettotuloja, aka 2x ~4300€ bruttotuloja. Ei siis mikään mahdoton juttu.
Ovatpas pihejä lainaamaan, tuohan tarkoittaisi ettei sinkun tavis-helsinkiläisen nettotuloilla saisi edes perusasuntoon lainaa á 170k€ :nb:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Kuinka isoja vipuja ihmisillä on käytössä? Itseäni houkuttaisi ostaa kolmas asunto, ja sitä kautta päivittää hieman omia neliöitä. Käytännössä tuo vain tarkoittaisi sitä, että minulla olisi yksin n. 600k lainaa joka alkaa jo tuntua kohtuullisen isolta määrältä, vaikkakin nykyiset asunnot olisivat n. +-0 kassavirraltaan verojen ja lainanlyhennysten sekä vastikkeiden jälkeen, laskettuna pienellä varomarginaalilla. Pankki tosin antoi jo lainalupauksen, 340.000 lisää nykylainojen jälkeen (eli uusi asunto 100% lainalla) kunhan vakuudet kunnossa. :cigar2: Riskinotto ei pelota. Järkevää, Y/N?
Henkilökohtaisesti en oikein näe noita sijoitusasuntoja minään rahasampona tällä hetkellä. Tuottoprosentit ovat matalia jos ei jostain skutsipöndeltä ostele ja siellä taas kämppä voi olla käytännössä arvoton ja vaikea vuokratakin jos sattuu menemään syystä x tyhjilleen.

Jos onnistut haistelemaan uudet nousevat asuinalueet, niin arvonnousuilla voi vielä tehdä rahoja. Esim. Länsimetron jatkeen varresta voisi vielä löytyä kämppiä joiden hinnat nousevat metron, täydennysrakentamisen ja parantuvien palveluiden myötä.

Tietty osakkeetkin ovat ”kalliita”, mutta kyllähän ne firmojen tuototkin ovat aika hyvällä tasolla.

Kaksi sijoitusasuntoa pk-seudulta täällä, velkaa niihin alle 200. Tuntuu siltä, että pistän mielummin lisää arvopapereihin kuin asuntoihin Suomessa. Jos osaisi hajauttaa sijoitusasuntoa jonnekin muualle kuin Suomeen, niin harkitsisin mielummin sitä. Tuntuu hälmöltä pistää liikaa yhteen koniin kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 053
Henkilökohtaisesti en oikein näe noita sijoitusasuntoja minään rahasampona tällä hetkellä. Tuottoprosentit ovat matalia jos ei jostain skutsipöndeltä ostele ja siellä taas kämppä voi olla käytännössä arvoton ja vaikea vuokratakin jos sattuu menemään syystä x tyhjilleen.

Jos onnistut haistelemaan uudet nousevat asuinalueet, niin arvonnousuilla voi vielä tehdä rahoja. Esim. Länsimetron jatkeen varresta voisi vielä löytyä kämppiä joiden hinnat nousevat metron, täydennysrakentamisen ja parantuvien palveluiden myötä.

Tietty osakkeetkin ovat ”kalliita”, mutta kyllähän ne firmojen tuototkin ovat aika hyvällä tasolla.

Kaksi sijoitusasuntoa pk-seudulta täällä, velkaa niihin alle 200. Tuntuu siltä, että pistän mielummin lisää arvopapereihin kuin asuntoihin Suomessa. Jos osaisi hajauttaa sijoitusasuntoa jonnekin muualle kuin Suomeen, niin harkitsisin mielummin sitä. Tuntuu hälmöltä pistää liikaa yhteen koniin kiinni.
Jos ostat 10k€ osakkeita ja saat niille tuottoa 4% vuodessa, se on 400€.

Jos ostat 200k€ kämpän kokonaan velaksi, ja se tuottaa 2% vuodessa, se on 4000€.

Velkavivussa on se, että tuotto tulee koko summalle, eikä vaan omalle sijoitukselle. Tuota 2% saa jo pelkällä arvonnousulla pk-seudulla ja vuokralainen maksaa juoksevat kulut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Jos ostat 10k€ osakkeita ja saat niille tuottoa 4% vuodessa, se on 400€.

Jos ostat 200k€ kämpän kokonaan velaksi, ja se tuottaa 2% vuodessa, se on 4000€.

Velkavivussa on se, että tuotto tulee koko summalle, eikä vaan omalle sijoitukselle. Tuota 2% saa jo pelkällä arvonnousulla pk-seudulla ja vuokralainen maksaa juoksevat kulut.
Ja mitään riskikorjausta ei tarvitse tehdä näille tuotto-odotuksille jos on 50k hajautetusti osakkeissa ja 100k omaa rahaa + 400k velkavipua Suomalaisiin, parhaimmillaan vielä yhden ja saman paikkakunnan asuntoihin sijoitettuna?

Kovin kaksista korkotasojen nousua tai vaikka kiinteistöverojen korotusta ei tarvita kun asuntojen hintojen nousu pysähtyy useammiksi vuosiksi tai hinnat jopa tipahtavat useampia prosentteja. Esim. juuri nyt on menossa kiinteistöveron muutos, joka todennäköisesti tulee nostamaan muuttovoittoalueiden kiinteistöveroja:
Mielipide: Halutaanko kiinteistöverosta uusi varallisuusvero?

Kiinteistöveroilla on taipumus pääomittua hintoihin ja jos tulee edes 5% pudotusta kiinteistöportfolion arvoon yhden lakimuutoksen takia, niin siinä saa hetken aikaan taas sulatella sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 053
Ja mitään riskikorjausta ei tarvitse tehdä näille tuotto-odotuksille jos on 50k hajautetusti osakkeissa ja 100k omaa rahaa + 400k velkavipua Suomalaisiin, parhaimmillaan vielä yhden ja saman paikkakunnan asuntoihin sijoitettuna?

Kovin kaksista korkotasojen nousua tai vaikka kiinteistöverojen korotusta ei tarvita kun asuntojen hintojen nousu pysähtyy useammiksi vuosiksi tai hinnat jopa tipahtavat useampia prosentteja. Esim. juuri nyt on menossa kiinteistöveron muutos, joka todennäköisesti tulee nostamaan muuttovoittoalueiden kiinteistöveroja:
Mielipide: Halutaanko kiinteistöverosta uusi varallisuusvero?

Kiinteistöveroilla on taipumus pääomittua hintoihin ja jos tulee edes 5% pudotusta kiinteistöportfolion arvoon yhden lakimuutoksen takia, niin siinä saa hetken aikaan taas sulatella sitä.
Toki riskit on suuremmat. Vuokralainenkin voi tehdä vaikka mitä kivaa..

Itse tiedän tapauksen, jossa vuokralainen jätti vuokrat maksamatta, koska asunnossa oli turkiskuoriaisia. Oli mahdollisesti tuonut ne jopa itse. Takuuvuokria ei ollut älytty periä ja torjunta maksoi paljon. Kirsikkana päälle riitautti vuokrasopimuksen ja nyt on kivaa käräjillä, kun sopimus on periaattessa voimassa, asunto tyhjillään ja tuholaistorjunta laskuttaa..

Tiedän toisen tapauksen, jossa oli nainen ja kissoja. Kissat eivät ikinä lähteneet asunnosta. Haju oli hirveä ja asuntoa joudutiin purkamaan ja remontoimaan kuukausia..

Ja yllättäen voi tulla mikä vaan koko taloyhtiön remontti, jolloin asunnon arvo laskee välittömästi ja siellä ei välttämättä voi vähään aikaan asua.

Eli riskejä on. Silti, riskisijoituksessa saa olla aika tyhmä, että menettää kaikki rahansa (käytännössä purkukuntoinen talo vuokratontilla). Tappiota voi tehdä ja ottaa takkiinkin, mutta uskoisin, ettei kukaan konkurssia tee.. Asuntojen arvo vaan vähän laskee. Hintojen romahdettuakin joku kyllä ostaa, toisin kun vaikka Talvivaaran osakkeita.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 150
Eli riskejä on. Silti, riskisijoituksessa saa olla aika tyhmä, että menettää kaikki rahansa (käytännössä purkukuntoinen talo vuokratontilla). Tappiota voi tehdä ja ottaa takkiinkin, mutta uskoisin, ettei kukaan konkurssia tee.. Asuntojen arvo vaan vähän laskee. Hintojen romahdettuakin joku kyllä ostaa, toisin kun vaikka Talvivaaran osakkeita.
Toisaalta asuntosijoittamisessa on velkavipua. Jos hinnat laskevat ja tulee tilanne, että pitää realisoida asunto, jossa on vain vähän omaa rahaa kiinni, niin persnetto sijoitettuun pääomaan nähden voi olla suuri. Varsinkin seuraavassa lamassa voi tulla ikäviä yllätyksiä monelle tuoreelle asuntosijoittajalle, jos sijoitus on tehty maksimilainalla.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 672
Eli riskejä on. Silti, riskisijoituksessa saa olla aika tyhmä, että menettää kaikki rahansa (käytännössä purkukuntoinen talo vuokratontilla). Tappiota voi tehdä ja ottaa takkiinkin, mutta uskoisin, ettei kukaan konkurssia tee.. Asuntojen arvo vaan vähän laskee. Hintojen romahdettuakin joku kyllä ostaa, toisin kun vaikka Talvivaaran osakkeita.
Kaikki rahansa voi menettää myös jos on ottanut sitä velkaa hieman liikaa, luottaa esim. siihen että korot eivät nouse ja vuokralainen maksaa vuokransa. Kun tulee ongelmia voi pahimmillaan käydä niin että pankki tai jokin muu taho pakkomyy paikat ja vaikka et joudu ehkä konkurssiin luottotiedot menevät, teet reippaasti tappiota ja jäät vielä velkaa pankille. Toki teoriassa ehkä ehdit ja saat itse myytyä asunnon mutta muuttotappio paikkakunnalla sekin voi kestää useita vuosia ja olla hankalaa.

Eli voisi sanoa että menet henkilökohtaiseen konkurssiin?

Eipä sillä, sama mahdollisuus on tietysti osakkeisiinkin sijoittamalla, jos velkarahalla pelaa. Yleensä vaan harvempi henkilö ottaa samassa määrin velkaa osakkeita varten kuin esim. asuntolainoihin otetaan.

Tämä on omalta osaltani täyttä spekulaatiota, koska asunto minkä olen hankkinut on omassa käytössäni ja lasken mahdollisen voiton verraten tähän kuluvat varat vs. vastaavan kokoisen (ja yhtä läheltä keskustaa) olevan asunnon vuokraan verraten.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 729
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom