Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Hullulta kuulostaa tuollaiset hinnat, kun on tottunut kehä3:n sisällä käsiraha on tuon 60k...
Asunnot ovat kyllä todella halpoja jossain pikku paikkakunnilla kun on tosiaan tottunut siihen, että alle 300 000 eurolla ei saa mitään.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Ei voi kyllä ihmetellä, että FIVA yrittää tehdä jotain sirkustemppuja lainojen suitsimiseksi jos ihmiset oikeasti ovat näin tyhmiä kuin tämä juttu antaa ymmärtää, mutta taitaa kyllä FIVAn toimet mennä tärkeimmästä kohderyhmästä ohi että paukkuu.... Aika surullinen tilanne on, jos ei ihminen osaa laskea ollenkaan mitä se tarkoittaa kun joku 200000 euron yhtiölaina erääntyy maksuun X vuoden maksuajalla.
”Uudiskohteiden taloyhtiölainoissa tikittää aikapommi”

Olen esimerkiksi kuullut, että Espoossa metron varrella sijaitsevan 100 neliön kerrostalohuoneiston kuukausittaiset vastikekulut tulee lyhennysvapaan päätyttyä olemaan 5500 euroa, ja Oulussa sijaitsevan uuden yksiön 1400 euroa kuukaudessa. Näistä ei puhuta, eikä kerrota riittävän selvästi ostajalle ennen kauppoja, sanoo Rantanen.
 

Sande_

white male
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
316
Nyt olisi talokaupat lähellä, mutta lainassa eniten mietityttää kannattaako ottaa tuo korkokatto vai ei. OP tarjoaa sitä 14-vuoden ajalle ja tämä nostaisi marginaalia 0,8%. Tämä tulisi olemaan jotain 75€/kk, joten kalliiksi käy 14-vuoden aikana. Mutta toisaalta se estäisi kokonais koron nousemasta päälle 2,5% :confused2: Voisiko tästä päätellä, että korkojen nousua ei vielä ihan hetkeen ole odotettavissa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Pankkihan on laskenut tuon niin, että jäävät voitolle. Joten on todennäköistä että korkokattoa ei kannata ottaa. Mutta koska on mahdotonta ennustaa tulevaisuutta niin voi toki olla, että kohta on korot vaikka 5%. Pankillehan se lienee se ja sama meneekö joku laina "tappiolla" kun keskimäärin pysyvät noilla laskelmillaan ainakin todennäköisesti voitolla, mutta itselle tietysti voi olla ikävää jos korot pomppaa ja korkokattoa ei ole. Itse en ottaisi vaan säästäisin tuon 75€/kk sekä toki vähän lisääkin ja sitten jos korot nousee niin tuota säästettyä rahaa voisi käyttää korkojen maksuun ja todennäköisesti lopputulemana pääset halvemmalla kun korkokaton kanssa. Muutenhan pankki ei tuota haluaisi myydäkkään.

Omassa lainassani 12 kk euribor +0,55 % marginaali eikä mitään korkokattoja tai mitään muutakaan "turvaa".

edit: tuo on siis vähän kun lotto tai vakuutus, eli lottofirma ja vakuutusfirma laskevat aina jäävänsä voitolle ja asiakas jää erittäin todennäköisesti tappiolle, mutta toisaalta voi ostaa "mielenrauhaa".
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Voisiko tästä päätellä, että korkojen nousua ei vielä ihan hetkeen ole odotettavissa..
Lainoja.fi lainaten:
"
Miksi korkokatto ei ehkä kuitenkaan kannata?

On toki totta, että elämme matalaien korkojen aikoja eivätkä ne jatku ikuisesti. Asuntolainaa tai suurta kulutusluottoa nostettaessa pitää toki huomioida, että lähivuosina viitekorot tulevat luultavasti kohoamaan huomattavasti.


Tyypillinen korkokaton asiakas on asunnon ensiostaja. Ensiostajalla rahat ovat usein tiukassa ja tulevaisuus voi huolettaa.

Korkokattoa voikin luonnehtia tuotteeksi, jossa rahastetaan ihmisiä heidän peloillaan. Todellisuudessa korkokatto ei käytännössä koskaan vaurastuta asiakasta, vaan aina pankkia. Tämä johtuu siitä, että pankki pyrkii asettamaan korkokaton itselleen kannattavalle tasolle. Koska pankilla on käytössä monin verroin paremmat resurssit tulevien vuosien korkojen arviointiin kuin kuluttajalla, ei ole oikeastaan toivoakaan, että tässä uhkapelissä voittajaksi päätyisi asiakas

"

Eli jos pankki käytännössä arvio että seuraavaan 14v aikana lainojen korko EI tule nousemaan noin paljoa (ja jos miettii että viimeisten esim. 18v aikana tuo suunta on ollut "kohtuullisen" alaspäin esim. tässä on vuodesta 2000 => 2012 eikä se ole ylöspäin siitä oikein noussut [kaikki tiedämme mitä se on ollut viimeiset vuodet], mikäli syystä X tämä kääntyisi täysin päälaelleen voidaan ennustaa että vuoteen 2036 voitaisiin päästä noin 4½-5% korkoihin)

Edit: tässä näkyy siis 12kk ja 3kk euriborin muutokset noina vuosina.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Kilpailutettiin oma 3v vanha laina joka oli Nordeassa. Korkoputken kanssa oli 1,61% kokonaiskorko (6kk euribor). Nyt 0,55% (12kk euribor) ilman korkoputkea, ei jaksanut alkaa pankkia vaihtamaan. 250 000 lainaa jäljellä, ihan tyytyväinen olen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Laitoin pankille viestiä, että pitäisi saada marginaalia alemmaksi. Lähes kolme vuotta sitten kilpailun jälkeen OP:stä marginaaliksi 1.1 + 6kk euribor. Pankki tuli nyt suoraan vastaan, että 0.85 + 6kk euribor. Lainaa on jäljellä tuollaiset 256 kiloa. Jäi sellainen fiilis, että hieman lisää voisi vielä hinkata. Pankin vastine ei ole kuitenkaan ollenkaan surkea, kun huomioi op-bonukset ja 6kk euriborin. Tyydytti nyt ainakin mun akuutin kaipuun vähän halvempaan rahaan.
 

agreskap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
88
Kilpailutettiin oma 3v vanha laina joka oli Nordeassa. Korkoputken kanssa oli 1,61% kokonaiskorko (6kk euribor). Nyt 0,55% (12kk euribor) ilman korkoputkea, ei jaksanut alkaa pankkia vaihtamaan. 250 000 lainaa jäljellä, ihan tyytyväinen olen.
Pääseekö noista korkoputkista noin vaan eroon?
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Onko joku onnistunut kilpailluttamaan asuntolainan marginaalin siten, että marginaalista vähennetään negatiivinen korko? Tällä hetkellä laina 0,7% marginaalilla sidottu 3kk Euriboriin. Korko siis luokkaa 0,4%, tuskin kannattaa lähteä kilpailuttamaan niin kauan kuin korot negatiiviset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Laitoin pankille viestiä, että pitäisi saada marginaalia alemmaksi. Lähes kolme vuotta sitten kilpailun jälkeen OP:stä marginaaliksi 1.1 + 6kk euribor. Pankki tuli nyt suoraan vastaan, että 0.85 + 6kk euribor. Lainaa on jäljellä tuollaiset 256 kiloa. Jäi sellainen fiilis, että hieman lisää voisi vielä hinkata. Pankin vastine ei ole kuitenkaan ollenkaan surkea, kun huomioi op-bonukset ja 6kk euriborin. Tyydytti nyt ainakin mun akuutin kaipuun vähän halvempaan rahaan.
Ottivatko muutoksesta jotain maksua?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Laitoin pankille viestiä, että pitäisi saada marginaalia alemmaksi. Lähes kolme vuotta sitten kilpailun jälkeen OP:stä marginaaliksi 1.1 + 6kk euribor. Pankki tuli nyt suoraan vastaan, että 0.85 + 6kk euribor. Lainaa on jäljellä tuollaiset 256 kiloa. Jäi sellainen fiilis, että hieman lisää voisi vielä hinkata. Pankin vastine ei ole kuitenkaan ollenkaan surkea, kun huomioi op-bonukset ja 6kk euriborin. Tyydytti nyt ainakin mun akuutin kaipuun vähän halvempaan rahaan.
Kuules olepas nyt tyytyväinen että saat vieläkin ihmeen kaupalla 6kk eurobor! Olen kysynyt OP ja vaikka kuinka monesta eri pankista ja kukaan ei tarjonnut parempaa kuin 12kk eurobor. Minulla on sijoitusasuntolaina sulautettu yhdeksi Aktiasta Danske Bankiin. Sijoitusasuntolaina pitäisi olla 0.2 tai vielä korkeampi esim 0.4 korkeampo kuin asuntolaina omaan käyttöön. Minun sijoitusasuntolainani on 0.7+12kk eurobor ja kokonaiskorko kaikki mukaan laskettuna 0.7.

Sinulla on 0.85+6kk eurobor niin kai vastaa noin 0.6+12kk eurobor tarkasti saa joku muu laskea. Ei superhyvä mutta aika hyvä monelle kelpaisi kun 6kk eurobor tarjous mutta ihmettelen kovasti miten onnistut saamaan 6kk eurobor vaikka olisin vanha laina neuvottelu.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Kyse ei ole aina tuloista. Menoni ovat alhaiset koska
A. Minulla ei ole lapsia. Veljellä on jo 3 lasta ja veikkaan että lisää lapsia on tulossa sen verran on nuori ja innokas tekemään lapsia. Sisko 29 vuotias ei ole naimisissa.
Sori nosto muutaman viikon takaa. Tämä pisti hieman hymyilyttämään :D

Siis hetkinen, miten 29-vuotias naimaton siskosi liittyy menojesi määrään? Tuottaako se jotain?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Tässä on ollut aika paljon puhetta nyt eri pankeista ja en viitsi tehdä uutta ketjua, mutta mitä ihmettä on tapahtunut OP:lle? Ennen siellä oli keskitettynä meillä keskimäärin kaikki mahdollinen, mutta meno muuttui erityisen nihkeäksi jossain kohtaa. Palvelua ei tunnu saavan, mihinkään kyselyihin ei vastata ja ihan normaalit asiat kestää tolkuttoman kauan. Onko siellä joku "karkoitetaan kaikki asiakkaat" -tason juttu meneilllään, vai mikä ihme sitä puljua vaivaa?

Täälläkin on paljon palautetta annettu ettei OP:sta kuulu mitään, eivät vastaa kyselyihin tms. Mitä ihmettä?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
439
Tässä on ollut aika paljon puhetta nyt eri pankeista ja en viitsi tehdä uutta ketjua, mutta mitä ihmettä on tapahtunut OP:lle? Ennen siellä oli keskitettynä meillä keskimäärin kaikki mahdollinen, mutta meno muuttui erityisen nihkeäksi jossain kohtaa. Palvelua ei tunnu saavan, mihinkään kyselyihin ei vastata ja ihan normaalit asiat kestää tolkuttoman kauan. Onko siellä joku "karkoitetaan kaikki asiakkaat" -tason juttu meneilllään, vai mikä ihme sitä puljua vaivaa?

Täälläkin on paljon palautetta annettu ettei OP:sta kuulu mitään, eivät vastaa kyselyihin tms. Mitä ihmettä?
Aika moni on bashännyt OP:ta. Me muutama vuosi sitten jouduttiin asiakkuus vaihtamaan OP:sta pois kun ei saatu kilpailukykyistä tarjousta talolainaan. Tuntui ettei kiinnostanut pitää vanhaa asiakasta.

Nyt sitten uuden talon ostossa kaikki on sujunut erittäin hyvin. Paras tarjous ja kaikki tarvittavat paperit tuotiin kaupanvahvistustilaisuuteen allekirjoitettavaksi. Lisäksi laina voidaan allekirjoittaa sähköisesti verkkopankkissa. Yhteydenpito sähköpostilla ja puhelimitse toiminut ilman ajanvarauksia. Eli näillä näkymin ei tarvitse edes käydä konttorilla [emoji4]
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 156
Nyt sitten uuden talon ostossa kaikki on sujunut erittäin hyvin. Paras tarjous ja kaikki tarvittavat paperit tuotiin kaupanvahvistustilaisuuteen allekirjoitettavaksi. Lisäksi laina voidaan allekirjoittaa sähköisesti verkkopankkissa. Yhteydenpito sähköpostilla ja puhelimitse toiminut ilman ajanvarauksia. Eli näillä näkymin ei tarvitse edes käydä konttorilla [emoji4]
Tuntuu kyllä siltä, että pankit pyrkivät nykyään minimoimaan fyysiset käynnit konttorilla. Tällä tavalla voidaan optimoida työvoiman käyttö. Kymmenessä vuodessa muutos on kyllä ollut valtava, tosin tekniikkakin on tietysti kehittynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855
Tuntuu kyllä siltä, että pankit pyrkivät nykyään minimoimaan fyysiset käynnit konttorilla. Tällä tavalla voidaan optimoida työvoiman käyttö. Kymmenessä vuodessa muutos on kyllä ollut valtava, tosin tekniikkakin on tietysti kehittynyt.
Ja silti "palvelumaksut" vain jatkavat nousuaan ja tulee jatkuvasti uusi maksuja eikä mitää voi tehdä ilmaisksi :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Tuntuu kyllä siltä, että pankit pyrkivät nykyään minimoimaan fyysiset käynnit konttorilla. Tällä tavalla voidaan optimoida työvoiman käyttö. Kymmenessä vuodessa muutos on kyllä ollut valtava, tosin tekniikkakin on tietysti kehittynyt.
No tämä on kyllä hyvä. Miksi ihmeessä pitäisi käydä konttorilla kun nettipankissa voi hoitaa samat hommat muutamalla klikkauksella.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 156
Ja silti "palvelumaksut" vain jatkavat nousuaan ja tulee jatkuvasti uusi maksuja eikä mitää voi tehdä ilmaisksi :rolleyes:
Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka maksaa. ;) Toisekseen jostainhan pankkien pitää voittonsa repiä, ja tietojärjestelmien kehittäminen on kallista.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka maksaa. ;) Toisekseen jostainhan pankkien pitää voittonsa repiä, ja tietojärjestelmien kehittäminen on kallista.
Samaa mieltä. Ei ne verkkopalvelut itsestään pysy kasassa ja painetta tulee joka suunnalta. Jatkossa kuluja saattaa tulla lisää esimerkiksi näistä iltaneuvotteluista ja viikonlopputapaamisista, jos kerran työmuurahaiset ei pääse oikein keskellä päivää rupattelemaan mukavia pankkiin.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Eihän se mitään tuota, vaan aiheuttaa kuluja...
Siskollani on kyllä ok työpaikka ja ei aiheuta kuluja minulle. Mainitsin vain sen takia että kun minulla ei ole lapsia joka aiheuttaa kuluja niin veljellä on jo 3 lasta ja siskolla on aikaa tulevaisuudessa hankkia lapsia. Minulla on myös aikaa hankkia lapsia vaikka olen vanhempi kuin siskoni mutta olen mies.
Suomen presidentti 69 vuotias sai lapsen 40 vuotiaan vaimonsa kanssa. Naisten biologinen kello menee aikaisemmin kiinni saada lapsia kuin miesten.

Kunhan vain maintsin lapset ja Danske Bank sanoi minulle suoraan että jos on lapsia ja minun tulot niin marginaali ylös hieman tarjouksesta mitä antoivat.

Offtopic hieman sorry siitä.

Jos minulla olisi olluta lapsia minun tuloilla en olisi saanut sijoistusasuntolainaa tarjousta 0.7+12kk eurobor. Sijoituslaina marginaali on selvästi korkeampi kuin asuntolaina oman käyttöön. Minun kokonaiskorkon kun vaihdan Aktiasta Danske Bankiin on 0.7 ja olen tyytyväinen paljon parempi mitä minulla oli Aktiassa ennen.

Hyvä asia kuitenkin on että kun kerran on tehty lainapaperit/sopimus niin jos nyt minusta tulisi isä esim vuoden sisällä Danske Bank ei voi sanoa että jaahas nyt nostetaan korkoa kun sinulla on lapsia joka aiheuttaa kuluja ja nostaa riskiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
612
Siskollani on kyllä ok työpaikka ja ei aiheuta kuluja minulle. Mainitsin vain sen takia että kun minulla ei ole lapsia joka aiheuttaa kuluja niin veljellä on jo 3 lasta ja siskolla on aikaa tulevaisuudessa hankkia lapsia. Minulla on myös aikaa hankkia lapsia vaikka olen vanhempi kuin siskoni mutta olen mies.

Suomen presidentti 69 vuotias sai lapsen 40 vuotiaan vaimonsa kanssa. Naisten biologinen kello menee aikaisemmin kiinni saada lapsia kuin miesten.

Kunhan vain maintsin lapset ja Danske Bank sanoi minulle suoraan että jos on lapsia ja minun tulot niin marginaali ylös hieman tarjouksesta mitä antoivat.

Offtopic hieman sorry siitä.

Jos minulla olisi olluta lapsia minun tuloilla en olisi saanut sijoistusasuntolainaa tarjousta 0.7+12kk eurobor. Sijoituslaina marginaali on selvästi korkeampi kuin asuntolaina oman käyttöön. Minun kokonaiskorkon kun vaihdan Aktiasta Danske Bankiin on 0.7 ja olen tyytyväinen paljon parempi mitä minulla oli Aktiassa ennen.

Hyvä asia kuitenkin on että kun kerran on tehty lainapaperit/sopimus niin jos nyt minusta tulisi isä esim vuoden sisällä Danske Bank ei voi sanoa että jaahas nyt nostetaan korkoa kun sinulla on lapsia joka aiheuttaa kuluja ja nostaa riskiä.
Täähän nyt on aika tuuheeta settiä. Pankista jos ovat noin sanoneet niin nuolivat vaan persettä. Jos ihmisellä on lapsia, niin on enemmänkin todennäköistä että raha-asiat on pakko hoitaa kunnolla, jotta perheellä on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Kaikenmaailman monen vuoden sapatit jää tekemättä ja katoamiset Thaimaahan.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Kyllähä tuo on marginaali on suoraa naamakerroin/varallisuus.. Mitä riskialttiimpi pariskunta/ihminen sen korkeampi marginaali, jos on kaikki taloudellisesti hyvin ja hyvältä paikalta asunnon niin pieni marginaali on melkeinpä automaatio.

Jos pankki heittä isohkon marginaalin ei se kiljuen halua asiakasta itselleen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Täähän nyt on aika tuuheeta settiä. Pankista jos ovat noin sanoneet niin nuolivat vaan persettä. Jos ihmisellä on lapsia, niin on enemmänkin todennäköistä että raha-asiat on pakko hoitaa kunnolla, jotta perheellä on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Kaikenmaailman monen vuoden sapatit jää tekemättä ja katoamiset Thaimaahan.
Jep. Ainut missä itse huomannut lasten määrän vaikuttavan on pankin oletetut kuukausimenot laskuri.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Täähän nyt on aika tuuheeta settiä. Pankista jos ovat noin sanoneet niin nuolivat vaan persettä. Jos ihmisellä on lapsia, niin on enemmänkin todennäköistä että raha-asiat on pakko hoitaa kunnolla, jotta perheellä on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Kaikenmaailman monen vuoden sapatit jää tekemättä ja katoamiset Thaimaahan.
Right taas puolusteellaan lapsi perhettä ja luullaan että joka ikinen mies jolla ei lapsia lentää Thaimaahan? Varmasti moni lentää mutta ei se minua häiritse ja jokainen maksaa mistä haluaa.

Aika iso ero on jos molemilla on hyvät tulot isällä ja äidillä. Kyllä Danske Bank sanoi että jos on lapsia se lisää kustannuksia.

Minä menen ulkomaille tänä vuonna ja varmasti saan naista:).

Se sanottuna ikinä en ole käynyt Thaimassa.

Ketkä käy Aasiassa käyköön ja jos ei halua mennä Aasian niin sitten ei mene. Voin sanoa useimmilla ystävilläni ei ole lapsia vaikka jotkut kyllä suunnittelee toivoo hankkivansa lapsia heistä.

Ei se minua haittaa jos ihmiset matkustavat. Minulla on ollut pitkä tauko matkustamisesta jos ei joku Viking Line Risteily lasketa. Tänä vuonna 2018 kyllä matkustan ja kauemmas ihan tarkalleen mikä maa ei ole päätetty yhdessä ystäväni kanssa vielä.

Onhan minulla ystäviä jotka on matkustanut Asiaan. Mies ja nainen Suomesta joilla on nyt lapsia matkustivat aikonaan kuukauden matkalle Kiinaan.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Asia selvä ja kiitos linkistä. Muuten varoituksena pankki vaihtaminen on todella hidasta tänään kun soitin Danske Bankin asiakaspalveluun kertoivat että vasta Toukokuussa menee eka laina automaattinen laina vähennys heidän kautta ja ennen sitä Aktia. Onhan jo nyt markkinaat hitaudessa 2+ kuukautta ja jos ottaa lainaneuvottelut niin 3+kk... kestää minulle pankki vaihtaminen oikein kunnolla. Oikeastaan jos otetaan kaikki muut pankki keskustellut niin 4kk olen vääntänyt pankki vaihtoa ja keskusteluja eri pankkien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Asia selvä ja kiitos linkistä. Muuten varoituksena pankki vaihtaminen on todella hidasta tänään kun soitin Danske Bankin asiakaspalveluun kertoivat että vasta Toukokuussa menee eka laina automaattinen laina vähennys heidän kautta ja ennen sitä Aktia. Onhan jo nyt markkinaat hitaudessa 2+ kuukautta ja jos ottaa lainaneuvottelut niin 3+kk... kestää minulle pankki vaihtaminen oikein kunnolla. Oikeastaan jos otetaan kaikki muut pankki keskustellut niin 4kk olen vääntänyt pankki vaihtoa ja keskusteluja eri pankkien kanssa.
Miksi soitat aspaan noista vai eikö sinulla ollut Danskessa suoraan yhteyshenkilöä jonka kanssa hoidit kaiken? Danskesta meinaa oma laina ja homma hoituu kaikissa kysymyksissä thden henkilön kautta.
 
Liittynyt
10.12.2017
Viestejä
34
Siis tuleeko tuosta 3kk tai 6kk euriboriin sidotusta lainasta ihan kunnon konkreettista hyötyä verrattuna 12 kuukauteen, mikäli korot pomppaavat ylös?
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Siis tuleeko tuosta 3kk tai 6kk euriboriin sidotusta lainasta ihan kunnon konkreettista hyötyä verrattuna 12 kuukauteen, mikäli korot pomppaavat ylös?
Kukaanhan ei tiedä mitä tuleman pitää (onhan nykyinen negatiivinen Euribor jotain, mitä ei osattu aiemmin edes kuvitella), mutta historiallisesti tarkasteltuna lyhyemmät Euribor-korot ovat olleet edullisempia.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 156
Siis tuleeko tuosta 3kk tai 6kk euriboriin sidotusta lainasta ihan kunnon konkreettista hyötyä verrattuna 12 kuukauteen, mikäli korot pomppaavat ylös?
Yleensä sanotaan pikemminkin niin, että pitempi korko on parempi, jos korot ovat nousussa, mutta euriborien historia ei oikein tue tuota. 12kk euriboriin sidotun lainan korko muuttuu vain kerran vuodessa, mutta toisaalta pitkä korko ottaa nousussa ennakkoa, joten koronmääräytymispäivänä se pitkä korko on luultavasti korkeammalla kuin 3/6 kk euribor seuraavien kuukausien aikana. Näyttäisi oikeastaan siltä, että 12kk euribor on suunnilleen yhtä hyvä kuin 3kk euribor, jos korot ovat nousussa, mutta laskussa se on huonompi.
Lyhyt korko on päihittänyt pitkän 2000-luvun asuntolainoissa
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
636
Miksi soitat aspaan noista vai eikö sinulla ollut Danskessa suoraan yhteyshenkilöä jonka kanssa hoidit kaiken? Danskesta meinaa oma laina ja homma hoituu kaikissa kysymyksissä thden henkilön kautta.
Mitäs Danskesta pitää olla, että saa noin hyvää palvelua - oman asiakaspalvelijan.
Meillä oli toki lainaneuvotteluissa alusta loppuun sama asiakaspalvelija, mutta tätä ennen ja tämän jälkeen on aina ollut jokin sattumanvarainen henkilö joka on vastannut, kun on laittanut viestiä verkkopankin kautta.
Itse olen kyllä ihan tyytyväinen tähän nykyiseen järjestelyyn. Nopeasti reagoivat viesteihin ja asiat tulee hoidettua.

Muistan kun joskus ennen kaikkien pikkukonttorien sulkemista yrittivät, että sama henkilö palvelisi aina. Mutta sitten kun oli yhteydessä, niin juuri se oma aspa oli jossain muissa kuvioissa jo.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
86
Millaisia sijoituslainoja olette saaneet lähiaikoina? Sain juuri sijoitusyksiöön reilun sadan tonnin lainan 0,6% marginaalilla ja ilman nostopalkkiota Danskesta pienen väännön jälkeen. Oman asunnon laina myös Danskessa ja aiemmin tiputtivat sen marginaalin 0,5%:n aikaisemman kilpailutuksen perusteella.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
86
Mitäs Danskesta pitää olla, että saa noin hyvää palvelua - oman asiakaspalvelijan.
Meillä oli toki lainaneuvotteluissa alusta loppuun sama asiakaspalvelija, mutta tätä ennen ja tämän jälkeen on aina ollut jokin sattumanvarainen henkilö joka on vastannut, kun on laittanut viestiä verkkopankin kautta.
Itse olen kyllä ihan tyytyväinen tähän nykyiseen järjestelyyn. Nopeasti reagoivat viesteihin ja asiat tulee hoidettua.

Muistan kun joskus ennen kaikkien pikkukonttorien sulkemista yrittivät, että sama henkilö palvelisi aina. Mutta sitten kun oli yhteydessä, niin juuri se oma aspa oli jossain muissa kuvioissa jo.
Itsellänikin on "oma asiakaspalvelija", eli kerran kun sain henkilön meilillä kiinni, niin olen aina vain pommittanut samaa henkilöä meilitse tai soittopyynnön kautta, ja vastaukset tulevat kyllä todella nopeasti. En tiedä vaikuttaako asiaan esim. tuo asiakasluokitus, joka nousee sitä myötä kun on lainoja tai muuta asiointia.

Toinen pankki josta saa hyvää palvelua (kahdesta kilpailutuskierroksesta jäänyt hyvä maku) on Hypo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Op:sta soiteltiin ja korkokattoa kaupattiin.

Lyhyin 5 ja pisin 14vuotta. Pyysin tarjouksen huvin vuoksi verkkopankkiin 7, 10 ja 14 vuodelle. Katsotaans ehtiikö laittaa viikonlopuksi niin ehtii katsoa mitä tarjoavat.

Meillä 115k€ ASP jossa se korkotuki yli 3,8% menevästä maksetaan 70%
+ ~25k normilainaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Tämän ketjun aiemmasta viestistä innostuneena kilpailutin oman asuntolainani. Kyseessä siis elokuussa 2017 Nordeasta nostettu 100k€ ASP-laina. Tuolloin pankkivirkailija kehui 0,75% marginaaliani todella hyväksi. Nyt kilpailutuskierroksella OP tarjosi 0,654%+bonukset ja Danske 0,6%. Näillä tiedoin tiedustelemaan, haluaako Nordea pitää minut asiakkaanaan. Ja niinpä Nordea tiputti myös marginaalin tuohon 0,6%. Ihan tyytyväinen olen 0,15% marginaalin pudotukseen, kun ei tarvitse alkaa pankkia vaihtamaan.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Onko kellään kokemusta, että pitääkö ulkomaalaisen ostajan/myyjän antaa tarkempaa tietoa kuin syntymäaika, jotta kauppa on pätevä? Tai miksi ylipäätään henkilötunnus on oltava?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Kun ollaan ostamassa omakotitaloa, niin mitäs mieltä ootte jos kohde on pelkän myyntineuvottelijan kaupattavana? Kyseessä omakotitalo jolloin voisi uskoa, että muodollinen pätevyys olisi hyvä olla? Muutenkin kattoo Roof Grouppia niin yli puolet on pelkkiä neuvottelijoita eikö se ole laitonta?
Ei kai siinä ihmeempiä, hyvä neuvottelija voi tehdä kaupat nopeammin ja paremmin kuin huono LKV... Tutkinto tietty antaa jotain pohjaa odottaa kompetenssia, mutta ei tuo kiinteistönvälitys nyt mitään rakettitiedettä ole. Muotovaatimukset kaupanteolle löytää netistä ja sisäistää parissa tunnissa itsekin, eikä välittäjän käyttäminen poista mahdollisuutta esim. kusettavaan myyjään tai myöhemmin löytyvään piilevään virheeseen.

Olen itse asioinut about kaksvitosen neuvottelijan kanssa joka hoiti hommansa paremmin kuin suurin osa tapaamistani välittäjistä. Tälle kaverille päätyi myös oma asunto myyntiin kun muutettiin, ja talokaupat tehtiin myyjän kanssa suoraan ilman välittäjää eikä siinä ollut mitään ongelmaa.

Edit: itsellä suurin syy välittäjän käyttöön myynnissä oli pikkulapsiperheen ajanpuute. Myynti ulkoistettiin välittäjälle vaikka olisi itsekin voinut tehdä, riitti kun piti kämpän suht siistinä ja poistui jaloista näyttöjen ajaksi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
106
Onko kellään kokemusta, että pitääkö ulkomaalaisen ostajan/myyjän antaa tarkempaa tietoa kuin syntymäaika, jotta kauppa on pätevä? Tai miksi ylipäätään henkilötunnus on oltava?
Siis miten sä varmennat/siirrät omistuksen jos ei edes kykyä yksilöidä henkilöä?
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
340
Ensiasunnon osto alkaa olla ajankohtaista seuraavan 6kk sisällä (rivari/paritalo Oulusta alustavasti max ~150k€). Asiaan on tullut perehdyttyä jonkin verran viime aikoina mutta otetaan mielellään vinkkejä ja asioita vastaan, joita kannattaa huomioida ja vaatia lainaneuvotteluissa sekä itse asunnon ostossa.

ASP:lla on nyt tarvittava 10% maksimi 115k€ lainaa varten mutta vaatiiko pankki, että lisälainalle pitää olla myös 10% ASP:lla vai voiko tarvittava summa olla muulla tilillä? Esim. jos asunto nyt maksaisi 140k€ ja lisälaina on tällöin 25k€, kannattaako ASP-tillle kerätä tällöin 11500€ + 2500€ vai ainostaan tuo 11500€ ja 2500€ lisälainaa varten tulee normitililtä?

Asuntolainan otan joko minä kokonaan tai sitten yhdessä avovaimon kanssa. Avovaimon oman ASP:n vuosineljännekset täyttyvät vasta vuoden päästä ja hän valmistuu syksyn aikana, joten pitää pankin kanssa neuvotella kannattaako (saadaanko) yhdessä lainaa vai onko järkevintä, että otan itse koko asuntolainan, jolloin avovaimo pitää ASP:nsa, joka käytetään seuraavaan asuntoon.

Seuraavia kohdat pitää ainakin käsitellä:

Pankin kanssa:
- Lainalupaus omalta pankilta
- Asuntolainatarjous ainakin kolmelta pankilta
- Pitkä laina-aika (20-25v)
- 12kk eurobor ja luokkaa 0.5-0.6 marginaali?
- Lyhennysvapaat/kuukaudet jolloin voi halutessaan maksaa lainaa enemmänkin?

Asunnon oston yhteydessä:
- Selvittää tehdyt/tulevat remontit
- Vaaditut remontit (lattia/seinät/tasot onnistuu helposti itse remontoida mieleiseksi mutta kylpyhuone&sauna saisi olla jo valmiiksi remontoitu)
- Kosteusmittaus/kuntotarkistus asukkaan kanssa puoliksi
- Hintatarjous (kuinka paljon alle hintapyydön kannattaa kokeilla tarjota?)
- Vastike/rahoitusvastike (jos asunnolla on maksettavaa lainaa, kannattaako se maksaa pois asunnun oston yhteydessä vai maksaa rahoitusvastikeella?)
- Muuttopäivä yms käytännön järjestelyt
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
- Kosteusmittaus/kuntotarkistus asukkaan kanssa puoliksi
En tiedä onko faktaa, mutta meille kerrottiin että nuo menevät myyjän piikkiin. Pahimmassa tapauksessa te maksatte kokeet puoliksi ja kauppaa ei synny, mutta myyjä saa tehtyä perusteelliset tarkastukset omaan asuntoonsa. Tämä on sellainen asia, jossa on varmasti poikkeuksia, mutta näin meille yksi tuttu välittäjä kertoi kun omaa asuntoa ostettiin.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
- Hintatarjous (kuinka paljon alle hintapyydön kannattaa kokeilla tarjota?)
Tuo on asia mihin vaikuttaa todella moni muuttuja. Ensin pitäisi selvittää mikä on asunnon kunto, sitten mikä on yleinen hintataso (esim. jos rivi/kerrostalo mihin hintaan naapurista myyty) ja jos mahdollista miksi myydään. Tärkeä seikka myös miten aikoo itse paikkaa remontoida (eli paljonko aikaa / rahaa siihen kuluu = onko järkevämpää etsiä täysin eri paikkaa jos maut eivät käy yksiin ettei maksa "turhaan" esim. juuri laitetusta keittiöstä saarekkeineen jos sen meinaa vetää sileäksi ja käyttää 20k uusimiseen täysin erityyliseksi. Tai ihan että jos tarvii seinistä irrottaa koukut/naulat, vanhat tapetit hioa ja maalata + tietää kavereita jotka sen tekevät ns. puoli+ilmaiseksi / osaa itse ja siihen menee vajaa viikko voi pyytää hieman hinnan alennusta koska "firmat" pyytävät tuosta useampia tonneja kuitenkin)


Esim. jos normaali pyynti on noin 150k ja myyntiin tulee 120k pyynnöllä oleva kämppä mistä välittäjä kertoo että asukas kuoli ja tämän perillinen asuu muualla + haluaa vaan myydä kämpän nopeasti se kannattaa ostaa heti eikä alkaa tinkimään jotain ~10% tms. varsinkin jos näkee että yleensä noiden myyntiajat ovat olleet luokkaa 1viikko-1kk.
Edit: toisaalta jos on ollut myytävänä ja tyhjillään ja vuoden päivät tai enempi ja pyyntihinta on suurempi kuin ympäröivissä kämpissä voi ihan hyvin ehdottaa paljonkin alempaa hintaa ja odotella tarvittaessa muutaman kuukauden ja kysyä uudestaan.. ..ei se kuitenkaan ole ilmaista pitää kämppää tyhjillään pitkiä aikoja.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
439
En tiedä onko faktaa, mutta meille kerrottiin että nuo menevät myyjän piikkiin. Pahimmassa tapauksessa te maksatte kokeet puoliksi ja kauppaa ei synny, mutta myyjä saa tehtyä perusteelliset tarkastukset omaan asuntoonsa. Tämä on sellainen asia, jossa on varmasti poikkeuksia, mutta näin meille yksi tuttu välittäjä kertoi kun omaa asuntoa ostettiin.
Perusteellisia ne harvoin on [emoji848]

Olen maksanut puoliksi osakkeessa ja kiinteistöistä on myyjä maksanut. Puoliksi se on joku 200-250€ niin ei kovin suuri asunnon hintaan nähden.

Kaupan syntyessä myös ostajalle kuntokartoituksesra on hyötyä. Mutta tuosta voidaan sopia ihan mitä vaan, vaikka että jos ei löydy mitään niin ostaja maksaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
En tiedä onko faktaa, mutta meille kerrottiin että nuo menevät myyjän piikkiin. Pahimmassa tapauksessa te maksatte kokeet puoliksi ja kauppaa ei synny, mutta myyjä saa tehtyä perusteelliset tarkastukset omaan asuntoonsa. Tämä on sellainen asia, jossa on varmasti poikkeuksia, mutta näin meille yksi tuttu välittäjä kertoi kun omaa asuntoa ostettiin.
Tuohan on ihan täysin sopimusasia. Kuntotarkastusta ei mikään pykälä vaadi tai velvoita, joten sen tekeminen/teettäminen on täysin vapaaehtoista ja homman maksu sitten menee sen perusteella kuka haluaa ja suostuu mitäkin sopimaan.

Joskus myyjä ei sitä halua teettää tai se tehdään ostajan vaatimuksesta ja silloin maksu voidaan sopia 50-50, joskus ostaja ei luota myyjän teettämään tarkastukseen tai vaatii tietyn firman tekemään tarkastuksen joilloin kustannukset voivat jäädä kokonaan ostajalle, joskus myyjä on teettänyt sen valmiinsi kun laittaa kämpän myyntiin jne..
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
En tiedä onko faktaa, mutta meille kerrottiin että nuo menevät myyjän piikkiin. Pahimmassa tapauksessa te maksatte kokeet puoliksi ja kauppaa ei synny, mutta myyjä saa tehtyä perusteelliset tarkastukset omaan asuntoonsa. Tämä on sellainen asia, jossa on varmasti poikkeuksia, mutta näin meille yksi tuttu välittäjä kertoi kun omaa asuntoa ostettiin.
Taitaa kuitenkin 50:50 olla yleisin käytäntö - etenkin omakotitaloissa, joiden kaupan yhteydessä kuntotarkastus tehdään lähes aina. Tarkastuksesta suurin hyöty on kuitenkin aina ostajalle, joten ihan kohtuullista osallistua sen kuluihin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 302
Viestejä
4 193 650
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom