Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Asunnot ovat kyllä todella halpoja jossain pikku paikkakunnilla kun on tosiaan tottunut siihen, että alle 300 000 eurolla ei saa mitään.Hullulta kuulostaa tuollaiset hinnat, kun on tottunut kehä3:n sisällä käsiraha on tuon 60k...
Olen esimerkiksi kuullut, että Espoossa metron varrella sijaitsevan 100 neliön kerrostalohuoneiston kuukausittaiset vastikekulut tulee lyhennysvapaan päätyttyä olemaan 5500 euroa, ja Oulussa sijaitsevan uuden yksiön 1400 euroa kuukaudessa. Näistä ei puhuta, eikä kerrota riittävän selvästi ostajalle ennen kauppoja, sanoo Rantanen.
Voisiko tästä päätellä, että korkojen nousua ei vielä ihan hetkeen ole odotettavissa..
Tuttu pankkiiri, mutta et silti saa lainaa
Kilpailutettiin oma 3v vanha laina joka oli Nordeassa. Korkoputken kanssa oli 1,61% kokonaiskorko (6kk euribor). Nyt 0,55% (12kk euribor) ilman korkoputkea, ei jaksanut alkaa pankkia vaihtamaan. 250 000 lainaa jäljellä, ihan tyytyväinen olen.
Ottivatko muutoksesta jotain maksua?Laitoin pankille viestiä, että pitäisi saada marginaalia alemmaksi. Lähes kolme vuotta sitten kilpailun jälkeen OP:stä marginaaliksi 1.1 + 6kk euribor. Pankki tuli nyt suoraan vastaan, että 0.85 + 6kk euribor. Lainaa on jäljellä tuollaiset 256 kiloa. Jäi sellainen fiilis, että hieman lisää voisi vielä hinkata. Pankin vastine ei ole kuitenkaan ollenkaan surkea, kun huomioi op-bonukset ja 6kk euriborin. Tyydytti nyt ainakin mun akuutin kaipuun vähän halvempaan rahaan.
Eikös nuo korkoputket makseta heti lainaa otettaessa pankille?Pääseekö noista korkoputkista noin vaan eroon?
Kuules olepas nyt tyytyväinen että saat vieläkin ihmeen kaupalla 6kk eurobor! Olen kysynyt OP ja vaikka kuinka monesta eri pankista ja kukaan ei tarjonnut parempaa kuin 12kk eurobor. Minulla on sijoitusasuntolaina sulautettu yhdeksi Aktiasta Danske Bankiin. Sijoitusasuntolaina pitäisi olla 0.2 tai vielä korkeampi esim 0.4 korkeampo kuin asuntolaina omaan käyttöön. Minun sijoitusasuntolainani on 0.7+12kk eurobor ja kokonaiskorko kaikki mukaan laskettuna 0.7.Laitoin pankille viestiä, että pitäisi saada marginaalia alemmaksi. Lähes kolme vuotta sitten kilpailun jälkeen OP:stä marginaaliksi 1.1 + 6kk euribor. Pankki tuli nyt suoraan vastaan, että 0.85 + 6kk euribor. Lainaa on jäljellä tuollaiset 256 kiloa. Jäi sellainen fiilis, että hieman lisää voisi vielä hinkata. Pankin vastine ei ole kuitenkaan ollenkaan surkea, kun huomioi op-bonukset ja 6kk euriborin. Tyydytti nyt ainakin mun akuutin kaipuun vähän halvempaan rahaan.
Ottivatko muutoksesta jotain maksua?
Sori nosto muutaman viikon takaa. Tämä pisti hieman hymyilyttämäänKyse ei ole aina tuloista. Menoni ovat alhaiset koska
A. Minulla ei ole lapsia. Veljellä on jo 3 lasta ja veikkaan että lisää lapsia on tulossa sen verran on nuori ja innokas tekemään lapsia. Sisko 29 vuotias ei ole naimisissa.
Pääsee. Tosin ideana oli muutenkin yhdistää 2 lainaa ja vapauttaa lisävakuus. 300e piti maksaa kaikkineen, säästää tuon summan parissa kuukaudessa jo pienentyneissä koroissa.Pääseekö noista korkoputkista noin vaan eroon?
Sori nosto muutaman viikon takaa. Tämä pisti hieman hymyilyttämään
Siis hetkinen, miten 29-vuotias naimaton siskosi liittyy menojesi määrään? Tuottaako se jotain?
Aika moni on bashännyt OP:ta. Me muutama vuosi sitten jouduttiin asiakkuus vaihtamaan OP:sta pois kun ei saatu kilpailukykyistä tarjousta talolainaan. Tuntui ettei kiinnostanut pitää vanhaa asiakasta.Tässä on ollut aika paljon puhetta nyt eri pankeista ja en viitsi tehdä uutta ketjua, mutta mitä ihmettä on tapahtunut OP:lle? Ennen siellä oli keskitettynä meillä keskimäärin kaikki mahdollinen, mutta meno muuttui erityisen nihkeäksi jossain kohtaa. Palvelua ei tunnu saavan, mihinkään kyselyihin ei vastata ja ihan normaalit asiat kestää tolkuttoman kauan. Onko siellä joku "karkoitetaan kaikki asiakkaat" -tason juttu meneilllään, vai mikä ihme sitä puljua vaivaa?
Täälläkin on paljon palautetta annettu ettei OP:sta kuulu mitään, eivät vastaa kyselyihin tms. Mitä ihmettä?
Tuntuu kyllä siltä, että pankit pyrkivät nykyään minimoimaan fyysiset käynnit konttorilla. Tällä tavalla voidaan optimoida työvoiman käyttö. Kymmenessä vuodessa muutos on kyllä ollut valtava, tosin tekniikkakin on tietysti kehittynyt.Nyt sitten uuden talon ostossa kaikki on sujunut erittäin hyvin. Paras tarjous ja kaikki tarvittavat paperit tuotiin kaupanvahvistustilaisuuteen allekirjoitettavaksi. Lisäksi laina voidaan allekirjoittaa sähköisesti verkkopankkissa. Yhteydenpito sähköpostilla ja puhelimitse toiminut ilman ajanvarauksia. Eli näillä näkymin ei tarvitse edes käydä konttorilla [emoji4]
Ja silti "palvelumaksut" vain jatkavat nousuaan ja tulee jatkuvasti uusi maksuja eikä mitää voi tehdä ilmaisksiTuntuu kyllä siltä, että pankit pyrkivät nykyään minimoimaan fyysiset käynnit konttorilla. Tällä tavalla voidaan optimoida työvoiman käyttö. Kymmenessä vuodessa muutos on kyllä ollut valtava, tosin tekniikkakin on tietysti kehittynyt.
No tämä on kyllä hyvä. Miksi ihmeessä pitäisi käydä konttorilla kun nettipankissa voi hoitaa samat hommat muutamalla klikkauksella.Tuntuu kyllä siltä, että pankit pyrkivät nykyään minimoimaan fyysiset käynnit konttorilla. Tällä tavalla voidaan optimoida työvoiman käyttö. Kymmenessä vuodessa muutos on kyllä ollut valtava, tosin tekniikkakin on tietysti kehittynyt.
Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Toisekseen jostainhan pankkien pitää voittonsa repiä, ja tietojärjestelmien kehittäminen on kallista.Ja silti "palvelumaksut" vain jatkavat nousuaan ja tulee jatkuvasti uusi maksuja eikä mitää voi tehdä ilmaisksi
Ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Toisekseen jostainhan pankkien pitää voittonsa repiä, ja tietojärjestelmien kehittäminen on kallista.
Eihän se mitään tuota, vaan aiheuttaa kuluja...
Siskollani on kyllä ok työpaikka ja ei aiheuta kuluja minulle. Mainitsin vain sen takia että kun minulla ei ole lapsia joka aiheuttaa kuluja niin veljellä on jo 3 lasta ja siskolla on aikaa tulevaisuudessa hankkia lapsia. Minulla on myös aikaa hankkia lapsia vaikka olen vanhempi kuin siskoni mutta olen mies.
Suomen presidentti 69 vuotias sai lapsen 40 vuotiaan vaimonsa kanssa. Naisten biologinen kello menee aikaisemmin kiinni saada lapsia kuin miesten.
Kunhan vain maintsin lapset ja Danske Bank sanoi minulle suoraan että jos on lapsia ja minun tulot niin marginaali ylös hieman tarjouksesta mitä antoivat.
Offtopic hieman sorry siitä.
Jos minulla olisi olluta lapsia minun tuloilla en olisi saanut sijoistusasuntolainaa tarjousta 0.7+12kk eurobor. Sijoituslaina marginaali on selvästi korkeampi kuin asuntolaina oman käyttöön. Minun kokonaiskorkon kun vaihdan Aktiasta Danske Bankiin on 0.7 ja olen tyytyväinen paljon parempi mitä minulla oli Aktiassa ennen.
Hyvä asia kuitenkin on että kun kerran on tehty lainapaperit/sopimus niin jos nyt minusta tulisi isä esim vuoden sisällä Danske Bank ei voi sanoa että jaahas nyt nostetaan korkoa kun sinulla on lapsia joka aiheuttaa kuluja ja nostaa riskiä.
Jep. Ainut missä itse huomannut lasten määrän vaikuttavan on pankin oletetut kuukausimenot laskuri.Täähän nyt on aika tuuheeta settiä. Pankista jos ovat noin sanoneet niin nuolivat vaan persettä. Jos ihmisellä on lapsia, niin on enemmänkin todennäköistä että raha-asiat on pakko hoitaa kunnolla, jotta perheellä on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Kaikenmaailman monen vuoden sapatit jää tekemättä ja katoamiset Thaimaahan.
Right taas puolusteellaan lapsi perhettä ja luullaan että joka ikinen mies jolla ei lapsia lentää Thaimaahan? Varmasti moni lentää mutta ei se minua häiritse ja jokainen maksaa mistä haluaa.Täähän nyt on aika tuuheeta settiä. Pankista jos ovat noin sanoneet niin nuolivat vaan persettä. Jos ihmisellä on lapsia, niin on enemmänkin todennäköistä että raha-asiat on pakko hoitaa kunnolla, jotta perheellä on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Kaikenmaailman monen vuoden sapatit jää tekemättä ja katoamiset Thaimaahan.
Miksi soitat aspaan noista vai eikö sinulla ollut Danskessa suoraan yhteyshenkilöä jonka kanssa hoidit kaiken? Danskesta meinaa oma laina ja homma hoituu kaikissa kysymyksissä thden henkilön kautta.Asia selvä ja kiitos linkistä. Muuten varoituksena pankki vaihtaminen on todella hidasta tänään kun soitin Danske Bankin asiakaspalveluun kertoivat että vasta Toukokuussa menee eka laina automaattinen laina vähennys heidän kautta ja ennen sitä Aktia. Onhan jo nyt markkinaat hitaudessa 2+ kuukautta ja jos ottaa lainaneuvottelut niin 3+kk... kestää minulle pankki vaihtaminen oikein kunnolla. Oikeastaan jos otetaan kaikki muut pankki keskustellut niin 4kk olen vääntänyt pankki vaihtoa ja keskusteluja eri pankkien kanssa.
Siis tuleeko tuosta 3kk tai 6kk euriboriin sidotusta lainasta ihan kunnon konkreettista hyötyä verrattuna 12 kuukauteen, mikäli korot pomppaavat ylös?
Yleensä sanotaan pikemminkin niin, että pitempi korko on parempi, jos korot ovat nousussa, mutta euriborien historia ei oikein tue tuota. 12kk euriboriin sidotun lainan korko muuttuu vain kerran vuodessa, mutta toisaalta pitkä korko ottaa nousussa ennakkoa, joten koronmääräytymispäivänä se pitkä korko on luultavasti korkeammalla kuin 3/6 kk euribor seuraavien kuukausien aikana. Näyttäisi oikeastaan siltä, että 12kk euribor on suunnilleen yhtä hyvä kuin 3kk euribor, jos korot ovat nousussa, mutta laskussa se on huonompi.Siis tuleeko tuosta 3kk tai 6kk euriboriin sidotusta lainasta ihan kunnon konkreettista hyötyä verrattuna 12 kuukauteen, mikäli korot pomppaavat ylös?
Mitäs Danskesta pitää olla, että saa noin hyvää palvelua - oman asiakaspalvelijan.Miksi soitat aspaan noista vai eikö sinulla ollut Danskessa suoraan yhteyshenkilöä jonka kanssa hoidit kaiken? Danskesta meinaa oma laina ja homma hoituu kaikissa kysymyksissä thden henkilön kautta.
Itsellänikin on "oma asiakaspalvelija", eli kerran kun sain henkilön meilillä kiinni, niin olen aina vain pommittanut samaa henkilöä meilitse tai soittopyynnön kautta, ja vastaukset tulevat kyllä todella nopeasti. En tiedä vaikuttaako asiaan esim. tuo asiakasluokitus, joka nousee sitä myötä kun on lainoja tai muuta asiointia.Mitäs Danskesta pitää olla, että saa noin hyvää palvelua - oman asiakaspalvelijan.
Meillä oli toki lainaneuvotteluissa alusta loppuun sama asiakaspalvelija, mutta tätä ennen ja tämän jälkeen on aina ollut jokin sattumanvarainen henkilö joka on vastannut, kun on laittanut viestiä verkkopankin kautta.
Itse olen kyllä ihan tyytyväinen tähän nykyiseen järjestelyyn. Nopeasti reagoivat viesteihin ja asiat tulee hoidettua.
Muistan kun joskus ennen kaikkien pikkukonttorien sulkemista yrittivät, että sama henkilö palvelisi aina. Mutta sitten kun oli yhteydessä, niin juuri se oma aspa oli jossain muissa kuvioissa jo.
Kun ollaan ostamassa omakotitaloa, niin mitäs mieltä ootte jos kohde on pelkän myyntineuvottelijan kaupattavana? Kyseessä omakotitalo jolloin voisi uskoa, että muodollinen pätevyys olisi hyvä olla? Muutenkin kattoo Roof Grouppia niin yli puolet on pelkkiä neuvottelijoita eikö se ole laitonta?
Onko kellään kokemusta, että pitääkö ulkomaalaisen ostajan/myyjän antaa tarkempaa tietoa kuin syntymäaika, jotta kauppa on pätevä? Tai miksi ylipäätään henkilötunnus on oltava?
- Kosteusmittaus/kuntotarkistus asukkaan kanssa puoliksi
- Hintatarjous (kuinka paljon alle hintapyydön kannattaa kokeilla tarjota?)
Perusteellisia ne harvoin on [emoji848]En tiedä onko faktaa, mutta meille kerrottiin että nuo menevät myyjän piikkiin. Pahimmassa tapauksessa te maksatte kokeet puoliksi ja kauppaa ei synny, mutta myyjä saa tehtyä perusteelliset tarkastukset omaan asuntoonsa. Tämä on sellainen asia, jossa on varmasti poikkeuksia, mutta näin meille yksi tuttu välittäjä kertoi kun omaa asuntoa ostettiin.
En tiedä onko faktaa, mutta meille kerrottiin että nuo menevät myyjän piikkiin. Pahimmassa tapauksessa te maksatte kokeet puoliksi ja kauppaa ei synny, mutta myyjä saa tehtyä perusteelliset tarkastukset omaan asuntoonsa. Tämä on sellainen asia, jossa on varmasti poikkeuksia, mutta näin meille yksi tuttu välittäjä kertoi kun omaa asuntoa ostettiin.
Taitaa kuitenkin 50:50 olla yleisin käytäntö - etenkin omakotitaloissa, joiden kaupan yhteydessä kuntotarkastus tehdään lähes aina. Tarkastuksesta suurin hyöty on kuitenkin aina ostajalle, joten ihan kohtuullista osallistua sen kuluihin.En tiedä onko faktaa, mutta meille kerrottiin että nuo menevät myyjän piikkiin. Pahimmassa tapauksessa te maksatte kokeet puoliksi ja kauppaa ei synny, mutta myyjä saa tehtyä perusteelliset tarkastukset omaan asuntoonsa. Tämä on sellainen asia, jossa on varmasti poikkeuksia, mutta näin meille yksi tuttu välittäjä kertoi kun omaa asuntoa ostettiin.