Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
En nyt halua nillittää, mutta jos euribor nousee 10 %:iin, niin se on ihan se ja sama, että onko marginaali 0,7 % vai 0,9 %.

Edit: Siis ei tietenkään ihan se ja sama, mutta ei tuo ero ketään siinä tilanteessa pelasta. Toki vähempi on aina vähempi.
No 10% on aika extreeme mutta 6% ja minä pärjään 0.7 marginaalilla, mutta en todellakaan haluaisi minun vanhoja marginaaleja. Sijoitusasunnon kannattavuus menee metsään jos korot ovat isommat kuin vuokratuotto.

Tämän lisäksi laina ehti pienentyä vielä 2018 ja 2019. Jos nyt se menee sinne 6%+ niin aikaisintaan 2020 uskon jos ei 2022+.

Se on se kuukausimaksu en halua että korot on isommat kuin vuokratuotto tuo riippuu vuokratuotosta ja kuinka paljon velkaa on.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Onko sijoitusasunnon ostaminen uudiskohteesta myyntihinnalla kannattavaa? Tuostahan saa sen verohyödyn. Esim Turun keskustan alueelta.
Taitaa tosin 1. kerroksen yksiön saaminen olla aika arpapeliä?
Esitit vaikean kysymyksen koska vaarana on aina ylivelkaantuminen ja korkojen nousu. Esim sinulla on n sijoitusasuntoa ja velka sen kun kasvaa. En myöskään pysty ennustamaan jos asuntojen arvot nousevat. En pysty sanomaan varmuudella tulevaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Onko sijoitusasunnon ostaminen uudiskohteesta myyntihinnalla kannattavaa? Tuostahan saa sen verohyödyn. Esim Turun keskustan alueelta.
Taitaa tosin 1. kerroksen yksiön saaminen olla aika arpapeliä?
Jos ekana varaa asunnon niin ei siinä noppaa heitellä. Veikkaisin että kannattaa ottaa alueen rakennuttajiin yhteyttä jos haluaa ekana tietoa uudesta kohteesta.

Veikkaisin että se etu ei ole kovin suuri. Enemmän ihmiset noita ostaa sen takia että omaa(tai lainattua) rahaa tarvitsee paljon vähemmän, jos asunnon pitäminen pidemmän aikaa ei ole tavoitteena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 872
Jos ekana varaa asunnon niin ei siinä noppaa heitellä. Veikkaisin että kannattaa ottaa alueen rakennuttajiin yhteyttä jos haluaa ekana tietoa uudesta kohteesta.

Veikkaisin että se etu ei ole kovin suuri. Enemmän ihmiset noita ostaa sen takia että omaa(tai lainattua) rahaa tarvitsee paljon vähemmän, jos asunnon pitäminen pidemmän aikaa ei ole tavoitteena.
No kyllähän tuo rahoitusvastikkeen vähentäminen on ihan huikea etu. Jos rahoitusvastike on vaikka 600€ niin säästät joka kuukausi tuolla veroedulla 180€ verrattuna tilanteeseen että olisit maksanut tuon rahoitusvastikkeen kokonaisuudessaan pois.

Sitten toki kannattaa ainakin paperilla asua itse se 2 vuotta asunnossa jossainvaiheessa jos joskus meinaa sen asunnon myydä, koska eikö juuri ollut juttua että myyntivoittoverot lasketaan siitä alkuperäisen myyntihinnan ja toteutuneen myyntihinnan erotuksesta.
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
136
Pankit itse sanoo, että vain 20 prossa on ihmisistä pystynyt säästämään tuon oman varallisuuden. Täytyy olla kroisos, että esim 4 henkinen keski-ikäinen normaalituloinen perhe pystyy säästämään tuota. Tällä Finanssivalvonta on saanut aikaan sen, että nyt todellakin ihmiset ylivelkaantuu, kun joutuvat ottamaan pikavipeillä yms joustoluotoilla kalliita lainoja tuohon loppuosaan. Luulis, että pankeille raha kelpaa, koska pankit elää koroilla joita me maksettais, jos ne antais siihen mahdollisuuden. Älytön ympyrä.
Ensin pienempi laina ja asumisoikeusasuntoon muutto. Sitten kun tuo asumisoikeusmaksun laina on maksettu kokonaisuudessaan niin siinä teillä on jo kasassa se isompaan lainaan vaadittava oma pääoma. Eikä tarvinnutkaan olla kroisos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Jos ekana varaa asunnon niin ei siinä noppaa heitellä. Veikkaisin että kannattaa ottaa alueen rakennuttajiin yhteyttä jos haluaa ekana tietoa uudesta kohteesta.

Veikkaisin että se etu ei ole kovin suuri. Enemmän ihmiset noita ostaa sen takia että omaa(tai lainattua) rahaa tarvitsee paljon vähemmän, jos asunnon pitäminen pidemmän aikaa ei ole tavoitteena.
Kyllä noissa heitellään usein noppaa. Tai myydään tiskin alta.

Yksi kaverini koitti ostaa uudiskohdetta jonka ennakkovaraus alkoi 09:00 eräänä aamuna. Kaveri pääsi 09:01 puhelinlinjoilla YIT:n ilmoittamaan numeroon sisään ja kaikki talon yksiöt ja kaksiot oli jo myyty/varattu...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
835
Ensin pienempi laina ja asumisoikeusasuntoon muutto. Sitten kun tuo asumisoikeusmaksun laina on maksettu kokonaisuudessaan niin siinä teillä on jo kasassa se isompaan lainaan vaadittava oma pääoma. Eikä tarvinnutkaan olla kroisos.

En edes tiedä, onko täällä n. 6000 asukkaan kunnassa asumisoikeusasuntoja, joten ei kai tuokaan kaikkea ratkaise. Ja tosiaan ennen oli ennen, maailma ja systeemit muuttuvat.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Ensin pienempi laina ja asumisoikeusasuntoon muutto. Sitten kun tuo asumisoikeusmaksun laina on maksettu kokonaisuudessaan niin siinä teillä on jo kasassa se isompaan lainaan vaadittava oma pääoma. Eikä tarvinnutkaan olla kroisos.
Aso-asunnot on huonoja diilejä asujien kannalta lähes aina Helsingin ulkopuolella. Ne vastikkeet on niin poskettomia että samalla rahalla vuokraa saman kokoisen asunnon vähän kauempaa keskustasta ihan samasta kaupungista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
627
Kyllä noissa heitellään usein noppaa. Tai myydään tiskin alta.

Yksi kaverini koitti ostaa uudiskohdetta jonka ennakkovaraus alkoi 09:00 eräänä aamuna. Kaveri pääsi 09:01 puhelinlinjoilla YIT:n ilmoittamaan numeroon sisään ja kaikki talon yksiöt ja kaksiot oli jo myyty/varattu...
Näinpä. Bonavalta kyselin viime vuonna ennakkomarkkinoinnista niin he sanoivat, että arpovat itse asunnon saajan, jos tulee useampi kiinnostunut samasta asunnosta.
Näissä uudiskohteista kun on vielä 2v ekaa vuotta lyhennysvapaata niin saa kyllä hyvää tuottoa esim hoitovastike+lyhennyskorko max 200e ja vuokra 600e = voittoa 9600e ekan kahden vuoden aikana. :think:

Varmaankin kannattaa osallistua arpajaisiin jos myyntihinnan verran löytyy säästöistä :cigar:
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Vastaus tulikin jo ja pankkia tosiaan kiinnostaa lainanottajan nettotulot, menot, omarahoitusosuus ja vakuudet. Omarahoituksen pitää olla vähintään 10% hankittavan asunnon hinnasta ja ensiasunnon ostajilla vähintään 5%. Hankittava asunto toimii yleensä vakuutena 70-75 prosentiin asti ja lopulle lainalle tarvitaan muita vakuuksia (vanhempien omistuksia, omia omistuksia, maksullinen valtiontakaus tai pankin oma maksullinen takaus).

Näiden mukaan lähdetään sovittamaan sopivan kokoista lainaa ja tietenkin asuntoa. Nyrkkisääntönä asumismenot (esim. kotivakuutus, vastike, kiinteistövero ym.) saisi ylittää 30 % kuukausituloista, mutta tämänkin kohdalla varmasti joustetaan jos pankki katsoo asiakkaalla olevan hyvät vakuudet (luototusaste) ja valmiudet maksaa, mutta tämä tietenkin voi heijastua korkeampana marginaalina tai pankki myy korkokattoja tai muita sivutuotteita lainaan. Pankki arvioi maksukykyä vielä ns. stressitestillä, eli mitä tapahtuu kun korkotaso nousee mahdollisesti 5-6 % tasolle. Myös tällöin kuukausitulojen pitäisi kestää koronnousu asumis-ja elämiskustannusten lisäksi.

Parhaimman vastauksen saat omalta pankiltasi ja alustavan lainaneuvottelun voi käydä ihan puhelimitse. Helpoimmalla pääset kun valmistaudut kertomaan omat nettotuloistasi ja teet nopean budjetin omista keskimääräisistä menoistasi.
Pankki halusi minun tapauksessa myös kaikki 3 isännöinti todistusta jota mahdollisesti käytän vakuutena vaikka se on typerää en tarvitse niitä kaikkia 3 vakuutena.

Kyllä jo pankki halusi tietää minun tapauksessa kaikki mahdolliset tulot, säästöt jne.

Kuules nyt käytin 0 euroa omaa rahaa siirsin vain lainani Aktiasta + otin 40 000 euroa lisä lainaa korjauksia varten kahteen eri asuntoon.

Jopa toimitusmaksu minulla on 0 euroa kun valitin että pitää hankkia kaikki 3 isännöintitodistusta sijoitusasunnoista se maksoi minulle yhteensä yli 240 euroa.
Danske Bank tietää että minulla on noin 30 000 euroa Bank Norwegian pankissa säästöjä mutta en minä käytä mitään omaa rahaa tähän pankkisiirtoon Aktia==> Danske Bank.

Sijoitusasuntolainaa ne on kaikki myös ne korjauslaina tili 40 000 euroa lainaa. 0.7+12kk eurobor ja kokonaiskorko on 0.7 ilman mitään lisiä.

Sen voin sanoa vakuutta on sen verran että voisin ottaa PALJON enemmän velkaa. Minun palkkatulot tosin ei ole mitään toimitusjohtaja luokkaa tai korkea tai edes hyvät tulot mutta sitten on olemassa vuokratuloja.

En ole mikäään superikas miljonääri ja noi 3 on yksiöitä pääkaupunkiseudulla jota vuokraan muille. Itse asun kaukana pääkaupunkiseudulla edullisessa asunnossa ja en asu vuokralla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 888
Aso asunnot on huonoja diilejä asujien kannalta lähes aina Helsingin ulkopuolella. Ne vastikkeet on niin poskettomia että samalla rahalla vuokraa saman kokoisen asunnon vähän kauempaa keskustasta ihan samasta kaupungista.
ASO-maksun takia tosin todennäköisyys on suurempi sille, että saa täyspäisempiä naapureita. Olen asunut useissa eri ASO-asunnoissa ja "perkeleen naapurit" threadi on absurdia luettavaa, kun omat naapurit linevät töissä huopatossutehtaalla, eivät varmaan edes juo muuta kuin viinilasilliset silloin tällöin, tervehtivät ulkona jne. Takuuta tietenkään ei voi antaa, mutta kyllä todennäköisyydet ovat ASO-asumisen puolella. 10-20k on pieni hinta elämänlaadusta.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 267
Pankki halusi minun tapauksessa myös kaikki 3 isännöinti todistusta jota mahdollisesti käytän vakuutena vaikka se on typerää en tarvitse niitä kaikkia 3 vakuutena.

Kyllä jo pankki halusi tietää minun tapauksessa kaikki mahdolliset tulot, säästöt jne.

Kuules nyt käytin 0 euroa omaa rahaa siirsin vain lainani Aktiasta + otin 40 000 euroa lisä lainaa korjauksia varten kahteen eri asuntoon.

Jopa toimitusmaksu minulla on 0 euroa kun valitin että pitää hankkia kaikki 3 isännöintitodistusta sijoitusasunnoista se maksoi minulle yhteensä yli 240 euroa.
Danske Bank tietää että minulla on noin 30 000 euroa Bank Norwegian pankissa säästöjä mutta en minä käytä mitään omaa rahaa tähän pankkisiirtoon Aktia==> Danske Bank.

Sijoitusasuntolainaa ne on kaikki myös ne korjauslaina tili 40 000 euroa lainaa. 0.7+12kk eurobor ja kokonaiskorko on 0.7 ilman mitään lisiä.

Sen voin sanoa vakuutta on sen verran että voisin ottaa PALJON enemmän velkaa. Minun palkkatulot tosin ei ole mitään toimitusjohtaja luokkaa tai korkea tai edes hyvät tulot mutta sitten on olemassa vuokratuloja.

En ole mikäään superikas miljonääri ja noi 3 on yksiöitä pääkaupunkiseudulla jota vuokraan muille. Itse asun kaukana pääkaupunkiseudulla edullisessa asunnossa ja en asu vuokralla.
En oikein ymmärtänyt pointtiasi sillä minun viestini käsitteli ensiasunnon ostamista lainalla omaan käyttöön, ei tilannetta jossa on useita sijoitusasuntolainoja ja otetaan remonttilainaa pankin vaihtamisen yhteydessä. Vai otitko uuden asuntolainan tuossa samassa? Ehkä viestistäsi oli saanut enemmän irti jos olisit kertonut paljonko sitä velkaa lopulta on ja minkälaiset ansio- ja pääomatulosi ovat.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Ensin pienempi laina ja asumisoikeusasuntoon muutto. Sitten kun tuo asumisoikeusmaksun laina on maksettu kokonaisuudessaan niin siinä teillä on jo kasassa se isompaan lainaan vaadittava oma pääoma. Eikä tarvinnutkaan olla kroisos.
Itselläni oli tällainen kuvio, tosin oikeastaan asumisoikeusasuntoon muuttaessani en ajatellut ostavani myöhemmin omistusasuntoa. Asumisoikeusasunto on tosiaan yksi mahdollinen välietappi matkalla omistusasuntoon, mutta on hinnoittelun puolesta järkevä valinta vain joissakin kaupungeissa. Sinänsä asumisoikeusasuntojen suosio on vuosien mittaan vaihdellut yleisen asuntomarkkinatilanteen mukana aika paljon. Välillä ne eivät kiinnosta ketään ja välillä niiden suosio on melko suurta.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
En oikein ymmärtänyt pointtiasi sillä minun viestini käsitteli ensiasunnon ostamista lainalla omaan käyttöön, ei tilannetta jossa on useita sijoitusasuntolainoja ja otetaan remonttilainaa pankin vaihtamisen yhteydessä. Vai otitko uuden asuntolainan tuossa samassa? Ehkä viestistäsi oli saanut enemmän irti jos olisit kertonut paljonko sitä velkaa lopulta on ja minkälaiset ansio- ja pääomatulosi ovat.
Eipä taideta kertoa tuloja ja menoja julmetun paljon laskemista.

Noh tässä otin uuden lainan 40 000 euroa kahta eri sijoitusasuntoa varten niitten tulevia korjauksia vuonna 2018-2019. Ennestään on noin 122 000 euroa sijoitusasunto lainaa jotka siirrän Aktiasta Danske Bankiin.

Yhteensä koko laina siis 40 000 euroa ja 122 000 = 162 000 euroa lainaa mutta asia on hieman monimutkainen pidän ne lainat erikseen koska se 40 000 euroa lainaa tulee sen mukaan mitä korjausmaksuja tulee taloyhtiöltä vuosina 2018 ja 2019. Uusi sijoitusasuntoni on vuodelta 2014 ja siihen ei tule mitään kalliita korjauksia lähivuosina mutta toinen noista vanhemmista sijoitusasunnoista saa perinteisen putkiremontin+ tehdään muita korjauksia samalla.

Alunperin Aktiassa tuo 122 000 euroa oli kaksi eri sijoitusasuntolainaa mutta ne sulautetaan yhdeksi lainaksi Danske Bankissa ja verottajalle tämä ei ole ongelma niin on minulle asia kerrottu.

Sait ainakin tietää nyt koko velkamääräni. Tuloja en kerro ja tämä threadi ei ole se palkkathreadi.

Bank Norwegianissa minulla on noin 30 000 euroa ja se summa siellä tulee kasvamaan tämän vuoden aikana. Bank Norwegian maksaa 1.75% korkoa josta Suomen valtio ottaa 30% veroa. Norjan valtio takaa säästöt ainakin 100 000 euron asti. Bank Norwegian ei ole mikään Islanti konkurssi pesä ja on turvallisempi minun mittapuun mukaan kuin Suomen pankit siihen asti minne Norjan valtio takaa.

Kyse ei ole aina tuloista. Menoni ovat alhaiset koska
A. Minulla ei ole lapsia. Veljellä on jo 3 lasta ja veikkaan että lisää lapsia on tulossa sen verran on nuori ja innokas tekemään lapsia. Sisko 29 vuotias ei ole naimisissa.
B. Minulla on ajokortti, mutta en omista autoa.
C. En polta ja juon vain harvoin.
D. En käytä luottokorttia jos ei ole ihan pakko varaa esim netissä lentoliput.
E. Budjetti gaming laptop Intel Kaby Lake I5 4 cores 3,5 Ghz Turbo mode, Nvidia 1050 Ti 4GB DDR5, 8 GB RAM, jojoo ei se ole superkone, mutta kelpaa minun tarpeisiin.
Peli ostaminen? Konsolipelaajat ne sitten ostaa pelejä hintaan 50-70 euroa/peli. Minä ostin Battlefield 3 10 eurolla ja nyt aion ostaa Battlefield 4 alle 15 eurolla.
F. Yli 10 vuotta vanha 42 tuuman HD TV.
G. En asu vuokralla ja asun edullisesti.

Viimeksi kun tein matkan ulkomaille joka ei liity työhön oli vuonna 2012. Nyt tänä vuonna on hupi matka suunnitelmissa yhden ystävän kanssa ja minulla on kyllä voimassa oleva passi. Itse asiassa saman ystävän kanssa teen myös Viking Line risteilyn, mutta se ulkomaan matka mitä meillä on suunnitelmissa on paljon kauemmas lentäen.

Battlefield 4 ikivanha peli vuodelta 2013 vai? Battelfield 4 grafiikka on parempi kuin uusi Call of Duty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4
Kyllä noissa heitellään usein noppaa. Tai myydään tiskin alta.

Yksi kaverini koitti ostaa uudiskohdetta jonka ennakkovaraus alkoi 09:00 eräänä aamuna. Kaveri pääsi 09:01 puhelinlinjoilla YIT:n ilmoittamaan numeroon sisään ja kaikki talon yksiöt ja kaksiot oli jo myyty/varattu...
Omien kokemusten mukaan YIT tarjoaa kiinnostuneille ihan avoimesti mahdollisuutta varata asunto jo ennen kuin kohde tulee julkiseen markkinointiin. Yleensä tässä vaiheessa ei ole edes hinta välttämättä vielä tiedossa. Onko se sitten "tiskin alta" vai ihan normaalia liiketoimintaa, onkin toinen kysymys.

Jos tällaiset kiinnostaa, niin rohkeasti vain rakennuttajan kanssa juttusille, kyllä ne kauppaa mielellään tekevät.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 267
Makrovakauspäätös: Finanssivalvonta kiristää lainakattoa muiden kuin ensiasuntojen osalta

Finanssivalvonta kiristää enimmäisluototussuhdetta muiden kuin ensiasunnon hankintaa varten otettavien luottojen osalta viidellä prosenttiyksiköllä 85 prosenttiin. Kotitalouksien velka on nyt historiallisen korkealla tasolla ja kasvaa edelleen. Enimmäisluototussuhteen kiristämisellä pyritään hillitsemään velkaantuneisuuden kasvua.

Ensiasunnon hankintaan otettavien asuntolainojen osalta enimmäisluototussuhde pysyy ennallaan 95 prosentissa. Päätöksellä ylläpidetään ensiasunnon ostajien pääsyä asuntomarkkinoille.

Kotitalouksien velkaantuneisuus on Suomen rahoitusjärjestelmän merkittävin haavoittuvuus. Velkaantuneisuusaste on noussut noin kahdenkymmenen vuoden ajan ja se saavutti vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä 128 prosentin tason. Nousuun on vaikuttanut asuntolainakannan kasvun ohella asuntoyhteisölainojen ja kulutusluottokannan voimakas kasvu.

Velkaantumisen pitkäaikaista kasvua ja historiallisen korkeaa tasoa voidaan pitää poikkeuksellisina. Velkaantuneisuuden arvioidaan jatkuvan noususuhdanteessa.

– Enimmäisluototussuhteen kiristämisellä pyritään hillitsemään kotitalouksien velkaantuneisuuden kasvua. Velkaantumistahtia voivat kiihdyttää nopeutunut talouskasvu, poikkeuksellisen matalat korot ja kuluttajien vahva luottamus. Ensiasunnonostajien lainakatto pysyy toisaalta ennallaan, toteaa Finanssivalvonnan johtokunnan puheenjohtaja Olli Rehn.

Finanssivalvonta kehottaa edelleen pankkeja välttämään vallitsevista käytännöistä poikkeavia, hyvin pitkiä takaisinmaksuaikoja sekä ilman erityisiä syitä myönnettäviä pitkiä lyhennysvapaita.

Kotitalouksien velkaantuneisuudesta ja sen kasvusta Suomessa ovat kotimaisten viranomaisten lisäksi varoittaneet useat kansainväliset organisaatiot, kuten Euroopan järjestelmäriskikomitea ESRB ja Kansainvälinen valuuttarahasto IMF.

– Kotitalouksien velkaantuneisuutta lisää myös kulutusluottojen ja taloyhtiölainojen kiihtynyt kasvu. Kotitalouksien velkaantuneisuuden korkea ja edelleen kasvava taso on merkittävä rahoitusjärjestelmän haavoittuvuus, joka lisää riskejä sekä asuntomarkkinoilla että kokonaistaloudessa, toteaa Finanssivalvonnan johtaja Anneli Tuominen.

Päätös tulee voimaan heinäkuun 1. päivänä 2018.


Request Rejected
 
Liittynyt
22.01.2018
Viestejä
19
Laitetaanpa tähän myös Finassiala ry:n vastine:
Lainakaton kiristäminen voi heikentää työvoiman liikkuvuutta

Lyhyesti pääkohdat:
* FA ei pidä asuntolainojen lainakaton kiristämistä tarpeellisena
* Suomessa ei ole merkkejä asuntomarkkinoiden yleisestä ylikuumenemisesta
* Lainakattosääntelyllä ei voida vaikuttaa siihen, miten suuria taloyhtiölainoja kotitaloudet ottavat
* Lainakatto ei myöskään koske kulutusluottoja, joiden määrä on kasvanut nopeasti
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 487
Ihan täyttä paskaahan tuo on, lähinnä yritetään estää ihmisiä kartuttamasta omaisuuttaan.
Kiristyksen seurauksena lainoja otetaan vaan entistä enemmän ja suuremmilla koroilla, sieltä mistä nyt sattuu saamaan.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Omiin asunnonhankintasuunnitelmiin näin ensiasunnon ostajana tämä vaikuttaa ehkä vähän päinvastaisesti kuin Fiva toivoo. Kun rahoitusosuus seuraavan asunnon osalta nousee 15% niin into ostaa kerralla isompi asunto kuin juuri tällä hetkellä olisi tarvetta kasvaa. Kuitenkin tarkoitus olisi lisääntyä seuraavan 10 vuoden aikana, joten tähtäin ensiasunnon suhteen siirtyy kolmiosta vähintään neliöön, todennäköisesti isompaankin mikäli pankki myöntää esim 250 000 aiemmin kaavaillun 200 000 sijaan.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Eli nyt siis entistä suurempi osa kauppahinnasta katetaan kaiken maailman pikavipeillä ja luottokorteilla. Tämä hyvä! :kahvi:
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Omiin asunnonhankintasuunnitelmiin näin ensiasunnon ostajana tämä vaikuttaa ehkä vähän päinvastaisesti kuin Fiva toivoo. Kun rahoitusosuus seuraavan asunnon osalta nousee 15% niin into ostaa kerralla isompi asunto kuin juuri tällä hetkellä olisi tarvetta kasvaa. Kuitenkin tarkoitus olisi lisääntyä seuraavan 10 vuoden aikana, joten tähtäin ensiasunnon suhteen siirtyy kolmiosta vähintään neliöön, todennäköisesti isompaankin mikäli pankki myöntää esim 250 000 aiemmin kaavaillun 200 000 sijaan.
Ensiasunnonostajille tilanne pysyy ennallaan, eli yhä voidaan myöntää 95% lainoja, 5% omalla osuudella. Lainakaton kiristäminen voi heikentää työvoiman liikkuvuutta | Finanssiala ry
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 696
Ensiasunnon ostajan kannattaakin nyt ostaa niin iso asunto kuin mahdollista, eli ottaa lainaa maksimit. Koska sitten jos olisi tarvetta isommalle asunnolle, niin lainan saanti ei ole enää niin helppoa.
Tai vaihtoehtoisesti ostaa sellaisen asunnon minkä a) pystyy helposti maksamaan "tuli tilanne kuin tilanne" vastaan ja b) minkä saa varmasti myöhemmin myytyä (tarpeeksi lähellä isomman kaupungin keskustaa, 1-2 hengen asunto) ja c) asua siellä pienellä kustannuksella samalla säästäen ja maksellen sitä omaa asuntoaan jonka sitten myy kun "isona" tietää mihin haluaa muuttaa töihin / meneekö naimisiin / hankkiiko lapsia ja montako niitä siunaantuu.

Kyllä sitä ennenkin on pystytty asumaan alle 40m2 asunnossa 2 ihmistä ja lapsi esim. joten hetkellisesti sitä varmaan pystyy nykyisinkin samalla kun säästää isompaa asuntoa varten?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Tai vaihtoehtoisesti ostaa sellaisen asunnon minkä a) pystyy helposti maksamaan "tuli tilanne kuin tilanne" vastaan ja b) minkä saa varmasti myöhemmin myytyä (tarpeeksi lähellä isomman kaupungin keskustaa, 1-2 hengen asunto) ja c) asua siellä pienellä kustannuksella samalla säästäen ja maksellen sitä omaa asuntoaan jonka sitten myy kun "isona" tietää mihin haluaa muuttaa töihin / meneekö naimisiin / hankkiiko lapsia ja montako niitä siunaantuu.

Kyllä sitä ennenkin on pystytty asumaan alle 40m2 asunnossa 2 ihmistä ja lapsi esim. joten hetkellisesti sitä varmaan pystyy nykyisinkin samalla kun säästää isompaa asuntoa varten?
Sen minkä ensiasunnon ostossa voittaa, sen varainsiirtoverossa häviää.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 696
Sen minkä ensiasunnon ostossa voittaa, sen varainsiirtoverossa häviää.
Tuo on totta, mutta en silti menisi tämän ketjun lukijoita neuvomaan että nostavat maksimimäärän lainaa ja ostavat niin ison kämpän kuin mahdollista (välittämättä esim. siitä että tarvitsevat ehkä 2kpl autoja koska asunto on niin kaukana isommista keskuksista ja työpaikoista) koska uskallan väittää että aivan varmasti korot tulevat seuraavien 25v sisällä nousemaan ja tappiin otettu laina (95%) maksimaalisen kokoisesta asunnosta ei ehkä lohduta jos tulee tilanne että asunto pitäisi saada myytyä nopeasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
573
Ensiasunnon ostajan kannattaakin nyt ostaa niin iso asunto kuin mahdollista, eli ottaa lainaa maksimit. Koska sitten jos olisi tarvetta isommalle asunnolle, niin lainan saanti ei ole enää niin helppoa.
Tähän se järjestelmä näyttää kannustavan ja tuossa toiminnassa ei ole kyllä mitään järkeä. Tähän vielä lisäksi tuo varainsiirtovero.
 
Liittynyt
22.01.2018
Viestejä
19
Kauppalehden juttu samasta aiheesta OP:n kommenteilla. Aika samoilla linjoilla olen itsekin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...ottojen-ja-taloyhtiolainojen-kasvuun/tTmxcc5a

OP:n Pölönen: Lainakatto on väärä lääke, ei pure kulutusluottojen ja taloyhtiölainojen kasvuun

Kaikki kotitalouksien velat kertova positiivinen tulorekisteri on parempi lääke velkaantumiseen kuin asuntolainakatto, sanoo OP Ryhmän pankkitoiminnan johtaja Jouko Pölönen.


OP:n ja muita pankkeja edustavan Finanssialan mielestä velkaantumista pitäisi hillitä muilla keinoin kuin asuntolainojen lainakattoakiristämällä.

”Finanssivalvonta ei käytä oikeita lääkkeitä”, kommentoi OP:n pankkitoiminnan johtaja Jouko Pölönen.

OP Ryhmä ei ole huolissaan velkaantumisesta.

”Kotitalouksien velkaantuminen on kyllä kasvanut, mutta varallisuus on kasvanut vielä nopeammin. Kotitalouksien nettovelkasuhde on laskenut”, Pölönen sanoo.

Eikä ongelma ole asuntolainojen vaan muiden lainojen kasvu.

Fivankin mukaan asuntolainakanta on kasvanut vain reilut kaksi prosenttia viimeisen vuoden aikana. Taloyhtiöiden lainat sen sijaan kasvaneet lähes 11 prosenttia ja kulutusluotot 5,7 prosenttia.


OP:n mielestä pikaluottojen myöntäminen tarvitsee sääntelyä asuntolainoja kipeämmin.

Fiva päätti kuitenkin laskea asuntolainakaton 90:stä 85 prosenttiin. Ensiasunnonostajia heinäkuussa voimaan tuleva tiukennus ei koske.

Pankkeja on moitittu aiemmankin lainakaton kiertämisestä.

Pölösen mukaan jotkut pankit ovat saattaneet täydentää asuntolainaa kulutusluotoilla, jos ostajan omarahoitusosuus ei riitä. OP:ssä ei hänen mukaansa näin tehdä.

”Kulutusluottoja kasvattaa etenkin se, että alalle on tullut paljon muita luottoa myöntäviä toimijoita”, Pölönen vastaa.

Lisäksi vakuutusyhtiöt myöntävät omavelkaisia takauksia. Nekin lisäävät lainanottomahdollisuuksia silloin, kun omat pääomat eivät riitä.

Kaikki kotitalouden velat rekisteriin
Finanssialan pääekonomistin Veli-Matti Mattilan mielestä katon nosto on haitallinen, koska se heikentää työvoiman liikkumista työn perässä. Se taas hidastaa talouskasvua.

Mattila muistuttaa, että putkessa on muita velkaantumista hillitseviä toimia, joiden vaikutus olisi pitänyt katsoa ensin.

Vasta vuoden alusta tuli voimaan uusi riskipainolattia. Se tarkoittaa, että pankeilta vaaditaan entistä enemmän omia pääomia suhteessa asuntoluottoihin. Kiristys koski eniten isoja pankkeja, jotka käyttävät sisäisiä riskinlaskentamalleja.

”Se on uusi väline, jonka vaikutuksesta velkaantumiseen ei ole vielä tietoa”, Mattila sanoo.

Pölösen ja Mattilan mukaan myös positiivisen luottorekisterin käyttöönottoa olisi pitänyt odottaa.

Oikeusministeriö selvittää parhaillaan, mitä tietoja rekisteriin voisi merkitä ja mihin niitä voisi käyttää. Selvitys on valmistumassa kesäkuun lopussa.

Ajatus on, että positiiviseen luottorekisteriin kerättäisiin kaikki henkilön lainat, mahdollisesti myös pääomat ja tulot. Ruotsissa tällainen rekisteri jo on.

Näin katto leikkaa asuntolainaa
”Lainanottaja saa jatkossa vähemmän lainaa eli hän tarvitsee lisäsäästöjä tai nykyistä enemmän muita vakuuksia. Tai sitten on vain mietittävä uudestaan, miltä alueelta ja minkä kokoisen asunnon ostaa”, Mattila sanoo.

Tällä hetkellä 300 000 euron asuntoon voi saada lainaa enintään 270 000 euroa, jatkossa enää 255 000 euroa.

Kasvukeskuksissa pankit hyväksyvät yleensä vakuudeksi noin 70 prosenttia asunnon hinnasta. Tässä tapauksessa 210 000 euroa. Loppuosa pitää kattaa lisätakauksilla tai muilla vakuuksilla.

Fiva on aika ajoin pohtinut lainakatolle myös muita vaihtoehtoja. Yksi mahdollisuus olisi sitoa katto kotitalouden tuloihin tai asunnon vakuusarvoon.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
En oikein ymmärtänyt pointtiasi sillä minun viestini käsitteli ensiasunnon ostamista lainalla omaan käyttöön, ei tilannetta jossa on useita sijoitusasuntolainoja ja otetaan remonttilainaa pankin vaihtamisen yhteydessä. Vai otitko uuden asuntolainan tuossa samassa? Ehkä viestistäsi oli saanut enemmän irti jos olisit kertonut paljonko sitä velkaa lopulta on ja minkälaiset ansio- ja pääomatulosi ovat.
Katsoin ja tiedän velkasi oma asunto velka (ei sijoitus asunto laina) 200k+ ja marginaali sitä 0.45+12kk ja hehkutat Osuuspankkia. Kyllä se Danske Bank antaa hyvät ehdot varsinkin jos on Insinööri litto asiakas ja Insinööri liitos on ollut jo apua työssä ja myös saa sen mitä maksaa ottaa pois kun maksaa valtiolle veroa.

Nettotulot sinun en tiedä enkä myös mitä maksat jne onko lapsia ja autoa jne.

Minun nettotulot eivät ole hyvät mutta kun en maksa paljoa oikein mistään.
Viking Line risteilyn vapaalippu joka ei saa käyttää Perjantai/Lauantai mutta hytti+risteily+seisova pöytä saan syödä 2h+ maksaa minulle 33 euroa+saan bonuksen joku 10 euroa ilmaista tax free shop. Sunnuntai aamu saa toki käyttää lippua ja tulee risteily takaisin maihin maanantai aamulla niin voi mennä töihin mutta toki stressiä se on hieman, mutta kun minun ja ystäväni työpaikka on myös sama ja ei ole pakko mennä aikaisin töihin maanantaina.

Kun teen sen lentomatka ystävän kanssa niin ei maksa paljon lento+hottelli ehkä 300-400 euroa edes takaisin. Siiten ehkä jopa käytän 500-1000 euroa siellä mutta se on minun asia.

Tietysti ehkä teen joskus DREAM matkan joka maksaa PALJON ennemän!...


Et itse kerro netto tuloja tai menoja... minun netto ei ole hyvä mutta kun en maksa paljoa.

Pankki kysyy tulot ja menot. Kun selitin menot miten vähän menoja pankilla oli vaikea uskoa.

Vähän niin kuin nuori pikku siskoni 29 vuotias ostamassa ensi asuntoa... Säästöä en tiedä miten paljon hänellä on mutta veikkaan että siinä 50k-100k omaa rahaa tilillä ja siskoni joutui selittää miten on niin paljon säästöjä. Isäni oli lääkäri ja kuollut niin hieman perintöä tullut.
 
Viimeksi muokattu:

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 267
Katsoin ja tiedän velkasi oma asunto velka (ei sijoitus asunto laina) 200k+ ja marginaali sitä 0.45+12kk ja hehkutat Osuuspankkia. Kyllä se Danske Bank antaa hyvät ehdot varsinkin jos on Insinööri litto asiakas ja Insinööri liitos on ollut jo apua työssä ja myös saa sen mitä maksaa ottaa pois kun maksaa valtiolle veroa.

Nettotulot sinun en tiedä enkä myös mitä maksat jne onko lapsia ja autoa jne.

Minun nettotulot eivät ole hyvät mutta kun en maksa paljoa oikein mistään.
Viking Line risteilyn vapaalippu joka ei saa käyttää Perjantai/Lauantai mutta hytti+risteily+seisova pöytä saan syödä 2h+ maksaa minulle 33 euroa+saan bonuksen joku 10 euroa ilmaista tax free shop. Sunnuntai aamu saa toki käyttää lippua ja tulee risteily takaisin maihin maanantai aamulla niin voi mennä töihin mutta toki stressiä se on hieman, mutta kun minun ja ystäväni työpaikka on myös sama ja ei ole pakko mennä aikaisin töihin maanantaina.

Kun teen sen lentomatka ystävän kanssa niin ei maksa paljon lento+hottelli ehkä 300-400 euroa edes takaisin. Siiten ehkä jopa käytän 500-1000 euroa siellä mutta se on minun asia.

Et itse kerro netto tuloja tai menoja... minun netto ei ole hyvä mutta kun en maksa paljoa.

Pankki kysyy tulot ja menot. Kun selitin menot miten vähän menoja pankilla oli vaikea uskoa.

Vähän niin kuin nuori pikku siskoni 29 vuotias ostamassa ensi asuntoa... Säästöä en tiedä miten paljon hänellä on mutta veikkaan että siinä 50k-100k omaa rahaa tilillä ja siskoni joutui selittää miten on niin paljon säästöjä. Isäni oli lääkäri ja kuollut niin hieman perintöä tullut.
Olet ihan itse kommenttoinut tulojani tässä ketjussa ja olen ne tänne joskus viime vuoden puolella kertonut kun aktiivisemmin päivitin meidän lainaneuvottelujen tilannetta. Samalla kerroin ammattini, puolisoni ammatin, onko lapsia ja oikeastaan kaiken oleellisen mikä voisi vaikuttaa saataviin lainaehtoihin ja näin mahdollisesti auttaa muita lainanhakijoita.

Aikaisemman viestini pointti ei ollut se, että olisin erityisen kiinnostunut jonkun tuloista. Pointtini oli se, ettei se tuo mitään hyödyllistä vertailukelpoista tietoa muille kun kerrotaan pelkkä marginaali, puhutaan useista sijoitusasunnoista ja miten otat pankin vaihtamisen yhteydessä remonttilainaa ja en ihan oikeasti saanut kiinni siitä mitä yritit viestilläsi vastata viestiini. Kirjoitat pitkät rimpsut tekstiä mutta samalla jätät puolet kertomatta ja aihe harhailee Viking Linen buffetista siskosi perintöön.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Olet ihan itse kommenttoinut tulojani tässä ketjussa ja olen ne tänne joskus viime vuoden puolella kertonut kun aktiivisemmin päivitin meidän lainaneuvottelujen tilannetta. Samalla kerroin ammattini, puolisoni ammatin, onko lapsia ja oikeastaan kaiken oleellisen mikä voisi vaikuttaa saataviin lainaehtoihin ja näin mahdollisesti auttaa muita lainanhakijoita.

Aikaisemman viestini pointti ei ollut se, että olisin erityisen kiinnostunut jonkun tuloista. Pointtini oli se, ettei se tuo mitään hyödyllistä vertailukelpoista tietoa muille kun kerrotaan pelkkä marginaali, puhutaan useista sijoitusasunnoista ja miten otat pankin vaihtamisen yhteydessä remonttilainaa ja en ihan oikeasti saanut kiinni siitä mitä yritit viestilläsi vastata viestiini. Kirjoitat pitkät rimpsut tekstiä mutta samalla jätät puolet kertomatta ja aihe harhailee Viking Linen buffetista siskosi perintöön.
Ok löysin lopulta Bruttotulot 8k teillä todella hyvä onnittelen. Teillä on myös vakaat työt.

No niin olet kyllä hyvä expert ja kunniotan sinua en bruttotuloja kiinnosta enemmän kiinnosta netto tulot... minun netto tulot on noin 2.3k-3.2k (sitä voi saada joskus bonusta ylityö, iltatyö lauantai työ niin tulot vaihtelee) kaikki mukana myös esim vuokratulot 3 asuntoa yksiötä pääkaupunkiseutu tuosta nettotulo on oikea nettotulo on vähennetty yhtiövastike, vero jne vuokratuloista myös Bank Norwegian tulo-30% vero sitä Bank Norwegian korko tulo. Ei ole vaimoa vielä... ja siis ei ole puolison menoja myöskään.

Haluan kyllä vaimon ja ajattelin maksaa netti deittiaulusta.


Selitän myös MIKSI tuloni vaihtelee niin hurjasti???
Minulla on osa-aikainen työpaikka mutta joskus sitä voi tehdä todella paljon töitä.

Tuloni ovat: Työtulot+joskus hieman työbonusta+IAET ansiosidonnainen työttömyyskassa+vuokratulot+Bank Norwegian korko siellähän minulla on 30k euroa.

IAET toimii niin että saat tienata 300 euron astiin brutto sitten se palkka joka ylittää sen niin 50% siitä vähentää IAET tuloja.

Kun tekee vähintäin 26 työviikkoa (minimi 18h+ työviikko) niin IAET ansiosidonnaiset päivät reboottaa ja ei ne ole loppumassa minulta.

Jos tekee todella paljon töitä niin IAET voi sanoa tässä kuukaudessa olet tehnyt niin paljon töitä että IAET raha on 0 euroa.

IAET maksaa sen mukaan mitä on arkipäivää kuukaudessa. Helmikuussa koska oli vain 28 päivää mukaanlukien viikonloput niin IAET tulot oli kehnot.

Vuokratulot ei vaikuta ansiosidonnaiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Omiin asunnonhankintasuunnitelmiin näin ensiasunnon ostajana tämä vaikuttaa ehkä vähän päinvastaisesti kuin Fiva toivoo. Kun rahoitusosuus seuraavan asunnon osalta nousee 15% niin into ostaa kerralla isompi asunto kuin juuri tällä hetkellä olisi tarvetta kasvaa. Kuitenkin tarkoitus olisi lisääntyä seuraavan 10 vuoden aikana, joten tähtäin ensiasunnon suhteen siirtyy kolmiosta vähintään neliöön, todennäköisesti isompaankin mikäli pankki myöntää esim 250 000 aiemmin kaavaillun 200 000 sijaan.
Tuolla muutoksella on tosiaan luultavasti juuri tuollainen psykologinen vaikutus, tosin mun mielestä tuota 15% omarahoitusosuutta muissa kuin ensiasunnoissa ei välttämättä kannata pelätä. Jos asuntolaina on otettu esim. 20 vuodeksi, niin reilussa parissa vuodessa on 5% omistusosuus kasvanut 15 prosenttiin, ja siitä eteenpäin kaikki on säästämistä sitä isompaa asuntoa varten (plus mahdollinen ei-pakollinen lisäsäästäminen). Kovin lyhyellä syklillä ei muutenkaan kannata vaihtaa omistusasunnosta toiseen varainsiirtoveron ja muiden kulujen takia, ellei ole pakko.

Tässä muutoksessa kyllä mietityttää se, että kuka lasketaan ensiasunnon ostajaksi. Verottajan kannalta voi olla ensiasunnon ostaja vain kerran. Jos ostaa asunnon, asuu pari vuotta, myy pois ja muuttaa vuokralle tai jonkun muun nurkkiin, tuhlaa kertyneet rahat ja haluaisi myöhemmin taas hankkia omistusasunnon, niin lasketaanko tässä ensiasunnon ostajaksi vai ei? Mielestäni pitäisi laskea, mutta ei näistä koskaan tiedä.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Ymmärtääkseni ensiasunnon ostaja on verottajan mukaan henkilö joka ei ole koskaan omistanut 50% tai enemmän asuinkiinteistöstä tai asunto-osakkeesta.

Tässä on mietitty myös sellaista vaihtoehtoa että ensimmäinen asunto menisi 51-49 jaolla toisen nimiin ja seuraava sitten toisin päin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni tällä tapaa pystyisi varainsiirtoveron kiertämään ja tarvittaessa koplaamaan ASP:n ja valtiontakaukset vielä seuraavaankin kämppään?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 696
Tässä muutoksessa kyllä mietityttää se, että kuka lasketaan ensiasunnon ostajaksi. Verottajan kannalta voi olla ensiasunnon ostaja vain kerran. Jos ostaa asunnon, asuu pari vuotta, myy pois ja muuttaa vuokralle tai jonkun muun nurkkiin, tuhlaa kertyneet rahat ja haluaisi myöhemmin taas hankkia omistusasunnon, niin lasketaanko tässä ensiasunnon ostajaksi vai ei? Mielestäni pitäisi laskea, mutta ei näistä koskaan tiedä.
Ilmeisesti ensiasunnon ostaja on henkilö joka on alle 30v ikäinen (en oikeasti ymmärrä logiikkaa tässä mutta niin se taitaa mennä), ei ole ennen omistanut vähintään 50% asunnosta. Eli käytännössä jos lapsena nimiisi on vaikka hetkellisesti vanhempiesi ansiosta laitettu asunto mikä on sitten myyty et voi olla enää ensiasunnon ostaja.

Edit: tosiaan tuo jako, jos esim. ostaa ensin 49% niin ei menetä ensiasunnon ostajan "bonusta" mutta joutuu tietysti maksamaan 49% veroja joten siitä voi laskea itse sitten kannattaako vai ei. Eli jos miettii pidempää suhdetta missä ostetaan 2kpl asuntoja ja ensin toinen (eka kämppä), sitten toinen (2 kämppä) ottaa sen 51% itselleen ja käyttää sen ensiasunnon bonuksen niin toinen joutuu kuitenkin maksamaan sen 49% veroja...
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Ymmärtääkseni ensiasunnon ostaja on verottajan mukaan henkilö joka ei ole koskaan omistanut 50% tai enemmän asuinkiinteistöstä tai asunto-osakkeesta.

Tässä on mietitty myös sellaista vaihtoehtoa että ensimmäinen asunto menisi 51-49 jaolla toisen nimiin ja seuraava sitten toisin päin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni tällä tapaa pystyisi varainsiirtoveron kiertämään ja tarvittaessa koplaamaan ASP:n ja valtiontakaukset vielä seuraavaankin kämppään?
Tuolla tavalla pystyt puolittamaan maksettavan varainsiirtoveron, mutta ei sitä kokonaan poistamaan. Eli 49% omistaja maksaa tuosta osuudestaan varainsiirtoveron normaalisti, koska hän ei ole ensiasunnon ostaja. Tämä voi siis kannattaa jos tiedät että tulet ostamaan jatkossa kalliimman asunnon kuin mitä ensiasunto on.

Tässä muutoksessa kyllä mietityttää se, että kuka lasketaan ensiasunnon ostajaksi. Verottajan kannalta voi olla ensiasunnon ostaja vain kerran. Jos ostaa asunnon, asuu pari vuotta, myy pois ja muuttaa vuokralle tai jonkun muun nurkkiin, tuhlaa kertyneet rahat ja haluaisi myöhemmin taas hankkia omistusasunnon, niin lasketaanko tässä ensiasunnon ostajaksi vai ei? Mielestäni pitäisi laskea, mutta ei näistä koskaan tiedä.
Millä ihmeen logiikalla? Kyseessähän on silloin toinen omistamasi asunto jos olet jo yhden omistanut niin millä järjellä olisit jälleen ensiasunnon ostaja?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Ilmeisesti ensiasunnon ostaja on henkilö joka on alle 30v ikäinen (en oikeasti ymmärrä logiikkaa tässä mutta niin se taitaa mennä), ei ole ennen omistanut vähintään 50% asunnosta. Eli käytännössä jos lapsena nimiisi on vaikka hetkellisesti vanhempiesi ansiosta laitettu asunto mikä on sitten myyty et voi olla enää ensiasunnon ostaja.
Alle 40 v tuo ikäraja, ei 30 v.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 649
Tässä on mietitty myös sellaista vaihtoehtoa että ensimmäinen asunto menisi 51-49 jaolla toisen nimiin ja seuraava sitten toisin päin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni tällä tapaa pystyisi varainsiirtoveron kiertämään ja tarvittaessa koplaamaan ASP:n ja valtiontakaukset vielä seuraavaankin kämppään?
No näinhän se kannattaa ehdottomasti tehdä. Ensimmäinen asunto ostettiin 70/30 (minä/vaimo) jaolla ja seuraava 40/60 jaolla. Koska jälkimmäisessä oli vielä kyseessä melko arvokas kiinteistö, niin säästö varainsiirtoverossa oli huomattava.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Millä ihmeen logiikalla? Kyseessähän on silloin toinen omistamasi asunto jos olet jo yhden omistanut niin millä järjellä olisit jälleen ensiasunnon ostaja?
Siis ajattelen nyt Fivan näkökulmasta. Koska kyseessä ei ole laki, niin on mahdollisuus, että järkeäkin saisi käyttää. Ikävää, jos menneiden virheiden takia vuokralta takaisin omistusasuntoon ei pääse, jos ei onnistu säästämään sitä 15% osuutta hinnasta, kun taas aiemmin mokaamattomalta vaaditaan vain 5% osuus. Toki rajanveto on vähän vaikeaa, eli tuollaisen skenaarion salliminen voisi mahdollistaa erinäiset peliliikkeet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Alkoipa ärsyttämään tämä OP pankkiasioiden hoito. Meinasin nostaa "pienen" summan lainaa asunnon peruskorjausta varten. OP:ssa ilmoitettiin että kahden viikon päähän saa ajan konttoriin. Minä sitten pyysin että saisiko nopeampaa kun jotenkin vain tuntuu että ei voi noin kauan mennä. No sain soittoajan seuraavalle päivälle. Seuraavana päivänä pankkisetä jutteli niitä näitä ja siitä sitten sovittiin verkkoneuvottelu (viikon päähän) eiliselle. No eipä sieltä mitään kuulunut. Meillä on kuitenkin vakuudet, tulot ja yms.. kunnossa niin luulisi pankkia nyt edes vähän kiinnostavan. Itseasiassa mietin että miksi tätä asiaa ei voinut hoitaa kokonaan verkossa? Onko muilla pankeilla yhtä kankeaa (paskaa palvelua)??

ps. Olisin motivoitunut pankin vaihtaja. OP:ssa kuitenkin viimeiset 20 vuotta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Itseasiassa mietin että miksi tätä asiaa ei voinut hoitaa kokonaan verkossa? Onko muilla pankeilla yhtä kankeaa (paskaa palvelua)??
Käsittääkseni Nordealla voi tänä päivänä hoitaa koko homman videoneuvotteluna. Tosin verkkotapaaminen vaatii Nordean asiakkuuden, tunnistautuminen toimii vain Nordean pankkitunnuksilla, joten asiakkaaksi pitää ryhtyä ennen kuin neuvotteluita voi käydä verkossa. Tosin asiakkuudenkin voi avata verkossa suht helposti jos löytyy toisen pankin tunnarit ja passi tai henkilökortti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Alkoipa ärsyttämään tämä OP pankkiasioiden hoito. Meinasin nostaa "pienen" summan lainaa asunnon peruskorjausta varten. OP:ssa ilmoitettiin että kahden viikon päähän saa ajan konttoriin. Minä sitten pyysin että saisiko nopeampaa kun jotenkin vain tuntuu että ei voi noin kauan mennä. No sain soittoajan seuraavalle päivälle. Seuraavana päivänä pankkisetä jutteli niitä näitä ja siitä sitten sovittiin verkkoneuvottelu (viikon päähän) eiliselle. No eipä sieltä mitään kuulunut. Meillä on kuitenkin vakuudet, tulot ja yms.. kunnossa niin luulisi pankkia nyt edes vähän kiinnostavan. Itseasiassa mietin että miksi tätä asiaa ei voinut hoitaa kokonaan verkossa? Onko muilla pankeilla yhtä kankeaa (paskaa palvelua)??

ps. Olisin motivoitunut pankin vaihtaja. OP:ssa kuitenkin viimeiset 20 vuotta.
Olen kuullut muutamasta tapauksesta jossa vanha asiakas ei ole samassa arvossa kuin uusi asiakas, esimerkiksi allekirjoittaneelle ei oma pankki antanut marginaalia ollenkaan kun alustavaa lainatarjousta kyseltiin. Sanoivat vaan että lainalupauksen saatte ja katsotaan tarkemmat ehdot/muodollisuudet myöhemmin. Tästä hivenen suivaantuneena sanoin, että jos venkoilette ettekä anna edes alustavaa tarjousta niin jätän kokonaan pois tarjouskilvasta. Saimme sieltä lopulta asiallisen alustavan tarjouksen, mutta kyllähän tuosta jäi huono maku suuhun ja vaihto toiseen pankkiin tulee tapahtumaan mikäli kilpailevat tarjoukset pääsevät tarpeeksi lähelle tarjouksissaan.

Tuo palvelun paskuus ei ole aina tietyn pankin vika, vaan jokaisessa pankissa on hyviä ja huonoja työntekijöitä. Parin vuoden sisään olen kolmesti hakenut netistä lainatarjoukset kun kohdetta ei olekkaan löytynyt ja tarjoukset vanhentuneet. Sanoisin että se on tuurista kiinni sattuuko kohdalle osaava ja pätevä asiakaspalvelija vai sellainen jota ei oikeasti kiinnosta asiakkuudet. Viimeisin paska kokemus nordealta, netistä tein hakemuksen ja soitti jostain peräkylän pankista 200km päästä virkailija ja ei sillä ollut aikomustakaan tehdä meille kilpailukykyistä tarjousta. Tarjouksessa oli esimerkiksi korkoputken sisältävä tarjous vaikka nimenomaan keskusteltiin että emme ota korkoputkia, marginaalikin oli tyyliin 0,4% korkeampi kuin puhelimessa keskustellut muiden alustavat. Tätä edeltänyt nordean tarjous oli saman kaupungin konttorilta, mutta tehtiin puoli vuotta aiemmin ja se oli silloin kilpailukykyinen muihin nähden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Olen kuullut muutamasta tapauksesta jossa vanha asiakas ei ole samassa arvossa kuin uusi asiakas, esimerkiksi allekirjoittaneelle ei oma pankki antanut marginaalia ollenkaan kun alustavaa lainatarjousta kyseltiin. Sanoivat vaan että lainalupauksen saatte ja katsotaan tarkemmat ehdot/muodollisuudet myöhemmin. Tästä hivenen suivaantuneena sanoin, että jos venkoilette ettekä anna edes alustavaa tarjousta niin jätän kokonaan pois tarjouskilvasta. Saimme sieltä lopulta asiallisen alustavan tarjouksen, mutta kyllähän tuosta jäi huono maku suuhun ja vaihto toiseen pankkiin tulee tapahtumaan mikäli kilpailevat tarjoukset pääsevät tarpeeksi lähelle tarjouksissaan.
Ei ne meillekään alkaneet keskustelemaan marginaalista. Lupasivat vain että on hyvä :) Meidän tapauksessa on selvää että laina saadaan, mutta olisin nyt halunnut saada marginaali tietoon ja paperit samantien hoitoon. Onko niin että meillä on joko liian vähän velkaa tai liian vähän säästöjä niin ei kiinnosta? Toki muutaman kuukauden kun säästää niin koko lainaa edes tarvitse.

Tuo palvelun paskuus ei ole aina tietyn pankin vika, vaan jokaisessa pankissa on hyviä ja huonoja työntekijöitä.
Se on juuri näin ettei se ole pankin vika jos työntekijää ei kiinnosta. Toisaalta se on pankin vika jos pitää asiakaspalvelussa paskaa väkeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Itse olin kuukausi sitten yhteydessä verkkopankista viestillä omaan pankkiini (S-pankki) ja lopulta nyt veivaamisen jälkeen päästiin sovintoon 0,5 marginaalista, jonka lisäksi suostuivat laittamaan nykyisen negatiivisen euriborin täksi vuodeksi, vaikka lainaehtojen mukaan se ei voisi negatiiviseksi mennä. Alunperin oli 1,4 marginaali neljän vuoden takaa kun laina oli otettu.
 
Liittynyt
22.01.2018
Viestejä
19
Tuo palvelun paskuus ei ole aina tietyn pankin vika, vaan jokaisessa pankissa on hyviä ja huonoja työntekijöitä.
No kyllä se oikeastaan on loppujen lopuksi sen pankin vika. Pankki valitsee ja ohjeistaa työntekijänsä. On työpaikan työkulttuurista kiinni pitävätkö sen työntekijät esimerkiksi lupauksensa asiakkaille yhteydenotoista ja soittoajoista, puhumattakaan isommista asioista. "Kaikki ongelmat ovat johtamisongelmia".
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
No kyllä se oikeastaan on loppujen lopuksi sen pankin vika. Pankki valitsee ja ohjeistaa työntekijänsä. On työpaikan työkulttuurista kiinni pitävätkö sen työntekijät esimerkiksi lupauksensa asiakkaille yhteydenotoista ja soittoajoista, puhumattakaan isommista asioista. "Kaikki ongelmat ovat johtamisongelmia".
Totta. Lisäksi on vielä nämä inhimilliset "huonot päivät" jolloin tahtoo työteho olla muutenkin hetkellisesti heikentynyt ja tämähän toki on näkyvästi esillä juurikin asiakaspalvelutyössä.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 497
Itellä oli sama ongelma OP:n kanssa. Tuntui tosi nihkeältä lainan saanti ja sit kun oli soittoaika niin ei kukaan soittanutkaan. Sit tuli kyllä jälkeenpäin kysely miten tyytyväinen oli asiointiin.

Olisin halunnut Nordeasta pois mutta kaikki meni niiden kanssa niin jouhevasti että toistaiseksi nyt ollaan siellä.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
230
Mä en saanut edes uutena potentiaalisena asiakkaana OP:sta mitään lainatarjousta. Ei vastanneet kahteen lomakkeella tehtyyn kyselyyn, yritin soittaa perään, ei vastausta eikä saa laitettua soittopyyntöä. Totesin sitten että pitäköön pankkinsa ja jatkoin neuvotteluja muiden kanssa.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Tänään sain 100% asuntolainan, 0.633% marginaalilla, 10v 2.33% korkokatto 0.766%

Yhteensä alkaa 1.45% korolla lyhennykset pyörimään.

Hieno fiilis
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Ei sitten tänäänkää olleet yhteydessä sieltä OP:sta. Pakko vissiin alkaa soittelemaan muihin pankkeihin...
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
Ensiasunto hakusessa, vaan kehnosti tuntuu olevan sopivia asuntoja tarjolla järkevään hintaan. Velattomat pyyntihinnat 70-80 luvun rivitalokolmioissa ja -neliöissä tuntuu pyörivän 90-130 tuhanen euron paikkeilla. Lähes kaikissa yhtiössä tuntuu olevan jonkinmoista ongelmaa ulkoseinillä rakenteiden takia. Yhdessäkin yhtiössä oli parista asunnosta kaivettu olohuone auki ja parista viereisestä vain tiivistetty lattian ja seinän kulmat.

Uudempia taloja ei tunnu kaupungista löytyvän, kun on kuitenkin muuttotappiokunta. Kyllähän pankista lainaa saisi, vaan sairaan kalliiksi tulee sitten maksella nuita korjauksia ja tulevia remontteja. Jossain yhtiöissä käyttövesiputket on uusittu, mutta myyjät kuvittelee saavansa vähintään remontin summan ellei enemmän takaisin. Pitäs vaan laput silmillä maksaa liikaa ja elää 15 vuoden päästä velattomassa talo vanhuksessa. Todennäköisesti vuosien varrella saa maksella kalliita remonteja ja ihmetellä, kun loput kunnan väestöstä on muuttaneet kasvukeskuksiin ja taloa pääseekin purkamaan.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 032
Ei sitten tänäänkää olleet yhteydessä sieltä OP:sta. Pakko vissiin alkaa soittelemaan muihin pankkeihin...
Ilmeisesti OP pitänyt toimintamallin ennallaan. Itse kyselin 4 vuotta sitten asuntolainaa kyseisestä puljusta, en saanut koskaan vastausta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 036
Viestejä
4 193 173
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom