Kiitos vastauksista. Mietin täs, ku olis yli 300 000 euron kämppä myynnissä 230 000 eurolla. Toki putkiremppa tulossa ja joku 12 % arvonlasku PK-seudulla noista vuoden 2021 hinnoista. Mitään syytä ei tosin ole sinällään muuttaa, mut jos asuis siel jonku vaik viis vuotta ni se olis taas joku 300 000 euron kämppä. Jos vaik 200 000 eurolla sais sen, ni olis tyyliin 50 000 euron profit, ku vähentää putkiremontin kulut.
Yleinsä juuri ennen putkiremppaa ostetusta kämpästä maksaa ”liikaa”. Eli asunnosta saa pyydettyä enemmän, mitä putkirempan jälkeen.
Muutamia putkiremppa kohteita olen serannut ennen remppaa ja sen jälkeen (yhtä myös harkitsin mahdollisena ostokohteena). Taloyhtiöissä asuunot olivat noin 80k hintapyynniltään ennen remppaa ja rempan jälkeen hinta n. 130k josta yhtiölainaa about 70k.
Jos ennpahasti väärin muista niin noin 5v rempan jälkeen asunnosta saa yleinsä sen verran, että putkirempan kanssa jää ”nollille”.
Oletan, että välittäjä kaupitellut sillä, että tulee 70k laina asuntoon ja ”arvo nousee”, että nyt sais halvalla. Todennäjöisempää on, että naaprit myyvät rempan jälkeen saman tasoista kämppää ja honta on 10-20k vähemmän, mitä itse tuli maksaneeksi, kun remppalaina lasketaan mukaan.
Toki poikkeuksia on, mutta tuo on hyvä pitää mielessä, jos aikoo asuntoa myydä esim viiden vuoden päästä remontista.
itse ostaisin vasta putkiremontin jälkeen. Paitsi, jos kohde olisi jotenkin niin uniikki, että en uskoisi vastaavaa löytäväni markkinoilta.
Hyvä on myös pitää mielessä, että sen putkirempan aikana joutuu asumaan muualla ja ne asumiskulut tulee omasta pussista.
Niin se itsellekkin välittäjö sanoi, että ”remontti on laskettu hintaan” ja toki muutamia vuosia aiemmin hintapyynnit oli n. 70k enemmän. Hiljattain samasta yhtiöstä tuli vastaavalla pohjalla asunto myyntiin 130k pyynnillä ja melkein heti rempan jälkeen velaton pyynti yhdestä vastaavasta oli 65k. Putkirempasta on nyt about neljä vuotta. Kustannus arvio arvio oli siis kyseiselle kämpälle 70k ja muistaakseni toteutunut oli 75k.