Laitoin kysymyksen pankkiinkin, mutta pitkät pyhät niin ajattelin jos täältä saa fiksuja vastauksia. Olen arvioimassa asunnon hintaa kolmannella osapuolella ja katson siitä tuon 10% osuuden. Faija on osuutensa maksanut pankille, joten se on täysin hänen omistuksessa. Pystyykö siis hän antamaan minulle tuon 10%, että omistaisin 100%. Tätä vastaan tehtäisiin kirjallinen sopimus, että maksan 500€ kuussa, niin pitkään kun 10% osuus on maksettu. Vai pitääkö alkaa ottamaan lainaa ja maksamaan sitä kautta korkoja yms.
Voisin siis mielellään maksaa, mutta en haluaisi ottaa lainaa = korkoja/ylimääräisiä kuluja.
Jos saat pankista vastauksen, niin ihmettelen todella. Ehkä joku pankin lakimies voisi tähän suullisesti tapaamisessa vastata, mutta olisi erittäin epäammattimaista jos joku pankin random virkailija alkaisi neuvoa veroasioissa (että miten kierrät verot mahdollisimman helposti). Eli koko kysymyksellähän ei ole mitään tekemistä pankin kanssa. Tätä voisi verrata siihen, että kysyisit pankista, että mistä materiaalista kannattaa rakentaa talo, johon olet lainaa ottamassa. Tätä pitäisi kysyä verottajalta, eikä missään nimessä pankista.
Niin siis velkakirja toimii kyllä, eli maksat jollain aikataululla tämän takaisin (ilman korkoa). Todellisuudessa isäsi voisi jopa antaa nämä rahat sinulle käteisenä tai sen puitteissa mitä toiselle voi lahjoittaa ilman lahjaveroa.
Vero miltä et voi mitenkään välttyä on varainsiirtovero. Eli kun ostat 10% asunnosta, niin maksat tästä kymmenestä prosentista varainsiirtoveron oli myyjä kuka tahansa. Ja tämän joudut myös ilmoittamaan ihan itse verottajalle.
Eli pankkiasioissa pankki on oikea taho, jolta voi kysyä ja veroasioissa taas ihan verottajan palvelunumerot palvelee oikein hyvin. Itse tuli vuosia sitten tehtyä niin, että tein uudisasunnosta kaupan yksin. Sitten kuitenkin halusimme muuttaa asian niin, että tähän asuntoon tulee myös toinen omistaja. Soitin verottajalle ja kysyin asiaa, että miten tämä on mahdollista ja mahdollisimman pienellä kululla. Vastaus meni näin, että lupasi selvittää vielä asiaa, mutta jos tästä olisi tehty kauppa, niin ostaja olisi maksanut varainsiirtoveron ostamastaan osuudesta. Parin päivän päästä sain soiton ja tiedon, että asiasta löytyy korkeimman oikeuden päätös ja jos myyjä suostuu purkamaan kaupan ja tekemään sen uusiksi, niin silloin voimme välttyä kokonaan varainsiirtoverolta. Tämä sopi myyjälle, joten sillä mentiin.
Eli verottaja ei ole missään nimessä taho mitä pitää jotenkin pelätä, vaan heiltä saa oikein loistavat (ja oikeat) vastaukset jos haluaa kysyä veroasioista.