Niin, että pitää osata ottaa huomioon, mutta ei kukaan osannut ottaa huomioon?
Jos oikeasti ajattelisi, että huominen voi olla tätä päivää surkeampi, niin kyllä se melko ankeaa elämää olisi. Et sinäkään oikeasti niin elä.
Varmaan aika moni suunnittelee tulevaisuutta sen mukaan että miettii miten ajattelee sen menevän ja sitten menee siihen all in. Kun sitten asiat ei menneetkään niin kuin kuviteltiin niin on ihan onnesta kiinni pääseekö jaloilleen vai ei.
Tai sitten, varsinkin nuoremmat, voi olla aidosti miettimättä tulevaisuutta ja elää vain tässä hetkessä. Ja kaikki otetaan vastaa sellaisena kuin ollaan, valmistautumatta.
Ja sitten on niitä joilla elämänhallinta on muutenkin pielessä. Itse kuuluin tähän kategoriaan nuorempana. Oma elämäni lähti paremmalle uralle kun tapasin nykyisen vaimoni joka on alusta asti sparrannut ja tukenut minua olemaan parempi versio itsestäni.
Oma filosofiani lähtee siitä että vaihtoehtoja voi pohtia sitoutumatta niihin - ei ole mitenkään ristiriitaista pohtia asunnon arvonnousua ja huomattavaa arvonlaskua eikä ole mitään tarvetta päättää kumpi tulee toteutumaan. Itse asiassa on parempikin järjestää asiat niin että kumpi tahansa johtaa vähintään tyydyttävään lopputulokseen.
Ketjun aiheeseen liittyen olemme juuri muuttaneet omistusasuntoon joka on molemmille ensimmäinen (vaikka olemmekin 40+). Vaimoni kuuluu vähän tilanteesta riippuen jompaankumpaan kahdesta ensimmäisestä kategoriasta, itse mietin eri skenaarioita ja miten niistä selvitään paljonkin.
Ei se että miettii esimerkiksi omaa kuolemaa ja miten siihen varaudutaan (henkivakuutus jotta perheellä asiat menisi hyvin) taikka miten estetään taloyhtiön konkurssi laajemmissa osakkaiden mahdollisissa maksuvaikeuksissa ole minusta ankeaa. Minulle tuottaa turvallisuuden tunnetta selvittää itselle nämä skenaariot ja keinot niiden hallintaan.
Ja nyt olen erityisen onnellinen että otin asuntolainaan viime kesänä 10 vuoden kiinteän koron, vaikka en kotkojen nousuun lähivuosina tuolloin uskonutkaan. Oli vain fiksua maksaa vähän ylihintaa siitä että korkojen noustessa selusta on turvattu. Tuolloisessa negatiivisten korkojen maailmassa ei korkojen lisälaskuunkaan ollut juuri vaaraa, joten pankki ei voi tämän kiinteän koron ennenaikaisesta purkamisesta juuri veloittaa jos siihen tilanteeseen päätyisin tulevaisuudessa.
(Olen varmaankin yksi harvoista joka katsoo turvallisuusbriiffin lentokoneessa joka ikinen kerta. Ja tutustun hotellihuoneen evakuointiohjeisiin. Ja olen tyytyväinen että uudessa asunnossa ei ole eteisessä sisään aukeavaa sisäovea.)