Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 767
Loppupeleissä koroissa olennaisinta on reaalikorkojen suuruus. Nyt reaalikorot ovat inflaation kiihtyessä painuneet ennätyksellisen alas. Mahdoton on nähdä tilannetta, jossa inflaatio pysyisi korkealla, mutta korkoja ei nostettaisi reippaasti.
Tällähän ei tavallisen palkansaajan kanssa ole hirveästi merkitystä mikäli tulot eivät nouse suhteessa inflaatioon.

Mutta asiasta voinee jatkaa vaikkapa tuolla Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 409
Jaahas, mitähän vittua sitä nyt sitten tekisi. Viime perjantaina piti olla asuntokaupat ja siinä samassa hallintaoikeuden siirtyminen. Yksi myyjäosapuolista on kuolinpesä. Kaupat kuitenkin lykkääntyivät viime hetkellä ja pankista tuli vaan viesti että myyjän pankki vaatii jotain lisäselvityksiä kuolinpesästä. Äsken tuli sitten välittäjältä viesti, että eivät olleet osanneet varautua siihen, että pankki vaatii kuolinpesään liittyvän virkatodistuksen. Kuulemma sellaisen saamisessa saattaa mennä viisikin viikkoa. Välittäjä ehdottaa, että kaupat tehtäisiin viimeistään 15.7., mikä on vähemmän fantsua, koska nykyinen kämppä pitää olla tyhjä noin viikkoa ennen sitä.

Kauppakirjaluonnoksessa ja virallisessa tarjouksessa on klasuulit, että jos kauppa hallinnan siirto viivästyy myyjän takia, maksetaan 1500€ kertaluonteinen maksu, sekä 500€ jokaiselta alkavalta viikolta kun viivästys jatkuu. Nähdäkseni voisin tätä ihan helposti vaatia. Tilannetta kuitenkin vähän mutkistaa se, että ollaan oltu jo aika paljon tekemisissä nykyisen (pää)omistajan kanssa, joka on ollut hyvin "reilu" meitä kohtaan; lahjoittanut mm. varmaan parin-kolmen tuhannen euron edestä kämppään jääneitä huonekaluja ja muuta roinaa (ei mitään priimaa, mutta ihan käyttistä silti) ja antanut meille jo avaimetkin jne. (kämppä siis nyt jo tyhjä). Nyt toki herää epäilys, että oliko tämä vain laskelmoitua ennakointia koska hän on koko ajan tiennyt, että alkuperäinen varsin kunnianhimoinen kaupantekoaikataulu (pääosin välittäjän aloitteesta), ei tule toteutumaan?

Eli sinänsä jos nyt vaan ollaan vastavuoroisesti "reiluja", eikä lähdetä keikuttamaan venettä, niin tilanne varmaan menisi ihan omalla painollaan ja voitaisiin jo alkaa remppailemaan ja muuttamaan, kaupat tehdään sitten kun onnistuu. Mutta noin periaatteesta ei vaan oikein hotsittaisi pistää kiinni tuhansia euroja rahaa kämppään, jota en vielä omista. Erityisesti kun luottamus siihen, että tämä homma saataisiin kunnialla maaliin on karissut aika pahasti tässä säädössä.

[edit]

Vastaan itse itselleni: tuo viivästyssakko tulisikin voimaan vain, jos raha olisi vaihtanut jo käsiä. Jos viivästys jatkuu yli 60 päivää, meillä olisi mahdollisuus purkaa kaupat kokonaan, mutta muuten ei. Tosin nykyinen kämppä on jo irtisanottu ja haluamme tuon, joten tässä sitä nyt sitten odotellaan löysässä hirressä. Olkoot varoittavana esimerkkinä, että ei kannata kuolinpesien kanssa olla tekemisissä, ainakaan jos haluaa että hommat hoituu nopeasti ja kitkattomasti.

Toisaalta koska tässä on kyseessä aika täysin välittäjän kämmäily, voisin tietty yrittää vaatia jotain korvauksia sieltä suunnalta, mutta sekin on vähän niin ja näin viitsiikö lähteä jostain satasista tappelemaan satojen tuhansien kaupassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Niin kyse olikin siitä reaalikorosta. Jos inflaatio juoksee, korot nousee ja palkat laahaa niin lopputuloksen tietää kyllä kaikki.
Reaalikorkojen merkitystä ei pidä tuossakaan tilanteessa väheksyä. Jokaisella vastuullisella palkansaajalla on esimerkiksi säästöjä. Ja Suomessa sitä käteistä rahaa makuutetaan tilillä jopa yllättävän paljon. Jos pankkitilillä on vaikka 30 000 euroa, ei ole ollenkaan yhdentekevää, onko reaalikorko 0 % vai vaikkapa -7 %.

Toki se reaalikorko vaikuttaa myös esim. erilaisen velan ottamisen järkevyyteen. Jos inflaatio laukkaa, muutosta ei ole näköpiirissä ja reaalikorot ovat reippaasti negatiiviset, kannustaa se tekemään vaikkapa kotitalon remontit aikaisemmin kuin tilanteessa, jossa inflaatio on matala ja reaalikorot plussalla.

Mutta toki on niin, että tärkeintä on se omien tulojen ostovoima. Kun inflaatiokuva muuttuu nopeasti, tarkoittaa se yleensä hetkellisesti rajua ostovoiman heikentymistä tai nousemista. Seuraavalla palkkaneuvottelukierroksella muuttunut tilanne heijastuu sitten yleensä vahvemmin ansiotasoon.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
702
Jaahas, mitähän vittua sitä nyt sitten tekisi. Viime perjantaina piti olla asuntokaupat ja siinä samassa hallintaoikeuden siirtyminen. Yksi myyjäosapuolista on kuolinpesä. Kaupat kuitenkin lykkääntyivät viime hetkellä ja pankista tuli vaan viesti että myyjän pankki vaatii jotain lisäselvityksiä kuolinpesästä. Äsken tuli sitten välittäjältä viesti, että eivät olleet osanneet varautua siihen, että pankki vaatii kuolinpesään liittyvän virkatodistuksen. Kuulemma sellaisen saamisessa saattaa mennä viisikin viikkoa. Välittäjä ehdottaa, että kaupat tehtäisiin viimeistään 15.7., mikä on vähemmän fantsua, koska nykyinen kämppä pitää olla tyhjä noin viikkoa ennen sitä.

Kauppakirjaluonnoksessa ja virallisessa tarjouksessa on klasuulit, että jos kauppa hallinnan siirto viivästyy myyjän takia, maksetaan 1500€ kertaluonteinen maksu, sekä 500€ jokaiselta alkavalta viikolta kun viivästys jatkuu. Nähdäkseni voisin tätä ihan helposti vaatia. Tilannetta kuitenkin vähän mutkistaa se, että ollaan oltu jo aika paljon tekemisissä nykyisen (pää)omistajan kanssa, joka on ollut hyvin "reilu" meitä kohtaan; lahjoittanut mm. varmaan parin-kolmen tuhannen euron edestä kämppään jääneitä huonekaluja ja muuta roinaa (ei mitään priimaa, mutta ihan käyttistä silti) ja antanut meille jo avaimetkin jne. (kämppä siis nyt jo tyhjä). Nyt toki herää epäilys, että oliko tämä vain laskelmoitua ennakointia koska hän on koko ajan tiennyt, että alkuperäinen varsin kunnianhimoinen kaupantekoaikataulu (pääosin välittäjän aloitteesta), ei tule toteutumaan?

Eli sinänsä jos nyt vaan ollaan vastavuoroisesti "reiluja", eikä lähdetä keikuttamaan venettä, niin tilanne varmaan menisi ihan omalla painollaan ja voitaisiin jo alkaa remppailemaan ja muuttamaan, kaupat tehdään sitten kun onnistuu. Mutta noin periaatteesta ei vaan oikein hotsittaisi pistää kiinni tuhansia euroja rahaa kämppään, jota en vielä omista. Erityisesti kun luottamus siihen, että tämä homma saataisiin kunnialla maaliin on karissut aika pahasti tässä säädössä.

[edit]

Vastaan itse itselleni: tuo viivästyssakko tulisikin voimaan vain, jos raha olisi vaihtanut jo käsiä. Jos viivästys jatkuu yli 60 päivää, meillä olisi mahdollisuus purkaa kaupat kokonaan, mutta muuten ei. Tosin nykyinen kämppä on jo irtisanottu ja haluamme tuon, joten tässä sitä nyt sitten odotellaan löysässä hirressä. Olkoot varoittavana esimerkkinä, että ei kannata kuolinpesien kanssa olla tekemisissä, ainakaan jos haluaa että hommat hoituu nopeasti ja kitkattomasti.

Toisaalta koska tässä on kyseessä aika täysin välittäjän kämmäily, voisin tietty yrittää vaatia jotain korvauksia sieltä suunnalta, mutta sekin on vähän niin ja näin viitsiikö lähteä jostain satasista tappelemaan satojen tuhansien kaupassa.
Harmillinen tapaus. Voisiko tuosta remontoimisesta ja etukäteen muuttamisesta tehdä erillisen sopimuksen? Sopisitte mitä tarkoittaisi jos kauppoihin ei lopulta koskaan päästäisi (=korvattaisiin teidän poismuutto ja remontointiin menevät kustannukset ym)? Tietty muuttaminen toisen hallinnoimaan kohteeseen on muutenkin riski, vakuutuksien ym. suhteen.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
232
Jaahas, mitähän vittua sitä nyt sitten tekisi. Viime perjantaina piti olla asuntokaupat ja siinä samassa hallintaoikeuden siirtyminen. Yksi myyjäosapuolista on kuolinpesä. Kaupat kuitenkin lykkääntyivät viime hetkellä ja pankista tuli vaan viesti että myyjän pankki vaatii jotain lisäselvityksiä kuolinpesästä. Äsken tuli sitten välittäjältä viesti, että eivät olleet osanneet varautua siihen, että pankki vaatii kuolinpesään liittyvän virkatodistuksen. Kuulemma sellaisen saamisessa saattaa mennä viisikin viikkoa. Välittäjä ehdottaa, että kaupat tehtäisiin viimeistään 15.7., mikä on vähemmän fantsua, koska nykyinen kämppä pitää olla tyhjä noin viikkoa ennen sitä.
Mulla oli vähän vastaavaan tilanteeseen virkatodistuksen tarve, tai virkatodistus oli mutta uupui perinnön välistä jättäjän ex puolisoiden virkatodistus niin sain sen ihan anelemalla kirkolta päivässä. Kuulemma mikään selitys ei mene läpi kiirehtimiseen, mutta sattui sopiva virkailija kohdalle. Kannattaa tätä kokeilla ainakin, niin se voi vähän nopeuttaa tilannetta.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 187
Välittäjät kyllä yleensä osaavat varoittaa myyjää mikäli omistusosapuolena on kuolinpesä. Joten sen puitteissa virkatodistuksen puuttuminen on kyllä jonkun saamattomuutta.

Hankalaa tuosta tekee sen että jos joutuu asioimaan digi ja väestötietoviraston kanssa, koska siellä on tällä hetkellä ihan hillitön ruuhka ja kaikki sukuselvitykset, lausunnot ja päätökset kestävät tajuttoman pitkään.

Jos esim kuolinpesän osakkaana on alaikäinen ja kauppaan tarvitaan DVV:n lupa ja siinä sitten kestää.

DVV:llä oli tietojärjestelmäuudistus pari vuotta sitten ja sen jälkeen siellä ei ole toiminut oikein mikään. Potkivatkohan kaikki työntekijät pihalle ja luottivat automaatioon vai mistä johtuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Jotkut välittäjät ovat aika saamattomia. Mulla välittäjänä toiminut vanhempi herrasmies oli ilmeisesti säästösyistä jättänyt kaupantekotilaisuuteen hommaamattta ajantasaisen kiinteistörekisteriotteen ja lainhuutotodistuksen. Pankin täti vähän sätti...
 
Liittynyt
19.12.2017
Viestejä
115
Laitetaan nyt tänne vähän kilpailutuksen tuloksia. Lainaa 360k, OP:lla 0.4 marginaali 12kk Euribor. Ei avausmaksuja, 2.5e/kk kulut. Danske 0.38% Marginaali, 12kk Euribor ei avausmaksuja ja 2.7e/kk kulut.

OP:n korkokatto saakelin kallis, asiasta puhuttu aikaisemmin. Siellä tietysti bonarit mutta tulee silti kalliimmaksi. Suojaamaton laina tulee halvemmaksi bonareiden takia.

Danskella korkoputki 7v missä lattia 1.34 ja katto 1.99% + marginaali. Sidottu 6kk Euriboriin. Laskeskelin kulut ja päätin kuitenkin ottaa puolelle lainalle tuon korkoputken ihan katastrofisuojana, vaikka korot pomppaa 20% niin maksu onnistuu. Persnettoa tulee joka tapauksessa mutta nykyinen tilanne haastavaa ennustaa ja tykkään laskelmoiduista riskeistä. 30v laina kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 660
Laitetaan nyt tänne vähän kilpailutuksen tuloksia. Lainaa 360k, OP:lla 0.4 marginaali 12kk Euribor. Ei avausmaksuja, 2.5e/kk kulut. Danske 0.38% Marginaali, ei avausmaksuja.

OP:n korkokatto saakelin kallis, asiasta puhuttu aikaisemmin. Siellä tietysti bonarit mutta tulee silti kalliimmaksi.

Danskella korkoputki 7v missä lattia 1.34 ja katto 1.99% + marginaali. Sidottu 6kk Euriboriin. Laskeskelin kulut ja päätin kuitenkin ottaa puolelle lainalle tuon korkoputken ihan katastrofisuojana, vaikka korot pomppaa 20% niin maksu onnistuu. Persnettoa tulee joka tapauksessa mutta nykyinen tilanne haastavaa ennustaa ja tykkään laskelmoiduista riskeistä.
Ja sitten ne tärkeimmät eli tulot ja vakuudet?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 549
Onks täällä joku hoitanut kiinteistökaupat alusta loppuun maanmittauslaitoksen kiinteistövaihdannan palvelussa?

Ostaja pistää pankille katseluoikeudet kauppakirjaan ja saa sitä myöten saa lainarahat ja rahat voi siirtyä verkossa? Vai pitääkö sopia pankkiin aikaa?
 

Laissez-Faire

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
380
Onks täällä joku hoitanut kiinteistökaupat alusta loppuun maanmittauslaitoksen kiinteistövaihdannan palvelussa?

Ostaja pistää pankille katseluoikeudet kauppakirjaan ja saa sitä myöten saa lainarahat ja rahat voi siirtyä verkossa? Vai pitääkö sopia pankkiin aikaa?
.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 549
On, mutta sukulaisten kesken ilman lainoja. Hyvä ja toimiva palvelu.

Jos kiinteistö on tulossa lainan vakuudeksi niin pankki kyllä kertoo askelmerkit ja ohjaa hommaa siten että homma menee putkeen.
Myyjän edustajan eli ns. välittäjän roolissa tässä. Mietin vaan miten paljon yritän ohjeistaa ostajia vai osaavatko itse ottaa selvää. Ts. juuri kun ei itse edes tiedä miten prosessi etenee niin ei tiedä neuvoa oikein :D. Kauppakirja muotoiltu ja heille jaettu tarkistettavaksi. Varmaan pitää inffota, että jakakaa katseluoikeus pankille ja kysykää sieltä miten haluavat että jatketaan. Ymmärtääkseni heille tulee vakuudeksi kun taas myyjien päässä ei ole pantattuna missään niin siellä päässä ei tarvitse pankkia vaivata.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 325
Nykyinen pankki, osuuspankki, myönsi suoraan mulle asiallisen asuntolainan. Kun tuota varallisuutta sekä omaisuutta löytynee sen verran.
Ajattelin kilpailuttaa ja täytin S-Pankin sivuilla hakemuksen. Tiivistelmässä oli, että mulle jäisi yli 1000€/kk käteen pelkästää elämiseen ylimääräistä, silti sivusto heivasi:

Hakemuksesi on vastaanotettu
Kiitos lainahakemuksestasi.

Emme valitettavasti voi myöntää hakemaasi lainaa.

Lainojen myöntämisessä meille on tärkeää toimia vastuullisesti ja asiakkaidemme edun mukaisesti. Haluamme huolehtia siitä, ettei lainan takaisinmaksu aiheuta hakijalle taloudellisia ongelmia. Huomioithan, jos hakijoita on kaksi, päätös perustuu molempien hakijoiden taloudellisiin tietoihin.

Jos taloudellinen tilanteesi muuttuu ja sinulla on edelleen tarvetta lainalle, arvioimme mielellämme lainansaantimahdollisuutesi uudelleen.

Onkohan nyt jotai muuta helppoa väylää. No, varaamalla ajan vastaanotolle paikan päälle neuvottelemaan kun tuo heidän järjestelmänsä ei halua mulle tuota lainamahdollisuutta edes myöntää :D Näköjään ei voi varata aikaa ennenkuin on käynyt tuon verkkolitanian läpi. No eipä tartte S-Pankkiin vaivautua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
74
Sanotaan että otat 25 vuoden lainan ja sen aikana sinulle yllätyksenä tulee esim: tarvitset uuden auton (se pannahinen ei kestänyt edes 30 vuotta käytössä!), joudut tekemään jotain remonttia, saatte perheenlisäystä tai (oletettu) vaimo joutuu työttömäksi ja joudut yksin lyhentämään lainaa. Nuo ovat kaikki sellaisia mitä myös joutuu ottamaan huomioon.
Näissä aina unohtuu, että sen asunnon voi myydä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 009
Näissä aina unohtuu, että sen asunnon voi myydä.
Voi tietysti myydä, siten itsekin sain tämän nykyisen asunnon missä asun. Eli entinen omistaja osti sen kalliimmalla, remontoi sitä hieman ja hankki lapsen vaimonsa kanssa. Sitten tuli eroa ja sain kämpän halvalla.

Mutta yleensä järkevä henkilö (tm) varautuu suurimpaan osaan noista yllätyksistä ja tajuaa että 25 vuotta on sen verran pitkä aika että esim. se auton vaihtaminen uudempaan / vanhan hajoaminen tai useampikin remontti puhumattakaan hajoavista kodinkoneista jne. on pikemminkin sääntö kuin "outo poikkeus" (monellako on oikeasti jokainen tavara päälle 25 vuotta vanha kotonaan ja ajaa päälle 25 vuotta vanhalla autolla eikä ole rehellisesti sanoen ostanut yhtään uutta kodinkonetta, ei ole ollut yhtään remonttia jne. noin pitkän ajanjakson aikana?).

Eli tyhmä henkiö alkaa myymään paniikissa heti asuntoa kun sinne tulee ensimmäinen remontti tai kodinkone hajoaa. Tiedän kyllä (yhden) henkilön joka muutti aina niin useasti vuokralla ollessaan että hän ei kertaakaan joutunut pesemään lattioita tai siivoamaan taloa (ainoastaan astiat pesi ja lakaisi lattiat). Mutta suurin osa ihmisistä taloa ostaessaan ostaa KODIN missä asuu pidempään ja mistä pidetään huolta eikä sitä hylätä samantien vaan vastuullisesti kerätään puskuria ja hoidetaan ne ongelmat kun niitä (varmasti) elämän aikana tulee.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Näissä aina unohtuu, että sen asunnon voi myydä.
Edellyttäen, että sen saa kaupaksi sopivaan hintaan. Muuttotappiokunnissa riskit ovat kohollaan. Mutta pieni notkahdus markkinoilla esim. korkojen nousun myötä ja sitten taloyhtiöön/taloon "odottamattomia remontteja", niin kasvukeskuksissakin voidaan olla ihmeissään, jos lainaa on otettu maksimimäärät ja talous on tiukoilla.

Ja joskus ihan niillä arvoalueillakin asuntokauppa voi pysähtyä kuin seinään ja hinnat syöksyä: Asuntojen myynti katkesi kuin seinään, syynä kirkon toimet – Helsingin Lehtisaaren asukkaat yrittävät vielä estää tontinvuokran korotukset
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
16
Ensiasunnon ostaminen ahdistaa. Olen saannut lainalupauksen 240k euroon asti. Verojen jälkeen tulot ovat 2600e kk ja omia säästöjä on kertynyt 90k euroa. Olen ajatellut ostaa mak 220k maksavan kiinteistön pkseudun ulkopuolelta. Omapankki OP tarjosi 0.7 marginaalia ja 12kk euribor. Avausmaksu 750e ja kulut 2.5e per kk. Pitää vissiin jaksaa kysyä muiltakin pankeilta.

Onko nyt edes hyvä aika ostaa? Mulla ei ole mikään pakko muuttaa. Olen pyrkinyt säästämään mahdollisimman paljon tulevaisuuden kodin ostoon ja remontointiin. Kannattaisiko minun säästää vielä enemmän ja katsoa sitä talonostoa vuosien päästä uudestaan?
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Ensiasunnon ostaminen ahdistaa. Olen saannut lainalupauksen 240k euroon asti. Verojen jälkeen tulot ovat 2600e kk ja omia säästöjä on kertynyt 90k euroa. Olen ajatellut ostaa mak 220k maksavan kiinteistön pkseudun ulkopuolelta. Omapankki OP tarjosi 0.7 marginaalia ja 12kk euribor. Avausmaksu 750e ja kulut 2.5e per kk. Pitää vissiin jaksaa kysyä muiltakin pankeilta.
Ei tuo nyt mielestäni pahalta kuulosta, jos työllisyystilanne näyttää hyvältä. En ehkä itse laittaisisi sitä 90t euroa kaikkea kiinni max 220t asuntoon, vaan jos talo riittää 70 %:iin vakuudeksi, niin omaa rahaa kiinni sen verran ja loput vaikka OP:n tuotto-osuuksiin. Niille saat paremman tuoton kuin mitä maksat lainasta korkoa. Tarvittaessa sitten irtisanot ne (huomio pitkä irtisanomisaika, eli fyrkat palautuu irtisanomista seuraavan vuoden lopussa), jos esim. korot nousee merkittävästi ja haluat joko lisää rahaa käytettäväksi tai lyhentää asuntolainaa ennenaikaisesti.

Onko nyt edes hyvä aika ostaa? Mulla ei ole mikään pakko muuttaa. Olen pyrkinyt säästämään mahdollisimman paljon tulevaisuuden kodin ostoon ja remontointiin. Kannattaisiko minun säästää vielä enemmän ja katsoa sitä talonostoa vuosien päästä uudestaan?
Tuota ei tiedä kukaan. Jos inflaatio jatkaa kovaa vauhtia etenemistään, niin se nostaa remonttikuluja ja luo nousupaineita hyväkuntoisten talojen nimelliselle arvonnousulle. Toisaalta nousevat korot taas laskevat hintoja.
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
91
Ensiasunnon ostaminen ahdistaa. Olen saannut lainalupauksen 240k euroon asti. Verojen jälkeen tulot ovat 2600e kk ja omia säästöjä on kertynyt 90k euroa. Olen ajatellut ostaa mak 220k maksavan kiinteistön pkseudun ulkopuolelta. Omapankki OP tarjosi 0.7 marginaalia ja 12kk euribor. Avausmaksu 750e ja kulut 2.5e per kk. Pitää vissiin jaksaa kysyä muiltakin pankeilta.

Onko nyt edes hyvä aika ostaa? Mulla ei ole mikään pakko muuttaa. Olen pyrkinyt säästämään mahdollisimman paljon tulevaisuuden kodin ostoon ja remontointiin. Kannattaisiko minun säästää vielä enemmän ja katsoa sitä talonostoa vuosien päästä uudestaan?
Itsellä oli keväällä aikalailla samat setit. Tosin ostin asunnon ASP-lainalla sekä lisälainalla ja lainaa otin hieman enemmän kuin sinulla ja paras tarjous oli marginaali 0,39 + euribor 12kk, ei muita kuluja.

Ja kyllähän nyt yleisesti ottaen on hyvä aika ostaa asunto, siis tällä hetkellä. Vaikea on sanoa tulevasta kovin tarkkaan mutta itse en usko esimerkiksi korkojen lähtevän tässä mitenkään rytinällä nousuun. Mitä tulee sitten taas asuntojen hintoihin niin tietyllä tapaa pk-seudulla ja kasvukeskuksissa on asuntomarkkinat vielä kuumia mikä saattaa näkyä asuntojen ylihinnoittelussa. Tärkeää on asuntoa ostaessa myös huomioida oma työllisyystilanne sekä varallisuus. Eli jos paska osuu tuulettimeen, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan niin näetkö että itselläsi on töitä jatkossa sekä kuinka pystyt händläämään korkojen nousun. Hyvähän näitä on pohtia..
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Ja kyllähän nyt yleisesti ottaen on hyvä aika ostaa asunto, siis tällä hetkellä. Vaikea on sanoa tulevasta kovin tarkkaan mutta itse en usko esimerkiksi korkojen lähtevän tässä mitenkään rytinällä nousuun.
Siis nehän nousee jo kovaa vauhtia. Eilenkin vuoden euribor nousi lähelle 0,42 %:ia toissapäivän 0,39 %:sta. Tuo on kohtuullisen kovaa päivänousua. Semminkin, kun korot nousevat eivätkä poukkoile edestakaisin. Swapeissa eron huomaa selkeäemmin. Vielä hetki sitten kaikki korot kolmekymppiseen asti olivat negatiivisia. Nyt kaksivuotinen on jo yli prosentin plussalla ja kymppivuotisesta joutuu maksamaan noin kaksi prosenttia.

Kun reaalikorot kuitenkin ovat tukevasti pakkasella ja inflaatio ylittää kaikki keskuspankkien ennusteet, on edellytyksiä nimelliskorkojen merkittävälle nousulle olemassa.

Mitä tulee sitten taas asuntojen hintoihin niin tietyllä tapaa pk-seudulla ja kasvukeskuksissa on asuntomarkkinat vielä kuumia mikä saattaa näkyä asuntojen ylihinnoittelussa.
Suurin ylihinnoittelu on muuttotappiokunnissa, joissa asuntojen ylitarjonta kasvaa päivä päivältä. Turvallisimmat ostokohteet löytyvät kasvukeskuksista. Toki inflaation jyllätessä ja korkojen noustessa markkinat niissäkin muuttuvat, mikä näkyy mm. talojen korjausvelan parempana heijastumisena hintoihin sekä eri kokoisten asuntojen neliöhintojen kaventumisena. Viimeksi mainittu tarkoittaa joissain tapauksissa kaikkein pienimpien asuntojen hintojen laskua, kun sijoittajamarkkinat ovat hetkessä muuttuneet tyystin ja siten merkittävä ostajaryhmä vähentynyt markkinoilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
443
Olisin itse voinut kilpailuttaa ASP-lainan paremmin nykyisestä 0.722 ja 500€. Mutta toisaalta eipä tuo kerrostalo keskustan laidalta niin pahalta tunnu vieläkään, sijainti ei huono vaikka keskustaan häviää sen muutaman kymppi tonnin. Loppupeleissä tällä korkotasolla kuukausi menot ovat lähes täsmälleen samat kuin viereissä samanlaisessa vuokralla. Ja vaikka tuo ASPin 3.8% raja josta tuki olisi 70% on nykyiseen aika hirveä tilanne niin kuitenkin pelastaa varmaan loppupeleissä.

Ainoa ylläri mikä tuli oli että ASP laina OP:n mielestä vaatii taloyhtiön remottilainojen poismaksua. Mutta eipä tuossakaan mitään ole. Ainoa mikä prosessissa otti päähän oli myyjien ja OP:n sekoilut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
998
Ensiasuntoa ostamassa myös, korkoputken kanssa. Tarjous ja marginaalit vielä alkuvuodesta olivat oikein hyvät, ja kaiken sai paperilla. Nytkun asunto on löytynyt ja kauppoja pitäisi lyödä lukkoon niin mitään infoa ei vapaa-ehtoisesti saa kyllä yhtään, eikä kirjallisena nykyisistä koroista tai korkoputken hinnoista. Pitää vähän päästä purkamaan mutta olen kyllä niin helvetin vihainen tuohon palveluun että tekee mieli vaihtaa pankkia heti kun vaan onnistuu. Onko kenelläkään käsitystä että jos kortkoputki on ja lainan haluaa vaihtaa toiseen pankkiin, niin tuleeko tuosta lainan etukäteen poismaksamisesta jotain ylimääräisiä kuluja?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 293
Onko kenelläkään käsitystä että jos kortkoputki on ja lainan haluaa vaihtaa toiseen pankkiin, niin tuleeko tuosta lainan etukäteen poismaksamisesta jotain ylimääräisiä kuluja?
Jos on vaihtuvakorkoinen laina niin ennenaikaisesta maksusta ei saa periä lisäkuluja, ja korkoputkesta huolimatta se on edelleen vaihtuvakorkoinen.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Jos on vaihtuvakorkoinen laina niin ennenaikaisesta maksusta ei saa periä lisäkuluja, ja korkoputkesta huolimatta se on edelleen vaihtuvakorkoinen.
Tarkalleen ottaen näin:

"Luotonantaja saa periä korvauksen asuntoluoton ennenaikaisesta maksamisesta, jos luottoa on myönnetty yli 20 000 euroa ja luoton korko on kiinteä tai viitekoron määräytymisjakso on vähintään kolme vuotta.

Korvauksena luotonantaja saa periä enintään korkotason alenemisesta johtuvan tappion jäljellä olevalta kiinteäkorkoiselta luottojaksolta tai viitekoron määräytymisjaksolta."

(Lähde: Asuntolaina – Kilpailu- ja kuluttajavirasto )

Jotain epäselvyyksien lainanottajien ja -antajien välillä on uutisotsikoiden perusteella ollut joidenkin korkosuojausten kokonaiskustannuksista lainaa ennenaikaisesti takaisin maksettaessa. En ole asiaan tarkemmin perehtynyt, koska aihe kiinnostaa minua vain omien lainasoppareiden osalta. Olettaisin kyseessä olevan jonkun sellaisen tilanteen, että suojauksesta on maksettu könttähinta ja näkemykset maksupalautusten osalta ovat olleet toisistaan poikkeavat.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 009
Ensiasunnon ostaminen ahdistaa. Olen saannut lainalupauksen 240k euroon asti. Verojen jälkeen tulot ovat 2600e kk ja omia säästöjä on kertynyt 90k euroa. Olen ajatellut ostaa mak 220k maksavan kiinteistön pkseudun ulkopuolelta. Omapankki OP tarjosi 0.7 marginaalia ja 12kk euribor. Avausmaksu 750e ja kulut 2.5e per kk. Pitää vissiin jaksaa kysyä muiltakin pankeilta.

Onko nyt edes hyvä aika ostaa? Mulla ei ole mikään pakko muuttaa. Olen pyrkinyt säästämään mahdollisimman paljon tulevaisuuden kodin ostoon ja remontointiin. Kannattaisiko minun säästää vielä enemmän ja katsoa sitä talonostoa vuosien päästä uudestaan?
Tee "sekä että". Eli katsele rauhassa taloa, jos se "unelmien asunto" löytyy niin tee tarjous ja osta se. Jos ei niin säästä lisää rauhassa ja jatka katselua.
Kukaan ei osaa sanoa varmasti mitä tulevaisuus tuo tullessaan mutta korot tuntuvat nyt olevan (vihdoin) nousussa ja se luultavasti hieman vaikuttaa asuntojen hintoihin sekä ainakin myyntiaikoihin (alentavasti ja myyntiajat pidentyvät).

Nyt kun muutenkin kallistuu niin suorasähkö lämmitteiset ja öljylämmitteiset talot alkavat olla sellaisia mitä ihmiset eivät niin kovasti enää halua, joten niistä voi tehdä hyviäkin löytöjä. Varsinkin öljylämmitteisen voi kohtuu helpolla (tietysti maksaa ja vie hieman aikaa) muuttaa maalämmöllä toimivaksi mikä myös nostaa sen jälleenmyyntiarvoa merkittävästi myöhemmin.

Tuo on muutenkin asia mikä kannattaa pitää mielessä, eli vaikka ei pkseudulta sitä kämppää osta niin olisi silti hyvä jos se olisi jonkun kasvukeskuksen lähellä = myöhemmin se olisi helpompi myydä joko sinun tai vaikka sitten perillisten. Lisäksi asiat millä myöhemmin voi olla suurikin merkitys on yleensä hoidettu paremmin hieman isommissa paikoissa paitsi nyt myös tulevaisuudessa (terveydenhuolto, kaupat, julkinen liikenne, koulut, kirjastot jne jne) vs autioituva maaseutu.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Nyt kun muutenkin kallistuu niin suorasähkö lämmitteiset ja öljylämmitteiset talot alkavat olla sellaisia mitä ihmiset eivät niin kovasti enää halua, joten niistä voi tehdä hyviäkin löytöjä. Varsinkin öljylämmitteisen voi kohtuu helpolla (tietysti maksaa ja vie hieman aikaa) muuttaa maalämmöllä toimivaksi mikä myös nostaa sen jälleenmyyntiarvoa merkittävästi myöhemmin.
Suorasähkö alkaa olla monesti se järkevin vaihtoehto, kun esim. ilpit ovat kehittyneet ja kaukolämmön hinta on noussut hitonmoista vauhtia: Kaukolämmön hinnannousu raivostuttaa asukkaita Helsingissä – katso, paljonko lämpö maksaa omalla alueellasi

Maalämpö taas on vähän isommissa taloissa usein se kannattavin vaihtoehto, jossa matalammat käyttökustannukset syö mukavaa vauhtia suurempaa alkuinvesointia veks.

Olennaisinta on tietenkin talon energiatehokkuus.
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
16
Ei tuo nyt mielestäni pahalta kuulosta, jos työllisyystilanne näyttää hyvältä. En ehkä itse laittaisisi sitä 90t euroa kaikkea kiinni max 220t asuntoon, vaan jos talo riittää 70 %:iin vakuudeksi, niin omaa rahaa kiinni sen verran ja loput vaikka OP:n tuotto-osuuksiin.
Talo riittää 70% vakuutuksiin ja lisäksi pyysin valtiontakausta. Pitääpä perehtyä paremmin OP:n sijoitussysteemeihin.

Itsellä oli keväällä aikalailla samat setit. Tosin ostin asunnon ASP-lainalla sekä lisälainalla ja lainaa otin hieman enemmän kuin sinulla ja paras tarjous oli marginaali 0,39 + euribor 12kk, ei muita kuluja.
Tyhmänä en koskaan hypännyt tohon ASP-säästämiseen koska en aikoinaan ollut varma että käytänkö vai säästänkö isomman potin talonostoon. No nyt olen säästänyt ja olisi vaan pitänyt hankkia se ASP. Jos kuitenkin odotan viekä pari vuotta ennen ostamista, niin olisiko järkeä sittenkin avata ASP-tili?

Nyt kun muutenkin kallistuu niin suorasähkö lämmitteiset ja öljylämmitteiset talot alkavat olla sellaisia mitä ihmiset eivät niin kovasti enää halua, joten niistä voi tehdä hyviäkin löytöjä. Varsinkin öljylämmitteisen voi kohtuu helpolla (tietysti maksaa ja vie hieman aikaa) muuttaa maalämmöllä toimivaksi mikä myös nostaa sen jälleenmyyntiarvoa merkittävästi myöhemmin.
Talo jota olen ajatellut ostaa on öljylämmitteinen ja suunnitelmana on vaihtaa se maalämpöön mutta täälläkin ihmiset ovat puhuneet kuinka vaikea laitteita on saada ja hinnat ovat kovasti nousseet niin se varmastikin söisi paljon säästöistä. Yritin kysyä pankilta että jos voisin saada peruskorjauslainaa asuntolainan yhteyteen niin vastaus oli ei. Ahdistus kasvaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 009
Talo jota olen ajatellut ostaa on öljylämmitteinen ja suunnitelmana on vaihtaa se maalämpöön mutta täälläkin ihmiset ovat puhuneet kuinka vaikea laitteita on saada ja hinnat ovat kovasti nousseet niin se varmastikin söisi paljon säästöistä. Yritin kysyä pankilta että jos voisin saada peruskorjauslainaa asuntolainan yhteyteen niin vastaus oli ei. Ahdistus kasvaa.
Yksi mitä itse olen noudattanut ja henkilökohtaisesti ajattelen olevan ns. "järkevä" idea on seuraava:
Kun sen kämpän on hankkinut niin tietysti ennen muuttoa kannattaa tehdä ne "pakolliset" jutut kuten mahdolliset seinien hionnat ja tapetoinnit / maalaukset ja muut mitkä oikeasti ärsyttäisivät melkoisesti tehdä kun kaikki kalusteet olisivat jo paikoillaan mutta sen jälkeen:
Asuin vuoden kämpässä ja 2015 kesällä tein sitten remonttia (kaupat tehty 2013 lopussa, muutto 2014 tammikuussa entinen omistaja sai asua joulun ylitse) minkä aikana ehdin hyvin tutustua talon hyviin ja huonoihin puoliin ja tehdä rauhassa päätökset paremman puoliskon kanssa mitä oikeasti tarvitsee ja kannattaa remontoida ja mitä ei. (Terassiin 3 puolelle pleksiä tuulen suojaksi, sauna muuten uusiksi paitsi kiuas ja lattia, WC tilat aika lailla uusiksi, kodinhoitohuoneeseen uutta valaisinta ja pesutilaan hieman uutta suihkua, tuulikaappiin kenkäteline yhdelle seinälle ylimääräisestä laudepuusta jne. Paremman puoliskon isä on rakennusalalla ja teki sen lähes omakustanne hintaan, tuttua sähkäriä tarvittiin lähinnä saunan kuituvalosarjan ja siivousvalon kytkennöissä että menee 100% pykälien mukaan)

Toinen mitä suosittelen on se että jos ja kun tiedät jo että haluat maalämmön niin kilpailuta se useammalla taholla (tietysti vasta kauppojen jälkeen), täällä se tehtiin viimevuoden marraskuun loppuun mennessä ja nyt (eli noin 6kk eteenpäin) remonttia tehdään. Remontin tekijät vastaavat 100% lähes kaikesta työstä (myös niiden kamojen hankkimisesta jne) sillä hinnalla mitä silloin sovittiin ja heillä oli hyvin aikaa hankkia ne tavarat. Kyseessä rivitalo ja 50% saatiin ARA rahoitusta joten ei paha rasti, sen puolesta tietysti olisi järkevää pyrkiä saamaan tuo niin nopeasti kuin mahdollista edes alustavasti sovittua että rahoitusta voi hakea (ennenkuin työ aloitetaan).

Yleensä huonoin aika aloittaa tälläistä hommaa on ottaa yhteys kesäkuun alussa ja kysyä saisiko heti tai tämän kuun aikana homman tehtyä. Jos onnistuu niin hinta on varmasti taivaissa ja ei kannata yllättyä jos raha kelpaa mutta remontti myöhästyy.

Eli kannattaa jo hyvissä ajoin etukäteen sopia asiasta (mieluusti tietysti kun on omakohtaista tietoa paljonko se kulutus on itsellä).
Pahimmillaan ne lämmityskustannukset voivat olla tosi korkeat tai tosi matalat aiemmilla omistajilla. Eli oikeasti on vanhempia ihmisiä joista on "normaalia" nukkua alhaalla ja lämmittää vain sitä alakertaa ja olla parin täkin alla ja käyttää paljon polttopuita ja lämpö voi olla jopa alle +10C varsinkin öisin. Toisaalta löytyy ihmisiä mistä yhtään alle +25C ei riitä.

Tiedän että neuvo ei tunnu mukavalta varsinkin kun kevyen polttoöljyn hinta on noussut noin tuplasti siihen mitä se oli vielä parivuotta sitten.
Mutta jos tarkoitus on (luultavasti) samalla tehdä kaikki lämminvesi ja lämmitys olisi (minusta) hyvä tietää paljonko sitä keskimäärin kuluu ja myös paljonko vuodessa normaalisti sähköä kuluu. Itse esim. käytännössä joka toinen päivä sauna lämpiää. Joku käy vain kerran viikossa, joku kerran kuukaudessa ja joku "ei koskaan" (oikeasti löytyy varsinkin kerrostaloissa kämppiä missä sauna on varastotilaa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Talo jota olen ajatellut ostaa on öljylämmitteinen ja suunnitelmana on vaihtaa se maalämpöön mutta täälläkin ihmiset ovat puhuneet kuinka vaikea laitteita on saada ja hinnat ovat kovasti nousseet niin se varmastikin söisi paljon säästöistä. Yritin kysyä pankilta että jos voisin saada peruskorjauslainaa asuntolainan yhteyteen niin vastaus oli ei. Ahdistus kasvaa.
Sieltäpäin siis saa yli 200t€:lla remppakohteen jossa vieläpä öljylämmitys mikä pitäisi vaihtaa ilmavesilämpöpumppuun/maalämpöön.. Täälläpäin samalla rahalla saa kunnostetun ison omakotitalon autotallilla joka on rakennettu 90-luvulta aina 2010-luvulle asti riippuen paikkakunnasta.. Mun mielestä jotenkin naurettavaa tuo hintapolitiikka mikä määräytyy sijainnin mukaan ja vaikka olisikin pk seudun lähellä niin silti se tönö voi olla ns korvessa. No ihmiset tuntuvat maksavan silti
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Sieltäpäin siis saa yli 200t€:lla remppakohteen jossa vieläpä öljylämmitys mikä pitäisi vaihtaa ilmavesilämpöpumppuun/maalämpöön.. Täälläpäin samalla rahalla saa kunnostetun ison omakotitalon autotallilla joka on rakennettu 90-luvulta aina 2010-luvulle asti riippuen paikkakunnasta.. Mun mielestä jotenkin naurettavaa tuo hintapolitiikka mikä määräytyy sijainnin mukaan ja vaikka olisikin pk seudun lähellä niin silti se tönö voi olla ns korvessa. No ihmiset tuntuvat maksavan silti
Tietenkin hinnat määräytyy sijainnin perusteella. Ihmiset haluavat asua siellä, missä on palvelut, työmahdollisuudet ja sosiaaliset kontaktit.

Hyvillä alueilla asuntojen hinnat myös kehittyvät paremmin, lainaraha on yleensä edullisempaa ja vakuusarvot ovat paremmat. Muuttotappiokunnissa hinnat ovat laskukierteessä ja vanhat talot voivat olla ei ainoastaan arvottomia, vaan arvoltaan negatiivisia.

Se vanha sanonta "sijainti, sijainti, sijainti" pitää edelleen paikkansa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Tietenkin hinnat määräytyy sijainnin perusteella. Ihmiset haluavat asua siellä, missä on palvelut, työmahdollisuudet ja sosiaaliset kontaktit.

Hyvillä alueilla asuntojen hinnat myös kehittyvät paremmin, lainaraha on yleensä edullisempaa ja vakuusarvot ovat paremmat. Muuttotappiokunnissa hinnat ovat laskukierteessä ja vanhat talot voivat olla ei ainoastaan arvottomia, vaan arvoltaan negatiivisia.

Se vanha sanonta "sijainti, sijainti, sijainti" pitää edelleen paikkansa.
Tottakai mutta onneksi kaikki eivät anna painoarvoa tuolle. Tarkoitan siis sitä että kaikkien ei tarvitse asua isojen kaupunkien läheisyydessä kun siellä ison kylän kauppakeskuksessa käydään kuitenkin vain pari kertaa vuodessa maksimissaan. Ja niitä työpaikkoja toki on muuallakin kuin helsingissä
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 429
Toki inflaation jyllätessä ja korkojen noustessa markkinat niissäkin muuttuvat, mikä näkyy mm. talojen korjausvelan parempana heijastumisena hintoihin sekä eri kokoisten asuntojen neliöhintojen kaventumisena. Viimeksi mainittu tarkoittaa joissain tapauksissa kaikkein pienimpien asuntojen hintojen laskua, kun sijoittajamarkkinat ovat hetkessä muuttuneet tyystin ja siten merkittävä ostajaryhmä vähentynyt markkinoilla.
Inflaation vaikutusmekanismi on monitahoisempi. Asunnonostajien todellinen ostavoima on romahtamassa kovaa vauhtia inflaation myötä, kun täysin välttämättömät kulut syövät yhä suuremman ja suuremman osan palkkatuloista, jotka eivät tule kasvamaan inflaation perässä. Inflaatio toki asettaa nousupaineita erityisesti uusiin asuntoihin ja remontteihin, mutta yhtälö laskevan ostovoiman kanssa on vaikea. Siihen ne korkojen nousut vielä päälle. Voisi olettaa, että lähiaikoina asuntokauppa tulee hidastumaan selvästi tältä ennätystasolta, kun hintoja tuskin kovin herkästi halutaan laskea.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Tottakai mutta onneksi kaikki eivät anna painoarvoa tuolle. Tarkoitan siis sitä että kaikkien ei tarvitse asua isojen kaupunkien läheisyydessä kun siellä ison kylän kauppakeskuksessa käydään kuitenkin vain pari kertaa vuodessa maksimissaan. Ja niitä työpaikkoja toki on muuallakin kuin helsingissä
Aika moni antaa, ja siitä se hintaeriytyminen juuri syntyy.

Juuri kuihtuvissa muuttotappiokunnissa voi syntyä se mielikuva, että palvelut ovat yhtä kuin kylän kauppakeskus. Mutta eivät ne ole. Ne ovat teattereita, ravintoloita, terveyspalveluita, hyviä kirjastoja, erikoisliikkeitä jne. Muuttotappiokunnissa saat vähemmän enemmällä: keskiluokkainen pariskunta maksaa hyvinkin sen 5000 euroa vuodessa enemmän kuntaveroja kuin kasvukeskuksessa asuva pariskunta, joka saa kuitenkin rahoilleen parempaa vastinetta.

Suuressa mittakaavassa työpaikat syntyvät kasvukeskuksiin. Ja se onkin ihan loogista. Harva markkinaehtoisesti toimiva yritys haluaa investoida kuihtuvalle seudulle, ellei investointia sitten kompensoida julkisella tuella.

Mutta ei siinä mitään, jokaisen kannattaa muuttaa sinne, missä parhaiten viihtyy. Sikäli kun omistusasunto kuitenkin näyttelee merkittävää roolia omassa kokonaisvarallisuudessa, kannustan miettimään myös asuntojen hintakehitystä. Ja silloin kannattaa ostaa kämppänsä alueelta, missä väkimäärä ja kysyntä kasvavat: Hurja väestöennuste Suomeen – katso kuinka väkimäärä kunnassasi muuttuu Toki täytyy muistaa myös kaupunkien sisäiset eroavaisuudet. Ei tarvitse olla kovankaan luokan ennustaja todetakseen, että esim. Helsingissä Eiran ja Jakomäen kämppien hinnat eivät tule kulkemaan tulevaisuudessa samaa latua.
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
16
Toinen mitä suosittelen on se että jos ja kun tiedät jo että haluat maalämmön niin kilpailuta se useammalla taholla (tietysti vasta kauppojen jälkeen), täällä se tehtiin viimevuoden marraskuun loppuun mennessä ja nyt (eli noin 6kk eteenpäin) remonttia tehdään. Remontin tekijät vastaavat 100% lähes kaikesta työstä (myös niiden kamojen hankkimisesta jne) sillä hinnalla mitä silloin sovittiin ja heillä oli hyvin aikaa hankkia ne tavarat. Kyseessä rivitalo ja 50% saatiin ARA rahoitusta joten ei paha rasti, sen puolesta tietysti olisi järkevää pyrkiä saamaan tuo niin nopeasti kuin mahdollista edes alustavasti sovittua että rahoitusta voi hakea (ennenkuin työ aloitetaan).

Yleensä huonoin aika aloittaa tälläistä hommaa on ottaa yhteys kesäkuun alussa ja kysyä saisiko heti tai tämän kuun aikana homman tehtyä. Jos onnistuu niin hinta on varmasti taivaissa ja ei kannata yllättyä jos raha kelpaa mutta remontti myöhästyy.
Mä luulin että nyt kesällä olisi ollut paras aika kilpailuttaa maalämpöä, hyvä tietää. Tarjouksen teko talolle stressaa koska suuri kysymys on että paljonko se urakka tulee maksamaan ja ARA tai ELY on niin ruuhkautuneet että onko edes mun mahdollista saada tukea maalämpöön siirtymiseen.

Ja silloin kannattaa ostaa kämppänsä alueelta, missä väkimäärä ja kysyntä kasvavat: Hurja väestöennuste Suomeen – katso kuinka väkimäärä kunnassasi muuttuu
Mielenkiintoinen artikkeli.

is.png


Nuo luvut on arvioita 3 vuotta sitten, osaako joku fiksumpi kertoa onko ne tähän asti pitäneet paikkansa?
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Nuo luvut on arvioita 3 vuotta sitten, osaako joku fiksumpi kertoa onko ne tähän asti pitäneet paikkansa?
Mitään tasaista kehitystä nuo eivät ennusta, koska esim. kuntien ikärakenne vaikuttaa väkimäärän kehitysvauhtiin. Mutta kokosin listan asukasmääristä 2019, ennusteet 2040 ja väkimäärät 2021.

MUUTTOTAPPIOKUNNAT:
Kunta Väestö 2019 - Väestö 2040 - Väestö 31.12.21
Kivijärvi 1066 - 685 - 1 088
Ilomantsi 4848 - 3199 - 4 646
Puolanka 2525 - 1675 - 2 447
Parikkala 4718 - 3148 - 4 571
Karijoki 1234 - 829 - 1 192
Posio 3154 - 2147 - 3 066
Hyrynsalmi 2229 - 1522 - 2 139
Vesanto 2012 - 1395 - 1 941
Suomussalmi 7694 - 5340 - 7 509
Juuka 4609 - 3210 - 4 444

MUUTTOVOITTOKUNNAT:
Kunta Väestö 2019 - Väestö 2040 - Väestö 31.12.21
Jomala 5144 - 6711 - 5 509
Sipoo 20970 - 25874 - 22 186
Vantaa 231645 - 278937 - 239 216
Espoo 287905 - 344217 - 297 354
Kustavi 935 - 1088 - 968
Helsinki 655276 - 760700 - 658 864
Järvenpää 43918 - 50946 - 45 237
Geta 517 - 595 - 506
Kauniainen 9703 - 11124 - 10 401
Tampere 238064 - 272611 - 244 315

Kuten lukemista huomaa, kovan väestökadon kohteeksi veikattu Kivijärvi on jopa hieman kasvattanut väkilukua. Muuttovoittajista Geta taas on menettänyt muutaman asukkaan. Muuten suunta on ollut tähänkin astin ennustettava. Koronan myötä pk-seudun joidenkin suurten kaupunkien väestönkehitys on laahannut ennusteisiin nähden selvästi jäljessä, mutta aika paljon selittyy etäopiskelun ja palvelualan työpaikkojen tilalla.

Se mitä näistä tilastoista ei näy, niin korona-aikanakin muuttoliike on jatkanut suuntaansa kasvukeskuksiin ja niiden keskuskaupunkien lähikuntiin. Eli toisin kuin usein väitetään, koronakaan ei synnyttänyt mitään maallemuuttoa. Muuttoliikkeen painotukseen se on osaltaan vaikuttanut, ja tosiaan pk-seudulla etenkin Helsinki on menestynyt viimeisenä parina vuotena ennakoitua heikommin ja etenkin Tampereen seutu taas todella vahvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Aika moni antaa, ja siitä se hintaeriytyminen juuri syntyy.

Juuri kuihtuvissa muuttotappiokunnissa voi syntyä se mielikuva, että palvelut ovat yhtä kuin kylän kauppakeskus. Mutta eivät ne ole. Ne ovat teattereita, ravintoloita, terveyspalveluita, hyviä kirjastoja, erikoisliikkeitä jne. Muuttotappiokunnissa saat vähemmän enemmällä: keskiluokkainen pariskunta maksaa hyvinkin sen 5000 euroa vuodessa enemmän kuntaveroja kuin kasvukeskuksessa asuva pariskunta, joka saa kuitenkin rahoilleen parempaa vastinetta.

Suuressa mittakaavassa työpaikat syntyvät kasvukeskuksiin. Ja se onkin ihan loogista. Harva markkinaehtoisesti toimiva yritys haluaa investoida kuihtuvalle seudulle, ellei investointia sitten kompensoida julkisella tuella.

Mutta ei siinä mitään, jokaisen kannattaa muuttaa sinne, missä parhaiten viihtyy. Sikäli kun omistusasunto kuitenkin näyttelee merkittävää roolia omassa kokonaisvarallisuudessa, kannustan miettimään myös asuntojen hintakehitystä. Ja silloin kannattaa ostaa kämppänsä alueelta, missä väkimäärä ja kysyntä kasvavat: Hurja väestöennuste Suomeen – katso kuinka väkimäärä kunnassasi muuttuu Toki täytyy muistaa myös kaupunkien sisäiset eroavaisuudet. Ei tarvitse olla kovankaan luokan ennustaja todetakseen, että esim. Helsingissä Eiran ja Jakomäen kämppien hinnat eivät tule kulkemaan tulevaisuudessa samaa latua.
No jos ajatellaan että talo ostetaan ehkä loppuelämän kodiksi niin enemmän pitäisi miettiä sitä että viihtyykö siinä talossa eikä sitä miten sen hinta kehittyy. Ja tietenkin vähän järkeä käyttää, ei kannata ostaa remonttikuntoista taloa jos ei ole valmis sitä remontoimaan/maksamaan remontoinnista jolloin sen arvo tosiaan vain ainoastaan laskee.

Ja kun/jos se koti ei ole loppuelämän koti niin kyllä hyväkuntoinen talo menee myydyksi myös muuttotappiokunnassa JOS HINTA ON OIKEASSA LUOKASSA. Oikeastaan tuota voi soveltaa varmaan mihin tahansa kiinteistöön, hinta on aika olennainen asia ihmisten kiinnostukseen. Laitoit sanonnan yhden viestin perään, minä taas lainaan Gigantin slogania "se on vaan tyhmää maksaa liikaa"
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 415
No jos ajatellaan että talo ostetaan ehkä loppuelämän kodiksi niin enemmän pitäisi miettiä sitä että viihtyykö siinä talossa eikä sitä miten sen hinta kehittyy. Ja tietenkin vähän järkeä käyttää, ei kannata ostaa remonttikuntoista taloa jos ei ole valmis sitä remontoimaan/maksamaan remontoinnista jolloin sen arvo tosiaan vain ainoastaan laskee.

Ja kun/jos se koti ei ole loppuelämän koti niin kyllä hyväkuntoinen talo menee myydyksi myös muuttotappiokunnassa JOS HINTA ON OIKEASSA LUOKASSA. Oikeastaan tuota voi soveltaa varmaan mihin tahansa kiinteistöön, hinta on aika olennainen asia ihmisten kiinnostukseen. Laitoit sanonnan yhden viestin perään, minä taas lainaan Gigantin slogania "se on vaan tyhmää maksaa liikaa"
Jos haaveilee omakotitalosta ja ostaa kerrostalokämpän ajatuksella että 5 vuoden päästä vaihdan siihen omakotitaloon niin silloin kannattaa vähän miettiä mahdollista hintakehitystä ja myynnin helppoutta, mutta tosiaan muuten kannattaa mennä sillä mitä tahtoo kämpältä. Sama rempoissa; jos tahdot tasot pinkistä marmorista niin miksi ei vaikka tuskin myyntimielessä ajateltuna kannattaa :cigar2:

Toinen tahtoo mahd. lähelle keskustaa, toinen tontin josta ei näe naapuriin ja yleensä valintoja rajaa jokin budjetti, mutta tosiaan lähes kaikki menee kaupaksi jos hinta on kohdillaan. Lämmitysjärjestelmäkin on lopulta aika peanuts kokonaiskuvassa, mutta ajatusleikkinä voi miettiä paljonko olisi valmis maksamaan kys. talosta vaikka maalämmöllä. Tai oikeastaan kaikki kannattaa arvottaa taloja vertailtaessa "jos ostan tämän 50t€ halvemman talon ja laitan erotuksen remppaan niin kummassa talossa haluaisin asua".
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
No jos ajatellaan että talo ostetaan ehkä loppuelämän kodiksi niin enemmän pitäisi miettiä sitä että viihtyykö siinä talossa eikä sitä miten sen hinta kehittyy.
Loppuelämän kotia ostaessa varsinkin kannattaa miettiä kunnan elinvoimaisuutta ja sitä, mitä ne palvelut ovat vuosikymmenten päästä. Vaikka kotia ei koskaan myisi, niin esim. lainavakuutena omaa asuntoa voi kannattaa käyttää erilaisissa yhteyksissä, ja silloin ei todellakaan ole merkityksetöntä se, miten asunnon arvo on kehittynyt.

Ja kun/jos se koti ei ole loppuelämän koti niin kyllä hyväkuntoinen talo menee myydyksi myös muuttotappiokunnassa JOS HINTA ON OIKEASSA LUOKASSA. Oikeastaan tuota voi soveltaa varmaan mihin tahansa kiinteistöön, hinta on aika olennainen asia ihmisten kiinnostukseen.
Suomessa on kasvava määrä sellaisia kiinteistöjä ja asuntoja, joilla ei ole mitään positiivista arvoa. Päinvastoin, kiinteistöihin liittyvät pakolliset menot tekevät niistä aikamme golf-osakkeita, joista eroon pääsemisestä kannattaisi maksaa.

Laitoit sanonnan yhden viestin perään, minä taas lainaan Gigantin slogania "se on vaan tyhmää maksaa liikaa"
Ihan samaa mieltä. Jos ostit kymmenen vuotta sitten vaikka Iisalmesta 200 000 euron asunnon, niin tilastollisen keskiarvon mukaan kämppäsi arvo on enää vajaa 155 000 euroa. Jos ostit saman hintaisen asunnon pääkaupunkiseudulta, on sen arvo nyt yli 276 000 euroa. Eikä esimerkiksi otettu Iisalmi ole edes pahimmasta päästä, mutta joku kunta nyt piti keksiä esimerkiksi.

Monessa muuttotappiokunnassa keskituloinen perhe maksaa helposti sen 5000 euroa / vuosi enemmän kuntaveroa kuin elinvoimaisessa kasvukeskusessa. Siitä syntyy kymmenelle vuodelle 50 000 euroa lisää eroa.

Summa summarum. Jos esimerkkimme kaksi samoista lähtökohdista ponnistanutta taloutta realisoisi nyt varallisuutensa, ja pk-seudulla asuva perhe olisi tyhmästi vain pitänyt matalammissa veroissa säästämänsä rahat nollakorkoisella pankkilillä, olisi toisella varallisuutta nyt 155t ja toisella 326t. Ero on siis 171t. Se taas tarkoittaa 1425 euron varallisuuseron kasvua joka kuukausi sen kymmenen vuoden tarkastelujakson aikana.

Jos laskelmissa alettaisiin huomioimaan mm. liikkumisen kuluja, sitä että pk-seudulla lainaraha on edullisempaa jne, kasvaisi ero entisestään.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 009
Loppuelämän kotia ostaessa varsinkin kannattaa miettiä kunnan elinvoimaisuutta ja sitä, mitä ne palvelut ovat vuosikymmenten päästä. Vaikka kotia ei koskaan myisi, niin esim. lainavakuutena omaa asuntoa voi kannattaa käyttää erilaisissa yhteyksissä, ja silloin ei todellakaan ole merkityksetöntä se, miten asunnon arvo on kehittynyt.
Tämä. Tiedän kotitiloja missä seuraava sukupolvi siirtynyt asumaan sinne ja isoisä edelleen asuu. Näin se voi toimia kun nuoremmat hoitavat sen pihatien ja tien suuremmalle (asvaltoidulle) tielle missä on talvi ja kesäkunnossapito. Vaikka se onkin mukavaa että on omaa järveä minkä pinalla lapset voivat talvella luistella ja runsaasti puita metsän rauhassa se että jokaiseen paikkaan tarvitaan autoa (jopa sen postin hakuun) voi vanhemmiten olla rasite.

Lapsille myös tarvitsee hankkia jokaiselle se oma auto tai viedä edes "ison tien varteen" että pääsevät harvoin kulkevan bussin kyytiin ja esim. kouluun tai harrastusten pariin. Toki se on suhteessa halvempi ja huomattavasti enemmän tulee tilaa, omat perunat saa viljeltyä, kerättyä niin paljon sieniä ja marjoja kuin sielu sietää, omat kanat tuottavat enemmän kuin tarpeeksi munia ja jos haluaa myös helppo metsästää mutta täytyy varautua myös niihin negatiivisiin puoliin oman kunnon ja jaksamisen rapistuessa vanhemmiten JOS käykin niin että joku omista lapsista ei ole halukas ostamaan asuntoa (tilaa) ja antamaan sinun siinä asua kunnes kuolema korjaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 015
Onko kukaan saanut nyt mistään pankista alle 12 kk euriboria? Mietin vaan että jaksaako alkaa kilpailuttaa vai onko kaikilla tuo 12kk?
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
307
Eivät minulle ainakaan suostuneet antamaan muuta kuin 12kk Danskelta, vaikka kai se 6kk:kin jo aivan pian plussan puolella. Uuden oman asunnon osto siis kyseessä Kajaanissa, 215t€ lainaa ja kyseessä hyvä, uudehko (2010+) rivariasunto, 118 m².
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
16
Se mitä näistä tilastoista ei näy, niin korona-aikanakin muuttoliike on jatkanut suuntaansa kasvukeskuksiin ja niiden keskuskaupunkien lähikuntiin. Eli toisin kuin usein väitetään, koronakaan ei synnyttänyt mitään maallemuuttoa. Muuttoliikkeen painotukseen se on osaltaan vaikuttanut, ja tosiaan pk-seudulla etenkin Helsinki on menestynyt viimeisenä parina vuotena ennakoitua heikommin ja etenkin Tampereen seutu taas todella vahvasti.
Mietinkin että kuinka paljon etätyömahdolisuudet vaikuttavat tulevaisuuden muuttoliikkeisiin, ei ilmeisesti paljoakaan sillä täällä on ollut niin paljon puhetta pkseudun hyvistä puolista. Harmi kun toi talo jota ajattelin on Lahdessa eikä esim. vetovoimaisella Tampereella. Tosin jos se olis niin en usko että olisi minun hintaluokassa enää.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Saanen kysyä mitä esim Tampereella on mitä ei esim Porissa ole? Tampereella asuntojen hinnat helvetisti kalliimpia kuin Porissa.
Stressaako joku ihan oikeasti sitä kun jos se paikka missä asuu niin onkin se muuttotappiokaupunki ja hinnat laskee ja kukaan ei osta yms yms?
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
16
Saanen kysyä mitä esim Tampereella on mitä ei esim Porissa ole? Tampereella asuntojen hinnat helvetisti kalliimpia kuin Porissa.
Stressaako joku ihan oikeasti sitä kun jos se paikka missä asuu niin onkin se muuttotappiokaupunki ja hinnat laskee ja kukaan ei osta yms yms?
Lueppa Juomatilaajaa lainaava osuus tosta alempana. Olen ostamassa ensimmäistä ja toivottavasti viimeistä taloani jossa pitäisi pärjätä yli 50 vuotta jos ei kuole ennenaikaisesti. Niin todellakin mietin mihin vaivalla säästämäni rahat laitan, raha ei puussa kasva. Sitten pitää ottaa huomioon ne tarvittavat palvelut. Minä en ainakaan halua ajaa kahta tuntia kauppaan tai lääkärille kun 20 vuotta myöhemmin samassa pitäjässä ei ole mitään muuta jäljellä kuin mummoja.


Jos ostit kymmenen vuotta sitten vaikka Iisalmesta 200 000 euron asunnon, niin tilastollisen keskiarvon mukaan kämppäsi arvo on enää vajaa 155 000 euroa. Jos ostit saman hintaisen asunnon pääkaupunkiseudulta, on sen arvo nyt yli 276 000 euroa. Eikä esimerkiksi otettu Iisalmi ole edes pahimmasta päästä, mutta joku kunta nyt piti keksiä esimerkiksi.

Monessa muuttotappiokunnassa keskituloinen perhe maksaa helposti sen 5000 euroa / vuosi enemmän kuntaveroa kuin elinvoimaisessa kasvukeskusessa. Siitä syntyy kymmenelle vuodelle 50 000 euroa lisää eroa.

Summa summarum. Jos esimerkkimme kaksi samoista lähtökohdista ponnistanutta taloutta realisoisi nyt varallisuutensa, ja pk-seudulla asuva perhe olisi tyhmästi vain pitänyt matalammissa veroissa säästämänsä rahat nollakorkoisella pankkilillä, olisi toisella varallisuutta nyt 155t ja toisella 326t. Ero on siis 171t. Se taas tarkoittaa 1425 euron varallisuuseron kasvua joka kuukausi sen kymmenen vuoden tarkastelujakson aikana.

Jos laskelmissa alettaisiin huomioimaan mm. liikkumisen kuluja, sitä että pk-seudulla lainaraha on edullisempaa jne, kasvaisi ero entisestään.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 009
Saanen kysyä mitä esim Tampereella on mitä ei esim Porissa ole? Tampereella asuntojen hinnat helvetisti kalliimpia kuin Porissa.
Stressaako joku ihan oikeasti sitä kun jos se paikka missä asuu niin onkin se muuttotappiokaupunki ja hinnat laskee ja kukaan ei osta yms yms?
Porin kuuluisa metro? Mutta oikeasti, ei kyse ole siitä mitä jossain paikassa on ja toisessa ei vaan siitä että jos jokin kirkonkylä, taajama tai kaupunki nyt sattuu olemaan muuttotappio paikkakunta ja sieltä hiljakseen palvelut vähenevät niin se alkaa olla oikeasti vaikeampaa pidemmällä tähtäimellä (vaikka 20-40 vuotta) yrittää myydä sitä asuntoa pois.

On jo olemassa useita omakotitaloja missä vanhemmat ihmiset asuvat, he eivät saa remonttilainaa eivätkä saa sitä asuntoa myytyä. Toki se että "myy millä hinnalla tahansa" ja odottaa vuosia että kauppa käy..

"
Yhtä hyvin ei käynyt nelikymppiselle Pauliinalle, joka hankki vuonna 2007 kerrostaloasunnon pohjoiskarjalalaisesta pikkukaupungista. Kun Pauliina muutama vuosi sitten päätti myydä asuntonsa, yksikään kiinteistönvälittäjä ei suostunut ottamaan sitä myyntiin.


Pauliina koetti kaupata kotiaan itse ja tarjosi sitä jopa ilmaiseksi seurakunnalle, tuloksetta. Kun asunto viimein kolmen vuoden kuluttua meni kaupaksi 30 000 eurolla, Pauliina teki tappiota yli 70 000 euroa. Hän maksaa yhä lainaa asunnosta, jota ei enää omista.

"

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 280
Viestejä
4 300 658
Jäsenet
71 827
Uusin jäsen
MikKje

Hinta.fi

Ylös Bottom