Harmi kun toi talo jota ajattelin on Lahdessa eikä esim. vetovoimaisella Tampereella. Tosin jos se olis niin en usko että olisi minun hintaluokassa enää.
No en nyt itse usko, että Lahdesta palvelut loppuu 20 tai 50 vuoden aikana. Itsekin joskus 20 vuotta sitten asunut Lahdessa ja siellä on vieläkin oikein hyvät palvelut ja useammassa kaupunginosassa. Sitten tuli asuttua pitkä pätkä pk-seudulla, melkein se 20 vuotta ja nyt tuli lähdettyä pois. Nykyinen koti tuli valittua ihan puhtaasti maisema edellä, toki myös kriteerinä se, että rakennukset pitää olla tältä vuosituhannella. Tällä kertaa en välittänyt tippaakaan siitä, että haluaako kukaan muu asua hirsitalossa merenrannassa enää koskaan meidän jälkeen.
Itse jäänyt vakavasti miettimään uudistuotannon hintatasoa. Eli siis rivitalo- ja kerrostaloasunnot. Saako noista omansa takaisin esim. 10 tai 20 vuoden päästä? Tietysti erittäin hyvä sijainti voi auttaa kehityksessä, mutta silti ne velattomat hinnat tuntuvat aika rajuilta useasti.
Tämä riippuu monesta asiasta, sijainti on toki tärkein. Itse kolme uudisasuntoa ostaneena ja myyneenä voin sanoa, että pk-seudulla niille on saanut ihan ok tuoton, vaikka ei niitä siksi ole tullut ostettua, vaan ihan asumista varten.
Tässä toki vaikuttaa paljon se, että jokaisesta pk-seudun kaupungista (Helsinki, Espoo, Vantaa) löytyy ne halutut kaupunginosat. Uudisasuntoja näihin taas valmistuu hyvin nihkeästi, koska vanhaa nouvostoliiton aikaista kuutioo on jokainen tontti täynnä. Sitten, kun joku näistä päätetään purkaa ja siihen tehdään uutta tilalle, niin yleensä näiden arvo on kaikkein kovin myös tulevaisuudessa, esimerkiksi 10-20v välillä. Sitten taas kun keksitään joku päähänpisto, että rakennetaan Keimolaan tai Kivistöön keskelle peltoa, niin ei sieltä saa edes rakennuttajat niitä asuntoja kaupaksi saati niiden ostajat, jotka ovat maksaneet niistä jo lähdössä järjettömän ylihinnan.
Eli, uudiskohde voi olla loistava sijoitus, jos sijainti on kunnossa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että huonolla sijainnilla varustettu uudiskohde pitäisi arvonsa vuosikymmeniä tai edes vuosia. Jos pk-seutu kiikarissa, niin tässä omat nopeat vinkit mistä katselisin niitä uudiskohteita tai mitä vaan kohteita, jotka yleisesti pitää arvonsa.
Helsinki - kaikki Pitkän sillan "oikealla" puolella olevat. Itselle ei Kallio, eikä siitä itään uppoa. Ne jotka väittää että "on niin siistiä asua Herttoniemessä" valehtelee ja ei vaan kassa riitä siihen, että asuisi, vaikka Kampissa tai Töölössä, Katajanokasta puhumattakaan. Kantakaupunkiin ja muihin lännen arvoalueisiin lisäisin ehkä jopa Pasilan, missä on paljon uusia asuntoja, mutta myös hinnat yllättävänkin kovat.
Espoo - Nyky Tapiola, Leppävaara ja ehkä Matinkylä+Olari, toki Westend
Vantaa - Tikkurila, ehkä Myyrmäki