Työelämäkeskustelu

Aina ei elämänvalinnat osu nappiin. Perjantaina oli eka päivä uudessa työpaikassa ja huomenna maanantaina taidan soittaa että en enää tule. Heti alusta asti oli outo fiilis ettei ole oikein tervetullut eikä paikka tuntunut omalta. Firma on pieni perheyritys jossa nykyinen henkilökunta on varmaan tiivis porukka. Lisäksi olematon perehdytys ja satunnaisten nakkitehtävien keksiminen sai koko homman tuntumaan tet-harjoittelulta. Vaihtoehtoinahan tässä on katsella jotain uutta tai kysyä paluuta vanhaan. En usko että kannattaa itseä kiusata käymällä tuolla väkisin.
Tänään on sovittu paluusta vanhaan työpaikkaan. Oli sielläkin puutteensa mutta tämän sekoilun jälkeen tuntuu hyvältä palata tuttuun hommaan hyvien ihmisten keskelle. Eihän tämä itsestäänselvää ollut ja kävi tuuri mutta varmasti oma historia ja hyvin tehty duuni painoi uusien rekryjen ohitse, paikkaa ei ollut vielä ehditty täyttää.
 
Ahdistaa. Mulle tarjottiin töitä.

Tämän hetkinen duuni määräaikainen tammikuun loppuun. Olen hyvinvointialueella hommissa, missä juuri YT:t loppuivat ja säästökurimus on suuri. Alueella on siis työllistymismahdollisuudet tosi vaikeat varmaan seuraavat pari vuotta.
Hakijoita on nyt ihan pirusti, eli ala mihin pari vuotta sitten vielä etsimällä etsittiin tekijöitä ja nyt on semmoinen 65-100 hakijaa per paikka. Pitää siis katsella ulkopuolelta.

Noh, töitä siis tarjottiin. Vakkaripaikka, matkaa n. 48km per siivu (40min). Käytännössä kaksivuorotyötä.

Meillä vain yksi auto ja näillä palkoilla ei tosiaankaan toista hankita. Tietty verotuksessa matka huomioidaan, mutta enempi ahdistaa se 250€ bensoihin kuukaudessa.

Pyörittelen eri asioita tässä mielessä koko ajan.

1) Helkkarin onnelinen että töitä tarjottiin tässä tilanteessa. Pieni kivi tippui sydämeltä
2) Maksetaan ehkä vähän liikaa kämpästä tuloihin verraten. Pitäisikö hakea vaikka vuodeksi pankilta pienempää kuukausimaksua, vaikka sen 300 vähemmän? Jotta tilanne ns tasaantuu ja näkee oikeasti mitä se on
3) Auto just maksettu kokonaan. Pitkään ja hartaasti sitä maksettu, joten pitäiskö pistää vaihtoon ja tunkea sama raha mitä autoa maksettu kuukaudessa + tuo mahdollinen bensakulu yhteen ja hankkia sähköpeli, millä vetää sen 3€/100km?
4) Työskentely tuossa paikassa antaisi kokemusta tuosta alalajista, joten helpompi hakeutua vastaaviin tehtäviin lähempää kotia. Tarjolla myös hyvää alaan liittyvää kouluttautumista.
5) Muutto lähemmäksi ei huvita, rikkoa lapsen kaikki sosiaaliset suhteet/koulut ja kaikki. Myös ikääntyneet vanhemmat tässä, joita joutuu kuitenkin auttelemaan koko ajan.

Tottumiskysymyksiähän nämä vain on. Viimeiset 20v vetänyt virastotyöaikaa ja työmatka ollut fillarilla 12min.

En nyt mitän vastauksia odota. Kunhan vaan purkaa ajatuksia.
 
Ahdistaa. Mulle tarjottiin töitä.

Tämän hetkinen duuni määräaikainen tammikuun loppuun. Olen hyvinvointialueella hommissa, missä juuri YT:t loppuivat ja säästökurimus on suuri. Alueella on siis työllistymismahdollisuudet tosi vaikeat varmaan seuraavat pari vuotta.
Hakijoita on nyt ihan pirusti, eli ala mihin pari vuotta sitten vielä etsimällä etsittiin tekijöitä ja nyt on semmoinen 65-100 hakijaa per paikka. Pitää siis katsella ulkopuolelta.

Noh, töitä siis tarjottiin. Vakkaripaikka, matkaa n. 48km per siivu (40min). Käytännössä kaksivuorotyötä.

Meillä vain yksi auto ja näillä palkoilla ei tosiaankaan toista hankita. Tietty verotuksessa matka huomioidaan, mutta enempi ahdistaa se 250€ bensoihin kuukaudessa.

Pyörittelen eri asioita tässä mielessä koko ajan.

1) Helkkarin onnelinen että töitä tarjottiin tässä tilanteessa. Pieni kivi tippui sydämeltä
2) Maksetaan ehkä vähän liikaa kämpästä tuloihin verraten. Pitäisikö hakea vaikka vuodeksi pankilta pienempää kuukausimaksua, vaikka sen 300 vähemmän? Jotta tilanne ns tasaantuu ja näkee oikeasti mitä se on
3) Auto just maksettu kokonaan. Pitkään ja hartaasti sitä maksettu, joten pitäiskö pistää vaihtoon ja tunkea sama raha mitä autoa maksettu kuukaudessa + tuo mahdollinen bensakulu yhteen ja hankkia sähköpeli, millä vetää sen 3€/100km?
4) Työskentely tuossa paikassa antaisi kokemusta tuosta alalajista, joten helpompi hakeutua vastaaviin tehtäviin lähempää kotia. Tarjolla myös hyvää alaan liittyvää kouluttautumista.
5) Muutto lähemmäksi ei huvita, rikkoa lapsen kaikki sosiaaliset suhteet/koulut ja kaikki. Myös ikääntyneet vanhemmat tässä, joita joutuu kuitenkin auttelemaan koko ajan.

Tottumiskysymyksiähän nämä vain on. Viimeiset 20v vetänyt virastotyöaikaa ja työmatka ollut fillarilla 12min.

En nyt mitän vastauksia odota. Kunhan vaan purkaa ajatuksia.
Niin, onhan se varmasti pieni shokki kun 12min fillaroinni jälkeen meneekin parisatkua työmatkaan ja puoli tuntia enemmän aikaa. Itselleni n.40km ajomatka suuntaansa on vain hyvä hetki rentoutua, toki meille maksetaan toisesta siivusta rahaa tiliin ja toisen saa sitten verotuksessa niin se vähän motivoi.
Sähköauto mullakin on mutta pitäisi olla aika edullinen hinnaltaan ja rahoitukseltaan että oikeasti olisi halvempaa.
 
Yksi vaihtoehto myös kilpailuttaa asuntolaina uudelleen ja ottaa taas pidempi maksuaika, jolloin samalla kuukausierä pienenee. Riippuu toki myös nykyisestä ja mahdollisesta uudesta marginaalista että onko miten kannattavaa. Ja samalla voi vaihtaa 12kk euriborin->3kk jos sellainen sattuu olemaan.
 
Pääsisikö tuota uutta työmatkaa jotenkin menemään julkisilla? Vaikka osittain ja jatkaisi sitten fillarilla tjsp loppupätkän? Lisäksi nuo työmatkat saa vähennettyä verotuksessa
 
Jos olet täysin varma että oman auton käyttö työmatkoihin menee läpi verovähennyksenä (kannattaa lukea ehdot tarkkaan), niin voithan hakea tuon vähennyksen verokortille jo ennakkoon, jos siis kassavirta huolettaa. Toki ei se toisen auton kuluja kokonaan kata, mutta jos nyt oletuksena on diesel-auto, kyllä se ne diesel kulut kattaa lähes kokonaan.

Diesel kulut:

96*21*11 * 1,7* (6/100) = 2261 €

96 * 21 * 11 * 0,27 = 5987. Omavastuun jälkeen vähennettävää jää 5000 euroa, ja jos marginaaliveroprosentti on vaikka 40 pinnaa, jää siis käteen ~2000 euroa enemmän.
 
Pääsisikö tuota uutta työmatkaa jotenkin menemään julkisilla? Vaikka osittain ja jatkaisi sitten fillarilla tjsp loppupätkän? Lisäksi nuo työmatkat saa vähennettyä verotuksessa
Eikö tuo vaihtoehto vain lisää tuskaa ja mielipahaa. Itsekin olen tuon aiemmin ehdotetun kannalla, että asuntolainan kilpailutus ja uusi 35 vuoden maksuaika.
 
Jos olet täysin varma että oman auton käyttö työmatkoihin menee läpi verovähennyksenä (kannattaa lukea ehdot tarkkaan), niin voithan hakea tuon vähennyksen verokortille jo ennakkoon, jos siis kassavirta huolettaa. Toki ei se toisen auton kuluja kokonaan kata, mutta jos nyt oletuksena on diesel-auto, kyllä se ne diesel kulut kattaa lähes kokonaan.

Diesel kulut:

96*21*11 * 1,7* (6/100) = 2261 €

96 * 21 * 11 * 0,27 = 5987. Omavastuun jälkeen vähennettävää jää 5000 euroa, ja jos marginaaliveroprosentti on vaikka 40 pinnaa, jää siis käteen ~2000 euroa enemmän.

No kyllä ne ehdot menee näiden sisään Asunnon ja työpaikan väliset matkat

  • Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
  • Kävelymatka on yhdensuuntaisella matkalla yhteensä vähintään 3 kilometriä. Esimerkiksi jos kävelymatkasi kotoa pysäkille on kaksi kilometriä ja matkan määränpäässä kävely pysäkiltä työpaikallesi on myös kaksi kilometriä, on kävelymatka yhdensuuntaisella matkalla yhteensä neljä kilometriä.
  • Odotusaika (ei siis matkustusaika) meno-paluumatkalla on yhteensä vähintään 2 tuntia.
  • Matkasi alkaa tai päättyy klo 00.00 - 05.00 välisenä aikana.
Esim. jos pitää aamulla seiskalta olla jo töissä, niin se kolmen kilsan kävely istuu jo siihen.

Julkisilla ei pääse mitenkään järkevästi, noi kahlasin jo läpi kaikki vaihtoehdot.
 
Niin, onhan se varmasti pieni shokki kun 12min fillaroinni jälkeen meneekin parisatkua työmatkaan ja puoli tuntia enemmän aikaa. Itselleni n.40km ajomatka suuntaansa on vain hyvä hetki rentoutua, toki meille maksetaan toisesta siivusta rahaa tiliin ja toisen saa sitten verotuksessa niin se vähän motivoi.
Sähköauto mullakin on mutta pitäisi olla aika edullinen hinnaltaan ja rahoitukseltaan että oikeasti olisi halvempaa.

Jos olisikin niin hyvä tilanne että ne tulot myös kasvaisi, mutta aikalailla samoissa pysyy. Kuitenkin pitkällä tähtäimellä fiksumpi vaihtoehto kuin että jäisi ansiosidonnaisella loisimaan kotia, jolloin tulot tosiaan tippuisi :D
Ja edelleen, odotellessa niitä parempia aikoja, jos semmoisia ikinä enää tuleekaan. Tuolla saatu kokemus kyllä olisi hyvä, koska vastaanvanlaisa paikkoja löytyy lähempääkin, mutta näihin yleensä kaivataan sitä kokemusta.
Ja kyseessä on vähän HC levelin paikka, toisin kuin valtaosa muista.
 
Jos olisikin niin hyvä tilanne että ne tulot myös kasvaisi, mutta aikalailla samoissa pysyy. Kuitenkin pitkällä tähtäimellä fiksumpi vaihtoehto kuin että jäisi ansiosidonnaisella loisimaan kotia, jolloin tulot tosiaan tippuisi :D
Ja edelleen, odotellessa niitä parempia aikoja, jos semmoisia ikinä enää tuleekaan. Tuolla saatu kokemus kyllä olisi hyvä, koska vastaanvanlaisa paikkoja löytyy lähempääkin, mutta näihin yleensä kaivataan sitä kokemusta.
Ja kyseessä on vähän HC levelin paikka, toisin kuin valtaosa muista.

Olet ehkä tottunut liian hyvään.
Tunnen monia, jotka käyvät jostain Tampereelta tai Lahdesta täällä pääkaupunkiseudulla töissä. Ja johan monilla menee 40 minuuttia vain kehä ykköstä suhatessa vaikka asuu kolmosen sisällä.

Kaikki nyt varmaan suosittaa, että ota paikka vastaan. Mistä sitä tietää, mitä elämä heittää vastaan ensi vuonna?
 
Olet ehkä tottunut liian hyvään.
Tunnen monia, jotka käyvät jostain Tampereelta tai Lahdesta täällä pääkaupunkiseudulla töissä. Ja johan monilla menee 40 minuuttia vain kehä ykköstä suhatessa vaikka asuu kolmosen sisällä.

Kaikki nyt varmaan suosittaa, että ota paikka vastaan. Mistä sitä tietää, mitä elämä heittää vastaan ensi vuonna?

Juu, siis olen ottamassa ja tietty samalla katselee kaikkea muutakin. Sitä itselleni hoen kanssa koko ajan, että on vaan asiat olleet hyvin.
 
Ja johan monilla menee 40 minuuttia vain kehä ykköstä suhatessa vaikka asuu kolmosen sisällä.
Vaimon siskon mies joskus tarinoi, että hänellä optimipäivänä työmatkla omalla autolla 30min, normipäivänä 45 min ja huonona päivänä 90min suuntaansa PK-seudulla kolmosen ulkopuolelta.

Joskus Barcelonassa meni perjantai-iltana 2h 10km matkaan. Milanossa motarilla jonot pysähtyvät aamukasilta 10km ennen kaupunkia.
 
Töihin vaan. Ostaa jonkun edullisen pikku-dieselin tai jokun CT Lexuksen halvalla millä ajelee pikku kuluilla. Ainahan sen auton voi myydä jos tilanteet muuttuu.
 
Jos työmatka-ajon kustannukset haluaa minimoida, niin hankkii siihen sopivan ajopelin.
Vähän riippuen työmatkan pituudesta ja muista muuttujista sähköfillari voi olla upea. Ei paljon hiki valu ja pääsee nopeaan varsinkin jos autolla olis juminut ruuhkissa.
 
Pääsisikö tuota uutta työmatkaa jotenkin menemään julkisilla? Vaikka osittain ja jatkaisi sitten fillarilla tjsp loppupätkän? Lisäksi nuo työmatkat saa vähennettyä verotuksessa
Julkisilla jos menee niin varmasti pitenee työmatka-aika, jollei mene jonnekin Helsingin keskustaan.
 
Julkisilla jos menee niin varmasti pitenee työmatka-aika, jollei mene jonnekin Helsingin keskustaan.
Aika varmasti pitenee, mutta nyt taisi lähinnä huolettaa matkustamisen kustannukset.
Se miten käyttää sen ajan vaikka junassa, on jokaisen oma murhe. Sen voi käyttää töihin, tai rentoutumiseen.
Itse huristellut nyt 4v 150km työmatkaa. Ja yleensä käytän sen ajamiseen menevän ajan pakollisien puhelinkeskustelujen hoitamiseen

Julkisillakin pääsisi, mutta matka-aika venyisi noin kahdeksaan tuntiin. Vs autolla vajaan kaksi tuntia
 
Aika varmasti pitenee, mutta nyt taisi lähinnä huolettaa matkustamisen kustannukset.
Se miten käyttää sen ajan vaikka junassa, on jokaisen oma murhe. Sen voi käyttää töihin, tai rentoutumiseen.
Itse huristellut nyt 4v 150km työmatkaa. Ja yleensä käytän sen ajamiseen menevän ajan pakollisien puhelinkeskustelujen hoitamiseen

Julkisillakin pääsisi, mutta matka-aika venyisi noin kahdeksaan tuntiin. Vs autolla vajaan kaksi tuntia
4 tuntia päivässä töihin kulkemiseen? Aika paljon pakollisia puheluita, jos niihin 4 tuntia joka päivä menee. Jos nukkuu 8 tuntia yössä, tuossa jää kokonaiset 4 tuntia vapaa-aikaa
Hyvähän se on, että on töitä, mutta tuo matka-aika kuulostaa aika tuskaiselta.
 
4 tuntia päivässä töihin kulkemiseen? Aika paljon pakollisia puheluita, jos niihin 4 tuntia joka päivä menee. Jos nukkuu 8 tuntia yössä, tuossa jää kokonaiset 4 tuntia vapaa-aikaa
Hyvähän se on, että on töitä, mutta tuo matka-aika kuulostaa aika tuskaiselta.
Olisko yhteiskunnan kannalta parempi että tuollaisen duunin ottaa joku joka asuu lähempänä. Toki jos on jostain super-erikoisesta osaamisesta kyse niin tilanne toinen mutta muuten kuulostaa aika erikoiselta.
 
Noh, töitä siis tarjottiin. Vakkaripaikka, matkaa n. 48km per siivu (40min). Käytännössä kaksivuorotyötä.

Meillä vain yksi auto ja näillä palkoilla ei tosiaankaan toista hankita. Tietty verotuksessa matka huomioidaan, mutta enempi ahdistaa se 250€ bensoihin kuukaudessa.
Tilaa uusi verokortti, johon täytät ennakkoon sen kaavamaisen km-vähennyksen oliko se 22pv * 11kk * 96km ja saat ennakonpidätysprosentin niin alas että bensakustannukset ahdistaa vähän vähemmän.

En itse ostaisi kallista sähköautoa tuon takia vaan jonkun perustekniikaltaan ok käyttöauton jossa hankintahinta ei ole hirveä ja kulutus on maltillinen.

Jokaisen omia päätöksiä, nämä mun vinkit. Onnea uudesta työstä jos päädyt sen ottamaan, hyvä että tänä aikana tarjotaan:tup:
 
Tilaa uusi verokortti, johon täytät ennakkoon sen kaavamaisen km-vähennyksen oliko se 22pv * 11kk * 96km ja saat ennakonpidätysprosentin niin alas että bensakustannukset ahdistaa vähän vähemmän.

En itse ostaisi kallista sähköautoa tuon takia vaan jonkun perustekniikaltaan ok käyttöauton jossa hankintahinta ei ole hirveä ja kulutus on maltillinen.

Jokaisen omia päätöksiä, nämä mun vinkit. Onnea uudesta työstä jos päädyt sen ottamaan, hyvä että tänä aikana tarjotaan:tup:

Juu. Eilen ilmoitin että aloitan siellä.

Paljon tullut excelöityä viikonlopun ja alkuviikon aikana, eikä se nyt niin hirveä kynnys varmaankaan ole.

- 99,9% varmuudella verottaja hyväksyy oman auton käytön, kortilla kilometrit
- Vaikka bensakone on, niin tuonne pääsee kahta reittiä. Toinen on 4/5 motaria ja toinen 2/3 maantietä 60-80km rajoituksella.
Google mapsin mukaan aikaero ei ole kuin 2-3 minuuttia. Näin ollen körötellen pienemmällä nopeudella, kuluttaa vähemmän.

Valjastin ChatGPT:n tekemään vertailun oman auton kulutuksella, niin esim 1,8€ litrahinnalla motarireittiä 289€ kuussa ja esim. eilisella 1,6€ litrahinnalla toista reittiä 169€ kuussa.
Ja tuosta vielä vähennykset kortilla, niin ei se nyt NIIN paljoa kalliimmaksi mene.

Toisaalta kyselin myös realistista arviota, jos tekee ihan perustyyliin vuoroja, niin siihen tulisi muutama sata lisää, eli parhaassa tapauksessa palkka nousee.

On kaikenlaisia muitakin etuja ja tein plussat ja miinukset juttuja, niin kyllä se kokonaisuudessaan plussan puolelle jäi koko homma.

Pääasia että on töitä.
 
On kaikenlaisia muitakin etuja ja tein plussat ja miinukset juttuja, niin kyllä se kokonaisuudessaan plussan puolelle jäi koko homma.

Pääasia että on töitä.
Yllättävän paljon itsekin painotan samaa viestiä mitä omat vanhemmat antoi ohjenuoraksi parikymmentä vuotta sitten: työnhaussa oma aktiivisuus herättää erottuvan mielikuvan ja aukot on tärkeä pitää poissa työhistoriasta. Työpaikat on sen verran kilpailtuja että nuo vanhat valtit alkaa taas olla merkittäviä.
 
Mites muuten. Nyt tuli keissi töiden kanssa, että pitäisi ajella 163km (lyhin matka Apple Mapsin ja Google Mapsin mukaan) per suunta töihin, koska projektit. Eli käytännössä ykköstietä, tulee sen 326km per vuorokausi. Koska töissä pitää olla tasan aamukasilta (mieluiten ennen), julkisilla en kotoa pääse, ensimmäinen bussi lähtee täältä 5:43, jonne täytyy kävellä 2.2 kilsaa, jotta kerkeää 6:41 lähtevään junaan, joka saapuu Leppävaaraan 8:22. Siitä pikaratikalla Otaniemeen 20 minsaa, eli ollaan jo melkein tunti myöhässä.

Onkohan tämä verottajan mielestä ihan hyväksyttävää käyttää omaa autoa? 2-3 kertaa viikkoon autossa istumista 4h per päivä ei toki ole optimi, mutta hittoako tässä tekee. Aikaisempia busseja ei ole ja rautatieasemalla matkaa 21km. Eka juna lähtisi 5:27, jolla saapuisi Leppävaaraan 7:17(?). Tämä käytännössä puolestaan tarkoittaisi, että pitäisi herätä ennen viittä ja ajaa auto suht kalliiseen parkkiin koko päiväksi (ykkösaluetta, sellainen rapia 5€/h) ja sitten palata taas junalla. Tuossa skenaariossa olisi pikaratikan avulla Otaniemessä töissä klo. 7:50 parhaimmillaan. Yritin vähän selvittää tätä kaikkea tässä ja ymmärtääkseni koska ensimmäinen julkinen lähtee täältä sen jälkeen, kun ensimmäinen juna lähtee jolla kerkeisin työpaikalle, niin olisin oikeutettu käyttämään autoa?

Verottajalta tätä yrittää kysyä, mutta valitettavasti tässä kolmen päivän aikana palvelu on ollut ruuhkautunut ja joku chattibotti ei hirveästi auta. Perseestä on, mutta palkkaa maksetaan ja näillä mennään.
 
Mites muuten. Nyt tuli keissi töiden kanssa, että pitäisi ajella 163km (lyhin matka Apple Mapsin ja Google Mapsin mukaan) per suunta töihin, koska projektit. Eli käytännössä ykköstietä, tulee sen 326km per vuorokausi. Koska töissä pitää olla tasan aamukasilta (mieluiten ennen), julkisilla en kotoa pääse, ensimmäinen bussi lähtee täältä 5:43, jonne täytyy kävellä 2.2 kilsaa, jotta kerkeää 6:41 lähtevään junaan, joka saapuu Leppävaaraan 8:22. Siitä pikaratikalla Otaniemeen 20 minsaa, eli ollaan jo melkein tunti myöhässä.

Onkohan tämä verottajan mielestä ihan hyväksyttävää käyttää omaa autoa? 2-3 kertaa viikkoon autossa istumista 4h per päivä ei toki ole optimi, mutta hittoako tässä tekee. Aikaisempia busseja ei ole ja rautatieasemalla matkaa 21km. Eka juna lähtisi 5:27, jolla saapuisi Leppävaaraan 7:17(?). Tämä käytännössä puolestaan tarkoittaisi, että pitäisi herätä ennen viittä ja ajaa auto suht kalliiseen parkkiin koko päiväksi (ykkösaluetta, sellainen rapia 5€/h) ja sitten palata taas junalla. Tuossa skenaariossa olisi pikaratikan avulla Otaniemessä töissä klo. 7:50 parhaimmillaan. Yritin vähän selvittää tätä kaikkea tässä ja ymmärtääkseni koska ensimmäinen julkinen lähtee täältä sen jälkeen, kun ensimmäinen juna lähtee jolla kerkeisin työpaikalle, niin olisin oikeutettu käyttämään autoa?

Verottajalta tätä yrittää kysyä, mutta valitettavasti tässä kolmen päivän aikana palvelu on ollut ruuhkautunut ja joku chattibotti ei hirveästi auta. Perseestä on, mutta palkkaa maksetaan ja näillä mennään.
Eikö työpaikka maksa kilometrikorvauksia näistä matkoista, luulisin että nämä olisivat työmatkaan rinnasteista liikkumista? Vai onko niin, että vakituinen "työntekopaikka" muuttui tuonne 163 km päähän kodista, jolloin joudut nuo matkat omakustanteisena kulkemaan?
 
Mites muuten. Nyt tuli keissi töiden kanssa, että pitäisi ajella 163km (lyhin matka Apple Mapsin ja Google Mapsin mukaan) per suunta töihin, koska projektit. Eli käytännössä ykköstietä, tulee sen 326km per vuorokausi. Koska töissä pitää olla tasan aamukasilta (mieluiten ennen), julkisilla en kotoa pääse, ensimmäinen bussi lähtee täältä 5:43, jonne täytyy kävellä 2.2 kilsaa, jotta kerkeää 6:41 lähtevään junaan, joka saapuu Leppävaaraan 8:22. Siitä pikaratikalla Otaniemeen 20 minsaa, eli ollaan jo melkein tunti myöhässä.

Onkohan tämä verottajan mielestä ihan hyväksyttävää käyttää omaa autoa? 2-3 kertaa viikkoon autossa istumista 4h per päivä ei toki ole optimi, mutta hittoako tässä tekee. Aikaisempia busseja ei ole ja rautatieasemalla matkaa 21km. Eka juna lähtisi 5:27, jolla saapuisi Leppävaaraan 7:17(?). Tämä käytännössä puolestaan tarkoittaisi, että pitäisi herätä ennen viittä ja ajaa auto suht kalliiseen parkkiin koko päiväksi (ykkösaluetta, sellainen rapia 5€/h) ja sitten palata taas junalla. Tuossa skenaariossa olisi pikaratikan avulla Otaniemessä töissä klo. 7:50 parhaimmillaan. Yritin vähän selvittää tätä kaikkea tässä ja ymmärtääkseni koska ensimmäinen julkinen lähtee täältä sen jälkeen, kun ensimmäinen juna lähtee jolla kerkeisin työpaikalle, niin olisin oikeutettu käyttämään autoa?

Verottajalta tätä yrittää kysyä, mutta valitettavasti tässä kolmen päivän aikana palvelu on ollut ruuhkautunut ja joku chattibotti ei hirveästi auta. Perseestä on, mutta palkkaa maksetaan ja näillä mennään.
Jos firma ei tosiaan maksa kilsoja niin verottaja kyllä maksaa jos yksikin alla olevista ehdoista täyttää:
  • Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
  • Kävelymatka on yhdensuuntaisella matkalla yhteensä vähintään 3 kilometriä. Esimerkiksi jos kävelymatkasi kotoa pysäkille on kaksi kilometriä ja matkan määränpäässä kävely pysäkiltä työpaikallesi on myös kaksi kilometriä, on kävelymatka yhdensuuntaisella matkalla yhteensä neljä kilometriä.
  • Odotusaika (ei siis matkustusaika) meno-paluumatkalla on yhteensä vähintään 2 tuntia.
  • Matkasi alkaa tai päättyy klo 00.00 - 05.00 välisenä aikana.
 
Eikös tuollainen keissi mene ihan selkeästi työnantajan piikkiin ja km-korvaukset oman auton käytöstä? Jos kyse ei ole siis pysyvästä työntekopaikan vaihtumisesta.
 
Ei välttämättä, koska tuo voi olla toissijainen työpaikka . Toissijainen työpaikka saa kestää 2v. Ja sinne omalla autolla kulkemisessa pienemmät vaateet kuin pääasialliselle työpaikalle. Hyvä perustella matka-aikojen lisäksi, että on jotakin mukana kuljetettavaa (työkaluja, useampi tietokone). Kulut omaan piikkiin ja vähennyksiin verotuksessa.

Edit: korjattu väliaikainen työntekopaikka -> toissijainen työpaikka
 
Mites muuten. Nyt tuli keissi töiden kanssa, että pitäisi ajella 163km (lyhin matka Apple Mapsin ja Google Mapsin mukaan) per suunta töihin, koska projektit. Eli käytännössä ykköstietä, tulee sen 326km per vuorokausi. Koska töissä pitää olla tasan aamukasilta (mieluiten ennen), julkisilla en kotoa pääse, ensimmäinen bussi lähtee täältä 5:43, jonne täytyy kävellä 2.2 kilsaa, jotta kerkeää 6:41 lähtevään junaan, joka saapuu Leppävaaraan 8:22. Siitä pikaratikalla Otaniemeen 20 minsaa, eli ollaan jo melkein tunti myöhässä.

Onkohan tämä verottajan mielestä ihan hyväksyttävää käyttää omaa autoa? 2-3 kertaa viikkoon autossa istumista 4h per päivä ei toki ole optimi, mutta hittoako tässä tekee. Aikaisempia busseja ei ole ja rautatieasemalla matkaa 21km. Eka juna lähtisi 5:27, jolla saapuisi Leppävaaraan 7:17(?). Tämä käytännössä puolestaan tarkoittaisi, että pitäisi herätä ennen viittä ja ajaa auto suht kalliiseen parkkiin koko päiväksi (ykkösaluetta, sellainen rapia 5€/h) ja sitten palata taas junalla. Tuossa skenaariossa olisi pikaratikan avulla Otaniemessä töissä klo. 7:50 parhaimmillaan. Yritin vähän selvittää tätä kaikkea tässä ja ymmärtääkseni koska ensimmäinen julkinen lähtee täältä sen jälkeen, kun ensimmäinen juna lähtee jolla kerkeisin työpaikalle, niin olisin oikeutettu käyttämään autoa?

Verottajalta tätä yrittää kysyä, mutta valitettavasti tässä kolmen päivän aikana palvelu on ollut ruuhkautunut ja joku chattibotti ei hirveästi auta. Perseestä on, mutta palkkaa maksetaan ja näillä mennään.
Vastaavaa olen tehnyt, koska toimisto. Juna sulkeutuu sinulta pois, koska lähtö kotoa ennen klo 5. Kävelymatka kuulostaa siltä, että varmaan saat ihan kaiken kävelyn laskemalla 3 km täyteen yhteen suuntaan eli bussikin on pois. Varmuuden varalle voit myös todeta, että et ehtisi töihin ekalla bussilla. Näillä spekseillä olet poissulkenut kaikki verottajan vaihtoehdot eli oman auton käyttö ok. Ei ole itseltä ainakaan kyselty perään vaikka vuosikaudet näin olen kirjannut. Olen tosin kirjannut alakanttiin määrät, kun maksimi verovähennys tulee täyteen helposti.
 
Vastaavaa olen tehnyt, koska toimisto. Juna sulkeutuu sinulta pois, koska lähtö kotoa ennen klo 5. Kävelymatka kuulostaa siltä, että varmaan saat ihan kaiken kävelyn laskemalla 3 km täyteen yhteen suuntaan eli bussikin on pois. Varmuuden varalle voit myös todeta, että et ehtisi töihin ekalla bussilla. Näillä spekseillä olet poissulkenut kaikki verottajan vaihtoehdot eli oman auton käyttö ok. Ei ole itseltä ainakaan kyselty perään vaikka vuosikaudet näin olen kirjannut. Olen tosin kirjannut alakanttiin määrät, kun maksimi verovähennys tulee täyteen helposti.
Ja eikös se nyt ole niin, että yksikin noista perusteista riittää. Eli ei tarvi useampaa perustetta selitellä.

”Voit vähentää matkakulut oman auton käytön mukaan laskettuna vain, jos auton käyttöön on jokin seuraavista perusteista”
 
Ja eikös se nyt ole niin, että yksikin noista perusteista riittää. Eli ei tarvi useampaa perustetta selitellä.

”Voit vähentää matkakulut oman auton käytön mukaan laskettuna vain, jos auton käyttöön on jokin seuraavista perusteista”
Kyllä, mutta täytyy noi tapaukset silti käydä läpi kaikki. Esim. julkiset ovat käytettävissä, mutta niitä käyttääkseen täytyy kävellä tai lähteä ennen klo 5 tai ei ehdi ajoissa. Parempi se on itselle ja verottajalle selvittää etukäteen kuin jälkikäteen. Otan vielä samalla kuvankaappaukset reiteistä yms. wordiin, jotta jos verottaja kysyy perusteita, ne on heti antaa. Varmasti hätävarjelun liioittelua, mutta eipähän pääse verottaja yllättämään.
 
Kyllä, mutta täytyy noi tapaukset silti käydä läpi kaikki. Esim. julkiset ovat käytettävissä, mutta niitä käyttääkseen täytyy kävellä tai lähteä ennen klo 5 tai ei ehdi ajoissa. Parempi se on itselle ja verottajalle selvittää etukäteen kuin jälkikäteen. Otan vielä samalla kuvankaappaukset reiteistä yms. wordiin, jotta jos verottaja kysyy perusteita, ne on heti antaa. Varmasti hätävarjelun liioittelua, mutta eipähän pääse verottaja yllättämään.
Joo etukäteen tulee käydä läpi, mutta tosiaan yksikin kohta riittää, eli jos vaikka tuo kolme kilometriä kävelyä täyttyy, niin muut kohdat voi unohtaa ja käyttää tuota perusteluna. Jos jostain syystä verottaja perusteluja kysyisi.
 
Ei välttämättä, koska tuo voi olla toissijainen työpaikka . Toissijainen työpaikka saa kestää 2v. Ja sinne omalla autolla kulkemisessa pienemmät vaateet kuin pääasialliselle työpaikalle. Hyvä perustella matka-aikojen lisäksi, että on jotakin mukana kuljetettavaa (työkaluja, useampi tietokone). Kulut omaan piikkiin ja vähennyksiin verotuksessa.

Edit: korjattu väliaikainen työntekopaikka -> toissijainen työpaikka
Aina oppii uutta, oli itselle ihan uusi termi. Ja näköjään matkakulut saa vähentää verotuksessa ilman ylärajaa?
Voisikohan @Stuntman Mike tilanteessa olla neuvotteluvaraa kuluista työnantajan kanssa? Olettaen ettei kyseessä ole erityisala?
 
CT Lexuksen ylläpito taitaa olla about kallein mistään hybrideistä pl. joku V8.
Siis sehän on tekniikaltaan käytännössä Prius / Auris. Mitä ihmettä horiset? Eihän tuota edullisempaa ylläpitoa enää ole missään. Sekotitko nyt johonkin LS:ään tmv?

Senkin muodossa riskit pienet että jos halvan hankintahinnan autossa hybridiakku posahtaa, ei tarvitse maksaa jotain älyttömiä kuten käytännössä kaikissa plugareissa.

EGR Coolerin kun pitää puhtaana, niin tuossa ei oikein ole edes mitään todellisia tyyppivikoja. Vaihdelaatikotkin kestävät suunnilleen loputtomiin huonoakin huoltoa. Ja kyllä, ennen kun joku viisastelija tulee, niin CT:ssä on EGR vaikka onkin hybridi bensa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 932
Viestejä
5 024 721
Jäsenet
80 614
Uusin jäsen
Zuippi5

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom