Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Ei se noin mene. Myyjä saa jatkaa kohteen kauppaamista ja myydä sen ns. alta jos ostaja ilman ehtoja löytyy. Ehdollinen tarjous ei oikeasti sido ketään, sitä voi ajatella ikään kuin varauksena sovittuun hintaa.
Täytyy nyt tähän vastata että aika varauksella täälläkin saa luottaa yhtään mihinkään . Parempi kun kysyn alalla työskentelevältä ihmiseltä
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
702
Jos oikeasti kohteen haluatte mutta vanha asunto on myymättä - tehkää kunnon ehdollinen tarjous. Sellainen joka laittaa myyjänkin odottamaan vaikka hintapyyntöä vastaava tarjous ilman ehtoja tulisi. Oletuksella että myyjällä ei ole kiire myydä. Usein on, koska ketjukauppaahan nämä ovat ellei soppaan osu esim. ensiasunnon ostaja.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Jos oikeasti kohteen haluatte mutta vanha asunto on myymättä - tehkää kunnon ehdollinen tarjous. Sellainen joka laittaa myyjänkin odottamaan vaikka hintapyyntöä vastaava tarjous ilman ehtoja tulisi. Oletuksella että myyjällä ei ole kiire myydä. Usein on, koska ketjukauppaahan nämä ovat ellei soppaan osu esim. ensiasunnon ostaja.
Myyjällä on toinen talo rakenteilla, ei hajua missä vaiheessa että kuinka kiire heillä on saada vanha talo myydyksi. Ajatus oli kyllä että paljoa/ei ollenkaa ole varaa tingata hinnasta jos antaa ehdollisen tarjouksen. Hyvä pointti tuo kyllä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 293
Jos hyväksyt tarjouksen jossa ehtona asunnon myynti niin olet velvollinen korvaamaan tarjouksen tehneelle sopimussakon.
Jos annat esim tarjouksen. 100k ehtona oman asunnon myyntiin 1.6 mennessä ja myyjä hyväksyy sen ja myyjä purkaa kaupat, niin saat sopimussakko rahan itsellesi.

Jos et saa asuntoa kaupattua niin sopimus raukeaa ilman sakkoja.

Suosittelen kyselemään siltä asuntoa välittävältä taholta lisätietoja askarruttaviin kysymyksiin. Välittäjä on sitä varten, että antaa neuvoja miten toimia.
Luonnollisesti tämä riippuu siitä mitä sopimukseen (tarjoukseen/vastatarjoukseen) on kirjattu, mutta aika vähissä taitaa olla myyjät jotka ei laita suoran kaupan etumyyntiehtoa hyväksyessään ehdollisen tarjouksen. Voithan sä toki tehdä sellaisenkin sopimuksen että otat kohteen pois myynnistä ja holdaat sitä kuukauden pari tai kolme odotellessa josko toinen sais kämpän myytyä, mutta itse mä en sitä ainakaan tekis. Eikä tee juuri kukaan muukaan.
 

saami

luumu.eu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
520
Luonnollisesti tämä riippuu siitä mitä sopimukseen (tarjoukseen/vastatarjoukseen) on kirjattu, mutta aika vähissä taitaa olla myyjät jotka ei laita suoran kaupan etumyyntiehtoa hyväksyessään ehdollisen tarjouksen. Voithan sä toki tehdä sellaisenkin sopimuksen että otat kohteen pois myynnistä ja holdaat sitä kuukauden pari tai kolme odotellessa josko toinen sais kämpän myytyä, mutta itse mä en sitä ainakaan tekis. Eikä tee juuri kukaan muukaan.
Joo, en tekisi itsekkään todellakaan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
761
Jos annat esim tarjouksen. 100k ehtona oman asunnon myyntiin 1.6 mennessä ja myyjä hyväksyy sen ja myyjä purkaa kaupat, niin saat sopimussakko rahan itsellesi.

Jos et saa asuntoa kaupattua niin sopimus raukeaa ilman sakkoja.

Suosittelen kyselemään siltä asuntoa välittävältä taholta lisätietoja askarruttaviin kysymyksiin. Välittäjä on sitä varten, että antaa neuvoja miten toimia.
Tässä oli kyseessä kiinteistökauppa jolloin hyväksytty tarjous ei velvoita kumpaakaan osapuolta mihinkään riippumatta siitä mitä tarjoukseen kirjoittaa. Jos siitä tahtoisi pitävän niin pitäisi tehdä esisopimus kaupanvahvistajan kera ja niitä ei käsittääkseni tavan talokauppojen kohdalla tehdä käytännössä koskaan.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Netistä saa lukea kun ihmiset sanovat tuota ehdollista tarjousta turhaksi ja sellaiseksi ettei ostaja ole tosissaan. Ja jotta näkyisi että olisi tosissaan niin pitäisi maksaa käsirahoja tai jotain muuta esim sähköjä tuon oman asunnon myynnin ajalta.

Eikö se nyt jo riitä sille myyjälle että hän saa tarjouksen mikä toteutuu jos ehdot täyttyvät ja hän saa vielä jopa markkinoida ja valita minkä vain tarjouksen minkä saa. Ei kaikki viitti tosiaan myydä sitä omaa ensin ja mennä johonkin vuokralle siksi aikaa että jokin pommitalo löytyy

Minusta tuollainen ehdollinen tarjous on oikein hyvä jos vaan ei pysty rahoittamaan uutta lainaa ilman että vanha asunto on myyty ja sen velka maksettu.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
400
Olisi todella mielenkiintoinen talo tarjolla jota käytiin tänään katsomassa, vaikuttaa todellakin sellaiselta että tarjous voitaisiin jättää. Olen saanut myös lainatarjouksen mutta vakuudet ovat vähän kysymysmerkki vielä. Omistan asunto-osakkeen josta velkaa 30000€ ja oletan saavani siitä n. 60000€ jos hyvin käy. Pankkivirkailija mainitsi että pankki voi vaatia että osakkeeni olisi myyty ennen kuin myöntävät lainan, minusta kuulostaa vähän hassulta? Tarjouksen virkailija teki 5% omarahoitusosuudella koska toinen meistä on ensiasunnonostaja. Jos hän pystyy tekemään tarjouksen noin pienellä omarahoitusosuudella niin miksi he vielä vaatisi että vanha asuntoni olisi myyty ennen kuin myöntävät lainan? Sama virkailija myös sanoi että sekin onnistuisi että käyttää lyhennysvapaata sen asunnon myyntiajan. Se olisikin oikein hyvä ratkaisu. Menee hankalaksi jos mukava talo löytyy josta haluisi kaupat mutta ei saakaan vanhaa myytyä ennen. Ei kovin järkevää touhua sekään että myydään vanha, muutetaan vuokralle ja etsitään uusi. Turhia kuluja ja muuttamisia.
Mulla oli vastaava tilanne aiemmin ja sain neuvoteltua vanhan asuntoni sijoitusasunnoksi ja mikä parasta lainaa ei tarvinnut muuttaa sijoituslainaksi vaan vanha tavallinen asuntolaina sopi pankille. Myös mulle osa pankeista sanoi että vakuudet ei riitä ja asunto pitäisi myydä ennen uutta lainaa onneksi oli hyvät välit paikalliseen Nordeaan.

Sun asunnon hinta on 60000e joten siitä noin 75% voi käyttää vakuutena. Vakuutta on siis käytettävissä 45000e josta 30000e menee suoraan siihen vanhaan asuntoon ja 15000e vakuutta jää yli. Myös uuden asunnon hinnasta noin 75% toimii vakuutena ja mikäli lainaa yli vakuuksien niin lainaa ei käytännössä saa (ilman lisävakuuksia).
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Mulla oli vastaava tilanne aiemmin ja sain neuvoteltua vanhan asuntoni sijoitusasunnoksi ja mikä parasta lainaa ei tarvinnut muuttaa sijoituslainaksi vaan vanha tavallinen asuntolaina sopi pankille. Myös mulle osa pankeista sanoi että vakuudet ei riitä ja asunto pitäisi myydä ennen uutta lainaa onneksi oli hyvät välit paikalliseen Nordeaan.

Sun asunnon hinta on 60000e joten siitä noin 75% voi käyttää vakuutena. Vakuutta on siis käytettävissä 45000e josta 30000e menee suoraan siihen vanhaan asuntoon ja 15000e vakuutta jää yli. Myös uuden asunnon hinnasta noin 75% toimii vakuutena ja mikäli lainaa yli vakuuksien niin lainaa ei käytännössä saa (ilman lisävakuuksia).
No itse en pidä ajatuksesta että laittaisin tämän vuokralle. Ei vaan oikein ole mun juttu, varsinkin kun suomessa on vuokranantajalla niin naurettavan vähän oikeuksia yhtään mihinkään.
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
91
Millaisia lainan avauskustannuksia ja marginaaleja on nyt ollut lainatarjouksissa? Meillä OP pitää kovasti kiinni 300€ avauksesta ja kuulemma siitä ei pääse alas millään. Nordea taas ehdotteli jopa 700 euroa, mutta siitä en ole vielä ottanut ihan viimeistä hintaa. Marginaaliksi luvattu OP 0,40 ja Nordea 0,42 %. Onko mahdollisuuksia päästä noiden alle?
Ite sain kuukausi sitten aikalailla samanlaiset tarjoukset myös kyseisiltä pankeilta. Lopuksi kysyin myös s-pankilta ja sieltä tuli sitten voittaja: 0,39 marginaali ja kulut 0€
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 293
Netistä saa lukea kun ihmiset sanovat tuota ehdollista tarjousta turhaksi ja sellaiseksi ettei ostaja ole tosissaan. Ja jotta näkyisi että olisi tosissaan niin pitäisi maksaa käsirahoja tai jotain muuta esim sähköjä tuon oman asunnon myynnin ajalta.

Eikö se nyt jo riitä sille myyjälle että hän saa tarjouksen mikä toteutuu jos ehdot täyttyvät ja hän saa vielä jopa markkinoida ja valita minkä vain tarjouksen minkä saa. Ei kaikki viitti tosiaan myydä sitä omaa ensin ja mennä johonkin vuokralle siksi aikaa että jokin pommitalo löytyy

Minusta tuollainen ehdollinen tarjous on oikein hyvä jos vaan ei pysty rahoittamaan uutta lainaa ilman että vanha asunto on myyty ja sen velka maksettu.
Etenkin ”perheasunnoissa” ja ok-taloissa nuo edellisten myyntiketjut on aika yleisiä eikä niissä sinänsä ole mitään ihmeellistä, enkä ole myöskään kuullut että noita sen kummemmin ”arasteltaisiin” tai välteltäisiin myyjien puolelta. Myyjällehän hommassa ei ole kuin voitettavaa jos tarjouksessa on suoran kaupan etumyyntiehto; sulla on ostaja valmiina kunhan saa omansa kaupaksi ja jos sattuisit saamaan välissä ehdottoman tarjouksen niin voit halutessasi hyväksyä senkin ja myydä nopeammin…

Vähemmän yllättäen itsekin ehdollisella tarjouksella ostettiin ok-talo kun 3h rivarista muutettiin isompaan. Omassa tapauksessa myyjän kanssa ihan hyvässä hengessä keskusteltiin myyntiehdosta ja todettiin että molempien intresseissä yhtäläisesti saada kauppa maaliin kun hinnasta ja muista ehdoista päästiin yhteisymmärrykseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 549
Mulla oli vastaava tilanne aiemmin ja sain neuvoteltua vanhan asuntoni sijoitusasunnoksi ja mikä parasta lainaa ei tarvinnut muuttaa sijoituslainaksi vaan vanha tavallinen asuntolaina sopi pankille. Myös mulle osa pankeista sanoi että vakuudet ei riitä ja asunto pitäisi myydä ennen uutta lainaa onneksi oli hyvät välit paikalliseen Nordeaan.

Sun asunnon hinta on 60000e joten siitä noin 75% voi käyttää vakuutena. Vakuutta on siis käytettävissä 45000e josta 30000e menee suoraan siihen vanhaan asuntoon ja 15000e vakuutta jää yli. Myös uuden asunnon hinnasta noin 75% toimii vakuutena ja mikäli lainaa yli vakuuksien niin lainaa ei käytännössä saa (ilman lisävakuuksia).
Tekisin paletin myös itse näin. Vaatii kyllä sen, että laskee homman auki kuluineen ja tuottoineen. Eli tällöin pitäisi olla omat menot ja tulot myös tiedossa ja käytettävissä. Pankissa asia voidaan todeta hyvinkin nopeasti, että: "computer says no". Ja jos itse ollaan takki auki liikenteessä niin ei siitä selviä vaan inttämällä vastaan vaan pitää olla päinvastaista dataa lyötävissä pöytään.

Tällee sivusta hyvin paha sanoa kun ei tiedä kaikkia lukuja. Jos arvo on 60k niin voidaan ehkä yleistää karkeasti, että alueella tuon arvoisen kämpän vuokra kattaa juuri vastikkeen ja 60k lainan kulut. Mutta sulla onkin 30k lainaa ja jos se muutetaan sijoituslainaksi niin tällöin otat siihen 20v maksuajan niin kk maksu pienenee reilusti. Eli vuokra todennäköisesti kattaa reilusti vastikke+laina combon, varmaan jää jotain taskun pohjallekkin. Samoin sulla on tuo mainittu 15k€ vakuus arvo käytettävissä. Sekin on huomion arvoinen seikka.

Vuokraus touhun voit sitten pyörtää vaikka about heti ympäri ja ämpäri jos se ei tunnu omalta, mutta mahdollistaisi suoran rahoituksen eikä tartte ehdollisia tarjouksia jättää...
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Tekisin paletin myös itse näin. Vaatii kyllä sen, että laskee homman auki kuluineen ja tuottoineen. Eli tällöin pitäisi olla omat menot ja tulot myös tiedossa ja käytettävissä. Pankissa asia voidaan todeta hyvinkin nopeasti, että: "computer says no". Ja jos itse ollaan takki auki liikenteessä niin ei siitä selviä vaan inttämällä vastaan vaan pitää olla päinvastaista dataa lyötävissä pöytään.

Tällee sivusta hyvin paha sanoa kun ei tiedä kaikkia lukuja. Jos arvo on 60k niin voidaan ehkä yleistää karkeasti, että alueella tuon arvoisen kämpän vuokra kattaa juuri vastikkeen ja 60k lainan kulut. Mutta sulla onkin 30k lainaa ja jos se muutetaan sijoituslainaksi niin tällöin otat siihen 20v maksuajan niin kk maksu pienenee reilusti. Eli vuokra todennäköisesti kattaa reilusti vastikke+laina combon, varmaan jää jotain taskun pohjallekkin. Samoin sulla on tuo mainittu 15k€ vakuus arvo käytettävissä. Sekin on huomion arvoinen seikka.

Vuokraus touhun voit sitten pyörtää vaikka about heti ympäri ja ämpäri jos se ei tunnu omalta, mutta mahdollistaisi suoran rahoituksen eikä tartte ehdollisia tarjouksia jättää...
Maanantaina on tulossa kiinteistövälittäjä katsomaan ja arvioimaan mikä tämän tämänpäiväinen arvo on. Minähän asun periaatteessa muuttovalmiissa asunnossa johon ei tarvitsisi tehdä tapetinvaihtoa kummallisempaa remonttia, sillä olen tähän tehnyt muutaman vuoden aikana keittiöremontin, kylpyhuoneremontin, uudet lattiat, laittanut uutta tapettia ja maalannut. Sekä asennuttanut ilmalämpöpumpun. Toki kaikki on makuasioita että pitävätkö kaikki värimaailmasta yms, mutta tälleen voin sanoa että asunto on nykyaikaistunut huomattavasti siitä millainen tämä oli kun ostin tämän. Uskoisin että tuo ILP on erittäin hyvä asia sillä tässä on suorasähkölämmitys ja sillähän nyt säästää jo paljon lämmityskuluissa ja kesäkuumalla on hyvä viilennys. Yhtiössä on vastike 74€ mikä on aika alhainen, toisaalta tässä yhtiössä koitetaan melkein kaikki tehdä talkoina ja isännöinti esim ei ole ulkoistettu mikä toisi lisää kuluja yhtiölle.

Noilla perusteilla uskoisin tämän asunnon arvon ainakin vähän nousseen ja ehkä jopa kiinnostavan sijoittajiakin.
 
Liittynyt
29.04.2022
Viestejä
32
Tervehdys vain, olen tätä lankaa lueskellut ja siitä on ollut suuri apu ensimmäistä kertaa lainaneuvotteluun ryhtyvälle, eli suuri kiitos kaikille osallistujille. Olen saanut yhden tarjouksen paikalliselta pankilta, joka ei ole kovin hyvä ja lisää työstämistä vaatii ja pitänee muita pankkeja lähestyä myös.

Minulla olisi kysymys koskien viitekorkoa. 12kk Euriborkorko nousi aika jyrkästi viikko takaperin ja nyt käyrä näyttää hieman alaspäin. Tuntuu siis, että heiluntaa on nyt jonkun verran. Käyttäytyykö tuo 12kk Euribor niin, että lainaan lukitaan sen päivän korko, jolloin tarjous on annettu ja sitä tarkastellaan uudemman kerran vuoden päästä? Koitan tässä lähinnä puntaroida, että kuinka paljon sen kanssa voi nyt itse puljata ja vaikuttaa vai kannattaako sitä seurata ollenkaan? Asuntolainalla ei ole kiire.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
761
Tervehdys vain, olen tätä lankaa lueskellut ja siitä on ollut suuri apu ensimmäistä kertaa lainaneuvotteluun ryhtyvälle, eli suuri kiitos kaikille osallistujille. Olen saanut yhden tarjouksen paikalliselta pankilta, joka ei ole kovin hyvä ja lisää työstämistä vaatii ja pitänee muita pankkeja lähestyä myös.

Minulla olisi kysymys koskien viitekorkoa. 12kk Euriborkorko nousi aika jyrkästi viikko takaperin ja nyt käyrä näyttää hieman alaspäin. Tuntuu siis, että heiluntaa on nyt jonkun verran. Käyttäytyykö tuo 12kk Euribor niin, että lainaan lukitaan sen päivän korko, jolloin tarjous on annettu ja sitä tarkastellaan uudemman kerran vuoden päästä? Koitan tässä lähinnä puntaroida, että kuinka paljon sen kanssa voi nyt itse puljata ja vaikuttaa vai kannattaako sitä seurata ollenkaan? Asuntolainalla ei ole kiire.
Voisin kuvitella että määräytyy lainanottohetken mukaan. Tarjous sisältää vain että mihin viitekorkoon on sidottu, ei mikä se koron suuruus on.
Mulla on tosin aina ollut 1kk euribor eli on aika puhdasta arvailua.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
702
Mullakin on aiemmin ollut 1kk ja 3kk viitekorot, mutta nykyisessä (2020 otetussa) lainassa on 12kk. Mikään pankki ei lähtenyt lyhyempään. Pitääkin lähteä kyselemään irtoisko nyt lyhyempää. S-Pankki jo vähän väläytteli mahdollisuutta 6kk korkoon, mutta Prisma pankkina ei lähtökohtaisesti kiinnosta.

Kuitenkin tuo 12kk viitekorko v*tuttaa ehkä eniten koko lainassani.

Edit: niin ja koron tarkistuspäivä määräytyy tosiaan lainan nostopäivän mukaan.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Mullakin on aiemmin ollut 1kk ja 3kk viitekorot, mutta nykyisessä (2020 otetussa) lainassa on 12kk. Mikään pankki ei lähtenyt lyhyempään. Pitääkin lähteä kyselemään irtoisko nyt lyhyempää. S-Pankki jo vähän väläytteli mahdollisuutta 6kk korkoon, mutta Prisma pankkina ei lähtökohtaisesti kiinnosta.

Kuitenkin tuo 12kk viitekorko v*tuttaa ehkä eniten koko lainassani.

Edit: niin ja koron tarkistuspäivä määräytyy tosiaan lainan nostopäivän mukaan.
Kun sitä ei ajattele ja antaa vain rahan luikahtaa tililtä niin säästyy paljon hermoja.
 

saami

luumu.eu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
520
Tervehdys vain, olen tätä lankaa lueskellut ja siitä on ollut suuri apu ensimmäistä kertaa lainaneuvotteluun ryhtyvälle, eli suuri kiitos kaikille osallistujille. Olen saanut yhden tarjouksen paikalliselta pankilta, joka ei ole kovin hyvä ja lisää työstämistä vaatii ja pitänee muita pankkeja lähestyä myös.

Minulla olisi kysymys koskien viitekorkoa. 12kk Euriborkorko nousi aika jyrkästi viikko takaperin ja nyt käyrä näyttää hieman alaspäin. Tuntuu siis, että heiluntaa on nyt jonkun verran. Käyttäytyykö tuo 12kk Euribor niin, että lainaan lukitaan sen päivän korko, jolloin tarjous on annettu ja sitä tarkastellaan uudemman kerran vuoden päästä? Koitan tässä lähinnä puntaroida, että kuinka paljon sen kanssa voi nyt itse puljata ja vaikuttaa vai kannattaako sitä seurata ollenkaan? Asuntolainalla ei ole kiire.
Määräytyy sinä päivänä se euriborin korko kun lainan nostat. Eli kauppapäivänä, eli ei hirveästi auta kyllä sitäkään seurata, kun kauppa päivä voi olla mikä vain. Ja kyllä, lainannostosta seuraavan 12kk päivittyy taas Euribor ja korko sitä mukaan siis.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
702
Kun sitä ei ajattele ja antaa vain rahan luikahtaa tililtä niin säästyy paljon hermoja.
Lähtökohtaisesti lyhyempi viitekorko voittaa pitkän aina. Kyllä siihen kannattaa kiinnittää huomiota ja yrittää pankin kanssa neuvotella lyhin mahdollinen. Viime aikoina se vaan ei ole onnistunut (kyselinkin täällä joku aika sitten onko jengi nyt saanut vaihdettua, mutta en saanut vastauksia).

Ainoa ”positiivinen” asia 12kk korossa on se että kk-erä on tiedossa aina vuodeksi eteenpäin. Juuri tuolla argumentilla pankkitädit pitkää korkoa kauppaavat. Ja nimenomaan kauppaavat - hyödyttää heitä enemmän kuin lainanottajaa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Lähtökohtaisesti lyhyempi viitekorko voittaa pitkän aina. Kyllä siihen kannattaa kiinnittää huomiota ja yrittää pankin kanssa neuvotella lyhin mahdollinen. Viime aikoina se vaan ei ole onnistunut (kyselinkin täällä joku aika sitten onko jengi nyt saanut vaihdettua, mutta en saanut vastauksia).

Ainoa ”positiivinen” asia 12kk korossa on se että kk-erä on tiedossa aina vuodeksi eteenpäin. Juuri tuolla argumentilla pankkitädit pitkää korkoa kauppaavat. Ja nimenomaan kauppaavat - hyödyttää heitä enemmän kuin lainanottajaa.
Täällä tuntuu jos jonkinlaista "asiantuntijaa" olevan. Lähtökohtaisesti olen tämän foorumin olevan verrattavissa johonkin suomi24 ja vauva.fi palstaan, tälleen karkeastiarvioituna.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
596
^^Pääosin täällä toki on ihan tavallisia ihmisiä keskustelemassa ja arvailemassa, mutta et sinäkään ole antanut kaikkia asuntolainaan vaadittavia tietoja, vaan heittelet vain sieltä täältä asiaan vaikuttavia asioita, jolloin vastauksetkaan ei voi olla kovin päteviä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 834
Lähtökohtaisesti lyhyempi viitekorko voittaa pitkän aina. Kyllä siihen kannattaa kiinnittää huomiota ja yrittää pankin kanssa neuvotella lyhin mahdollinen. Viime aikoina se vaan ei ole onnistunut (kyselinkin täällä joku aika sitten onko jengi nyt saanut vaihdettua, mutta en saanut vastauksia).

Ainoa ”positiivinen” asia 12kk korossa on se että kk-erä on tiedossa aina vuodeksi eteenpäin. Juuri tuolla argumentilla pankkitädit pitkää korkoa kauppaavat. Ja nimenomaan kauppaavat - hyödyttää heitä enemmän kuin lainanottajaa.
Täällä tuntuu jos jonkinlaista "asiantuntijaa" olevan. Lähtökohtaisesti olen tämän foorumin olevan verrattavissa johonkin suomi24 ja vauva.fi palstaan, tälleen karkeastiarvioituna.
Ei kannata alkaa vertailemaan suomi24 ja vauva.fi ja siten lytätä kirjoittajia, jos ei asioista tiedä. Voi neuvot loppua. Lisäksi oma kontribuutiosi on ollut aika vajavaista, jotta selviä neuvoja voidaan antaa.

Suosittelen sinun keskustelevan usean pankin ja välittäjän kanssa, niin pääset kärryille asuntokaupan ja -lainan lainalaisuuksista. Pari juttua tähän kuitenkin selvyyden vuoksi:

- Yksikään välittäjä ei laadi ehdollisen ostotarjouksen hyväksyntädokumenttia ilman pidätystä hyväksyä toisen tarjoajan ilman ehtoja oleva tarjous. Viittaan tällä nimenomaan oman asunnon myyntiehtoon. Ehdollinen tarjoaja pärjää, kun tarjous on riittävän iso, jotta ihan mitkä tahansa "suoran kaupan" tarjoukset eivät enää myyjää kiinnosta. Ehdolliset tarjoukset ovat ihan normaalia asuntokauppaa, vaikka varsinkin kasvukeskuksissa on tehty yhä enemmän suoraa kauppaa asuntomarkkinoiden ollessa todella kuumat. Moni myy ensin asuntonsa pois, jotta saa tehtyä kaupat nopeasti kiinnostavan kohteen ilmaannuttua myyntiin. Vielä joitakin vuosia sitten saattoi ehdollisten tarjousten ketju olla jopa kuusi asuntoa ja sitten, kun joku osti sen ketjun ensimmäisenä olleen yksiön, iso omakotitalokin ketjun viimeisenä vaihtoi lopulta omistajaa.

- Jos teet tarjouksen ehdollisena, pitää ehdottomasti ennen nykyisen asuntosi ostotarjouksen hyväksyntää tarkistaa haluamasi asunnon myyntitilanne. Välittäjät osaavat kyllä tällaiset tilanteet.

- Kaikki täällä foorumilla höpöttelyt eivät merkkaa lopulta mitään vaan tarjouksilla/sopimuksissa/kauppakirjoissa olevat asiat ratkaisevat. Välittäjillä on valmiit pohjat, joten tämän osalta yleensä voi olla kohtuu luottavainen. Isoilla välitysfirmoilla ei ole varaa tehdä noita hommia pieleen.

- Olen @ykii kanssa samaa mieltä, että lyhyt viitekorko voittaa pitkässä juoksussa pitkän koron, koska lyhyt viitekorko pitää sisällään vähemmän riskiä tulevaisuudesta. Pankit eivät ole muutamaan vuoteen millään tarjonneet muuta kuin 12kk viitekorkoa. Viitekorko määräytyy lainan nostopäivän (eli kauppapäivän) mukaan.

- Asioita, joilla voit pyrkiä vaikuttamaan positiivisesti myyjään: hinta, kaupantekopäivä (jos myyjä tarvitsee rahat nopeasti), hallintaoikeuden muutospäivä (jos myyjä tarvitsee asuntoa vielä jonkin aikaa) ja yksityiskohtaisten ehtojen välttäminen (esim. hyvin pienimuotoiset korjaukset jne).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 549
Kertoohan se nyt paljon jo jos vertaa tätä foorumia suoleen tai vauvaan. Eron pitäisi olla aika räikeä parin minuutin silmäilyllä jo. Siitä tulee mieleen sanonta: "Ei kannettu vesi kaivossa pysy."
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 008
- Olen @ykii kanssa samaa mieltä, että lyhyt viitekorko voittaa pitkässä juoksussa pitkän koron, koska lyhyt viitekorko pitää sisällään vähemmän riskiä tulevaisuudesta. Pankit eivät ole muutamaan vuoteen millään tarjonneet muuta kuin 12kk viitekorkoa. Viitekorko määräytyy lainan nostopäivän (eli kauppapäivän) mukaan.
Tämä, hetkellisesti voi antaa lämpimän tunteen se fakta jos oma 12kk laina tarkistetaan kun korko on pikkuisen miinuksella ja naapurin kun se korko on vähän plussan puolella. Mutta lähes aina esim. oma 6kk korkoni on pysynyt alemmalla tasolla kuin 12kk korko ja taas vuorostaan 3kk korko on pysynyt sitäkin alempana jne jne.

Toki sitä tarkistusta tulee useammin joten on 100% mahdollista että itse joudun maksamaan enemmän omalla 6kk korollani kuin mahdollinen naapuri 12kk korolla, mikäli hänen tarkistuksensa osuu sopivaan kohtaan ja hän saa nauttia siitä sen vuoden verran. Tosin hänen korkonsa sitten taasen hyvin luultavasti tulee pompsahtamaan vielä korkeammalle kuin omani kun se vuosi on hänellä kulunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 549
Tämä, hetkellisesti voi antaa lämpimän tunteen se fakta jos oma 12kk laina tarkistetaan kun korko on pikkuisen miinuksella ja naapurin kun se korko on vähän plussan puolella. Mutta lähes aina esim. oma 6kk korkoni on pysynyt alemmalla tasolla kuin 12kk korko ja taas vuorostaan 3kk korko on pysynyt sitäkin alempana jne jne.

Toki sitä tarkistusta tulee useammin joten on 100% mahdollista että itse joudun maksamaan enemmän omalla 6kk korollani kuin mahdollinen naapuri 12kk korolla, mikäli hänen tarkistuksensa osuu sopivaan kohtaan ja hän saa nauttia siitä sen vuoden verran. Tosin hänen korkonsa sitten taasen hyvin luultavasti tulee pompsahtamaan vielä korkeammalle kuin omani kun se vuosi on hänellä kulunut.
Jos puhutaan lyhyistä lainoista (esim. autolaina) niin tällöin näin voikin käydä, mutta kun mennään 20v+ lainoihin niin alkaa mennä jo mahdottomaksi, että 12kk tarkistukset osuisi aina alemmas kuin pienempien euriborien. Olisi kyllä hyvin mukava tietää onko pankit nyt korkojen nousun myötä avanneet taas muutkin euriborit saataville.

10v vedetty 3kk euriborilla missä vielä negatiivinen syö marginaalia. Kaipa tässä jokunen tonni on tullut säästetyä 12kk verrattuna. Harmi kun enää ei ole sitä laskuria netissä niin ei voi helposti varmistaa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Tavallisia ihmisiä mutta yrittävät olla asiantuntijoita. En ole ketään lytännyt mutta yhtälailla täälläkin taistellaan mikä on oikea väite ja mikä ei. Se mun pointtini tohon muihin foorumeihin viittaaminen oli että täällä kovasti yritetään olla oikeassa mutta mitään faktaa siitä ei näytä olevan vaan oletuksia täälläkin tietysti on.
 

saami

luumu.eu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
520
Tavallisia ihmisiä mutta yrittävät olla asiantuntijoita. En ole ketään lytännyt mutta yhtälailla täälläkin taistellaan mikä on oikea väite ja mikä ei. Se mun pointtini tohon muihin foorumeihin viittaaminen oli että täällä kovasti yritetään olla oikeassa mutta mitään faktaa siitä ei näytä olevan vaan oletuksia täälläkin tietysti on.
Faktathan saat tietoon vain ammattilaisilta, täällä ihmiset jakavat omia kokemuksia ja tietoja ja sinuakin on monta kertaa kehotettu olemaan yhteydessä pankkiin tai välittäjään varmistaakseen asian.

Älä ikinä luota siihen täysin mitä foorumeilla sanoo kukaan, mutta voit saada siitä osviittaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 293
Ei noista asioista monet ole ihan kauheaa rakettitiedettä, vaan ne voi "osata" ihan kuka vaan joka on vaikkapa selannut asiaanliittyvää lainsäädäntöä ja materiaalia läpi oman asunnon osto- ja myyntiprosessin aikana.

Eikä niistä välittäjistäkään, saati pankin lainaneuvottelijoista, likimainkaan kaikki tiedä kaikesta kaikkea, joten niidenkin juttuihin kannattaa suhtautua joskus ripauksella suolaa. Perusasiat osaavat kyllä yleensä ihan sujuvasti, mutta monesti jos poiketaan vähän "normaalista sapluunasta" niin osalla meneekin sormi suuhun ja joudutaan konsultoimaan kollegaa apuun että menee oikein.

Itselleni on muutamaankin otteeseen välittäjä puhunut ihan puutaheinää asioista joko tietämättömyyttään tai tahallisesti asiantilaa kaunistellakseen. Jopa aikanaan "oma välittäjämme" joka meidän asuntoa myi ei ymmärtänyt miten kauppakirjassa sovittu rahoitusvastikkeiden vastuu menee käytännössä ja meinas sen takia sälyttää meille maksettavaksi satojen eurojen ylimääräiset kulut sopimuksen vastaisesti... Onneks nyt kuitenkin itse osaa lukea sopimuksia niin ei tullut hallinnanluovutusta odotellessa maksettua asunnon omistajan rahoitusvastikkeita sen puolesta :whistling:
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
702
Korkoihin palatakseni. Ensimmäistä lainaani -99 ottaessani tein harjoitteen jossa katsoin kumpi korkomuoto minulle olisi tullut edullisemmaksi. Viitekorkona minulla oli 3kk euribor ja korontarkistus oli maaliskuun 1. päivä.

Kuvasta näkee melko selkeästi kumpi on ollut parempi. Muutamana vuonna 12 kk euribor olisi ollut hiukan edullisempi.

1651222811301.png
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Jos annat esim tarjouksen. 100k ehtona oman asunnon myyntiin 1.6 mennessä ja myyjä hyväksyy sen ja myyjä purkaa kaupat, niin saat sopimussakko rahan itsellesi.
Minulle syntyi aiemmista viesteistä kyse, että kyse olisi omakotitalon ostamisesta. Kiinteistön ostotarjouksissa ei mitkään sopimussakot päde.

 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Tavallisia ihmisiä mutta yrittävät olla asiantuntijoita. En ole ketään lytännyt mutta yhtälailla täälläkin taistellaan mikä on oikea väite ja mikä ei. Se mun pointtini tohon muihin foorumeihin viittaaminen oli että täällä kovasti yritetään olla oikeassa mutta mitään faktaa siitä ei näytä olevan vaan oletuksia täälläkin tietysti on.
Mitä ihmeen oletuksia? Se on ihan faktaa, että lyhyet korot ovat pääsääntöisesti aina matalampia kuin pitkät korot. 3 kk:n ja 12 kk:n viitekorkojen välillä on taidettu nähdä viimeksi tuosta poikkeava tilanne 1990-luvun lamassa, ja silloinkin tilanne normalisoitui nopeasti.

Nämä eivät ole mitään mielipiteitä, vaan korkotilastoista todennettavissa olevia faktoja. Se millaisiin päiviin tulevien korontarkistuspäivät osuu, on tietenkin sattumaa, ja siten 12 kk:n euribor voi olla seuraavan vuoden korkojakson aikana edullisempi valinta kuin 3 kk:n euribor, mutta esim. 20 vuoden laina-ajassa kannattaa miettiä sitä kokonaisuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 549
Ei noista asioista monet ole ihan kauheaa rakettitiedettä, vaan ne voi "osata" ihan kuka vaan joka on vaikkapa selannut asiaanliittyvää lainsäädäntöä ja materiaalia läpi oman asunnon osto- ja myyntiprosessin aikana.

Eikä niistä välittäjistäkään, saati pankin lainaneuvottelijoista, likimainkaan kaikki tiedä kaikesta kaikkea, joten niidenkin juttuihin kannattaa suhtautua joskus ripauksella suolaa. Perusasiat osaavat kyllä yleensä ihan sujuvasti, mutta monesti jos poiketaan vähän "normaalista sapluunasta" niin osalla meneekin sormi suuhun ja joudutaan konsultoimaan kollegaa apuun että menee oikein.

Itselleni on muutamaankin otteeseen välittäjä puhunut ihan puutaheinää asioista joko tietämättömyyttään tai tahallisesti asiantilaa kaunistellakseen. Jopa aikanaan "oma välittäjämme" joka meidän asuntoa myi ei ymmärtänyt miten kauppakirjassa sovittu rahoitusvastikkeiden vastuu menee käytännössä ja meinas sen takia sälyttää meille maksettavaksi satojen eurojen ylimääräiset kulut sopimuksen vastaisesti... Onneks nyt kuitenkin itse osaa lukea sopimuksia niin ei tullut hallinnanluovutusta odotellessa maksettua asunnon omistajan rahoitusvastikkeita sen puolesta :whistling:
No tämä juuri. Minä arvostan huomattavasti enemmän sitä tietoa mitä tältä foorumilta saan ja sen avulla vaikka varmistan asiat vielä googlaamalla kuin mitä välittäjä tai pankintäti höpöttää.

Pankintäti puhu ihan puuta heinää aspista ja jollen olisi täältä lukenut ja itse selvittänyt niin ei oltaisi saatu sitä omakotitaloa mikä haluttiin. Tilapäinen väliaikaislaina ennen aspia oli tuolloin aika harvinainen ja pankitäti ei sellasita edes tarjonnut saati uskonut kun kerroin, että meille olis sellainen mahdollista. Vasta seuraavalla visiitillä kun oli asian varmistanut niin hänellekkin asia selvisi. Eli uuno asiakas sai opettaa asiantuntijaa...

Sama homma lyhyiden euriborien ja korko suojausten kanssa. Täältä niistä luin ja pankki tietenkin liputti 12kk tai primeä kun se on niin varma sen 12kk. Samat 2-3% korkoputket yms. humpuukit. Onneksi sain 3kk vielä tuolloin otetua. 1kk ei ollut enää tarjolla vaikka sitäkin yritin. Tässäkin olen säästänyt nyt 10v aikana satoja ellen tuhansia euroja.

Välittäjien höpinät on sitten paljastuneet myöhemmin vanhemmalla iällä oman kokemuksen myötä. Varsinkin nousukaudella aika hyvin osasta paistoi läpi se, että asunnot menee nolla työllä. Ja muutenkin se, että intressi on tietenkin oma intressi eli nopea myynti. Oli siinä sitten kärsijänä ostaja tai myyjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
Nyt olisi kiikarissa yksiö, joka olisi muuten hyvä, mutta keittiön paikkaa on siirretty lähes pari vuosikymmentä sitten ilman taloyhtiön hyväksyntää (ei ilmeisesti vaadittu silloin). Seurauksena on se, että putkia kulkee seinän vierustaa pitkin noin parin metrin matkan verran entiselle viemärille - tämä vain spekulaatiota seinän kylkeä pitkin kulkevan kotelon sisällöstä, välittäjällä ei tuntunut olevan tarkempaa tietoa itse operaation toteutuksesta. Kuinkahan iso riski/potentiaalinen pommi tuollainen kämppä olisi?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 580
Nyt olisi kiikarissa yksiö, joka olisi muuten hyvä, mutta keittiön paikkaa on siirretty lähes pari vuosikymmentä sitten ilman taloyhtiön hyväksyntää (ei ilmeisesti vaadittu silloin). Seurauksena on se, että putkia kulkee seinän vierustaa pitkin noin parin metrin matkan verran entiselle viemärille - tämä vain spekulaatiota seinän kylkeä pitkin kulkevan kotelon sisällöstä, välittäjällä ei tuntunut olevan tarkempaa tietoa itse operaation toteutuksesta. Kuinkahan iso riski/potentiaalinen pommi tuollainen kämppä olisi?
Kannattaa varmaan selvittää, kenen vastuulla ne putket ovat (todennäköisesti sinun). Sen jälkeen voit lähteä arvuuttelemaan kuinkakohan hyvin työ on tehty, minkälaisia vakuutuksia tarvitset sen vuoksi jne.
 

saami

luumu.eu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
520
Minulle syntyi aiemmista viesteistä kyse, että kyse olisi omakotitalon ostamisesta. Kiinteistön ostotarjouksissa ei mitkään sopimussakot päde.

Joo, mutta jos on kyseessä vuokratontti niin pätee kuulemani mukaan. Koska puhutaan vuokraoikeudesta. Tiedä sitten
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
100
Vaikka tuossa yllä on ilmeisesti tätä asiaa juuri käsitelty, niin kysynpä silti. Eli omakotitalosta (kiinteistö/tila) kirjallista ehdollista tarjousta tekemässä, välittäjä lähetti linkin sähköistä allekirjoitusta varten OP-pankkiin, mutta itselläni oli tarkoitus esittää tuo vielä omalle pankille ennen kuin vedän siihen nimen. Sattuu vaan tuo virkailija olemaan ensi viikon alkuun lomalla ja välittäjän tekemän tarjouksen allekirjoitus pitäisi tehdä sunnuntaihin mennessä ja tarjous on voimassa vain 2.5.2022 asti. Lainalupaus on kyllä olemassa 150k asti ja tästä on tarkoitus tarjota vain 80k, joten edullinen kohde kyseessä. Ostotarjouksen ehtoihin laitettu että pankki hyväksyy kohteen ja että kuntotarkastus on tehty. Omaa rahaa on tarkoitus käyttää 15-20% kaupanteon yhteydessä.

Uskaltaako tuon nyt käydä (sähköisesti) allekirjoittamassa kysymättä ensin pankista? Ilmoitin kyllä jo välittäjälle, että menee ensi viikkoon, mutta toisaalta tekisi mieli saada tarjous myyjän nenän eteen mahdollisimman nopeasti.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Vaikka tuossa yllä on ilmeisesti tätä asiaa juuri käsitelty, niin kysynpä silti. Eli omakotitalosta (kiinteistö/tila) kirjallista ehdollista tarjousta tekemässä, välittäjä lähetti linkin sähköistä allekirjoitusta varten OP-pankkiin, mutta itselläni oli tarkoitus esittää tuo vielä omalle pankille ennen kuin vedän siihen nimen. Sattuu vaan tuo virkailija olemaan ensi viikon alkuun lomalla ja välittäjän tekemän tarjouksen allekirjoitus pitäisi tehdä sunnuntaihin mennessä ja tarjous on voimassa vain 2.5.2022 asti. Lainalupaus on kyllä olemassa 150k asti ja tästä on tarkoitus tarjota vain 80k, joten edullinen kohde kyseessä. Ostotarjouksen ehtoihin laitettu että pankki hyväksyy kohteen ja että kuntotarkastus on tehty. Omaa rahaa on tarkoitus käyttää 15-20% kaupanteon yhteydessä.

Uskaltaako tuon nyt käydä (sähköisesti) allekirjoittamassa kysymättä ensin pankista? Ilmoitin kyllä jo välittäjälle, että menee ensi viikkoon, mutta toisaalta tekisi mieli saada tarjous myyjän nenän eteen mahdollisimman nopeasti.
Miksi ei uskaltaisi? Tarjouksessa on edellytyksenä pankin vakuushyväksyntä, ja sitähän sinä nyt vain odotat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
443
Juu, kyllä ne välittäjätkin ilolla kämmäilevät ja myyjistäkään ei tiedä. Itsellä läpi mennyt ostotarjous, joka ei kuitenkaan ole vielä virallinen koska en sähköpostilla ole saanut hyväksyntää.

Noh, vielä pitää pankin kanssa setviä tuo ASP-Laina, ilolla tarjoamassa 8100€ lisälainaa jota en tarvitse käsittely kuluilla 500€+2,5€ 24v 11k... Oikeastaan vituttaa tämä netti aika kun ei pääse yhdessä niitä numeroita piirtämään paperille konttorilla.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Kun et se kämpp ei oöe missään ison kaupungin keskustassa niin se ei mene viikossa kaupaksi. Tuo on se pankin näkemä ongelma.
Joo ja tällä kunnalla ei muutenkaan paljoa asuntoja myynnissä. Saapi nähdä mitä tulee mikäli laitan tämän myyntiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
335
Meillä oli 21.4 korontarkistus. Ja näillä näkymin olikin viiminen päivä toistaiseksi kun 12kk euriborin sai vielä 0-korolla.
 
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
74
Tullut nyt hieman kilpailutettua. Ensin kilpailutin vakuutukset ja ne siirtyivät Pohjolaan Lähi-Tapiolasta. Sitten pyysin OP:lta myös tarjousta nykyiseen lainaamme, noin 200 000 euroa. 0,4% marginaalia tarjoavat 12kk:n euriborilla. 300 € menee lainan nostoon ja hieman päälle 200 € panttikirjojen siirtoon. Firman tilien avaus 100 € / kpl ja omistaja-asiakkuus 100 € / kpl. Kortit, tilit ja nettipankit 8 € / kk. Bonuksia tulisi noin 500-600 € / vuosi. Nykyinen laina on Nordeassa, joista toinen noin 145 000 €:n laina on 0,78% marginaalilla ja 12kk:n euriborilla ja toinen 55 000 €:n laina 0,3% marginaalilla ja 1kk:n euriborilla (jossa negatiivinen korko vähentää marginaalia). Nordea tarjoutui muuttamaan suuremman lainan marginaalin 0,45%:iin kuluitta. Karsastan hieman tällaista bonusjärjestelmää, koska se tekee vertailun tuskaisaksi ja sisältää lock-in mekanismin mm. vakuutusten osalta. Osuuskuntatoiminta myös näin yrittäjän näkökulmasta vähän niin ja näin. Lisäksi iso säätö, jos pankkia alkaa vaihtamaan, kun vielä kumpikin yrittäjiä. Taidan tällä erää pysyä Nordean pankkiasiakkaana. Vaihto olisi kyllä tullut eteen, jos Nordea ei olisi tullut asiassa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: M_M
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 396
Onhan se nyt yhä niin, että esimerkiksi 425 000 euron omakotitaloon, jossa pankki laskee kohteelle 80% vakuusarvon, niin pitää omaa käteistä tai muuta vakuutta olla 15%? Ja valtiontakausta voi ottaa vain tuon 5% (21 250 eur) eli 80% -> 85% edestä.

En ole ensiasunnon ostaja, joten valtiontakaustahan ei voi ottaa, jos lainamäärä yrittää tuollaisessa 425 000 euron kämpässä 361 250 euroa (85% hinnasta)?

Pankilta tuli outo laskelma, jossa oli laskettu lainamäärä melkein 92% prosenttiin, kun asunnon vakuusarvo oli 80% ja valtiontakausta oli laskettu mukaan täydet 50 000 euroa. Ehkä erehtyivät olettamaan, että olen ensiasuntoa ostamassa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Noniin itselläni kävi niinkuin ajattelin, eli myyjä ei hyväksynyt ehdollista tarjoustamme. No ei se mitään, ymmärrän hyvin myyjää että ei halua sitoutua siihen että ostaja saisi kämppänsä myytyä ennen kauppoja. Laitan tämän silti myyntiin ja toivon parasta että olen nopeampi jolloin voisin tarjota uudestaan talosta. Muutoin menemme vuokralle ja sieltä käsin helpompi lähtiä uusiin asuntokauppoihin kun ei tarvitse ehdollisia tarjouksia antaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 834
... myyjä ei hyväksynyt ehdollista tarjoustamme. No ei se mitään, ymmärrän hyvin myyjää että ei halua sitoutua siihen että ostaja saisi kämppänsä myytyä ennen kauppoja. ...
Eihän myyjä mihinkään sitoudu, jos tarjous on normaali ehdollinen eli myyjä saa myydä asunnon suoraan, vaikka on hyväksynyt ehdollisen tarjouksen. Myyjän kannattaa yleensä ehdollinen tarjous hyväksyä, koska se pistää myös suoran kaupan tarjoajiin vauhtia ja sitoo ainakin yhden tarjoajan kohteeseen. Toki ehdollinen tarjous pitää olla hyvä, koska eihän huonoa tarjousta tule hyväksyä, ei ehdollisena tai suorana.

Kannattaa kysyä välittäjältä, mikä närästi ja tarvittaessa uutta tarjousmatoa koukkuun. Tsemppiä!

EDIT: toki ehdollisen tarjouksen voimassaoloaika tulee olla myös fiksu. Mitään 3kk+ ei liene fiksua.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Eihän myyjä mihinkään sitoudu, jos tarjous on normaali ehdollinen eli myyjä saa myydä asunnon suoraan, vaikka on hyväksynyt ehdollisen tarjouksen. Myyjän kannattaa yleensä ehdollinen tarjous hyväksyä, koska se pistää myös suoran kaupan tarjoajiin vauhtia ja sitoo ainakin yhden tarjoajan kohteeseen. Toki ehdollinen tarjous pitää olla hyvä, koska eihän huonoa tarjousta tule hyväksyä, ei ehdollisena tai suorana.

Kannattaa kysyä välittäjältä, mikä närästi ja tarvittaessa uutta tarjousmatoa koukkuun. Tsemppiä!

EDIT: toki ehdollisen tarjouksen voimassaoloaika tulee olla myös fiksu. Mitään 3kk+ ei liene fiksua.
Ehdollisessa tarjouksessani oli 2kk oman asunnon myyntiaika ja yritin tingata 10t€ pois pyyntihinnasta. Eivät kuulemma pystyneet sillä hinnalla myymään, mutta eivät tehneet vastatarjousta joten oletan että ehdollinen tarjous ei kiinnosta. Mielestäni tässä voi vaan käydä niin että mitä kauemmin heillä on tuo myynnissä niin sitä vähemmän he saavat siitä rahaa. Kuulemma kysyntää kyseisellä talolla on mutta se ei takaa että tulisi parempia tarjouksia. Tuskinpa saavat esim 2kk päästä enää sitä mitä pyytävät joten sinänsä tuo minun tarjous olisi voinut olla hyvä, ainut siinä oli se oman asunnon myynti ehto.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 432
Viestejä
4 312 030
Jäsenet
71 825
Uusin jäsen
Piggy

Hinta.fi

Ylös Bottom