Ketjussa ollut keskustelua asunto-osakeyhtiöiden aikomuksista toteuttaa isoja remontteja ja että milloin niistä pitää alkaa kertoa ostajille.
Kyselin huvikseni yhdeltä tutulta ammatti-isännöitsijältä asiasta ja hänellä oli aika selvä näkemys asiaan.
Pohjana toimii nykyään PTS eli
taloyhtiön pitkän tähtäimen suunnitelma. Ostajaehdokkaan kannattaa lukea se suurennuslasin kanssa läpi. Jos PTS:ää ei ole tai se on tehty amatöörivoimin eli hallitus itse kasannut ilman tutkimuksia/ammattilaisia niin se voipi olla hälytysmerkki, riippuen toki esim. taloyhtiön iästä ja koosta. Välittäjä käytännössä livahtaa vastuusta, jos putkiremontin suunnittelun aloitus lukee PTS:ssä, mutta "se unohtuu" kertoa asuntonäytöllä. Ostajalta ei turhaan pyydetä puumerkkiä siihen, että on vastaanottanut ja tutustunut dokumenttipinoon. (isännöitsijätodistus, PTS jne.)
Sen lisäksi isännöitsijät voivat puhua korjauksista faktojen pohjalta enemmänkin, eli esim. lausuntoihin "tämän ikäisissä taloissa tällä alueella putkiremonttisuunnittelu yleisesti aloitetaan pikku hiljaa" tai "putkien kuntotutkimus on tehty viime vuonna ja tulos oli, että seuraava kuntotutkimus suoritetaan viiden vuoden kuluttua" kannattaa suhtautua vakavasti.
Isännöitsijä ei voi puhua aikomuksista tai huhupuheista. Hänen on nojauduttava faktoihin, jotka voi osoittaa.
--
Omat kommenttini yllä olevaan: (laitan ne erikseen, etten sotke mitä ammattilainen sanoi ja mitä itse lässytän)
Ensimmäinen haaste on se, että kaikki isännöitsijät eivät ole ammattilaisia, joilla on koulutus ja/tai pitkä kokemus alalta. Voiko asunnon ostajakandidaatti tietää kummasta on kysymys juuri sillä kertaa? Toisekseen, PTS:llä ei ole mitään virallisuusvaatimuksia. Hallitus voi tehdä sen itse ja jos esim. puheenjohtaja on kohta myymässä omaa asuntoaan pienessä taloyhtiössä, niin voiko PTS:ään täysin luottaa?
Ymmärrän hyvin sen, että isännöitsijä ei voi mutuilla. Mitäköhän siitäkin tulisi, jos isännöitsijä kertoisi että "kohta se putkiremontti kuitenkin tähänkin taloon tulee" vaikka putket olisi tutkittu ja ikäisikseen ok-kunnossa. Kohta myyjä olisi niskavilloissa kiinni kun ei saanut kämppää myytyä.