Oletko hankkimassa asuntoa yksin vai puolison kanssa? 200k kuulostaa aika massiiviselta lainalta yksin asuvalle keskituloiselle mikäli sellainen olet.
Toisaalta kyseessä pk-seutu.
Yksin tässä ollaan liikenteessä. Sitä olen itsekin miettinyt että 200ke yhdelle hengelle on paljon rahaa mutta.. Toisaalta vuokralla asuminenkin on yksin tosi kallista. Ja varmaan sinne keskituloiseen luokkaan kuulun, mutta en ihan alapäähän
Riippuen toki kohteesta ja sijainnista, niin ei tuo ostaminen juurikaan kalliimaksi vuokrausta tule. 200k lainaa lyhennyksineen on kuitenkin alle tonnin kuussa 20v lainalla. Siihen 200-300€ vastiketta päälle. Eiköhän vastaavan kämpän vuokrakin siellä tonnissa tms. ole?
Nykyisen asunnon vuokra tosiaan 850e/kk ja suunnilleen samanlaista olen miettinyt. Toki kylläkin 25v laina-ajalla. Vastikkeet tuntuu pyörivän pääsääntöisesti tuolla reilun 200e/kk luokassa noissa asunnoissa. Ensimmäinen lainatarjouksen lyhennys näytti osuvan 710e/kk paikkeille, joten tuolla tässä nykyisessä korkotasossa voi arpoa asumiskuluja juurikin tuonne vähän alle 1000e/kk luokkaan. En tiedä, mutta pari satkua nykyisiä asumiskustannuksia kalliimmat kulut ei kuulosta hirveän pahalta kun maksetut rahat eivät kuitenkaan mene ns. kankkulan kaivoon kuten vuokralla asuessa. Sijoituksiin kuitenkin menee muutenkin rahaa kuukausitasolla ja luen asunnon pk-seudulta myös sijoitukseksi
Tosin jos ihan realistisesti laskee niin 200k€ laina 20v takaisinmaksulla olisi:
0% korolla: 833€/kk
½% korolla: 876€/kk
1% korolla: 920€/kk
2% korolla: 1012€/kk
ja sitten sillä "suositellulla" stressitarkistuksella:
6% korolla: 1433€/kk
Noihin päälle vielä pankin kulut tietysti (aika harva kuitenkaan ihan aikuisten oikeasti saa 0% korolla lainaa)
Siihen päälle se 300€ vastike (1733€/kk) + 20v aikana esim. uusitaan auto kertaalleen, ostetaan uutta pesukonetta, tehdään pientä ja hieman isompaakin remonttia jne jne...
Olen melkoisen varma että seuraavaa 20v ei kuitenkaan korot pysy alle ½% tai 1% joten siihen mitä nyt joutuu lyhentämään lainaa ei kannata luottaa vuosikymmeniä eteenpäin.
Ja sama 25v laina-ajalla
0% korolla: 667€/kk
½% korolla: 709€/kk
1% korolla: 754€/kk
2% korolla: 800€/kk
6% korolla: 1289€/kk
(ja noihin nyt sitten lisätä vaikka se 250e/kk vastike)
Pahaltahan se 6% korolla tuntuu jos sitä koko lainasummalle joutuisi maksamaan