Asioita joita et ole huomannut

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 299
Norja on itenäistynyt Ruotsista 1905. En tiennyt, että Norja on edes ollut Ruotsin vallan alla, saatika että Norjan itsenäisyys olisi näin tuore asia.
Skandeilla on kyl oma jännä historiansa, jota ei mielestäni meidän koulussa kovin isosti käyty läpi? Mitä nyt viikinkiajat pääpiireittän ehkä? Ei voi muistaa, ko lukiostaki on jo ~20 vuotta. Suomen historia ja maailmanhistoria ym., mut en muista noita.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 432
Skandeilla on kyl oma jännä historiansa, jota ei mielestäni meidän koulussa kovin isosti käyty läpi?
Omana kouluaikana Ruotsin ja muun Skandinavian historiaa opetettiin siltä ajalta kuin Suomi oli osa Ruotsia. Vuodesta 1809 eteenpäin Ruotsi katosi lähes kokonaan. Vain muutama maininta silloin tällöin, ennen kuin talvisodan yhteydessä kerrottiin ruotsalaisten aseavusta ja vapaaehtoisista. Mutta varsinaisesta Ruotsin historiasta autonomian ajasta eteenpäin ei ollut juuri mitään. Ei siis ihme, jos joku Norjan itsenäistyminen Ruotsista on asioita joita ei ole huomannut.
 

emagdnim

...
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 299
Omana kouluaikana Ruotsin ja muun Skandinavian historiaa opetettiin siltä ajalta kuin Suomi oli osa Ruotsia. Vuodesta 1809 eteenpäin Ruotsi katosi lähes kokonaan. Vain muutama maininta silloin tällöin, ennen kuin talvisodan yhteydessä kerrottiin ruotsalaisten aseavusta ja vapaaehtoisista. Mutta varsinaisesta Ruotsin historiasta autonomian ajasta eteenpäin ei ollut juuri mitään. Ei siis ihme, jos joku Norjan itsenäistyminen Ruotsista on asioita joita ei ole huomannut.
Joo toi oli kaiketi osa tota "Suomen historiaa".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
676
Elokuvalla Raising Arizona (1987) on hyvin minimaalisesti muokattuja ja siksi tarpeettomalta vaikuttavia lokalisoituja nimiä. Suomessa Arizona Baby ja Ruotsissa/Saksassa Arizona Junior. Mikä järki? :D
Tosi vanha viesti, mutta hyvä ja mieleen jäänyt pohdinta ilman tykkäyksiä! Elokuvaa en edes enää muista, mutta tuossahan on alkuperäisessä sanaleikki joka ei sellaisenaan käänny. Raising meinaa sekä nousevaa, että kasvattamista. Suomessa vastaavaa sanaa ei ole, joten baby kuvastaa hyvin sitä, ettei etukäteen voi tietää onko kyse lapsesta vai rakkaasta (mahdollisesti lapsi, kumppani tai rakas maapala Arizona). Saksaa en niin hyvin osaa sanoa, että onko juniorilla siellä jotain vastaavaa käyttöä.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 432
Raising meinaa sekä nousevaa, että kasvattamista.
No ei, nouseva on rising. Kirjoitetaan ja myös äännetään eri tavalla kuin raising.
...mutta sanonpahan nyt kun on sopiva tilaisuus valittaa: "Arizona baby" on näitä omituisia suomalaisia ns. suomennoksia, joissa englanninkieliselle nimelle annetaan Suomessa toinen englanninkielinen nimi. Esim. "For keeps?" -> "Maybe baby", "The Rules of Attraction" -> "Fuck the Rules" ja "Behind the Candelabra" -> "My Life with Liberace". :facepalm:
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 405
...mutta sanonpahan nyt kun on sopiva tilaisuus valittaa: "Arizona baby" on näitä omituisia suomalaisia ns. suomennoksia, joissa englanninkieliselle nimelle annetaan Suomessa toinen englanninkielinen nimi. Esim. "For keeps?" -> "Maybe baby", "The Rules of Attraction" -> "Fuck the Rules" ja "Behind the Candelabra" -> "My Life with Liberace". :facepalm:
Varmaan näissä siksi, että alkuperäinen englanninkielinen nimi koetaan keskivertosuomalaiselle vaikeasti ymmärrettäväksi ja lisäksi kääntäminen saa sen kuulostaamaan oudolta. En itse ainakaan tiennyt, että "candelabra" on kynttelikkö, ja "Kynttelikön takana" ei kyllä nimenä toimi. "For keeps" on suhteellisen harvinainen epämuodollinen fraasi ei-natiiville englannin ymmärtäjälle (samoin kuin vaikka "dibs"), enkä keksi sille vastaavaa suomenkielistä ilmaisua.

"The Rules of Attraction" -> "Fuck the Rules" on tosin mysteeri. :)

Edit: Tämä ei kuitenkaan selitä, miksei vain keksitty jotain paremmaksi koettua suomenkielistä nimeä vaan nimenomaan englanninkielinen. Ehkä nimet on käännetty useampaa maata varten, joten siksi englanniksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 116
Katoin just auton sivupeiliä, siellä käveli kadulla joku ukko, jonka paidassa numero "5" , niin se "5" näkyi peilistä kuten "Z" eli väärinpäin :o mit vit
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
676
No ei, nouseva on rising. Kirjoitetaan ja myös äännetään eri tavalla kuin raising.
Olet sekä oikeassa, että tavallaan väärässä. Aivan samoin kuin minäkin. Myös raising (raise) tarkoittaa nousevaa. Raise undead spelliä on loitsittu menemään aikanaan niin, että on jäänyt selkärankaan.

1. lift or move to a higher position or level.
"she raised both arms above her head"

2 increase the amount, level, or strength of.
"the bank raised interest rates"

rising vs raising:
The main difference between raise vs. rise is that raise is a transitive verb, which means it requires an object, while rise is an intransitive verb, which means it does not require an object. Raise is used when something is lifted or elevated by someone or something else
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 994
Niin, siis 'raise' on nousemisen sijaan nostamista.

Nuo nimikäännökset sisältävät toki lukuisia erikoisia paskomisia: Shawshank redemption -> Rita Hayworth - Avain pakoon ja historiasta oma suosikkini Alphaville -> Lemmy Caution - piru mieheksi.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 255
Paitsi, että tuossa ei ole käännetty mitään. Tietty jos noin luulee, nii voi naurattaa.
Semantiikkaa. Niin kaunokirjallisuudessa kuin elävän kuvan yhteydessä puhutaan yleisesti kääntämisestä, vaikkei lopputulos olekaan 1:1 vastaava, eli käännöksessä on käytetty taiteellista vapautta.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 994
Noilla elokuvanimillähän on aiemmin yritetty Suomessa(kin) nimenomaan lisätä elokuvien suosiota. Kourallinen dynamiittia on myyvempi nimi kuin Kaksi muulia sisar Saralle ja potentiaalinen katsoja yhdistää sen mielessään Eastwoodin aiempaan Kourallinen dollareita elokuvaan - ehkä pitää jopa jatko-osana.
'Allo 'Allo nimi Maanalainen armeija iskee jälleen on taas täysin looginen, koska kyseessä on parodia sarjasta Maanalainen armeija. Sen alkuperäinen nimi taas on
käytännössä suora käännös (Secret Army).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 366
Paras silti on edelleen White men can’t jump rainan vastine täällä. Varmaan kännissä ja läpällä, mutta nerokas.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
676
Paras silti on edelleen White men can’t jump rainan vastine täällä. Varmaan kännissä ja läpällä, mutta nerokas.
Yritä muistaa jatkossa pistää se äänestämäsi suomennoskin mukaan. Mustat donkkaa tykimmin. Nyt piti googlata, tosin samalla huomasin, että siitä on tehty uudistettu leffa 2023.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 835
Fixutaxin logoon piilotettu pahamaineinen Z kirjain.

1719781031618.png

Tiedän että vahingossa jne, ja kyseessä on premium-taksiyhtiö Kovasen halpabrändi, mutta kun kerran
näet niin aina näet :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 818
Fixutaxin logoon piilotettu pahamaineinen Z kirjain.


Tiedän että vahingossa jne, ja kyseessä on premium-taksiyhtiö Kovasen halpabrändi, mutta kun kerran
näet niin aina näet :)
On kyllä paska korviketaksi, jopa nykyasteikolla. Tietysti Venäjän ja Kiinan touhut erikseen.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 405
Leikitään Pikku Kakkosta -konserttien tunnarissa lauletaan tietenkin Pikku Kakkosen logosta.

Kuu, kukka, Nalle ja Heikki tarvitaan
Juu, haamu, kala ja lintu kutsutaan
Kun me leikitään Pikku Kakkosta


1720329946748.jpeg
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 835
Leikitään Pikku Kakkosta -konserttien tunnarissa lauletaan tietenkin Pikku Kakkosen logosta.

Kuu, kukka, Nalle ja Heikki tarvitaan
Juu, haamu, kala ja lintu kutsutaan
Kun me leikitään Pikku Kakkosta


Juu mutta nykyäänhän tuo pikkukakkosen logo on sateenkaarivärjätty kun ennen ei ollu tarpeeksi :)
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
765
Logo ei ole muuttunut miksikään vuoden 1983 jälkeen.
ja täällä vielä lisäksi eri vuosien versiot.

 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 405
Ainakin 00-luvulla ja ehkä vielä 2010-luvullakin maanteiden varsilla näkyi usein raskaiden ajoneuvojen renkaiden riekaleita. Nyt en enää muista, koska olisin viimeksi nähnyt. Rengasteknologia kehittynyt oleellisesti?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 312
Ainakin 00-luvulla ja ehkä vielä 2010-luvullakin maanteiden varsilla näkyi usein raskaiden ajoneuvojen renkaiden riekaleita. Nyt en enää muista, koska olisin viimeksi nähnyt. Rengasteknologia kehittynyt oleellisesti?
Nykyään ne sitten vissiin ei kestä enää Turun kehätietä ja tku-hki moottoritietä pidemmälle koska siellä niitä on ja paljon.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
583
Ainakin 00-luvulla ja ehkä vielä 2010-luvullakin maanteiden varsilla näkyi usein raskaiden ajoneuvojen renkaiden riekaleita. Nyt en enää muista, koska olisin viimeksi nähnyt. Rengasteknologia kehittynyt oleellisesti?
Kyllä näitä vieläkin näkyy isompien teiden varsilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 818
Ainakin 00-luvulla ja ehkä vielä 2010-luvullakin maanteiden varsilla näkyi usein raskaiden ajoneuvojen renkaiden riekaleita. Nyt en enää muista, koska olisin viimeksi nähnyt. Rengasteknologia kehittynyt oleellisesti?
Huomaan näitä tienposkessa jatkuvasti, mutta voi tosiaan olla että vähemmän kuin aiemmin. Luonnollinen selitys voisi olla, että entistä useammin jätteet kerätään koska on tuhmaa roskata, tai vähintään heitetään sen verran sivuun etteivät itsestään valu ajokaistalle. Tuollainen riekalehan on helvetin vaarallinen jos siihen ajaa suurella nopeudella.
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
438
Ainakin 00-luvulla ja ehkä vielä 2010-luvullakin maanteiden varsilla näkyi usein raskaiden ajoneuvojen renkaiden riekaleita. Nyt en enää muista, koska olisin viimeksi nähnyt. Rengasteknologia kehittynyt oleellisesti?
Kyllä niitä näkee aika saman verran nykyäänkin.
 
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
418
Useat verkkokaupat valehtelevat, että tilaamalla Matkahuollon kotiinkuljetuksen voi sopia toimitusajan. Tällaisia ovat esim. Kierrätyskeskus ja Fiksuruoka, vrt kuvat (kumpikin Fiksuruokaan liittyviä). Eikä tuo Fiksuruoan väittämä aikaikkunakaan siis päde.

Noin 4,5 euroa halvempi tuo Jakopaketti kuin se toinen jossa toimitusajan aikaikkuna sovitaan.

Matkahuollon sivuilta: "Jakopaketti on lisäpalvelu, jossa kuljetamme paketin vastaanottajan ovelle arkisin klo 8-16 ilman toimitusajan sopimista."

Matkahuoltokin valehtelee: viimeksi olivat tunkemassa mun ovelle 07:57.
 

Liitteet

Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
512
Jostain kumman syystä asiaan ei oo tullut kiinnitettyä huomiota - mut pohjoisnapa jossa jenkkien joulupukki asuu on keskellä merta (ja syvyyttä yli 4km). Tämä on parin metrin jääpeitoksen alla ilmeisesti ympäri vuoden(?) ja tämä magneettinen pohjoisnapa vaihtelee sijaintiaan paljonkin. Monen mielestä varmasti hassua miten aikuisella ihmisellä tällaiset asiat menee ohi.. joskus sitä vaan sattuu
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 818
Useat verkkokaupat valehtelevat, että tilaamalla Matkahuollon kotiinkuljetuksen voi sopia toimitusajan.
Eihän tuosta kuluttajaverkkokauppojen kotiintoimituksesta tule hevon helvettiä, ellei päivystä kotona ja silloinkin menestys on heikkoa. Siis jos oletetaan että jotain kuittausta ollaan vailla tai tavara haluttaisiin sisätiloihin tai pelätään varkauksia. Joka tapauksessa toimituspäiväkin voi muuttua kerran tai muutaman.

Homma kyllä toimii keskimäärin, jos kuski saa ja uskaltaa jättää tuotteen ihan vaan pihaan. Siis jos on edes yrittänyt ajaa osoitteeseen, mikä usein ilmeisesti jää toteutumatta ja toimitusyritys kirjataan tehdyksi jossain hevonvitussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 802
Eihän tuosta kuluttajaverkkokauppojen kotiintoimituksesta tule hevon helvettiä, ellei päivystä kotona ja silloinkin menestys on heikkoa. Siis jos oletetaan että jotain kuittausta ollaan vailla tai tavara haluttaisiin sisätiloihin tai pelätään varkauksia. Joka tapauksessa toimituspäiväkin voi muuttua kerran tai muutaman.

Homma kyllä toimii keskimäärin, jos kuski saa ja uskaltaa jättää tuotteen ihan vaan pihaan. Siis jos on edes yrittänyt ajaa osoitteeseen, mikä usein ilmeisesti jää toteutumatta ja toimitusyritys kirjataan tehdyksi jossain hevonvitussa.
Jos nyt edes joskus saisi etukäteen tiedon edes toimituspäivästä... Edes siitä että se muuttuu ettei tarvitsisi turhaan odotella. Kuinkahan monta kertaa on kotiintoimituksessa tullut illalla viesti että "valitettavasti emme kerinneet toimittaa..." tai vielä yleisempi "emme voineet toimittaa kun matkalla oli este" vaikka ainaoa este on asunnon ovi josta selviäisi ovikelloa soittamalla.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
807
Jos nyt edes joskus saisi etukäteen tiedon edes toimituspäivästä... Edes siitä että se muuttuu ettei tarvitsisi turhaan odotella. Kuinkahan monta kertaa on kotiintoimituksessa tullut illalla viesti että "valitettavasti emme kerinneet toimittaa..." tai vielä yleisempi "emme voineet toimittaa kun matkalla oli este" vaikka ainaoa este on asunnon ovi josta selviäisi ovikelloa soittamalla.
Ainakin ite oon kokenut myös parikertaa todistetusti sen et olin kotona, kukaan ees käyny pihassa ja si tuli viesti et ei voitu toimittaa, eli postin laiskimus ei ees koittanut. Molemmista laitoin palautetta. dhl tai muu kun laittaa viestiä etukäteen olen monasti siihen taas si vastannut heti et saa jättää siihen ja siihen niin ei ole mitään ongelmaa ollut, paketti ollut just siellä odottamassa ko tullut kotio
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 093
Ainakin 00-luvulla ja ehkä vielä 2010-luvullakin maanteiden varsilla näkyi usein raskaiden ajoneuvojen renkaiden riekaleita. Nyt en enää muista, koska olisin viimeksi nähnyt. Rengasteknologia kehittynyt oleellisesti?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ne riekaleet ovat kuorma-autojen ja rekkojen renkaiden pinnoitteita. Kun käytetyt renkaat pinnoitetaan uudelleen, niin ajan myötä se pinnoite saattaa kuitenkin irrota. Uusista renkaista pinnoite harvemmin irtoaa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Arvelen, että kuljetusyhtiöt harrastavat enemmän pinnoitettujen renkaiden hankkimista tiukkoina aikoina säästääkseen kuluissa. Pinnoitettu rengas voi olla puoletkin halvempi. Itse olin huomaavinani näitä pinnoitteita enemmän nyt 2022-2024, kun kuljetusyhtiöt ovat olleet tiukoilla polttoaineen hinnan noususta johtuen. Mutta kyse voi olla kohdallani myös vahvistusharhasta ja siitä kun jotain ilmiötä alkaa seuraamaan, niin sitä ilmiötä huomaa yhtäkkiä kaikkialla. Sinänsä 2010-luvun alku sopisi myös sellaiseksi ajaksi, jolloin pinnoitteita olisi enemmän käytössä 2009-luvun laskusuhdanteesta johtuen, silloinhan kuljetusyhtiöillä oli myös vähän tiukkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 818
Korjatkaa jos olen väärässä.
Ne riekaleet joita ainakin itse tarkoitan näistä puhuessani ovat sellaisia, joissa on ihan runkoakin mukana, eli rengas on ns. räjähtänyt. Toki renkaan katastrofaalinen pettäminen on todennäköisempää kun runkoja uudelleenkäytetään pinnoitettuina. Pinnoittaminen taas on ihan normaalia nyt ja aina ennenkin, kun ei puhuta mistään ohjaavan akselin tai muista kriittisistä renkaista.

Se on ihan normaalia protokollaa, että hyvin huolletunkin raskaan yhdistelmän pyörissä voi olla mukana pinnoitetuja renkaita. Sen sijaan sitä en yhtään hiukkaa ymmärrä tai hyväksy, että jotkut kusipäät ajavat henkilöautoilla joissa on kierrätysrenkaita. Olkoon miten vain laillista.
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
438
Useat verkkokaupat valehtelevat, että tilaamalla Matkahuollon kotiinkuljetuksen voi sopia toimitusajan. Tällaisia ovat esim. Kierrätyskeskus ja Fiksuruoka, vrt kuvat (kumpikin Fiksuruokaan liittyviä). Eikä tuo Fiksuruoan väittämä aikaikkunakaan siis päde.

Noin 4,5 euroa halvempi tuo Jakopaketti kuin se toinen jossa toimitusajan aikaikkuna sovitaan.

Matkahuollon sivuilta: "Jakopaketti on lisäpalvelu, jossa kuljetamme paketin vastaanottajan ovelle arkisin klo 8-16 ilman toimitusajan sopimista."

Matkahuoltokin valehtelee: viimeksi olivat tunkemassa mun ovelle 07:57.
Niin sinun kellon mukaan 07:57 jonku muun kellon mukaan kello on jo 8? Ja kuva mukaan lukee kl14 mennessä jos ei ole suurkaupunki.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 405
Älykkyyttä on tunnetusti montaa eri tyyppiä. Yksi keskeisin älykkyystesteissä mitattava tyyppi on avaruudellinen hahmottamiskyky. Tämä ei tosin ole se, mitä en ennen tajunnut.

Vaan se, että oikeastaan kaikista muista älykkyyden tyypeistä poiketen (matemaattis-looginen, kielellinen, musikaalinen, sosiaalinen, ja oliko vielä lisääkin?) se on aika "turha" yksinään. Avaruudellisen hahmottamisen nerolle, joka ei ole erityisen kyvykäs muissa älykkyyden tyypeissä, ei ole oikein minkäänlaisia kunnianhimoisia urapolkuja tarjolla. Mutta sen sijaan esimerkiksi musiikkinerosta tulee vaikka kuuluisa säveltäjä, matikkanerosta luonnontieteilijä, kielinerosta diplomaatti, sosiaalinerosta johtaja.

Ainoat kunnianhimoiset urapolut, jotka tälle "hahmottamisnerolle" keksin, ovat hävittäjälentäjä, arkkitehti tai kuvanveistäjä (tjsp). Mutta niihinkin tarvitsee olla muissakin älykkyyden tyypeissä keskivertoa parempi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 582
Älykkyyttä on tunnetusti montaa eri tyyppiä.
Ai että oikein "tunnetusti"?

Erilaiset "älykkyydet" on kyllä hyvin kiistanalaista tiedettä ja joka tapauksessa korreloivat keskenään.

Yleisälykäs ihminen on siis todennäköisesti keskivertoa parempi muissakin "älykkyyksissä", jos nyt ajatellaan, että näitä muita "älykkyyksiä" on sinänsä edes olemassa. Itse ajattelen, että ne on pikemminkin taitoja, kykyjä ja ominaisuuksia. Älykkyyttä on lähinnä yhtä sorttia as far as I'm concerned.

Itse en ole hyvä kielissä* (monikossa) eikä ne minua kiinnosta (monikossa), mutta toisaalta luovin itseni läpi ruotsin yo-kokeesta yleisälykkyyttä käyttäen kikkailemalla. Joten "komsii komsaa", sanoi mummo lumessa.

(*) Englanti kiinnostaa ja olen siinä hyvä, lähes natiivin veroinen, enkä ole koskaan edes käynyt englanninkielisessä maassa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
583
Ai että oikein "tunnetusti"?

Erilaiset "älykkyydet" on kyllä hyvin kiistanalaista tiedettä ja joka tapauksessa korreloivat keskenään.

Yleisälykäs ihminen on siis todennäköisesti keskivertoa parempi muissakin "älykkyyksissä", jos nyt ajatellaan, että näitä muita "älykkyyksiä" on sinänsä edes olemassa. Itse ajattelen, että ne on pikemminkin taitoja, kykyjä ja ominaisuuksia. Älykkyyttä on lähinnä yhtä sorttia as far as I'm concerned.

Itse en ole hyvä kielissä* (monikossa) eikä ne minua kiinnosta (monikossa), mutta toisaalta luovin itseni läpi ruotsin yo-kokeesta yleisälykkyyttä käyttäen kikkailemalla. Joten "komsii komsaa", sanoi mummo lumessa.

(*) Englanti kiinnostaa ja olen siinä hyvä, lähes natiivin veroinen, enkä ole koskaan edes käynyt englanninkielisessä maassa
Entäs matematiikka, sujuuko se?

Se, että luovii itsensä läpi jostain ruotsin YO-kokeesta ei nyt välttämättä ole mikään vedenpitävin todiste jostain "yleisälykkyydestä"... Ja onko muuten tätä lähes natiivia englannin kielen taitoa siis todennettu jotenkin?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 405
Ai että oikein "tunnetusti"?

Erilaiset "älykkyydet" on kyllä hyvin kiistanalaista tiedettä ja joka tapauksessa korreloivat keskenään.

Yleisälykäs ihminen on siis todennäköisesti keskivertoa parempi muissakin "älykkyyksissä", jos nyt ajatellaan, että näitä muita "älykkyyksiä" on sinänsä edes olemassa. Itse ajattelen, että ne on pikemminkin taitoja, kykyjä ja ominaisuuksia. Älykkyyttä on lähinnä yhtä sorttia as far as I'm concerned.

Itse en ole hyvä kielissä* (monikossa) eikä ne minua kiinnosta (monikossa), mutta toisaalta luovin itseni läpi ruotsin yo-kokeesta yleisälykkyyttä käyttäen kikkailemalla. Joten "komsii komsaa", sanoi mummo lumessa.

(*) Englanti kiinnostaa ja olen siinä hyvä, lähes natiivin veroinen, enkä ole koskaan edes käynyt englanninkielisessä maassa
Itse tunnen aika monta käsillä töitään tekevää, joilla on juurikin loistava avaruudellinen hahmottamiskyky, mutta he eivät ole millään tavalla yleisälykkäitä. Mekaanikkoja, kirvesmiehiä.

Tai sitten he ovat sellaisia salaa. :)
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 582
Itse tunnen aika monta käsillä töitään tekevää, joilla on juurikin loistava avaruudellinen hahmottamiskyky, mutta he eivät ole millään tavalla yleisälykkäitä. Mekaanikkoja, kirvesmiehiä.

Tai sitten he ovat sellaisia salaa. :)
Vaikka olisikin hyvä avaruudellinen hahmotuskyky yleisälykkyydestä riippumatta, niin millä perusteella tällainen hahmotuskyky on jotain "älykkyyttä" eikä yksinkertaisesti taito...

Se, että näihin taitoihin sotketaan jotain "älykkyys" -sanaa liittyy pohjimmiltaan feninistien komplekseihin omaan tyhmyyteensä liittyen. Sitten keksivät ensimmäiseksi "sosiaalisen älykkyyden". Kas, yleisälykkyys on vain yhdenlaista älykkyyttä ja muunlaiset on ihan yhtä hyviä nääs, usotko!! Tulee vähän mieleen 200 erilaista sukupuolta...
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 862
Vaikka olisikin hyvä avaruudellinen hahmotuskyky yleisälykkyydestä riippumatta, niin millä perusteella tällainen hahmotuskyky on jotain "älykkyyttä" eikä yksinkertaisesti taito...

Se, että näihin taitoihin sotketaan jotain "älykkyys" -sanaa liittyy pohjimmiltaan feninistien komplekseihin omaan tyhmyyteensä liittyen. Sitten keksivät ensimmäiseksi "sosiaalisen älykkyyden". Kas, yleisälykkyys on vain yhdenlaista älykkyyttä ja muunlaiset on ihan yhtä hyviä nääs, usotko!! Tulee vähän mieleen 200 erilaista sukupuolta...
Kerrassaan mainiosti sanottu. En tosiaan ymmärrä miten avaruudellinen hahmotuskyky liittyy fiksuuteen tai älykkyyteen millään tavalla?

Fiksuja eli viisaita ihmisiä tunnen lukuisia, nämä on niitä insinöörejä, besservissereitä yms "kirjaviisaita"
Hyvän avaruudellisen hahmotuskyvyn omaavia tunnen suht samanverran, ovat käteviä käsistään, osaavat tietynlaisia pulmia ratkoa todella kätevästi yms.
Älykkäitä ihmisiä tunnen ehkä kaksi?. Suurin osa jotka pitävät itseään älykkäinä, kuuluvat jompaankumpaan ylempään kategoriaan. Älykkäällä ihmisellä on todella hyvä ongelmanratkaisu sekä muuntautumiskyky, osaa soveltaa hallitsemaansa tietoa ja kokemusta ajatuksennopeudella. Älykäs on älykäs ja piste. Ei ole mitään "sosiaalista" älykkyyttä erikseen, silloin on kyse joko opitusta sosiaalisuudesta eli viisaudesta, tai kokemuspohjaisesta toiminnasta eli avaruudellisesta hahmotuskyvystä, ymmärtää mikä sana sopii mihinkin väliin ja kenellekkin.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
199
Ainakin 00-luvulla ja ehkä vielä 2010-luvullakin maanteiden varsilla näkyi usein raskaiden ajoneuvojen renkaiden riekaleita. Nyt en enää muista, koska olisin viimeksi nähnyt. Rengasteknologia kehittynyt oleellisesti?
Riippunee varmaan myös mikä tie kyseessä? Olettaisin venäläisen rekkarallin hiljentyneen aika reilusti, niin on ainakin yksi potentiaalinen rengasriekalelähde paikallisesti kadonnut.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 092
Paloauto on oikeastaan vesiauto.
Mihin sitten tarvitaan paloautoja? Soittaa vaan kunnan traktorin vesisäilöllä palopaikalle?
Vai olisko niitä paloautojakin erilaisia?
On säiliöautoja, tikasautoja, pelastusautoja, nostolavoja yms...
edit. ja sitä mahdollisesti tarvittavaa sammutusvettä saa taajama-alueella vesiposteista, turha ajaa se "vesiauto" sinne...
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 582
Kerrassaan mainiosti sanottu. En tosiaan ymmärrä miten avaruudellinen hahmotuskyky liittyy fiksuuteen tai älykkyyteen millään tavalla?

Fiksuja eli viisaita ihmisiä tunnen lukuisia, nämä on niitä insinöörejä, besservissereitä yms "kirjaviisaita"
Hyvän avaruudellisen hahmotuskyvyn omaavia tunnen suht samanverran, ovat käteviä käsistään, osaavat tietynlaisia pulmia ratkoa todella kätevästi yms.
Älykkäitä ihmisiä tunnen ehkä kaksi?. Suurin osa jotka pitävät itseään älykkäinä, kuuluvat jompaankumpaan ylempään kategoriaan. Älykkäällä ihmisellä on todella hyvä ongelmanratkaisu sekä muuntautumiskyky, osaa soveltaa hallitsemaansa tietoa ja kokemusta ajatuksennopeudella. Älykäs on älykäs ja piste. Ei ole mitään "sosiaalista" älykkyyttä erikseen, silloin on kyse joko opitusta sosiaalisuudesta eli viisaudesta, tai kokemuspohjaisesta toiminnasta eli avaruudellisesta hahmotuskyvystä, ymmärtää mikä sana sopii mihinkin väliin ja kenellekkin.
Kaiken lisäksi sosiaaliset taidot korreloi yleisälykkyyden kanssa. Sattumoisin älykkäät tyypit onkin usein johtajina, poliitikkoina yms.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 060
Viestejä
4 316 320
Jäsenet
71 970
Uusin jäsen
blacknex

Hinta.fi

Ylös Bottom