Asioita joita et ole huomannut

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 509
Ketjun aloittajan tunnus poistettu, alkuperäinen keskustelunavaus:

---


Ihan kuin täällä olisi tämmöinen ketju jo ollut, mutta en nyt moista löytänyt.




Tiedä sitten onko raastimen kehittäjä sen noin tarkoittanut käytettävän, mutta onhan tuo helvetisti kätevämpi tapa raastaa, kuin miten yleensä kaikkien olen nähnyt tekvän lautasen päällä pystyssä hinkaten. Nicer dicerillakin tulee vaa'assa raastettua, niin miksiköhän ei ole välähtänyt peltihelvetillä samaa koettaa?

Tosin jonkun leikuulaudan se alle vaatii, kun joku aivan hämmentävän terävä raspipuoli toisella puolen on, jolle en ole vielä käyttöä keksinyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 965
Riippunee raastimesta ja käyttäjästä, onko tuo kätevämpää kuin raastin pystyasennossa.

Olen kyllä itse tehnyt noinkin, mutta video näyttää lähinnä keittiön sotkemiselta eikä miltään siistiltä niksiltä.

Yleensä raastin on pystyssä siksi, että en laita sen alle suurinta mahdollista lautasta(mikä on ehkä tyhmää, sillä pienessä on ihan yhtä paljon tiskattavaa niin käsin kuin koneellakin). Siispä tuo tekniikka ei onnistu lautasen päällä, ja jostain syystä tuntuu kliinisemmältä että tuote menee kaikki (muka) lautaselle, ettei hommassa tule (muka) yhtään roskaa pöydälle.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 061
Tiedä sitten onko raastimen kehittäjä sen noin tarkoittanut käytettävän, mutta onhan tuo helvetisti kätevämpi tapa raastaa, kuin miten yleensä kaikkien olen nähnyt tekvän lautasen päällä pystyssä hinkaten.
Sehän riippuu ihan raastimesta kuinka sillä on tarkoitettu tai näppärämpi raastaa...



Vs



Jne
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Olen käyttänyt tätä tapaa +10 vuotta, ja viimevuonna islehti tms. teki jutun. Linkki MTV:n uutiseen

Liittyy siivilöimiseen, kattiloihin ja ruuanlaittoon
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
En löytänyt täältä terveyteen liittyvää ketjua joten laitan tänne: Mulle alkoi tulemaan aika pahoja sekä neurologisia että ihan konkreettisia fysiologisia iho- sekä vatsavaivoja joiden syyksi (hyvin todennäköisesti!) paljastui energiajuomat ja erityisesti niissä oleva B6 vitamiini. Kannattaa kokeilla vältellä jos iho kesii ja vatsa outoilee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Jotkut vielä pesevät makaronit ja riisit ym. keittämisen jälkeen siivilässä.Ei kai siinä jos haluaa popsia kylmää spaghettia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
En löytänyt täältä terveyteen liittyvää ketjua joten laitan tänne: Mulle alkoi tulemaan aika pahoja sekä neurologisia että ihan konkreettisia fysiologisia iho- sekä vatsavaivoja joiden syyksi (hyvin todennäköisesti!) paljastui energiajuomat ja erityisesti niissä oleva B6 vitamiini. Kannattaa kokeilla vältellä jos iho kesii ja vatsa outoilee.
Energiajuomia nyt ei pitäisikään vetää montaa purkkia päivässä kuukausitolkulla.Ostaa paketin kahvia ja purkin multitabsia,niin saa piristystä eikä tarvitse huolehtia B6 vitamiinin yliannostuksesta." B6-vitamiinin pitkäaikaisen yliannostuksen (yli 100 mg/vrk) seurauksena saattaa kehittyä neurologisia häiriöitä."
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Energiajuomia nyt ei pitäisikään vetää montaa purkkia päivässä kuukausitolkulla.Ostaa paketin kahvia ja purkin multitabsia,niin saa piristystä eikä tarvitse huolehtia B6 vitamiinin yliannostuksesta." B6-vitamiinin pitkäaikaisen yliannostuksen (yli 100 mg/vrk) seurauksena saattaa kehittyä neurologisia häiriöitä."
Joo, en minä edes juonut useita purkkeja päivässä vaan tyyliin viisi purkkia viikossa. Ja pointtini ehkä on enemmän että kohtuullinenkin saanti voi aiheuttaa järjenvastaisesti myös vitamiinin PUUTEtilaa muistuttavia oireita. Tuota B6-vitamiinia on useaa kemiallisesti hieman erilaista sorttia joten en tiedä mitä nimenomaista paskaa niissä purkeissa on.

Mountain Dew, Jolt cola ja Afrikola (jota sai hetken ainakin tokmannilta) taitaa olla ainoat hiilihalpolliset kofeiinijuomat joissa ei ole B vitamiineja. Huonosti vaan saatavilla jos ei pidä mdewistä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Niistä irtoaa tärkkelystä keittäessä ja pestyillä menee pitempää ennenkuin ne liiskaantuu yheksi makaronikimpaleeksi.
Jännä vaan kun tärkkelys ei liukene kylmään veteen,niin pesemisestä ei ole oikein hyötyä muuten kuin että se tärkkelys kiinteytyy eikä sitten ole kuin liimaa makaronin pinnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
263
Jännä vaan kun tärkkelys ei liukene kylmään veteen,niin pesemisestä ei ole oikein hyötyä muuten kuin että se tärkkelys kiinteytyy eikä sitten ole kuin liimaa makaronin pinnalla.
Mitäs se on kun esim. basmati-riisin huuhtelee ennen keittämistä kylmässä vedessä, niin vesi muuttuu täysin maitomaiseksi?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Painekattilassa riisiä valmistaessa on vissiin parempi huuhdella kylmällä vedellä ensin. Näin ainakin lukee Instant Pot -painekattilan riisiohjeissa. Muuten riisi palaa helpommin pohjaan.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 214
En löytänyt täältä terveyteen liittyvää ketjua joten laitan tänne: Mulle alkoi tulemaan aika pahoja sekä neurologisia että ihan konkreettisia fysiologisia iho- sekä vatsavaivoja joiden syyksi (hyvin todennäköisesti!) paljastui energiajuomat ja erityisesti niissä oleva B6 vitamiini. Kannattaa kokeilla vältellä jos iho kesii ja vatsa outoilee.
Et maininnut määriä, että mitä joit ja kuinka paljon. Se on aika olennaista tietoa tuollaisissa asioissa. Ei tietenkään ole mikään pakko kertoa, mutta se olisi todella hienoa tietää ne määrät.

Noilla energiajuomilla on kyllä todella kova vaikutus kokemattomalle immeiselle: Itse join joskus vuosia ja vuosia sitten ekaa kertaa töissä litran verran Ed-energiajuomaa (ilman aikaisempaa kokemusta energiajuomista, tai mistään kofeiniistä, tai muista piristeistä mitä Ed:istä löytyy) noin puolen tunnin sisään. Meni varmaan 1-2 minuuttia viimeisen energiatipan jälkeen kun päässä alkoi surista ja rupesi tuntumaan hirvittävää tarvetta liikkua/tehdä jotain kropalla. Noh, esimies oli tulossa katsomaa minun työnjälkeä kun tuo tunne iski päälle, niin ainoa keino mitä keksin itseni hillitsemiseen oli puristaa molemmilla käsillä pöydästä kiinni kun olo oli sellainen että lähden muuten lentoon :D. Ja puheripuli iski myös samaan aikaan, sekä silmät olivat TÄYSIN levällään ihan kuin tuossa vasen silmä -> o_O. :D

[edit] Pohjalla on nytten 2x 0,33l Battery + Leijonaa, ja jonkin verran appelsiinimehu + Sprite + Leijona. Ihan vaan jos jotakin kiinnostaa.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Mitäs se on kun esim. basmati-riisin huuhtelee ennen keittämistä kylmässä vedessä, niin vesi muuttuu täysin maitomaiseksi?
Johtuisiko siitä, että valmistusprosessin yhteydessä niistä "hiotaan" se kuori pois ja tästä jää jauhoa sinne jyvien sekaan. Eli se jauho sitten jää siihen veteen huuhdellessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 563
Niistä irtoaa tärkkelystä keittäessä ja pestyillä menee pitempää ennenkuin ne liiskaantuu yheksi makaronikimpaleeksi.
Jos pastan valmistus on yhtään tuttua niin niitähän ei todellakaan huuhdella keittämisen jälkeen. Ideahan on se että pasta ja kastike yhdistetään heti ja tarjoillaan, niin mitään paakkuuntumisia tai ylikypsymisiä ei edes pääse tapahtumaan. Huuhtelemalla keitetyn pastan saa siitä vain osan mausta katoamaan..

Ja jotkin veijarit lisäävät öljyä blankon pastan sekaan että se ei tarttuisi toisiinsa. No, eipä siihen tartu yhtä hyvin enää sit kastikekaan :D Pastafaneilla on syynsä miksi suositaan esim kuparisia pastamuotteja silikonisten sijaan ja se liittyy juuri tuohon pastan pinnan tekstuuriin.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 979
Jos pastan valmistus on yhtään tuttua niin niitähän ei todellakaan huuhdella keittämisen jälkeen. Ideahan on se että pasta ja kastike yhdistetään heti ja tarjoillaan, niin mitään paakkuuntumisia tai ylikypsymisiä ei edes pääse tapahtumaan. Huuhtelemalla keitetyn pastan saa siitä vain osan mausta katoamaan..

Ja jotkin veijarit lisäävät öljyä blankon pastan sekaan että se ei tarttuisi toisiinsa. No, eipä siihen tartu yhtä hyvin enää sit kastikekaan :D Pastafaneilla on syynsä miksi suositaan esim kuparisia pastamuotteja silikonisten sijaan ja se liittyy juuri tuohon pastan pinnan tekstuuriin.
Tässä taas on kyse vähän eristä asiasta puhutaanko pastafaneista (tai pastafareista) vai "osta niitä tornio-makarooneja ku ne on halvimpia" -ihmisistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Et maininnut määriä, että mitä joit ja kuinka paljon. Se on aika olennaista tietoa tuollaisissa asioissa. Ei tietenkään ole mikään pakko kertoa, mutta se olisi todella hienoa tietää ne määrät.
En juonut mielestäni mitenkään paljon - sanoisin että maksimissaan 5 purkkia / viikossa. Ja ongelmat tosiaan voivat johtua minun erikoisesta aineenvaihdunnastani tai yliherkkyydestä b-vitamiinille. Tota B6 vitamiinia on markkinoilla useaa kemiallisesti hieman erilaista laatua joten en tiedä mitä siellä purkeissa todellisuudessa on. Näyttää kuitenkin siltä että kaikissa noissa on joku samanlainen tai lähes samanlainen vitamiinikombo. Ehkä kyseessä on joku noille juomien tuottajille myytävä bulkkituote?

T
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 214
En juonut mielestäni mitenkään paljon - sanoisin että maksimissaan 5 purkkia / viikossa. Ja ongelmat tosiaan voivat johtua minun erikoisesta aineenvaihdunnastani tai yliherkkyydestä b-vitamiinille. Tota B6 vitamiinia on markkinoilla useaa kemiallisesti hieman erilaista laatua joten en tiedä mitä siellä purkeissa todellisuudessa on. Näyttää kuitenkin siltä että kaikissa noissa on joku samanlainen tai lähes samanlainen vitamiinikombo. Ehkä kyseessä on joku noille juomien tuottajille myytävä bulkkituote?

T
Joo, ei tuo 5 purkia viikossa ole paljon IMHO. Kiitos tarkennuksesta!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 563
Tuo on hyvä listaus, VLC osaa tehdä vaikka mitä (eikä tuossa edes ollut kaikki erikoistemput).

PS. Taidan olla aivan tosinörtti, koska mikään noista ei ollut minulle uutta.
Voisko joku referoida kun en pysty nyt mitenkään katsomaan tuota ja kiinnostaisi kovasti tietää mitä nuo jutut on! :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
579
Voisko joku referoida kun en pysty nyt mitenkään katsomaan tuota ja kiinnostaisi kovasti tietää mitä nuo jutut on! :D
0:26 Screen Recorder 1:27 Webcam Recorder 2:08 Screenshot 2:37 Convert Video/Audio 3:29 Record Audio, Video 3:59 Create Bookmarks 4:27 Graphic Equalizer 4:56 Add Watermark 5:53 Additional Effects 6:28 Download/Stream Videos 7:34 Wallpaper 7:55 Multiple Instances 8:27 Launch in Full-Screen 8:55 Podcasts/Internet Radio 9:36 Jigsaw Puzzle
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Havana Blacksin laulaja Hannu "Guts" Leiden on äänittänyt Melrosen debyyttialbumin :bored:

Ikimuistoiset sessiot – Hannu Leiden | Riffi

"Elettiin vuotta 1986. Triollinen nuoria poikia saapui Topsoniciin sessioihin. Kokoonpanoon kuului kontrabasso, jota Leiden kiittelee sarkastisesti ”äänittäjän unelmaksi”.
– Sitä on niin vaikea saada kuulumaan, kun se on sellaisilla taajuksilla. Käppyrästä tulee ihan luonnoton, kun sen pitää olla niin lujalla.

Alkoi miesten asettelu omiin koppeihin, mutta hepä halusivatkin vetää kuin lavalla. No, onhan se ennenkin onnistunut. Sitten tiedusteltiin miten toimitaan, kun aikaa on kaksi päivää. Päällesoitot huomenna kenties?
– ”Eikun kaikki vaan tänään”.
– ”Meinaatko soittaa kitarasoolot samalla?”
– ”Joo-o”.
– ”Jaahas, onnea vaan, kuka siihen muka pystyy?, Leiden mutisi. ”No laulut otetaan ainakin erikseen”, hän yritti vielä.
– ”Eikun nekin vaan samalla”.
– ”Ei perkele, nyt pojat ei tiedä mistä ne puhuu…”
– Ja kun eka biisi lähti, mulla putos leuka maahan. Ei hitto, mitä tapahtuu? Ei saakeli, täähän on valmis – ei mitään korjattavaa. Biisit vedettiin vielä keikkasettijärjestyksessä yhdessä päivässä, eikä ollut edes pitkä päivä. Kahdeksan tuntia. Noinkin voi käydä, muttei usein. Korkeintaan joidenkin jazz-levyjen kohdalla, mutta rokissa hyvin harvoin.



Mutta näin vain oli syntynyt Melrosen debyyttialbumi."
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 749
Mun mielestä oli ihan mielenkiintoinen, vaikka bändin musa ei just mulle olekaan, mutta onhan esim. Ritch little bitch aika tarkkaa rämistelyä, jos se on heitetty livenä ensilevylle. Ei maailman ihme, mutta kuitenkin. Tietenkin joku tulee nyt pätemään kitarasankareista tähän, mutta sitten se mun asia menikin jo ohi. Tottakai kovia kitaristeja on maailma pullollaan tässäkin lajissa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 327
8-tiellä Porin ja Vaasan välillä on tien vieressä kilometrin välein kivipaasi, josta näkee etäisyyden kumpaankin kaupunkiin.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 979
8-tiellä Porin ja Vaasan välillä on tien vieressä kilometrin välein kivipaasi, josta näkee etäisyyden kumpaankin kaupunkiin.
Noita kilometripylväitä on tehty ainakin kaikille isoille teille. Osa niistä on vain metallilätkiä ja niin kaukana tiealueesta että ei niitä autoillessa näe.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kännykällä otettu kuva pakettikortin viivakoodista on yhtä pätevä kuin itse pakettikorttikin, kun viivakoodinlukija lukee myöskin kännykän näytöltä viivakoodin.
Helpottaa asiointia, jos joku muu kämpillä ja posti tuonut juuri esim. pakettikortteja niin kuvaa vaan ja eteenpäin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10 965
Noita kilometripylväitä on tehty ainakin kaikille isoille teille. Osa niistä on vain metallilätkiä ja niin kaukana tiealueesta että ei niitä autoillessa näe.
Ideahan olisi alunperin myös antaa kulkijoille tietoa matkasta. Toki se on vähän vanhanaikaista ja nykyään vähemmän tarpeellista, mutta auttaisi mm. osassa hätäilmoituksia. Olisi mielestäni ihan pätevä idea laittaa näkyvät kyltit kilometrin välein ainakin osalle valtateistä. Maailmallahan käytäntö ei ole mitenkään kokonaan kadonnut.
 

kusiainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 486
Miksi ne pitäisi pestä kylmällä vedellä?
Miksi ne ylipäätään pitäisi pestä keittämisen jälkeen? Riisin huuhtelu ennen keittämistä on ihan normaalia, vaikkakaan ei mitenkään välttämätöntä, itsehän en huuhtele. Makaroonin peseminen taas kuulostaa melko hölmöltä, tehtiin ennen eli jälkeen keittämisen.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Miksi ne ylipäätään pitäisi pestä keittämisen jälkeen? Riisin huuhtelu ennen keittämistä on ihan normaalia, vaikkakaan ei mitenkään välttämätöntä, itsehän en huuhtele. Makaroonin peseminen taas kuulostaa melko hölmöltä, tehtiin ennen eli jälkeen keittämisen.
Jos ostaa raakaa riisiä, niin ne on paikallaan huuhdella, mutta muuten en näkisi tarpeelliseksi.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 760
Tähän sarjaan kuuluu että asunut tässä kämpässä yli 3vuotta ja vasta vähän aikaa sitten huomasin että ulko-oven saa suoraan auki kahvaa kääntämällä (aikasemmin oon aina kääntänyt siitä lukosta oven auki)
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 749
Tähän sarjaan kuuluu että asunut tässä kämpässä yli 3vuotta ja vasta vähän aikaa sitten huomasin että ulko-oven saa suoraan auki kahvaa kääntämällä (aikasemmin oon aina kääntänyt siitä lukosta oven auki)
Se kannattaisi laittaa tilaan, jossa se aukeaa vain "siitä lukosta" (tai siis erillisestä nupista tms), eli asettaa takalukkoon. Näin suositellaan siis, jotta varkaiden olisi vaikeampi tulla sisään.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 760
Jaahas, tuossa takalukituksessa on semmonen ongelma, että ovea ei voi tökätä kiinni vaan pitää sulkiessakin käyttää avainta tai kääntää lukosta kun kieli tökkää karmiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Jaahas, tuossa takalukituksessa on semmonen ongelma, että ovea ei voi tökätä kiinni vaan pitää sulkiessakin käyttää avainta tai kääntää lukosta kun kieli tökkää karmiin.
Eipä jää avaimet vahingossa himaan :tup:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 601
Aina luullut, että pääsiäinen lasketaan joku X määrä päiviä jostain kirkollisesta juhlapyhästä, mut onkin niin arkinen ja helppo laskentatapa kuin: ensimmäinen kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai.

Täällä moni on varmaan käytänyt aikoinaan NERO burning ROM:ia, mutta mistä nimi on peräisin?
EMPEROR NERO AND THE BURNING OF ROME
Näkyyhän tuo jo ite pikakuvakkeessakin mihin viitataan =P
Capture.JPG
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 733
Aina luullut, että pääsiäinen lasketaan joku X määrä päiviä jostain kirkollisesta juhlapyhästä, mut onkin niin arkinen ja helppo laskentatapa kuin: ensimmäinen kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai.

Näkyyhän tuo jo ite pikakuvakkeessakin mihin viitataan =P
Hah!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 381
Viestejä
4 146 584
Jäsenet
70 247
Uusin jäsen
muhkunen

Hinta.fi

Ylös Bottom