Yst.terv. autoton ja/tai rahaton?
Kaikki eivät osta autoa, vaikka olisi varaa. Autollisista kaikki eivät osta peruskärryä kummempaa, vaikka olisi varaa.
Jos on varaa ja tykkää tavallista enemmän autoista, on järkevää käyttää melko suuri osa rahoistaan autoon. Jos taas varaa olisi, mutta auto on vain väline paikasta toiseen, ei ole järkevää käyttää rahaa autoon yli tarpeen. Tällöin säästyvän rahan voi käyttää asumiseen, harrastuksiin, palveluihin, sijoituksiin, lahjoihin tai hyväntekeväisyyteen.
Olen samaa mieltä kuin
@OskuK, ettei ole fiksua, jos tosiaan suurin pätäkällisistä ostaa hienon auton ihan vain sillä perusteella, että rahoitus antaa myöden. Se kuulostaa ei niin kypsältä naapureille/sukulaisille/työkavereille/kavereille näyttämiseltä, mikä nielee rahaa pois tärkeämmistä jutuista niissä tapauksissa, kun autot ei ole se tärkein juttu. Suurimmalle osalle ei oman kokemukseni mukaan ole. Käsitin tuon "hienon auton" niin, että ostetaan lähes niin hienoa kuin irtoaa. Siinä ei ole suurimmalle osalle mitään järkeä, vaan on turha rahareikä.
Heitänpä joitain esimerkkejä autoihin laitetusta rahamäärästä suhteessa kotitalouden nettovarallisuuteen:
Autot/nettovarallisuus/%-osuus
1. 25 k€ uusi/-10 k€ (laina ja vak. liian suuria, joutui seisontaan)
2. 0 €/200 k€/0 %
3. 90 k€ käytetty/400 k€/22,5 %
4. 15 k€ käyt./400-600 k€/~3%
5. 30 k€ uusi/800 k€/3,8 %
6. 30 k€ uusi/1-1,5 M€/~2,5 %
7. 80 k€ + 30 k€ uusia/1-2 M€/~8 %
8. 50 k€ + 50 k€ uusia/1,5-2? (bruttotulot 400-500 k€/a)/~6 %
9. 25 k€ uusi/1,5-2 M€/~1,5 %
10. 50 k€ + 20 k€ uusia/~10 M€/~0,7 %
11. 70 k€ + 40 k€ uusia/20-30 M€/~0,5 %
Eniten listalta pomppaa nro 3. Prosenttiosuus on siinä suurin, mutta hankinta on järkevä, koska käyttäjä aidosti pitää autoista. Nro 7 poikkeaa muista varakkaista suuremmalla osuudellaan, kuten myös nro 8, jolla toisaalta tulot ovat erittäin hyvät.
Autollisista vaatimattomimpia ovat 4, 6 ja 9. Etenkin ysi. Toki 10 ja 11 osuudet ovat vielä pienempiä, mutta se johtuu varallisuudesta, eikä vaatimattomista autoista.
Hienoiksi autoiksi suhteessa varallisuuteen luokittelisin vain nrot 3 ja 7.
Sellainen tarkennus, että uusiksi merkatut ovat uutena ostettuja, mutta eivät välttämättä enää edes uudehkoja. Autojen ikähaarukka on 1-12 vuotta, paitsi Nro 6:n ainoa auto on vm. 2003 ja maksoi uutena 1,8-litraisella manuaalilla ~30 k€. Käy ja kuljettaa edelleen. Käytetyiksi merkattujen hinta on se, mitä maksoivat käytettynä, eli uutena ovat olleet kalliimpia.
Kaksi ensimmäistä duunareita, kolme viimeistä sijoittajia ja loput korkeakoulutettuja.
Osaatko valaista millä listan numeroilla on tarkoittamasi "hieno auto"? Entä mistä numerosta eteenpäin on ns. "pätäkkää" (ovat suuruusjärjestyksessä)? Löytyykö yhtään sellaista, jolla on pätäkkää, muttei hienoa autoa?