Apple CarPlay ja Android Auto

Mikähän voisi olla vikana kun apple pakottaa apple Musikkia koko ajan autossa? Eli kun hyppään autoon niin joka kerta aplleMusic lähtee soimaan vaikka koko äppi ole edes auki. Sovellus lähtee myös käyntiin jopa biisinvaihdon välissä. Tidalia ja tubea oon käyttänyt ja ne toimii hienosti mutta tuo appleMusicin väkisinpakottaminen vituttaa. Taikoo jostain aina jtn pierujatsia soimaan väkisin. Taidan poistaa levyt puhelimesta ens alkuun niin jos pakotus loppuis. Uusin ios ja iphone 14 pro käytössä.
Tekeekö muilla samaa? Onks tää joku bugi vai käyttäjän virhe?
Tuota en ole huomannut mutta välillä tuntuu että se muistelee että viimeksi autossa kuuntelin podcasteja ja nyt uudelleen autoon istuessa siellä on joku podcasti pausella niin eiköhän laiteta soimaan. Iphone 13.
 
Ihan hyvin on Android Auto toiminut Skodan 8" näytöltä. Jaettu ruutu varsinkin on näppärä, kun saa sekä Mapsin että Spotifyn näkyville ja voi hyppiä niiden välillä. Muutaman kerran kuva on mennyt pikselöityneeksi ja siihen on auttanut kaapelin irroitus ja laitto takaisin. Epäilin halvinta mahdollista kaapelia syyksi, mutta nopea googlaus ja muillakin on ollut tismalleen samoja ongelmia Samsung S22-puhelimen kanssa. Nyt ei ole taas tapahtunut hetkeen, eli olisikohan joku päivitys korjannut.

Nopeusrajoitukset olisi kiva nähdä Mapsilla. Siihen kykeni jo edellisen auton oma pikkuruinen navigaattori, vaikkakin kartat olivat vuodelta 2018 ja talvinopeusrajoitukset olivat tuntematon käsite. Nopeuskameroiden kohdalla olisi hyvä myös kuulla piippaus. Waze ilmeisesti osaa tehdä jotain tuon eteen ja täytyy tutustua siihen. Youtubea olisi hauska kokeilla selata auton ollessa parkissa ja tuohonkin näyttäisi löytyvän keinot. Vähän vain kyseenalaisia ohjelmia pitäisi asentaa omaan puhelimeen, joka on samalla työpuhelin.
 
Apple Maps varoittaa hyvin selkeästi nopeuskameroista, ja kertoo vielä voimassa olevan nopeusrajoituksenkin suu-sanallisesti. Mutta taitaa olla iphone-only. Toimii carplayn kanssa oikein hyvin.
 
Nyt vähän aikaa CarPlayta enemmän räplänneenä (aiemmin kokemusta oli lähinnä vuokra-autoista), tuota ei tosiaan kyllä ole suunniteltu jenkkien ulkopuolelle ollenkaan. Juuri mitään ei pysty tekemään ilman äänikomentoja, viestit, WhatsApp, Spotify vaativat kaikki mölinää kaiuttimeen/mikrofoniin. Käytän päivittäin ainakin kolmea kieltä (suomi,ruotsi,englanti) ja ei mikään puhe-apuri tollaista hanskaa....

Saisi nyt edes tekstiä syötettyä/luettua auton ollessa pysäköitynä. Prkl.
 
Nyt vähän aikaa CarPlayta enemmän räplänneenä (aiemmin kokemusta oli lähinnä vuokra-autoista), tuota ei tosiaan kyllä ole suunniteltu jenkkien ulkopuolelle ollenkaan. Juuri mitään ei pysty tekemään ilman äänikomentoja, viestit, WhatsApp, Spotify vaativat kaikki mölinää kaiuttimeen/mikrofoniin. Käytän päivittäin ainakin kolmea kieltä (suomi,ruotsi,englanti) ja ei mikään puhe-apuri tollaista hanskaa....

Saisi nyt edes tekstiä syötettyä/luettua auton ollessa pysäköitynä. Prkl.
Kyllä ne rajoitukset taitaa olla ihan kansainvälisiä esim max määrä painalluksia jne. Samaa se on Android Auton puolella.

Tekstiä voi syöttää naviin kun auto pysähtyneenä. Sovelluksiin yleisesti vaan äänikomennot
 
Kyllä ne rajoitukset taitaa olla ihan kansainvälisiä esim max määrä painalluksia jne. Samaa se on Android Auton puolella.

Tekstiä voi syöttää naviin kun auto pysähtyneenä. Sovelluksiin yleisesti vaan äänikomennot
Jotain rajoituksia on mutta tuossa on autoissakin eroja. Toyota antaa kirjoittaa x määrän (kokonaisia osoitteita jne) ajaessa, Ford salli vain 7 painallusta mitään putkeen eikä mitään voinut kirjoittaa ajaessa.
 
Kyllä ne rajoitukset taitaa olla ihan kansainvälisiä esim max määrä painalluksia jne. Samaa se on Android Auton puolella.

Tekstiä voi syöttää naviin kun auto pysähtyneenä. Sovelluksiin yleisesti vaan äänikomennot
Sekin auttaisi jo paljon jos äänikomennot saisi ymmärtämään edes erisnimissä kahta kieltä. Ei luulisi olevan paha rasti kun sekä omppu-että robottileirissä on kuitenkin puhetunnistus Suomeksi olemassa (vaikka avustaja taitaa osata Suomea vain Applella). Puhelut ja Spotify tai vastaava on kuitenkin kärkipäässä niitä toimintoja, jotka äänikomennoista hyötyisivät, mutta niiden toiminnallisuus rampautti täysin jos henkilöillä tai kappaleillan on suomen kielisiä nimeä. Itse komentosana englanniksi nyt ei iso ongelma olisi, vaikkakin miinus.
 
Miten Carplayssa saa Sirin äänen pysymään kovemmalla? Voimakkuutta saa lisättyä painikkeilla tai nupilla kun Siri puhuu, mutta viimeistään seuraavalla ajokerralla äänenvoimakkuus on taas alhainen ja hädin tuskin saa selvää.
 
AA:n viimeisimmässä päivityksessä 7.7. Ver 9.9.632.624 lukee että auton näytön dark Modea ei määritellä enää puhelimella, niin millä sitten? Aiemmin sygic kartan näyttö oli päivä tilassa ja nyt yö tilassa ja en saa tuota millään pois. En vaikka kaikkien karttasovellusten oletuksena on päivätila ja myös AA: kehittäjätilan osalta päivätilassa.
 
AA:n viimeisimmässä päivityksessä 7.7. Ver 9.9.632.624 lukee että auton näytön dark Modea ei määritellä enää puhelimella, niin millä sitten? Aiemmin sygic kartan näyttö oli päivä tilassa ja nyt yö tilassa ja en saa tuota millään pois. En vaikka kaikkien karttasovellusten oletuksena on päivätila ja myös AA: kehittäjätilan osalta päivätilassa.
Auto antaa signaalin teeman vaihtoon. Eli esim kellonaika, hämäryys, ajovalot jne jne. Luulin että tehnyt kaikilla jo ikuisuudet (itse beta käyttäjä+aina custom asetukset dev optioneissa).
 
Miksikähän näitä langattomia sovittimia ei saa mistään? En löytänyt yhtään kauppaa mistä saisi AAWirelessiä tai Motorolan MA1:stä tilattua.
 
Miksikähän näitä langattomia sovittimia ei saa mistään? En löytänyt yhtään kauppaa mistä saisi AAWirelessiä tai Motorolan MA1:stä tilattua.
Mulla on Joensuussa ylimääräinen täysin toimiva AAWireless palikka, vieläkö tarvitset? Auton vaihdon jäljiltä tarpeeton.
 
Tyhmä kysymys varmaan mut pakko kysyä carplay ja siinä googlemaps. Eli ongelmana se ettei kartta näytä kaikkien lähiteiden nimiä. Onko tämä ominaisuus?
 
Ihmettelen sitä mitä tossa carplay ominaisuudessa on niin, että sitä mieluummin käyttäisi kuin kännykkää?
 
Ihmettelen sitä mitä tossa carplay ominaisuudessa on niin, että sitä mieluummin käyttäisi kuin kännykkää?
Se, että voi ajaa autolla?

Onhan se nyt paljon mukavampi käyttää auton kontrolelleja ja näyttöjä (ratin nappulat + paljon isompi kosketusnäyttö + kuljettajan näyttö) kun kaivaa puhelin ja tuijottaa sitä kädessä samalla kun vilkuillee ulos. Lisäksi esim. Siri toimii omassa vain CarPlayn kautta.

Ja jos käyttää puhelimen niin sitä suuremmalla syyllä se auton näyttö on parempi (itse käytän auton navia).

Plus tietysti vielä se että se kännykän käyttö ajaessa on laitonta.
 
Android auton kanssa tosiaan omalla Kian ladattavalla Google Maps ja Google assistant toimivat suoraan auton infonäytöltä (ja ratissa oleva puheohjauspainike aktivoi auton oman järjestelmän sijaan Googlen assistantin) ja äänessä ei ole lagia jota Bluetoothin yli ääntä toistettaessa saattaa joskus olla. Tämän huomaa parkissa ollessa, eli luurista kun katselee videota niin ääni ei ole jäljessä.

Pääsääntöisesti varsinkin Googlen assistant on auton omiin järjestelmiin verrattuna todella paljon toimivampi ja sen käyttö on ratissa olevien nappien takia paljon mukavampaa kuin luuria räpläämällä (ja varsinkin tietty turvallisempaa). Vaikka Kia päivittää kohtuullisen mukavasti navigointisoftaa ja käyttöliittymää (tuonut esim. peruutuskamera valaistus säätöjä pimeälle/valoisalle yms.) niin puheohjaus osaa lähinnä navigoida kotiin ja töihin joten ei niin monipuolinen kun voisi olla.
 
Tässä hetken aikaa tutkinut näitä kun tuli vaihdettua 2017 vuoden Skodaan ja autosta löytyy AA vaan onhan tuo piuhalla yhdistäminen vähän hanurista kun puhelin muutoin yhdistyy BT:llä autoon. Kiinnostelis siis AAwireless ja melkein jo laitoin tilaukseen. Onhan tuo 69e +13e postit vähän irstas, joten ei kellään sattuis olemaan turhana tällaista? Voin ostaa pois kuleksimasta.
 
Tässä hetken aikaa tutkinut näitä kun tuli vaihdettua 2017 vuoden Skodaan ja autosta löytyy AA vaan onhan tuo piuhalla yhdistäminen vähän hanurista kun puhelin muutoin yhdistyy BT:llä autoon. Kiinnostelis siis AAwireless ja melkein jo laitoin tilaukseen. Onhan tuo 69e +13e postit vähän irstas, joten ei kellään sattuis olemaan turhana tällaista? Voin ostaa pois kuleksimasta.

Ostin itse tuon kikkulan toukokuussa K-Astraan jolloin se maksoi 79 euroa + 6,19 eur toimituskulut, ja on kyllä ollut ihan joka euron arvoinen. Etenkin noissa päivittäisissä asiointi- ja työajoissa vallan verraton laite kun ei tarvitse säätää kaapelin ja puhelintelineen kanssa, luuri voi olla vaikka taskussa tai laukussa ja AA toimii. Aika vähäongelmainen tuo on myös ollut, pari kertaa tässä ajassa jäänyt toimimatta ja näissäkin epäilen vian olleen auton päässä koska AA pyki autossa välillä kaapelillakin eikä tokeentunut ennen kuin auton buuttasi (sammutus ja virrat pois -> uudelleenkäynnistys).

Jos nyt et käytettynä löydä niin suosittelen liipaisemaan tuolla kympin alella uutena tilaukseen ennen kuin hinta nousee. Tuskin tulet katumaan hankintaa.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Itsellä epäilyttää tuossa lähinnä se, että miten se osaa hanskata sen mihin Android autoon yhdistää. Usein ollaan vaimon kanssa yhtäaikaa autossa ja profiilin valinta/vaihto pitäisi olla saumatonta että tuossa olisi järkeä. Ei tule oikein mitään, että se arpoisi fiiliksellä yhdistettävän laitteen.
 
Se, että voi ajaa autolla?

Onhan se nyt paljon mukavampi käyttää auton kontrolelleja ja näyttöjä (ratin nappulat + paljon isompi kosketusnäyttö + kuljettajan näyttö) kun kaivaa puhelin ja tuijottaa sitä kädessä samalla kun vilkuillee ulos. Lisäksi esim. Siri toimii omassa vain CarPlayn kautta.

Ja jos käyttää puhelimen niin sitä suuremmalla syyllä se auton näyttö on parempi (itse käytän auton navia).

Plus tietysti vielä se että se kännykän käyttö ajaessa on laitonta.
Toimii ratin nappulat bluetoothin kauttakin, samanlailla kuin kuulokkeissa. Itselle ei AA:sta ole mitään muuta iloa kuin Google Maps. Auton oma navigaattorikin toimii tarpeeksi hyvin niihin harvoihin kertoihin, kun tarvii navia
 
Itsellä epäilyttää tuossa lähinnä se, että miten se osaa hanskata sen mihin Android autoon yhdistää. Usein ollaan vaimon kanssa yhtäaikaa autossa ja profiilin valinta/vaihto pitäisi olla saumatonta että tuossa olisi järkeä. Ei tule oikein mitään, että se arpoisi fiiliksellä yhdistettävän laitteen.

Jos profiilin vaihdolla tarkoitat että yhdistyykö sinun vai vaimon puhelin AAWirelessiin, niin paritat molemmat puhelimet sen kanssa ja näppäät BT:n sekä wifin pois käytöstä siitä luurista jonka et halua yhdistyvän. Mitään hienompaa tukea laitevaihdolle tuossa ei taida olla. AAWireless yhdistää itsensä oletuksena siihen luuriin joka on ollut käytössä edellisellä kerralla.

What happens if 2 paired phones are in the car at the same time?

If two paired phones are present in the car while using AAWireless, the device will automatically connect to the last used phone.

While AAWireless allows for connecting multiple phones, it's important to note that they cannot be connected simultaneously. To switch between connected phones, follow these steps: first, turn off Bluetooth and WiFi on the currently connected phone or enable airplane mode. Then, connect the second phone to the AAWireless adapter. This process allows you to seamlessly switch between devices and enjoy wireless Android Auto connectivity on each phone.
 
Juu, eli eipä tule ostettua. Ei tuossa vekslaamisessa ole mitään järkeä ja pysyttäydyn langallisessa versiossa. Jos siinä olisi joku vaihtonappi/kytkin tms. niin sitten homma toimisi. Nyt kuitenkin tuon palikan käyttö estäisi bluetooth kuuntelua ja varsinkin handsfree puheluja kun menisivät mihin sattuu luuriin (nyt luuri käytännössä valitaan auton profiilivalinnalla ja kuski sitten voi kytkeä tai olla kytkemättä AA:ta käyttöön). Sinänsä ihan hyvä että tuollaisiakin on. Olisi ihan varteenotettava vaihtoehto muuten kyllä.
 
Miten AAWirelessin pystyy edes ostamaan Suomeen? Kotisivu ohjaa amazon.com eivätkä toimita Suomeen. Amazon.de sanoo samaa ettei toimiteta Suomeen. Edes VPN kikkailut ei auta. " Fast worldwide shipping. " :lol:
 
Miten AAWirelessin pystyy edes ostamaan Suomeen? Kotisivu ohjaa amazon.com eivätkä toimita Suomeen. Amazon.de sanoo samaa ettei toimiteta Suomeen. Edes VPN kikkailut ei auta. " Fast worldwide shipping. " :lol:

Suoraan linkkaamasi sivun add to cart napilla näyttää laittavan ostoskoriin ja siitä sitten eteenpäin checkoutiin. Yhteystiedot kun täyttää niin tarjoaa 13 euron standardi toimitusta Suomeen..

Onks sulla jotain adblockeria tms joka vois rampauttaa sivun?

edit: suoraan tuolta itsekin keväällä tilasin
 
Viimeksi muokattu:
Suoraan linkkaamasi sivun add to cart napilla näyttää laittavan ostoskoriin ja siitä sitten eteenpäin checkoutiin. Yhteystiedot kun täyttää niin tarjoaa 13 euron standardi toimitusta Suomeen..

Onks sulla jotain adblockeria tms joka vois rampauttaa sivun?
Erikoista, Chrome uBlockilla ja Edge ilman adblokkereita antoi vaan amazon.com vaihtoehdon PC:lla. Mikään VPN ei ollut edes päällä. Testasin nyt kännykän Chromella ja näkyy normaalisti Add to cart
 
Itseäkin kiinnostaisikun tuli tuosta mainos. Tuon Oneplussan akkukesto on niin hävytön vs aiempi Samppa että voisi harkita jopa langatonta setuppia.

EDIT: Tuli tuo nyt tilattua kun oli vielä -10% kuponkikin. Saa nähdä onko mistään kotoisin vai onko täyttä paskaa. Miinusta jos teippi on huono ja ei pysy kojelaudassa (Corollassa jos ei liimaa kiinni, se roikkuu apparin jalkatilassa). Toivottavasti yhdistää edes semi nopeasti. Ei nyt katastrofi, mutta monesti lähden liikenteeseen aika vauhdilla vs moni muu. Auto käyntiin, vyö kiinni ja olen samantien liikkeellä vs monien puolen minuutin ihmettely ennen kuin auto liikkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Motorola MA1: sanoi:
• Yhteensopiva useimpien Android Autoa tukevien automallien kanssa, pois lukien Mitsubishi Motors

Hrmph.

Onko AAWireless:stä kanelläkään tietoa, että toimiiko kaikissa automalleissa?
Itseä kiinnostaa Mitsu, kun alla on Outlander PHEV MY19.

Toinen juttu - onko tietoa, että onko AA:ssa vielä(kään) tukea äänille Teams-puheluissa/-palavereissa?
 
Hrmph.

Onko AAWireless:stä kanelläkään tietoa, että toimiiko kaikissa automalleissa?
Itseä kiinnostaa Mitsu, kun alla on Outlander PHEV MY19.

Toinen juttu - onko tietoa, että onko AA:ssa vielä(kään) tukea äänille Teams-puheluissa/-palavereissa?

Ootko kysyny suoraan Aawirelessin porukalta? Voisin kuvitella, että toimii jos piuhankin kautta toimii. Näin oli esim omassa 2017 vuoden Skoda Octaviassa, joten oletan sun Outlanderin olevan tuoreempi kaara speksienkin puolesta (?).
 
Joo, täytyy tsekata speksit / kysyä suoraan tekijältä.

Piuhalla toimii toki.

Ilmeisesti tuo Motorola vaatisi USB:stä enemmän virtaa kuin mitä Mitsu on halukas antamaan? Ainakin jonkun forumi-postauksen mukaan, tiedä sitten.
 
Onko AAWireless:stä kanelläkään tietoa, että toimiiko kaikissa automalleissa?
Itseä kiinnostaa Mitsu, kun alla on Outlander PHEV MY19.

Googlen sertifioima auto ja puhelin jos on niin pitäis toimia, ks. tukiartikkeli täältä ja sieltä pääsee googlen listaukseen tuetuista autoista.

 
No niin... Nyt on Motorola autossa. Kun toimii, on mahtava. Ei lagia, ei pätki, ei mitään ongelmia. Paitsi paska kaksipuolinen teippi joka ei pysy auton kojelaudassa.

Josta päästään niihin huonoihin puoliin, joista en tiedä onko kyse Toyotan mediajärjestelmästä vai donglesta. Toyota ei yhdistä manuaalisesti kuin BT TAI AA, tarkoittaen ettei dongle saa signaalia lyödä AA:ta päälle. Luuri huutaa että etsitään AA wirelessiä, aka tietää että on autossa. Ei vain yhdistä. Heti kun lyöt autosta tai luurista normi BT yhteyden päälle, lähtee pelaamaan. Onko kenelläkään ideoita millä fiksata? 2021 Toyota Corolla FL autona, Oneplus Open luurina.

EDIT:
Millä saisin tuon automatisoitua? Tasker tms joku muu? Ideana että menen autoon, luuri tajuaa että Wireless AA olisi tarjolla (näkyy notifikaatioissa että ettii, muttei yhdistä), puhelin yhdistäisi auton BT:hen, joka laukaisisi automaattisesti tuon AA:n. Dongle käyttää 5ghz wifiä, jonka luuri havaitsee. Eli tuota voisi käyttää triggerinä etsiä BT laite ja yhdistää siihen.

Apuja miten tehdä?

EDIT2: Jos jollain samaa ongelmaa. Ongelma poistettu itseltä seuraavasti:

  1. Install Tasker from the Google Play Store.
  2. Open Tasker and create a new profile by tapping the “+” button.
  3. Select “State” as the context.
  4. Choose “Net” and then “Wifi Connected”.
  5. Enter the name of the Wi-Fi network you want to use as a trigger.
  6. Tap the back button to save the context.
  7. Tap the “+” button to add a task.
  8. Select “Net” and then “Bluetooth”.
  9. Choose “Bluetooth Connect”.
  10. Select the name of the Bluetooth device you want to connect to.
  11. Tap the back button to save the task.
  12. Tap the back button again to save the profile.
 
Viimeksi muokattu:
Onko vastaavista CarPlay langattomista adaptereista porukalla kokemusta toimivatko bugeitta?
 
Onko vastaavista CarPlay langattomista adaptereista porukalla kokemusta toimivatko bugeitta?
Itellä oli vanhassa autossa Carlinkit tms palikka jossa oli tuki molemmille AA sekä CP. Ihan hyvin se tuntui toimivan. Pieni lagi noissa oli esim kun vaihtoi rattinapista biisiä niin sellainen pieni viive että homma meni CP:ssä "läpi".

Muuten toimi ihan mukisematta.
 
Onko kellään kokemuksia tästä adapterista? Onko toimiva ja kunnollinen.


Hain tämän ja toimii ainkain omalla kohdalla kuin junan vessa. Ei ainakaan näin parin päivän testailulla mitään ongelmiaa, yhdistyy heti puhelimeen ja toimii yllättävän nopeasti.
Autona Volvo V60 T6 Recharge 2021
 
Hain tämän ja toimii ainkain omalla kohdalla kuin junan vessa. Ei ainakaan näin parin päivän testailulla mitään ongelmiaa, yhdistyy heti puhelimeen ja toimii yllättävän nopeasti.
Autona Volvo V60 T6 Recharge 2021
En tiedä miten tai miksi, mutta itsellä toimii johdollista nopeammin. Esim Waze ei hidastele navigoinnin reitityksen kanssa, reagoi nappeihin nopeammin jne jne jne. En tajua miksi... mutta en valita.
 
Juurikin tämä, ehdin avata ovet jolloin auto "herää" istahtaa ja käynnistää auton ja jo on yhdistänyt. Enemmän aikaa menee kyllä piuhan asetteluun. Olen kaikin puolin tyytyväinen.
Pikku juttu tuossa omassa AAssa ärsyttää ja se on se että et pysty asettamaan wazessa tai googlemapsissa osoitetta jos ajat. Pitää pysähtyä autolla että antaa kirjoittaa.

Vai onko tuohon joku asetus vai onko autokohtainen juttu? Joka tapauksessa ärsyttävä.. Jopa Volvon omaan naviin voi näpytellä ajon aikana..
 
Juurikin tämä, ehdin avata ovet jolloin auto "herää" istahtaa ja käynnistää auton ja jo on yhdistänyt. Enemmän aikaa menee kyllä piuhan asetteluun. Olen kaikin puolin tyytyväinen.
Pikku juttu tuossa omassa AAssa ärsyttää ja se on se että et pysty asettamaan wazessa tai googlemapsissa osoitetta jos ajat. Pitää pysähtyä autolla että antaa kirjoittaa.

Vai onko tuohon joku asetus vai onko autokohtainen juttu? Joka tapauksessa ärsyttävä.. Jopa Volvon omaan naviin voi näpytellä ajon aikana..
Itsellä ei ole noin nopea yhdistämään. Toyotan mediapuoli ei ole nopein käynnistymään ja voi olla ettei Tasker ole nopein havaitsemaan tilannetta. Voi vaatia 5s tai 30s ennen kuin yhdistää. Itseä ärsyttää enemmän tällä hetkellä se että olen tottunut nappaamaan puhelimen taskusta johtoa varten :D. Corollassa kun ei ole mitään järkevää paikkaa puhelimelle, joten joudun erikseen tunkemaan takaisin taskuun. Jo 180-190hp riittää heittämään luurin jalkatilaan kiihdyttäessä.

Käyttäessä kuitenkin huomattavan smooth vs langallinen. Kuten sanottua outoa, mutta en valita.

Se on sanottava, syö ajaessa aika kivasti akkua ainakin Oneplus Openin kanssa, jossa on normisti pirun hyvä akkukesto. Ei tuo haittaa 30min työmatkalla tms, mutta jos pidemmälle mennään, luuri menee lataukseen. Ja sain vihdoin tarpeeksi pitävää teippiä jolla dongle pysyy kiinni kojelaudassa. "Jännästi" ammattikäyttöön tarkoitettu velcrotarra jaksaa pitää yhden pikku donglen kiinni keskikonsolissa.

Mitä tuohon kirjoitteluun tulee. Tuo on autokohtainen. Toyota sallii huomattavan määrän kirjoittelua ajaessa ja luurista kirjoittelun vs Fordit vaativat että olet pysähdyksissä ennen kuin voit kirjoittaa. 3rd party versiot ovat yleensä olleet kuin Ford, ellet kytke tuota parkkilukitusta pois johdotuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Automaatti-Kia:ssa pitää laittaa vaihdekeppi parkkiasenton et saa kirjoitettua Ajon aikana ei anna kirjoittaa mitään. Onneksi äänikomennot toimii nykyään ihan kohtalaisen hyvin ihan suomenkielellä ja selkeästi korostaen tyylii 80% ajasta menee oikein.

Pohdin jo tuon Motorolan mokkulan ostamista, mutta lopputuloksena jäi ainakin toistaiseksi ostamatta. Jos olisi langaton lataus niin tilanne olisi eri., kun jokatapauksessa tulee laitettua puhelin piuhan päähän. Tosin tässä autossa on myös ihan näppärä hylly/syvennys keskikonsolin etuosassa puhelimelle heti USB-porttien yläpuolella, joten 15 cm piuha riittää yhdistämään puhelimen ja saa siistin toteutuksen. Puhelin taskussa tulee muutenkin harvoin ajettua, mutta kyllähän se piuhan kiinni laittaminen pari sekunttia ottaa.

Tosin sekin vaikuttaa, kun nyt jo joutuu vähän arpomaan yhdistääkö auto omaan puhelimeen vai puolison niin tällänen dongle lisää toisen BT-muuttujan. Näissähän ei taida olla mitään ratkaisua olemassa millä hallita mikä puhelin yhdistyy tai antaa prioriteettejä?
 
Tässä hetken aikaa tutkinut näitä kun tuli vaihdettua 2017 vuoden Skodaan ja autosta löytyy AA vaan onhan tuo piuhalla yhdistäminen vähän hanurista kun puhelin muutoin yhdistyy BT:llä autoon. Kiinnostelis siis AAwireless ja melkein jo laitoin tilaukseen. Onhan tuo 69e +13e postit vähän irstas, joten ei kellään sattuis olemaan turhana tällaista? Voin ostaa pois kuleksimasta.
Tilasin alkusyksystö tällaisen: 17.66€ 66% OFF|Podofo Android Auto Ai Box Wireless Android Auto Adapter Carplay Dongle Bluetooth Wifi Plug And Play For Vw Audi Toyota Honda - Car Ai Box - AliExpress

Hinta oli kohdillaan ja toimi ainakin Volvon systeemien kanssa (pari kertaa tuli kokeiltua). Jäi kuitenkin käyttämättä, kun en käytä googlemapseja ja Spotifytäkin toimii joko auton omalla appsilla tai bluetoothin kautta.
 
Automaatti-Kia:ssa pitää laittaa vaihdekeppi parkkiasenton et saa kirjoitettua Ajon aikana ei anna kirjoittaa mitään. Onneksi äänikomennot toimii nykyään ihan kohtalaisen hyvin ihan suomenkielellä ja selkeästi korostaen tyylii 80% ajasta menee oikein.

Pohdin jo tuon Motorolan mokkulan ostamista, mutta lopputuloksena jäi ainakin toistaiseksi ostamatta. Jos olisi langaton lataus niin tilanne olisi eri., kun jokatapauksessa tulee laitettua puhelin piuhan päähän. Tosin tässä autossa on myös ihan näppärä hylly/syvennys keskikonsolin etuosassa puhelimelle heti USB-porttien yläpuolella, joten 15 cm piuha riittää yhdistämään puhelimen ja saa siistin toteutuksen. Puhelin taskussa tulee muutenkin harvoin ajettua, mutta kyllähän se piuhan kiinni laittaminen pari sekunttia ottaa.

Tosin sekin vaikuttaa, kun nyt jo joutuu vähän arpomaan yhdistääkö auto omaan puhelimeen vai puolison niin tällänen dongle lisää toisen BT-muuttujan. Näissähän ei taida olla mitään ratkaisua olemassa millä hallita mikä puhelin yhdistyy tai antaa prioriteettejä?
En tiedä millä perusteilla valmistajat päättävät noista säännöistä. Alussa kun AA yms tulivat, oli perustelut olevinaan laissa. Jännästi vain osa merkeistä alkoi tekemään asiaa x, toiset asiaa y ja kukaan ei huutele että näin tai noin ei saisi tehdä. Itsellä ollut jokunen auto AA:n kanssa, automaatti ja manuaali Ford, MX-5 aftermarket mankalla, automaatti Toyota ja muut taisivat olla ilman/omasivat valmistajan oman järjestelmän (Tesla). Jokaisessa omat eronsa, toki esim aftermarket setupissa tuon pystyy kiertämään täysin. Ford toimii luotettavimmin muttei anna kirjoittaa osoitteita tms, Toyota antaa kirjoittaa ja aftermarket antaa tehdä vähän sitä ja tätä.

JOS muistan oikein AAWirelesissä olisi jotain prioriteettejä joita säätää. Siitä en tiedä miten toimivat käytännössä. En niin syvälle uponnut tuohon AA Wirelessiin, koska kuulosti selkeästi Motorolaa paremmalta (oikeita asetuksia, säädettävyyttä ja päivitettävyyttä) ja en halunnut joutua tilailemaan mitään ulkomailta.

Itse mietin kanssa todella pitkään tuota "miten iso se kaapeliin kytkemisen vaiva on", vs 80-90e kuluttaminen, etenkin kun ajan paljon ja akkua ei ladata jos luuri on taskussa, eikä autossa tai luurissa ole langatonta latausta. Itsellä kamelin selän katkaisi Motonetin tarjous tuosta Motorolan tekeleestä, etenkin tuon kantis 10% alen kanssa ja se ettei tuo Oneplus Open mahdu Corollassa nätisti edes mukitelineeseen vaan heiluu kuin hullun mulkku jos toisessa telineen puoliskossa ei ole pulloa/tölkkiä. Joo aftermarket puhelinpidikkeitä saa, mutta en löytänyt moiselle yhtään paikkaa missä luuri ei olisi tiellä. Kokeilin paria eri telinettä ja parhaiten toimi promo materiaalina saatu tuntemattoman merkin teline joka salli kiinnityksen ilmastoinnin venttiiliin ILMAN että oli ihan HV laittaa tai ottaa luuria telineeseen/telineestä.
 
Itse mietin kanssa todella pitkään tuota "miten iso se kaapeliin kytkemisen vaiva on", vs 80-90e kuluttaminen, etenkin kun ajan paljon ja akkua ei ladata jos luuri on taskussa, eikä autossa tai luurissa ole langatonta latausta. Itsellä kamelin selän katkaisi Motonetin tarjous tuosta Motorolan tekeleestä, etenkin tuon kantis 10% alen kanssa ja se ettei tuo Oneplus Open mahdu Corollassa nätisti edes mukitelineeseen vaan heiluu kuin hullun mulkku jos toisessa telineen puoliskossa ei ole pulloa/tölkkiä. Joo aftermarket puhelinpidikkeitä saa, mutta en löytänyt moiselle yhtään paikkaa missä luuri ei olisi tiellä. Kokeilin paria eri telinettä ja parhaiten toimi promo materiaalina saatu tuntemattoman merkin teline joka salli kiinnityksen ilmastoinnin venttiiliin ILMAN että oli ihan HV laittaa tai ottaa luuria telineeseen/telineestä.
Jep ihan taatusti tuollainen olisi jo ostettu itsellekin jos puhelimelle ei olisi sopivaa paikkaa. Sen takia ei uskalla julistaa näitä vielä täysin turhaksi, kun jokaisen auton kohdalla pitää tehdä sama mietintä riippuen keskikonsolista, puhelimen koosta ja onko langatonta latausta. Eikä nyt poissuljettu ajatus, että tällainen tulee heräteostoksena napattua mukaan ihan testimielessä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 929
Viestejä
4 561 197
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom