Apple CarPlay ja Android Auto

Itseä kanssa kiinnostaisi miten toimii pienemmissä näytöissä? Toisessa autossa 7" ja toisessa Corollasta en tiedä minkä kokoinen mutta sanoisin 8". Voi tulla aika tiukkaa jos haluaa oikeasti navigoida esim Wazen avulla ja puolet kartan näkymästä on jaettu musiikille. Mieluusti toki parannuksia haluaisi.
 
Itseä kanssa kiinnostaisi miten toimii pienemmissä näytöissä? Toisessa autossa 7" ja toisessa Corollasta en tiedä minkä kokoinen mutta sanoisin 8". Voi tulla aika tiukkaa jos haluaa oikeasti navigoida esim Wazen avulla ja puolet kartan näkymästä on jaettu musiikille. Mieluusti toki parannuksia haluaisi.
iPhonen kanssa olen tuollaista käyttänyt ja kyllä se ihan ok toimii. Tietysti kartta on hieman pienempi mutta ainakin siitä nökyy ihan hyvin reittiohjeet (juurikin Wazella). Nopeasti sen saa sitten koko ruudulle jos haluaa ja palattua takaisin
 
Lähinnä mietin omaa ennakointia mitä tulee yleensä AA:n kanssa tehtyä. Eli katseltua vilkaisulla reittiä eteenpäin onko siellä raportteja yms ja tehtyä paikoin omia päätöksiä jonnekin ajaessa. Ei siis tuota ongelmaa noin pienellä ruudulla? Toki esim Corollassa nyt saa biisit näkymään mittaristoon ja MX taas on työsuhdeauton tulon vuoksi nykyään rehti hupiauto.
 
Sentään joku Skoda kuski saanut

No jospa se kohta valuisi tännekin. Toimiiko muuten hyvin näissä Skodan pienemmissä näytöissä?

En kerennyt vielä pahemmin testata, mutta ensimmäinen bugi tuli heti. Perinteinen radio soi ja yritin laittaa Tidalista biisin soimaan niin meni mykäksi koko auto. Virrat pois/päälle ja rokki soi taas.

Auton näyttö ei ole tosiaan maailman suurin, joten suurta hyötyä tuosta jaetun näytön ominaisuudesta ei ole.
 
Lähinnä mietin omaa ennakointia mitä tulee yleensä AA:n kanssa tehtyä. Eli katseltua vilkaisulla reittiä eteenpäin onko siellä raportteja yms ja tehtyä paikoin omia päätöksiä jonnekin ajaessa. Ei siis tuota ongelmaa noin pienellä ruudulla? Toki esim Corollassa nyt saa biisit näkymään mittaristoon ja MX taas on työsuhdeauton tulon vuoksi nykyään rehti hupiauto.
Joo no ei siitä tietysti hirveän pitkälle kyllä näe
 
Ajossa Audi A4 B9 (2017) Virtual cockpitilla (VC). Alla havainnekuva tuosta mittariston takana olevasta VC:sta ja oikella olevasta 8,3" näytöstä, missä kaikki AA jutut tapahtuvat.

1675285318123.png


Se mikä tuossa häiritsee on VC:n "vajaakäyttö". Eli taustalle saa Audin oman ison kartan ja navigoinnin, MUTTA heti kun käynnistät AA:n navigoinnin, VC:n karttanäkymäksi muuttuu musta kompassiruusu. Eli mitään AA:n karttaa tai navigointia ei saa tuonne VC:n taustalle. Ja eniten tuossa toki rassaa se, että Audin kartat ovat vuodelta 2019 ja päivityksestä köyhtyisi 400 €, mikä ei tule tapahtumaan.

AA pelaa toki suht OK tuossa 8,3" näytöllä, mutta huutaisi kyllä kosketusnäyttöä rullien ja nappien sijaan. Nykyinen AA on ollut käytössä 1½ vuotta ilman suurempia UI päivityksiä, joten Coolwalk on (toivottavasti) tervetullut uudistus (tällä hetkellä vielä vanha 8.6.625054 versiolla). En kuitenkaan elättele toiveita että se auttaa tuohon VC rajoitteeseen, mutta pessimisti ei pety :)
 
Ajossa Audi A4 B9 (2017) Virtual cockpitilla (VC). Alla havainnekuva tuosta mittariston takana olevasta VC:sta ja oikella olevasta 8,3" näytöstä, missä kaikki AA jutut tapahtuvat.



Se mikä tuossa häiritsee on VC:n "vajaakäyttö". Eli taustalle saa Audin oman ison kartan ja navigoinnin, MUTTA heti kun käynnistät AA:n navigoinnin, VC:n karttanäkymäksi muuttuu musta kompassiruusu. Eli mitään AA:n karttaa tai navigointia ei saa tuonne VC:n taustalle. Ja eniten tuossa toki rassaa se, että Audin kartat ovat vuodelta 2019 ja päivityksestä köyhtyisi 400 €, mikä ei tule tapahtumaan.

AA pelaa toki suht OK tuossa 8,3" näytöllä, mutta huutaisi kyllä kosketusnäyttöä rullien ja nappien sijaan. Nykyinen AA on ollut käytössä 1½ vuotta ilman suurempia UI päivityksiä, joten Coolwalk on (toivottavasti) tervetullut uudistus (tällä hetkellä vielä vanha 8.6.625054 versiolla). En kuitenkaan elättele toiveita että se auttaa tuohon VC rajoitteeseen, mutta pessimisti ei pety :)
Jos jotain hyvää pitää sanoa aiempiin autoihin verrattuna niin vaikka langaton AA ja langaton lataus puuttuu 2022 Corollasta niin on sentään integraatio tuohon semi digitaaliseen mittaristoon mikä on oikeasti semi iso juttu kun kilsoja tulee ja navigointia tulee käytettyä että löytää itsensä perille. MX:ssä taas saa olla iloinen että on jotain muuta kuin nestekidenäyttö. Corollassa ei saa karttanäkymää tms mittaristoon AA:n kanssa (itseasiassa tuskin edes natiivi navin kanssa) mutta saa edes suunnat mittaristoon toisin kuin aiemmissa Fordeissa yms. Mitä rulliin ja nappeihin tulee niin pakko sanoa että en voi edes kuvitella käyttäväni AA:ta ilman kosketusnäyttöä. Faijan Mersussa ja koeajolla parissa muussa autossa nuo touchpad/nappi/nuppi hirvitykset olivat kyllä sellaista kuraa ettei mitään rajaa.
 
AA pelaa toki suht OK tuossa 8,3" näytöllä, mutta huutaisi kyllä kosketusnäyttöä rullien ja nappien sijaan.

Mitä rulliin ja nappeihin tulee niin pakko sanoa että en voi edes kuvitella käyttäväni AA:ta ilman kosketusnäyttöä.

Minä taas olisin valmis vaikka maksamaan, että saisi sen Audin MMI rullan takaisin kosketusnäytön rinnalle. Kosketusnäyttö paikalla räpläämiseen, tien päällä rullan kautta. Rullan kautta vaikka soittolistojen selaaminen on paljon helpompaa ja nopeampaa. Ja moni muukin. Varsinkin jos meno on röykkyistä, niin sillon sormella sohiminen on tuskaista. Kumpi on helpompaa: nostaa käsi ja yritää osua oikeaan painikkeeseen vai kättää nostamatta kyynärtuelta pyörittää rullaa ? Ei auta vaikka tuon näytön koko on kasvanut muutaman tuuman.

Rullasysteemeissäkin on eroja, tuo Audin MMI rullatoteutus on ollut ollut yksi parhaista alallansa. RIP MMI rulla.

Ja itse asiassa Coolwalkki pienentää ikkunoita monikkunanäytössä, joten sormen tarkkuutta koetellaan entistä enemmän. Tämänkin todettu jo käytännössä.
 
Noniin nyt se tuli sitten tännekin.

Ihmettelin tuossa kun käyttelin S22 Ultraa hetkisen ja ajattelin sitten ihan huvikseni testata lokaalisti (Head Unit Reloaded) softan avulla että olisko Samsungissa jo tuo Coolwalk ja siellähän se oli heti käytössä. Oma Pixel 7 Pro kuitenkin vielä makoili vanhassa versiossa. No perinteiset AA:n cachen puhdistus + play servicies puhdistus niin heti pamahti Coolwalk myös tälle.
 
Vaihdoin puhelimen s21u->s23u, samalla ilmestyi myös Coolwalk. Harmi vaan kun ei vieläkään karttaa saa fullscreeniksi ainakaan Bemarissa. Toinen kummastus on splitscreenillä kun päällä on Tidal tai Spotify, niin albumin kannet on värjätty omituisesti. Mieluummin haluaisin ihan oikean värisenä ne eikä minkään filtterin läpi
 
niin albumin kannet on värjätty omituisesti. Mieluummin haluaisin ihan oikean värisenä ne eikä minkään filtterin läpi
Tätä itsekin ihmettelin, että miksi ? En keksi millään mitään järkevää syytä tähän värjäämiseen.

Harmi vaan kun ei vieläkään karttaa saa fullscreeniksi ainakaan Bemarissa.
Siis eikö siirry full screen näkymään jos painat sitä Maps kuvaketta ? ( sivulla tai alhaalla missä se ikinä bemarissa onkaan )
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä tuli Coolwalk tänään ja eipä ainakaan itsellä ollut paras mahdollinen kokemus johtuen ettei split screen toimi. Ilmeisesti joillain toimii Wazen kanssa, joillain ei. Erikoista kyllä on jos osalla toimii jo ja ei pitäisi olla versioista kiinni koska olen Maps sekä Waze betassa.
 
Itsellä tuli Coolwalk tänään ja eipä ainakaan itsellä ollut paras mahdollinen kokemus johtuen ettei split screen toimi. Ilmeisesti joillain toimii Wazen kanssa, joillain ei. Erikoista kyllä on jos osalla toimii jo ja ei pitäisi olla versioista kiinni koska olen Maps sekä Waze betassa.
Waze vaati beta version jossa on Coolwalk tuki, voi ladata vaikka apkmirror.com:sta. Näin ainakin itsellä alkoi toimimaan.

Voi olla ettei sulle ole vielä jakelussa tuo uusin beta.
 
Waze vaati beta version jossa on Coolwalk tuki, voi ladata vaikka apkmirror.com:sta. Näin ainakin itsellä alkoi toimimaan.

Voi olla ettei sulle ole vielä jakelussa tuo uusin beta.
Humm... noo malttaahan sitä odotella. Ei tuo nyt niin kriittinen ole. Pitää koeajaa tuolla Mapsillä miltä ylipäänsä näyttää.

Edit: @Mukava oliko sulla mikä versio? Koska itsellä on apk mirrorin mukaan uusin versio jo play storesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä itsekin ihmettelin, että miksi ? En keksi millään mitään järkevää syytä tähän värjäämiseen.


Siis eikö siirry full screen näkymään jos painat sitä Maps kuvaketta ? ( sivulla tai alhaalla missä se ikinä bemarissa onkaan )
Ei siirry, tai sitten en osaa. Näköjään on myös bugi tai kummallisuus jos laitan vaikka tidalin suuremmaksi ja mapsin pienemmäksi niin karttaa ei näy, on vain pelkkä Mapsin kuvake.

Samaten vähän ärsyttää kun mapsissa on aina defaultina auki se hakuikkuna, se vie ainakin bemarissa melkein neljäsosan karttaruudusta.
 
Njaaa.... Coolwalk testattu ja diggaan muuten mutta koko waze lakkasi toimimasta. Gps signaali on mutta auto ei liiku wazessa jos se on auki AA:ssa. Jos Maps auki AA:ssa ja waze luurissa, waze toimii täysin normaalisti. Pitääpä kokeilla leikkiä eri versioilla ja tyhjennellä cachet yms.
 
No perinteiset AA:n cachen puhdistus + play servicies puhdistus niin heti pamahti Coolwalk myös tälle.
Uusin 8.7.630... päivitys latautui toissa päivänä. Eipä silti ulkonäkö muuttunut. Näiden ohjeiden jälkeen aktivoitui eilen illalla.

Näin ensituntumalla tuo levynkansi ja 30% menetys kartta-alasta on kyllä takapakkia. Aiemmin kappale ja samat kontrollit näkyi muistikuvan mukaan kuitenkin alapalkissa. Enää ei näy kun ollaan täyden näytön karttatilassa, vaan tilalla on pikavalinnat sovelluksille.

Pyyhkäisemällä vasemmalle näkyy kahden viimeksi kuunnellut spotify soittolistan 1 kappale pikavalintana ja painamalla saa kyllä valikon auki, mistä voi valita kaikista soittolistoista. Loppujen lopuksi kyllä lisäominaisuudet ainakin tuolla infotainmentilla jää hyvin laihoiksi.
 
Näin ensituntumalla tuo levynkansi ja 30% menetys kartta-alasta on kyllä takapakkia. Aiemmin kappale ja samat kontrollit näkyi muistikuvan mukaan kuitenkin alapalkissa. Enää ei näy kun ollaan täyden näytön karttatilassa, vaan tilalla on pikavalinnat sovelluksille.
Asetuksista laitat vielä päälle sen että näyttää sovellusten pikakomennot niin pitäisi ainakin musiikkisoittimen napit näkyä
 
Coolwalk tuli tännekkin, oli jo aiemmin 12" widescreen auton näytössä tiilinäkymä (esim maps+spotify) näkyvissä. Nyt ehkä hyöty on modernimmasta ulkonäöstä ja esim kellonaika on omasta mielestä fiksummassa paikassa näkyvissä. Ainoa heikennys itselleni oli Spotify-pikkuruudussa ei näytä biisin kestoa tai mennyttä aikaa - vain pelkällä progressio-barilla.
 
Jos muilla Wazen kanssa ongelmaa, uusin versio ei toimi Coolwalkin kanssa täysin/ollenkaan yhteen riippuen versiokombosta. Ladatkaa 700 loppuinen beta versio tammikuun lopulta ja toimii. Itsellä oli 900 loppuinen beta versio joka ei suostunut yhteistyöhön millään muotoa AA:n/Coolwalkin kanssa.
 
Vaihdoin puhelimen s21u->s23u, samalla ilmestyi myös Coolwalk. Harmi vaan kun ei vieläkään karttaa saa fullscreeniksi ainakaan Bemarissa. Toinen kummastus on splitscreenillä kun päällä on Tidal tai Spotify, niin albumin kannet on värjätty omituisesti. Mieluummin haluaisin ihan oikean värisenä ne eikä minkään filtterin läpi
Nyt toimii fullscreen kartta ja samaten siinä pikkuikkunassakin. Lieneekö korjattu vai oliko vaan jokin väliaikainen hämminki.
 
On tämä outo kötöstys. Viime viikolla Coolwalk osasi lukea Whatsappin viestit suomeksi, nyt enää englanniksi
 
Ajossa Audi A4 B9 (2017) Virtual cockpitilla (VC). Alla havainnekuva tuosta mittariston takana olevasta VC:sta ja oikella olevasta 8,3" näytöstä, missä kaikki AA jutut tapahtuvat.

1675285318123.png


Se mikä tuossa häiritsee on VC:n "vajaakäyttö". Eli taustalle saa Audin oman ison kartan ja navigoinnin, MUTTA heti kun käynnistät AA:n navigoinnin, VC:n karttanäkymäksi muuttuu musta kompassiruusu. Eli mitään AA:n karttaa tai navigointia ei saa tuonne VC:n taustalle. Ja eniten tuossa toki rassaa se, että Audin kartat ovat vuodelta 2019 ja päivityksestä köyhtyisi 400 €, mikä ei tule tapahtumaan.

AA pelaa toki suht OK tuossa 8,3" näytöllä, mutta huutaisi kyllä kosketusnäyttöä rullien ja nappien sijaan. Nykyinen AA on ollut käytössä 1½ vuotta ilman suurempia UI päivityksiä, joten Coolwalk on (toivottavasti) tervetullut uudistus (tällä hetkellä vielä vanha 8.6.625054 versiolla). En kuitenkaan elättele toiveita että se auttaa tuohon VC rajoitteeseen, mutta pessimisti ei pety :)
Paritin uuden S23:n Audin kanssa ja Coolwalk oli tarjolla, AA versio 8.7.630264.
EDIT: Vanhaan Xperia XZ2C:n oli näkymmä päivittynyt 8.8.630424. Mitä lie uutta tuossa, ei varmaan tule enää tätä autoon kytkettyä.

Kaippa tuo on ihan ok, muttei mitään mullistavaa. Ihme kyllä jaetulla ruudulla se karttanäkymä on melkein parempi, koska mapsin vasemmassa reunassa oleva infonäkymä ei ole peittämässä puolta koko kartasta. En tiedä saako koko näytön tilaan noita pienempiä opasteita.

1676391310256.png


1676391442616.png
 
Viimeksi muokattu:
Hieno löytö tuo AAwireless täältä, kiitos siitä. Mikälie aivopieru KIA:lta jättää isompi ruutu langalliseksi ja halvempaan, pienempään langattomuus.

Coolwayn sai myös vihdoin ja viimein toimimaan, piti vain päivittää kartat (+ohjelmisto) itse autoon. KIA:n sivuilta nuo onneksi löytää helposti.

Wazea ei saa täydelle ruudulle ollenkaan. Lisäks jos vaihtaa spotifyn "pääohjelmaksi" splitscreenissä, kartat ei näy pikkuruudussa vaan ainoastaan wazen logo. Google mapsia pystyy vaihtelemaan lennossa ongelmitta. Oiskos joku Wazen ongelma..? Ehkä joku muu versio vois toimia?
 
Minulla ei toiminut Tidal kunnolla Android autossa. Sovellus piti käynnistää puhelimesta ja musiikki myös, niin lähti toimimaan. Joka kerta.

Ongelma ratkesi näin. Piti laittaa Tidal sovelluksen asetuksista päälle "Anna muiden sovellusten käynnistää tämä sovellus". Toimii nyt kuin unelma.

Ihan vain siltä varalta, jos jollakin sama vika, tässä vähän hakusanaa: Tidal ei toimi Android autossa, Tidal ongelma Android auto, Tidal ei toimi juuri nyt Android auto
 
Onkos Android Auton kanssa mitenkään mahdollista kytkeä pois nuita puheohjauksia ja pakottaa tekstimoodia päälle? Puheohjaus ei yleensä yksinkertaisesti toimi suomalaisia osoitteita hakiessa ja tuo rajoitus ettei ajon aikana voi kirjoittaa estää täysin lennosta osoitteen vaihtamisen. En kuljettajana edes itse olisi mitään naputtelemassa vaan apukuskin hommia tuo kirjoittaminen tietenkin on.
 
Onkos Android Auton kanssa mitenkään mahdollista kytkeä pois nuita puheohjauksia ja pakottaa tekstimoodia päälle? Puheohjaus ei yleensä yksinkertaisesti toimi suomalaisia osoitteita hakiessa ja tuo rajoitus ettei ajon aikana voi kirjoittaa estää täysin lennosta osoitteen vaihtamisen. En kuljettajana edes itse olisi mitään naputtelemassa vaan apukuskin hommia tuo kirjoittaminen tietenkin on.
Ei onnistu
 
Onkos Android Auton kanssa mitenkään mahdollista kytkeä pois nuita puheohjauksia ja pakottaa tekstimoodia päälle?
Ei toki toimi Google Assistantin kanssa, mutta Wazen oma äänitunnistus ymmärtää suomalaisetkin osoitteet hyvin. Jos siis suostuu Wazea käyttämään.

On muuten kumma juttu tuo - molemmat on Googlen omia softia, mutta kotimaisten sanojen osaaminen on aivan eri tasolla.
 
Onkos Android Auton kanssa mitenkään mahdollista kytkeä pois nuita puheohjauksia ja pakottaa tekstimoodia päälle? Puheohjaus ei yleensä yksinkertaisesti toimi suomalaisia osoitteita hakiessa ja tuo rajoitus ettei ajon aikana voi kirjoittaa estää täysin lennosta osoitteen vaihtamisen. En kuljettajana edes itse olisi mitään naputtelemassa vaan apukuskin hommia tuo kirjoittaminen tietenkin on.
AAWireless-mokkulalla nuo kosketusrajoitukset pystyy ohittamaan.
 
Tai kiertotie: katkaise AA yhteys hetkeksi (puhelimesta esim BT:t yms pois pois), naputtele osoite Mapsiin, yhdistä uudelleen ja navigointi pelaa. Ärsyttävä rajoite kuitenkin.
 
Mistäs tommosen AAWireless palikan saa ostettua?

Edit. Näimmä sivuilta tosiaan. Ohjasi ensin vain Amazoniin, mistä oli loppu.
 
Viimeksi muokattu:
Tai kiertotie: katkaise AA yhteys hetkeksi (puhelimesta esim BT:t yms pois pois), naputtele osoite Mapsiin, yhdistä uudelleen ja navigointi pelaa. Ärsyttävä rajoite kuitenkin.
Tuo on outoa. Fordeissa ja muissa missä olen kokeillut AA:ta, oli aina se kirjoituslimit. Toyota antaa kirjoittaa miten paljon huvittaa, ainakin Wazea käyttäessä.
 
Applen versiossa muuten sama ärsyttävä ominaisuus mutta puhelimen kautta voi kirjoittaa myös ajon aikana. Kertooko auto puhelimelle milloin liikutaan vai käyttääkö nuo omaa paikannusta?
 
AAWireless-mokkulalla nuo kosketusrajoitukset pystyy ohittamaan.
Miten? Itselläni AAWireless ollut vuoden päivät käyttämättä koska mielestäni koko AA on käyttökelvoton koska suomenkielinen puheentunnistus ei toimi ja kirjoittaminen ajon aikana estetty. Oletin että AAWirelessillä pystyisi kiertämään, mutta en keksinyt miten.
 
Miten? Itselläni AAWireless ollut vuoden päivät käyttämättä koska mielestäni koko AA on käyttökelvoton koska suomenkielinen puheentunnistus ei toimi ja kirjoittaminen ajon aikana estetty. Oletin että AAWirelessillä pystyisi kiertämään, mutta en keksinyt miten.
Asetuksista remove tap restriction.
 
Nyt kuukauden verran AaWirelessiä käytettyä ei voi kuin peukuttaa. Mainio vehje.
 
Miten iso laite tuo on? Tai onko jokin tietty merkki/malli/tms versio laitteesta mikä ostaa?

Itsellä työautona 2022 Corolla ja sen ainoa USB portti apparin jalkatilassa, aka kuka tahansa istuu apparin puolella, potkii todnäk. johtoa. Olisi helpompi/mukavampi jos olisi wireless setup ja löisin luurin lataukseen tupakansytyttimestä (koska Toyotan hyödyttömät ja kyvyttömät inssit eivät ole ymmärtäneet että joku voi tarvita enemmän kuin yhden USB-portin).
 
Mikähän voisi olla vikana kun apple pakottaa apple Musikkia koko ajan autossa? Eli kun hyppään autoon niin joka kerta aplleMusic lähtee soimaan vaikka koko äppi ole edes auki. Sovellus lähtee myös käyntiin jopa biisinvaihdon välissä. Tidalia ja tubea oon käyttänyt ja ne toimii hienosti mutta tuo appleMusicin väkisinpakottaminen vituttaa. Taikoo jostain aina jtn pierujatsia soimaan väkisin. Taidan poistaa levyt puhelimesta ens alkuun niin jos pakotus loppuis. Uusin ios ja iphone 14 pro käytössä.
Tekeekö muilla samaa? Onks tää joku bugi vai käyttäjän virhe?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 037
Viestejä
4 503 850
Jäsenet
74 314
Uusin jäsen
bohku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom